Suomen vaaralliset kuljettajat

69 kommenttia
«13

Heitä lyötyy autoilijoista arviolta noin puolet.

- miten he käyttytyvät?
- kuinka he vaarantavat kanssa-autoilijoiden hengen?
- ymmärtävätkö he itse käyttäytymisensä?
- mitä asialle voisi tehdä?
- mitä viranomaiset tekevät?

Kysymys= miten he käyttäytyvät ????

  
  • Ne on tientukkona. Ohittaa saa henkensä kaupalla saaatana.

      
  • Ei osunut, uusi yritys

      
  • Häh, asiaahan mä puhuin.

      
  • Tientukot on helppo ohittaa kun tekee sen vauhdilla niin eivät ehdi edes tajuta mitä tapahtui. Se mitä tarkoitin oli perässäroikkujat jotka ovat turvallisuusongelma numero 1

    Myöskin ohitukset he tekevät erittäin vaaralliseksi koska lähtevät perästä yrittämään jolloin ei ole vauhtia ei aikaa arvioida tilannetta.

    Toivottavasti roikkujat puolustavat järkiargumenteilla ajotapaansa!!

      
  • Lainaus:
    09.01.2005 klo 20:17 misar kirjoitti
    Tientukot on helppo ohittaa kun tekee sen vauhdilla niin eivät ehdi edes tajuta mitä tapahtui. Se mitä tarkoitin oli perässäroikkujat jotka ovat turvallisuusongelma numero 1

    Myöskin ohitukset he tekevät erittäin vaaralliseksi koska lähtevät perästä yrittämään jolloin ei ole vauhtia ei aikaa arvioida tilannetta.

    Toivottavasti roikkujat puolustavat järkiargumenteilla ajotapaansa!!


    Mielenkiinnolla odotan minäkin järkiargumentteja tappituntumalla ajamiseen, vaan enpä usko niitä löytyvän. Luulisin, että roikkuja tuntee etenevänsä nopeammin ja ehtivänsä aikaisemmin perille kuin ajamalla tolkullisen välimatkan päässä. Jälkimmäinen tuntemus pitää jopa paikkansa, aikaa säästyy parhaimmillaan muutama sekunti.

    Saattaa hyvin olla, että puolet palstalaisistakin kuuluu peräsmiehiin, mutta tuskin saamme kuulla heiltä selityksiä käytökselleen. Ihan sama juttu kuin urissa ajamisen ja oikomisen kanssa, melkein kaikki niin tekevät, mutta kukaan ei osaa kertoa syytä.

    Erityisesti minua hämmästyttävät ne persroikot, jotka pysyvät uskollisesti lähituntumassa suolakuraisilla maanteillä. Ehdoin tahdoin ajavat karmeassa pasharoiskeessa pyyhkimet viuhuen ja pesunestettä jatkuvasti ruikkien. Ihailtavan taitavia ovat myös ne, jotka joutuvat jarruttelemaan jopa ylämäissä, etteivät ajaisi edellä tasaista vauhtia ajavan perään.

    Ohittamisen suuri mysteeri ei tosiaan ole avautunut kaikille. Muuten tuskin kenelläkään olisi aihetta moittia alle kaksilitraisia nykyautoja alitehoisiksi nuhapumpuiksi, joilla ei millään pääse ohi.

      
    • Puskurissa roikkujat
      - Vasempaan kaartuvan mutkan oikojat

      Nämä takapuskuriin liimautujat ovat niitä ihmekuskeja. Lisäksi aivan oma tollojen lukunsa ovat nämä raskaan liikenteen (rekat) perässä roikkujat. Siitä ohittamaan lähtöä voi monasti verrata surman suuhun ajamiseksi. Lisäksi nämä kuskit vähät välittävät autoistaan. Rekan perässä ajaminen esim keväisin talven jäljiltä hiekkapitoisilla teillä on sama kuin ajaisi autollaan hiekkapuhalluksessa...jäljet voi sitten todeta auton maalipinnalta.

      Näistä vasemman mutkan oikojista kuskin puoleiset renkaat naapurikaistalla ajamalla voisikin sitten kirjoittaa oman romaanin.
      
