Olihan toi eilen ihan talvinen keli, kun illalla Hangosta Imatralle laskettelin tulemaan. Ei passannut hurjia, kun rengastus oli Pneumat 205/55-15 kesärenkaat 3-4 mm pinnalla.
On toi nelikko (325iX -89) vaan aika mahoton peli noillakin renkailla lumi-/jääpinnalla menemään ja ajovakaus aivan eri luokkaa takavetoiseen vastaavaan verrattuna. Jarruttaessa tietenkin normaalin liukas.
Oli Saksassakin lunta paikoitellen kuten Suomessa ja tiistaiaamuna muutama aste pakkasta Frankfurtin korkeudella. Tiet olivat kuivat. Keskiviikkona olikin sitten Hannoverissa +20 C!
"Toivottavasti ei ilmene, että jotkut idiootit ois vaihtanut jo kesärenkaat alle, kun ne nyt taas on sallittuja."
No ihan varmaan ilmenee, itse kävin viimeviikolla rengasliikkeessä kyselemässä, että onko paljon vaihdeltu kesärenkaita ja kuulemma oli. Jos on kova tarve vaihtaa nastattomiin renkaisiin jo maaliskuussa, suosittelen lämpimästi kitkarenkaita. Se ei paljon lohduta jos on selvinnyt nastarenkailla kevääseen asti hengissä ja kuolee samana päivänä kun vaihtaa kesärenkaat alle.
Valitettavasti tuo tutkasysteemi on tällä hetkellä Suomen markkinoilla saatavissa vain yhteen autoon (Lexus LS), mutta eiköhän se viiden vuoden kuluessa ole saatavissa myös selvästi halvempiin autoihin
Tekniikka tietenkin helpottaa, muttei auta mikäli nopeus on tilanteeseen nähden liian suuri. Pitkään Euroopassa autonvalmistajat ovat suhtautuneet nihkeästi esim. nykyiseen hybriditekniikkaan, kuin ei olisi loppuun asti ajateltu tekniikka, haluavat mennä askeleen pidemmälle, näissä kaistanvalvojissa ja muissa tekniikoissa on sama asia. Etäisyystutkia ym. on jo pitkään ollut mm. MB, Audi, BMW saatavana. Tässä Audin ajatus paremmin toimivasta järjestelmästä www.automotorundsport.de/d/79100
Aktiivinen vakionopeudensäädin on eri asia kuin tutkaohjattu Pre-Crash-järjestelmä joka on aina toiminnassa. Tutkaohjattu Pre-Crash-järjestelmä on tällä hetkellä Suomessa saatavissa vain Lexus LS-malliin (25 600 maksavan lisävarustepaketin yhteydessä!), koska Honda Legend ei ole myynnissä täällä. Aktiivisesta vakionopeudensäätimestä ei ole hyötyä eilisen kaltaisissa äkillisissä tilanteissa, koska se ei tee hätäjarrutusta vaan kytkeytyy vain pois päältä. Bosch tuo oman tutkaohjatun Pre-Crash systeeminsä tuotantoon vuonna 2006, jonka jälkeen se toivottavasti laajenee suht nopeasti myös halvempiin autoihin.
kaistan romut jakautuivat kahteen ryhmään: 1) Nelivetoautot, joista oiken mainostetaan ettei tällä autolla talvella ole liukasta. Kuvissa näkyi ainakin Honda, Hyundai, ja Range Rover. Kokemusteni mukaan nämä kuskit haluavat liukkailla moottoritiellä oikein esittää kuinka heiltä pesee. Viikko sitten kun ajelin takaveto BMW:llä peilijäisellä Porvoon tiellä varovasti useampi "näyttävä" neliveto-ohitus. 2) Spoilereilla ja aluvanteilla eli "urheilullisesti" varustetut normaalit kaupparatsu/merkonoomi/rojektipäällikkö-työsuhdeautot.
Mielestä liukkailla etelän moottoriteillä liikennekuri on tänä talvena laskenut, ja syyllisiä ovat nelivetoautojen "esittelijät" ja epäsuorasti niiden mainonta.
Itse en huomannut lainkaan jäätä viikko sitten tuolla Porvoon motarilla. Siis oliko sitä ihan oikeesti? Ajelin nimittäin torstaina itään. Eli siitä voi vaan päätellä että ajaa tohotan kiinnittämättä huomiota keliin ja käyköhän monelle kanssa-autoilijalle samalla tavalla?
Ajan päivittäin (=liikaa) Treen motarilla ja pe/su Porvoon tai Lahden motarilla enkä kylläkään voi sanoa että ne olis juuri nelivetoiset jotka kiiitää - kyllä siellä on kiitäjiä 106 Pösöstä ihan Volvoon saakka.
Yleinen tohotus on lisääntynyt ja liikennekuri on tosiaan höltynyt näiden 4 vuoden aikana kun olen "näillä kylillä" liikkunut.
Liekö sitten varusteet eli ABS-SRS-EBD-jnejne vaikuttanut, vaikea sanoa mutta tuskin.
Kiitos paljon teille etelän koheltajille! Teidän ansiostanne vakuutusmaksut kohta nousevat. Olisko mitään tilannenopeuden arvioiminen ja riittävät t-u-r-v-a-v-ä-l-i-t.
Kiitos paljon teille etelän koheltajille! Teidän ansiostanne vakuutusmaksut kohta nousevat. Olisko mitään tilannenopeuden arvioiminen ja riittävät t-u-r-v-a-v-ä-l-i-t.
