Oma auto kävi huollossa ja minä W205 etu- ja takapenkillä. Vaikka akseliväli ja raideleveys ovat vaikkapa W124 tai 740 suuremmat, ovat sisätilat edelleen C-luokkaa, eli alempaa keskiluokkaa. Minustakin BMW tuntuu tilavammalta. Minun koivet mahtuvat melko moneen autoon, mutta Kolmesatasessa sedanissakin mahdun istumaan takana (juuri ja juuri). Ceessä on pää katossa.
On se edeltäjäänsä tilavampi, mutta edelleen Cee. Jotain voi vaivata nuorekkaan mallin matalat istuimet, jotka lienevät osasyy vanhoja ylemmän luokan autoja pienempiin tiloihin.
Rouva tyrmäsi mukanuorekkaan Ceen esitteen värivaihtoehtojen perusteella. Kun tuliopaali on poistettu, on saatavana musta, valkoinen ja muutama harmaa. Ässänkin värisuunnitelma on räväkämpi. Eemelistä puhumattakaan, jonka listalla on (kovaan lisähintaan) lähes SL tyylinen hyasintinpunainen.
Onneksi sentään likainen calcitweiss vaihtui puhtaamman valkoiseen sävyyn. Valkoinen väri ei oikein toimi, jos uusi lumi saa vasta pestyn auton näyttämään likaiselta. Alpinweissista myös pisteet BMW:lle. Häikäisevä tehosteväri. Mersuunkin tosin saa kylmän timantinvalkoisen, mutta en uskaltanut edes kysyä värin lisähintaa.
Kiinnostuneita näytti Veholla pyörivän uuden Ceen ympörillä, saapa nähdä moniko siihen oikeasti päätyy?
Auto on kyllä enemmän mukavuuspainotteinen kuin BMW. Testiä enempää lukematta voisin kuvitella, että BMW:n moottori (ja vaihteisto) on paljon parempi
Avainsana on Airmatic. Ilman sitä voi tulla vertailuja molemmin päin, kun alustoja on erilaisia. Nyt Ceessäkin Avantgarden alusta on muita matalampi.
BMW:n käyttämä ZF-8 vaihtaa todella hienosti ja suuresta vaihdemäärästä johtuen portaat ovat pieniä ja moottori voidaan saada aina sopivalle kuormitukselle, olipa tavoitteena mikä tahansa.
Kunpa joku osaisi vielä ohjelmoida sinne edes yhden oikean moottorijarrutuksen osaavan ohjelman, jonka Mersun softa hoitaa tyylikkäästi, vaikka vaihdot kestävätkin. Nyt siellä Bemarissa on monta "talviajo-ohjelmaa", jotka kaikki tulevat kaasulla vastaan eikä vauhti hidastu, vaikka napsuttelisi pakkovaihtoja punarajalle saakka. Saman oudon käytöksen löysin sekä F10 että F30 8-vaihteisesta.
Onneksi sentään likainen calcitweiss vaihtui puhtaamman valkoiseen sävyyn. Valkoinen väri ei oikein toimi, jos uusi lumi saa vasta pestyn auton näyttämään likaiselta. Alpinweissista myös pisteet BMW:lle. Häikäisevä tehosteväri. Mersuunkin tosin saa kylmän timantinvalkoisen, mutta en uskaltanut edes kysyä värin lisähintaa.
Samaa mieltä. Kyllä valkoisen täytyy olla oikeasti valkoinen.
Ajelin pätkän matkaa esittely bensamallilla. Alusta oli mielestäni mukava, meni moottoritiellä suoraan ja äänieristys oli reippaasti parempi kuin aiemmin. W205 oli hiljaisempi kuin BMW 5 sarja, joka on aika hyvä suoritus. Autossa oli luonnollisesti LED-valot, jotka eivät kovin kauheasti vakuuttaneet, ILS sinänsä toimii, mutta valoteho tuntuu jäävän BMW:n Xenoneita heikommaksi.
Alusta oli mielestäni mukava, meni moottoritiellä suoraan ja äänieristys oli reippaasti parempi kuin aiemmin. W205 oli hiljaisempi kuin BMW 5 sarja, joka on aika hyvä suoritus.
Minusta uusissa Mersuissa on häiritsevän muovisen näköiset, kuperat ajovaloumpiot. Muoviahan ne ovat kaikissa, mutta Audissa ja varsinkin BMW:ssä niitä ei ole tarvetta tuunata siedettävän näköiseksi.
Alusta oli mielestäni mukava, meni moottoritiellä suoraan ja äänieristys oli reippaasti parempi kuin aiemmin. W205 oli hiljaisempi kuin BMW 5 sarja, joka on aika hyvä suoritus.
Oliko Airmatic vai rautajousilla?
Sama asia tuli vasta jälkeenpäin mieleen. En kysynyt, mutta taisi olla ilmajousilla koska jousituksen säätöjä oli kaikkiaan 5 kpl.