  • Lainaus:
    10.01.2005 klo 09:25 HäRVeli kirjoitti
    Lisäksi aivan oma tollojen lukunsa ovat nämä raskaan liikenteen (rekat) perässä roikkujat. Siitä ohittamaan lähtöä voi monasti verrata surman suuhun ajamiseksi.


    Silloin tällöin näkee tapauksia, joissa aidosti alitehoisella autolla (vanha Hiace tms.) lähdetään ohittamaan rekkaa lähituntumasta ja siirryttäessä vasemmalle kaistalle vauhti näyttää ensin hidastuvan imusta poistumisen myötä. Älykästä on se.

    Eräillä ohitusta kärkkyvillä on mielenkiintoinen tapa viestittää aikeistaan ajamalla kiinni peräloosterissa vasemman puoleiset pyörät vastaantulevien kaistalla vaikka edessä olisi kilometritolkulla mäkiä, mutkia ja silkkaa sulkuviivaa.

      
  • Vaarallisimpia kuskeja taitavat olla nuoret ja todella vanhat. Ylinopeus, taitamattomuus, kokemattomuus, kyvyttömyys ja huono liikennesääntöjen osaaminen ovat varmasti syitä. Tällaiset kuskit ajavat toisten perässä kiinni, ei osaa huomioida kaikkea ja reagoida... ym. ym. Oikeastaan vaarallisimpia kaikista taitaa olla humalaiset, joita löytyy joka ihmisryhmittymästä.
    Ymmärtävät varmaan että jotain voi tapahtua, mutta he varmaan ajattelevat ei minulle voi mitään tapahtua, muille vain voi tapahtua.
    Viranomaiset eivät varmaan paljoa tee sinäänsä asioiden hyväksi, tai no kai ne tekevät paljon. Mutta ei läheskään tarpeeksi, paremminkin voisi toimia.
    Nopeusvalvontakamerat ovat huomattu toimiviksi ja käteviksi. Alkolukot olisivat myöskin aika kova sana.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 10.01.2005 klo 14:51]
      
  • Uskon, että syy mainittuihin temppuihin on sama kuin useimmilla muillakin liikenteessä sooloilevilla; asenne. Varmaan joukossa on myös tyhmiä ja tietämättömiä sekä henkisen tasapainonsa menettäneitä, jotka kokevat järjestäytyneen toiminnan eli liikennesääntöjen mukaan ajamisen ahdistavana, mutta enemmistön on oltava vain ajattelemattomia.

    Kun ajokokemusta kertyy, alkaa omat hölmötkin tavat tuntua ainoilta oikeilta. Tunnen monta miestä, jotka ovat vähintään normaaliälyisiä, moni jopa älykkäitä, ja joilla ei ole ongelmaa henkisen tasapainonsa kanssa. Heillä ei ole kyykytyskomplekseja eivätkä he pidä ylinopeussakkoja käyttömaksuna vaan he kantavat vastuunsa ja tietävät sakon olevan seurausta omista valinnoistaan.

    Silti heillä on omituisia ajotapoja. Yksi jurruttaa suurimmalla vaihteella lähellä rekan takana ja kiihdyttää vain kaasua painamalla ja sekin painetaan vasta vastaantulijoiden kaistalla.

    Toinen kiertää erään reilun vuosi sitten asennetun liikenteenjakajan aina vasemmalta. Olen ollut kaksi kertaa kyydissä, kun joku on tullut vastaan.

    Yhdellä kului kaksi tuulilasinpesijän säiliöllistä matkalla Torniosta Rovaniemelle. Hän ajoi aivan kiinni edellä menevässä ja joutui tietenkin puhdistamaan lasia kaiken aikaa. Ohi hän ei mennyt ja ihmetteli ääneen, kun edellä menevät yrittivät vihjata jotain ajamalla aivan tien oikeaan laitaan. Kaverini epäili heidän olevan juovuksissa kun ajelevat noin omituisesti.

    Monikin kaverini ajaa aivan tien keskiviivan tuntumassa ja kiroaa ohittajia ja vastaantulijoita, että menipä läheltä. Samoin vilkun hyötykäyttö on harvinaista, se on vain välttämätön paha, jota niksautetaan kerran pari käännyttäessä, ettei saataisi sakkoja.

    Esimerkkejä löytyisi paljon lisääkin. Olen miettinyt, mikä saa älykkään ihmisen sokeutumaan omille virheilleen. Ainoa keksimäni selitys on, että älyä tärkeämpi on asenne, joka sallii ihmisen tarkastella kriittisesti omia tekojaan.

      
  • Voisin tiivistää itsekkäät ihmiset ajavat vaarallisesti. Ratissa tulee mielestäni esille ihmisen oikea luonne. Ratissa tavallaan saa kaikki raivota? Mutta muuten ei, siltä ainakin minusta tuntuu.

      
  • Niin suurin osa kuljettajista ovat ihan kunnollisia. Ainahan on niitä jotka eivät sovellu yhteiskuntaan saati siten auton rattiin. Auton ajo on vaarallista puuhaa, kaikki kun tekisi parhaansa ja Ja Te huippukuljettajat antaisitte vähän periksi. :wink:

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 10:08 TeeCee kirjoitti
    Olen miettinyt, mikä saa älykkään ihmisen sokeutumaan omille virheilleen. Ainoa keksimäni selitys on, että älyä tärkeämpi on asenne, joka sallii ihmisen tarkastella kriittisesti omia tekojaan.




    Toinen selitys tai oikeastaan sama useimmille ehkä konkreettisesti koettuna löytyy urheilun parista. Toistan jälleen itseäni, mutta onhan välissä tapahtunut mm. palstan uudistaminen, joten menköön.

    Harrastin ennen (ja harrastan periaatteessa vieläkin) erästä enemmän taitoa kuin fyysistä kuntoa vaativaa urheilulajia. Siinä pistelaskusysteemi on yksiselitteinen. Paremmuusjärjestys määräytyy helposti. Lajia harrastaa sekä nuoria, että vanhempiakin henkilöitä, miehiä, naisia, tyttöjä ja poikia. Ikä tai kokemus ei kuitenkaan korreloi mitenkään tulosten kanssa. Tietysti lahjakkaat oppivat nopeammin kuin muut, mutta vain harrastamalla ei alun jälkeen kehitystä enää tapahdu. Silloin tarvitaan aktiivista harjoittelua, virheiden analysointia ja korjausta. Toisten virheitä seuraamalla ei oma suorituskyky parane. Jos haluaa kehittyä oikein hyväksi, tarvitaan ulkopuolinen valmentaja. Tämä näkee virheet paremmin kuin itse suorittaja.

    Sama koskee mielestäni ajamista. Jos siihen keksittäisiin hyvä pistelaskusysteemi, saataisiin todellista edistymistä aikaan. Hyvät ja huonot kuljettajat paljastuisivat. Enää ei kehuskeltaisi satojen tuhansien tai miljoonien ajettujen kilometrien kokemuksella vaan saavutetulla pistemäärällä.

    Urheiluun liittyen toinen juttu on jäänyt vähälle huomiolle. Urheilija ennen suoritustaan keskittyy hyvin. Auton rattiin hypätään raskaan työpäivän jälkeen, vaimon kanssa käydyn kunnollisen riidan jälkeen, nelituntisen yön jälkeen jne. Kuitenkin itseä pidetään hyvänä kuskina. Urheilija huolehtii myös välineiden kunnosta. Autoilija voi jopa vähätellä renkaiden tai iskareiden kunnon merkitystä, "kyllä näillä vielä pärjää".

    Helpoimmin ihmisluonteeseen kai pääsee kiinni, kun lähtee lavatansseihin. Sielläkin iästä riippumatta osa tanssii sujuvasti, osa ei pysy rytmissä vaikka orkesteri 100 desibelin voimalla takoo rumpuja. Osa törmäilee muihin tanssijoihin, osa sujuvasti väistelee muita ja siitä huolimatta etenee ja tekee näyttäviäkin kuvioita. Lähtekääpä lauantaina kokeilemaan!


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 12:52]
      
  • Tunnen monia mitkä pitävät itseäänn hyvinä rallikuskeina tai kovaa ajamina. Mutta eivät kertaakaan ole olleet missään kilpailussa ym. He testailevat taitojaan kavereitaan vastaan. Helppoa on se taviksia vastaan kilpailu, mutta heti kun menee johonkin radalle muita oikeita ajajia vastaan kilpailemaan on helposti viimeisenä.
    Moni rallikuski tietääkseni ajaa varsin rauhallisesti yleisillä teillä. Heillä ei ole tarvetta näyttää. Hyvin harvoin mielestäni yleisillä teillä kovaa ajaavat ihmiset ovat hyviä kuskeja.
    Suurin osa ihmisistä pitää itseään keskivertoa parempana kuskina. Itse pidän itseäni selvästi keskimääräistä huonompana kuskina. Se pitääkin paikkaansa. Jotenkin kun on tiedostanut omat taitonsa, niin osaa ajaa paljon turvallisemmin.

      
  • Herbert:” Helpoimmin ihmisluonteeseen kai pääsee kiinni, kun lähtee lavatansseihin. Sielläkin iästä riippumatta osa tanssii sujuvasti, osa ei pysy rytmissä vaikka orkesteri 100 desibelin voimalla takoo rumpuja.”

    Tosi hyvä vertaus ja analyysi. Mutta tansseihin en mene. Tanssiva mies näyttää sammakolta tehosekoittimessa.

      
  • Tuomas:
    Tunnen monia mitkä pitävät itseäänn hyvinä rallikuskeina tai kovaa ajamina. Mutta eivät kertaakaan ole olleet missään kilpailussa ym. He testailevat taitojaan kavereitaan vastaan. Helppoa on se taviksia vastaan kilpailu, mutta heti kun menee johonkin radalle muita oikeita ajajia vastaan kilpailemaan on helposti viimeisenä.

    Jotenkin kun on tiedostanut omat taitonsa, niin osaa ajaa paljon turvallisemmin.


    Kunhan vain muistaa, että kilpaa ajamisen vaatima hyvä autonkäsittelytaito on vain osa ajotaitoa. Valitettavan usein kahvipöytäkeskusteluista paistaa läpi, ettei tätä asiaa ole sisäistetty. Mutta tuo viimeinen lauseesi on viisauden alku.



    TeeCee:
    Mutta tansseihin en mene. Tanssiva mies näyttää sammakolta tehosekoittimessa.


    Varo sanojasi! Käy tarkistamassa asia vaikka saluunassa torstaina. Tai ehkä tarkoititkin, että tanssiva TeeCee näyttää sammakolta tehosekoittimessa?





    [Herbert muokkasi tätä viestiä 12.01.2005 klo 07:18]
      
  • Katsokaapa tämä video: http://www.rsiwerks.com/bimmerhead/alpinab10.wmv (162 MB)

    Siinä on yksi esimerkki vaarallisesta kuljettajasta, ei kuitenkaan Suomessa. Tyyppi ajaa jyrkkiä vasemmalle kääntyviä mutkia kovalla nopeudella vastaantulevien kaistalla. Sen lisäksi tyyppi tykkää ajaa edellä menevän peräluukussa kiinni. Hauskaa tuntuu olevan, kolme tyyppiä autossa ja koko ajan hekotetaan.

      
  • Sekin täytyy muistaa että vaikka olisi kuinka hyvä kuski niin reagointiaika on kumminkin suunnilleen yhtä hyvä kuin tavis kuskilla. Se on yksi hyvä syy miksi hyvä kuski ei voi ajaa kovaa yleisillä teillä.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 12.01.2005 klo 11:43]
      
  • Herbert:” Tai ehkä tarkoititkin, että tanssiva TeeCee näyttää sammakolta tehosekoittimessa?”

    Tätä en ole päässyt (joutunut) todentamaan, mutta pidän sitä niin varmana asiana, etten edes aio ottaa asiasta selvää.

    Liekö asennevamma, jolla puolustan pelkuruudesta johtuvaa päätöstäni, mutta silti tanssiva mies on mielestäni niin humoristinen näky, että minun on joskus vaikeaa katsella tanssiparia. Nainen on tavallistakin upeampi ilmestys tanssiessaan ja haluaisin seurata silmäkin kovana häntä, mutta varsinkin jos hänen partnerinsa on sitä erityisen energistä tyyppiä, tulee valinnan vaikeus, kumpaa seuraan.

    Tästä syystä olenkin keskittynyt kahteen tanssiin, joissa saa rauhassa keskittyä oleelliseen; cancaniin ja strip teaseen. Myös samba kiinnostaa kovasti.

    Tarkennan vielä, että minä siis seuraan näitä, en harrasta itse.

