Ja BTW aika pitkälti taitaa olla niin että Subaru sen auton on 'uskaltanut rakentaa', tosin yhteistyössä Toyotan kanssa. Toyota pääasiassa tehnyt muotoilun ja antanut D4-D tekniikkansa ja Subaru valtaosin hoitanut koko teknisen puolen, moottorin ja hehän sen tuotannonkin hoitavat.
Subarun "uskallusta" lienee helpottanut se, että koko projektin idea, suunnittelu, toimeksianto ja rahoitus on tullut Toyotalta. (Toyota taitaa muuten nykyään omistaa Subarua valmistavasta Fuji Heavy Industries -yhtiöstä noin kuudesosan.) Mutta Toyotan diesel-moottoria tuohon ei kai sentään ole tulossa - toivottavasti?
Katsotaan vielä kuinka paljon ero tulee olemaan, ja onko se yksinkertaisesti hinta jonka joutuu maksamaan siitä että valitaan muidenkin syiden vuoksi bokserikone, ehkä myös kone joka on halvempi valmistaa.
Aika väkevä kommentti mieheltä joka ei näköjään osaa lukea....
Kun saat pienenkin tekosyyn, kirjoitat kymmenien rivien mittaisia vuodatuksia siitä, kuinka kaikki muut ovat idiootteja. Kun itseltäsi pääsee pehmoisia kommentteja, kirjoitat satojen rivien mittaisia vuodatuksia siitä, kuinka muut idiootit eivät osaa lukea. Todella kypsää...
Nytkin tarjosit bokserirakennetta syyksi vääntökäyrän eroihin. Tuohan on taas tuttua jo mainittua "totaalisesti pielessä olevaa mutuilua". Onko sulla oikein jotain perusteita väitteellesi? Tai no, arvattavasti ainoa peruste on se, että en osaa lukea... Tuskin maltan odottaa sivujen mittaisia vuodatuksia lukutaidottomuudestani.
No sattuuhan sitä. Ei muistella pahalla. Jatka vain muiden idiottimaisuudesta räyhäämistä ja oman "erehtymättömyytesi" esittelyä. Teiniangstisi yhdistettynä haparointiisi perusasioissa jaksaa viihdyttää yhä näiden vuosien jälkeenkin.
Olen sitä mieltä, että nettiuhoamiseen ja muiden haukkumiseen perustuvat kirjoituksesi ovat naurettavia. Eikö aitisi kertonut, ettei muiden haukkuminen idiootiksi tee sinusta fiksumpaa?
Tuon koneen vääntökäyrä ei herätä minussa tuntemuksia suuntaan tai toiseen.
Millä tavalla bokserirakenne vaikuttaa väntökäyrän muotoon? Herra Erehtymättömyys voisi vastata kun sitä tietoa pitäisi kirjoitustesi mukaan löytyä.
Olen sitä mieltä, että nettiuhoamiseen ja muiden haukkumiseen perustuvat kirjoituksesi ovat naurettavia. Eikö aitisi kertonut, ettei muiden haukkuminen idiootiksi tee sinusta fiksumpaa?...Millä tavalla bokserirakenne vaikuttaa väntökäyrän muotoon? Herra Erehtymättömyys voisi vastata kun sitä tietoa pitäisi kirjoitustesi mukaan löytyä.
Sinä kun et muita hauku, Herra Erehtymättömyys, niin sovitaanko että jos olet TAAS väärässä JA taas kerran keksinyt muiden sanomisia omasta päästäsi niin pidetään sinun tyhmyyttäsi ihan faktana eikä haukkumisena?
Eli viimeisin temppusi on väittää että olisin sanonut bokserirakenteen vaikuttavan vääntökäyrän muotoon. Voit koittaa perustella tarkasti että missä olen sellaista väittänyt. Sen jälkeen voit yrittää perustella miten oikea sivuhuomautukseni pitää paikkansa: bokserikoneissa on tyypillistä...mikä? Etkö 'ehdottomana asiantuntijana' tiedä mitä erityistä boksereissa on verrattuna rivikoneisiin? Mikä saattaisi niissä vaikuttaa vääntöominaisuuksiin?
Subarun "uskallusta" lienee helpottanut se, että koko projektin idea, suunnittelu, toimeksianto ja rahoitus on tullut Toyotalta. (Toyota taitaa muuten nykyään omistaa Subarua valmistavasta Fuji Heavy Industries -yhtiöstä noin kuudesosan.) Mutta Toyotan diesel-moottoria tuohon ei kai sentään ole tulossa - toivottavasti?
Kyllä, n. 16% on Toyotan omistus.
Sitä en kuitenkaan usko että projektin suunnittelun voisi sanoa tulleen Toyotalta vaikka muiden mainitsemiesi asioiden suhteen olet varmasti oikeassa. Pääpiirteitä ja lähtökohtia Toyota on varmaan alustanut, mutta kun platformi, kone ja käytännössä kaikki pääosat autosta mukaanlukien valmistus on Subarulta, niin ei voi varmaan ihan sanoa että suunnittelu olisi Toyotan.
Varsinkin kun tietojeni mukaan Toyota on nimenomaan osallistunut projektiin oikeastaan 'vain' muotoilun osalta. Se tosin ei ole pikkujuttu, etenkin jos se koskee myös sisätiloja ja joka tapauksessa se koskee paljon 'paketointia' eli missä mikäkin tekninen elementti sijaitsee. Tarkemmin sanottuna (ainakin konseptin) muotoilun on ilmeisesti hoitanut Toyotan Ranskassa sijaitseva muotoilustudio.
Yksi tärkeimpiä juttuja sen ohella mitä sanoit Toyotan mahdollistamasta rahoituksesta on se että myös myynti tulee vetämään ylivoimaisesti Toyotan merkin ja verkoston avulla/kautta. Ja jenkeissä Scion-merkkisenä (Scion FR-S). Kun tuohon Toyota FT-86 prototyyppiin tutustuin reilu vuosi sitten, niin Toyotalla oli hieno organisaatio tuon ympärillä samalla kun Subarulla ei ole varaa esitellä tuotteitaan samalla tavalla. Ilman Toyotaa en olisi varmaan silloin nähnyt tuota prototyyppiä ollenkaan.
Koneen suhteen tuo oli tottakai kirjoitusvirhe, D4-S eikä D4-D. Mutta kyse ei ole moottorista joka tulisi Toyotalta vaan ainoastaan tuosta tuplasuihkuteknologiasta joka ympätään Subarun suunnittelemaan ja valmistamaan koneeseen. Toyotahan ei muutenkaan suunnittele kaikkia moottoreitaan itse, ainakaan kokonaan.
Kun näköjään taas alkaa tuttu kiemustelu, niin kerrohan, että mitä seuraavalla tarkoitit. Kirjoita myös perusteesi samaan yhteyteen.
Putput:
Katsotaan vielä kuinka paljon ero tulee olemaan, ja onko se yksinkertaisesti hinta jonka joutuu maksamaan siitä että valitaan muidenkin syiden vuoksi bokserikone
Lyö lukkoon väitteesi, niin sen jälkeen kerron, millä tavalla tällaisen Ilta-Sanomien autopalstalta oppinsa hakeneen jurpon mielestä bokserirakenne vaikuttaa vääntökäyrän muotoon.
Ei tämä nyt niin kamalan kuuloinen ole?! Videon perusteella näyttää edelleen hyvältä, vaikkei mistään mitään erikoista suorituskykyä ole tarjollakaan vaan keveyttä ja hauskuutta -köyhän miehen cayman.
Kun näköjään taas alkaa tuttu kiemustelu, niin kerrohan, että mitä seuraavalla tarkoitit. Kirjoita myös perusteesi samaan yhteyteen.
Putput:
Katsotaan vielä kuinka paljon ero tulee olemaan, ja onko se yksinkertaisesti hinta jonka joutuu maksamaan siitä että valitaan muidenkin syiden vuoksi bokserikone
Lyö lukkoon väitteesi, niin sen jälkeen kerron, millä tavalla tällaisen Ilta-Sanomien autopalstalta oppinsa hakeneen jurpon mielestä bokserirakenne vaikuttaa vääntökäyrän muotoon.
Boksereissa on yleensä lyhytiskuinen kone, joka ei itsessään merkitse väännön suhteen mitään mutta yleisesti ne ovat heikompia alaväännöltään. Ne voi tehdä hyviksi alaväännön osalta, mutta kyllä sinun pitäisi tietää että useimmiten on bokserit mielletty yläpäähän keskitetyiksi. Hyvin yksinkertainen asia, jonka mainitseminen ohimennen ei pitäisi olla niin ihmeellistä. Mutta varmaan keksit tähänkin jotain...
Tämä kyseinen moottori siis maksaa jotain sakkoja boksereiden yleisestä lyhytiskuisuudesta, vaikka moottori ei ole lyhytiskuinen (86 x 86 mm). Tärkeintä on se, ettei tee elämässä lainkaan virheitä!
Jokohan saataisi BRZ:n ja kaveruksen konepellin alle hiukan lisäpolleja, Subaru kun esitteli faceliftatun Legacyn yhteydessä uuden 2.0DIT-koneensa: kaksi litraa, 300hv ja 400nm 2000rpm ylöspäin. Ihan vaikuttavat lukemat. Kyseessä siis sama FA-kone kuin nytkin pellin alla mutta turbolla.
Eilen vilkaisin kaupassa hätäisesti CAR-lehden vertailua jossa oli BRZ:n lisäksi Cayman, Megane RS ja 370Z. Tuossa oli hiukan kritiikkiäkin esitetty, mutta pitäis lukea koko testi tarkemmin. Tuntuu että lähes aina ne kaikkein ekana julkaistut koeajojutut ja videot on hirveää hehkutusta, mutta hiukan myöhemmin alkaa tulla realistisempia arvioita.
Tässä autossa ehdottomasti kiinnostavinta olisi päästä itse näkemään ja varsinkin ajamaan. Speksien lukeminen ei erityisemmin jaksa innostaa ennen kuin tätä on saanut itse kokeilla. GT 86:n tilanneelta tutulta ymmärsin, että vasta kesäkuun jälkipuoliskolla voisi olla esittelyauto kiertueella ja toimitukset elokuussa. Miten lie sitten BRZ:n osalta tilanne.
Vuonna 2000 myyntiin tullut MR2 oli (ja varmaan on edelleenkin) todella hauska ajaa, joten kyllähän tämän suhteen on siltä osin suuret odotukset, vaikka juuri mitään yhteistä ei näillä olekaan.
Jokohan saataisi BRZ:n ja kaveruksen konepellin alle hiukan lisäpolleja, Subaru kun esitteli faceliftatun Legacyn yhteydessä uuden 2.0DIT-koneensa: kaksi litraa, 300hv ja 400nm 2000rpm ylöspäin. Ihan vaikuttavat lukemat. Kyseessä siis sama FA-kone kuin nytkin pellin alla mutta turbolla.
Toivottavasti ei pilaa autoa. Tämän ei nimenomaan pitänytkään olla paperilla hyvä auto! Ideahan oli kapeat renkaat ja 200hv, mitä voi oikeasti hyödyntää liikenteessä. +300hv ja leveät nakit kyllä pitää joka tilanteessa ja kulkee äkkiä laittomiin lukemiin, mutta se ajamisen ilo jää sitten radalle.
Isompi ei aina ole parempi.
Niinkuin toyotakin yrittää kokoajan sanoa, niin ei tätä pidä vertailla perinteisin mittarein, vaan ennenkaikkea ajokokemuksen kautta! Tämä on paluu ajassa taaksepäin, ja hyvä niin. Menen ehdottomasti koeajamaan.
Siinä tulee kuljettajan ja matkustajan ero. Kuljettaja tietää milloin otetaan kaikki irti ja milloin se on turvallista, matkustaja vain katselee teho ja CO-lukemia
Sori mutta nyt on ihan pakko... Miksi täällä tulee koko ajan toyota esillem vaikka duosta juuri Subaru on se vielä vähän pidemmälle viedyn oloinen ja näköinen, puhummattakaan minunmielestä ainakin paljon paremmin tuohon autoon sopivasta imagosta. Hyvä, että toyota skarppaa ihan oikeasti nuorekkaisiin malleihin (nyt kun tarjoiltu aurista ja urban cruisetia...), mutta Subaru tulee ja vie huomion
Jokohan saataisi BRZ:n ja kaveruksen konepellin alle hiukan lisäpolleja, Subaru kun esitteli faceliftatun Legacyn yhteydessä uuden 2.0DIT-koneensa: kaksi litraa, 300hv ja 400nm 2000rpm ylöspäin. Ihan vaikuttavat lukemat. Kyseessä siis sama FA-kone kuin nytkin pellin alla mutta turbolla.
Toivottavasti ei pilaa autoa. Tämän ei nimenomaan pitänytkään olla paperilla hyvä auto! Ideahan oli kapeat renkaat ja 200hv, mitä voi oikeasti hyödyntää liikenteessä. +300hv ja leveät nakit kyllä pitää joka tilanteessa ja kulkee äkkiä laittomiin lukemiin, mutta se ajamisen ilo jää sitten radalle.
Isompi ei aina ole parempi.
Niinkuin toyotakin yrittää kokoajan sanoa, niin ei tätä pidä vertailla perinteisin mittarein, vaan ennenkaikkea ajokokemuksen kautta! Tämä on paluu ajassa taaksepäin, ja hyvä niin. Menen ehdottomasti koeajamaan.
Hyvin sanottu! Toisaalta auto olisi kyllä varmasti makea sillä 300-heppaisella koneella, mutta katu(arki)käyttöön se vapari on varmaan riittävä. Kovasti odotan että pääsisi koeajolle, että asia selviäisi. Sanovat myös, että BRZ:n ja 86:n alustassa on hieman eroa virityksessä, BRZ:n ollessa tylsempi ja "varmempi".
Sinänsä juuri yksinkertaisen, takavetoisen ja halvan sportin (eli miten autoa on maailmalla mainostettu) idea on mahtava, mutta kun auto ei ole ainakaan Suomessa halpa! Ja ainoa varustetaso Toyotassa on "kaikilla varusteilla", mikä ei oikein sovi tuohon yksinkertaisen ja halvan konseptiin. Subarulta tulee ilmeisesti kahdella eri varustetasolla, mutta kun parempi on jo melkein 3000 Tojotaa kalliimpi niin perusmallikin taitaa olla GT-86:n kanssa samoissa hinnoissa. Toivottavasti olen väärässä. Pettymys oli vain melkoinen, kun olen pari vuotta tämän auton kehitystä seurannut ja aina on käytetty "affordable car" -sanoja. BRZ premiumin metallivärin kanssa yli 50 000 menevä hinta ei näin köyhästä ainakaan tunnu kovin halvalta
Sori mutta nyt on ihan pakko... Miksi täällä tulee koko ajan toyota esillem vaikka duosta juuri Subaru on se vielä vähän pidemmälle viedyn oloinen ja näköinen, puhummattakaan minunmielestä ainakin paljon paremmin tuohon autoon sopivasta imagosta. Hyvä, että toyota skarppaa ihan oikeasti nuorekkaisiin malleihin (nyt kun tarjoiltu aurista ja urban cruisetia...), mutta Subaru tulee ja vie huomion
Siksi että Toyota on panostanut markkinointiin paljon enemmän
Tosiasiassahan Subaru on tehnyt auton kehitystyöstä ison osan, vaikka molemmat merkit toki yrittävät "unohtaa" toisen ansiot. Ihan periaatteessa tekisi mieli ostaa Subaru noista kahdesta, onhan siinä bokserimoottori ja ja Imprezasta muokattu alusta. Ja kun Toyotankin konepellin avaa niin lokasuojassa lukee Subaru
No onhan siinä Tojotalta suoraruisku, laatikko ja perä. Ja idea auton tekemisestä, mikä on sinänsä aika tärkeä juttu
BRZ on paremman näköinenkin noista kahdesta omaan silmään, mutta hinta ratkaisee kumpaan sitä päätyy jos koeajo vakuuttaa tarpeeksi.
...Sori mutta nyt on ihan pakko... Miksi täällä tulee koko ajan toyota esillem vaikka duosta juuri Subaru on se vielä vähän pidemmälle viedyn oloinen ja ...
Minä en nyt oikein ymmärrä mikä on ongelmana. Toyota joka on merkittävä Subarun omistaja tekee yhdessä Subarun kanssa pikku-urheiluauton jonka molemmat kuorruttaa omalla tavallaan sopimaan omaan tuoteperheeseensä.
Ostat sen kummasta enemmän tykkäät. Kummallakin tehtaalla hyvä maine luotettavien ja loppuun asti mietittyjen autojen tekemisessä. Autojen kuorrutusstrategia on tehtailla erilainen mutta sehän on vain hyvä.
eikös ne tehdä molemmat Subarun tehtaalla Japanissa....lopuksi lätkäistään eri merkki perseeseen, mistä toi hyvä maine ja loppuun asti mietittyjen tekemisestä ajatus sitten tuleekin, näistä nyt on jokaisella oma mielipide.
BRZ premiumin metallivärin kanssa yli 50 000 menevä hinta ei näin köyhästä ainakaan tunnu kovin halvalta
Samaa minäkin olen tässä miettinyt, että idea edullisesta takavetoisesta pelkistetystä urheiluautosta on loistava, mutta saahan tuolla hinnalla jo vaikka mitä muutakin jos nyt ei ihan vastaavaa autoa olekaan muilla merkeillä tarjolla.
Ennakkorummutukseen suhteuttuna tuo 50 k hintalappu tuntuu kyllä poskettoman kovalta. Ei GT 86 mikään jokamiehen sportti tuolla hinnalla ole, millaisena sitä ainakin koitettiin markkinoida.
Tiedän, ettei käytetyn vertaaminen uuteen ole reilua, mutta voisin kuvitella, että monelle saattaisi tuolla hinnalla jo käytetty ja hyvin vähän ajettu Porsche Boxster olla vaihtoehto. 50k hintalapulla kun saa kilometrien puolesta parhaimmillaan lähes uuden, alle 10 tkm ajetun Boxster S:än. Nettiautossakin on tarjolla Boxster S n. 8tkm ajettuna 53 k hintalapulla.
Hinta on siis suhteessa paljon halvempi kuin Suomessa. Esimerkiksi Passat Bluemotion 1.6 TDI farkun perushinta ilman lisävarusteita briteissä on 22 000 puntaa. Suomessa vastaavan Passatin lähtöhinta on 33 k.
Ei kai toi GT 86 ihan 50 k maksa, mutta reilu 45 k kuitenkin ja hintaa on siinäkin riittävästi. Tämmöisen käytetyn Z4:n saa käytännössä samaan rahaan: http://www.nettiauto.com/bmw/z4/4108965
Uusin Z4 ei liene ajettavuudeltaan millään vastine GT 86:lle. Ainakin toivon, ettei ole.
Joo, en ajatellutkaan että tuollainen "laiskanpulsea" automaattilootainen Z4 olisi suora kilpailija, mutta jonkinlainen vertailukohde kuitenkin hinnaltaan. En ole Z4:ää itse ajanut kumpaakaan mallia, joten ajettavuudesta en sano mitään.
Tuollaista bemua saa korjata omiin piikkiin subaran/toyotan takuuajan aikana varmaan 5000.
Tällöin bmw on 6-vuotias ja arvo ehkä 20000 ja se uutena ostettu BRZ tai GT vasta 3-vuotias ja arvo n.30000. Paljonko tuli siis takkiin kun osti vanhan bemun?
Tuollainen 13 tonnia ajettu Bemu mitään korjauksia tarvitse.
Ostin vuosi takaperin 5-sarjalaisen mittarissa 200tkm ja vuoden aikana korjattu kaksi alustan niveltä, jotka kustanti yhteensä vajaa 200 euroa. Että niin huonoja nää baijerilaiset on.
Tuollainen 13 tonnia ajettu Bemu mitään korjauksia tarvitse.
Ostin vuosi takaperin 5-sarjalaisen mittarissa 200tkm ja vuoden aikana korjattu kaksi alustan niveltä, jotka kustanti yhteensä vajaa 200 euroa. Että niin huonoja nää baijerilaiset on.
No enpä kyllä yhden vuoden kokemuksella lähtisi mitään autoa vielä kehumaan. Sen verran epäsäännöllisin välein nuo viat nimittäin pyrkivät esiintymään.
Putput:
Subarun "uskallusta" lienee helpottanut se, että koko projektin idea, suunnittelu, toimeksianto ja rahoitus on tullut Toyotalta. (Toyota taitaa muuten nykyään omistaa Subarua valmistavasta Fuji Heavy Industries -yhtiöstä noin kuudesosan.) Mutta Toyotan diesel-moottoria tuohon ei kai sentään ole tulossa - toivottavasti?
Putput:
Kun saat pienenkin tekosyyn, kirjoitat kymmenien rivien mittaisia vuodatuksia siitä, kuinka kaikki muut ovat idiootteja. Kun itseltäsi pääsee pehmoisia kommentteja, kirjoitat satojen rivien mittaisia vuodatuksia siitä, kuinka muut idiootit eivät osaa lukea. Todella kypsää...
Nytkin tarjosit bokserirakennetta syyksi vääntökäyrän eroihin. Tuohan on taas tuttua jo mainittua "totaalisesti pielessä olevaa mutuilua". Onko sulla oikein jotain perusteita väitteellesi? Tai no, arvattavasti ainoa peruste on se, että en osaa lukea... Tuskin maltan odottaa sivujen mittaisia vuodatuksia lukutaidottomuudestani.
No sattuuhan sitä. Ei muistella pahalla. Jatka vain muiden idiottimaisuudesta räyhäämistä ja oman "erehtymättömyytesi" esittelyä. Teiniangstisi yhdistettynä haparointiisi perusasioissa jaksaa viihdyttää yhä näiden vuosien jälkeenkin.
NHB:
...eli olet eri mieltä FA20:n väännöstä?
Olen sitä mieltä, että nettiuhoamiseen ja muiden haukkumiseen perustuvat kirjoituksesi ovat naurettavia. Eikö aitisi kertonut, ettei muiden haukkuminen idiootiksi tee sinusta fiksumpaa?
Tuon koneen vääntökäyrä ei herätä minussa tuntemuksia suuntaan tai toiseen.
Millä tavalla bokserirakenne vaikuttaa väntökäyrän muotoon? Herra Erehtymättömyys voisi vastata kun sitä tietoa pitäisi kirjoitustesi mukaan löytyä.
NHB:
Sinä kun et muita hauku, Herra Erehtymättömyys, niin sovitaanko että jos olet TAAS väärässä JA taas kerran keksinyt muiden sanomisia omasta päästäsi niin pidetään sinun tyhmyyttäsi ihan faktana eikä haukkumisena?
Eli viimeisin temppusi on väittää että olisin sanonut bokserirakenteen vaikuttavan vääntökäyrän muotoon. Voit koittaa perustella tarkasti että missä olen sellaista väittänyt. Sen jälkeen voit yrittää perustella miten oikea sivuhuomautukseni pitää paikkansa: bokserikoneissa on tyypillistä...mikä? Etkö 'ehdottomana asiantuntijana' tiedä mitä erityistä boksereissa on verrattuna rivikoneisiin? Mikä saattaisi niissä vaikuttaa vääntöominaisuuksiin?
FARwd:
Kyllä, n. 16% on Toyotan omistus.
Sitä en kuitenkaan usko että projektin suunnittelun voisi sanoa tulleen Toyotalta vaikka muiden mainitsemiesi asioiden suhteen olet varmasti oikeassa. Pääpiirteitä ja lähtökohtia Toyota on varmaan alustanut, mutta kun platformi, kone ja käytännössä kaikki pääosat autosta mukaanlukien valmistus on Subarulta, niin ei voi varmaan ihan sanoa että suunnittelu olisi Toyotan.
Varsinkin kun tietojeni mukaan Toyota on nimenomaan osallistunut projektiin oikeastaan 'vain' muotoilun osalta. Se tosin ei ole pikkujuttu, etenkin jos se koskee myös sisätiloja ja joka tapauksessa se koskee paljon 'paketointia' eli missä mikäkin tekninen elementti sijaitsee. Tarkemmin sanottuna (ainakin konseptin) muotoilun on ilmeisesti hoitanut Toyotan Ranskassa sijaitseva muotoilustudio.
Yksi tärkeimpiä juttuja sen ohella mitä sanoit Toyotan mahdollistamasta rahoituksesta on se että myös myynti tulee vetämään ylivoimaisesti Toyotan merkin ja verkoston avulla/kautta. Ja jenkeissä Scion-merkkisenä (Scion FR-S). Kun tuohon Toyota FT-86 prototyyppiin tutustuin reilu vuosi sitten, niin Toyotalla oli hieno organisaatio tuon ympärillä samalla kun Subarulla ei ole varaa esitellä tuotteitaan samalla tavalla. Ilman Toyotaa en olisi varmaan silloin nähnyt tuota prototyyppiä ollenkaan.
Koneen suhteen tuo oli tottakai kirjoitusvirhe, D4-S eikä D4-D. Mutta kyse ei ole moottorista joka tulisi Toyotalta vaan ainoastaan tuosta tuplasuihkuteknologiasta joka ympätään Subarun suunnittelemaan ja valmistamaan koneeseen. Toyotahan ei muutenkaan suunnittele kaikkia moottoreitaan itse, ainakaan kokonaan.
Kuullostaa AIVAN kamalalta:
http://youtu.be/B6RtOcRW2vE
Tulee mieleen joku vanha 80-luvun Escortti tai Corolla. Pelkkää ärsyttävää rääkymistä.
Kun näköjään taas alkaa tuttu kiemustelu, niin kerrohan, että mitä seuraavalla tarkoitit. Kirjoita myös perusteesi samaan yhteyteen.
Putput:
Lyö lukkoon väitteesi, niin sen jälkeen kerron, millä tavalla tällaisen Ilta-Sanomien autopalstalta oppinsa hakeneen jurpon mielestä bokserirakenne vaikuttaa vääntökäyrän muotoon.
http://youtu.be/0Jr-iYAtpWM
Ei tämä nyt niin kamalan kuuloinen ole?! Videon perusteella näyttää edelleen hyvältä, vaikkei mistään mitään erikoista suorituskykyä ole tarjollakaan vaan keveyttä ja hauskuutta -köyhän miehen cayman.
NHB:
Boksereissa on yleensä lyhytiskuinen kone, joka ei itsessään merkitse väännön suhteen mitään mutta yleisesti ne ovat heikompia alaväännöltään. Ne voi tehdä hyviksi alaväännön osalta, mutta kyllä sinun pitäisi tietää että useimmiten on bokserit mielletty yläpäähän keskitetyiksi. Hyvin yksinkertainen asia, jonka mainitseminen ohimennen ei pitäisi olla niin ihmeellistä. Mutta varmaan keksit tähänkin jotain...
Tämä kyseinen moottori siis maksaa jotain sakkoja boksereiden yleisestä lyhytiskuisuudesta, vaikka moottori ei ole lyhytiskuinen (86 x 86 mm). Tärkeintä on se, ettei tee elämässä lainkaan virheitä!
https://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48
Jokohan saataisi BRZ:n ja kaveruksen konepellin alle hiukan lisäpolleja, Subaru kun esitteli faceliftatun Legacyn yhteydessä uuden 2.0DIT-koneensa: kaksi litraa, 300hv ja 400nm 2000rpm ylöspäin. Ihan vaikuttavat lukemat. Kyseessä siis sama FA-kone kuin nytkin pellin alla mutta turbolla.
Eilen vilkaisin kaupassa hätäisesti CAR-lehden vertailua jossa oli BRZ:n lisäksi Cayman, Megane RS ja 370Z. Tuossa oli hiukan kritiikkiäkin esitetty, mutta pitäis lukea koko testi tarkemmin. Tuntuu että lähes aina ne kaikkein ekana julkaistut koeajojutut ja videot on hirveää hehkutusta, mutta hiukan myöhemmin alkaa tulla realistisempia arvioita.
Tässä autossa ehdottomasti kiinnostavinta olisi päästä itse näkemään ja varsinkin ajamaan. Speksien lukeminen ei erityisemmin jaksa innostaa ennen kuin tätä on saanut itse kokeilla. GT 86:n tilanneelta tutulta ymmärsin, että vasta kesäkuun jälkipuoliskolla voisi olla esittelyauto kiertueella ja toimitukset elokuussa. Miten lie sitten BRZ:n osalta tilanne.
Vuonna 2000 myyntiin tullut MR2 oli (ja varmaan on edelleenkin) todella hauska ajaa, joten kyllähän tämän suhteen on siltä osin suuret odotukset, vaikka juuri mitään yhteistä ei näillä olekaan.
A.Antsa:
Toivottavasti ei pilaa autoa. Tämän ei nimenomaan pitänytkään olla paperilla hyvä auto! Ideahan oli kapeat renkaat ja 200hv, mitä voi oikeasti hyödyntää liikenteessä. +300hv ja leveät nakit kyllä pitää joka tilanteessa ja kulkee äkkiä laittomiin lukemiin, mutta se ajamisen ilo jää sitten radalle.
Isompi ei aina ole parempi.
Niinkuin toyotakin yrittää kokoajan sanoa, niin ei tätä pidä vertailla perinteisin mittarein, vaan ennenkaikkea ajokokemuksen kautta! Tämä on paluu ajassa taaksepäin, ja hyvä niin. Menen ehdottomasti koeajamaan.
Siinä tulee kuljettajan ja matkustajan ero. Kuljettaja tietää milloin otetaan kaikki irti ja milloin se on turvallista, matkustaja vain katselee teho ja CO-lukemia
Sori mutta nyt on ihan pakko... Miksi täällä tulee koko ajan toyota esillem vaikka duosta juuri Subaru on se vielä vähän pidemmälle viedyn oloinen ja näköinen, puhummattakaan minunmielestä ainakin paljon paremmin tuohon autoon sopivasta imagosta. Hyvä, että toyota skarppaa ihan oikeasti nuorekkaisiin malleihin (nyt kun tarjoiltu aurista ja urban cruisetia...), mutta Subaru tulee ja vie huomion
Style66:
Hyvin sanottu! Toisaalta auto olisi kyllä varmasti makea sillä 300-heppaisella koneella, mutta katu(arki)käyttöön se vapari on varmaan riittävä. Kovasti odotan että pääsisi koeajolle, että asia selviäisi. Sanovat myös, että BRZ:n ja 86:n alustassa on hieman eroa virityksessä, BRZ:n ollessa tylsempi ja "varmempi".
Sinänsä juuri yksinkertaisen, takavetoisen ja halvan sportin (eli miten autoa on maailmalla mainostettu) idea on mahtava, mutta kun auto ei ole ainakaan Suomessa halpa! Ja ainoa varustetaso Toyotassa on "kaikilla varusteilla", mikä ei oikein sovi tuohon yksinkertaisen ja halvan konseptiin. Subarulta tulee ilmeisesti kahdella eri varustetasolla, mutta kun parempi on jo melkein 3000 Tojotaa kalliimpi niin perusmallikin taitaa olla GT-86:n kanssa samoissa hinnoissa. Toivottavasti olen väärässä. Pettymys oli vain melkoinen, kun olen pari vuotta tämän auton kehitystä seurannut ja aina on käytetty "affordable car" -sanoja. BRZ premiumin metallivärin kanssa yli 50 000 menevä hinta ei näin köyhästä ainakaan tunnu kovin halvalta
DaViega:
Siksi että Toyota on panostanut markkinointiin paljon enemmän
Tosiasiassahan Subaru on tehnyt auton kehitystyöstä ison osan, vaikka molemmat merkit toki yrittävät "unohtaa" toisen ansiot. Ihan periaatteessa tekisi mieli ostaa Subaru noista kahdesta, onhan siinä bokserimoottori ja ja Imprezasta muokattu alusta. Ja kun Toyotankin konepellin avaa niin lokasuojassa lukee Subaru
No onhan siinä Tojotalta suoraruisku, laatikko ja perä. Ja idea auton tekemisestä, mikä on sinänsä aika tärkeä juttu
BRZ on paremman näköinenkin noista kahdesta omaan silmään, mutta hinta ratkaisee kumpaan sitä päätyy jos koeajo vakuuttaa tarpeeksi.
DaViega:
Minä en nyt oikein ymmärrä mikä on ongelmana. Toyota joka on merkittävä Subarun omistaja tekee yhdessä Subarun kanssa pikku-urheiluauton jonka molemmat kuorruttaa omalla tavallaan sopimaan omaan tuoteperheeseensä.
Ostat sen kummasta enemmän tykkäät. Kummallakin tehtaalla hyvä maine luotettavien ja loppuun asti mietittyjen autojen tekemisessä. Autojen kuorrutusstrategia on tehtailla erilainen mutta sehän on vain hyvä.
eikös ne tehdä molemmat Subarun tehtaalla Japanissa....lopuksi lätkäistään eri merkki perseeseen, mistä toi hyvä maine ja loppuun asti mietittyjen tekemisestä ajatus sitten tuleekin, näistä nyt on jokaisella oma mielipide.
fd3s:
Samaa minäkin olen tässä miettinyt, että idea edullisesta takavetoisesta pelkistetystä urheiluautosta on loistava, mutta saahan tuolla hinnalla jo vaikka mitä muutakin jos nyt ei ihan vastaavaa autoa olekaan muilla merkeillä tarjolla.
Ennakkorummutukseen suhteuttuna tuo 50 k hintalappu tuntuu kyllä poskettoman kovalta. Ei GT 86 mikään jokamiehen sportti tuolla hinnalla ole, millaisena sitä ainakin koitettiin markkinoida.
Tiedän, ettei käytetyn vertaaminen uuteen ole reilua, mutta voisin kuvitella, että monelle saattaisi tuolla hinnalla jo käytetty ja hyvin vähän ajettu Porsche Boxster olla vaihtoehto. 50k hintalapulla kun saa kilometrien puolesta parhaimmillaan lähes uuden, alle 10 tkm ajetun Boxster S:än. Nettiautossakin on tarjolla Boxster S n. 8tkm ajettuna 53 k hintalapulla.
Katsoin uutta TopGear jaksoa ja ainakin tuo Toyota malli maksaa UK:ssa 25 000 puntaa eli n. 31000 euroa.
Tietysti nyt kun ollaan Suomessa missä kaikki kiva maksaa tuhottomasti niin tottakai tuon auton pitää maksaa 20 000e enemmän.
Hinta on siis suhteessa paljon halvempi kuin Suomessa. Esimerkiksi Passat Bluemotion 1.6 TDI farkun perushinta ilman lisävarusteita briteissä on 22 000 puntaa. Suomessa vastaavan Passatin lähtöhinta on 33 k.
Ei kai toi GT 86 ihan 50 k maksa, mutta reilu 45 k kuitenkin ja hintaa on siinäkin riittävästi. Tämmöisen käytetyn Z4:n saa käytännössä samaan rahaan: http://www.nettiauto.com/bmw/z4/4108965
Uusin Z4 ei liene ajettavuudeltaan millään vastine GT 86:lle. Ainakin toivon, ettei ole.
Z4 on niitä bemareita, missä ajettavuus otti malliuudistuksessa selvää takapakkia.
simppa:
Joo, en ajatellutkaan että tuollainen "laiskanpulsea" automaattilootainen Z4 olisi suora kilpailija, mutta jonkinlainen vertailukohde kuitenkin hinnaltaan. En ole Z4:ää itse ajanut kumpaakaan mallia, joten ajettavuudesta en sano mitään.
3-vuotias auto ei ole koskaan vaihtoehto uudelle.
Tuollaista bemua saa korjata omiin piikkiin subaran/toyotan takuuajan aikana varmaan 5000.
Tällöin bmw on 6-vuotias ja arvo ehkä 20000 ja se uutena ostettu BRZ tai GT vasta 3-vuotias ja arvo n.30000. Paljonko tuli siis takkiin kun osti vanhan bemun?
Tuollainen 13 tonnia ajettu Bemu mitään korjauksia tarvitse.
Ostin vuosi takaperin 5-sarjalaisen mittarissa 200tkm ja vuoden aikana korjattu kaksi alustan niveltä, jotka kustanti yhteensä vajaa 200 euroa. Että niin huonoja nää baijerilaiset on.
no-kia:
No enpä kyllä yhden vuoden kokemuksella lähtisi mitään autoa vielä kehumaan. Sen verran epäsäännöllisin välein nuo viat nimittäin pyrkivät esiintymään.
Oulussa näkyi eilen tämmöinen oranssina liikkeen tarroilla. Kukaan käyny vielä koeajaan?