Hetki sitten luin uutisen, että kameroiden määrää liikennevalvonnassa lisätään radikaalisti. Saman uutisen mukaan raskas haltijavastuu (auton omistaja/haltija maksaa aina sakon, eikä kuljettajaa/ajoneuvoa tarvitse tunnistaa) on hallituksen käsittelyssä.
Mihinköhän tämä menee? Seuraava askel - mikäli raskas haltijavastuu menee läpi on luonnollisesti rekisterikilpien automaattinen tunnistaminen . Sakotusprosessissa ei siis pian tarvita järkeään käyttävää ihmistä ollenkaan.
Samaan aikaan saamme lukea, että ohjelmavirheen takia on lähtenyt aiheettomia uhkauksia tuhansille ajokortin kuivumaan laitosta. Tämä siis johtuen sakkojen määrän kertautumisesta järjestelmässä.
Millä taataan automatiikan lisääntyessä virheettömyys ja pystyykö yksittäinen kansalainen oikaisemaan virhettä millään vai pitääkö järjestelmän tekemät virheet vain maksaa pussistaan? Todennäköisesti tuo viimeinen vaihtoehto on vääryttä kokeneen kannalta jatkossa valitettavasti halvin ja vaivattomin. Itse olen työskennellyt alalla niin pitkään, että tiedän ettei virheetöntä (kaiken huomioivaa) elektronista laitetta ja sitä ohjaavaa ohjelmaa käytännössä pysty tekemään. Kun tietää poliisin asenteen valvontavälineistöönsä - virheettömiä, täytyy sanoa että pahalta näyttää. Käytännössä valvontalaitteiston vikoja ei viranomainen voi myöntää, koska silloin häviää luottamus koko valvonnalta.
Näiden lisäksi tulemme pian nauttimaan enenevässä määrin väärillä kilvillä ajelevista autoilijoista. Siinä sitten maksellaan toisen tekemiä rötöksiä, kun et pysty todistamaan kuka numerollasi ajelee.
Hiljalleen taitaa olla asuinmaan vaihtamisen paikka, hieman kansalaisystävällisempään ympäristöön. Suomi on näyttänyt ettei tarvitse ainakaan minun panostani.
Ei kun vaan kaikki moottoripyörän hankintaan, jos ei vielä ole, ja ajamaan tuhatta ja sataa kameraan kun kiinnijäämisen pelkoa ei (vielä) ole ja esittämään näin haiseva vastalause ko. järjestelmää vastaan!
P.S. Tämä ei ollut kehoitus yleiseen kaahaamiseen vaan ainoastaan kameran kohdalla!
Samassa eduskuntakäsittelyssä tullaan ehdottamaan moottoripyörille rekisterikilpeä myös eteen.
Moottoripyörille tullaan ehdottamaan myös paikkaa johon kiinnittää pysäköintivirhemaksu. Sitä ei anneta, syystä, että ei ole varmaa paikkaa mihin kiinnittää se. Pitäisiköhän ruuvata autosta pyyhkijänvarret irti ja katsoa mitä tapahtuu sakkolapun kanssa?
Jos tehostuu valvonta niin ovat autotkin tehostuneet:
Kolmetonnisella muuttoautolla lähes 90 km/h, taajamassa, ruuhka-aikaan.
http://www.bellwoods.co.uk/speedcamera_victory_result.html
Austin Maestro, 480 mph.
http://www.ananova.com/news/story/sm_834386.html?menu=news.quirkies.quirkygaffes
BMW Mini, 3380 km/h, 2100 mph, Mach 3.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3613715.stm
http://www.wnd.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=37933
Aika hassua, että välillä joudutaan oikeudessa asti puimaan sitä, että voiko tavallisella perheautolla saavuttaa esim. yli 300 km/h nopeus. Semmoisesta tapauksesta oli joskus artikkelia netissä, mutta en millään onnistunut löytämään googlettamalla. Taisi tapahtua Englannissa.
Jaa, kylläpä nuo (sakko)lappuliisat ainakin meikäläisen pyörälle osasivat lätkäistä pysäköintisakon viime kesänä. Missähän päin maata tuommoinen käytäntö muka on etteivät sakottaisi?
joo no sekin on nähty kun olin kaverini kyydissä ja mittarissa tasan neljäkymmentä (rajoitus neljäkymmentä) poliisin tutka näytti 63 km/h, että virheitä taitaa tulla aina sillon tällöin.. varmasti sama homma kameroitten kanssa..
Jaa, kylläpä nuo (sakko)lappuliisat ainakin meikäläisen pyörälle osasivat lätkäistä pysäköintisakon viime kesänä. Missähän päin maata tuommoinen käytäntö muka on etteivät sakottaisi?
Espoo !
Tiedätkö Zilo, miten kameran kuvaama mahdollinen ylinopeus nyt käsitellään? Tai miten se tullaan käsittelemään uuden lain myötä? Jos tiedät, tiedät myös, että ylinopeudesta epäillyn kannalta homma helpottuu. Jos et tiedä, eikö olisi hyvä ensin ottaa selville, ennen kuin sitä moittii?
Olet huolissasi kansalaisen oikeuksista, mutta et kommentoi sitä puolta asiasta, että jokaisella liikenteeseen osallistuvalla on lain mukainen oikeus olettaa muiden noudattavan liikennesääntöjä. Kun lasket pienen lapsesi ulos leikkimään sinulla on oikeus olettaa, että autot tosiaan ajavat 30 km/h rajoituksen mukaan kotitielläsi. Ainakin minulta liikenee myötätuntoa lainrikkojan oikeusturvan vähentymiseen vasta, kun tällaiset asiat on ensin korjattu ja niiden korjauksessa kamera on hyvä väline.
Täällä prosessi tarkemmin:
http://www.lintu.info/lintu_HALTI.pdf
Tuo hallinnollinen maksujärjestelmä on se pahin peikko, josta esim. Helsingin kaupunki voimakkaasti haaveilee.
Siltähän se tuntuu, että edes nämä haltijavastuuta ajavat "professorit" eivät tiedä mistä puhuvat...
Ihan mielellään valvontaa, mutta sellaista jossa valvojan kanssa on mahdollisuus keskustella nenäkkäin heti rikkeeseen syyllistyttyään ja jossa valvojalla on järki käytössään. Konevalvontaa en halua sen epäluotettavuuden vuoksi, varsinkin kun yksityisen kansalaisen on käytännössä mahdotonta todistaa koneen toimineen virheellisesti.
Mikä on se pointti, että ylinopeudet ja bussikaistalla ajelut pitäisi sallia sakotettevan niin, että kansalaisen oikeusturva on niissä heikompi kuin muissa rikosepäilyissä? Vai maksaisitko koneen ilmoittaman maitopurkkivarkauden pelkästään kotiin tulevan lapun perusteella? Et siis vaatisi, että vartija/poliisi on tuon maitopurkin sinulta löytänyt? Kone kun ei ole, eikä missään tapauksessa saa olla poliisi.
Nythän homma menee niin, että jokainen kuvattu joutuu käymään asemalla toteamassa olevansa kuvan hlö. Näin tapahtuu, vaikka tunnustaisi ylinopeutensa. Hyvin harva kiistää tekonsa, joten käynti laitoksella tarvitaan vain oikeusturvan vuoksi.
Uudessa systeemissä syyllisyytensä tunnustavan ei tarvitse kuin maksaa sakkonsa. Hänen täytyy käydä laitoksella vain, jos hän kiistää joko ylinopeutta ajetun tai olevansa kuvan henkilö. Tästä seuraa poliisitutkinta, kuten vanhassa systeemissä. Minä en näe, miten tämä minun oikeuksiani rassaa, sehän on vähän sama systeemi kuin veroehdotuksessa.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu kun auton haltija tulee asemalle ja sanoo, ettei hän ole kuvan kuski. Poliisi varmaan kysyy, tietääkö hän kuka kuvassa on. Tähän kuski varmaan sanoo, että en tiedä, selvittäkää te, tehän tässä poliiseja olette.
Kun poliisi sitten löytää oikean kuskin, voiko se syyttää tätä ajoneuvon luvattomasta käytöstä? Kai se sitä on, jos kerran kuski ei tiedä, että tämä ajoi hänen autoaan sinä päivänä. Vai saako kuski juoksuttaa poliisia (ja tuhlata verojamme) panttaamalla tietoa, että velipoikahan se siinä kuvassa hymyilee?
Sanoit, että: Ihan mielellään valvontaa, mutta sellaista jossa valvojan kanssa on mahdollisuus keskustella nenäkkäin heti rikkeeseen syyllistyttyään
Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että saamme niin paljon lisää poliiseita, kuin tuollainen valvonta vaatisi? Viime ajat on suunta ollut tasan päinvastainen eikä ainakaan minun silmiini ole sattunut tietoa muutoksesta. Joten käytännön vaihtoehtomme ovat vähemmän valvontaa tai koneellista valvontaa. Kumman niistä valitsisit?
Vähemmän valvontaa, mutta sekin vähä järkevimmissä paikoissa. Iltaisin päivystävät poliisit ovat harvassa ja laajalla alueella, jos uhkana on henkirikos, rystö, raiskaus jne niin halleluujaa vaan. "Kestää 45min partiolta" Siinä ajassa kerkee tapahtuun aika paljon.
Mutta mikään ei estä, ettetkö saisi yöllä sakkoa parinkympin ylinopeudesta jossakin väylällä, siis ei kaupungissa.
Nehän on nyt sitä lakiuudistusta rukkaamassa, olikohan se nyt rikesakolle, jolloin asiakkaan ei tarvitsisi tulla asemalle kai kun kiistäessään sakon, jotain tuohon suuntaan.
Mutta kumminkin, ulkomailla, euroopassa, valvontakamerat on aseteltu risteyksiin ja missä ovatkin kuvaamaan takaapäin ajoneuvoa jolloin jopa mp:n kilpi jää kuvaan.
Se nappaa tuplakuvan tosi nopeaan, kokemusta on.
Kun sitten kiinteähintainen yllätysvoitto tulee postista, niin kyseleevät kuka kuskasi, vaikkei sillä merkitystä olekaan koska ajoneuvon omistaja joutuu sakot maksamaan jos ei selvyyttä synny.
Lukuunottamatta ellei pysty osoittamaan ettei hanen ajoneuvonsa ole kuvassa.
Ovat ainakin hyvä peloite, kun jossain päin kaupunkia on joka risteyksessä. Kuvaavat ylinopeuden, punaiset ja myöhäiset keltaiset, kun lakia muutettiin niin että keltaisilla voidaan rangaista
Parhaimmat ovat kertoneet, että pari kertaa kuussa, ellei ahkerampaankin saa pikavoiton postista.
Tuottoa löytyy
Tuottoa löytyy
Aika hieno systeemi muuten, että virheellisen järjestelmän vuoksi voi sitten jatkossa olla hetkessä ajokortiton. Ei tarvita kuin kolme kameran väittämää ylinopeutta. Tämä on hyvinkin mahdollista vrt. juuri tapahtunut sakkojen kertautuminen järjestelmässä. Kun tarpeeksi automatisoidaan pian sakotuksessa ei ketään ole toteamassa, että piru vie eivät nämä kaikki autoilijat ole voineet ajaa ylinopeutta. Nykyäänhän on vielä ihmistyövoimaa hoitamassa osaa prosessissa, mutta odotetaanpa hetki kun päättäjiltä karkaa kunnolla mopo käsistä...
On muuten hauska yksityiskohta, että moni toteaa ettei haltijavastuu ole automaattisessa liikennevalvonnassa mikään este, kun se kerran on pysäköinninvalvonnassa käytössä. Pysäköinninvalvontaa kyllä tekee ihminen koneen sijasta ja pysäköintisakkojen (oikeutettujenkaan) vuoksi ei menetä korttiaan. Siinä on vissi ero!
Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että saamme niin paljon lisää poliiseita, kuin tuollainen valvonta vaatisi? Viime ajat on suunta ollut tasan päinvastainen eikä ainakaan minun silmiini ole sattunut tietoa muutoksesta. Joten käytännön vaihtoehtomme ovat vähemmän valvontaa tai koneellista valvontaa. Kumman niistä valitsisit?
Valitsen päättäjät, jotka vastustavat automaattista valvontaa (heitä on) ja ovat valmiita lisäämään poliisien resursseja. Yhteiskunnassahan kyse on valinnasta, siitä halutaanko ajaa poliisivoimat avuttomaan tilaan vai halutaanko turvallisuutta. Nyt olemme tiellä, jossa poliisivoimat heikkenevät entisestään automatiikan korvatessa heidät. Se ei ole toivottavaa kehitystä. Kaikkea ei pidä tehdä halvalla ja resursseissa säästäen, se moka tehtiin jo julkisessa terveydenhoidossa ja nyt sitä ollaan tekemässä poliisille.
Meilläpäin joku ilmaisi viime kesänä kantansa nopeusvalvontakameroita kohtaan ampumalla yhden tohjoksi haulikolla!
Zilo sanoi: Valitsen päättäjät, jotka vastustavat automaattista valvontaa (heitä on) ja ovat valmiita lisäämään poliisien resursseja.
Jälkimmäisestä osasta olen samaa mieltä, minäkin äänestän sellaisia, joiden mielestä poliiseja on liian vähän. Kamera on mielestäni elävää poliisia parempi niin yksinkertaisessa puuhassa kuin nopeusvalvonta, siinä syyllisyyden ja syyttömyyden ero on niin helppo erottaa. Puskassa tutkaamisesta vapautuneet ja niiden lisäksi palkatut olisivat hyödyllisimmillään ajotapaa valvomassa. Täälläkin on monet kerrat tuskailtu, kun poliisit ovat kiinnostuneita vain ylinopeuksista ihan niin kuin se olisi ainoa ongelma, näiden pitäisi siis kannatta kameravalvontaa.
Jos näin ei ole, oletan syyn kameravalvonnan vastustamiseen olevankin ihan muualla, esimerkiksi omassa halussa ajaa ylinopeutta.
Yksityishenkilöt voivat tehdä mikä kivalta tuntuu, kukin omien asenteittensa ja päähänpinttymiensä mukaan, mutta virkamiehenä poliisin on toimittava rationaalisesti. Jos kerran kaikki tehdyt tutkimukset sanovat ylinopeuden olevan yksi pahimmista tappajista, poliisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin puuttua ylinopeuksiin. Koska miehet eivät riitä, on otettava koneet apuun.
Muuten tilanne olisi sama kuin jos lääkäri määrää potilaalle sädehoitoa vatsasyöpään vaikka kaikki koetulokset ja kuvaukset sanovat, että potilaan mahan kasvu johtuu siitä, että hän on raskaana.
Tässä tapauksessa ylinopeuden ja onnettomuuksien syy-yhteys on niin moneen kertaan todistettu, että sen kieltävät ovat samassa tilanteessa kuin lääkäri, joka ei uskoisi erehtyneensä diaknoosissa edes lapsen synnyttyä.
Oletko kuitenkin samaa mieltä siitä, että ylinopeuksia on vähennettävä, olemmeko eri mieltä vain tavasta?
Eilisestä Hesarista tajusin enemmän miksi tämä ylinopeus-levy on jäänyt päälle. Joku psykologian dosentti on joskus 30-40 vuotta sitten tutkinut asiaa ja perustelee olleensa oikeassa, kun onnettomuudet väheni. Tosin ne on Saksassa vähentyneet samalla lailla ilman rajoituksiakin.
Ylinopeuden ja liikenneturvallisuuden samastaminen on paha ajatusvirhe joka on vastuussa esim. Konginkakankaasta ja tulevista uusista konginkankaista, koska tämän "dominantin logiikan" takia tieverkko on päästetty rappeutumaan.
Ongelmat on ihan muualla kuin siinä mitä kameroilla voidaan saavuttaa.
En vastusta kameroita mutta ne on aivan detalji joka ei ratkaise mitään. Ymmärrän kyllä miksi "tutkijat" sauhuaa niiden kanssa. Maailmankuva ei salli ymmärtää ilmiötä laajemmin.
Laajemmin vastustan tätä natsi/ddr-henkistä ajattelutapaa että vain valvontaa kiristämällä yritetään hoitaa ongelman seurauksia eikä itse ongelmia.
Typeryyden huippu on tutkijan visio max 90 km/h jonoa Suomen kapeilla mäkisillä mutkaisilla 60-luvun teillä henkilöautot bussit rekat traktorit kaikki sekaisin.
Liikenneturvallisuus tarvitsee akateemisen puuhastelun ja 30-40 vuotta vanhojen argumenttien sijaan monitieteistä ja nykyaikaista lähestymistapaa.
--
Ne kamerat ei ole mikään ongelma enkä anna niiden häiritä itseäni. Jos kameroita on ajan turvallisesti kiinnittämättä niihin mitään huomiota aurinkolippa edessä. Monta kertaa valo on välähtänyt, muttei koskaan mitään seurauksia. Jos rekisterikilvistä otetaan kiinni niin rospuuttoaikana kilpi on varmaan vähän likainen ja talvella varmaan tulee vähän lunta etupuskuriin.
Ja millä sakottaa likaisesta autosta?
Eli sitten rekisterikilven pyyhintä määrä pakolliseksi.
Pelleilyyn tulee vastata vain pelleilyllä.
Kasvanut rajoituksista piittaamattomuus johtuu varmaan siitä just tästä yksisilmäisestä rajoituspaasauksesta.
Teecee: "Olet huolissasi kansalaisen oikeuksista, mutta et kommentoi sitä puolta asiasta, että jokaisella liikenteeseen osallistuvalla on lain mukainen oikeus olettaa muiden noudattavan liikennesääntöjä. Kun lasket pienen lapsesi ulos leikkimään sinulla on oikeus olettaa, että autot tosiaan ajavat 30 km/h rajoituksen mukaan kotitielläsi. Ainakin minulta liikenee myötätuntoa lainrikkojan oikeusturvan vähentymiseen vasta, kun tällaiset asiat on ensin korjattu ja niiden korjauksessa kamera on hyvä väline."
Ymmärrätkö TeeCee edes mitä haltijavastuu tarkoittaa? JOS ymmärrät niin tekstisi on tulkittava siten, että näet haltijan syyllisenä kaahailuun, et kuljettajaa. Minä en ainakaan ole lainkaan huolissani lainrikkojan oikeusturvan vähentämisestä, mutta auton "hallitseminen" ei mielestäni olekaan rikos, kuten sinun mielestä näemmä on.
TeeCee: "Uudessa systeemissä syyllisyytensä tunnustavan ei tarvitse kuin maksaa sakkonsa. Hänen täytyy käydä laitoksella vain, jos hän kiistää joko ylinopeutta ajetun tai olevansa kuvan henkilö. Tästä seuraa poliisitutkinta, kuten vanhassa systeemissä. Minä en näe, miten tämä minun oikeuksiani rassaa, sehän on vähän sama systeemi kuin veroehdotuksessa."
Paitsi, että veroehdotukseen voi tehdä muutoksia. Jos haltijavastuu tulee voimaan, voit toki käydä poliisiasemalla kiistämässä - jopa nimeämässä kuljettajan - mutta se ei muuta sitä faktaa, että sinä maksan siitä huolimatta hänen ylinopeutensa.
TeeCee: "Vai saako kuski juoksuttaa poliisia (ja tuhlata verojamme) panttaamalla tietoa, että velipoikahan se siinä kuvassa hymyilee? "
Mutta jos haltijavastuu tulee ja tiedon panttaamisen sijaan kerrotkin kuljettajan olevan velipoika (jonkä kasvot vielä olisi mahdollisesti tunnistettavissa) niin maksaisitko hymysuin "hallinnolliset maksut"?
TeeCee: "Kamera on mielestäni elävää poliisia parempi niin yksinkertaisessa puuhassa kuin nopeusvalvonta, siinä syyllisyyden ja syyttömyyden ero on niin helppo erottaa. Puskassa tutkaamisesta vapautuneet ja niiden lisäksi palkatut olisivat hyödyllisimmillään ajotapaa valvomassa."
Tottahan se, että elävä poliisi on parhaimmillaan enemmän tulkintaa vaativassa valvonnassa ja poliisien siirtäminen nopeusvalvonnasta ajotapavalvontaan olisi hyvä asia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mielestäni sitä, että tarvitsemme haltijavastuun ja tuhansia kameroita. Kameralla on kyllä helppo valvoa, mutta se ei ole synonyymi sille, että valvonnasta olisi hyötyä. Esim. voisimme kameravalvonnalla sakottaa punaisia autoja (teknisesti takuulla helppo toteuttaa), mutta olisiko siitä muuta hyötyä kuin rahan siirtäminen valvonnan suorittajan kirstuun (ja sekin hyvä asia vain tietyltä suunnalta tarkastellen)? Bussikaistan valvominen on jo hyvin lähellä tätä. Aikoina, jolloin linja-autoja liikkuu paljon, bussikaistan tarpeeton käyttö saattaa haitata liikenteen sujuvuutta, mutta turvallisuudella tätä ei voi kyllä perustella.
TeeCee: "Täälläkin on monet kerrat tuskailtu, kun poliisit ovat kiinnostuneita vain ylinopeuksista ihan niin kuin se olisi ainoa ongelma, näiden pitäisi siis kannatta kameravalvontaa."
Ja minkäs takia juuri nopeusvalvonta ei saisi antaa tilaa muulta valvonnalta? Kyllähän muun valvonnan yhteydessä voi yhä tutkata törkeimpiä ylinopeuden ajajia (ja olla VAPAANA siirtymään lyhyellä varoitusajalla tositoimiin, kun poliisiasema saa vihjesoiton esim. rattijuoposta tai kaaharista, tms). Pienet nopeusrajoituksen ylitykset taas puolestaan ovat "vaarallisia" vain erään tarkoitushakuisen yksinkertaistuksen (nopeus-riski-yhteyden linearisoinnin) takia. Kaikki perustuu siis valheelle.
TeeCee: "Yksityishenkilöt voivat tehdä mikä kivalta tuntuu, kukin omien asenteittensa ja päähänpinttymiensä mukaan, mutta virkamiehenä poliisin on toimittava rationaalisesti."
Väärin. Poliisin on toimittava lakien ja toimintaohjeiden mukaan. Hand-free esimerkiksi ei paranna turvallisuutta (ainoastaan kännykän totaalikielto parantaisi). Siitä huolimatta tätäkin valvotaan: epärationaalista, mutta silti valvotaan lakia. Poliisin tehtävä ei ole miettiä mikä on rationaalista vaan sitä mikä on laillista ja mikä laitonta.
TeeCee: "Jos kerran kaikki tehdyt tutkimukset sanovat ylinopeuden olevan yksi pahimmista tappajista, poliisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin puuttua ylinopeuksiin."
Kaahaaminen aiheuttaa suuren osa liikennekuolemista Suomessa, mutta mitä tekemistä on kameravalvonnalla ja törkeimpien kaahareiden pysäyttämisellä? Kamera räpsäisee kuvan ja lähettää pikavoiton, josta saa tietää myöhemmin. Se ei keskeytä ylinopeutta, se ei pysäytä ajoneuvo tarkistaakseen oliko kuljettaja sama kuin haltija. Kamera ei pysäytä autovarasta, jonka ei täydy edes pelätä haltijavastuuta. Kamera ei tunnista rattijuoppoa vaikka se törmäisi itse kameratolppaan: sen lisäksi, että se on kykenemätön estämään ajon jatkamisen humaltuneena, se ei edes ota kuvaa jälkikäteen rankaisemista varten.
Yhäkin: kameralla otetaan kuvia lähinnä rikesakkojen jakamista varten. Haltijavastuuseen siirtyminen tarkoittaa sitä, että enää ei jaettaisi sakkoja vaan "hallinnollisia maksuja" (koska hallinnollinen maksu voidaan antaa syyttömälle ja velvoittaa maksamaan jopa siinä epätodennäköisessäkin tapauksessa, että kykenee todistamaan kiistattomasti ettei ajanut autoa) ja tämä tarkoittaisi vain sitä, että kameroiden rooli olisi yhä enemmän rahastuksessa: pikkiriikkisten ylinopeuksien kiinnisaamisessa.
Olen sitäpaitsi sitä mieltä, että LIIOITELTU vähäisten ylinopeuksien vaaroilla pelottelu ja valheelliset linearisoinnit eivät ainakaan paranna autoilijoiden asennoitumista nopeusvalvontaa ja nopeusrajoitusten noudattamista kohtaan. Puskakyylääminen ja kamera saavat aikaiseksi sen, että autoilijasta tulee toisten autoilijoiden silmissä uhri. Tämä myös tarkoittaa, että ylinopeuden ajajaa kohtaan tunnetaan sympatiaa: tutkaratsioista varoitetaan vastaantulevaa liikennettä... aivan kuin poliisi olisi yhtä vaarallinen kuin hirvi tai muu tiellä oleva hengenvaarallinen este. Ylinopeuden ajaja on Teiden Ritari, kiitos siitä kuuluu "valistukselle".
Jos poliisi ja muu julkinen valta ei keräisi itselleen tarpeettoman nipottajan tai rahastajan mainetta, voisi poliisi saada enemmän ilmoituksia vaarallisista kuljettajista, jotka nyt ovat Teiden Ritareiden maineessa. Tärkeintä kuitenkin olisi, että he olisivat käytettävissä muuhun työhön ja sillä alueella, jossa häiriköivä ajokäyttäytyminen aiheuttaa eniten vaaraa.
Kamerat ovat toki eri asia ja kaksiteräinen miekka. Tosiaankaan niillä ei voida korvata poliisia. Ne ovat kuitenkin halpoja... ilman haltijavastuuta kuitenkin äärimmäisen työläitä. Haltijavastuun kanssa rahastuksen ja riiston väline haltijaa (EI KULJETTAJAA! EI RIKOLLISTA!) vastaan. Vaikka jokainen rikottu kamera maksaakin yhteiskunnalle (johonka kuuluminen aika ajoin suorastaan hävettää) niin en voi olla tuntematta jonkinasteista mielialan kohoamista, kun kuulee asiasta. Vaikka kamerat eivät VIELÄ olekaan haltijavastuullisesti "ajovirhemaksuja" (vrt. pysäköintivirhemaksut) lähetteleviä veronkeruuautomaatteja niin sympatian tunteminen niitä kohtaan nyt johtaa taatusti siihen että tulevaisuudessa meillä on sekä haltijavastuu että paljon enemmän kameroita.
kruunua kameroihin.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,508049,00.html
No kyllä nyt Suomen Herran on heti saatava samanlaiset systeemit. Julkiset atk-projektit tuntien lopullinen kustannusarvio lienee kolminkertainen. Jaa, ja atk-projektien myyntitekniikat tuntien ettei vaan ole kameravalmistajat sponsoroineet näitä ylinopeustutkimuksia ja tutkijoiden seminaarimatkoja...Nyt kun atk-ala on lamassa tämä ylinopeushössötys on taivaan lahja jolla konsultit vaihtaa monta Bemaria uuteen malliin.
Aluepolitiikkakin on kuvassa kun kameroiden valvontakeskus sijoitetaan Lappiin.
Samassa lehdessä arvostettu liikennetoimittaja Robert Collin pitää nopeustutkimuksia täytenä humpuukina ja hyökkää voimakkaasti niitä vastaan. Robert on aivan oikeassa. Mies tunnustaa myös ajavansa usein ylinopeutta:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,507406,00.html
Mitä jos lähetämme poliisille vaikka netin välityksellä täyden tunnustuksen: olemme ajaneet ylinopeutta ja vaadimme poliisitutkimusten käynnistämistä. Eikö poliisin pidä aloittaa tutkimus niin Roosan pilvenpoltostakin.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka tosissaan viranomaiset ovat huolissaan turvallisuudesta. Välitetäänkö ihmisestä oikeasti, vai rahasta? Jos määrätään tietty taho tekemään tutkimuksen, joka puoltaa automaattista nopeudenvalvontaa, jonka perusteella voidaan sakottaa, eli tuoda sille kunnalle rahaa jossa esim. ylinopeus on tapahtunut, ollaan jollain tapaa heikoilla jäillä. Kuinka suosittuja mahtaisivat nopeusvalvontakamerat olla, jos sakkojen sijaan joutuisi suorittamaan ylinopeudesta tietty määrä yhteiskunnallista "rangaistustyötä", vaikka roskien keräämistä tienposkesta?
Tämä ajatus sivuaa samalla myös pysäköintivirhemaksuja. Onko kaupunki tai kunta huolissaan muiden pysäköimisestä, niin, että tehdään pysäköinti rajalliseksi. En ikinä usko, että esim. Espoo olisi kohteliaisuussyistä huolissaan muista autoilijoista, jotta hekin saisivat pysäköidä. Raha on motiivina tässä. Jopa niin, että Helsingin kaupunki on budjetoinut pysäköinnin, sakot ym. 15,3 miljoonaa v. -04, ja lisätään valvojien määrää 50 kymmenestä 70:een. Miksi ?
Koska sakottaminen on kannattava bisnes.
Järjestelmä kaivaa maata omien jalkojensa alta, kun raha sekoitetaan motiiviksi. Miten suut laitettaisiin jos todella ylinopeus ja muut sakot korvattaisiin yhteiskuntapalvelulla? Ei taitaisi tulla mitään, ? Rahaa siitä täytyy saada. Silloin paljastuu totuus. Bisnes.
Tavasta se on kiinni, automaattinen valvonta on liian mekaanista asiassa jossa ajosuoritteen tekee ihminen. Ehkä sitten kun kaikki kulkuneuvot liikkuvat koneohjauksessa tarvitaan konttorillijärjestelmä valvomaan näiden koneiden kunnossaoloa. Konttorillijärjestelmä kun ei opasta ja ojenna ihmistä heti rikkeen tapahduttua.
Valvonnassa kaikkien tärkeintä on keskittyä tuhoisiin asenteisiin ja niiden karsintaan (älyttömät ylinopeudet, rattijuoppous/huumaantuneisuus, vaarallinen muiden opettaminen/kostaminen liikenteessä, piittaamattomuus muiden turvallisuudesta). Valvontaa tarvitaan tasapuolisesti muillekin liikkujaryhmille kuin autoilijoille, nythän jopa E. Riihelä antoi kommentin (Iltalehdessä), jonka mukaan fillaristit saavat hänen mielestään tehdä käytännössä mitä vain säännöistä piittaamatta. Mitähän näistä pyöräilijöistä tuleekaan kun he pääsevät auton rattiin?
Kameravalvonnalla kun ei asenteita muuteta, se lisää vain vastustusta ja kaahailua kameroiden näkymättömissä. Ongelmaksi tulevat myös ne kaaharit, jotka kiertävät tunnistettavuuden keinolla jos toisella.
Osa parempaa valvontaa olisi myös se, että nopeusrajoituksia tarkistettaisiin paremmin vastaamaan liikenteen keskinopeuksia ja käyttöön otettaisiin kelin huomioivat rajoitukset. Nythän monella on täysin vääristynyt käsitys nopeusrajoituksesta, eli se on suurin jumala jota tulee ajaa, oli keli mikä tahansa. Rajoitukset hyväksyttäisiin paremmin, jos ihmisille tulisi tunne, että niillä haetaan todella turvallisuutta (nythän moni kokee ne vain alistamiseksi). Esim. sankassa lumisateessa 60 km/h alennettu rajoitus pistäisi miettimään kannattaako väkisin yrittää ajaa sitä kiinteän merkin satasta.
Siitä vain laittamaan ehdotus liikenne- ja oikeusministereille ja medialle. Tällöin näkisimme mikä tässä valvonnassa on oikeasti tärkeää.
Sähköpostihan kulkee nykyään päättäjille tehokkaasti.
Aivan varmasti yhteiskunnasta löytyy tekemättömiä hommia, 20 km/h ylinopeudesta vaikka pesemään vessoja tai siivoamaan moottoritieden varsia. Aika hyvä duuni kaahareille voisi olla myös lasten koulutien turvaaminen koulujen lähettyvillä (lasten kokoaminen siistiin ryhmään ja liikenteen pysäytys, jotta lapset pääsevät turvallisesti kadun yli. Näitä kun tekisi muutaman päivän, ainakin jäisi mieleen minkä vuoksi tekee. Toisin kun maksaessaan kamerasakon, josta ei edes muista mitään.
whiic: tekstisi on tulkittava siten, että näet haltijan syyllisenä kaahailuun,
Väärin tulkittu. Ja tahallaan.
whiic: voit toki käydä poliisiasemalla kiistämässä - jopa nimeämässä kuljettajan - mutta se ei muuta sitä faktaa, että sinä maksan siitä huolimatta hänen ylinopeutensa.
Komisario Jorma Johansson: Vaikka sakko jatkossa lähteekin suoraan auton omistajalle, voi tämä vastustaa sakkoa. Silloin mennään vanhan käytännön mukaisesti ja poliisi tutkii, kuka autoa on ajanut. Lopullisen sakon maksaa kuljettaja, eikä auton haltija joudu karhuamaan sakkoa kuskilta.
Käyttäisit vähän varovammin niin vahvaa sanaa kuin fakta.
whiic: Mutta jos haltijavastuu tulee ja tiedon panttaamisen sijaan kerrotkin kuljettajan olevan velipoika (jonkä kasvot vielä olisi mahdollisesti tunnistettavissa) niin maksaisitko hymysuin "hallinnolliset maksut"?
En, velipoika maksaa, hymystä en tiedä. Eikä se ole hallinnollinen maksu vaan rangaistus.
whiic: Kameralla on kyllä helppo valvoa, mutta se ei ole synonyymi sille, että valvonnasta olisi hyötyä.
Vai ei se mielestäsi tarkoita tätä? Kun muodostit tätä mielipidettäsi, otit tietysti selville, mitä tietoa kameroiden vaikutuksesta on. Jos otit, miten päädyit kuitenkin päinvastaiseen käsitykseen kuin tutkijat ja poliisit kautta maailman? Jos et ottanut, mihin perustuu mielipiteesi, ettei kameravalvonnasta ole hyötyä?
whiic: Ja minkäs takia juuri nopeusvalvonta ei saisi antaa tilaa muulta valvonnalta?
Toki saa antaa tilaa, jos puhutaan poliisin valvontatyöstä kokonaisuudessaan. Sitähän nyt ollaan tekemässä, annetaan yksinkertaisia tehtäviä koneille (kameravalvonta) ja poliiseja vapautuu mainitsemiisi muihin tehtäviin. Käsitin kuitenkin, että olet tätä(kin) vastaan.
whiic: Pienet nopeusrajoituksen ylitykset taas puolestaan ovat "vaarallisia" vain erään tarkoitushakuisen yksinkertaistuksen (nopeus-riski-yhteyden linearisoinnin) takia.
Hieno sana, mutta pelkkää puppua. Viittaat varmaan siihen 1 km/h lisää riskiä 3 %? Se on keskiarvo kymmenistä tuhansista onnettomuuksista ympäri maailman. Ruotsissa miesten keksi-ikä on 74 vuotta (en tiedä onko, mutta leikitään nyt niin). Venäjällä se on 55 vuotta (keksitty). Tällä osoitetaan, että Venäjällä miehet kuolevat nuorempina kuin Ruotsissa. Sanoisitko, että ei voi pitää paikkaansa, onko kuolinikä muka lineaarinen, joku kuolee vastasyntyneenä ja joku elää sata vuotta!
Oletko nähnyt mistä tämä 1km/h / 5 % tulee? Se löytyy Nunchakulle antamassani linkissä. Miten sinä pukisit sen sanalliseen muotoon niin, että se kuvastaa nopeuden ja riskin suhdetta lyhyesti ja ymmärrettävästi? Vai arvosteletko tätä nyrkkisääntöä yhtään tuntematta sen juuria?
whiic: Väärin. Poliisin on toimittava lakien ja toimintaohjeiden mukaan
Tätä tarkoitinkin, mielestäni rationaalista käytöstä poliisilta on toimia lakien ja toimintaohjeiden mukaan. Lakeja säädettäessä on kuultu asiantuntijoita ja heidän suhtautumisensa ylinopeuden vaikutuksiinhan tiedetään. Siis nopeusvalvonta on poliisille rationaalista.
whiic: Kaahaaminen aiheuttaa suuren osa liikennekuolemista Suomessa
Niinkö. Kuinka suuren osan?
whiic: Yhäkin: kameralla otetaan kuvia lähinnä rikesakkojen jakamista varten.
Ja yhäkin; tiedätkö kameravalvonnan vaikutuksista? Kerro joku esimerkki, miten kameravalvonta on onnettomuuksiin vaikuttanut. Mistä tahansa maasta kelpaa. Jos et tiedä, eikö tuo kommenttisi kuulosta aika hölmöltä?
whiic: Olen sitäpaitsi sitä mieltä, että LIIOITELTU vähäisten ylinopeuksien vaaroilla pelottelu ja valheelliset linearisoinnit eivät ainakaan paranna autoilijoiden asennoitumista nopeusvalvontaa ja nopeusrajoitusten noudattamista kohtaan.
Näin varmaan on. Kerro vielä, kuka liioitteli ja kuinka paljon? Mihin vertasit?
Täyttä asiaa Sixpackilta!
Miksei samaa summaa mikä aiotaan sijoittaa kameroihin laiteta vaikka autojen alkolukkoihin? Turvallisuus teillä paranisi moninverroin kameravalvontaan verrattuna, mutta sakkotulot tyrehtyisivät. Eli summa summarum: Annetaan känniläisten ajaa rauhassa ja sakotetaan ihmisiä ylinopeuksista, koska RAHA RATKAISEE!
Sanoit: Tavasta se on kiinni,
Vaikka sanoit noin, kommentistasi huomaan, että meillä ei kuitenkaan ole yhteisymmärrystä myöskään ylinopeuksista. Lienee turha enää kertoa omia perusteluitani, ne kun perustuvat tutkimuksiin ja tutkimus ei näissä piireissä paljon paina, Iltalehti rules.
En silti malta olla vielä sanomatta tuosta Nythän monella on täysin vääristynyt käsitys nopeusrajoituksesta, eli se on suurin jumala jota tulee ajaa, oli keli mikä tahansa.
Mielestäsi ihmiset pystyvät itse määrittelemään oikean nopeuden ilman rajoituksen tarkkaa ylärajaa? Kun en taaskaan tunne tarpeeksi montaa tuhatta onnettomuuteen joutunutta, jotka asiasta voisivat kertoa, olen pakotettu turvautumaan sellaisen tietoon, joka tutkii asiaa työkseen. En vaivaudu enää kertomaan kuka, koska kokemukseni mukaan kylähullu Ämmänsaaresta nauttii suurempaa palstalaisten luottamusta kuin esimerkiksi liikennepsykologit, joka tämänkin sanoja on:
Väite:. Kokeneet kuljettajat osaavat itse päätellä mikä on turvallinen nopeus kussakin tilanteessa
ja osaavat valita nopeutensa sen mukaisesti
Turvallisella tilannenopeudella tarkoitettaneen yleensä sitä, että kuljettaja sopeuttaa nopeutensa
vallitsevaan liikennetilanteeseen siten, että liikkuminen on turvallista. Tunnustetaan
nopeuden vaikutus turvallisuuteen, mutta samalla uskotaan, että kuljettaja kykenee luotettavasti
tunnistamaan ja arvioimaan liikennetilanteen riskit ja omat liikennetaitonsa sekä sopeuttamaan
käyttäytymistään niitä vastaavasti. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, mistä
löytyy runsaasti näyttöä. Kuljettajat arvioivat mm. keliin liittyviä riskejä puutteellisesti, pimeässä
ajetaan liian suurella nopeudella näkyvissä olevaan tieosaan nähden, toisten tienkäyttäjien
ennakoinnissa tapahtuu virheitä aivan tavallisissakin tilanteissa, onnettomuuksia tapahtuu
runsaasti ns. tavallisillekin kuljettajille eikä vain joillekin riskiryhmille jne. Liikenneonnettomuudet
sinänsä osoittavat, että kuljettajat eivät osaa luotettavasti arvioida liikennetilanteiden
riskejä ja sopeuttaa ajonopeuttaan tilanteiden vaativuuden mukaan. Tarkoituksellisia
kolareitahan on suhteellisen vähän.
Oikean tai turvallisen tilannenopeuden käsite on kaiken kaikkiaan epämääräinen. Onnettomuusriski
kasvaa jatkuvasti nopeuden kasvaessa, eikä ole olemassa selvää rajaa turvallisen ja
turvattoman nopeuden välillä. Ei myöskään ole olemassa olosuhteita, joissa nopeuden kasvu
ei heikentäisi turvallisuutta, vaikka heikkenemisen määrä absoluuttisesti mitaten vaihtelee.
Kaikki kuljettajat ovat aina alttiina nopeuden kasvun turvallisuutta huonontaville vaikutuksille,
vaikka riskit yksittäisen kuljettajan kohdalla realisoituvat harvoin (Kallberg & Luoma
1996, Kallberg & Rathmayer 1996).
Mutta mitäs me näistä, tutkija oli varmaan lahjottu. Pakkohan sen on olla, koska jos ei olisi, sinunkin olisi mietittävä mielipiteesi ja ajotapasi uudelleen. Ja kaikkihan huomaa heti Nunchakun ja kumppaneiden perustelut vedenpitäviksi. Tai huomaisi, jos niitä näkisi, edes yhden. Mutta täytyyhän miehen sanaan luottaa, sitähän se keskustelu juuri on, omien mielipiteiden jankkaamista ilman perusteluita. Pitää olla luottamus miesten kesken, ihan niin kuin voidaan luottaa, että liikenteessä jokainen tietää oikean nopeuden ilman rajoitukseen tuijottamista. Poliisia tarvitaan vain napsimaan pois liikenteestä ne, jotka eivät tiedä, missä raja menee.
Missä se muuten menee, sinun mielestäsi? Kuinka lujaa minä nyt tässä uudessa tilanteessa saan ajaa? Mikä on kaahauksen tarkka raja, kaahasiko esim. Nunchaku kun ajoi Porintietä 120 kun muut ajoi 80? Täytyyhän se päättää, muuten sen päättää poliisi ja se on mielivaltaa. Mutta jos me sanoisimme sen rajan, miten saamme muut sinun kaltaisesi uskomaan, että se on uusi sallittu ylin nopeus? Jos ne ei uskoneet lakia niin uskovatko ne meitä?
Mietittäiskö näitä vielä vähän ennen kuin romutetaan vanha systeemi. Vai joko sinä otit sen käyttöön, raakileena?
TeeCee:lle
Vähän tuntuu, ettet kauheasti halua ymmärtää kannastasi eroavia näkemyksiä...
Oikeastaan nopeusrajoitusten muuntaminen kelin mukaan auttaisi juuri niitä, joiden on itse vaikea hahmottaa keliin sopivaa nopeutta. Talvimyräkässä ojassa olevien autojen perusteella voin sanoa, että liian moni pitää sitä ylärajaa ainoana oikeana nopeutena. Haen sitä, että rajoitusten tulisi ohjata ajamaan olosuhteiden mukaan. Ei niin että joka paikkaan laitetaan ainoaksi rajoitukseksi pahimman kelin rajoitus, josta pidetään kiinni ylä- ja alarajana.
Pikkuhiljaa kun lukee kirjoituksiasi, alan miettimään oletko mahdollisesti virkamies joka yrittää saada näkemyksiään toteutetuksi? Tapasi teilata näkemyksestäsi poikkeavat mielipiteet muistuttaa niin paljon erään poliisimiehen toteamusta niistä, jotka uskalsivat kritisoida Helsingin nopeusrajoitusten laskua viime talvena. Tämä tuntemamme poliisimies paukautti "ne, jotka kritisoivat nopeusrajoitusten alentamisia ovat niitä jotka kaahaavat kuitenkin". Tästä huolimatta kritisoivat antoivat tukun ehdotuksia, joille parannettaisiin nimenomaan jalankulkijoiden turvallisuutta.
Miksi kritisoida huonoja päätöksiä, jos ei kuitenkaan niistä välitä? Mutta sehän on tässä valvontakeskustelussa huomattu, että ne jotka vastustavat päättömiä hankkeita leimataan miltei rikollisiksi. Näin harhautetaan hyväuskoista osaa uskomaan olevansa parempia ihmisiä, kun hyväksyvät kaiken mukisematta. Kun kerran poliisikin sanoo kritisoijia rikollisiksi...
Ymmärrän hyvin, että osa päättäjistä haluaisi meillä edelleen olevan DDR:mäinen halllinto, jossa ei turhia mielipiteitä kysellä eikä sallita. Ah, kaikki olisi niin paljon helpompaa...
Lainaillaan, kun piti muuttaa.
Minusta tämä otsikko on aika paljastava. Sen rajaa hyvin näkökulman. "Liikennepsykologi" tuskin tutkii tiestön vaikutusta, tai auton turvallisuutta. Nämä eivät kuulu "liikennepsykologian" ongelman määrittelyyn. Ei, "liikennepsykologi" tutkii (pieni arvaustauko) ... nopeutta!
Ceteris paribus - tämmöiset asiat kuin tiestö tai autot on rajattu ongelman määrittelystä pois, koska se eivät kuuluu "liikennepsykologian" tieteen alaan.
Kiinnitin jo aikaisemmin huomiota Teeceen esittämään turvallisuuden määritelmään, joka oli luvalla sanoen pähkähullu. Mutta se olikin liikennepsykologis-tieteellinen määritelmä.
Tässä on se kehäpäätelmä joka selittää nämä tutkijoiden järjen vastaiset tulokset. Tutkitaan nopeutta ja saadaan tulokseksi nopeus.
Omaa väitöskirjaa tehdessäni sain aikaan professorilta ohjeet:
1) Ei sitten mitään monitieteistä lööperiä.
2) Valitset näkökulman ja menetelmän ja pysyt tiukasti siinä ympärille katselematta.
3) Ketään ei kiinnosta sinun saamasi tulokset vaan menetelmä jolla tulokset on saatu, pääasia on että menetelmä on tyylikäs (mikään ei ole niin tyylikästä kuin tilastomatematiikka, hard science, ja nopeus on ainoa selkeä mitattava asia).
4) Omaa lähestymistapaa tulee korostaa ja siinä pitäytyä kaikin keinoin. Parhaimmillaan siitä saa leivän paitsi itselle myös muille, kun syntyy tieteellinen paradigma, johon muut alkaa viitata
Tuosta TeeCeen lainaamasta liikennepsykologin selostuksesta pisti silmään: "Tarkoituksellisia kolareita on kuitenkin suhteellisen vähän.
Näin voidaan sanoa, kun itsemurhia ei tilastoida useimmissa tapauksissa tarkoitukselliseksi kolareiksi. Vaan lausutaan: Ajautui tuntemattomasta syystä päin vastaan tulevaa rekkaa. Suhteellisesti tapauksia on kuitenkin paljon, useita kymmeniä joka vuosi. Millä valvonnalla nämä onnettomuudet saadaan vähenemään? Mikäli on päättänyt ottaa itseltään hengen tuskin välittää vaikka kamera kuvaisi.
Itse katson tarkoitukselliseksi myös kolarit, joissa ajaudutaan yhteentörmäykseen oikeassa olemisen vuoksi. Tapaukset joissa on aikaa ja tilaa väistää virheellisesti ajavaa (mahdollisesti havaintovirheen tehnyttä), mutta ei väistetä. Tästä oli muuten yhdessä paikallislehdessä poliisin kirjoitus, jossa tämä poliisi totesi hänen uskoakseen suuren osan (tilastoja ei esitetty) onnettomuuksia olevan juuri tälläisiä.
Nunchaku sanoi Eilisestä Hesarista tajusin enemmän miksi tämä ylinopeus-levy on jäänyt päälle. Joku psykologian dosentti on joskus 30-40 vuotta sitten tutkinut asiaa ja perustelee olleensa oikeassa, kun onnettomuudet väheni. Tosin ne on Saksassa vähentyneet samalla lailla ilman rajoituksiakin.
Hitto, käry kävi. Heti kun olin aikoinaan lukenut muutaman ensimmäisen kommenttisi sanoin jätkille, että tuo vielä narauttaa meidät. Edes meidän huippuhieno huijauksemme ei voi välttyä paljastumiselta kun sitä penkoo tuollainen vain kivenkovaan todistusaineistoon ja pettämättömään päättelyyn mielipiteensä perustava hemmo. Nyt kun asia tuli julki, voin kai kertoa loputkin.
Me keksittiin tää parin kaverin kanssa Turussa. Ajateltiin, että jos saataisiin kriminalisoitua joku teko ja sitten ohjattua jotenkin sakkorahat itselle, niin olis aika vänkää. Sen teon pitäisi olla muka ihan älyttömän vaarallista niin poliisi saisi hyvän syyn sakottaa niitä, mutta samalla tekijät pitäisi olla helposti kiinniotettavissa. Kaikkihan tietää, ettei poliisit saisi oikeita rikollisia ollenkaan kiinni. Tuli mieleen, että autoilijat on helppo maali, niitähän kupataan jo nyt että roiskuu, ei kukaan huomaa pientä lisämaksua. Sitten vaan jaetaan rahat poliisien kanssa. Me ehdotettiin, että poliisit saisivat vain 1/4 osan kun ideakin on meidän, mutta ne vaati vähintään 1/10, johon suotuttiin.
Mietittiin, mitä sellaista oli liikenteessä, mitä kaikki tekee mutta mitä silti voidaan väittää vaaralliseksi. Päädyttiin ylinopeuteen, sitä voi sakottaa pelkällä koneellakin. Ylinopeuden kriminalisoimiseksi kimppaan olisi tarvittu vielä kansanedustajat, nehän hyväksyy lait, mutta niitä ei voitukaan ostaa, yksi ei suostunut (Tennilä).
Tästä meinasi tulla ns. tenkkapoo, mutta yksi Hantta keksi, että ostetaan villapaidat, tekeydytään tutkijoiksi, keksitään tutkimukset omasta päästä ja väitetään, että ylinopeus on ihan älyttömän vaarallista. Sitten kirjoitellaan nimimerkeillä yleisönosastoilla ja kysellään, että miksei ylinopeuksia valvota kun ne on kuulemma niin kauheen vaarallisia. Hallitus teki säikähdyksissään lakiesitykset, eduskunta hyväksyi ja voila, nyt oli laki, jota poliisit voi noudattaa. (Hantta on muutenkin hyvä jätkä, se saa kielensä rullaksi käsin koskematta ja osaa monta sanaa ruotsia).
Hantta kopioi sen ajatuksen enoltansa, Helmutilta. Hantan äidin suku oli peräisin Saksasta, niitten alkuperäinen sukunimi oli Arschloch (nykyään Perälä). Se eno oli nuorempana, 30-40 vuotta sitten, nero. Se tutki kaiken maailman juttuja, mm. radioita. Se oli pystyttämässä sairaan korkeeta antennia kun siihen iski salama. Se salama meni enon pään läpi ja siitä tuli vähän pöpi. Se edelleen kehitteli kaikenlaisia juttuja, mutta niissä ei ollut enää mitään holttia. Se keksi mm. lottokoneen ja että nopeus lisää onnettomuuksia liikenteessä. Kaikki nauroi sille (saksaksi) ja kysyi, että lisääkö paljonkin. Eno pyöritti lottokonetta pumpulipuikot korvissa (sen korvat soi niin kovaa sen mällin jäljiltä, että muutkin kuuli sen ja vaati, että sen täytyy tukkia korvat että muut saisi olla rauhassa) ja sanoi, että Ein Kilometer bedeutet 3 Prozent mehr Risiko. Tämä suhde ei ollut muille yllätys, koska mahdollisuus siihen oli 50/50. Lottokone oli idean esittelyyn tarkoitettu pienoismalli, johon mahtui vain kaksi palloa ja salamaniskun jälkeen Helmut Arschloch ei osannut enää laskea kovin hyvin, se oli mennyt ykkösen jälkeen laskuissa sekaisin ja hypännyt suoraan kolmoseen.
Tästä me napattiin se muka tutkimustulos ja täydestä meni tähän asti. Sanottiin vaan, että eräs saksalainen tutkimus sitä ja tätä, kukaan ei kysynyt, että mikä tutkimus. Meni jopa liian täydestä, homma nimittäin karkasi käsistä ja yhtä äkkiä KAIKKI tutkimukset ympäri maailman tuli muka samaan tulokseen. Ensin me luultiin, että nyt otti ohrakyrsä, mutta se olikin onnenpotku, me voitiin jatkaa rahastusta vuosia lisää sen takia. Aina kun joku epäili, me voitiin näyttää että kaikki muutkin tutkijat oli samaa mieltä.
En tiedä, mitä ne muut ajatteli, ei uskallettu kysyä. Jos ne olikin tosissaan mutta olivat vaan olleet laiskoja ja kopioineet muiden valmiita tutkimuksia. Vois herättää vähän huomiota jos sellaiselle menee sanomaan, että hyvin menee jätkät, kukaan ei epäile mitään. Huonolla tuurilla kohdalle sattuis just se maailman ainoa rehellinen tutkija. Pelattiin vaan pokkana mukana ja käytiin seminaareissa zaatanan tärkeen näköisinä. Siinä meni pieleen Nunchakullakin, että ei me mitään päivärahoja saatu. Meillä ei ollut mitään yhteyksiä tutkimuslaitoksiin, vaan yksi meistä oli kirjoilla yliopistolla ja sekin oli saanut kasaan 7 opintoviikkoa 9 vuodessa.
Mutta ei siinä mitään päivärahoja kaivattukaan kun rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Toi raha on muuten hassu asia, se on vähän kun viina; vaikka sitä olis kuinka paljon niin pitää saada vielä vähän lisää. Minäkin avasin kolme nimimerkkiä tänne TM-keskustelupalstalle, kahdella kirjoittelin kuinka vähän ylinopeudesta on oikeasti riskiä ja yhdellä hurskastelin että te teettä syntiä nuoret. Jotka ei uskoneet kahta ensimmäistä ajoivat ylinopeutta ainakin suutuspäissään TeeCee:n kanssa keskusteltuaan ja taas kilisi kassa kuin potta.
Luulisi nyt meitä harmittavan kun Nunchaka meidät paljasti, mutta ei se taida mitään vaikuttaa. Minä luotan vahvaan voimaan, nimittäin asenteisiin. Niihin ei edes Nunchakun ansiokkaat ja loogiset perustelut pure, rahan tulo jatkuu. Viranomaiset joka puolella maailmaa lisää kameroita ja koventaa nopeussakkoja, ei sitä enää pysäytä mikään. Suomessakin on ensi vuonna tuplasti niin monta kameravalvottua kilometriä kuin nyt, ruotsissa on nyt jo monin verroin enemmän ja lisäykset vielä suurempia. Uusiin kameroihin mahtuu yli tuhat kertaa enemmän kuvia kuin vanhaan. Ajelkaa pojat ylinopeutta, aina tilille vielä vähän mahtuu. Ja ampukaa kameroita, sijoitin liikennekameroita maahantuovaan firmaan. Arvakkaas, kuka ne ammutut kamerat maksaa?
TeeCee: "Väärin tulkittu. Ja tahallaan."
Oliko? Sinä puhut, että rikollista pitää rangaista JA että haltijavastuu pitää ottaa käyttöön. Täten olet sitä mieltä, että haltija on rikollinen. Mielestäni en ole joutunut tekemään tulkintaa edes. Valehteletko vai höpisetkö lämpimiksesi?
Komissario Jorma: Vaikka sakko jatkossa lähteekin suoraan auton omistajalle, voi tämä vastustaa sakkoa. Silloin mennään vanhan käytännön mukaisesti ja poliisi tutkii, kuka autoa on ajanut. Lopullisen sakon maksaa kuljettaja, eikä auton haltija joudu karhuamaan sakkoa kuskilta.
Jos edelliseen viittaat niin en ymmärrä mitä tekemistä edellisen kanssa on haltijavastuun kanssa. Haltijavastuustahan minä puhuin. Tuo on vain byrokraattinen muutos (mahdollisesti parannus) sakon välittämisen suhteen ja yksinkertaisemman tunnustuskäytännön laatimiseksi. Yhäkin: haltijavastuu (joka tarkoittaa sakon korvaamista hallinnollisella maksulla) tarkoittaa haltijan vastuuta kuljettajasta.
Se, että tapahtuuko muutos vähäisenä, tarpeetonta bykokratiaa riisuvana vai tapahtuuko se haltijavastuun luomisena, ei ole vielä kai lukkoon lyöty. Haltijavastuu ei metsästä syyllistä - haltijavastuu vain haluaa löytää MAKSAJAN rikoksesta eikä sitä kiinnosta onko maksaja rikollinen itse. Myöskin tämän takia kyseessä olisi hallinnollinen maksu, koska rikoksesta syyttämiseen on (ainakin tähän asti) edellyttänyt raskauttavia todisteita syytettyä vastaan.
TeeCee: "Jos et ottanut, mihin perustuu mielipiteesi, ettei kameravalvonnasta ole hyötyä? ... Vai arvosteletko tätä nyrkkisääntöä yhtään tuntematta sen juuria? ... Jos et tiedä, eikö tuo kommenttisi kuulosta aika hölmöltä?"
Vetoat jatkuvasti siihen, etten ole tutustunut (ja uskonut) sinun MUKAMAS mainitsemaasi linkkiin Nunchakulle. Ainakaan tässä ketjussa et ole moista maininnut ja minä en anna sinun pompotella minua ketjusta toiseen saadakseni lukea perusteluitasi, jonka sijaintiakaan et suostu kertomaan. Jos et halua perustella, älä perustele, mutta älä pakota toisia etsimään sokkona omia mielipiteitäsi ympäri nettiä.
TeeCee: "Hieno sana, mutta pelkkää puppua. Viittaat varmaan siihen 1 km/h lisää riskiä 3 %? Se on keskiarvo kymmenistä tuhansista onnettomuuksista ympäri maailman."
Mitä puppua siinä on, että olen väittänyt kyseisen esittävän nopeus-riski-yhteyden lineaarisuutta? Entä sitten, että tässä on käytetty keskiarvoa? Joku tutkija on piirtänyt käyrään tangenttisuoran keskiarvon kohdalle. Tämä tangenttisuora sivuaa todellista nopeus-riskikäyrää vain ja ainoastaan keskiarvon kohdalla. Tämä "keskiarvo onnettomuuksissa" on myös huomattavasti korkeampi nopeus kuin "keskiarvo ajosuoritteessa". Tämän takia linearisointi ei tuo mitään tarkkaa arviota siitä miten riski kasvaa 1 km/h ylinopeudessa suhteessa 0 km/h ylinopeuteen. Tuolla linearisoinnilla saa paremman estimaatio 11 km/h ylinopeudesta 10 km/h ylinopeuden suhteen, koska 10 km/h ylinopeus lienee lähempänä keskiarvoa onnettomuustilanteessa.
Kun otetaan tangentti, tämä tangentti on käyrällä siinä pisteessä mistä se on otettu. Koska käyrä on todennäköisimmin eksponentiaalifunktio, tangentti on käyrällä AINOASTAAN tuossa pisteessä. (Toisin kuin esim. cos x:n pisteeseen a2pi kohtaan piirretty tangentti, joka sivuaa käyrää kohdissa b2pi (a ja b mielivaltaisia kokonaislukuja)). Jos kyseessä on ainoastaan tangentti, niin on äärimmäisen tärkeää, että aina, kun tämän tangentin kulmakerroin mainitaan, mainitaan piste missä tangentin kulmakerroin on moinen. Jos emme mainitse missä pisteessä kulmakerroin on, olemme linearisoineen käyrän eli teemme käyrälle approksimaation, että se vastaa jotakin suoraa.
TeeCee: "Miten sinä pukisit sen sanalliseen muotoon niin, että se kuvastaa nopeuden ja riskin suhdetta lyhyesti ja ymmärrettävästi? Vai arvosteletko tätä nyrkkisääntöä yhtään tuntematta sen juuria?"
Vastaus: en pukisi. Minä en käsittelisi riskin kasvua yksittäisessä pisteessä. Jos käsittelisin riskin kasvua yksittäisissä pisteissä (havainnollisuuden vuoksi), niin laatisin riskin kasvusta 1 km/h nopeuden korotusta (differentiaalia) vasten useissa eri nopeuksissa ja laatisin tästä kunnon taulukon. Taulukko on kuitenkin niin tilaavievä, että katselisin ennemmin sitä (ei-lineaarista) funktiota, joka parhaiten totuutta approksimoi, kuin lähtisin laskemaan kymmenittäin tangentteja kyseiselle funktiolle.
Tietenkin kyseisen funktion voisi derivoida ja ihailla sitä kuinka voisimme tällöin saada melko tarkasti arvon riskin kasvulle missä hyvänsä mielivaltaisessa nopeudessa suoritetulle infinitesimaalisen pienelle nopeuden korotukselle. Derivaatan paikkansapitävyys tietenkin riippuu funktion paikkansapitävyydestä, mutta approksimaatiohan se vain onkin. Parempi sentään kuin lineaarinen "approksimaatio".
Toistan vielä vastaukseni, jos et sitä saanut: minä en tekisi lineaarista riippuvuutta sinne missä lineaarista riippuvuutta ei ole. Jos typerykset eivät ymmärrä, he ovat ymmärtämättä. Ei kaikkea voida suunnitella sen mukaan, että [täytä tähän vihaamasi sosiaalinen ryhmittymä] sen tajuavat.
TeeCee: "Jos et tiedä, eikö tuo kommenttisi kuulosta aika hölmöltä?"
Tiedätkö mikä kuulostaa myös hölmöltä? No tietenkin henkilö, joka ei ole tutustunut Moottori-lehden kuolinonnettomuusraporttien tiivistelmiinkään, mutta siteeraa silmät sinisinä ties mitä linearisointeja tai tilastoja, jotka on tarkoitukseensa räätälöity.