Arvaa kerran miten tässä on käynyt? Jos vakuutusmaksut nousevat saamme kiittää kaikkia landepaukkuja siitä. Stadilainen asuu joko Stadissa, Espoossa tai Vantaalla. Ei se lähde mihinkään Kehä III ulkopuolelle asumaan! Nämä kolaroijat ovat niitä muualta Suomesta muuttaneet, jonka työpaikat ovat Kehä III sisäpuolella, mutta haluavat asua mahdollisimman kaukana stadista, että tulee hima mieleen. Sitten on aamuisin kiire työpaikalle, ja yhtälailla kun hanskat tipahtaa klo 16.00 ja yläpää lyö tyhjää, on kiire kotiin! Ajo on myös kuten siellä landella päin. Unohdetaan yksi tärkeä juttu! Ei ollakaan enää baanalla yksin!
Kiitos paljon teille etelän koheltajille! Teidän ansiostanne vakuutusmaksut kohta nousevat. Olisko mitään tilannenopeuden arvioiminen ja riittävät t-u-r-v-a-v-ä-l-i-t.
Arvaa kerran miten tässä on käynyt? Jos vakuutusmaksut nousevat saamme kiittää kaikkia landepaukkuja siitä. Stadilainen asuu joko Stadissa, Espoossa tai Vantaalla. Ei se lähde mihinkään Kehä III ulkopuolelle asumaan! Nämä kolaroijat ovat niitä muualta Suomesta muuttaneet, jonka työpaikat ovat Kehä III sisäpuolella, mutta haluavat asua mahdollisimman kaukana stadista, että tulee hima mieleen. Sitten on aamuisin kiire työpaikalle, ja yhtälailla kun hanskat tipahtaa klo 16.00 ja yläpää lyö tyhjää, on kiire kotiin! Ajo on myös kuten siellä landella päin. Unohdetaan yksi tärkeä juttu! Ei ollakaan enää baanalla yksin!
On tainnut yläpää sinulla kivettyä 60-luvulle
Mistä tunnistaa perässäroikkujat 80%:sesti, siitä kun mökkikausi alkaa ja roikkujat kaksikymmenkertaistuvat.
Emme me landepaukut kyllä niitä mökkiläisiä kaipaa, siinä olet oikeassa että saisivat pysyä siellä kehä kolmosen sisäpuolella ghetoissaan.
Siitä että roikkuminen on suomessa suurin liikenteen ongelma olen edelleen samaa mieltä siitä huolimatta, että eräs nimimerkki minua tästä varmaan novellikokoelmalla muistuttaa että se onkin ylinopeus, jahka se nyt lomaltaan muita autoilijoita jarruttamasta tänne taas ilmestyy.
Opitaanko muuten oikea turvaväli maantiellä ajamalla, vai ruuhkassa kaupungissa viiden kilometrin keskinopeudella ryömimällä?
Ps. toivottavasti korotukset kohdistuvat näihin jatkopala prenium autoihin niin menevät oikeaan osoitteeseen!
Jaa-a. Mistäs noin kova huuto lähtee? Mina puhuin vaan yleisesti etelän asukkaista, siihen kuuluu Uudenmaan lääni ja miksei myös vähän kauempaakin. Ei täällä Sisä-Suomessa mitään ketjukolareita ollut.
Miksi siitä piti tehdä asuinpaikkakysymys- stadilaiset vastaan landepaukut? Koira älähti. Ihan sama minulle kuka siellä kohelsi, mutta lopputulos on se, että vakuutusyhtiöt joutuvat pulittamaan pari miljoonaa korvauksia. siis jotkut kohelsivat. Itse asiassa aika monikin.
"Ajelin aamulla töihin sokkona lumipöllyssä vähän toistasataa, mutta niinhän ne muutkin. Sitten havaitsin liian myöhään 50 auton röykkiön ja ajoin sekaan, koska kukaan ei ollut älynnyt laittaa hätävilkkuja päälle, varoituskolmioista puhumattakaan. Ja samantien joku ääliö pamautti takapaksiin. Jäin toviksi istumaan paikalleni ja surkuttelin huonoa tuuriani. Ja hyvä olikin, etten mennyt ulos tarkistamaan autoni vaurioita, koska vähän ajan kuluttua molemmat kyljetkin olivat rutussa, kun lähes samanaikaisesti niitä viisti taas pari autoa. Muuten olisi varmaan henki mennyt."
"Ajelin aamulla töihin sokkona lumipöllyssä vähän toistasataa, mutta niinhän ne muutkin. Sitten havaitsin liian myöhään 50 auton röykkiön ja ajoin sekaan, koska kukaan ei ollut älynnyt laittaa hätävilkkuja päälle, varoituskolmioista puhumattakaan. Ja samantien joku ääliö pamautti takapaksiin. Jäin toviksi istumaan paikalleni ja surkuttelin huonoa tuuriani. Ja hyvä olikin, etten mennyt ulos tarkistamaan autoni vaurioita, koska vähän ajan kuluttua molemmat kyljetkin olivat rutussa, kun lähes samanaikaisesti niitä viisti taas pari autoa. Muuten olisi varmaan henki mennyt."
(Ote nimettömän autoilijan kertomuksesta)
JUST! Tuollaisia sitä tiellä liikkuu! Mahtoi edes tuosta vähän oppia!
Kiitos paljon teille etelän koheltajille! Teidän ansiostanne vakuutusmaksut kohta nousevat. Olisko mitään tilannenopeuden arvioiminen ja riittävät t-u-r-v-a-v-ä-l-i-t.
Arvaa kerran miten tässä on käynyt? Jos vakuutusmaksut nousevat saamme kiittää kaikkia landepaukkuja siitä. Stadilainen asuu joko Stadissa, Espoossa tai Vantaalla. Ei se lähde m
Minä en todellakaan halua kuulua mihinkään snadin idioottilaumaan vaikka Espoossa asunkin eli jätä nyt hyvä mies tuo Espoo pois kun puhut paikasta nimeltään snadi. Espoossa asuu ihmisiä ja snadissa lautaterassiidiootteja.
Eiköhän iso osa noista autoilijoista ole kuitenkin sitä varakkaampaa porukkaa, jolla on isot talot etäällä ja monta autoa ja mahdollisesti merenrantaa tai järvenrantaa ja mahdollisuus tehdä etätöitä jos haluavat ja ovat satsanneet elämisen laatuun eli ovat älynneet muuttaa pois ahdistavista slummilähiöistä. Snadissa kun tuo laatu on lähinnä vitsi ellei laadulla tarkoita sitten esim typeriä ihmisiä, huumeiden helppoa saatavuutta, paskasta ilmaa ja tuhottua luontoa sekä melusaastetta. No on meillä Munkkiniemessä edelleen kolmio vuokralla, mutta sekin lähtee kohta myyntiin, joten sen verran olen vielä snadin kanssa tekemisissä.
Suurin syyhän on noissa valitettavissa onnettomuuksissa on surkeat kuskit, sillä pääkaupunkiseudulla minä mukaanlukien ei tarvitse osata ajaa, ajellaan kuivilla teillä hyvillä autoilla ja kitkoilla tietenkin eikä taatusti käydä koskaan esim jäällä tai radalla testaamassa mihin asti se kitka riittää. Vilkkuahan täällä ei käytetä juurikaan ja ajetaan niin per***ssä kun vaan voidaan. Suurin osa tuon päivän monesta sadasta onnettomuudesta tapahtui kuitenkin ihan helsingin alueella pienissä nopeuksissa.
[Warcraft muokkasi tätä viestiä 20.03.2005 klo 01:48]
Ei ollut porukalla huumoria, ei edes snadisti, vaikka siitä ei edes puhuttu. Mutta ottakaa iisisti silti siellä himassa ja myös liikenteessä! On oikeastaan häpeä, että Suomessa sattuu tuollainen kolarisuma kolmella suurella sisääntuloväylällä yhtäaikaa. Se osoittaa suurta piittaamattomuutta liikenteessä, oli sitten heinähattu tai stadilainen, yhtälailla, ja luotetaan aivan liikaa SUV/HUV/City-4-vetoon, sekä yhdistelmiin ASB ja ESP + Airbag. Huonosti käy kun asennoituu - minulla on kiire, minulla on etuoikeus ajaa lujempaa. Voisimme hyvin asennoitua Suomessakin siihen, että näillä liikennemäärillä on katastrofi jos lunta tulee. Asennoidutaan liukkaalla moottoritiellä kuin Saksalaiset ja muut Eurooppalaiset - ajetaan niin, että kaikki pääsevät perille.
Miksei Suomessa ole hyödynnetty onnettomuuden ennakkotiedotusta radion välityksellä niinkuin esim. Keski-Euroopassa, jossa kanavan kuuntelu keskeytyy pakotetun tiedotteen vuoksi ?
Järjestelmä on radioissa vakiona, mutta Suomessa sitä ei hyödynnetä, miksi ?
Minä en todellakaan halua kuulua mihinkään snadin idioottilaumaan vaikka Espoossa asunkin eli jätä nyt hyvä mies tuo Espoo pois kun puhut paikasta nimeltään snadi. Espoossa asuu ihmisiä ja snadissa lautaterassiidiootteja...
...Snadissa kun tuo laatu on lähinnä vitsi ellei laadulla tarkoita sitten esim typeriä ihmisiä, huumeiden helppoa saatavuutta, paskasta ilmaa ja tuhottua luontoa sekä melusaastetta....
Suurin syyhän on noissa valitettavissa onnettomuuksissa on surkeat kuskit, sillä pääkaupunkiseudulla minä mukaanlukien ei tarvitse osata ajaa, ajellaan kuivilla teillä hyvillä autoilla ja kitkoilla tietenkin eikä taatusti käydä koskaan esim jäällä tai radalla testaamassa mihin asti se kitka riittää. Vilkkuahan täällä ei käytetä juurikaan ja ajetaan niin per***ssä kun vaan voidaan. Suurin osa tuon päivän monesta sadasta onnettomuudesta tapahtui kuitenkin ihan helsingin alueella pienissä nopeuksissa.
Ja vaikka snadista puhutaan, niin eipä yleistetä. Kyllä täälläkin asuu ajattelevia ja jopa kunnollisia ihmisiä, aivan niinkuin Espossakin ja myös kehä III:n ulkopuolella. Mitä elämisen laatuun tulee, niin kullakin meistä on omat arvonsa, jotka ovat tärkeitä. Ihmiset ovat täällä yhtä typeriä kuin muuallakin, huumeita ei ole minulle tarjottu koskaan. Luonto on kyllä kovilla mutta ainakin täällä Helsingin itäisellä laidalla on luontoa ja rauhallisuuttakin.
Pääkaupunkiseudulla autoileminen on oma taiteen lajinsa. Täytyy kuitenkin muistaa, että liikennetiheys on täällä aivan omaa luokkaansa, mikä näkyy onnettomuustilastoissa aina.
Vilkun käytöstä olen täsmälleen samaa mieltä, se on täällä p.rseestä.
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 21.03.2005 klo 09:28]
Radio Novassa tulee liikennetiedotteita joista on ainakin itselle ollut hyötyä. Ei ihan sekunnilleen eikä minuutilleen päivittyviä mutta hyödyllisiä kuitenkin.
Esimerkiksi kun oli jälleen yksi perjantainen lumimyräkkä ja moottoritiellä oli pelastustöitä käynnissä useammassa kohtaa niin tiesi etukäteen katsella tarkemmin että mitä siellä mutkan takana on.
Olisipas mielenkiintoista kuulla jonkun kolarisumaan joutuneen oma kommentti siitä että miksi meni peltiä ruttuun.
Uutisissa haastateltiin paikan päällä erästä henkilöä. Hän oli välttänyt kolarin, parkkeerannut auton moottoritien sivuun (ilman hätävilkkuja), kertoi tyytyväisenä, että kömpi vaimon kanssa tienpenkkaa ylös turvaan , ja asettuii katsomaan mitä tulee tapahtumaan. Sen jo tiedämme, 100 atuoa ilmeisesti lisää. Näin Suomessa asiasta tulee ikäänkuin kansanhuvi, järkeä ei ole mukana hätävilkkujen käytössä. Niitä näkee käytettävän vain auton seisoessa jalkakäytävällä tai hinauksessa (hätävilkkujen käyttö on kiellettyä hinattavassa autossa).
[quote title="21.03.2005 klo 08:38 turbo-kiisseli kirjoitti"] Miksei Suomessa ole hyödynnetty onnettomuuden ennakkotiedotusta radion välityksellä niinkuin esim. Keski-Euroopassa, jossa kanavan kuuntelu keskeytyy pakotetun tiedotteen vuoksi ?
Järjestelmä on radioissa vakiona, mutta Suomessa sitä ei hyödynnetä, miksi ?
Käsittääkseni järjestelmä on käytössä Suomessa , ainakin ylenaikainen kåyttää sitä , itse en juuri kuntele muita kanavia, eli kommentoikaapa muutkin, niin ehkä se saadaan kattavaksi, ellei se jo sitä ole.
[hobbit muokkasi tätä viestiä 21.03.2005 klo 11:04]
Hätävilkku -nimi on vähän huono nimi. Ihmisten päähän on iskostunut että niitä käytetään vain kun hätä on todellinen.
Parempi olisi kun käytettäisiin nimitystä varoitusvilkut ja niitä tulisi voida käyttää aina kun halutaan varoittaa muita ympärillä...siis jo ennen kuin varsinainen hätä on käsillä. Tähän käsittääkseni saksan malli perustuu...varoitusvilkkuun.
Vai onko suomalaisen jotenkin vaikeampaa tunnustaa joutuneensa pulaan...varoitusvilkkujen kytkemisen kynnys on liian korkealla eli vasta sitten kun "paskat" on todella syvällä housuissa.
Itse menettelin kerran seuraavasti. Ajelin töihin, aamu oli juuri valjennut ja vastaantulijan kaistalla oli auto puoliksi tiellä ja penkassa. Pysäytin autoni en omalle kaistalle vaan kyseisen auton perän taakse keula vastaantulijoita kohti ja kytkin varoitusvilkut päälle. Sitten vasta painelin kyselemään mitä oli tapahtunut ja ruvettiin miettimään mitä tehdään. Oma kaista jäi vapaaksi liikenteelle ja vastaantulijat kiersivät oman varoitusvilkuilla olevan autoni. Naru omaan perään ja tempaistiin auto penkasta. Molempien matka jatkui onnellisesti.
Käsittääkseni järjestelmä on käytössä Suomessa , ainakin ylenaikainen kåyttää sitä , itse en juuri kuntele muita kanavia, eli kommentoikaapa muutkin, niin ehkä se saadaan kattavaksi, ellei se jo sitä ole.
Löysin virallisen terminkin tälle toiminnolle: TA = Liikennetiedotus
Traffic Announcement identification Liikennetiedotus on käynnissä. Mikäli radiosta on valittu TA-toiminto päälle, radio seuraa aktiivisesti onko taustalla liiketiedotus käytössä myös soitinta kuunnellessa tai jos radio tukee EON-TA -toimintoa, silloin kun kuunnellaan toista (Ylen samankielistä) verkkoa (0 = ei tiedotusta 1= tiedotus).
Kiitos paljon teille etelän koheltajille! Teidän ansiostanne vakuutusmaksut kohta nousevat. Olisko mitään tilannenopeuden arvioiminen ja riittävät t-u-r-v-a-v-ä-l-i-t.
Ajoneuvojen vakuutusmaksut määräytyvät mm. asuinpaikan sekä ajoneuvon merkin ja moottorikoon mukaan. Pk-seudun autoilijat maksavat jo nyt muuta maata suurempia vakuutusmaksuja, koska joutuvat asuinpaikkansa perusteella muuta maata todennäköisemmin onnettomuuksiin. Vakuutusyhtiöt voivat yleisellä tasolla perustella maksujen korotustarvetta lisääntyneellä onnettomuusmäärällä, mutta korotus ei tule samansuuruisena kaikille automerkeille ja asuinpaikkakunnille.
"Liikenne- ja kaskovakuutuksen maksu määräytyy mm. asuinkuntasi mukaan. Vilkkaasti liikennöityjen seutujen vakuutusmaksut ovat korkeammat. Suomi on jaettu seitsemään eri maksualueeseen. "
nimim Erkki: Ajotaitojen puutteesta ei ole missään tapauksessa kyse, päin vastoin. Tilanteen aiheuttaa se, että tien päällä on lähes pelkästään keskimääräistä taitavampia kiireisiä talviautoilijoita, joiden ei tarvitse venyttää turvaväliä tai alentaa nopeuttaan kehnossakaan kelissä. Antaa niiden osaamattomien madella naurettavan pitkin turvavälein kahdeksaakymppiään...
Tismalleen samaa mieltä. Itsensä huonoksi tietävät aiheuttavat vähemmän etenkin vakavia onnettomuuksia. Naiset nimittäin pitävät keskimäärin itseään keskivertokuskia huonompana ja kuin todistaakseen olevansa väärässä aiheuttavat vähemmän etenkin vakavia onnettomuuksia.
Silti tällä palstalla taitamattomia ja itseensä luottamattomia on toivoteltu välillä busseihin, välillä vähemmin liikennöidyille väylille ja välillä jopa saunan taakse. Loogisempaa kai olisi poistaa tieltä ne, jotka savat aikaan eniten harmeja.
Silti tällä palstalla taitamattomia ja itseensä luottamattomia on toivoteltu välillä busseihin, välillä vähemmin liikennöidyille väylille ja välillä jopa saunan taakse. Loogisempaa kai olisi poistaa tieltä ne, jotka savat aikaan eniten harmeja.
Eli ne jotka saavat eniten vahinkoja aikaan voisivat ystävällisesti siirtyä joko
1) Käyttämään julkisia kulkuneuvoja
2) Jos on pakko ajaa niin käyttää vähemmin liikennöityjä väyliä
3) Tai jos ei muu auta niin mennä saunan tai vielä mielummin ladon taakse, siellä on enemmän tilaa
Olihan toi eilen ihan talvinen keli, kun illalla Hangosta Imatralle laskettelin tulemaan. Ei passannut hurjia, kun rengastus oli Pneumat 205/55-15 kesärenkaat 3-4 mm pinnalla.
On toi nelikko (325iX -89) vaan aika mahoton peli noillakin renkailla lumi-/jääpinnalla menemään ja ajovakaus aivan eri luokkaa takavetoiseen vastaavaan verrattuna. Jarruttaessa tietenkin normaalin liukas.
Oli Saksassakin lunta paikoitellen kuten Suomessa ja tiistaiaamuna muutama aste pakkasta Frankfurtin korkeudella. Tiet olivat kuivat. Keskiviikkona olikin sitten Hannoverissa +20 C!
"Toivottavasti ei ilmene, että jotkut idiootit ois vaihtanut jo kesärenkaat alle, kun ne nyt taas on sallittuja."
No ihan varmaan ilmenee, itse kävin viimeviikolla rengasliikkeessä kyselemässä, että onko paljon vaihdeltu kesärenkaita ja kuulemma oli. Jos on kova tarve vaihtaa nastattomiin renkaisiin jo maaliskuussa, suosittelen lämpimästi kitkarenkaita. Se ei paljon lohduta jos on selvinnyt nastarenkailla kevääseen asti hengissä ja kuolee samana päivänä kun vaihtaa kesärenkaat alle.
Aktiivinen vakionopeudensäädin on eri asia kuin tutkaohjattu Pre-Crash-järjestelmä joka on aina toiminnassa. Tutkaohjattu Pre-Crash-järjestelmä on tällä hetkellä Suomessa saatavissa vain Lexus LS-malliin (25 600 maksavan lisävarustepaketin yhteydessä!), koska Honda Legend ei ole myynnissä täällä. Aktiivisesta vakionopeudensäätimestä ei ole hyötyä eilisen kaltaisissa äkillisissä tilanteissa, koska se ei tee hätäjarrutusta vaan kytkeytyy vain pois päältä. Bosch tuo oman tutkaohjatun Pre-Crash systeeminsä tuotantoon vuonna 2006, jonka jälkeen se toivottavasti laajenee suht nopeasti myös halvempiin autoihin.
kaistan romut jakautuivat kahteen ryhmään:
1) Nelivetoautot, joista oiken mainostetaan ettei tällä autolla talvella ole liukasta. Kuvissa näkyi ainakin Honda, Hyundai, ja Range Rover. Kokemusteni mukaan nämä kuskit haluavat liukkailla moottoritiellä oikein esittää kuinka heiltä pesee. Viikko sitten kun ajelin takaveto BMW:llä peilijäisellä Porvoon tiellä varovasti useampi "näyttävä" neliveto-ohitus.
2) Spoilereilla ja aluvanteilla eli "urheilullisesti" varustetut normaalit kaupparatsu/merkonoomi/rojektipäällikkö-työsuhdeautot.
Mielestä liukkailla etelän moottoriteillä liikennekuri on tänä talvena laskenut, ja syyllisiä ovat nelivetoautojen "esittelijät" ja epäsuorasti niiden mainonta.
Itse en huomannut lainkaan jäätä viikko sitten tuolla Porvoon motarilla. Siis oliko sitä ihan oikeesti? Ajelin nimittäin torstaina itään. Eli siitä voi vaan päätellä että ajaa tohotan kiinnittämättä huomiota keliin ja käyköhän monelle kanssa-autoilijalle samalla tavalla?
Ajan päivittäin (=liikaa) Treen motarilla ja pe/su Porvoon tai Lahden motarilla enkä kylläkään voi sanoa että ne olis juuri nelivetoiset jotka kiiitää - kyllä siellä on kiitäjiä 106 Pösöstä ihan Volvoon saakka.
Yleinen tohotus on lisääntynyt ja liikennekuri on tosiaan höltynyt näiden 4 vuoden aikana kun olen "näillä kylillä" liikkunut.
Liekö sitten varusteet eli ABS-SRS-EBD-jnejne vaikuttanut, vaikea sanoa mutta tuskin.
Poliisi saisi olla näkyvimmin esillä!!
Ähem, nukuit viikon?
Kiitos paljon teille etelän koheltajille! Teidän ansiostanne vakuutusmaksut kohta nousevat. Olisko mitään tilannenopeuden arvioiminen ja riittävät t-u-r-v-a-v-ä-l-i-t.
Arvaa kerran miten tässä on käynyt?
Jos vakuutusmaksut nousevat saamme kiittää kaikkia landepaukkuja siitä. Stadilainen asuu joko Stadissa, Espoossa tai Vantaalla. Ei se lähde mihinkään Kehä III ulkopuolelle asumaan! Nämä kolaroijat ovat niitä muualta Suomesta muuttaneet, jonka työpaikat ovat Kehä III sisäpuolella, mutta haluavat asua mahdollisimman kaukana stadista, että tulee hima mieleen. Sitten on aamuisin kiire työpaikalle, ja yhtälailla kun hanskat tipahtaa klo 16.00 ja yläpää lyö tyhjää, on kiire kotiin! Ajo on myös kuten siellä landella päin. Unohdetaan yksi tärkeä juttu! Ei ollakaan enää baanalla yksin!
Jos vakuutusmaksut nousevat saamme kiittää kaikkia landepaukkuja siitä. Stadilainen asuu joko Stadissa, Espoossa tai Vantaalla. Ei se lähde mihinkään Kehä III ulkopuolelle asumaan! Nämä kolaroijat ovat niitä muualta Suomesta muuttaneet, jonka työpaikat ovat Kehä III sisäpuolella, mutta haluavat asua mahdollisimman kaukana stadista, että tulee hima mieleen. Sitten on aamuisin kiire työpaikalle, ja yhtälailla kun hanskat tipahtaa klo 16.00 ja yläpää lyö tyhjää, on kiire kotiin! Ajo on myös kuten siellä landella päin. Unohdetaan yksi tärkeä juttu! Ei ollakaan enää baanalla yksin!
On tainnut yläpää sinulla kivettyä 60-luvulle
Mistä tunnistaa perässäroikkujat 80%:sesti, siitä kun mökkikausi alkaa ja roikkujat kaksikymmenkertaistuvat.
Emme me landepaukut kyllä niitä mökkiläisiä kaipaa, siinä olet oikeassa että saisivat pysyä siellä kehä kolmosen sisäpuolella ghetoissaan.
Siitä että roikkuminen on suomessa suurin liikenteen ongelma olen edelleen samaa mieltä siitä huolimatta, että eräs nimimerkki minua tästä varmaan novellikokoelmalla muistuttaa että se onkin ylinopeus,
jahka se nyt lomaltaan muita autoilijoita jarruttamasta tänne taas ilmestyy.
Opitaanko muuten oikea turvaväli maantiellä ajamalla, vai ruuhkassa kaupungissa viiden kilometrin keskinopeudella ryömimällä?
Ps. toivottavasti korotukset kohdistuvat näihin jatkopala prenium autoihin niin menevät oikeaan osoitteeseen!
Jaa-a. Mistäs noin kova huuto lähtee? Mina puhuin vaan yleisesti etelän asukkaista, siihen kuuluu Uudenmaan lääni ja miksei myös vähän kauempaakin. Ei täällä Sisä-Suomessa mitään ketjukolareita ollut.
Miksi siitä piti tehdä asuinpaikkakysymys- stadilaiset vastaan landepaukut? Koira älähti. Ihan sama minulle kuka siellä kohelsi, mutta lopputulos on se, että vakuutusyhtiöt joutuvat pulittamaan pari miljoonaa korvauksia. siis jotkut kohelsivat. Itse asiassa aika monikin.
T-u-r-v-a-v-ä-l-i-t- ja TILANNENOPEUS.
"Ajelin aamulla töihin sokkona lumipöllyssä vähän toistasataa, mutta niinhän ne muutkin. Sitten havaitsin liian myöhään 50 auton röykkiön ja ajoin sekaan, koska kukaan ei ollut älynnyt laittaa hätävilkkuja päälle, varoituskolmioista puhumattakaan. Ja samantien joku ääliö pamautti takapaksiin. Jäin toviksi istumaan paikalleni ja surkuttelin huonoa tuuriani. Ja hyvä olikin, etten mennyt ulos tarkistamaan autoni vaurioita, koska vähän ajan kuluttua molemmat kyljetkin olivat rutussa, kun lähes samanaikaisesti niitä viisti taas pari autoa. Muuten olisi varmaan henki mennyt."
(Ote nimettömän autoilijan kertomuksesta)
(Ote nimettömän autoilijan kertomuksesta)
JUST! Tuollaisia sitä tiellä liikkuu! Mahtoi edes tuosta vähän oppia!
Jos vakuutusmaksut nousevat saamme kiittää kaikkia landepaukkuja siitä. Stadilainen asuu joko Stadissa, Espoossa tai Vantaalla. Ei se lähde m
Minä en todellakaan halua kuulua mihinkään snadin idioottilaumaan vaikka Espoossa asunkin eli jätä nyt hyvä mies tuo Espoo pois kun puhut paikasta nimeltään snadi. Espoossa asuu ihmisiä ja snadissa lautaterassiidiootteja.
Eiköhän iso osa noista autoilijoista ole kuitenkin sitä varakkaampaa porukkaa, jolla on isot talot etäällä ja monta autoa ja mahdollisesti merenrantaa tai järvenrantaa ja mahdollisuus tehdä etätöitä jos haluavat ja ovat satsanneet elämisen laatuun eli ovat älynneet muuttaa pois ahdistavista slummilähiöistä. Snadissa kun tuo laatu on lähinnä vitsi ellei laadulla tarkoita sitten esim typeriä ihmisiä, huumeiden helppoa saatavuutta, paskasta ilmaa ja tuhottua luontoa sekä melusaastetta. No on meillä Munkkiniemessä edelleen kolmio vuokralla, mutta sekin lähtee kohta myyntiin, joten sen verran olen vielä snadin kanssa tekemisissä.
Suurin syyhän on noissa valitettavissa onnettomuuksissa on surkeat kuskit, sillä pääkaupunkiseudulla minä mukaanlukien ei tarvitse osata ajaa, ajellaan kuivilla teillä hyvillä autoilla ja kitkoilla tietenkin eikä taatusti käydä koskaan esim jäällä tai radalla testaamassa mihin asti se kitka riittää. Vilkkuahan täällä ei käytetä juurikaan ja ajetaan niin per***ssä kun vaan voidaan. Suurin osa tuon päivän monesta sadasta onnettomuudesta tapahtui kuitenkin ihan helsingin alueella pienissä nopeuksissa.
Kiitos Warcraft, hyvää tekstiä ja rehellistä, vaikka jouduit laskemaan itsesikin samaan porukkaan (siis osaltaan).
Kiitos kiitos kiitos
Ei ollut porukalla huumoria, ei edes snadisti, vaikka siitä ei edes puhuttu. Mutta ottakaa iisisti silti siellä himassa ja myös liikenteessä!
On oikeastaan häpeä, että Suomessa sattuu tuollainen kolarisuma kolmella suurella sisääntuloväylällä yhtäaikaa. Se osoittaa suurta piittaamattomuutta liikenteessä, oli sitten heinähattu tai stadilainen, yhtälailla, ja luotetaan aivan liikaa SUV/HUV/City-4-vetoon, sekä yhdistelmiin ASB ja ESP + Airbag. Huonosti käy kun asennoituu - minulla on kiire, minulla on etuoikeus ajaa lujempaa. Voisimme hyvin asennoitua Suomessakin siihen, että näillä liikennemäärillä on katastrofi jos lunta tulee. Asennoidutaan liukkaalla moottoritiellä kuin Saksalaiset ja muut Eurooppalaiset - ajetaan niin, että kaikki pääsevät perille.
Olisipas mielenkiintoista kuulla jonkun kolarisumaan joutuneen oma kommentti siitä että miksi meni peltiä ruttuun.
Miksei Suomessa ole hyödynnetty onnettomuuden ennakkotiedotusta radion välityksellä niinkuin esim. Keski-Euroopassa, jossa kanavan kuuntelu keskeytyy pakotetun tiedotteen vuoksi ?
Järjestelmä on radioissa vakiona, mutta Suomessa sitä ei hyödynnetä, miksi ?
...Snadissa kun tuo laatu on lähinnä vitsi ellei laadulla tarkoita sitten esim typeriä ihmisiä, huumeiden helppoa saatavuutta, paskasta ilmaa ja tuhottua luontoa sekä melusaastetta....
Suurin syyhän on noissa valitettavissa onnettomuuksissa on surkeat kuskit, sillä pääkaupunkiseudulla minä mukaanlukien ei tarvitse osata ajaa, ajellaan kuivilla teillä hyvillä autoilla ja kitkoilla tietenkin eikä taatusti käydä koskaan esim jäällä tai radalla testaamassa mihin asti se kitka riittää. Vilkkuahan täällä ei käytetä juurikaan ja ajetaan niin per***ssä kun vaan voidaan. Suurin osa tuon päivän monesta sadasta onnettomuudesta tapahtui kuitenkin ihan helsingin alueella pienissä nopeuksissa.
Ja vaikka snadista puhutaan, niin eipä yleistetä. Kyllä täälläkin asuu ajattelevia ja jopa kunnollisia ihmisiä, aivan niinkuin Espossakin ja myös kehä III:n ulkopuolella. Mitä elämisen laatuun tulee, niin kullakin meistä on omat arvonsa, jotka ovat tärkeitä. Ihmiset ovat täällä yhtä typeriä kuin muuallakin, huumeita ei ole minulle tarjottu koskaan. Luonto on kyllä kovilla mutta ainakin täällä Helsingin itäisellä laidalla on luontoa ja rauhallisuuttakin.
Pääkaupunkiseudulla autoileminen on oma taiteen lajinsa. Täytyy kuitenkin muistaa, että liikennetiheys on täällä aivan omaa luokkaansa, mikä näkyy onnettomuustilastoissa aina.
Vilkun käytöstä olen täsmälleen samaa mieltä, se on täällä p.rseestä.
Radio Novassa tulee liikennetiedotteita joista on ainakin itselle ollut hyötyä. Ei ihan sekunnilleen eikä minuutilleen päivittyviä mutta hyödyllisiä kuitenkin.
Esimerkiksi kun oli jälleen yksi perjantainen lumimyräkkä ja moottoritiellä oli pelastustöitä käynnissä useammassa kohtaa niin tiesi etukäteen katsella tarkemmin että mitä siellä mutkan takana on.
Uutisissa haastateltiin paikan päällä erästä henkilöä. Hän oli välttänyt kolarin, parkkeerannut auton moottoritien sivuun (ilman hätävilkkuja), kertoi tyytyväisenä, että kömpi vaimon kanssa tienpenkkaa ylös turvaan , ja asettuii katsomaan mitä tulee tapahtumaan. Sen jo tiedämme, 100 atuoa ilmeisesti lisää. Näin Suomessa asiasta tulee ikäänkuin kansanhuvi, järkeä ei ole mukana hätävilkkujen käytössä. Niitä näkee käytettävän vain auton seisoessa jalkakäytävällä tai hinauksessa (hätävilkkujen käyttö on kiellettyä hinattavassa autossa).
[quote title="21.03.2005 klo 08:38 turbo-kiisseli kirjoitti"]
Miksei Suomessa ole hyödynnetty onnettomuuden ennakkotiedotusta radion välityksellä niinkuin esim. Keski-Euroopassa, jossa kanavan kuuntelu keskeytyy pakotetun tiedotteen vuoksi ?
Järjestelmä on radioissa vakiona, mutta Suomessa sitä ei hyödynnetä, miksi ?
Käsittääkseni järjestelmä on käytössä Suomessa , ainakin ylenaikainen kåyttää sitä , itse en juuri kuntele muita kanavia, eli kommentoikaapa muutkin, niin ehkä se saadaan kattavaksi, ellei se jo sitä ole.
Hätävilkku -nimi on vähän huono nimi. Ihmisten päähän on iskostunut että niitä käytetään vain kun hätä on todellinen.
Parempi olisi kun käytettäisiin nimitystä varoitusvilkut ja niitä tulisi voida käyttää aina kun halutaan varoittaa muita ympärillä...siis jo ennen kuin varsinainen hätä on käsillä. Tähän käsittääkseni saksan malli perustuu...varoitusvilkkuun.
Vai onko suomalaisen jotenkin vaikeampaa tunnustaa joutuneensa pulaan...varoitusvilkkujen kytkemisen kynnys on liian korkealla eli vasta sitten kun "paskat" on todella syvällä housuissa.
Itse menettelin kerran seuraavasti. Ajelin töihin, aamu oli juuri valjennut ja vastaantulijan kaistalla oli auto puoliksi tiellä ja penkassa. Pysäytin autoni en omalle kaistalle vaan kyseisen auton perän taakse keula vastaantulijoita kohti ja kytkin varoitusvilkut päälle. Sitten vasta painelin kyselemään mitä oli tapahtunut ja ruvettiin miettimään mitä tehdään. Oma kaista jäi vapaaksi liikenteelle ja vastaantulijat kiersivät oman varoitusvilkuilla olevan autoni. Naru omaan perään ja tempaistiin auto penkasta. Molempien matka jatkui onnellisesti.
Käsittääkseni järjestelmä on käytössä Suomessa , ainakin ylenaikainen kåyttää sitä , itse en juuri kuntele muita kanavia, eli kommentoikaapa muutkin, niin ehkä se saadaan kattavaksi, ellei se jo sitä ole.
Löysin virallisen terminkin tälle toiminnolle:
TA = Liikennetiedotus
Traffic Announcement identification Liikennetiedotus on käynnissä. Mikäli radiosta on valittu TA-toiminto päälle, radio seuraa aktiivisesti onko taustalla liiketiedotus käytössä myös soitinta kuunnellessa tai jos radio tukee EON-TA -toimintoa, silloin kun kuunnellaan toista (Ylen samankielistä) verkkoa (0 = ei tiedotusta 1= tiedotus).
Mutta toimiko tuo ennen/aikana kolarisumien ?
Ajoneuvojen vakuutusmaksut määräytyvät mm. asuinpaikan sekä ajoneuvon merkin ja moottorikoon mukaan. Pk-seudun autoilijat maksavat jo nyt muuta maata suurempia vakuutusmaksuja, koska joutuvat asuinpaikkansa perusteella muuta maata todennäköisemmin onnettomuuksiin. Vakuutusyhtiöt voivat yleisellä tasolla perustella maksujen korotustarvetta lisääntyneellä onnettomuusmäärällä, mutta korotus ei tule samansuuruisena kaikille automerkeille ja asuinpaikkakunnille.
"Liikenne- ja kaskovakuutuksen maksu määräytyy mm. asuinkuntasi mukaan. Vilkkaasti liikennöityjen seutujen vakuutusmaksut ovat korkeammat. Suomi on jaettu seitsemään eri maksualueeseen. "
Lähde Tapiola.
nimim Erkki: Ajotaitojen puutteesta ei ole missään tapauksessa kyse, päin vastoin. Tilanteen aiheuttaa se, että tien päällä on lähes pelkästään keskimääräistä taitavampia kiireisiä talviautoilijoita, joiden ei tarvitse venyttää turvaväliä tai alentaa nopeuttaan kehnossakaan kelissä. Antaa niiden osaamattomien madella naurettavan pitkin turvavälein kahdeksaakymppiään...
Tismalleen samaa mieltä. Itsensä huonoksi tietävät aiheuttavat vähemmän etenkin vakavia onnettomuuksia. Naiset nimittäin pitävät keskimäärin itseään keskivertokuskia huonompana ja kuin todistaakseen olevansa väärässä aiheuttavat vähemmän etenkin vakavia onnettomuuksia.
Silti tällä palstalla taitamattomia ja itseensä luottamattomia on toivoteltu välillä busseihin, välillä vähemmin liikennöidyille väylille ja välillä jopa saunan taakse. Loogisempaa kai olisi poistaa tieltä ne, jotka savat aikaan eniten harmeja.
Eli ne jotka saavat eniten vahinkoja aikaan voisivat ystävällisesti siirtyä joko
1) Käyttämään julkisia kulkuneuvoja
2) Jos on pakko ajaa niin käyttää vähemmin liikennöityjä väyliä
3) Tai jos ei muu auta niin mennä saunan tai vielä mielummin ladon taakse, siellä on enemmän tilaa