      
  • Taitaa olla tämäniltainen SubTV:n leffa TeeCeen mieleen siis?!! :grin:

      
  • Tutkiskelin tässä "aikani kuluksi" Liikenne- ja Viestintäministeriön Toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2004-2007.

    Suunnitelmasta käy ilmi, että suurimmassa vaarassa menehtyä liikenteessä ovat 18-20 vuotiaat ja yli 75 vuotiaat. Eli juuri (yleisimmin) korttinsa ajaneet nuoret ja vanhukset. Vanhusten kohdalla suurempi vaara taitaa olla joutua "auton alle"?!! Sillä lopultakaan kuinka monella 75-vuotiaalla ja yli on enää kortti?

    Toinen huolestuttava seikka on se, että liikenteen ilmapiirin huonontumisen kokeva osa on kasvanut vuoden 1991 20%:sta vuoden 2001 30%:n. Olisikohan kyseessä muidenkin kuin allekirjoittaneen paljon tällä palstalla mainitsema piittaamattomuus?

    Toimenpiteet?

    1. Edistää liikenneturvallisuus näkökohtien huomioonottamista maakunta-, yleis- ja asemakaavoituksessa (Saadaanko Helsinkiinkin vihdoinkin liikennevastaavaksi henkilö, jolla on ajokortti ja tajuaa edes vähän liikenteestä?!!)

    2. Lisätä panostusta poliisin liikennevalvontaan, laajentaa automaattista nopeusvalvontaa, alentaa puuttumiskynnystä nopeusrikkomuksissa sekä tehostaa liikennerikkomuksiin syyllistyviin kohdistuvia toimenpiteitä.

    3. Valmistella sellainen lainsäädäntö, jolla toteutetaan ajoneuvon haltijan vastuu ylinopeusrikkomuksissa sekä selvittää kunnallisen nopeusvalvonnan käyttömahdollisuudet poliisin suorittaman valvonnan täydentäjänä.

    4. Tehostaa terveydentilan ja ajokyvyn seurantaa, oheistaa lääkäreitä tiedonkulun parantamiseksi ajokykyyn vaikuttavista sairauksista terveydenhuollon ja poliisin välillä sekä kehittää liikennelääkäri järjestelmää ongelmallisia ajokyvyn arviointeja varten.

    5. Varmistaa liikennekasvatuksen asema kouluissa.

      
    1. Varmistaa liikennekasvatuksen asema kouluissa.

      Saint, nuo 1-4 kohtaa olivat fiksuja ja se ns. alkukirjoitus Tämä viides kohtakin voi olla fiksu. Mutta nykyään monissa kouluissa ei ole mitään liikennekasvatusta, joissakin on ja joissakin ei. Eli se olisi ehkä ihan hyvä varmistaa. Mutta onko muka liikennekasvatuksesta hyötyä, epäilen. Ei auta hurjasteleville pojille jos joku opettaja tai poliisi saarnaa jossain ylä-asteilla tai ammattikouluissa. Jossain tapauksissa se saattaa vain kannustaa hurjastelemaan.
      Pitäisikö siis näyttää jotain järkyttäviä kuvia ja järkyttää nuoria? Se on yksi keino, mitä on minun käsittääkseni mietitty. Ehkä se voisi toimia joihinkin harvoihin yksilöihin. Kavereilleni ei puhe ole auttanut, ainoastaan ikävät kokemukset ja kavereiden kokemukset ovat rauhoittaneet (eivätkä nuo aina toimi kaikkiin). Joku nuori sanoi että hän rauhoittui vasta kun kyydissä olevia kuoli (hän oli aiemmin aiheuttanut 3 onnettomutta), ei se välttämättä "estä" hurjastelemasta jos joku muu jossain muualla kuolee tai vammantuu. Mutta sitten kun näitä "ruumita" sattuu omalle kohdalle...
      
  • TeeCee kirjoitti:Monikin kaverini ajaa aivan tien keskiviivan tuntumassa ja kiroaa ohittajia ja vastaantulijoita, että menipä läheltä. Samoin vilkun hyötykäyttö on harvinaista, se on vain välttämätön paha, jota niksautetaan kerran pari käännyttäessä,"

    Täytys senverran kommentoida, että on sulla kummalisia kavereita.
    No seura tekee kaltaisekseen. ( Ovat kaikki varmaan Espoon teoreetikkoja )

    Minun kaverit ajelee kaikki ihan normaalisti:( yleisen käytännön mukaisesti, maalaisjärjellä, eikä kukaan puhu mistään liikenteen "yliopistotutkimuksista" = nollatutkimus )
    Pärjäivevät vuodesta toiseen ilman onnettomuuksia tai jättisakkoja.
    Eivät pilkuntarkasti pyri noudattamaan liikennelakia yms.
    ( Ovat kuitenkin kouluttautunutta väkeä )

    Mutt kait se on sitä, ett meet asumme maalla.
    Ja on kuitenkin koettu muutakin kuin naapurin rysää.

      
  • Olet Tuomas siinä oikeassa, että kouluissa ei juurikaan anneta liikennekoulutusta, jos ollenkaan. Sisältökin taitaa olla luokkaa suojatie ylittäessä katsotaan ensin oikealle, sitten vasemmalle ja vieläkerran oikealle...

    Onhan vakavien liikenneonnettomuuksien näyttäminen aika hurja keino yläastetta käyville, mutta ei kai yksikään ennalta estetty onnettommus ole turha? No, hyvä on, kuvien näyttäminen taitaa tehota keskiverto tyttöön paremmin kuin keskiverto poikaan?!!

    Paras "ruotuun asettaja" on varmasti ongelmakuskien kohdalla oma onnettomuus, jossa joku loukkaantuu. Kuulin eräästä nuoresta miehestä, joka oli kyydissä kun kaverinsa ajoi risteysalueella edessä olevan auton perään. Tämä viisas nuori mies totesi onnettomuuden jälkeen, että hän itse on vielä liian typerä auton rattiin ja päätti lykätä kortin ajamista vielä vähäsen, vaikka olisi pian ikänsä puolesta kortin saanut pian ajaa.

    Itse kuitenkin painottaisin entisestään autokoulun osuutta käytännössä eli ajamisen aikana tapahtuvassa opetuksessa. Omalla kohdalla autokoulun opettajalla on suuri vaikutus omaan liikennekäyttäytymiseen. Ajoharjoittelun aikana kun opettaja esimerkiksi kertoi ajaneeni risteyksessä muka mummon päälle kun en katsonut tarpeeksi hyvin onko kevyttä liikennettä tulossa jalkakäytävälle.

    Mutta kyllä kai se liikenteeseen asennoituminen tulee myös oman henkisen kasvamisen myötä ja ennenkaikkea toistenkin huomioimisesta.

      
  • Lainaus:
    12.01.2005 klo 15:09 Tuomas kirjoitti

    Mutta onko muka liikennekasvatuksesta hyötyä, epäilen. Ei auta hurjasteleville pojille jos joku opettaja tai poliisi saarnaa jossain ylä-asteilla tai ammattikouluissa. Jossain tapauksissa se saattaa vain kannustaa hurjastelemaan.



    Täytyy muistaa, että muutkin kuin asennevammaiset kaaharit tarvitsevat liikennekasvatusta. Heitä lienee porukasta valtaosa. Eräs tuntemani periaatteessa ihan täysijärkinen henkilö ei voinut käsittää, että auto etenee maantiellä 30 m/s eli 100 metriä 3 sekunnissa. Eihän se autossa tunnu siltä. Tämä kaveri ei kaahannut välinpitämättömyyttään vaan tietämättömyyttään. 140 km/h maantiellä tuntui ihan kivalta. Silloin tällöin esitin jotain faktoja ja havainnollistavia esimerkkejä tyyliin "valitse piste ja mittaa aika, kauanko kestää saavuttaa se. Mitä olisit ehtinyt tehdä yllättävässä tilanteessa?" Vähitellen asiat alkoivat valjeta.

    Myös asennevammaisille pitää tarjota tietoa liikenteestä, jotta heillä olisi myöhemmässä vaiheessa työkalut käytettävissä asioiden ymmärtämiseen. Vähän sama juttu kuin se, että murrosikäisenä lapset vastustavat kaikkea, mutta myöhemmin usein toteavat vanhempiensa olleen oikeassa.

      
  • Moottoritiet ovat meillä suhteellisen uusi tietyyppi verrattuna esim. Keski-Eurooppaan, josta johtuen ei olla vielä opittu oikeita ajotapoja.

    Tässä muutamia yleisimpiä virheitä, joihin olen törmännyt Helsingin-Hämeenlinnan välillä:
    1) Kiilataan liittymästä moottoritien liikenteen sekaan ja pakotetaan siellä ajavat siirtymään ohituskaistalle,
    2) Ajetaan edellämenevän takapuskurissa kiinni, varsinkin ohitustilanteessa nopeampi takaatulija yrittää puskea edelläänajavan ohittajan tieltään pois, jolloin tämä joutuu tulemaan aivan ohitettavan eteen,
    3) Ohituksen jälkeen palataan välittömästi ohitettavan eteen ja roiskitaan tiesuolat, mahdolliset sorat ja lumet sekä sohjo ohitettavan tuulilasiin vaikka tilaa olisi siirtyä vasta 100-200 m:n päästä eteen,
    4) Lähdetään ohittamaan edelläajavaa, vaikka takaa on tulossa huomattavasti nopeampi ajoneuvo ja aiheutetaan näin turhaa aaltoliikettä liikenteeseen, ohitukseen pitäisi lähteä vasta sitten, kun se ei aiheuta muulle liikenteelle haittaa,
    5) Ohitetaan oikealta puolelta, jos vasemmalla kaistalla ajava viipyy siellä liian kauan
    6) Ei välitetä käyttää vilkkua ohitustilanteessa,
    7) Ajetaan urissa, jolloin ne kuluvat vieläkin nopeammin ja aiheuttavat ongelmia mm. vesiliirtovaaran kasvun muodossa,
    :sunglasses: Perävaunun kanssa ajetaan reilua ylinopeutta, esim. kesällä n. 130 km/h-nopeudella ohittaen muuta henkilöautoliikennettä, vaikka suurin sallittu nopeus olisi tälle yhdistelmälle 80 km/h,
    9) Ei keskitytä ajamiseen vaan esim. auringon ottamiseen; pahin tapaus oli rekkakuski jalat kojetaulun päällä jalkapohjat vasten tuulilasia,
    10) Ajetaan ohituskaistaa useiden kilometrien matkan (hiljaisempi rengasmelu tms. syyn vuoksi), vaikka ohitettavia ei ole näköpiirissä,
    11) Huomattavasti muuta liikennettä pienempi ajonopeus, aiheuttaa helposti takaatuleville yllätyksen
    12) Ajetaan osittain pientareella, jolloin sieltä ilmaan nouseva pöly haittaa näkyvyyttä,
    13) Varsinkin rekkojen katoille kertyy talvella lunta ja jäätä, joka sitten vauhdissa irtoaa aiheuttaen takanatuleville vaaraa,
    14) Hiekkakuormat, purukuormat, jätekuormat, turvekuormat jne. ovat usein niin huonosti peitettyjä, että ajoviima heittää tavaraa takanatulevien päälle,
    15) Unohdetaan tai ei välitetä puhdistaa jäistä tuulilasia varsinkaan talviaikana,
    16) Valot eivät ole kunnossa; joskus näkee ajoneuvoja, jotka ajavat kaverin perässä, koska omat valot eivät toimi. Toisinaan taas olen törmännyt ajoneuvoon, jonka kaikki takavalot ovat pimeänä taikka joku ajaa pelkillä parkeilla täysin pimeällä tiellä,

    Olisiko syynä näinkin suureen välinpitämättömyyteen siinä, että valvonta mottoriteillä on lähes olematonta. Heti Helsingin-Hämeenlinnan moottoritien avauksen jälkeen näin tutkan 2-3 kertaa moottoritien sillalla, mutta sen jälkeen en kertaakaan useaan vuoteen. Eihän nopeusvalvonta tietenkään pelkästään riitä tai auta mitään, mutta se on vain helpommin havaittavissa ja osoittanee valvonnan heikentyneen.

      
  • Kyllä niitä poliiseja on siellä tutkineen, ovat vain siirtyneet piilomallisten siviiliautojen malliin. Nillä on tutkat molempiin suuntiin, minkä on muutaman kerran huomannut eräs läheiseni kirjallisen muistutuslapun kera :smile: . Poliisiauton huomaa vasta kun valot syttyvät takanasi ja silloin on myöhäistä... :tongue: Samanlaista piilossaoloa ne poliisit harrastavat myös Lahti-Helsinki välillä ja erityisesti Lahti-Heinola välillä.

      
  • Kaikki jotka ajaa alinopeutta!
    Aika hullu jätkä siinä videossa!

    [mersu mies muokkasi tätä viestiä 12.01.2005 klo 20:52]
      
  • Saint:” Suunnitelmasta käy ilmi, että suurimmassa vaarassa menehtyä liikenteessä ovat 18-20 vuotiaat ja yli 75 vuotiaat. Vanhusten kohdalla suurempi vaara taitaa olla joutua "auton alle"?!!”

    Vanhukset ovat suhteellisesti muita alttiimpia kuolemaan myös auton sisällä, mikä johtuu heidän huonommin rasituksia kestävästä ruumiistaan. Nuoret taas ovat eniten liikennerikkomuksia tekevä ryhmä, joten menehtymisriskikin kasvaa.

    Saint:” Mutta kyllä kai se liikenteeseen asennoituminen tulee myös oman henkisen kasvamisen myötä ja ennenkaikkea toistenkin huomioimisesta.”

    Siinähän se on pähkinänkuoressa, tuolla pärjää jo pitkälle. Pidän toisten huomioimisena myös sitä, että näkee sen vähäisen vaivan, että opettelee liikennesäännöt. Ei niitä tarvitse ulkoa päntätä, kunhan tietää ainakin, mitkä ovat omat velvollisuudet muita kohtaan. Omat oikeudet taitaa olla kaikilla jo hanskassa.

    Tietysti henkistä kehitystä edellyttää myös noudattaa oppimiaan sääntöjä, niitäkin, joita ei ymmärrä tai vaikka ne tietää huonoiksi. Jos joku TV:n kaukosäätimen nappuloista onkin ihan hölmössä paikassa, ei TV ymmärrä komentoja, jotka on annettu oikeassa paikassa olevalla väärällä nappulalla. Samoin liikenne ympärillämme ei toimi, jos korjaa huomaamansa sääntövirheet keksimällä itselle omat säännöt.



    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 13.01.2005 klo 10:20]
      
  • Diavolo:” Täytys senverran kommentoida, että on sulla kummalisia kavereita.”

    Missä päin Suomea ihmiset keskimäärin ajavat tien oikeassa kohdassa ja näyttävät vilkulla mitä tulevat viiden sekunnin päästä tekemään?

    Diavolo:” Minun kaverit ajelee kaikki ihan normaalisti:( yleisen käytännön mukaisesti, maalaisjärjellä… ”

    No tuo vastasikin kysymykseeni. Monien mielestä on ”ihan normaalia” ajaa miten sattuu. Ja pärjäähän silläkin tavalla jotenkuten, mutta mitään parannusta liikennekulttuuriin ja turvallisuuteen ei siten saada. Niinpä parannukset pakotetaan ylhäältäpäin ja siitäkös tavikset saa syyn poruun. Eikä tajua millään, miksi niitä tyhmiä sääntöjä ja rajoituksia tehdään.

    Diavolo:” …eikä kukaan puhu mistään liikenteen "yliopistotutkimuksista" = nollatutkimus”

    Anna joku esimerkki. Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että ehkä kaverisi eivät puhu tutkimuksista, koska eivät tunne niitä? Ja jos eivät tunne, mistä he tietävät ne nollatutkimuksiksi?

    Aina minä teen tämän saman mokan; keskustelen liikennetutkimuksesta ihmisen kanssa, joka ei tunne edes liikennesääntöjä. Tajuan olla puhumatta viisi vuotiaan kummityttöni kanssa peloponnesolaissodista mutta en tajua olla puhumatta sinun kanssasi liikenteestä. Silly me!


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 13.01.2005 klo 09:25]
      
  • TeeCeelle kiitos kun selvitit meille tyhmille idiooteille miksi nuoret ja ikääntyneet ovat suuremmassa vaarassa menehtyä, eihän se mitenkään olisi selvinnytkään jos et olisi lukenut niin paljon villapaitatutkimuksia. Olemme taas onnellisimpia kun joku meitä valistaa kuin sokeaa tien yli.

    Tämäkin liittyi saumattomasti aiheeseen miksi miljoona autoilijaa ajaa hajurakoa pitäen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit