Auto 30 vuodeksi

37 kommenttia
2»
  • Sodomka:



    Hyvä kommentti. Tarkoitin tietysti kaikkea isoa ja kantikasta, kuten jääkaappeja, pesukoneita ja sen sellaisia. Näitähän ihmiset kuskaavat. Minullakin on peräkärry. Tuntuu kuitenkin järkevältä, että yksi auto on moneksi. Samoihin alustamittoihin voi suunnitella kaikenlaisia puikuloita ja tötteröitä; miksei saman tien moneen terkoitukseen soveltuvaa kulkinetta?


    Itse olen sitä mieltä, että yleensä ihmiset kuskaavat ruokaostoksia, lapsia/lastenrattaita ja matkalaukkuja. Pesukoneita ja jääkaappeja harvemmin tarvitsee hankkia tai ulkoiluttaa. Toiset jättävät noiden kuljettamisen jopa muiden vaivaksi. Suurin piirtein samoihin alustamittoihin voi tosiaan suunnitella erilaisia autoja. Caddy, Ocu farkku, Golf, tt... Yksi noista esimerkeistä on ylivertainen tavaran kuljetukseen, mutta jostain syystä se ei ole lähelläkään suosituinta vaihtoehtoa.

      
  • Sodomka:

    Ranskalaisissa vaikutti valtion verotuskäytäntö (CV-laskenatapohja): autot olivat pienimoottorisia ja niiden suunnittelu tähtäsi suureen hyötysuhteeseen per käytössä oleva materiaali.


    Mihin autoihin sekoitat esimerkiksi Citikan C6:n, DS5:n ja tulevan C4 Picasson? Tuntuipa Rellun Megane II hb aiheuttavan myös aika tavalla kummastulua.



    Esimerkiksi Roverin 3-litre tai vielä irvokkaammin Minin aateliset johdannaiset Riley Elf ja Wolseley Hornet.




    Vaikea nähdä kyllä noissa mitään erityisen yksilöllistä. Ei kai joku uudella maskilla "arvokkaammaksi" tuunattu malli voi olla persoonallisuuden ruumiillistuma? Ja onhan näitä nykyisinkin. Vaikkapa aston martin Cygnet.



    Neuvostoliitossa (jossa totuus oli kaikkein pahin ja välteltävin asia) Moskvitsh edusti mielikuvaa länsimaisen elintason kermaisimmista unelmista: kromilistaa ja punamuovisia tähtilippuja keulakoristeissa. Auto sinänsä oli tietysti teknisesti jonkinlainen muunnos A-Fordista.




    Tekniikka Fordilta lainailtua ja muotoilu oli hyvin suoraan Kadetista kopioitua. 2141 siirtyi kopioimaan Talbotia. Eikö ajatuksesti ollutkaan tuoda esiin persoonillisuutta? Nämähän edustavat sitä "kaikki näyttävät samalta" -ideoligiaa.



    Tänään autojen samankaltaisuus on globaalien markkinoiden takia tosiasia, eikä mikään setien ja tätien toistama klisee.




    Ihastelin juuri Mersun CLA:n muotoilua. Luonnossa pidin siitä vielä enemmän kuin kuvissa. Auto näyttää sen, ettei aerodynaamisen auton tarvitse olla muotoilullinnen kompromissi. Hyvin persoonallinen muotoilu. En kyllä keksi yhtään saman näköistä mallia. Entiset englantilaiset kuten Range Rover, Bentley, Mini, Jaguar ja RR tekevät kaikki edelleen hyvin englantilaisen ja persoonallisen näköisiä autoja. Ainakaan itse en noita kykene sekoittamaan mihinkään muihin malleihin. Omat suosikkini ovat noista Evoque ja XJ.



    Teknisiä eroja löytyy yllin kylin jo ihan voimalinoista. Jossain päin maailmaa poltetaan dieseliä ja toisaalla bensaa. Tuntuvatpa jotku suosivan erilaisia tapoja hyödyntää sähköäkin. Joskus valoihin oli tarjolla 6 ja 12 voltin polttimot. Halogeeni oli mullistava uutuus, jolla saavutettiin huima valoteho. Ai niin, ranskalaiset käyttivät keltaisia valoja. Nykyisin on lukuisten hehkulankavaihtoehtojen lisäksi tarjolla kaasunpurkausta ja ledejä. BMW on antanut jopa viitteitä laserin tulemisesta.

      
  • NHB:Mihin autoihin sekoitat esimerkiksi Citikan C6:n, DS5:n ja tulevan C4 Picasson? Tuntuipa Rellun Megane II hb aiheuttavan myös aika tavalla kummastulua.





    Sodomka:Esimerkiksi Roverin 3-litre tai vielä irvokkaammin Minin aateliset johdannaiset Riley Elf ja Wolseley Hornet.



    NHB:Vaikea nähdä kyllä noissa mitään erityisen yksilöllistä. Ei kai joku uudella maskilla "arvokkaammaksi" tuunattu malli voi olla persoonallisuuden ruumiillistuma? Ja onhan näitä nykyisinkin. Vaikkapa aston martin Cygnet.





    Citroenit mallit ovat kyllä edelleen tunnistettavissa, etenkin tuo dramaattinen ja edesmennyt C6. Myöskin edellisen sukupolven Patrick Le Quémentin Renaultit olivat Avantimesta Sceniciin erittäin omaperäisiä autoja. Samaan aikaan Citroenilla oli mitäänsanomattomia malleja kuten Xara ja C5.



    En ole sanonut, että Riley Elf tai Wolseley Hornet olisivat "persoonallisuuden ruumiillistumia". Sanoin päinvastoin, että ne ovat irvokkaita (ts. teeskentelyssään ylilyöviä ) esimerkkejä brittiläisen luokkayhteiskunnan vaikutuksesta autosuunnitteluun. Ne ovat kansallisia erikoisuuksia,jotka muualta katseltuna ovat vähän naurettavia.



    Kun katselee vanhoja keskustaajamia kuvaavia elokuvia tai dokumentteja, pystyy heti autokannan nähtyään arvaamaan kuvauksen kohteena olevan maan (jopa kaupungin) ja kuvausajankohdan muutaman vuoden tarkkuudella. Näinköhän myös tulevaisuudessa?

      
  • o-rengas:

    Pyytäisin ehdotuksia mikä uusi / uudehko auto täyttäisi tunnusmerkit:
    Tarkoituksena olisi ostaa uusi auto, jonka arvo olisi mahdollisimman hyvä n. 30 vuoden päästä, verrattuna ostohintaan.
    Hyvin pidettynä ja sopivasti ajettuna tietysti.

    Nykyisiä esimerkkejä löytyy kai jaguarilta, alfa romeolta vuosimalleista 70-80. Porschekin on käynyt mielessä, hankintahinta vain saisi olla 50-60 000 max.




    Jos katsoo moottorien ym kehitystä, niin jos et ole museoautoa hankkimassa niin mitään arvoa näillä uusilla ei jatkossa ole.



    Jos taas haluat museoauton, jolla on 30 vuoden päästä arvoa niin osta nyt 30 vuotias auto jolla on arvoa. Sillä on taatusti 60-vuotiaana vielä enemmän arvoa kuin millään näillä nykyisillä.

      
  • Jos taas haluat museoauton, jolla on 30 vuoden päästä arvoa niin osta nyt 30 vuotias auto jolla on arvoa. Sillä on taatusti 60-vuotiaana vielä enemmän arvoa kuin millään näillä nykyisillä.




    Uskoisitko näin? Mitenköhän sitä pitää huolta jo 30 vuotiaasta autosta niin että se pysyy siistinä (ja ajettavana?) vielä toisen mokoman? Tiestysti varmasti riippuu paljonkin siitä minkä merkin ja mallin ostaa mutta mietin vaan että jos kunto lopahtaa ton 30 vuoden aikana niin eikö se arvokin katoa?

      
  • Sodomka:

    Vai olisiko joku Dacia sellainen? Näyttöarvotuotannosta on sitä vastoin paljonkin esimerkkejä. Jonkinlaista pyrkimystä funktiokeskeisyyteen näkyy japanilaisissa kaupunkiautoissa (esim. Nissan Moco ja Cube, Suzuki Lapin,Toyota Pixis Space ja intialainen Tata Nano). Nämä autot eivät sinänsä sovi Eurooppaan, saati sitten Suomeen tuotaviksi kaikenlaisten rajoitustensa vuoksi. Niissä on kuitenkin ideaa.Ensimmäisen sukupolven Toyota Yaris Verso toteutti tätä idealismia esimerkillisesti ja pärjäsi Suomenkin oloissa varsin hyvin, jopa markkinointimielessä.




    Sodomka:

    Tarkoitin tietysti kaikkea isoa ja kantikasta, kuten jääkaappeja, pesukoneita ja sen sellaisia. Näitähän ihmiset kuskaavat. Minullakin on peräkärry. Tuntuu kuitenkin järkevältä, että yksi auto on moneksi.


    Tästä tulee heti mieleen Opel Agila, toki jo vanha malli ja taitaa olla omaa sukua Suzuki WagonR. Miksei myös joku Ford Tourneo/Transit Connect olisi juuri tuollainen mitä ajat takaa. Liekö Renault Kangoo / Citroen Berlingo yhä olemassa, Dacia Logan taitaa olla. Ja ainakin Peugeot Partner löytyy vielä tuoreen näköisenä painoksenakin: http://www.peugeot.fi/showroom/partner-teepee/5-ov/



    Kirjoituksestasi sai käsityksen, että funktionalistiselle autonostajalle ei olisi mitään tarjolla, mutta minusta yo. esimerkkien perusteella tuntuu että vaihtoehtoja on melko paljon myös niitten "elämäntapafarkkujen" ulkopuolella. Eikä nuo ole edes mitään harvinaisuuksi Euroopassa tai Suomessakaan, kaksi noista mainituista on löytynyt ihan viereisistä parkkiruuduista kotona.

      
  • Tässä voisi olla parhaiten autoa seuraavaksi 30 vuodeksi:

    http://www.bmwblog.com/2013/07/24/is-the-bmw-i3-worth-41350/



    Muutama perustelu:

    Kulkee pääasiassa sähköllä, sitä on ainakin hyvin saatavilla vielä 30 vuoden päästä, bensasta ei ole takeita.



    Hyvin alhaiset kilometrikustannukset.



    Akut on toki vielä vähän kehittymättömiä, mutta alkuun on käytettävissä bensageneraattori lisämatkan saamiseksi. Akut voi vaihtaa parempiin joskus 10-20 vuoden päästä. Sen jälkeen bensageneraattorin voi heittää roskiin. (Optionaalinen varuste alunperinkin)



    Kestävyys: kori alumiinia ja hiilikuitua, ei ruostu.

    Sähkömoottori on kestävämpi kuin polttomoottori.



    Testien perusteella erittäin hyvät ajo-ominaisuudet, erityisesti tehokkaan sähkömoottorin ja hyvin suunnitellun korin vuoksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit