Pienet premiumautot

389 kommenttia
13468913
  • Ajattelija2013:

    Teksti oli toki toisesta ketjusta. Selittelyjä sinulla Kumppani näyttää riittävän.

    Mikä kysymyksessäni oli epämääräistä? Varsin yksinkertainen kysymys, johon et ole milloinkaan vastannut. Etkä vastaa vieläkään, kun et osaa.

    Tässä on ehkä sinun logiikkasi huvittavin ja ristiriitaisin kohta:




    Logiikkaa kumppanin sekoiluista on turha etsiä. Eilisetkin kumppanin tuotokset näyttää olevan sitä luokkaa, että tuollaiseen inspiroineiden juomien hinta-etanolisuhde lienee maksimoitu tehokkaasti. Pointti on se, että kumppanin kuuluu soittaa suutaan niille, jotka ovat premiumauton ostaneet ja julkeavat mainita tuon luokan yleisesti käytetyn nimen. Kun ette ole todellisuudessa tehneet valintaanne luokkajaon vaan ominaisuuksien perusteella, kumppani kokee asiakseen luoda teidän puolesta ostoperusteenne. Metsään menee joka kerta. Esimerkiksi 740 GLE on aika tarkkaan määritellyt ja dokumentoinut ajettavuuden, jota haluaa autoltaan. Sitä ei tällä hetkellä Suomesta voi ostaa kuin premiumluokan autosta. Sen sijaan, että kumppani kommentoisi faktoja, hän sepittää valheita. Lopputulos on se, että premiumpelle koska markkinapelle.



    -Halusin markkinoiden parhaiden toimivan vaihteiston.

    +Olet siis premiumpelle, koska markkinapelle.



    Tehokkaamman ja varustellun kansanauton vertaaminen karvalakkipremiumiin jatkaa tutlla linjalla. Omenoita appelsiineihin vertaamalla tulee aukottomasti todistettua se, mihin appelsiinien hintaryhmään kyseinen appelsiini kuuluu. Tai näin ainakin kumppanin omassa pienessä Mikä-Mikä-Maassa, missä valehtelu ja faktojen välttely on argumentoinnin perusta.



      
  • Kumppani:

    Juuri näin: en maksa mielikuvista, enkä vähämerkityksellisistä ominaisuuksista, niin kuin minä sen asian ymmärrän.

    740 GLE:
    Jos tämä tekee sinusta premium-tuotesegmentin asiakkaan, olkoon sitten niin.


    Vaihdoitko epähuomiossa "kohderyhmän" termiin "asiakkuus"?


    En tietenkään. Kuten johtavana tuotesegmentoinnin asiantuntijana jo tiesitkin, ei tuotteen ole välttämätöntä kilpailla oman segmenttinsä ulkopuolella olevia muita tuotteita vastaan.



    Hyvinkin useat kuluttajat tutustuvat eri tuotteiden ominaisuuksiin, mutta valmistaja ei säädä segmentointiaan tai tuotettaan esitteen noutaneiden, vaan tuotteen (oman tai kilpailijan) ostaneiden perusteella.

      
  • Ajattelija2013:

    Teksti oli toki toisesta ketjusta. Selittelyjä sinulla näyttää riittävän.




    Eikös otsikolla, josta tuollaisia lainailet, ole mukamas merkitystä, asiayhteyden kannalta nimenomaan? Muu olikin sitten vastausta, mitä höpäjät selittelyistä.



    Ajattelija2013:

    Mikä kysymyksessäni oli epämääräistä? Varsin yksinkertainen kysymys, johon et ole milloinkaan vastannut. Etkä vastaa vieläkään, kun et osaa.




    Siis jos sinusta (tai kenen vaan mielestä ) on olemassa laukkupremiumeja, niin miksei voi minusta olla autopremiumejako? Sekö se maatajärisyttävä kysymyspatteristosi oli? Johon olen kyllä vastannut, kun "kyllä"/"ei" ei sinulle(kaan) kerro yhtään mitään!



    Ei tuossa tosiaan ole sen kummemmin epämääräistä, sehän osoittaa hyvin, että ettet edelleenkään ymmärrä miksi ja mistä kirjoitan.



    En myöskään hiffaa mistä sinä kuvittelet, että minä puoltaisin edes laukkupremiumeja, tai minkään tuoteluokan "premiumeja", joka olisi ensimmäinen edellytys vastata juupas/eipäs -pohjalta kysymyksiisi? Kerron siis selvällä suomenkielellä että on ihan sama tuoteluokan eteen laitat sanan premium, niin ei se asetelma muutu. Autoihin keskityn tällä palstalla, koska se on luontevampaa kuin laukkuihin, oletko eri mieltä? Aiemmissa vastaavissa väittelyissä on ihan tarpeeksi tästä muusta puolesta. Ja autojen suhteen vaan on ne omat hassunhauskat piirteensä myös!



    Ajattelija2013:

    Juuri sinähän täällä puutut muiden autonhankintaan.... Sinä et vain voi hyväksyä sitä tosiasiaa, että esimerkiksi itse ostan sellaisen auton kuin haluan...




    Nyt kyllä kerrot ihan kukkua! Miksi minä en hyväksyisi hankintaasi?



    Ajattelija2013:

    ... ja se nyt sattuu olemaan tällä kertaa ns. premium-merkki. Merkki ei itsessään ole minkäänlainen kriteeri autovalinnalleni, jos ominaisuudet muutoin ovat kunnossa.




    Miksi sinulle on tärkeätä korostaa sanaa "premium-merkki", jos kerran merkilläkään ei ole väliä? Sitä kun mietit, niin olet jo pikkuisen jäljillä. Ihan siitä riippumatta, että olet päässyt markkinapellen orjaksi toistamaan heidän keksimäänsä mantraa ja "luokittelua".



    Minusta sinä olet todellakin vain ostanut auton, johon olet tyytyväinen ja sen merkki ei ole Premium. Autosi hinta saattaa olla kalliimpi kuin vaikkapa minunkin (jota et tiedä ), mutta miksi sitä pitää ylipäätään korostaa jollakin hianolla termillä? Ja niin edelleen taas kerran. Se on kyllä näkökulma, joka sinulle olisi pitänyt selvitä jo aikoja sitten, mutta kun olet "premiumsokea", niin ei vissiin sitten mahda mitään. Mutta seuraavassa taas jatkoa...

