Volkkarin mustamaalauskampanja taas käynnissä. Tälläkin kertaa liikkeellä olet vain joko vajavaisella ymmärryksellä tai valheita levittelemässä. Kun tahtotila on oikea, ei tarinoiden tueksi totuutta tarvita.
Volkkarin ja muidenkin valmistajien dieseleiden ongelmat ovat syntyneet EGR:n ja välijäähdytyksen yhteisvaikutuksesta. Tehokas ilmaan jäähdyttävä välijäähdytin jäähdyttää EGR:n kierrättämää kosteaa ilmaa niin tehokkaasti, että sopivissa olosuhteissa imuputkistoon tiivistyy vettä.
http://www.club-peugeot.com/forum/index.php?action=printpage;topic=713.0
Ilmaan jäähdyttävä välijäähdytin kun on joka tapauksessa keulalla suoraan ilmavirrassa, joten moottorin asennussuunnalla on hyvin vähän tekemistä tämän kanssa. Tämä uusi moottori poikkeaa olennaisesti tässä suhteessa. välijäähdytin on nyt imusarjan yhteydessä toimiva ja siirtää lämpöä veteen. Viimalle uudessa moottorissa "näkyy" hyvin vähän imuputkistosta. Ainoastaan osa välijähdyttimen päädystä on näkyvillä. Tilanne on siis täysin eri kuin perinteisen ilmaan jäähdyttävän välijäähdyttimen kanssa.
Tuo on ehdottomasti yksi markkinoiden vähiten viimaongelmasta kärsivistä dieselin imuputkistoista. Miten ihmeessä saat Ryne tuosta ISON ongelman?
Toinen muita moottoreita vaivannut ongelma on huohotinputken jäätyminen. Eipä sekään tunnu asennussuunnasta olevan kiinni. Kovin rajulla prosentilla tuntuvat Hiluxin turbot hajoilevan, vaikka moottori on poikittain asennettu.
Älä, NHB, heitä kiveä ensimmäisenä lasitaloon, jossa itse asut!
Nimimerkki on todella fakkiutunut henkilö, joka ei koskaan vahingossakaan voi tunnustaa vikoja VW-Groupin tuotteissa.
Voin tunnustaa, että omistan ja itse maksan kaikki kulut VW Groupin 2-litraisen dieselauton vuosimallia 2009, valm. 2009 maaliskuussa ja ensirekisteröinti 27/3 2009.
En kuitenkaan ilmoita rekisterinumeroa, koska se on jäljitettävissä koko EU:n alueella. En ole kuitenkaan typerys kuten nimimerkki NHB, joka ei näe akanaa silmässään.
NHB:n kaltaisen henkilön kanssa en taatusti halua tehdä autokauppaa. Hän on kuin poliitikko, joka mieluummin puhuu toisten heikkouksista kuin omasta linjastaan.
Onko tätä uutta Golfia kukaan koeajanut? Onko ero Audi A3 malliin millainen? Ainakin tuo A3 tuntuu saaneen suitsutusta eri tahoilta.
Pikaisten hinnastojen tutkimisen perusteella Golf ja Audi A3 mallien hintaero olisi pienempi suhteutettuna edelliseen sukupolveen. Tosin tarkkaa analyysiä en tehnyt varuste eroista.
Audi saa aina suitsutusta lehdistöltä jostain syystä. Edellisen sukupolven Golf vs A3 vertailu oli Golfin voitonjuhlaa mielestäni. Onko sitten volkkarilla havahduttu autojen ominaisuuksien hinnoitteluun merkkiä katsomatta? ainakin näin toisen käden tietojen mukaan Golf on kilpailukykyinen auto. Toki suomessa hintava sekin. Vuosi vuodelta tuntuu turhemmalta koko Audi merkkinä.
Älä, NHB, heitä kiveä ensimmäisenä lasitaloon, jossa itse asut!
Nimimerkki on todella fakkiutunut henkilö, joka ei koskaan vahingossakaan voi tunnustaa vikoja VW-Groupin tuotteissa.
En kuitenkaan ilmoita rekisterinumeroa, koska se on jäljitettävissä koko EU:n alueella. En ole kuitenkaan typerys kuten nimimerkki NHB, joka ei näe akanaa silmässään.
NHB:n kaltaisen henkilön kanssa en taatusti halua tehdä autokauppaa. Hän on kuin poliitikko, joka mieluummin puhuu toisten heikkouksista kuin omasta linjastaan.
Itse puhuisin mieluiten tekniikasta. Siihen sinä et näytä ottavan mitään kantaa, vaan yritätä hyökkäillä pelkästään persoonaani kohtaan, eikä edes se kestä lähempää tarkastelua. Kukin tyylillään.
Audi saa aina suitsutusta lehdistöltä jostain syystä. Edellisen sukupolven Golf vs A3 vertailu oli Golfin voitonjuhlaa mielestäni. Onko sitten volkkarilla havahduttu autojen ominaisuuksien hinnoitteluun merkkiä katsomatta? ainakin näin toisen käden tietojen mukaan Golf on kilpailukykyinen auto. Toki suomessa hintava sekin. Vuosi vuodelta tuntuu turhemmalta koko Audi merkkinä.
Toisen käden tietoja itsellänikin on Gofista, mutta itse ole kyllä oppinut luottamaan tähän tietolähteeseen. 3-oviseen perus bensakoneisee A3:een verrattuna 1.4 TSI Golf jätti kuulemma kylmäksi. Ajettavuus uusilla kitkarenkailla ei ollu läheskään sitä, mitä sporttialustainen A3 oli kesärenkailla. Renkaiden osuus tästä lienee vaikea määritellä. Samoin Golfin moottorissa tuntui olevan häiritsevää viivettä, mitä Audista puuttui. Sisusta ei yllä läheskään samalle tasole A3:n kanssa. Hiljainen oli myös Golf.
Audinkin tapauksessa tuntuvat havainnot olevan 3- ja 4-ovisen välillä olevan selvät. Pidempi 4-ovinen ei ole yhtä hyvä ajaa. Siinä on hieman enemmän aliohjautuvuutta ja ketteryys ei ole yhtä hyvä. Golf on tuota pidempää sarjaa, joten voi olla, että siihen pätevät samat havainnot.
Avaa hieman, jos on tietoa mistä kyseiset viat johtuu. Odotan mielenkiinnolla.
Ketjun kiristin ei pelaa. Löysällä oleva ketju alkaa ääntämään ja pahimmillaan jako karkaa tuhoa tehden. Kirjoita googleen vaikka hakusanat Mini Cooper Timing chain, niin tarinaa aiheesta löytyy vähintäänkin kattavasti.
Avaa hieman, jos on tietoa mistä kyseiset viat johtuu. Odotan mielenkiinnolla.
Kumma juttu, kun bemarifanina sinua tuntuu kaikki volkkarin viat kiinnostavan. Sitten kun bemarin omasta pesästä löytyy vähintään yhtä fiasko rakenne, niin siitä ei ole mitään tietoa...
Tuosta Mini Cooper S:n jakoketjunkiristimestä ja huollon suhtautumisesta/osaamisestasaisi varmaan kirjoitettua kirjan. Noissahan on ollut tuhottoman paljon vikaa, ja aina on uuden korjauksen luvattu tepsivän.
Samaa konettahan löytyy isommistakin bemareista nykyään. En kyllä tiedä, onko nuo kiristinviat niihin periytynyt.
Että ei se kestävän ketjun rakentaminen bemariltakaan aina onnistu.
Ketjun kiristin ei pelaa. Löysällä oleva ketju alkaa ääntämään ja pahimmillaan jako karkaa tuhoa tehden. Kirjoita googleen vaikka hakusanat Mini Cooper Timing chain, niin tarinaa aiheesta löytyy vähintäänkin kattavasti.
Tietyissä ketjunkiristimissä on ollut laatuongelmia ei ihan vieras asia. Alunalkaen valmistevikaiset osat päivitetään kestävämpiin ajan myötä, tuttu juttu. Toisinaan kilometrit tulee täyteen ja osa vaihtoon. Automies ymmärtää ääntelyn ajoissa ettei vahinkoja pääse syntymään. Pitää lukasta.
Ketjun kiristin ei pelaa. Löysällä oleva ketju alkaa ääntämään ja pahimmillaan jako karkaa tuhoa tehden. Kirjoita googleen vaikka hakusanat Mini Cooper Timing chain, niin tarinaa aiheesta löytyy vähintäänkin kattavasti.
Tietyissä ketjunkiristimissä on ollut laatuongelmia ei ihan vieras asia. Alunalkaen valmistevikaiset osat päivitetään kestävämpiin ajan myötä, tuttu juttu. Toisinaan kilometrit tulee täyteen ja osa vaihtoon. Automies ymmärtää ääntelyn ajoissa ettei vahinkoja pääse syntymään. Pitää lukasta.
Kovasti on bemarilla kestänyt tuo valmistevikojen päivittäminen. Vika on ollut lähes alusta asti tiedossa ja silti samat autot ravaavat huollossa asian tiimoilta vuodesta toiseen. Ei tuossa ole mistään valmisteviasta kyse, vaan vika on ilmiselvästi rakenteessa, jota jostain syystä ei tahdota saada kuntoon.
Broidin Cooper S on sekin taitanut Laakkosella vierailla pariinkin otteeseen asian tiimoilta.
Kumma juttu, kun bemarifanina sinua tuntuu kaikki volkkarin viat kiinnostavan. Sitten kun bemarin omasta pesästä löytyy vähintään yhtä fiasko rakenne, niin siitä ei ole mitään tietoa...
Tuosta Mini Cooper S:n jakoketjunkiristimestä ja huollon suhtautumisesta/osaamisestasaisi varmaan kirjoitettua kirjan. Noissahan on ollut tuhottoman paljon vikaa, ja aina on uuden korjauksen luvattu tepsivän.
Samaa konettahan löytyy isommistakin bemareista nykyään. En kyllä tiedä, onko nuo kiristinviat niihin periytynyt.
Mitä simppa vauhkoo näin iltasella? Kai sitä nyt saa asioista keskustella, kysymättä sinulta lupaa. Ei ole Minit tullut tutuiksi, eikä juuri kiinnostakaan. Mitään paskan heittoa en sulta ota vastaan, meuhkaa ihan iteksesi vaan. Ja jos päätä särkee mene nukkumaan.
Kovasti on bemarilla kestänyt tuo valmistevikojen päivittäminen. Vika on ollut lähes alusta asti tiedossa ja silti samat autot ravaavat huollossa asian tiimoilta vuodesta toiseen. Ei tuossa ole mistään valmisteviasta kyse, vaan vika on ilmiselvästi rakenteessa, jota jostain syystä ei tahdota saada kuntoon.
Broidin Cooper S on sekin taitanut Laakkosella vierailla pariinkin otteeseen asian tiimoilta.
Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia kyseisistä vioista. Pelit kestää ja jos vikaa ilmenee laitetaan päivitetty osa tilalle eli suomeksi sanoen parempi laatuinen, sillä siitä pääsee. Ja tyhmempikin tajuaa jos paljon ajettuja osia menee vaihtoon, niin ei kai se kellekään uutta ole?
NBH:n kanssa on kieltämättä hieman hankala keskustella, hän kun haluaa keskustella vain tekniikasta. Ei mistään muusta. Lienee jonkinlainen kuiva inssi. Sellaiset kaikkia kiinnostavat asiat, kuten luotettavuus, jälleenmyyntiarvo, käyttöominaisuudet tai ylläpitokulut, muotoilu ym eivät kiinnosta vaan ainoastaan kuivat tekniset tiedot ja 0,1 litran kulutuserot. Aika pihalla arkielämästä koko tyyppi. Ja kuitenkin perustat aiheen Uudet autot palstalle! Perustapa kuivat tekniset aiheesi Autotekniikka osioon, niin säästymme väärinkäsityksiltä ja voit keskustella tekniikasta vaikka seinän kanssa... Oikeesti käpyjäkin kiinnostaa jonkin koneen innovaatiot! Koneen toiminta, ominaisuudet ja varsinkin KESTÄVYYS kiinnostavat, ei se onko männät päällystetty avaruusnailonilla, joka pienentää sisäistä kitkaa ja tuo 0,001 litran kulutussäästön ja 1 gramman vähennyksen päästöihin. Silti keskustelu pitäisi rajata umpitylsiin teknisiin seikkoihin, joista vain harva pystyy keskustelemaan/ on kiinnostunut...
Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia kyseisistä vioista. Pelit kestää ja jos vikaa ilmenee laitetaan päivitetty osa tilalle eli suomeksi sanoen parempi laatuinen, sillä siitä pääsee. Ja tyhmempikin tajuaa jos paljon ajettuja osia menee vaihtoon, niin ei kai se kellekään uutta ole?
Entä jos sitä parempilaatuista osaa ei ole olemassa vaan huono osa korvataan aivan yhtä huonolla. Noin tuossa Minin tapauksessa on toimittu.
Paljon ajettu? Ei mitenkään liity noihin Cooper S:n ketjuihin. Jos alle 50 tkm autot säännönmukaisesti vierailevat huollossa rallattavan ketjun takia, niin ei siinä ajomäärällä ole mitään tekemistä.
Huonoa suunnittelua bemarilta ja Laakkoselta usein vielä surkeampaa suhtautumista asiakkaaseen. Surkeaksi voisi kutsua myös sitä, että viallista osaa ei saatu suunniteltua kestäväksi. Lieköhän tuota facelift-malliin vieläkään korjattu... Epäilen.
Mini2.fi ja Mini2.com foorumeilta löytyy maraton-ketjut kyseisestä tyyppiviasta. Ei siis toki tarvitse minua uskoa.
Lähinnä minua kyrsi noissa aikasemmissa viesteissä ja yleensäkin asennoitumisesi. Kun VW:ssä on vikaa, niin siitä on kerrottava "totuus" ja sehän on yleinen fakta ettei volkkari "kestä". Sen sijaan kun baijerilaisessa on ilmiselvä tyyppivika, se korjataan huollossa määräaikaishuollon yhteydessä (not), se onkin yksittäiskappale, (not) kyseessä on joku yksinkertainen valmistevika, joka korjataan huollossa uudella kestävällä osalla (not), kyse on paljon ajetuista autoista (not) jne. jne.
Tuo broidinkin Mini on perheen "kakkosauto". Ei sillä kilsoja mitenkään valtavasti taitella.
Oikeesti käpyjäkin kiinnostaa jonkin koneen innovaatiot! Koneen toiminta, ominaisuudet ja varsinkin KESTÄVYYS kiinnostavat, ei se onko männät päällystetty avaruusnailonilla, joka pienentää sisäistä kitkaa ja tuo 0,001 litran kulutussäästön ja 1 gramman vähennyksen päästöihin. Silti keskustelu pitäisi rajata umpitylsiin teknisiin seikkoihin, joista vain harva pystyy keskustelemaan/ on kiinnostunut...
Vauva-lehden keskusteluissa voit muiden äitien kanssa keskustella autoista, onhan auto kuitenkin premium merkiltään, Audi tai Volvo.
NBH:n kanssa on kieltämättä hieman hankala keskustella, hän kun haluaa keskustella vain tekniikasta.
Itse kyllä tarkoitin, että keskulteltaisiin mieluimmin näistä autoista eikä keskustelijoista. Onko tuo väärin? Luotettavuus kuuluu kyllä tuohon tekniikaan, aivan kuten käyttöominaisuudetkin. Mikseipä käyttökulujakin voisi liittää samaan.
Sinä näytät vain kuuluvan siihen ryhmään, joka alkaa räkyttämään ilman edes yritystä keskustella autoista. Jos viitsisit lukea keskustelua, niin tässähän on luotettavuudesta keskusteltu sivukaupalla. Käyttöominaisuuksistakin on puhuttu monessakin viestissä. Ei hemmetti, olen keskustellut eri komponenettien luotettavuudesta melkein joka viestissä. Nokat, ilman kondensoituminen, hihnat, ketjut... Oletko lukenut yhtään viestiä?
Itse kyllä koen, että uutuusmallista keskuteleminen menee helposti tähän foorumin osioon. Jos olet eri mieltä, niin ole hyvä vaan ja avaa uusi sinulle mieleinen keskustelu.
En sen kummemmin ole rajaamassa keskustelua, mutta nämä suunsoitot soisin jäävän vähemmällä.
Sinä olet järjestelmällisesti keskittynyt hehkuttamaan VW:tä ja vähättelemään sen suunnitteluvirheitä joista laadukas insinöörityö on todella kaukana! Olenkin itseasiassa ihmetellyt mistä juontaa juurensa tämä legendaarinen saksalainen suunnittelu??? Minulle se on legendaarista aivan muista syistä... Tätä Vauva-lehti heittoa en ymmärrä lainkaan, mutta ilmeisesti vackraste kuuluu rakkaaseen vähemmistöömme "rantaruotsalaisiin" joten Suomen kirjoittaminen loogisesti ja ymmärrettävästi ei kuulune vahvuuksiin. Toisaalta eihän Suomea Tammisaaressa mihinkään tarvitse joten väliäkö tuolla. Itseasiassa ajan kyllä Volvolla, muttei 13 vuotta vanhalla autolla hirveästi voi kehuskella...
Vilin kysymykseen minullakin on vain toisen käden tietoa.
Tuttava on päässyt kumpaistakin A3:sta ja Golfia kokeilemaan kesärengastuksella tuolla italian maaperällä. Kummatkin olivat viisiovisia ja vakioalustaisia. (rengaskoosta ja tyypistä en tiedä Hänen mukaansa autojen ajokäytös oli ollut miltei identtinen. Ainoana erona Golffin hiukan tunnokkaampi ohjaus. (tiedä sitten mikä osuus renkailla oli tähän)
Golf (lehdistöauto) oli ollut runsaasti varusteltu ja ehkä osittain tästä syystä antanut varsin laadukkaan ja tyylikkään vaikutelman.
Mitä tulee näihin "henkilöanalyyseihin", niin luen NHB:n kommentteja mielenkiinnolla. Monesti ollaan asiaoista eri mieltä, mutta kannat on aina hyvin perusteltuja ja pohjaavat faktaan eikä tähän "perimätietoon" jota niin monella tuntuu olevan. Välillä kommenteissa paistaa samanlainen innokkuus kun autotoimittajalla joka on lennätetty taysylläpidolla lomakohteeseen arvioimaan viimeisintä kinneriä, mutta se on helppo suodattaa pois.
Ja mikäli kokee keskustelun Tekniikan Maailman palstalla turhan tekniseksi ja haluaa jutella mutuista, tuntemuksistaan, niin silloin ei kannata olla liian yllättynyt jos joku suosittelee Vauva-lehden keskusteluja. Vähän ilkeää, mutta perin hauskaa.
Minä kun NHB olin ymmärtävinäni, että siinä sinun laittamassa linkissä puhuttiin audin moottorista!
Volkkari on todennäköisesti onnistunut säästämään tuonkin pilalle.
Eli kenkä puristaa maskissa olevan tuotemerkin vuoksi. Mitä väliä sillä on, onko ratkaisu ollut Audin, Volkkarin, Skodan vai Seatin merkillä varustetun maskin takana? Tuskinpa ratkaisun toimivuus riippuu siitä, mikä tuotemerkki keulalle liimataan.
Tietenkin kenkä puristaa maskissa olevan merkin vuoksi! Onhan Toyota ja ties kuinka moni muukin toteuttanut jakopäänsä ketjulla/hihnalla, muttei koneet silti pauku 30tkm kohdalla asiakkaan piikkiin totta kai! VW on niiiin hyvä suunnittelemaan toimivasta konseptista toimimattoman/epäluotettavan ettei luottoa paljon löydy! Audin järjestelmä on voinutkin kestää, mutten usko volkkarin vastaavan kestävän ennen kuin omin silmin näen, että osa on tismalleen sama ilman Vw:n inssien uudelleensuunnittelua (osan heikentämistä jotenkin). Voitko NHB varmuudella sanoa, ettei osaa ole muutettu mitenkään??? Mielestäni tähän on turha sanoa, että tietysti eihän sitä ole järkeä suunnitella uudestaan. Ei olisi ollut järkevää suunnitella edelliseen malliinkaan jakopäätä, joka ei meinaa kestää edes ensimmäisen huoltoon, mutta suunnittelivatpa kuitenkin...
Ja jotten vaikuttaisi täydeltä Vw-vihaajalta niin olen hieman ajellut kuutoskoppaisella golffilla ja voin allekirjoittaa autolehtien kommentit. Kyseessä on lyhyessä koeajossa/testattavien asioiden osalta ilman muuta luokkansa paras kokonaisuus. Ajettavuus hyvä, sisustus laadukas, hyvät penkit, laaja moottorivalikoima jne. Mutta niin kauan kuin luotettavuus/ maahantuojan asenne on se, että takuuaikanakin joutuu korjauksista vääntämään niin ei paljon Vw houkuttele. Takuuajan jälkeen pitäisi olla kymppitonni tilillä jos sattuu jakopää korkkaamaan tai dsg päättää sylkeä rattaansa pihalle!!!
Ei noissa volkkarin jakoketjuongelmissa ollut kyse varsinaisesti ketjun suunnittelun ongelmista. Ensimmäinen ongelma oli voitelun häiriintyminen kun öljyi paloi liian kuumassa paikassa kulkevaan öljyputkeen ja loput ongelmat johtuivat huonolaatuisista ketjuista. Ensimmäisessä vika oli kaukana jakopäästä ja toisessa on pettänyt alihankkijan tuotantoprosessi, eikä Volkkarinkaan oma laadunvalvonta poiminut poikkeamia. Ja jottei taas tarvitse kiroittaa pitkää tarinaa siitä, kuinka pyrin vähättelemään ongelmia, niin väännänpä hieman ajatuksiani rautalangasta:
Nämä ovat puhtaasti Volkkarin ongelmia ja ne ovat todellisia. Mutta vaikka ne ovatkin Volkkarin ongelmia, niin niiden perusteella voi kaiken Volkkarin tekemän olevan paskaa eikä näistä keskustellessa tarvitse mennä henkilkohtaisuuksiin. Välillä eräiden kirjoittajien tarve haukkua Volkkaria on niin suurta, että kirjoitellaan yksiselitteisesti epälogista satua. Esimerkiksi aletaan väittämään, että ketjuttomassa koneessa on ketjuongelmia. Jos itse kirjoittaisin saman luokan satua, niin mitenhän mahtaisit Nuori Autoilija viestiini vastata?
Ihmettelen myös sinun ja muutamien muiden kantaa näihin Volkkarin uudistuksiin. Ne voivat tuoda parannusta juuri niihin ongelmiin, mistä kirjoitatte sivukaupalla lähes jokaisessa Volkkariin liittyvässä keskustelussa. Eikö sen pitäisi olla ihan positiivinen juttu, että näihin mieltänne painaviin epäkohtiin on paneuduttu? Pikemminkin näyttää siltä, ettei noista saisi edes kirjoittaa.
Yhdyn Nuoren autoilian näkemykseen siitä, että volkkari ehdottomasti loistava ominaisuuksiltaan kun vaan kestäisivät.
Ehkä jotain kertoo vw/audin filosofiasta se, että uuden audin nokkaremmi on suunniteltu kestämään kuulemma koko auton eliniän. Pitkän tivaamisen jälkeen oli tuularin toimittjat saaneet tietää sen olevan = 210000km. Onko siis koko auto suunniteltu max.tuon kestäväksi?
Hei haloo, suomessa tuon pitäisi olla vielä ihan kohtuu lukema ja autolla on vielä kohtuullinen arvo.
Palautuu mieleen muutaman vuoden takaiset Bemarin pääjohtajan puheet tv-haastattelussa, jossa hän sanoi auton elinkaaren olevan n. 8 vuotta.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että autot eivät kestäisi pidempään, mutta kulutushyödykkeitähän autot ovat, vaikka tosin kalliita sellaisia ja tunteitakin herättäviä.
Palautuu mieleen muutaman vuoden takaiset Bemarin pääjohtajan puheet tv-haastattelussa, jossa hän sanoi auton elinkaaren olevan n. 8 vuotta.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että autot eivät kestäisi pidempään, mutta kulutushyödykkeitähän autot ovat, vaikka tosin kalliita sellaisia ja tunteitakin herättäviä.
BMW henkilöautomallisarjat ovat: 1-, 3-, 5-, 6-, 7-sarjat, Z4, X1, X3, X5 ja X6 ja lisäksi M-sarjat jotka kaikki uudistuvat 8 vuoden välein. Tästä juontuu pääjohtajan puheet elinkaaresta. Ei se sen kummempi asia ole.
Mitä Tuulilasille oli kerrottu ja kuka tämän kertoi? Selväähän on, että jollakin kilometreillä hihnan käyttöikä tulee vastaan. Ketjuillakaan ei ole määritelty vaihtoväliä ja puhutaan lifetime-ketjuista, mutta silti niitä vaihdetaan.
Pohjolan olosuhteet pitää täällä aina pitää mielessä, vaikka leutoihin talviin on jo totuttu. Kovat pakkaset jotka ajoittuu tammi- helmikuulle ovat edelleen tosiasia, joten tämä syö osien käyttöikää. Olosuhteet ovat rankat lämpöisiin maihin verrattuna. Kuka voi suositella hammashihnan vaihtoväliksi meillä 200 000 kilometriä ei kai kukaan tervejärkinen. Olisiko varovainen arvi kumiseosten kehittyessä nyky tasolle 150 000 ei kai enempää. Ketjun kestoksi määritellään 300 000 - 500 000 km (tuplaketju 500 000 km) valmistajasta riippuen, ketjukiristimien elinikä on myös rajallinen joskin paljon lyhyempi, kuin itse ketjun.
Conti on validoinut hihnansa 300 000 km:lle. Tämä koskee myös öljypumppua pyörittävää saman teknologian hihnaa. Uutena tuotteena valmistajat ravistelevat sitten hihasta jonkinlaisia epäluuloisuuskertoimia tuohon. Ketjuihin verrattuna iso ongelma on kunnon valvonta. Ketju alkaa yleensä rallattamaan, ennen totaalista tuhoa, mutta hihna yleensä hajoaa heti jos jotain ylimääräistä alkaa kuulumaan. Hihnan venyminenkin on hyvin vähäistä. Siitä voisi tarkoilla mittauksilla jotain päätellä. Siinä missä karkeasti ottaen ketjut venyvät puoli prosenttia ensimmäisen sadan tonnin matkalla, hihna venyy vain 0,1 prosenttia.
Litraisessa nelisylinterisessä koneessa Contin uusi hihna hukkaa tyhjäkäynnillä noin 30 ja käyttökierroksilla noin 20 prosenttia vähemmän tehoa. Vääntönä tarkoittaa noin 1 newtonmetriä.
Monelle tämän hihna kustannukset tuntuvat olevan kiinnostuksen kohde. Törmäsin tällaiseen vertailuun:
Tämä hihnaveto ja modernit ketjuvedot ovat hinnaltaan samaa luokkaa. Hihna antaa kuitenkin mahdollisuuksia säästöihin, kuten esimerkiksi muovin käyttämisen koteloinnissa.
NHB:
Älä, NHB, heitä kiveä ensimmäisenä lasitaloon, jossa itse asut!
Nimimerkki on todella fakkiutunut henkilö, joka ei koskaan vahingossakaan voi tunnustaa vikoja VW-Groupin tuotteissa.
Voin tunnustaa, että omistan ja itse maksan kaikki kulut VW Groupin 2-litraisen dieselauton vuosimallia 2009, valm. 2009 maaliskuussa ja ensirekisteröinti 27/3 2009.
En kuitenkaan ilmoita rekisterinumeroa, koska se on jäljitettävissä koko EU:n alueella. En ole kuitenkaan typerys kuten nimimerkki NHB, joka ei näe akanaa silmässään.
NHB:n kaltaisen henkilön kanssa en taatusti halua tehdä autokauppaa. Hän on kuin poliitikko, joka mieluummin puhuu toisten heikkouksista kuin omasta linjastaan.
vernon vili:
Audi saa aina suitsutusta lehdistöltä jostain syystä. Edellisen sukupolven Golf vs A3 vertailu oli Golfin voitonjuhlaa mielestäni. Onko sitten volkkarilla havahduttu autojen ominaisuuksien hinnoitteluun merkkiä katsomatta? ainakin näin toisen käden tietojen mukaan Golf on kilpailukykyinen auto. Toki suomessa hintava sekin. Vuosi vuodelta tuntuu turhemmalta koko Audi merkkinä.
KAP1936:
Itse puhuisin mieluiten tekniikasta. Siihen sinä et näytä ottavan mitään kantaa, vaan yritätä hyökkäillä pelkästään persoonaani kohtaan, eikä edes se kestä lähempää tarkastelua. Kukin tyylillään.
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6231,150#m108370
Viimeksi samaa kuraa lensi kun uskalsin väittää ketjutonta konetta vapaaksi ketjuongelmista... Eikö itsekritiikkisi yhtään hälytä tuollaisen jälkeen?
Vackraste:
Toisen käden tietoja itsellänikin on Gofista, mutta itse ole kyllä oppinut luottamaan tähän tietolähteeseen. 3-oviseen perus bensakoneisee A3:een verrattuna 1.4 TSI Golf jätti kuulemma kylmäksi. Ajettavuus uusilla kitkarenkailla ei ollu läheskään sitä, mitä sporttialustainen A3 oli kesärenkailla. Renkaiden osuus tästä lienee vaikea määritellä. Samoin Golfin moottorissa tuntui olevan häiritsevää viivettä, mitä Audista puuttui. Sisusta ei yllä läheskään samalle tasole A3:n kanssa. Hiljainen oli myös Golf.
Audinkin tapauksessa tuntuvat havainnot olevan 3- ja 4-ovisen välillä olevan selvät. Pidempi 4-ovinen ei ole yhtä hyvä ajaa. Siinä on hieman enemmän aliohjautuvuutta ja ketteryys ei ole yhtä hyvä. Golf on tuota pidempää sarjaa, joten voi olla, että siihen pätevät samat havainnot.
tracktest:
Ketjun kiristin ei pelaa. Löysällä oleva ketju alkaa ääntämään ja pahimmillaan jako karkaa tuhoa tehden. Kirjoita googleen vaikka hakusanat Mini Cooper Timing chain, niin tarinaa aiheesta löytyy vähintäänkin kattavasti.
tracktest:
Kumma juttu, kun bemarifanina sinua tuntuu kaikki volkkarin viat kiinnostavan. Sitten kun bemarin omasta pesästä löytyy vähintään yhtä fiasko rakenne, niin siitä ei ole mitään tietoa...
Tuosta Mini Cooper S:n jakoketjunkiristimestä ja huollon suhtautumisesta/osaamisestasaisi varmaan kirjoitettua kirjan. Noissahan on ollut tuhottoman paljon vikaa, ja aina on uuden korjauksen luvattu tepsivän.
Samaa konettahan löytyy isommistakin bemareista nykyään. En kyllä tiedä, onko nuo kiristinviat niihin periytynyt.
Että ei se kestävän ketjun rakentaminen bemariltakaan aina onnistu.
NHB:
Tietyissä ketjunkiristimissä on ollut laatuongelmia ei ihan vieras asia. Alunalkaen valmistevikaiset osat päivitetään kestävämpiin ajan myötä, tuttu juttu. Toisinaan kilometrit tulee täyteen ja osa vaihtoon. Automies ymmärtää ääntelyn ajoissa ettei vahinkoja pääse syntymään. Pitää lukasta.
tracktest:
Kovasti on bemarilla kestänyt tuo valmistevikojen päivittäminen. Vika on ollut lähes alusta asti tiedossa ja silti samat autot ravaavat huollossa asian tiimoilta vuodesta toiseen. Ei tuossa ole mistään valmisteviasta kyse, vaan vika on ilmiselvästi rakenteessa, jota jostain syystä ei tahdota saada kuntoon.
Broidin Cooper S on sekin taitanut Laakkosella vierailla pariinkin otteeseen asian tiimoilta.
simppa:
Mitä simppa vauhkoo näin iltasella? Kai sitä nyt saa asioista keskustella, kysymättä sinulta lupaa. Ei ole Minit tullut tutuiksi, eikä juuri kiinnostakaan. Mitään paskan heittoa en sulta ota vastaan, meuhkaa ihan iteksesi vaan. Ja jos päätä särkee mene nukkumaan.
simppa:
Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia kyseisistä vioista. Pelit kestää ja jos vikaa ilmenee laitetaan päivitetty osa tilalle eli suomeksi sanoen parempi laatuinen, sillä siitä pääsee. Ja tyhmempikin tajuaa jos paljon ajettuja osia menee vaihtoon, niin ei kai se kellekään uutta ole?
NBH:n kanssa on kieltämättä hieman hankala keskustella, hän kun haluaa keskustella vain tekniikasta. Ei mistään muusta. Lienee jonkinlainen kuiva inssi. Sellaiset kaikkia kiinnostavat asiat, kuten luotettavuus, jälleenmyyntiarvo, käyttöominaisuudet tai ylläpitokulut, muotoilu ym eivät kiinnosta vaan ainoastaan kuivat tekniset tiedot ja 0,1 litran kulutuserot. Aika pihalla arkielämästä koko tyyppi. Ja kuitenkin perustat aiheen Uudet autot palstalle! Perustapa kuivat tekniset aiheesi Autotekniikka osioon, niin säästymme väärinkäsityksiltä ja voit keskustella tekniikasta vaikka seinän kanssa... Oikeesti käpyjäkin kiinnostaa jonkin koneen innovaatiot! Koneen toiminta, ominaisuudet ja varsinkin KESTÄVYYS kiinnostavat, ei se onko männät päällystetty avaruusnailonilla, joka pienentää sisäistä kitkaa ja tuo 0,001 litran kulutussäästön ja 1 gramman vähennyksen päästöihin. Silti keskustelu pitäisi rajata umpitylsiin teknisiin seikkoihin, joista vain harva pystyy keskustelemaan/ on kiinnostunut...
tracktest:
Entä jos sitä parempilaatuista osaa ei ole olemassa vaan huono osa korvataan aivan yhtä huonolla. Noin tuossa Minin tapauksessa on toimittu.
Paljon ajettu? Ei mitenkään liity noihin Cooper S:n ketjuihin. Jos alle 50 tkm autot säännönmukaisesti vierailevat huollossa rallattavan ketjun takia, niin ei siinä ajomäärällä ole mitään tekemistä.
Huonoa suunnittelua bemarilta ja Laakkoselta usein vielä surkeampaa suhtautumista asiakkaaseen. Surkeaksi voisi kutsua myös sitä, että viallista osaa ei saatu suunniteltua kestäväksi. Lieköhän tuota facelift-malliin vieläkään korjattu... Epäilen.
Mini2.fi ja Mini2.com foorumeilta löytyy maraton-ketjut kyseisestä tyyppiviasta. Ei siis toki tarvitse minua uskoa.
Lähinnä minua kyrsi noissa aikasemmissa viesteissä ja yleensäkin asennoitumisesi. Kun VW:ssä on vikaa, niin siitä on kerrottava "totuus" ja sehän on yleinen fakta ettei volkkari "kestä". Sen sijaan kun baijerilaisessa on ilmiselvä tyyppivika, se korjataan huollossa määräaikaishuollon yhteydessä (not), se onkin yksittäiskappale, (not) kyseessä on joku yksinkertainen valmistevika, joka korjataan huollossa uudella kestävällä osalla (not), kyse on paljon ajetuista autoista (not) jne. jne.
Tuo broidinkin Mini on perheen "kakkosauto". Ei sillä kilsoja mitenkään valtavasti taitella.
Nuori autoilija:
Vauva-lehden keskusteluissa voit muiden äitien kanssa keskustella autoista, onhan auto kuitenkin premium merkiltään, Audi tai Volvo.
Nuori autoilija:
Itse kyllä tarkoitin, että keskulteltaisiin mieluimmin näistä autoista eikä keskustelijoista. Onko tuo väärin? Luotettavuus kuuluu kyllä tuohon tekniikaan, aivan kuten käyttöominaisuudetkin. Mikseipä käyttökulujakin voisi liittää samaan.
Sinä näytät vain kuuluvan siihen ryhmään, joka alkaa räkyttämään ilman edes yritystä keskustella autoista. Jos viitsisit lukea keskustelua, niin tässähän on luotettavuudesta keskusteltu sivukaupalla. Käyttöominaisuuksistakin on puhuttu monessakin viestissä. Ei hemmetti, olen keskustellut eri komponenettien luotettavuudesta melkein joka viestissä. Nokat, ilman kondensoituminen, hihnat, ketjut... Oletko lukenut yhtään viestiä?
Itse kyllä koen, että uutuusmallista keskuteleminen menee helposti tähän foorumin osioon. Jos olet eri mieltä, niin ole hyvä vaan ja avaa uusi sinulle mieleinen keskustelu.
En sen kummemmin ole rajaamassa keskustelua, mutta nämä suunsoitot soisin jäävän vähemmällä.
Sinä olet järjestelmällisesti keskittynyt hehkuttamaan VW:tä ja vähättelemään sen suunnitteluvirheitä joista laadukas insinöörityö on todella kaukana! Olenkin itseasiassa ihmetellyt mistä juontaa juurensa tämä legendaarinen saksalainen suunnittelu??? Minulle se on legendaarista aivan muista syistä... Tätä Vauva-lehti heittoa en ymmärrä lainkaan, mutta ilmeisesti vackraste kuuluu rakkaaseen vähemmistöömme "rantaruotsalaisiin" joten Suomen kirjoittaminen loogisesti ja ymmärrettävästi ei kuulune vahvuuksiin. Toisaalta eihän Suomea Tammisaaressa mihinkään tarvitse joten väliäkö tuolla. Itseasiassa ajan kyllä Volvolla, muttei 13 vuotta vanhalla autolla hirveästi voi kehuskella...
Minä kun NHB olin ymmärtävinäni, että siinä sinun laittamassa linkissä puhuttiin audin moottorista!
Volkkari on todennäköisesti onnistunut säästämään tuonkin pilalle.
Vilin kysymykseen minullakin on vain toisen käden tietoa.
Tuttava on päässyt kumpaistakin A3:sta ja Golfia kokeilemaan kesärengastuksella tuolla italian maaperällä. Kummatkin olivat viisiovisia ja vakioalustaisia. (rengaskoosta ja tyypistä en tiedä Hänen mukaansa autojen ajokäytös oli ollut miltei identtinen. Ainoana erona Golffin hiukan tunnokkaampi ohjaus. (tiedä sitten mikä osuus renkailla oli tähän)
Golf (lehdistöauto) oli ollut runsaasti varusteltu ja ehkä osittain tästä syystä antanut varsin laadukkaan ja tyylikkään vaikutelman.
Mitä tulee näihin "henkilöanalyyseihin", niin luen NHB:n kommentteja mielenkiinnolla. Monesti ollaan asiaoista eri mieltä, mutta kannat on aina hyvin perusteltuja ja pohjaavat faktaan eikä tähän "perimätietoon" jota niin monella tuntuu olevan. Välillä kommenteissa paistaa samanlainen innokkuus kun autotoimittajalla joka on lennätetty taysylläpidolla lomakohteeseen arvioimaan viimeisintä kinneriä, mutta se on helppo suodattaa pois.
Ja mikäli kokee keskustelun Tekniikan Maailman palstalla turhan tekniseksi ja haluaa jutella mutuista, tuntemuksistaan, niin silloin ei kannata olla liian yllättynyt jos joku suosittelee Vauva-lehden keskusteluja. Vähän ilkeää, mutta perin hauskaa.
Ryne:
Eli kenkä puristaa maskissa olevan tuotemerkin vuoksi. Mitä väliä sillä on, onko ratkaisu ollut Audin, Volkkarin, Skodan vai Seatin merkillä varustetun maskin takana? Tuskinpa ratkaisun toimivuus riippuu siitä, mikä tuotemerkki keulalle liimataan.
Keskustelun taso on ikävästi liukumassa kohti Suomi24 palstan provoilua ja toisten loukkaamista.
Minusta autopalstalle sopii sekä tekninen että mutu pohjainen keskustelu.
Tietenkin kenkä puristaa maskissa olevan merkin vuoksi! Onhan Toyota ja ties kuinka moni muukin toteuttanut jakopäänsä ketjulla/hihnalla, muttei koneet silti pauku 30tkm kohdalla asiakkaan piikkiin totta kai! VW on niiiin hyvä suunnittelemaan toimivasta konseptista toimimattoman/epäluotettavan ettei luottoa paljon löydy! Audin järjestelmä on voinutkin kestää, mutten usko volkkarin vastaavan kestävän ennen kuin omin silmin näen, että osa on tismalleen sama ilman Vw:n inssien uudelleensuunnittelua (osan heikentämistä jotenkin). Voitko NHB varmuudella sanoa, ettei osaa ole muutettu mitenkään??? Mielestäni tähän on turha sanoa, että tietysti eihän sitä ole järkeä suunnitella uudestaan. Ei olisi ollut järkevää suunnitella edelliseen malliinkaan jakopäätä, joka ei meinaa kestää edes ensimmäisen huoltoon, mutta suunnittelivatpa kuitenkin...
Ja jotten vaikuttaisi täydeltä Vw-vihaajalta niin olen hieman ajellut kuutoskoppaisella golffilla ja voin allekirjoittaa autolehtien kommentit. Kyseessä on lyhyessä koeajossa/testattavien asioiden osalta ilman muuta luokkansa paras kokonaisuus. Ajettavuus hyvä, sisustus laadukas, hyvät penkit, laaja moottorivalikoima jne. Mutta niin kauan kuin luotettavuus/ maahantuojan asenne on se, että takuuaikanakin joutuu korjauksista vääntämään niin ei paljon Vw houkuttele. Takuuajan jälkeen pitäisi olla kymppitonni tilillä jos sattuu jakopää korkkaamaan tai dsg päättää sylkeä rattaansa pihalle!!!
Ei noissa volkkarin jakoketjuongelmissa ollut kyse varsinaisesti ketjun suunnittelun ongelmista. Ensimmäinen ongelma oli voitelun häiriintyminen kun öljyi paloi liian kuumassa paikassa kulkevaan öljyputkeen ja loput ongelmat johtuivat huonolaatuisista ketjuista. Ensimmäisessä vika oli kaukana jakopäästä ja toisessa on pettänyt alihankkijan tuotantoprosessi, eikä Volkkarinkaan oma laadunvalvonta poiminut poikkeamia. Ja jottei taas tarvitse kiroittaa pitkää tarinaa siitä, kuinka pyrin vähättelemään ongelmia, niin väännänpä hieman ajatuksiani rautalangasta:
Nämä ovat puhtaasti Volkkarin ongelmia ja ne ovat todellisia. Mutta vaikka ne ovatkin Volkkarin ongelmia, niin niiden perusteella voi kaiken Volkkarin tekemän olevan paskaa eikä näistä keskustellessa tarvitse mennä henkilkohtaisuuksiin. Välillä eräiden kirjoittajien tarve haukkua Volkkaria on niin suurta, että kirjoitellaan yksiselitteisesti epälogista satua. Esimerkiksi aletaan väittämään, että ketjuttomassa koneessa on ketjuongelmia. Jos itse kirjoittaisin saman luokan satua, niin mitenhän mahtaisit Nuori Autoilija viestiini vastata?
Ihmettelen myös sinun ja muutamien muiden kantaa näihin Volkkarin uudistuksiin. Ne voivat tuoda parannusta juuri niihin ongelmiin, mistä kirjoitatte sivukaupalla lähes jokaisessa Volkkariin liittyvässä keskustelussa. Eikö sen pitäisi olla ihan positiivinen juttu, että näihin mieltänne painaviin epäkohtiin on paneuduttu? Pikemminkin näyttää siltä, ettei noista saisi edes kirjoittaa.
Mielenkiinnolla ootan miten paljon jakoketjua paremmin tuo hihna kestää sen 270tkm/äärettömästi vuosia...
Yhdyn Nuoren autoilian näkemykseen siitä, että volkkari ehdottomasti loistava ominaisuuksiltaan kun vaan kestäisivät.
Ehkä jotain kertoo vw/audin filosofiasta se, että uuden audin nokkaremmi on suunniteltu kestämään kuulemma koko auton eliniän. Pitkän tivaamisen jälkeen oli tuularin toimittjat saaneet tietää sen olevan = 210000km. Onko siis koko auto suunniteltu max.tuon kestäväksi?
Hei haloo, suomessa tuon pitäisi olla vielä ihan kohtuu lukema ja autolla on vielä kohtuullinen arvo.
Palautuu mieleen muutaman vuoden takaiset Bemarin pääjohtajan puheet tv-haastattelussa, jossa hän sanoi auton elinkaaren olevan n. 8 vuotta.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että autot eivät kestäisi pidempään, mutta kulutushyödykkeitähän autot ovat, vaikka tosin kalliita sellaisia ja tunteitakin herättäviä.
commodore:
BMW henkilöautomallisarjat ovat: 1-, 3-, 5-, 6-, 7-sarjat, Z4, X1, X3, X5 ja X6 ja lisäksi M-sarjat jotka kaikki uudistuvat 8 vuoden välein. Tästä juontuu pääjohtajan puheet elinkaaresta. Ei se sen kummempi asia ole.
Mitä Tuulilasille oli kerrottu ja kuka tämän kertoi? Selväähän on, että jollakin kilometreillä hihnan käyttöikä tulee vastaan. Ketjuillakaan ei ole määritelty vaihtoväliä ja puhutaan lifetime-ketjuista, mutta silti niitä vaihdetaan.
Pohjolan olosuhteet pitää täällä aina pitää mielessä, vaikka leutoihin talviin on jo totuttu. Kovat pakkaset jotka ajoittuu tammi- helmikuulle ovat edelleen tosiasia, joten tämä syö osien käyttöikää. Olosuhteet ovat rankat lämpöisiin maihin verrattuna. Kuka voi suositella hammashihnan vaihtoväliksi meillä 200 000 kilometriä ei kai kukaan tervejärkinen. Olisiko varovainen arvi kumiseosten kehittyessä nyky tasolle 150 000 ei kai enempää. Ketjun kestoksi määritellään 300 000 - 500 000 km (tuplaketju 500 000 km) valmistajasta riippuen, ketjukiristimien elinikä on myös rajallinen joskin paljon lyhyempi, kuin itse ketjun.
Kuten ylempänä mainitsin, VW:n huoltojen ohjeissa kerrotaan uusien MQB-alustalle tulevien moottorien hihnan vaihtoväliksi 270 tkm.
Conti on validoinut hihnansa 300 000 km:lle. Tämä koskee myös öljypumppua pyörittävää saman teknologian hihnaa. Uutena tuotteena valmistajat ravistelevat sitten hihasta jonkinlaisia epäluuloisuuskertoimia tuohon. Ketjuihin verrattuna iso ongelma on kunnon valvonta. Ketju alkaa yleensä rallattamaan, ennen totaalista tuhoa, mutta hihna yleensä hajoaa heti jos jotain ylimääräistä alkaa kuulumaan. Hihnan venyminenkin on hyvin vähäistä. Siitä voisi tarkoilla mittauksilla jotain päätellä. Siinä missä karkeasti ottaen ketjut venyvät puoli prosenttia ensimmäisen sadan tonnin matkalla, hihna venyy vain 0,1 prosenttia.
Litraisessa nelisylinterisessä koneessa Contin uusi hihna hukkaa tyhjäkäynnillä noin 30 ja käyttökierroksilla noin 20 prosenttia vähemmän tehoa. Vääntönä tarkoittaa noin 1 newtonmetriä.
Monelle tämän hihna kustannukset tuntuvat olevan kiinnostuksen kohde. Törmäsin tällaiseen vertailuun:
Tämä hihnaveto ja modernit ketjuvedot ovat hinnaltaan samaa luokkaa. Hihna antaa kuitenkin mahdollisuuksia säästöihin, kuten esimerkiksi muovin käyttämisen koteloinnissa.