Minusta uusissa Mersuissa on häiritsevän muovisen näköiset, kuperat ajovaloumpiot. Muoviahan ne ovat kaikissa, mutta Audissa ja varsinkin BMW:ssä niitä ei ole tarvetta tuunata siedettävän näköiseksi.
Mulle taas ulkonäkö on lähes yksi lysti, kunhan valoilla näkee kunnolla. Nykyään valmistajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota sinun vaatimuksiisi ja yhä vähemmän minun
C-Klasse voitti uuden AMS:n vertailun. Mukana vertailussa menestyksen mukaisessa järjestyksessä C 200, 320i, A4 1.8 TFSI ja S60 T4. Bemarissa on automaattilaatikko ja muissa manuaali.
Kärkikolmikko on loppupisteissä lähellä toisiaan, mutta Volvo jää noista todella selvästi. Kärkikaksikon välillä isoimmat erot olivat Mersun hyväksi mukavuudessa ja Bemarin hyväksi voimalijassa. Mersu kuluttaa selvästi vähemmällä bensalla kuin muut. Ero karkeasti kymmenen prosenttia muihin. Kulkupuolessa erot kärkikolmikon suhteen ovat pieniä. Bemari irtoaa viivalta tapansa mukaan hyvin, mutta Mersu kirii ohi suuremmissa nopeuksissa. Mersun ohjaus arvostettiin ainoana kympin arvoiseksi.
Testin rinnalla testatun automaattivaihteisen Mersun kulutus on samaa luokkaa kuin manuaalivaihteisen, mutta automaatti kiihtyi neljä kymmenystä nopeammin satkuun.
Oma arvio Mersusta: Auto on monessa suhteessa oikein hyvä. Vanhentunut vaihteisto ja hinnoittelu ovat suurimmat miinukset. Toivottavasti uusi 9-vaihteinen automaatti löytää pian C-Klassen konepellin alle.
Testin rinnalla testatun automaattivaihteisen Mersun kulutus on samaa luokkaa kuin manuaalivaihteisen, mutta automaatti kiihtyi neljä kymmenystä nopeammin satkuun.
Vanhentunut vaihteisto ja hinnoittelu ovat suurimmat miinukset. Toivottavasti uusi 9-vaihteinen automaatti löytää pian C-Klassen konepellin alle.
Oliko tuo testattu automaatti siis tuleva 9-vaihteinen vai nykyinen "vanhentunut" 7-pykäläinen?
Oliko tuo testattu automaatti siis tuleva 9-vaihteinen vai nykyinen "vanhentunut" 7-pykäläinen?
Se on tuo nykyinen 7-vaihteinen. Valittivat vaihtojen nykivän selvästi valoista lähdettäessä. Ihan ok suoritus, muttei yllä Bemarin 8-vaihteisen automaatin täydellisyyteen AMS:n mielestä.
Alusta oli mielestäni mukava, meni moottoritiellä suoraan ja äänieristys oli reippaasti parempi kuin aiemmin. W205 oli hiljaisempi kuin BMW 5 sarja, joka on aika hyvä suoritus.
Oliko Airmatic vai rautajousilla?
Sama asia tuli vasta jälkeenpäin mieleen. En kysynyt, mutta taisi olla ilmajousilla koska jousituksen säätöjä oli kaikkiaan 5 kpl.
Kysyin myyjältä vielä jälkeenpäin, oli normaalijousilla, joka oli siis mukavampi kuin oma BMW 5.
Se on tuo nykyinen 7-vaihteinen. Valittivat vaihtojen nykivän selvästi valoista lähdettäessä. Ihan ok suoritus, muttei yllä Bemarin 8-vaihteisen automaatin täydellisyyteen AMS:n mielestä.
Minusta tässä ei edes kannata megapixelien tavoin hämääntyä vaihteiden määrästä (kuten et toki sanonutkaan), vaan erot ovat muualla.
7G-Tronic myös vaihtaa vähän viipyillen, eikä yhtä täsmällisesti kuin ZF-8. Lisäksi 7G on vähän hukassa 60 - 70 nopeuksissa, joissa se tasakaasulla pyrkii ajamaan (dieseliä ) aivan oikein mahdollisimman taloudellisesti isolla vaihteella. Siitä kun potkaisee hetkeksi vähän lisää kaasua vaikkapa kaistan vaihtamiseksi, arpoo laatikko merkillistä 6-4-3-5 sekvenssiä sopivaa numeroa lototen. Ehkä tämäkin on vain yksi hitaan reagoinnin ilmentymä?
Noista kahdesta saisi yhteensä aivan loistavan automaatin, kun ZF-8 ohjattaisiin Mersun softalla, joka osaa BMW:lle ylivoimaisen tempun, eli moottorijarrutuksen, jota voi vielä tehostaa pakkovaihdolla.
Minusta tässä ei edes kannata megapixelien tavoin hämääntyä vaihteiden määrästä (kuten et toki sanonutkaan), vaan erot ovat muualla.
7G-Tronic myös vaihtaa vähän viipyillen, eikä yhtä täsmällisesti kuin ZF-8. Lisäksi 7G on vähän hukassa 60 - 70 nopeuksissa, joissa se tasakaasulla pyrkii ajamaan (dieseliä ) aivan oikein mahdollisimman taloudellisesti isolla vaihteella. Siitä kun potkaisee hetkeksi vähän lisää kaasua vaikkapa kaistan vaihtamiseksi, arpoo laatikko merkillistä 6-4-3-5 sekvenssiä sopivaa numeroa lototen. Ehkä tämäkin on vain yksi hitaan reagoinnin ilmentymä?
Noista kahdesta saisi yhteensä aivan loistavan automaatin, kun ZF-8 ohjattaisiin Mersun softalla, joka osaa BMW:lle ylivoimaisen tempun, eli moottorijarrutuksen, jota voi vielä tehostaa pakkovaihdolla.
Minusta tuo on itsestään selvää. Vaihteiden lukumäärä on vain kätevä monien ymmärtämä tunniste eri versioilla. Jotku kuusivaihteisetkin pelaavat varsin hyvin.
Omasta mielestäni automaatin pitää hallita moottorijarrutuksen lisäksi myös vapaalla rullaaminen.
Omasta mielestäni automaatin pitää hallita moottorijarrutuksen lisäksi myös vapaalla rullaaminen.
Noin hienosti toimiva automaatti lähestyisi mukavuudeltaan jo manuaalia
Tuohan on arkipäivää uusissa BMW:n automaateissa. Rullailu toimii tosin vain EcoPro-moodissa, mutta tehokkaampi moottorijarrutus toiminee haluttaessa siinäkin tökkäämällä ilotikku vasemmalle. Oma autoni on valitettavasti viime vuoden mallia, jolloin tuota coasting -ominaisuutta ei vielä ollut saatavilla, joten sen vaikutusta kulutukseen en ole päässyt itse kokeilemaan.
BMW ei ole ainoa, jonka tuotteista tuo toiminto löytyy. Omassani tuo toimii siten, että kun kaasupoljin nousee, niin auto rullaa vapaalla. Moottorijarrutuksen voi aloittaa hipaisemalla jarrupolkimeen. Ratin vaihtoläpistä voi sen jälkeen lisätä moottorijarrua vaihtamalla pienemmälle vaihteelle. Olen samaa mieltä 740 GLE:n kanssa: hienosti nuo nykyautomaatit toimivat. En kaipaa oikeastaan yhtään mitään manuaalilaatikoista. Varsinkaan mitään mukavuuteen liittyvää manuaalilaarikot eivät tarjoa minulle.
Tikkua ees-taas nykkien pakkovaihto tai kaksikin alaspäin ei ainakaan tehnyt muuta kuin nosti käytinopeutta.
Mutta tarkoitatko, että moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi vaihdetanko pitää kääntää manuaalivaihtojen puolelle, jolloin turbiinissa pysyy veto päällä kaasun asennosta riippumatta?
Tuo jäi minulla kokeilematta, ja jos se noin toimii, niin tuo varmaan ratkaisee suurimman osan havaitsemastani ainoasta minua ärsyttäneestä piirteestä ZF-8:ssa.
Tikkua ees-taas nykkien pakkovaihto tai kaksikin alaspäin ei ainakaan tehnyt muuta kuin nosti käytinopeutta.
Mutta tarkoitatko, että moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi vaihdetanko pitää kääntää manuaalivaihtojen puolelle, jolloin turbiinissa pysyy veto päällä kaasun asennosta riippumatta?
Tuo jäi minulla kokeilematta, ja jos se noin toimii, niin tuo varmaan ratkaisee suurimman osan havaitsemastani ainoasta minua ärsyttäneestä piirteestä ZF-8:ssa.
En ole itse kokeillut, lopettaako laatikko rullaamisen EcoPro-moodissa, kun vaihdekepin tökkää Manual/Sport-asentoon, mutta kuulemma ainakin käyttämällä jalkaa jarrulla. Vakionopeussäädin päällä rullailu ei toimi koskaan eikä siis myöskään Comfort, Sport, Sport+, Traction tai DSC Off -moodeissa.
Omassa vuoden 2013 Sport-automaatissa - jossa ei siis ole tuota rullaustoimintoa - moottorijarrutus tehostuu huomattavasti, kun kepin tökkää vasemmalle Manual/Sport-asentoon. Toinen helppo vaihtoehto on latoa rattiläpyskästä pienempiä pykäliä laatikkoon. Vastaavasti vaihtamalla toisesta läpyskästä isompaa pykälää ja nostamalla jalan kaasulta, laatikko pitää suurempaa vaihdetta päällä pidempään, kuin normaalissa moottorijarrutuksessa. Itse käytän tuota usein alamäissä, kun tarkoitus ei ole hidastaa. Se ei tietenkään ole läheskään sama, kuin vapaalla rullailu, mutta ei toisaalta kuluta tippaakaan polttoainetta moottorijarrutuksen aikana.
Oliko tarpeeksi sekavaa?
Tuossa ainakin jotain juttua ZF:n uudesta "purjehtivasta" tomaatista, jos jaksat etsiä jyviä akanoiden seasta:
Tuolla F30 älylatausjärjestelmälläkin lienee jotain sanomista tuohon vapaaseen rullailuun, eli jos akku tarvitsee virtaa ja latausjärjestelmä kytkeytyy päälle jarruutus/rullaustilanteessa, niin maalaisjärjellä tuo latausjärjestelmä pyytää pitämää automaatin turbiinilukkoa kiinni vapaana olevan energian talteenottamiseksi/lataustapahtuman maksimoimiseksi jolloin auto ei "rullaa" kovinkaan hyvin ennekuin latausjärjestelmä on tyytyväinen akun varaustasoon ja pyytää laatikkoa vapauttamaan lukistuksen paremman rullauksen aikaansaamiseksi. Viikonloppuna selvisi myös pitkään työpaikalla inttämisen kohteena ollut ominaisuus jarrun/jarruvalojen käyttämisestä jyrkissä alamäissä käytettäessä vakoinopeussäädintä, eli kuomullista perävaunua vedettäessa havaistin (jarruvalot loistivat kuomuun) että kyllä ne jarruvalot syttyy vaikkei jarruun koskekkaan kun vakionopeussäädin pyrkii pitämään asetusnopuden jyrkässä alamäessä. Oletettavasti auto jarruutti koskematta jarrupolkimeen, koska ainakaan moottorikierrokset eivä merkittävästi nousseet (joka indikoisi siihen suuntaan ettei automaatti pykältänyt pienemmälle pitäen turbiinin lukittuna). Meni vähän offtopiikiksi, mutta tulipahan sanottua.
Toinen helppo vaihtoehto on latoa rattiläpyskästä pienempiä pykäliä laatikkoon.
Toimivatko nuo rattifläpyskät eri tavoin kuin keskikonsolin vaihdetangosta käsketty pakkovaihto alas? Jälkimmäisen kokeilin, mutta vain kierrokset nousivat eikä muuta sitten tapahtunutkaan.
Joystickin siirtoa manuaalivalinnalle en kokeillut. Jos se, tai fläpyskät pistävät oikeasti syötön poikki pitäen turbiinin "kytkettynä" (käyntinopeudesta ja vaihteesta riippuen turbiinin lukituksen kera tai ilman sitä ), niin se olisi juuri kaipaamani valintamahdollisuus.
Minusta ei ole suurtakaan merkitystä sillä, miten kuljettaja valitsee rullauksen ja hidastuksen välillä, kunhan molemmat ovat tarjolla. Omaansa tottuu kyllä ajamaan olipa auton komentotapa mikä tahansa.
Hivenen tuossa automaatin idea valuu hiekkaan, jos tai kun sitä pitää tökkiä taloudellisuuden tai muun seikan takia oikeaan pykälään.
Epäilemättä auton navigaatiojärjestelmä olisi liitettävä peliin, että auto tietäisi minne ollaan menossa, ja osaisi esim. hidastaa erkanesmisrampin ylämäkeen järkevästi, tietäisi edessä olevat ylä- ja alamäet jne.
Hivenen tuossa automaatin idea valuu hiekkaan, jos tai kun sitä pitää tökkiä taloudellisuuden tai muun seikan takia oikeaan pykälään.
Epäilemättä auton navigaatiojärjestelmä olisi liitettävä peliin, että auto tietäisi minne ollaan menossa, ja osaisi esim. hidastaa erkanesmisrampin ylämäkeen järkevästi, tietäisi edessä olevat ylä- ja alamäet jne.
Raskaalle puolelle tuollaiset topograafiset karttoja käyttävät systeemit on jo tulleet käyttöön.
Toimivatko nuo rattifläpyskät eri tavoin kuin keskikonsolin vaihdetangosta käsketty pakkovaihto alas? Jälkimmäisen kokeilin, mutta vain kierrokset nousivat eikä muuta sitten tapahtunutkaan.
Täsmälleen sama toiminto on kyseessä, mutta läpyskät ovat vain paremmin käsillä. Nyt täytyy myöntää, että en tiedä vaikuttaako moottorijarrutus rattivaihteilla varustetulla Sport-vaihteistolla eri tavalla, kuin normaali automaatilla. Mutta jos alasvaihdolla ei ole mitään vaikutusta vauhdin hidastumiseen, eipä tuo näytä kytkevän rullaus-toimintoa pois eli laatikko lienee silloin ihan oikeasti vapaalla. Silloin moottorijarrutukseen siirrytään joko käyttämällä jalkaa jarrulla, painamalla vähän kaasua tai kytkemällä "ajoelämyksenkatkaisin" pois EcoPro-moodista. (Tai napauttamalla keppi Manual/Sport-asentoon?) En ole perehtynyt kunnolla uuden laatikon rullaus-toimintoon, kun en ole näillä näkymin ihan äkkiä autoa vaihtamassa.
Ajoitko muuten bensa- vai dieselmoottorista Bemaria? Noissakin lienee eroa moottorijarrutuksen tehossa.
Hivenen tuossa automaatin idea valuu hiekkaan, jos tai kun sitä pitää tökkiä taloudellisuuden tai muun seikan takia oikeaan pykälään.
Eihän siihen keppiin ajaessa mikään pakko ole koskea, mutta nämä uudet automaatit antavat kuljettajalle vain paljon enemmän mahdollisuuksia, kuin ennen. Ja jos ne vielä lisäksi ovat sekä taloudellisempia että suorituskykyisempiä kuin manuaalivaihteistot, en minä ainakaan valita.
Aikoinaan mulla oli 8 sylinteriä moottorissa ja 4 vaihdetta automaatissa (nykyään päinvastoin), sittemmin palasin manuaalivaihteistojen käyttäjäksi mm. rata-ajoinnostuksen vuoksi, mutta ZF-8 Sport-laatikon jälkeen en muuta kaipaa. Samalla lootalla hoituu niin rata-ajot, vuoristoserpenttiinien sahailu kuin normaali kruisailukin (lähes jarruun koskematta) aina täydellisesti omien halujen mukaan.
Onhan se kyllä paremman näköinen kuin C-sedan, ja lisäksi käytännöllisempi (jonka perä on mielestäni kummallinen). Luonnollisesti pääntilaakin takana enemmän.
Oma auto kävi huollossa ja minä W205 etu- ja takapenkillä. Vaikka akseliväli ja raideleveys ovat vaikkapa W124 tai 740 suuremmat, ovat sisätilat edelleen C-luokkaa, eli alempaa keskiluokkaa. Minustakin BMW tuntuu tilavammalta. Minun koivet mahtuvat melko moneen autoon, mutta Kolmesatasessa sedanissakin mahdun istumaan takana (juuri ja juuri). Ceessä on pää katossa.
On se edeltäjäänsä tilavampi, mutta edelleen Cee. Jotain voi vaivata nuorekkaan mallin matalat istuimet, jotka lienevät osasyy vanhoja ylemmän luokan autoja pienempiin tiloihin.
Rouva tyrmäsi mukanuorekkaan Ceen esitteen värivaihtoehtojen perusteella. Kun tuliopaali on poistettu, on saatavana musta, valkoinen ja muutama harmaa. Ässänkin värisuunnitelma on räväkämpi. Eemelistä puhumattakaan, jonka listalla on (kovaan lisähintaan) lähes SL tyylinen hyasintinpunainen.
Onneksi sentään likainen calcitweiss vaihtui puhtaamman valkoiseen sävyyn. Valkoinen väri ei oikein toimi, jos uusi lumi saa vasta pestyn auton näyttämään likaiselta. Alpinweissista myös pisteet BMW:lle. Häikäisevä tehosteväri. Mersuunkin tosin saa kylmän timantinvalkoisen, mutta en uskaltanut edes kysyä värin lisähintaa.
Kiinnostuneita näytti Veholla pyörivän uuden Ceen ympörillä, saapa nähdä moniko siihen oikeasti päätyy?
Ajattelija2013:
Avainsana on Airmatic. Ilman sitä voi tulla vertailuja molemmin päin, kun alustoja on erilaisia. Nyt Ceessäkin Avantgarden alusta on muita matalampi.
BMW:n käyttämä ZF-8 vaihtaa todella hienosti ja suuresta vaihdemäärästä johtuen portaat ovat pieniä ja moottori voidaan saada aina sopivalle kuormitukselle, olipa tavoitteena mikä tahansa.
Kunpa joku osaisi vielä ohjelmoida sinne edes yhden oikean moottorijarrutuksen osaavan ohjelman, jonka Mersun softa hoitaa tyylikkäästi, vaikka vaihdot kestävätkin. Nyt siellä Bemarissa on monta "talviajo-ohjelmaa", jotka kaikki tulevat kaasulla vastaan eikä vauhti hidastu, vaikka napsuttelisi pakkovaihtoja punarajalle saakka. Saman oudon käytöksen löysin sekä F10 että F30 8-vaihteisesta.
Samaa mieltä. Kyllä valkoisen täytyy olla oikeasti valkoinen.
Ajelin pätkän matkaa esittely bensamallilla. Alusta oli mielestäni mukava, meni moottoritiellä suoraan ja äänieristys oli reippaasti parempi kuin aiemmin. W205 oli hiljaisempi kuin BMW 5 sarja, joka on aika hyvä suoritus. Autossa oli luonnollisesti LED-valot, jotka eivät kovin kauheasti vakuuttaneet, ILS sinänsä toimii, mutta valoteho tuntuu jäävän BMW:n Xenoneita heikommaksi.
jsl300:
Oliko Airmatic vai rautajousilla?
Minusta uusissa Mersuissa on häiritsevän muovisen näköiset, kuperat ajovaloumpiot. Muoviahan ne ovat kaikissa, mutta Audissa ja varsinkin BMW:ssä niitä ei ole tarvetta tuunata siedettävän näköiseksi.
FARwd:
Sama asia tuli vasta jälkeenpäin mieleen. En kysynyt, mutta taisi olla ilmajousilla koska jousituksen säätöjä oli kaikkiaan 5 kpl.
mikahe:
Mulle taas ulkonäkö on lähes yksi lysti, kunhan valoilla näkee kunnolla. Nykyään valmistajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota sinun vaatimuksiisi ja yhä vähemmän minun
C-Klasse voitti uuden AMS:n vertailun. Mukana vertailussa menestyksen mukaisessa järjestyksessä C 200, 320i, A4 1.8 TFSI ja S60 T4. Bemarissa on automaattilaatikko ja muissa manuaali.
Kärkikolmikko on loppupisteissä lähellä toisiaan, mutta Volvo jää noista todella selvästi. Kärkikaksikon välillä isoimmat erot olivat Mersun hyväksi mukavuudessa ja Bemarin hyväksi voimalijassa. Mersu kuluttaa selvästi vähemmällä bensalla kuin muut. Ero karkeasti kymmenen prosenttia muihin. Kulkupuolessa erot kärkikolmikon suhteen ovat pieniä. Bemari irtoaa viivalta tapansa mukaan hyvin, mutta Mersu kirii ohi suuremmissa nopeuksissa. Mersun ohjaus arvostettiin ainoana kympin arvoiseksi.
Testin rinnalla testatun automaattivaihteisen Mersun kulutus on samaa luokkaa kuin manuaalivaihteisen, mutta automaatti kiihtyi neljä kymmenystä nopeammin satkuun.
Oma arvio Mersusta: Auto on monessa suhteessa oikein hyvä. Vanhentunut vaihteisto ja hinnoittelu ovat suurimmat miinukset. Toivottavasti uusi 9-vaihteinen automaatti löytää pian C-Klassen konepellin alle.
NHB:
Oliko tuo testattu automaatti siis tuleva 9-vaihteinen vai nykyinen "vanhentunut" 7-pykäläinen?
FARwd:
Se on tuo nykyinen 7-vaihteinen. Valittivat vaihtojen nykivän selvästi valoista lähdettäessä. Ihan ok suoritus, muttei yllä Bemarin 8-vaihteisen automaatin täydellisyyteen AMS:n mielestä.
jsl200:
Kysyin myyjältä vielä jälkeenpäin, oli normaalijousilla, joka oli siis mukavampi kuin oma BMW 5.
NHB:
Minusta tässä ei edes kannata megapixelien tavoin hämääntyä vaihteiden määrästä (kuten et toki sanonutkaan), vaan erot ovat muualla.
7G-Tronic myös vaihtaa vähän viipyillen, eikä yhtä täsmällisesti kuin ZF-8. Lisäksi 7G on vähän hukassa 60 - 70 nopeuksissa, joissa se tasakaasulla pyrkii ajamaan (dieseliä ) aivan oikein mahdollisimman taloudellisesti isolla vaihteella. Siitä kun potkaisee hetkeksi vähän lisää kaasua vaikkapa kaistan vaihtamiseksi, arpoo laatikko merkillistä 6-4-3-5 sekvenssiä sopivaa numeroa lototen. Ehkä tämäkin on vain yksi hitaan reagoinnin ilmentymä?
Noista kahdesta saisi yhteensä aivan loistavan automaatin, kun ZF-8 ohjattaisiin Mersun softalla, joka osaa BMW:lle ylivoimaisen tempun, eli moottorijarrutuksen, jota voi vielä tehostaa pakkovaihdolla.
740 GLE:
Minusta tuo on itsestään selvää. Vaihteiden lukumäärä on vain kätevä monien ymmärtämä tunniste eri versioilla. Jotku kuusivaihteisetkin pelaavat varsin hyvin.
Omasta mielestäni automaatin pitää hallita moottorijarrutuksen lisäksi myös vapaalla rullaaminen.
NHB:
Noin hienosti toimiva automaatti lähestyisi mukavuudeltaan jo manuaalia
740 GLE:
Tuohan on arkipäivää uusissa BMW:n automaateissa. Rullailu toimii tosin vain EcoPro-moodissa, mutta tehokkaampi moottorijarrutus toiminee haluttaessa siinäkin tökkäämällä ilotikku vasemmalle. Oma autoni on valitettavasti viime vuoden mallia, jolloin tuota coasting -ominaisuutta ei vielä ollut saatavilla, joten sen vaikutusta kulutukseen en ole päässyt itse kokeilemaan.
BMW ei ole ainoa, jonka tuotteista tuo toiminto löytyy. Omassani tuo toimii siten, että kun kaasupoljin nousee, niin auto rullaa vapaalla. Moottorijarrutuksen voi aloittaa hipaisemalla jarrupolkimeen. Ratin vaihtoläpistä voi sen jälkeen lisätä moottorijarrua vaihtamalla pienemmälle vaihteelle. Olen samaa mieltä 740 GLE:n kanssa: hienosti nuo nykyautomaatit toimivat. En kaipaa oikeastaan yhtään mitään manuaalilaatikoista. Varsinkaan mitään mukavuuteen liittyvää manuaalilaarikot eivät tarjoa minulle.
Minua kiinnostaa farmarimalli (S205) joka tulee myyntiin ensi vuonna.
Siinä malli C 350 HYBRID Plug-In-malli erityisesti. Jos sen saisi vielä 4Maticilla.
Ilmajousitus 4Matic'iin pitää myös saada.
http://www.autoevolution.com/news-g-image/2015-mercedes-benz-c-class-wagon-s205-gets-rendered/173428.html
http://www.worldcarfans.com/114041073150/mercedes-benz-c-class-plug-in-hybrid-first-spy-shots-emerge
FARwd:
Tikkua ees-taas nykkien pakkovaihto tai kaksikin alaspäin ei ainakaan tehnyt muuta kuin nosti käytinopeutta.
Mutta tarkoitatko, että moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi vaihdetanko pitää kääntää manuaalivaihtojen puolelle, jolloin turbiinissa pysyy veto päällä kaasun asennosta riippumatta?
Tuo jäi minulla kokeilematta, ja jos se noin toimii, niin tuo varmaan ratkaisee suurimman osan havaitsemastani ainoasta minua ärsyttäneestä piirteestä ZF-8:ssa.
740 GLE:
En ole itse kokeillut, lopettaako laatikko rullaamisen EcoPro-moodissa, kun vaihdekepin tökkää Manual/Sport-asentoon, mutta kuulemma ainakin käyttämällä jalkaa jarrulla. Vakionopeussäädin päällä rullailu ei toimi koskaan eikä siis myöskään Comfort, Sport, Sport+, Traction tai DSC Off -moodeissa.
Omassa vuoden 2013 Sport-automaatissa - jossa ei siis ole tuota rullaustoimintoa - moottorijarrutus tehostuu huomattavasti, kun kepin tökkää vasemmalle Manual/Sport-asentoon. Toinen helppo vaihtoehto on latoa rattiläpyskästä pienempiä pykäliä laatikkoon. Vastaavasti vaihtamalla toisesta läpyskästä isompaa pykälää ja nostamalla jalan kaasulta, laatikko pitää suurempaa vaihdetta päällä pidempään, kuin normaalissa moottorijarrutuksessa. Itse käytän tuota usein alamäissä, kun tarkoitus ei ole hidastaa. Se ei tietenkään ole läheskään sama, kuin vapaalla rullailu, mutta ei toisaalta kuluta tippaakaan polttoainetta moottorijarrutuksen aikana.
Oliko tarpeeksi sekavaa?
Tuossa ainakin jotain juttua ZF:n uudesta "purjehtivasta" tomaatista, jos jaksat etsiä jyviä akanoiden seasta:
http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=933049
Tuolla F30 älylatausjärjestelmälläkin lienee jotain sanomista tuohon vapaaseen rullailuun, eli jos akku tarvitsee virtaa ja latausjärjestelmä kytkeytyy päälle jarruutus/rullaustilanteessa, niin maalaisjärjellä tuo latausjärjestelmä pyytää pitämää automaatin turbiinilukkoa kiinni vapaana olevan energian talteenottamiseksi/lataustapahtuman maksimoimiseksi jolloin auto ei "rullaa" kovinkaan hyvin ennekuin latausjärjestelmä on tyytyväinen akun varaustasoon ja pyytää laatikkoa vapauttamaan lukistuksen paremman rullauksen aikaansaamiseksi. Viikonloppuna selvisi myös pitkään työpaikalla inttämisen kohteena ollut ominaisuus jarrun/jarruvalojen käyttämisestä jyrkissä alamäissä käytettäessä vakoinopeussäädintä, eli kuomullista perävaunua vedettäessa havaistin (jarruvalot loistivat kuomuun) että kyllä ne jarruvalot syttyy vaikkei jarruun koskekkaan kun vakionopeussäädin pyrkii pitämään asetusnopuden jyrkässä alamäessä. Oletettavasti auto jarruutti koskematta jarrupolkimeen, koska ainakaan moottorikierrokset eivä merkittävästi nousseet (joka indikoisi siihen suuntaan ettei automaatti pykältänyt pienemmälle pitäen turbiinin lukittuna). Meni vähän offtopiikiksi, mutta tulipahan sanottua.
FARwd:
Toimivatko nuo rattifläpyskät eri tavoin kuin keskikonsolin vaihdetangosta käsketty pakkovaihto alas? Jälkimmäisen kokeilin, mutta vain kierrokset nousivat eikä muuta sitten tapahtunutkaan.
Joystickin siirtoa manuaalivalinnalle en kokeillut. Jos se, tai fläpyskät pistävät oikeasti syötön poikki pitäen turbiinin "kytkettynä" (käyntinopeudesta ja vaihteesta riippuen turbiinin lukituksen kera tai ilman sitä ), niin se olisi juuri kaipaamani valintamahdollisuus.
Minusta ei ole suurtakaan merkitystä sillä, miten kuljettaja valitsee rullauksen ja hidastuksen välillä, kunhan molemmat ovat tarjolla. Omaansa tottuu kyllä ajamaan olipa auton komentotapa mikä tahansa.
Hivenen tuossa automaatin idea valuu hiekkaan, jos tai kun sitä pitää tökkiä taloudellisuuden tai muun seikan takia oikeaan pykälään.
Epäilemättä auton navigaatiojärjestelmä olisi liitettävä peliin, että auto tietäisi minne ollaan menossa, ja osaisi esim. hidastaa erkanesmisrampin ylämäkeen järkevästi, tietäisi edessä olevat ylä- ja alamäet jne.
mikahe:
Raskaalle puolelle tuollaiset topograafiset karttoja käyttävät systeemit on jo tulleet käyttöön.
740 GLE:
Täsmälleen sama toiminto on kyseessä, mutta läpyskät ovat vain paremmin käsillä. Nyt täytyy myöntää, että en tiedä vaikuttaako moottorijarrutus rattivaihteilla varustetulla Sport-vaihteistolla eri tavalla, kuin normaali automaatilla. Mutta jos alasvaihdolla ei ole mitään vaikutusta vauhdin hidastumiseen, eipä tuo näytä kytkevän rullaus-toimintoa pois eli laatikko lienee silloin ihan oikeasti vapaalla. Silloin moottorijarrutukseen siirrytään joko käyttämällä jalkaa jarrulla, painamalla vähän kaasua tai kytkemällä "ajoelämyksenkatkaisin" pois EcoPro-moodista. (Tai napauttamalla keppi Manual/Sport-asentoon?) En ole perehtynyt kunnolla uuden laatikon rullaus-toimintoon, kun en ole näillä näkymin ihan äkkiä autoa vaihtamassa.
Ajoitko muuten bensa- vai dieselmoottorista Bemaria? Noissakin lienee eroa moottorijarrutuksen tehossa.
mikahe:
Eihän siihen keppiin ajaessa mikään pakko ole koskea, mutta nämä uudet automaatit antavat kuljettajalle vain paljon enemmän mahdollisuuksia, kuin ennen. Ja jos ne vielä lisäksi ovat sekä taloudellisempia että suorituskykyisempiä kuin manuaalivaihteistot, en minä ainakaan valita.
Aikoinaan mulla oli 8 sylinteriä moottorissa ja 4 vaihdetta automaatissa (nykyään päinvastoin), sittemmin palasin manuaalivaihteistojen käyttäjäksi mm. rata-ajoinnostuksen vuoksi, mutta ZF-8 Sport-laatikon jälkeen en muuta kaipaa. Samalla lootalla hoituu niin rata-ajot, vuoristoserpenttiinien sahailu kuin normaali kruisailukin (lähes jarruun koskematta) aina täydellisesti omien halujen mukaan.
Siirretääs tämä farkku keskustelu tänne:
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mercedes-benzin-uusi-c-luokan-farmari-on-tyylikas#kommentit
TODELLA UPEA FARKKU !!!
Täällä loistavia kuvia:
http://www.teknikensvarld.se/2014/05/21/48424/nya-mercedes-c-klass-kombi-officiell--fakta-bilder-och-film/
Onhan se kyllä paremman näköinen kuin C-sedan, ja lisäksi käytännöllisempi (jonka perä on mielestäni kummallinen). Luonnollisesti pääntilaakin takana enemmän.
Hieno farmari.
Valintani olisi C 350 Pistokehybridi jossa 155+50 kW voimanlähteet ja lisävarusteina ainakin neliveto sekä ilmajousitus.
Loppuvuodesta selviää mikä tuollaisen hinta tulee olemaan.