    --------------------------------------------------------



    MMS:

    Ei luulisi ketään kiinnostavan nämä luokitukset.




    Ahaa... Ja sen takia sinä käyt täällä kommentoimassa aiheesta luokitus sitten, ja erityisesti yhtä sellaista, vai miksi?



    MMS:

    ...kyse on henkilön huonosta itsetunnosta tai pelkästään kateudesta, että toisilla on varaa valita mitä ostaa... Tuntuu vain,että eräillä on myös pelko, että kuskit niputetaan myös sen mukaan miten halpa kulkine on alla.




    Jännä juttu, miten tuollaiset argumentit nousee esiin juuri tämän aiheen ja termin mukana, vaikka "ketään ei luulisi kiinnostavan". Miksi juuri tuollaiset?

    Mistä tuollainen kimpoaa?



    ------------------------------------

    NHB:

    .... Kun ette ole todellisuudessa tehneet valintaanne luokkajaon vaan ominaisuuksien perusteella, kumppani kokee asiakseen luoda teidän puolesta ostoperusteenne... Sitä ei tällä hetkellä Suomesta voi ostaa kuin premiumluokan autosta... Tehokkaamman ja varustellun kansanauton vertaaminen karvalakkipremiumiin jatkaa tutulla linjalla...




    Minä ymmärrän hyvin, että autoja arvotetaan monista eri syistä, kun niitä ollaan hankkimassa. Jos auto maksaa esimerkinomaisesti 50 000 euroa, niin ostaja on päätynyt ratkaisuun omista lähtökohdistaan ja mieltymyksistään, totta kai. Sinun mielestäsi on jotenkin tärkeätä mainita, jos sen merkki sattuu olemaan jonkun päättämänä "premium". Mutta hintahan ei muutu miksikään, jos se merkki ei satu sinusta olemaan sellainen! Jos sinä, Ajattelija, MMS tai 740GLE sitten alatte nimittämään toisen hankintaa "kansanautoksi", jos teidän ja jonkun muun ostamaa on makuasioissa eroja, niin minusta te olette vähättelemässä toisen hankintaa. Aikas hassuja.



    Jos kunnioitettaisiin aidosti hankintoja, jotka ovat makuasioita, mieltymysasioita ja vaikka mitä asioita, myös varallisuusasioita, niin luokittelut joutaisivat romukoppaan. Etenkin ne, mitkä vähääkään liittyy statusasioihin, olisivat varsinkin hömpänpömpäksi todettuja. Minusta ne ovat jo nyt, teistä ei tulekaan, mutta sitä minä kyseenalaistan, en hankintoja itsessään. Onhan esim. nahkajakkara autossa kuin autossa vain nahkajakkara. Jos jotakin varustetta ei saa yhteen merkkiin, niin ei tarvitsisi kuin vaihtaa merkkiä, josta se löytyy ja kaikki ymmärtää, että saattaahan se maksaa jotakin lisää. Mutta ei edes välttämättä, joten sounot.





    -----------------------------

    740GLE:

    Kuten johtavana tuotesegmentoinnin asiantuntijana jo tiesitkin...




    Ahh... sarkasmi on jännää? Asiantuntijuudesta en tiedä, mutta tavara kuin tavara. Tuotesegmentointia on, mutta sekä hyvässä ja pahassa. Minä keskustelen täällä tuosta negaatioita aiheuttavasta puolesta. Miksi se synnyttää, tai pitäisi synnyttää tuollaista, jota MMS:kin jaksaa penkoa, se minua hämmästyttää. Kun aina on kyse vain tavarasta. Jotakin isompaa siis kuin vain "luokka" se on mukamas, mutta miksei sitä voi kyseenalaistaa? Ihmisten keksimää pelleilystä kun on pahimmillaan kyse. Minusta tuollaisella esitätte selkeästi sen, että maksettu summa jotenkin määrittäisi taviksen ja taviksetkin. Eikö se ole teiltä juurikin muiden aliarviointia, koska on pakko todistaa jotakin "paremmuutta" yhtä hikistä termiä puolustaessaan. Mitäs muuta se olisi oikeasti ja miksi.



    740GLE:

    .. ei tuotteen ole välttämätöntä kilpailla oman segmenttinsä ulkopuolella olevia muita tuotteita vastaan. Hyvinkin useat kuluttajat tutustuvat eri tuotteiden ominaisuuksiin, mutta valmistaja ei säädä segmentointiaan tai tuotettaan esitteen noutaneiden, vaan tuotteen (oman tai kilpailijan) ostaneiden perusteella.




    Minusta autoja tehdään eri korimuodoissa, kokoluokissa, käyttötarkoituksissa ja sitten kaikkea eri hintaluokissa ristiin, joka on seurausta noista edellä mainituista seikoista. Kaikkea saa lisättynä vaihtoehtoisilla valinnoilla, joita eri merkkivalmistajat tarjoavat sen mukaan, mitä katsovat parhaaksi. Ns. edelläkävijyyskään ei ole muuta kuin kermankuorintaa, koska useimmat kikkulat tulevat edullisempiinkin autohin, Suomessa vaikka lakisääteisinäkin, jos kyse on ollut turvavarustuksesta esim. Ostajakunta vaihtelee äärestä laitaan ja kukin tekee hankintansa sen mukaan, millaista auto tarvitsee ja jossakin määrin siihen vaikuttaa myös ostajan talous, mutta myös makuasiat.



    Käsite premium on autojen kanssa vain mennyt just niin hassunhauskaksi touhuksi minun mielestäni, että nämä puolustavat nimimerkit voisi kuvitella vänkkäävän ihan samalla tavalla Prada-laukuistakin (hehh!). On se sen verran tärkeää tuo premium-termi puolustettavaksi ja omia ajatusmaailmoja ja arvoja ilmentämään. Ostakaa mitä lystäätte, se on vain auto, ei premium, hömpät! Kiva että olette tyytyväisiä, sitähän ei ole kukaan kiistänytkään!

      
  • Latelen tässä muutamat faktat sekä henkilökohtaisen mielipiteeni.



    1. Premium-autoluokan olemassa olosta on turha kiistellä, se on olemassa.



    2. Melkein kaikki automerkit ovat semi-premiumia eli lähentyvät varsinaista premiumia, esimerkiksi uusi Mazda 6 alkaa olla jo 85 % premiumia.



    3. Premium-ominaisuuksien hakeminen alkaa olla jo vähän neidillistä toimintaa. Esimerkiksi otsa rutussa ajaminen auton ohjaustuntumaa analysoiden tärkeän näköisenä. Jos omaa hyvän itsetunnon, ei mitään premiumia tarvitse.



    4. Koko autoala alkaa olla pelkkää ostajien tarpeiden luomista. Premium-merkitkin uudistavat mallejaan kohta vissiin 2,5 vuoden välein, jos haluaa koko ajan uusimman mallin itselleen, niin se tietää rahanmenoa.

      
  • Eli nyt saatiin Kumppanilta viimein selkeä vastaus siihen, vastustaako hän sitä, että joku ostaa esim. Bemarin, Audin tai Mersun, vai vastustaako hän sitä, että kyseiset autot luokitellaan ns. premiumeiksi. Kumppani siis vastustaa vain jälkimmäistä. Ja Kumppani ilmeisesti kieltää yleisestikin koko premiumin olemassa olemisen.



    Jos se sinua kumppani yhtään helpottaa, niin itse en ole koskaan ajatellut autoa ostaessani ostavani premiumia, tai ei premiumia. Olen vain ostanut tietyn merkkisen auton. En edes käytä premium sanaa juuri muutoin, kuin näissä keskusteluissa. En siis milloinkaan korosta sitä, onko autoni premium vai ei. Itselleni sillä ei ole mitään merkitystä. Näissä keskusteluissa toki sanaa käytän, koska se nyt sattuu olemaan koko aiheen pointti.



    Ja lopuksi, väite siitä, että premiumtuotteita ei ole ole olemassa, on täysin absurdi. Sana on täysin yleismaailmallisesti hyväksytty ja miljardit ihmiset käyttävät sanaa ympäri maailmaa. Sana löytyy poikkeuksetta esimerkiksi sanakirjoista. Ei asiasta ainakaan TM:n sivuilla kannata vääntää. Ennemminkin asiasta kannattanee keskustella vaikka jossain kielipalstalla. Se taas on enemmän tai vähemmän veteen piirretty viiva, missä kulkee premiumin ja tavallisen tuotteen raja. Mutta tätä tuskin kukaan on koskaan kiistänytkään.



    Kun Kumppani kiistää sanan premium olemassa olon, niin tekisi kyllä mieli kysyä, että entäs sana luksus. Onko luksustuotteita olemassa?



      
  • Itseasiassa on vain kyse onko määritelmä olemassa.Kyllä on,"kumppani" vain haluaa kieltää sen.Vaikka tavisautoja ei juurikaan haluta kommentoida(miksiköhän?) niin kuitenkin premium määritelmän autoja ruoditaan sitäkin enemmän. Jopa tavispuolelta aletaan nimitellä premiumin hankkineita pelleiksi tms. Jostahan tämä kertoo,siis joku trauma täytyy olla. En viitsi alkaa luetella niitä.

      
  • MMS, seuraava kysymykseni pitikin olla, että jos ei ole premium tuotteita, niin miten voi olla premiumpellejä? :lol: Eikö jo se, että Kumppani on ihan itse keksinyt tuollaisen nimityksen, kerro siitä, että premium tuotteita on olemassa?

      
  • Ajattelija2013:

    Eli nyt saatiin Kumppanilta viimein selkeä vastaus siihen, vastustaako hän sitä, että joku ostaa esim. Bemarin, Audin tai Mersun, vai vastustaako hän sitä, että kyseiset autot luokitellaan ns. premiumeiksi. Kumppani siis vastustaa vain jälkimmäistä.




    Voiko tämä olla totta: Ajattelija on varmaan vihdoin alkanut ajatuksella lukea viestiäni? Tuosta voi hyvin pitkälti päätellä tuon suuntaista, kyllä!



    Ajattelija2013:

    …itse en ole koskaan ajatellut autoa ostaessani ostavani premiumia, tai ei premiumia. Olen vain ostanut tietyn merkkisen auton.




    Aha!



    Ajattelija2013:

    En edes käytä premium sanaa juuri muutoin, kuin näissä keskusteluissa. En siis milloinkaan korosta sitä, onko autoni premium vai ei. Itselleni sillä ei ole mitään merkitystä. Näissä keskusteluissa toki sanaa käytän, koska se nyt sattuu olemaan koko aiheen pointti.




    No kyllä, se on nimenomaan pointti, hyvä Ajattelija2013! Mikäs pakko sinun on sitten koko käsitettää puolustella, jos asialla aidosti ei olisi sinulle mitään merkitystä?



    Ajattelija2013:

    Ja lopuksi, väite siitä, että premiumtuotteita ei ole ole olemassa, on täysin absurdi. Sana on täysin yleismaailmallisesti hyväksytty ja miljardit ihmiset käyttävät sanaa ympäri maailmaa. Sana löytyy poikkeuksetta esimerkiksi sanakirjoista. Ei asiasta ainakaan TM:n sivuilla kannata vääntää. Ennemminkin asiasta kannattanee keskustella vaikka jossain kielipalstalla.




    En minä ole missään kiistänyt sanan olemassaoloa, löytyyhän se todellakin sanakirjastakin. Taisit taas unohtaa, tai sitten ymmärtänytkään, mistä on kyse, kun kirjoitan käsitteen sisällöstä, tarpeellisuudesta jne. Autojen suhteen sillä on ihan oma elämänsä, siltä tuntuu ja sitä minä hämmästelen. Ja sitä, miten innokkaasti sinun pitää asiaa ajaa! Sen itsesi kanssa ristiriitaisuuden takia minusta ajatus on tosiaankin hassun hauska. Ei mitään väliä, mutta on se vaan oltava! Miksi??



    Ajattelija2013:

    Se taas on enemmän tai vähemmän veteen piirretty viiva, missä kulkee premiumin ja tavallisen tuotteen raja. Mutta tätä tuskin kukaan on koskaan kiistänytkään.




    Kyllä sitä minusta kovasti on yritetty kiistää, et voi mitenkään väittää muuta. Muutenhan tämä ei olisi jatkunut otsikosta toiseen ja sivukaupalla täälläkin. Ja se millä se mm. tehdään on se, että ”nämä merkit on ja nämä ei”.



    Kun se on noin esitetty, niin ei ole vettä mihin piirtää. Tosiasiassa tilanne on juurikin niin, että erot menevät sekaisin. Mihin siis tarvitaan koko luokitusta (rautalankaa: juu, sana on olemassa, mutta mihin hiivattiin sitä tarvitaan, comprendo?)



    Ajattelija2013:

    Kun Kumppani kiistää sanan premium olemassa olon, niin tekisi kyllä mieli kysyä, että entäs sana luksus. Onko luksustuotteita olemassa?




    Nyt viimeistään sinun pitäisi oikeasti ymmärtää, miten typerä kysymyksesi onkaan!

      
  • Kumppani alkoi elämöidä tästä luokitusasiasta aikoinaan vasta sitten kun hänen kulkineensa ei kelvannut premi-luokitukseen, Yritys oli hänellä kova kylläkin.Kyllähän moni täällä tietää hänen silloisen autonsa merkin, joten jääköön tässä kertomatta.

      
  • Kumppani, kysytäänpä näin päin. Miksi sinun pitää asiaa niin raivoisasti vastustaa, jos sillä ei ole mitään merkitystä? :wink:

      
  • MMS:

    Kumppani alkoi elämöidä tästä luokitusasiasta aikoinaan vasta sitten kun hänen kulkineensa ei kelvannut premi-luokitukseen, Yritys oli hänellä kova kylläkin.Kyllähän moni täällä tietää hänen silloisen autonsa merkin, joten jääköön tässä kertomatta.




    Ihan oikeasti MMS! Tuo on niin moneen kertaan yritetty juttu sinulta ja yhtä monta kertaa kumottu. Hohhoijaa.... Et tiennyt, etkä etenkään arvannut minkä merkkinen auto minulla oli silloin, saati et tiedä, etkä arvaa mikä on nyt (tjaah...moneskohan on menossa näiden keskustelujen aikana).

    Olen antanut vastauksen jollekulle, että onhan minulla ollut automerkkejä moneen lähtöön. Kun enhän minä mitään merkkiä vastusta sen itsensä takia. Päättele siitä!



    Vinkki X:nnen kerran: sotkit silloin ja nytkin vaimoni auton keskusteluihin varmaankin. Sen josta hän piti ihan himskatisti - hänelle ihan täyttä laatua ja rahalle vastinetta!



    :sleepy:

      
  • Ajattelija2013:

    Kumppani, kysytäänpä näin päin. Miksi sinun pitää asiaa niin raivoisasti vastustaa, jos sillä ei ole mitään merkitystä?




    Raivoisasta en tiedä - vähemmän kuin sinä kuvittelet, koska tämä on minulle sanallista haastamista teidän premiumhömppien kanssa enemmänkin.



    Mutta jotta sinäkin heräisit asian huomaamaan ihan aidon oikeasti, eikä vaan mukamas. Sanotaan vaikka näin.

      
  • Premium-autoilu on vähän verrattavissa High End - äänentoistoharrastukseen. Joku arvostaa korkealuokkaista äänentoistoa ja niin sanotusti kuulee asioita. Yhtä lailla voidaan sanoa, että on olemassa ihmisiä, jotka havaitsevat autojen erot. On myös ihmisiä jotka eivät havainnoi autojen eroja, esimerkiksi yhdelle naisihmiselle riitti se, että auton väri on punainen.

      
  • Eli premium sana ja tuote on siis olemassa. Onko se tarpeellinen? No ei varmasti kovinkaan tarpeellinen. Kuten jo totesin, en muista koska olisin koko sanaa käyttänyt, lukuun ottamatta näitä kirjoituksia. Mutta kyllä sitä silti käytetään ympäri maailman, joten Kumppanin yhden miehen sota tuntuu varsin käsittämättömältä.



    En ainakaan itse ole koskaan kiistänyt, etteikö premiumin raja olisi häilyvä. Tämähän todetaan lähes poikkeuksetta myös silloin, kun premium sanaa määritellään. On olemassa merkkejä, jotka lähes poikkeuksetta mielletään premiumeiksi. On myös olemassa merkkejä, joiden premiumstatus on hieman kyseenalaisempi. En ainakaan itse ole koskaan nähnyt, että kukaan olisi tätä täällä kiistänyt.



    Kumppani myös joskus väitti, että meidän muiden mielestä ns. premiumlista on lukkoon lyöty, eikä sinne voi uusia merkkejä nousta. Tämäkin väite osoitettiin heti perättömäksi, sillä onhan esimerkiksi Lexus vielä melko tuore premium merkki. Silti sen asema listalla on (mielestäni) huomattavasti vankempi, kuin vaikka Volvon asema nykyisin. Toisaalta asetelma voi hyvinkin muuttua. Listalta on myös pudonnut autoja, sillä esimerkiks Alfa Romeota ei ole hyvällä tahdollakaan voinut kutsua viime vuosina premium merkiksi.



    Mitä typerää viimeisessä kysymyksessä oli. Vastaa nyt, onko luksustuotteita olemassa? Onko luksus hotelleja? Luksus autoja? Luksus asuntoja? Luksus merkkejä?

      
  • Kumppani:

    Ajattelija2013:
    Kumppani, kysytäänpä näin päin. Miksi sinun pitää asiaa niin raivoisasti vastustaa, jos sillä ei ole mitään merkitystä?


    Raivoisasta en tiedä - vähemmän kuin sinä kuvittelet, koska tämä on minulle sanallista haastamista teidän premiumhömppien kanssa enemmänkin.

    Mutta jotta sinäkin heräisit asian huomaamaan ihan aidon oikeasti, eikä vaan mukamas. Sanotaan vaikka näin.




    Minullekin tämä on vain sanallista haastamista sinun kanssasi. Mistä sinä niin päättelet, että asia olisi minulle jotenkin tärkeä? Mutta kyllä se näyttää sinun tunteita herättävän, ottaen huomioon keksimäsi haukkumasanat premiumpelle ja mainospelle.

      
  • Ja Kumppani, onhan tuo sinun jankkaaminen nyt aika narsistista hommaa. Huomaa, että sinä sodit sellaista käsitettä vastaan, jonka koko maailma ja automaailma hyväksyvät lähes täysin yksimielisesti. Premium merkin käsitteen hyväksyvät poikkeuksetta jopa niiden merkkien edustajat, jotka eivät itse edusta premium merkkejä.

      
  • andertz:


    2. Melkein kaikki automerkit ovat semi-premiumia eli lähentyvät varsinaista premiumia, esimerkiksi uusi Mazda 6 alkaa olla jo 85 % premiumia.

    3. Premium-ominaisuuksien hakeminen alkaa olla jo vähän neidillistä toimintaa. Esimerkiksi otsa rutussa ajaminen auton ohjaustuntumaa analysoiden tärkeän näköisenä. Jos omaa hyvän itsetunnon, ei mitään premiumia tarvitse.

    Premium-autoilu on vähän verrattavissa High End - äänentoistoharrastukseen. Joku arvostaa korkealuokkaista äänentoistoa ja niin sanotusti kuulee asioita. Yhtä lailla voidaan sanoa, että on olemassa ihmisiä, jotka havaitsevat autojen erot. On myös ihmisiä jotka eivät havainnoi autojen eroja, esimerkiksi yhdelle naisihmiselle riitti se, että auton väri on punainen.


    Mazda on kyllä tukevasti keskiluokkaa ilman mitään osakuuluvuutta premiumluokkaan.



    Itse en ole löytänyt hyvää vaihteistoa muista kuin premiumeista. Aika perustavaa laatua oleva puute. Viimeksi ostamani autossa tein tietoisen valinnan. Tietoisesti hyväksyin kansanauton vaihteiston puutteet, kun premiumeista en löytynyt autoa, joka olisi herättänyt ostohalua.



    Jollekin väri on tätkeä. Se on mun mielestäni vähintään yhtä hyvä ostoperuste kuin jonku kilohinnan kyttääminen. Jollekin voi olla ensiarvoisen tärkeää, että auton brändi on vahva. Ei sekään ole yhtään sen parempi tai huonompi ostoperuste kuin vaikkapa odotettu luotettavuus tai tilat. Muiden ostoperusteiden vähättely ja jonku oman perusteen nostaminen jalustalle osoittaa vain rajoittunutta ajatusmaailmaa. Siitä olemme tässä ketjussa saaneet ilmaisen esityksen kumppanin tarjoama.

      
  • Ajattelija2013:


    Minullekin tämä on vain sanallista haastamista sinun kanssasi. Mistä sinä niin päättelet, että asia olisi minulle jotenkin tärkeä? Mutta kyllä se näyttää sinun tunteita herättävän, ottaen huomioon keksimäsi haukkumasanat premiumpelle ja mainospelle.




    Jotain mielenrauhassa täytyy järkkyä, ennen kuin aikuinen alkaa valehtelemaan ja väittelemään muiden kanssa keksien itse muiden väitteet. En ainakaan itse ole kenenkään tasapainoisen yksilön tuollaista harrastavan.



      
  • Vaikka Mazda 6 ei kuulu muodollisesti premium-luokkaan, niin se on kuitenkin hemmetin hienosti muotoiltu eikä häpeä millekään premiumille !

      
  • Ajattelija2013:

    Eli premium sana ja tuote on siis olemassa.




    Mietipäs tuota kirjoittamaasi nyt vihdoin ihan huolella: mitä sulla on päässä liikkunut, kun kuvittelit minun kirjoittelevan jonkun sanan olemassaolosta, kun olen kirjoittanut sen sisällöstä.



    Ajattelija2013:

    ...en muista koska olisin koko sanaa käyttänyt, lukuun ottamatta näitä kirjoituksia. Mutta kyllä sitä silti käytetään ympäri maailman, joten Kumppanin yhden miehen sota tuntuu varsin käsittämättömältä.




    En ole maininnut myöskään, etteikö sana olisi kansainvälinen. Vaatimattomuutesi ei kaunista sinua muuten mitenkään.



    Ajattelija2013:

    En ainakaan itse ole koskaan kiistänyt, etteikö premiumin raja olisi häilyvä. Tämähän todetaan lähes poikkeuksetta myös silloin, kun premium sanaa määritellään. On olemassa merkkejä, jotka lähes poikkeuksetta mielletään premiumeiksi. On myös olemassa merkkejä, joiden premiumstatus on hieman kyseenalaisempi. En ainakaan itse ole koskaan nähnyt, että kukaan olisi tätä täällä kiistänyt.




    Vain ne, joiden mielestä joku tai jotkut yksittäiset automerkit voivat olla ns. premiumia. Sinä mukaanlukien, jollet nyt ala puheitasi perumaan. Jotakin positiivista joustoa olin havaitsevinani, mutta en nyt mitenkään riemusta hihku vielä...



    Ajattelija2013:

    Kumppani myös joskus väitti, että meidän muiden mielestä ns. premiumlista on lukkoon lyöty, eikä sinne voi uusia merkkejä nousta. Tämäkin väite osoitettiin heti perättömäksi....




    Etkä tuolloinkaan tajunnut, ettei kyse ole sanan olemassaolosta. Mutta minusta on ihan yhtä pelleä nostaa, kun laskea sieltä automerkkejä. Ja kaikkein vähiten "lyödä lukkoon" jotakin listaa.



    Ajattelija2013:

    Mitä typerää viimeisessä kysymyksessä oli. Vastaa nyt, onko luksustuotteita olemassa? Onko luksus hotelleja? Luksus autoja? Luksus asuntoja? Luksus merkkejä?




    Halooo!!!!!! Käytä nyt vihdoin viimein niitä nimimerkkisi ominaisuuksia!



    Ajattelija2013:

    Mutta kyllä se näyttää sinun tunteita herättävän, ottaen huomioon keksimäsi haukkumasanat premiumpelle ja mainospelle.




    Osuiko se sinuun jotenkin tuo määritelmäni?



    Premiumpelle on sellainen jolle termi on tärkeämpi kuin ymmärtää sen sisältö ja mahdolliset ristiriitaisuudet määritelmän ja tosielämän käytön kesken. Mainospelle on mies joka kuvittelee naruttavansa ostajia, leikkii hienoilla termeillä kuten "kohderyhmä", "segmentointi" jne. Ja jonka lankoihin premiumpelle sotkeutuu.



    Mieluiten keskustelisin vain auton ostajien kanssa. Mainokset menee meillä kierrätykseen, jos joku niitä laatikkoon erehtyy tuuppaamaan.



    Ajattelija2013:

    Onhan tuo sinun jankkaaminen nyt aika narsistista hommaa.




    Hähh??



    Ajattelija2013:

    Huomaa, että sinä sodit sellaista käsitettä vastaan, jonka koko maailma ja automaailma hyväksyvät lähes täysin yksimielisesti. Premium merkin käsitteen hyväksyvät poikkeuksetta jopa niiden merkkien edustajat, jotka eivät itse edusta premium merkkejä.




    Ei minun tarvitse olla noiden kanssa samaa mieltä, voin kyseenalaistaa niinkuin haluan ja katson parhaaksi. Vai onko ne niin isoja äijiä, jotka tuota kanssasi varjelevat, että tulevat antamaan nokkiin tms?

      
  • Ensin:

    NHB:

    Mazda on kyllä tukevasti keskiluokkaa ilman mitään osakuuluvuutta premiumluokkaan. Itse en ole löytänyt hyvää vaihteistoa muista kuin premiumeista.




    Tuo on minusta väite, joka on puhtaasti makuasia ja sinä nostat perusteita esiin, jotka osoittavat sinulla rajoittunutta ajatusmaailmaa ja muiden ostoperusteiden vähättelyä.



    Huomaatko yhtään? Saimme sinulta juurikin ilmaisen esityksen, kiitos.

      
  • Mietipäs tuota kirjoittamaasi nyt vihdoin ihan huolella: mitä sulla on päässä liikkunut, kun kuvittelit minun kirjoittelevan jonkun sanan olemassaolosta, kun olen kirjoittanut sen sisällöstä.




    On olemassa sana premium ja sille on varsin eksaktisti määritelty sisältö. Voiko olla olemassa sanaa, jos sille ei ole määritelmää? Kyseistä sanaa siis käytetään ympäri maailmaa ja sanalle on yleismaailmallisesti mielletty ja hyväksytty sisältö. Voisi siis kysyä mitä sinun päässä liikkuu, kun hyväksyt sanan premium, mutta et hyväksy/myönnä sitä, mitä se tarkoittaa ympäri maailman. RISTIRIITAISTA!



    Vain ne, joiden mielestä joku tai jotkut yksittäiset automerkit voivat olla ns. premiumia. Sinä mukaanlukien, jollet nyt ala puheitasi perumaan.




    Mitä puheita minä perun? Olen aina sanonut, että niin automaailmassa, kuin muutenkin, premium merkkien "lista" ei ole mitenkään yksiselitteinen. Näin myös todetaan käytännössä aina, kuin jotain listausta premium merkeistä tehdään. On merkkejä, jotka hyväksytään varsin yksimielisesti listalle ja on merkkejä, joista ei olla niin yksimielisiä. Lista myös muuttuu ajan mukana. Olen jopa todennut, että jonkun tietyn "tavismerkin" malli voi mielestäni kuulua premiumsegmenttiin. Esimerkiksi VW Phaeton, Touraeg ja ehkä jopa CC.





    Halooo!!!!!! Käytä nyt vihdoin viimein niitä nimimerkkisi ominaisuuksia!




    Siinä on todella tyypillinen Kumppanin vastaus silloin, kun joudut ahdinkoon. Itse esität todella epäasiattomia kysymyksiä jatkuvasti, työnnät sanoja muiden suuhun, valehtelet ja keksit perättömiä satuja muista, mutta asialliseen kysymykseen et voi vastata. Silloin tulee tuollainen epäasiallinen purkaus. Edelleen siis odottelen vastausta. Onko olemassa luksustuotteita?







    Et ole vielä vastannut siihenkään, että jos premium merkkejä ei ole, niin miksi ns. tavismerkitkin hyväksyvät tiettyjen merkkien premiumstatuksen. Käsite premium on koko automaailman ammattilaisten hyväksymä käsite. Eikö ole hieman itsekeskeistä, että sinä sitä täällä yksin yrität kumota? Sinä siis olet oikeassa ja kymmenet tuhannet autoalan ammattilaiset väärässä.



    Ah, no nyt tuli jälkeenpäin vastaus ja lapsellisuudessaan taas aivan omaa luokkaansa.



    Ei minun tarvitse olla noiden kanssa samaa mieltä, voin kyseenalaistaa niinkuin haluan ja katson parhaaksi. Vai onko ne niin isoja äijiä, jotka tuota kanssasi varjelevat, että tulevat antamaan nokkiin tms?




    Ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä, mutta vähän sama asia, kuin kiistelisit fyysikoiden kanssa suhteellisuusteorian olemassaolosta. Sinä vastaan 100.000 ammattilaista. Kumpi on todennäköisemmin oikeassa? Ja niin, ei varmasti kukaan tule vetämään nokkaan, älä pelkää. Toivottavasti sinäkään et vedä niitä premiumpellejä nokkaan, vaikka todella agressiiviselta vaikutatkin premiumeista keskustellessasi.



    PS. Et vieläkään vastannut, miten voi olla premiumpellejä, jos ei ole premium autoja? BMW ei siis ole premium merkki, mutta BMW:llä ajava henkilö on premiumpelle?



    :lol: :lol:

      
  • yaffa0:



    Toinen esimerkki, jolla "premiumia" voi kyseenalaistaa, on Seat Exeo. Kun se on käytännössä edellisen sukupolven Audi, onko se siis premiumia? .




    No onko sinusta uutena yli 8 vuotta vanhaan kori- ym tekniikkaan perustuva auto maksamisen arvoinen?

      
  • Kumppani:

    Tuotesegmentointia on, mutta sekä hyvässä ja pahassa. Minä keskustelen täällä tuosta negaatioita aiheuttavasta puolesta.


    Jaa. Minulle segmentointi ei ole hyvä eikä paha. Se vain on. Minua sen sijaan ärsyttää yritykset vääntää VALMISTAJAN tekemästä tuotesegmentoinnista jotain muuta kuin mitä se on. Eli vertailyryhmä, jossa oman tuotteen toivotaan kilpailevan.



    Eihän segmentointiyritys takaa tuotteen osumatarkkuutta tai kilpailukykyä omassa segmentissään tärkeillä arvoilla, puhumattakaan tuotteen kilpailykyvystä jonkin toisen segmentin eri arvoilla valittavia tuotteita vastaan? Minkään valinnan järkevyydestä puhumattakaan.



    Kumppani:

    Minusta tuollaisella esitätte selkeästi sen, että maksettu summa jotenkin määrittäisi taviksen ja taviksetkin. Eikö se ole teiltä juurikin muiden aliarviointia, koska on pakko todistaa jotakin "paremmuutta" yhtä hikistä termiä puolustaessaan. Mitäs muuta se olisi oikeasti ja miksi.


    Eihän segmentointi määritä ostajan tulotasoa, vaan tuotteen vertailuryhmän.



    Minä ainakin puolustan termiä sen yleiskielen merkityksen vääristelyä vastaan. Oma autoni on jonkun mielestä premium-merkkiä, mutta et kai sinä todellakaan ole niin hölmö, että näkisit jotain ylemmyyttä tai leuhkimisen arvoista kotimaassaan myyntitilastojen viidentenä keikkuvassa tavisautossa, jonka joku raahasi Suomeen käytetyn Avensiksen hinnalla ja siitäkin on jo kolme vuotta aikaa?



    Koska et ole noin hölmö, älä viitsi luulla minuakaan niin hölmöksi. Naapurin käytetty Octavia on kalliimpi. Mutta kun siinä ei ole kardaania ja sen on nokkapainoinen, niin ei ole minun autoni.



    Kumppani:

    Ostajakunta vaihtelee äärestä laitaan ja kukin tekee hankintansa sen mukaan, millaista auto tarvitsee ja jossakin määrin siihen vaikuttaa myös ostajan talous, mutta myös makuasiat.
    ...
    Ostakaa mitä lystäätte, se on vain auto, ei premium, hömpät! Kiva että olette tyytyväisiä, sitähän ei ole kukaan kiistänytkään!


    Minustakin olisi hämmentävä ajatus, että auton mallista muka voisi päätellä kuljettajan elintason. Yrittäjiä tuntuu silti löytyvän aika paljon.

      
  • Kumppani:

    Ajattelija2013:
    Eli nyt saatiin Kumppanilta viimein selkeä vastaus siihen, vastustaako hän sitä, että joku ostaa esim. Bemarin, Audin tai Mersun, vai vastustaako hän sitä, että kyseiset autot luokitellaan ns. premiumeiksi. Kumppani siis vastustaa vain jälkimmäistä.


    Voiko tämä olla totta: Ajattelija on varmaan vihdoin alkanut ajatuksella lukea viestiäni? Tuosta voi hyvin pitkälti päätellä tuon suuntaista, kyllä!


    Ellet usko Audin, Bemun tai Mersun olevan premium-tuotteita, s.o. sisältävän hintapremion, niin selvennätkö?



    Vaikka tässä keskustelussa ei voi olla enää varma mistään, oletan auton tapauksessa "vastaavan" tuotteen vertautuvan ihmisten ja tavaroiden kuljettamisen perusfunktion kautta?



    Jos näin on, eikä A, B ja M sisällä hintapreemiota, niin tarkoittaako se, että ne ovat oikeasti "vastaavia" tuotteita niin paljon parempia, että niissä ei ole hintapreemiota, vaan lisähinta onkin oikeutettu suuremman todellisen arvon perusteella? Eli siis niitä "vastaavat" ovatkin todellisuudessa saman hintaisia?

      
  • Kumppani:

    Ensin:
    NHB:
    Mazda on kyllä tukevasti keskiluokkaa ilman mitään osakuuluvuutta premiumluokkaan. Itse en ole löytänyt hyvää vaihteistoa muista kuin premiumeista.


    Tuo on minusta väite, joka on puhtaasti makuasia ja sinä nostat perusteita esiin, jotka osoittavat sinulla rajoittunutta ajatusmaailmaa ja muiden ostoperusteiden vähättelyä.

    Huomaatko yhtään? Saimme sinulta juurikin ilmaisen esityksen, kiitos.




    Siinä, että tunnistan merkkien hintaposition, ei ole mitään vähättelyä. Miten ihmeessä väännät tuon sellaiseksi? Ketä vähättelee kansanauton kutsuminen kansanautoksi? Onhan yksi aikamme suosituimmista autoista jopa nimetty Kansanautoksi. Mikä tarve sulla on yrittää koko ajan viedä keskustelua nimiteelyn ja valehtelun suuntaan? Miksi et vain voi keskustella asioista ilman, että esität omia harhojasi muiden ajatuksina? Ai niin, taitaapa olla turha kysyä sinulta mitään. Sinähän et kysymyksiin yleensä vastaa.



    En emmi hetkeäkään sanoa autoani kansanautoksi, eikä tulisi mieleenikään kutsua sitä premiumiksi, vaikka sen listahinnalla voisikin ostaa monen mallisia premiumeja. Varusteita, tehoa ja toimintoja autosta löytyy paljon, mutta se ei muuta miksikään sitä tosiseikkaa, että nuo ominaisuudet on hinnoiteltu hyvin edullisiksi premiumiin verrattuna. Varusteet vain vahvistavat auton kuulumisen premiumia alhaisempaan hintapositioon.



    Mutta vaikka moni asia autossani on kunnossa, niin varusteissa on isoja puutteitakin. Esimerkiksi jo mainitussa vaihteistossa joutuu tinkimään. Eikö se ole ainoa aukko varustelistalla, josta ei löydy edes erinomaisia penkkejä. Maksaisin ilomielen Bemarin comfort-jakkaroiden tasoisista penkeistä. Kansanautoon ei vain ole sen luokan herkkua tarjolla. Edullisen hinnan vastapainoksi jouduin luopumaan muutamasta asiasta, jotka löytyvät ainoastaan premiummerkkien hinnastoista.

      
  • Onko Mersu premiumia sen takia koska se katiska ruostuu puhki kahdessa vuodessa?



    Vai sen takia että Tuulilasin kestotestiautosta B-luokan (mikä osuva nimi) Häpeänuolesta jouduttiin irrottamaan ensihuollossa vaihteisto?



    Vai sen takia että 80 % C- ja E-sarjalaisista jää tienposkeen suutinvian takia?



    Onko Audi premiumia koska siinä käytetään samoja osia kuin itäauto Skeidassa? Koko merkkihän on vain Volkkarisedän brändäys millä saadaan lippisurpo ostamaan TSI ja Tdi ylihintaan.



    Ja muutenkin koko nollakeulamerkki on luotu vain Volkkarisedän loistavana ajatuksena keräämään rahat pois pienimunaisilta typeryksiltä. Laitetaan paska erilaiseen käärepaperiin niin hönöt ostavat tuotteen.



    Automiehet ovat niin pirun yksinkertaista väkeä.

      
  • Mitä on paljon pauhattu premium?

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288525782731.html



    Tuolla on lueteltu 14 premium-merkkiä ja voi antaa ääniä minkä merkin haluaisi tiputtaa premiumeista. Alfa johtaa 14 %, Mini on toisena 13 %, Audi ja Volvo 11 %, Saab 10 %, BMW ja Lancia 9 %, Mersu 8 %.



    Kumppani voi sitten äänestää noita kaikkia, koska sitä mieltähän hän on.

      
  • Tuosta tämän vuoden Talviauto voittajasta Volvosta sen verran että mikäli se ei olisi osallistunut testiin polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä niin kuinkahan kaukana kärjestä sekin olisi, Tuulilasin kestotestissä mainittiin V40:sen olevan "Viileä Ruotsalainen".



    Eli, loppupäätelmänä voinee olla sitä mieltä että dieselit on hankittava lisälämmittimellä mikäli niillä haluaa nauttia myös talvella, aiheeseen mennäkseni, mikä premium se sellainen on jossa saa palella ?



    Puolivalmiste ?

      
  • Ajattelija2013:

    On olemassa sana premium ja sille on varsin eksaktisti määritelty sisältö.




    Mitä eksaktia on sellaisessa sisällössä, jota itsekin pidät ”veteen piirrettynä viivana”? Linjaukset saattaa olla, joo. Sitähän todisti tuo Autoilijan laittama linkkikin.



    Ajattelija2013:

    Kyseistä sanaa siis käytetään ympäri maailmaa ja sanalle on yleismaailmallisesti mielletty ja hyväksytty sisältö. Voisi siis kysyä mitä sinun päässä liikkuu, kun hyväksyt sanan premium, mutta et hyväksy/myönnä sitä, mitä se tarkoittaa ympäri maailman.




    Se tarkoittaa ja määrittelee makuasioita, sitähän todisti tuo Autoilijan laittama linkkikin. . Mitä exaktia sellaisessa on? Hinta ei ole premiumin ainoa kriteeri siis, koska ”korkeampi hinta” on myös täysin venyvä käsite. Sen takia voidaan täydellisen hyvin arvioida ja arvostella sitä, mikä on kenenkin mielestä premiumia. Got it?



    Ajattelija2013:

    Olen aina sanonut, että niin automaailmassa, kuin muutenkin, premium merkkien "lista" ei ole mitenkään yksiselitteinen. Näin myös todetaan käytännössä aina, kuin jotain listausta premium merkeistä tehdään. On merkkejä, jotka hyväksytään varsin yksimielisesti listalle ja on merkkejä, joista ei olla niin yksimielisiä.




    Jatka vaan! Alat taas todistella syitä sille, miksei tämä ”eksaktius” niinku millään päde, joten kaiken, ihan kaiken voi kyseenalaistaa.



    Ajattelija2013:

    Siinä on todella tyypillinen Kumppanin vastaus silloin, kun joudut ahdinkoon. Onko olemassa luksustuotteita?




    Sana luksus on olemassa kuten premium. Kun se ei ole pointti niin kuin mitenkään päin! Hetken jo luulin, että olit päässyt kärryille siitä, että vaikka sana olisi ”luksus”, ”premium”, ”ylellinen”, ”öky” tai mikä tahansa etuliitteinen, niin termin sisältö ei ole yksiselitteinen ja näkökulmia voi ottaa niin monesta vinkkelistä kuin haluaa. Got it?



    Ajattelija2013:

    Et ole vielä vastannut siihenkään, että jos premium merkkejä ei ole, niin miksi ns. tavismerkitkin hyväksyvät tiettyjen merkkien premiumstatuksen. Käsite premium on koko automaailman ammattilaisten hyväksymä käsite. Eikö ole hieman itsekeskeistä, että sinä sitä täällä yksin yrität kumota? Sinä siis olet oikeassa ja kymmenet tuhannet autoalan ammattilaiset väärässä.




    Ne on mielipideasioita, etkä sinä nyt saakeli soikoon käsitä! Minulle on ihan sama mitä nuo tahot määrittävät, tai sinulle tuputtavat. Minä kyseenalaistan koko roskan, se on minusta pelleilyä, hömppää jne. Got it?



    Ajattelija2013:

    Ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä, mutta vähän sama asia, kuin kiistelisit fyysikoiden kanssa suhteellisuusteorian olemassaolosta.




    Ah, no nyt kirjoitit vastauksen ja lapsellisuudessaan taas aivan omaa luokkaansa. Tiedätkö mikä on markkinoinnin ydin:

    kusettaa asiakkaita ostamaan. Se on kaiken sen haastamisen ydin tässä minun kirjoituksessani.



    Ajattelija2013:

    Et vieläkään vastannut, miten voi olla premiumpellejä, jos ei ole premium autoja? BMW ei siis ole premium merkki, mutta BMW:llä ajava henkilö on premiumpelle?




    En minä vastaa noin typerästi asetettuihin kysymyksiin, siksikin, ettei se vastaa mihinkään minun pointteihini. Sinä et sitä näköjään ymmärrä mitenkään päin, mutta todistat tuollaisella ja sitten perään ”olet ahdingossa” –soopallasi, että olet täydellisen pihalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit