ajoin mootoritiellä 130km/h mittariss ohi "rekkaa" niin vielä mootoripöyräiljälle se ei ilmaesesti riittänyt kun piti ohittaa pientareen kautta ja jälkeen päin kuulin että samoin on kaynnyt monelle kaverille.
olin käymässä lomalla suomessa eli onko tietoa kuinka yleinen tapa tuosta on tullut?
samaan aikaan radiossa sanottiin että suomessa kuolevista mootripyöräilijöistä 80% on oma vika ,sitä taas ei täyty yhtään ihmetellä kun niitä seuraa...
Oletko ihan varma, että et lähtenyt ohittamaan, kun moottoripyöräilijä oli jo ohittamassa?
Ei ole mitenkään tavatonta, että jonossa ajettaessa joku edessä olevista lähtee myöskin ohittamaan vaikka takaa jo tulee ohittaja.
aivan 100% varma...
ei tarvitse kuin mennä ajamaan maantielle niin huomaa kuinka monet mootoripyöräilijät ajavat kuin idiootit ja nämä järjestään ns.urheilupyörillä
Rätkättimen mainitsema liikennesilmän täydellinen puuttuminen ilmenee hyvin esim. tilanteessa jossa joku kääntyy risteyksessä oikealle, ja väistää samalla kevyttäliikennettä. Jotkut tampiot väistävät ihan liian ''kaukaa'' jalankulkijoita, jolloin takana suoraan ajavat eivät pääse ohittamaan tätä.
Useimmiten olisi kyllä ihan tarpeeksi sitä tilaa hivuttaa vähän eteenpäin että muutkin mahtuu ohi, ja silti voi väistää turvallisesti suojatien ylittäjät.
Takanatulevat jäävät pahimmassa tapauksessa jumiin, ja punaisiin valot vaihtuu. Usein tehdään myös vaarallisia kaistanvaihtoja ja koukkauksia, kun takana odottajilla palaa hermot kaistantukkijaan.
ajoin mootoritiellä 130km/h mittariss ohi "rekkaa" niin vielä mootoripöyräiljälle se ei ilmaesesti riittänyt kun piti ohittaa pientareen kautta ja jälkeen päin kuulin että samoin on kaynnyt monelle kaverille.
olin käymässä lomalla suomessa eli onko tietoa kuinka yleinen tapa tuosta on tullut?
samaan aikaan radiossa sanottiin että suomessa kuolevista mootripyöräilijöistä 80% on oma vika ,sitä taas ei täyty yhtään ihmetellä kun niitä seuraa...
Oletko ihan varma, että et lähtenyt ohittamaan, kun moottoripyöräilijä oli jo ohittamassa?
Ei ole mitenkään tavatonta, että jonossa ajettaessa joku edessä olevista lähtee myöskin ohittamaan vaikka takaa jo tulee ohittaja.
aivan 100% varma...
ei tarvitse kuin mennä ajamaan maantielle niin huomaa kuinka monet mootoripyöräilijät ajavat kuin idiootit ja nämä järjestään ns.urheilupyörillä
On aivan samantekevää, oliko finmanin tapauksessa mp jo ohittamassa vai aloittiko ohituksen finmanin jälkeen. Tuollainen pientareen kautta (ylinopeudella) ohittaminen on joka tapauksessa täysin väärin. Etkös Rätkätin itsekin joskus todenut, että yhden virheeseen ei saa vastata toisella virheellä.
Kyseistä mp-kuskia ilmeisestikin ärsyttää jos ei eniten, niin ainakin kovin paljon eteen tulevat itseään hitaammat kulkijat. Tämän keskusteluketjun perusteella ilmiö ei vaikuta ollenkaan harvinaiselta. Seuraavissa kommenteissani olen poiminut muutaman erinomaisen esimerkin aiheesta. Kiinnostavaa on niissä se, ettei itsessä nähdä mitään vikaa, vain muissa. Ennuste tilanteen paranemisesta on siis surkea.
ddr5: "Vaarallisinta tuo lyhyt väli on maantiellä jos se lyhyt väli sattuu olemaan kahden rekan välissä. Kun lähdet ohittamaan rekkaa ja huomaat, että perskule, eipä mahdukaan auto tuohon rekkojen väliin niin siinäpä sitä sitten ajelet toisen kilometrin rekkojen rinnalla väärällä kaistalla ja toivot, että vastaan ei tule autoja."
Yhtään väheksymättä rekkojen liian lyhyen välin merkitystä, tässä vaiheessa kuitenkin voisi muistin virkistämiseksi kerrata TLL:n 18§.
Itse voisin todeta sekä varsin ärsyttäväksi, että puhtaasti myös laittomaksi tavaksi lähteä ohitukseen ilman, että ohittaja etukäteen varmistuu mahdollisuudesta ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä palata jonoon.
ddr5: " Nämähän ovat sellaisia asioita, joita poliisi ei valvo liikenteessä käsittääkseni ollenkaan."
Valitettavasti. Poliisin sakkolaskurin mukaan kuittaat tilanteesta 14 päiväsakkoa, rekkakuski 10. Harkinnanvaraa on +-4 päiväsakkoa.
Maantiellä liian lyhyttä väliä edellä ajavaan pitävä on myös varsinainen maanvaiva. Ohitettaessa hänen eteensä kun joutuu 'kiilaamaan'.
Tähän voisi todeta saman kuin ddr5:lle.
Miten niin joutuu kiilamaan? Minua ei kukaan ole vielä pakottanut kiilaamaan muita.
Tästä muiden haukkumisesta muodostui erinomainen keskustelu. Johan alkoi paljastua syitä, miksi jotain typerää tehdään. Ei olla valmiita luopumaan oman toiveen mukaisesta ajotavasta (etenemisnopeudesta) ja siksi pitää kiilata, tehdä vaarallisia ohituksia jne. Muut ovat niihin syyllisiä, kun eivät pidä riittävää etäisyyttä jne. Ehkä Rätkättimen esimerkissä Espalle kääntyjätkin joutuivat tukkimaan risteyksen, koska jono edessä ei vetänyt.
Ymmärtäisin, jos valittaisitte liian lyhyestä turvavälistä, koska sellainen torppaa ohitusmahdollisuuden. Mutta sitä en ymmärrä, että valitatte joutuvanne tekemään vaarallisia ohituksia tällaisen takia! Nyt hiukan jumppaa Rätkättimen mainitsemille ns. aivoille.
Nopeamman(vasemman) kaistan tulppaaja on todella epämiellyttävä tuttavuus kaksikaistaisella tiellä.
Tarkoitat varmaan nelikaistaista tietä. En sanoisi kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa nopeimmaksi, vaikka jotkut supersankarit siellä enemmän aikaansa viettävät kuin omalla kaistallaan...
En myöskään voi tietää, millaista tulppausta tässä tarkkaanottaen tarkoitat. Edellisen kommentin perusteella valitettavasti tulee mieleen yleinen tapa, jossa vasenta kaistaa ajavilla tuntuu olevan kuviteltu oikeus ajaa vapaasti haluamaansa (yli)nopeutta muiden ollessa velvollisia väistymään pois alta kuin hälytysajoneuvon edestä.
Jos ajetaan vilkkaan liikenteen aikaan vasenta kaistaa ja edessä on jono autoja kuten oikeallakin, silti aina joskus jonkun pitää työntää näitä pois edestänsä oikealle kaistalle, monesti liian ahtaisiin väleihin. Lyhythermoisimmat koukkaavat agressiivisesti oikealta ohi, jos sinne hiukankin enemmän tulee tilaa. Siinä sitten ohittaja saavuttaa seuraavan painostettavan ja näytelmä alkaa alusta.
Jälleeen kerran voisi pohtia, miten tilanteessa itse kunkin pitäisi toimia. Joutuuko painostamaan, koska muut ovat tiellä (ajavat hitaammin kuin itse toivoo voivansa ajaa). Joutuuko koukkaamaan oikealta ohitse ahtaassa välissä todennäköisesti ylinopeutta käyttäen, koska edessä ajava ei älyä väistää ja vieressä ajetaan liian lyhyin välein.
Kertokaa rohkeasti ja rehellisesti lisää itseänne ärsyttävistä tavoista, niin saadaan lisää pohdittavaa. Tämähän onkin uskomattoman hyödyllistä puuhaa.
Etkös Rätkätin itsekin joskus todenut, että yhden virheeseen ei saa vastata toisella virheellä.
Kyllä vain.
Herbert:
Kyseistä mp-kuskia ilmeisestikin ärsyttää jos ei eniten, niin ainakin kovin paljon eteen tulevat itseään hitaammat kulkijat. Tämän keskusteluketjun perusteella ilmiö ei vaikuta ollenkaan harvinaiselta.
Pitää tuokin paikkansa.
Noista aiemmista kommenteista minäkin kommentoin, että ....
- Yleisesti ottaen nuo ohittamaan lähtemisen perusteet ovat monesti todella heikot, mutta silti vain ohittamaan lähdetään ja sitten ollaan ongelmissa. Malttia ei monillakaan oikein tunnu olevan.
Ei niinkään ärsyttävää, mutta jokseenkin kummallista on moottoritien vasemman kaistan mieltäminen nopeaksi ja vetäväksi silloinkin, kun se ei sitä ruuhka-aikoina ole. Paras esimerkki on Lahden moottoritien ja kehä III:n liittymä pohjoiseen suunnattaessa iltapäiväruuhkan aikaan: vasemmalla kaistalla on liki kilometrin seisova jono samalla kun lähes tyhjää oikeaa kaistaa pääsee ajamaan esteettä.
Ymmärtäisin, jos valittaisitte liian lyhyestä turvavälistä, koska sellainen torppaa ohitusmahdollisuuden. Mutta sitä en ymmärrä, että valitatte joutuvanne tekemään vaarallisia ohituksia tällaisen takia! Nyt hiukan jumppaa Rätkättimen mainitsemille ns. aivoille.
Ei torppaa liian pieni väli ohitusmahdollisuuksia. Jos joku ajaa liian lähellä edellä ajavaa, se saa luvan väistää kun palaan oikealle kaistalle. Ohittamaan lähtiessä tämä täytyy tietenkin ottaa huomioon, että sen välin joutuu kiilaamalla sinne luomaan. Se on hieman hitaampaa kuin valmiiseen väliin palaaminen. Eli ihan sääntöjen mukaan mennään, kun varmistetaan kaistalle paluun mahdollisuudet.
Eräs ärsyttävä ilmiö on että bussi ja kuorkkikuskit nostavat oikeat pyörät jalkakäytävälle pysäköidessään ajoneuvon. Etenkin paikoissa, joissa liikenne on hiljaista ja nopeudet alhaisia, ja jalankulku runsasta ja jalkakäytävä kapea. Ne kanttikivet ja päällysteet tuskin on tehty kestämään raskaiden murjontaa. Joskushan niitä näkyy irrallaan.
Tai henkilöautoilijat, jotka pysäköivät pysäköintikieltoalueella pyörätielle, vaikka tielläkin olisi tilaa, näkyvyyttä ja liikenne hyvin vähäistä. Tähän syyllistyvät törkeän usein myös poliisit. Kiva sitten pyörällä kierrellä nurmikon tai ajoradan kautta. Tai arvailla koska ovi pamahtaa seljälleen.
Maantiellä roikutaan toisen perässä vaikka ei ole minkäänlaista aikomusta lähteä ohittamaan. Tälläisiä kun sattuu 10 autoa peräkkäin ja jos haluaisit lähteä ohittamaan, on ohitettava koko jono kerralla koska väleihin ei mahdu.
Maantiellä ajetaan koko ajan samaa vauhtia, oli rajoitus sitten 100, 80 tai jopa 60. Itse ajan vakkarilla ja kun rajoitus vaihtuu, muutan nopeuttani (vakkarilla tämä käy hyvin kun nopeutta pystyy helposti nostamaan/laskemaan 10km/h kerralla). Esim. eilen ohitin satasen rajoitusalueella auton, joka ajoi vähän reilut 90km/h. Kun tultiin 80km/h alueelle niin kyseinen auto tuli aivan persuksiin kiinni, mutta rajoituksen taas vaihtuessa takaisin sataseen alkoi taas jäämään. Tätä jatkui, kunnes tultiin 60 alueelle ja nelikaistaiselle tielle, niin kyseinen auto painoi ohitseni toista kaistaa noin 80km/h nopeutta.
Ärsyttävää on myös pysäköidessä jätettävät tarpeettoman suuret välit, siten että kadunpätkälle johon mahtuisi 10 autoa peräkkäin hyvin parkkiin jos jokainen vähän edes miettisi miten autonsa jättää, mahtuukin vain 6 autoa kun jätetään eteen ja taakse ne mukavat 2-3m välit. Todella usein näkee myös sellaisen että rakoon johon mahtuisi hyvin kaksi autoa, onkin joku ajanut autonsa aivan keskelle.
Lisää liikenneraivoa aiheuttaa ihmisten turha hidastelu liikennevaloista lähdettäessä. En tarkoita että täytyisi lähteä liikkeelle renkaat vinkuen, mutta olisi kuitenkin toivottavaa jos lähdettäisiin sellaista vauhtia että muutkin ehtivät samoilla vihreillä kuin kaksi jonon ensimmäistä. Lisäksi ripeät kiihdytykset säästävät bensaa, joten yhtään järkisyytä en keksi miksi valoista pitää lähteä niin että 40km/h vauhdin saavuttaminen kestää puoli minuuttia.
drive: "Ohittamaan lähtiessä tämä täytyy tietenkin ottaa huomioon, että sen välin joutuu kiilaamalla sinne luomaan. Se on hieman hitaampaa kuin valmiiseen väliin palaaminen. Eli ihan sääntöjen mukaan mennään, kun varmistetaan kaistalle paluun mahdollisuudet."
Melkoinen tulkinta, sanoisin. En tiennytkään, että kiilaminen on sallittua.
drive: "Ohittamaan lähtiessä tämä täytyy tietenkin ottaa huomioon, että sen välin joutuu kiilaamalla sinne luomaan. Se on hieman hitaampaa kuin valmiiseen väliin palaaminen. Eli ihan sääntöjen mukaan mennään, kun varmistetaan kaistalle paluun mahdollisuudet."
Melkoinen tulkinta, sanoisin. En tiennytkään, että kiilaminen on sallittua.
Mitä kiilaaminen on?
a) Liian lähellä ajavan itsepäisen ja joustamattoman kuljettajan mielestä se on sitä, kun joku tulee ja vie väkivalloin mun paikan. Ikäänkuin liikenteessä omistettaisiin jotain paikkoja jonoissa.
b) Kiilaamisen ei tarvitse olla ollenkaan näin dramaattista tai tunteita herättävää. Kiilaaja näyttäytyy että hei olisin tulossa tähän. Kiilattava antaa tilaa ja kiilaaja pääsee turvallisesti jonoon.
Kummanlainen kiilattava sinä olet? Vilkutteletko valoja tai tööttäiletkö? Vai vedätkö peräti välin täysin kiinni ja yrität tappaa? Joskus tuntuu, että juuri ne jotka ovat äänekkäimmin huolissaan liikenneturvallisuudesta ja TLL:n noudattamisesta, toimivat näin. Nämä hemmot voisivat liikenneturvallisuutta parantaa eniten katsomalla peiliin.
ddr5: "Vaarallisinta tuo lyhyt väli on maantiellä jos se lyhyt väli sattuu olemaan kahden rekan välissä. Kun lähdet ohittamaan rekkaa ja huomaat, että perskule, eipä mahdukaan auto tuohon rekkojen väliin niin siinäpä sitä sitten ajelet toisen kilometrin rekkojen rinnalla väärällä kaistalla ja toivot, että vastaan ei tule autoja."
Yhtään väheksymättä rekkojen liian lyhyen välin merkitystä, tässä vaiheessa kuitenkin voisi muistin virkistämiseksi kerrata TLL:n 18§.
Itse voisin todeta sekä varsin ärsyttäväksi, että puhtaasti myös laittomaksi tavaksi lähteä ohitukseen ilman, että ohittaja etukäteen varmistuu mahdollisuudesta ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä palata jonoon.
Se on monesti aika hankala rekan takana ajellessa arvioida kuinka lähellä rekka on edellä menevää. Joskus sen rekan edessä saattaa ajella pakettiauto + venetraileriyhdistelmä, jota ei sieltä rekan takaa havaitse ollenkaan. Se saattaa tulla täytenä yllätyksenä. Ei kaikkiin tilanteisiin voi liikenteessä aina varautua. Tutuilla teillä noita yllätyksiä harvemmin sattuu mutta tuntemattomilla teillä on kaikenlaisia notkoja ja mutkia, joista ei ole etukäteen mitään hajua. Yllätyksiä tulee liikenteessä eteen vaikka kuinka jeesustelisi puhkiluettu tieliikennelakikirja repsikan penkillä. Tekniikan maailamassa on ilmestynyt joskus juttu nimeltään "osaatko ohittaa".
a) Liian lähellä ajavan itsepäisen ja joustamattoman kuljettajan mielestä se on sitä, kun joku tulee ja vie väkivalloin mun paikan. Ikäänkuin liikenteessä omistettaisiin jotain paikkoja jonoissa."
Tuollaiset kuskit ajelevat yleensä rekan perässä, eivätkä viitsi/osaa sitä rekkaa ohittaa. Takana tulisi paljonkin ohitushaluisia, mutta rekka + V70 Volvo peräkkäin muodostaa sen verran pitkän yhdistelmän, ettei siitä välttämättä ehdi Suomen suorilla ohi. Siksi onkin turvallisempaa "kiilata" ensin siihen V70:n ja rekan väliin ja jarruttaa sitten vauhtia, että välimatka rekkaan on riittävän pitkä, että näkee sinne rekan eteen. Sitten vaan ohi kun tulee sopiva kohta.
Tuollaiset kuskit ajelevat yleensä rekan perässä, eivätkä viitsi/osaa sitä rekkaa ohittaa. Takana tulisi paljonkin ohitushaluisia, mutta rekka + V70 Volvo peräkkäin muodostaa sen verran pitkän yhdistelmän, ettei siitä välttämättä ehdi Suomen suorilla ohi.
Riippuu tietenkin siitä, miten tarkasti haluaa lakia noudattaa ja mitä löytyy konepellin alta. Omia ohituksiani ei yksi Volvo rekan perässä kummemmin haittaa.
Tuollaiset kuskit ajelevat yleensä rekan perässä, eivätkä viitsi/osaa sitä rekkaa ohittaa. Takana tulisi paljonkin ohitushaluisia, mutta rekka + V70 Volvo peräkkäin muodostaa sen verran pitkän yhdistelmän, ettei siitä välttämättä ehdi Suomen suorilla ohi.
Riippuu tietenkin siitä, miten tarkasti haluaa lakia noudattaa ja mitä löytyy konepellin alta. Omia ohituksiani ei yksi Volvo rekan perässä kummemmin haittaa.
No ei se nyt ainakaan tehosta ole kiinni. Itselläni on kaksi omalla mittapuullani hyvin tehokasta autoa ollut. Eikä välttämättä lain kunnioittamisestakaan, vaan omasta ja muiden turvallisuudesta.
a) Liian lähellä ajavan itsepäisen ja joustamattoman kuljettajan mielestä...
b) Kiilaamisen ei tarvitse olla ollenkaan näin dramaattista...
Kummanlainen kiilattava sinä olet?"
Edustan ryhmää b kuten iso osa muistakin kuljettajista, vaikka itsekseni saatankin manata kiilarin törppöilyä.
En tiedä, millaisia muita piirteitä juuri a-ryhmäläisiin liittyy, enkä lähde sitä nyt arvailemaan. Tuskin sinullakaan on tarjota tähän omaa mielikuvitustasi parempaa lähdemateriaalia. Mutta kiilattavan käytöstavalla on harvinaisen vähän merkitystä siihen, onko kiilaaminen laillista vai laitonta tai hyvä vai huono tapa. Lisäksi normali kaistanvaihto ruuhkaliikenteessä on pikkuisen erityyppinen tilanne kuin ohitus vastaantulijoiden kaistaa käyttäen.
Jälleen kerran aiheen käsittely suistui oman virheen tarkastelusta muiden toimintaan. Tämä taita olla tosi sitkeä piirre joissain kuljettajissa. Syy ongelmiin pitää löytyä muista vaikka kiven alta kaivamalla, siinä itse vain marttyyrinä joutuu toimimaan väärin.
"Nämä hemmot [jotka vetävät välit kiinni ja yrittävät tappaa jne] voisivat liikenneturvallisuutta parantaa eniten katsomalla peiliin."
Se, että näitä ei määrällisesti nykyistä enempää ole, mahdollistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvien selviytymisen liikenteessä.
Se on monesti aika hankala rekan takana ajellessa arvioida kuinka lähellä rekka on edellä menevää. Joskus sen rekan edessä saattaa ajella pakettiauto + venetraileriyhdistelmä, jota ei sieltä rekan takaa havaitse ollenkaan. Se saattaa tulla täytenä yllätyksenä. Ei kaikkiin tilanteisiin voi liikenteessä aina varautua. Tutuilla teillä noita yllätyksiä harvemmin sattuu mutta tuntemattomilla teillä on kaikenlaisia notkoja ja mutkia, joista ei ole etukäteen mitään hajua. Yllätyksiä tulee liikenteessä eteen vaikka kuinka jeesustelisi puhkiluettu tieliikennelakikirja repsikan penkillä. Tekniikan maailamassa on ilmestynyt joskus juttu nimeltään "osaatko ohittaa".
On totta, että virheitä sattuu. Niistä pitää kuitenkin olla valmis kantamaan vastuunsa eikä vierittämään syytä toisen niskaan, kuten tässä keskustelussa tapahtui. Minusta ensimmäinen ja paha, suorastaan aloittelijamainen virhe tulee tehtyä, jos lähtee ohitukseen ilman, että paluureitti omalle kaistalle on varmistettu. Näitä kyllä näkee silloin tällöin, joten ei se ainutlaatuinen ilmiö ole.
Ohitustilanteessa mahdollisen onnettomuuden seuraukset ovat hyvin vakavia kaikille osapuolille, joten jos ei koe osaavansa ohittaa, on olemassa sellainenkin mahdollisuus ettei ohita. Kukaan ei pakota. Tämä vain tuntuu ainakin tämän keskustelun perusteella joillekin kovin vaikeasti sisäistettävältä asialta.
Ohitukseen lähtijän perusasioihin kuuluu varmistua siitä, että reitti on selvä. Jos notko, mutka tai edessä ajavassa jonossa oleva omalle kaistalle paluuseen tarvittava rako jää huomaamatta, ei kuski ole hoitanut velvollisuuttansa. Kuinka edes voit kuvitella lähteväsi ohittamaan, jos et näe tietä ohitukseen vaadittavalta matkalta? Ethän voi tietää myöskään mahdollisista vastaantulijoista. Luotatko siihen, että jos et ole havainnut keltaista viivaa, ohituskieltomerkkiä tai vastaantulijaa, edellytykset ohitukselle ovat olemassa?
TM:n osaatko ohittaa-artikkeli on hyvä. Niitä oppeja noudattaen virheitä sattuu äärettömän harvoin etenkin, jos muistaa ettei pakko ole ohittaa. Artikkelin lukenut ja etenkin sen ymmärtänyt tuskin valittaa nettipalstalla, kuinka ohittajana joutuu kiilaamaan muita tms. typerää.
Takana tulisi paljonkin ohitushaluisia, mutta rekka + V70 Volvo peräkkäin muodostaa sen verran pitkän yhdistelmän, ettei siitä välttämättä ehdi Suomen suorilla ohi. Siksi onkin turvallisempaa "kiilata" ensin siihen V70:n ja rekan väliin ja jarruttaa sitten vauhtia, että välimatka rekkaan on riittävän pitkä, että näkee sinne rekan eteen. Sitten vaan ohi kun tulee sopiva kohta.
Jos ohittamisesta on muodostunut noin kova pakkomielle, suosittelisin kuitenkin lähestymään asiaa jostain toisesta suunnasta kuin pohtimalla kahden huonon vaihtoehdon välistä paremmuusjärjestystä.
Riippuu tietenkin siitä, miten tarkasti haluaa lakia noudattaa ja mitä löytyy konepellin alta. Omia ohituksiani ei yksi Volvo rekan perässä kummemmin haittaa.
Kolmas huono vaihtoehto tässä tilanteessa on paikata osaamattomuuttaan hevosvoimilla. Autokauppiaat ovat valitettavasti onnistuneet myymään tämän turvallisuutta parantavana ratkaisuna. Maaperä kauppiaiden puheille on otollinen, joten tilannetta en yhtään ihmettele. Huolestuttava se kyllä on.
"Nämä hemmot [jotka vetävät välit kiinni ja yrittävät tappaa jne] voisivat liikenneturvallisuutta parantaa eniten katsomalla peiliin."
Se, että näitä ei määrällisesti nykyistä enempää ole, mahdollistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvien selviytymisen liikenteessä.
Röyhkeän ja itsekkään ajototyylin "hallitsevien" puuhastelut mahdollistaa sääntöjä noudattavat. Miksikö? No siksi, kun jokaista kuskia auttaa suunnattoman paljon liikenteen ennalta-arvattavuus elikkä se, että noudattamalla liikennesääntöjä ja varsinkin väistämissääntöjä, voi ennalta tietää miten kukakin toimii. Kun tuohon sakkiin tulee häirikkö, niin juuri tuo häirikkö pystyy tietämään ja näkemään mihin hän voi itsensä tunkea ja muut väistävät.
Ongelma häiriköille tulee silloin, kun sattuu useita säännöistä piittamatomia samaan paikkaan ja kukaan ei edes yritä väistää toinen toistaan. On helppo ajaa melkoistakin ylinopeutta, kun varmasti tietää, että siellä ei ole muista kaahareita. Puikkelehtimen kaistoilta toisille onnistuu helposti, kun kukaan muu ei puikkelehdi samaan aikaan.
Tästä siis voimme päätellä, että kaaharit, kiilarit ja ylinopeuskuskit ovat lakia noudattavien syytä.
Jälleen kerran aiheen käsittely suistui oman virheen tarkastelusta muiden toimintaan. Tämä taita olla tosi sitkeä piirre joissain kuljettajissa. Syy ongelmiin pitää löytyä muista vaikka kiven alta kaivamalla, siinä itse vain marttyyrinä joutuu toimimaan väärin.
Voisitko Herbert käyttää lainauksia niinkuin muutkin tuolla "lainaa" painikkeella niitä quote komentoja käyttäen? Viestejäsi olisi helmpompi kommentoida, ja saada näkyviin vanhat lainaukset siististi sisäkkäin.
Aika säälittäävää mielestäni tuolla tavalla kepuloimalla yrittää puolustella joustamatonta liikennekulttuuria. Se ei ole kenenkään etu, etteivät ohittajat mene ohi vaan pysyvät samassa jonossa tiiviissä nipussa hitaampien kanssa peläten ohituksen estäjiä. Ohittamisen estely on ehdottoman kiellettyä. Päin vastoin, lain mukaankin on ohituksen havaittuaan pysyttävä kaistan oikeassa reunassa ja olla kiihdyttämättä. Viimeinen tilaisuus ohitettavalle havaita ohitus ja suorittaa velvollisuutensa on siinä kohdassa, kun ohittaja on tulossa eteen.
Aika jästipäistä ajatella että ohitus ei pelkästään olisi ohittajan vastuulla, vaan ohitettava saisi sitä jopa tahallaan vaikeuttaa.
Se, että näitä ei määrällisesti nykyistä enempää ole, mahdollistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvien selviytymisen liikenteessä.
Ohituksen estäminen ei ole mitenkään puolusteltavissa. Ainoat ohitukset jotka saisi jättää tekemättä, ovat niitten alinopeuskänniänkyröiden tekemiä, kun vailla järjen häivää ohittavat takaisin ja haluavat ajella edellä hitaammin vaikka väkisin.
Ohituksen estäminen ei ole mitenkään puolusteltavissa. Ainoat ohitukset jotka saisi jättää tekemättä, ovat niitten alinopeuskänniänkyröiden tekemiä, kun vailla järjen häivää ohittavat takaisin ja haluavat ajella edellä hitaammin vaikka väkisin.
Ai? Minä olen kyllä nähnyt vaikka minkälaisia ohituksia, jotka olisivat saaneet jäädä tekemättä. Suurempi ongelma ovat ne reikäpäät joiden on pakko päästä ohi missä tahansa ja milloin tahansa. Jos on jatkuva jono, niin ohittelulla hidastaa vain muitten matkantekoa ja riskeeraa liikenneturvallisuuden. Mitään ajallista säästöä ohittelulla esimerkiksi juhannusruuhkassa ei saa.
Voisitko Herbert käyttää lainauksia niinkuin muutkin tuolla "lainaa" painikkeella niitä quote komentoja käyttäen? Viestejäsi olisi helmpompi kommentoida, ja saada näkyviin vanhat lainaukset siististi sisäkkäin.
Voin yrittää, vaikka en minä tätä helpompana pidä. Enkä näe yleensä kovin suurta ideaa laittaa tänne lainauksen lainauksen lainauksia.
Aika säälittäävää mielestäni tuolla tavalla kepuloimalla yrittää puolustella joustamatonta liikennekulttuuria.
En yritä puolustella joustamatonta liikennekulttuuria. Olen vain todennut, että kiilaamiseen perustuva ohitus on laiton. Samoin laitonta on ajaa liian lähellä. Liian lähellä ajaminen ei kuitenkaan poista ohittajan vastuuta TLL:n 18§ mainituista ohituskielloista.
Se ei ole kenenkään etu, etteivät ohittajat mene ohi vaan pysyvät samassa jonossa tiiviissä nipussa hitaampien kanssa peläten ohituksen estäjiä.
Lain mukaan ei pidä ajaa tiiviissä nipussa. Se ei myöskään ole kenenkään etu.
Jos sellainen tilanne kuitenkin on syntynyt, ei se oikeuta kiilaamaan tai tekemään jotain muuta typerää.
Ohittamisen estely on ehdottoman kiellettyä. Päin vastoin, lain mukaankin on ohituksen havaittuaan pysyttävä kaistan oikeassa reunassa ja olla kiihdyttämättä.
Totta, mutta liittyykö se jotenkin tähän?
Aika jästipäistä ajatella että ohitus ei pelkästään olisi ohittajan vastuulla, vaan ohitettava saisi sitä jopa tahallaan vaikeuttaa.
Niin on. Onko joku ajatellut, ettei ohitettavalla olisi velvollisuuksia?
Ainoat ohitukset jotka saisi jättää tekemättä, ovat niitten alinopeuskänniänkyröiden tekemiä, kun vailla järjen häivää ohittavat takaisin ja haluavat ajella edellä hitaammin vaikka väkisin.
Minulla tulee mieleen muitakin tapauksia, mutta antaa olla.
Riippuu tietenkin siitä, miten tarkasti haluaa lakia noudattaa ja mitä löytyy konepellin alta. Omia ohituksiani ei yksi Volvo rekan perässä kummemmin haittaa.
Kolmas huono vaihtoehto tässä tilanteessa on paikata osaamattomuuttaan hevosvoimilla. Autokauppiaat ovat valitettavasti onnistuneet myymään tämän turvallisuutta parantavana ratkaisuna. Maaperä kauppiaiden puheille on otollinen, joten tilannetta en yhtään ihmettele. Huolestuttava se kyllä on.
Minä en ole tohtori kummoinen mutta ainakin tiedän sen, että vastaantulevien kaistalla kannattaa viettää mahdollisimman vähän aikaa.
En tiedä onko joku ajatellut niin mutta kyllä sinä olet pelkästään ohittajia syytellyt tähän mennessä.
Tämä johtuu siitä, että sinä ja Vackraste lähditte ohittamaan tilanteessa, jossa ohittaminen on kielletty ja kaadoitte oman virheenne toisten syyksi.
Vackraste: "Maantiellä liian lyhyttä väliä edellä ajavaan pitävä on myös varsinainen maanvaiva. Ohitettaessa hänen eteensä kun joutuu 'kiilaamaan'."
ddr5: " Vaarallisinta tuo lyhyt väli on maantiellä jos se lyhyt väli sattuu olemaan kahden rekan välissä. Kun lähdet ohittamaan rekkaa ja huomaat, että perskule, eipä mahdukaan auto tuohon rekkojen väliin niin..."
Koittaka nyt jo ymmärtää, että jos ohituksen vaatima reitti ei ole selvä, ohittaminen on kielletty! Jos ohitettavan liian lyhyt etäisyys seuraavaan tulee yllätyksenä, ei ohittaja ole huolehtinut velvollisuudestaan. Ei tämä ole mitään jääkiekkoa, jossa sijoitetaan kiekko pitkälle vastustajan puolelle ja sitten mennään perään ja toivotaan, että saadaan kiekko pelattua sieltä itselle.
Kun olen ohittamssa selvästi rajoituksen alle ajavaa, ko. auton kuski painaa rinnalla kaasua, aiheuttaen kylmää hikeä otsallani...
Samainen kuski todennäköisesti tulee takapuskuriini kiinni kun ajan päiväkodin/koulun kohdalla 40 km/h rajoituksen mukaisesti.
Havaintojen mukaan tähän "tasanopeiluun" (n. 60 km/h rajoituksesta huolimatta) ovat kaikista alttiimpia +60-vuotiaat kansalaiset.
Rätkätin:
Noista aiemmista kommenteista minäkin kommentoin, että ....
- Yleisesti ottaen nuo ohittamaan lähtemisen perusteet ovat monesti todella heikot, mutta silti vain ohittamaan lähdetään ja sitten ollaan ongelmissa. Malttia ei monillakaan oikein tunnu olevan.
Mitä tarkoittaa 40km/h alueella selvästi alle rajoituksen ajava?
Kannattaisiko pitää turvavälit kunnossa ja aina ennen ohituksia tarkkailla tilannetta jonkin aikaa ennen ohitukspäätöstä. Onko käynyt tuolloin, että jäätyäsi kuitenkin ohitettavan taakse, nopeus onkin ollut ohitettavan kiihdytyksen jälkeen kohdillaan. Joskus sattuu, tosi harvoin kylläkin, että kyseessä voisi olla tahallinen kiusanteko, mutta niille ei voi mitään.
Haiskahtaa, että kyseessä voisi olla pieni kylä tai lähiö tai vastaava, jossa on kouluja, päiväkoteja ja paljon risteyksiä ja suojateitä sekä vastaava määrä korokkeita ja liikenteenjakajia. Mahdolliset ohituspaikat ovat tuollaisissa todella vähissä ja usein aivan tarkoituksellisesti tehty täysin mahdottomiksi.
Joskus käy niinkin, että joku pakettiautoilija stoppaa tuollaiseen paikkaan osoitteita ja karttoja lukemaan eikä tajua lainkaan, että koko perässätuleva liikenne seisoo. Kun ei ole liikenteellistä pelisilmää, niin sitten sitä ei vain ole.
Noilla 40km/h alueilla saa varautua mopoihin, pyöräilijöihin aivan keskellä tietä tai katua ja muutenkin matelevaan tai erittäin hitaaseen menoon. On lisäksi muistettava, että päälleajo kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa on aina kielletty riippumatta siitä kuka on oikeassa tai väärässä. Malttia vain pitää olla reilusti.
Nopeudet ovat kaiken kaikkiaan sellainen juttu, että vaikka edellä ajava menisi mitä tahansa nopeutta moottoriteillä tai kinttupoluilla ja jos jostain syystä ei ohikaan pääse, niin mitä ihan oikeasti voi tehdä? Soittaa paikalliselle nimismiehelle, että taas mua kiusataan? Sitten tietenkin harmittaa vielä enemmän, jos sattuu itse olemaan se nimismies.
Rätkätin:
aivan 100% varma...
ei tarvitse kuin mennä ajamaan maantielle niin huomaa kuinka monet mootoripyöräilijät ajavat kuin idiootit ja nämä järjestään ns.urheilupyörillä
Rätkättimen mainitsema liikennesilmän täydellinen puuttuminen ilmenee hyvin esim. tilanteessa jossa joku kääntyy risteyksessä oikealle, ja väistää samalla kevyttäliikennettä. Jotkut tampiot väistävät ihan liian ''kaukaa'' jalankulkijoita, jolloin takana suoraan ajavat eivät pääse ohittamaan tätä.
Useimmiten olisi kyllä ihan tarpeeksi sitä tilaa hivuttaa vähän eteenpäin että muutkin mahtuu ohi, ja silti voi väistää turvallisesti suojatien ylittäjät.
Takanatulevat jäävät pahimmassa tapauksessa jumiin, ja punaisiin valot vaihtuu. Usein tehdään myös vaarallisia kaistanvaihtoja ja koukkauksia, kun takana odottajilla palaa hermot kaistantukkijaan.
finman:
On aivan samantekevää, oliko finmanin tapauksessa mp jo ohittamassa vai aloittiko ohituksen finmanin jälkeen. Tuollainen pientareen kautta (ylinopeudella) ohittaminen on joka tapauksessa täysin väärin. Etkös Rätkätin itsekin joskus todenut, että yhden virheeseen ei saa vastata toisella virheellä.
Kyseistä mp-kuskia ilmeisestikin ärsyttää jos ei eniten, niin ainakin kovin paljon eteen tulevat itseään hitaammat kulkijat. Tämän keskusteluketjun perusteella ilmiö ei vaikuta ollenkaan harvinaiselta. Seuraavissa kommenteissani olen poiminut muutaman erinomaisen esimerkin aiheesta. Kiinnostavaa on niissä se, ettei itsessä nähdä mitään vikaa, vain muissa. Ennuste tilanteen paranemisesta on siis surkea.
ddr5: "Vaarallisinta tuo lyhyt väli on maantiellä jos se lyhyt väli sattuu olemaan kahden rekan välissä. Kun lähdet ohittamaan rekkaa ja huomaat, että perskule, eipä mahdukaan auto tuohon rekkojen väliin niin siinäpä sitä sitten ajelet toisen kilometrin rekkojen rinnalla väärällä kaistalla ja toivot, että vastaan ei tule autoja."
Yhtään väheksymättä rekkojen liian lyhyen välin merkitystä, tässä vaiheessa kuitenkin voisi muistin virkistämiseksi kerrata TLL:n 18§.
Itse voisin todeta sekä varsin ärsyttäväksi, että puhtaasti myös laittomaksi tavaksi lähteä ohitukseen ilman, että ohittaja etukäteen varmistuu mahdollisuudesta ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä palata jonoon.
ddr5: " Nämähän ovat sellaisia asioita, joita poliisi ei valvo liikenteessä käsittääkseni ollenkaan."
Valitettavasti. Poliisin sakkolaskurin mukaan kuittaat tilanteesta 14 päiväsakkoa, rekkakuski 10. Harkinnanvaraa on +-4 päiväsakkoa.
Vackraste:
Tähän voisi todeta saman kuin ddr5:lle.
Miten niin joutuu kiilamaan? Minua ei kukaan ole vielä pakottanut kiilaamaan muita.
Tästä muiden haukkumisesta muodostui erinomainen keskustelu. Johan alkoi paljastua syitä, miksi jotain typerää tehdään. Ei olla valmiita luopumaan oman toiveen mukaisesta ajotavasta (etenemisnopeudesta) ja siksi pitää kiilata, tehdä vaarallisia ohituksia jne. Muut ovat niihin syyllisiä, kun eivät pidä riittävää etäisyyttä jne. Ehkä Rätkättimen esimerkissä Espalle kääntyjätkin joutuivat tukkimaan risteyksen, koska jono edessä ei vetänyt.
Ymmärtäisin, jos valittaisitte liian lyhyestä turvavälistä, koska sellainen torppaa ohitusmahdollisuuden. Mutta sitä en ymmärrä, että valitatte joutuvanne tekemään vaarallisia ohituksia tällaisen takia! Nyt hiukan jumppaa Rätkättimen mainitsemille ns. aivoille.
Vackraste:
Tarkoitat varmaan nelikaistaista tietä. En sanoisi kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa nopeimmaksi, vaikka jotkut supersankarit siellä enemmän aikaansa viettävät kuin omalla kaistallaan...
En myöskään voi tietää, millaista tulppausta tässä tarkkaanottaen tarkoitat. Edellisen kommentin perusteella valitettavasti tulee mieleen yleinen tapa, jossa vasenta kaistaa ajavilla tuntuu olevan kuviteltu oikeus ajaa vapaasti haluamaansa (yli)nopeutta muiden ollessa velvollisia väistymään pois alta kuin hälytysajoneuvon edestä.
Jos ajetaan vilkkaan liikenteen aikaan vasenta kaistaa ja edessä on jono autoja kuten oikeallakin, silti aina joskus jonkun pitää työntää näitä pois edestänsä oikealle kaistalle, monesti liian ahtaisiin väleihin. Lyhythermoisimmat koukkaavat agressiivisesti oikealta ohi, jos sinne hiukankin enemmän tulee tilaa. Siinä sitten ohittaja saavuttaa seuraavan painostettavan ja näytelmä alkaa alusta.
Jälleeen kerran voisi pohtia, miten tilanteessa itse kunkin pitäisi toimia. Joutuuko painostamaan, koska muut ovat tiellä (ajavat hitaammin kuin itse toivoo voivansa ajaa). Joutuuko koukkaamaan oikealta ohitse ahtaassa välissä todennäköisesti ylinopeutta käyttäen, koska edessä ajava ei älyä väistää ja vieressä ajetaan liian lyhyin välein.
Kertokaa rohkeasti ja rehellisesti lisää itseänne ärsyttävistä tavoista, niin saadaan lisää pohdittavaa. Tämähän onkin uskomattoman hyödyllistä puuhaa.
Herbert:
Kyllä vain.
Herbert:
Pitää tuokin paikkansa.
Noista aiemmista kommenteista minäkin kommentoin, että ....
- Yleisesti ottaen nuo ohittamaan lähtemisen perusteet ovat monesti todella heikot, mutta silti vain ohittamaan lähdetään ja sitten ollaan ongelmissa. Malttia ei monillakaan oikein tunnu olevan.
Ei niinkään ärsyttävää, mutta jokseenkin kummallista on moottoritien vasemman kaistan mieltäminen nopeaksi ja vetäväksi silloinkin, kun se ei sitä ruuhka-aikoina ole. Paras esimerkki on Lahden moottoritien ja kehä III:n liittymä pohjoiseen suunnattaessa iltapäiväruuhkan aikaan: vasemmalla kaistalla on liki kilometrin seisova jono samalla kun lähes tyhjää oikeaa kaistaa pääsee ajamaan esteettä.
Herbert:
Ei torppaa liian pieni väli ohitusmahdollisuuksia. Jos joku ajaa liian lähellä edellä ajavaa, se saa luvan väistää kun palaan oikealle kaistalle. Ohittamaan lähtiessä tämä täytyy tietenkin ottaa huomioon, että sen välin joutuu kiilaamalla sinne luomaan. Se on hieman hitaampaa kuin valmiiseen väliin palaaminen. Eli ihan sääntöjen mukaan mennään, kun varmistetaan kaistalle paluun mahdollisuudet.
Eräs ärsyttävä ilmiö on että bussi ja kuorkkikuskit nostavat oikeat pyörät jalkakäytävälle pysäköidessään ajoneuvon. Etenkin paikoissa, joissa liikenne on hiljaista ja nopeudet alhaisia, ja jalankulku runsasta ja jalkakäytävä kapea. Ne kanttikivet ja päällysteet tuskin on tehty kestämään raskaiden murjontaa. Joskushan niitä näkyy irrallaan.
Tai henkilöautoilijat, jotka pysäköivät pysäköintikieltoalueella pyörätielle, vaikka tielläkin olisi tilaa, näkyvyyttä ja liikenne hyvin vähäistä. Tähän syyllistyvät törkeän usein myös poliisit. Kiva sitten pyörällä kierrellä nurmikon tai ajoradan kautta. Tai arvailla koska ovi pamahtaa seljälleen.
Näitä riittää, tässä vähän listaa:
Maantiellä roikutaan toisen perässä vaikka ei ole minkäänlaista aikomusta lähteä ohittamaan. Tälläisiä kun sattuu 10 autoa peräkkäin ja jos haluaisit lähteä ohittamaan, on ohitettava koko jono kerralla koska väleihin ei mahdu.
Maantiellä ajetaan koko ajan samaa vauhtia, oli rajoitus sitten 100, 80 tai jopa 60. Itse ajan vakkarilla ja kun rajoitus vaihtuu, muutan nopeuttani (vakkarilla tämä käy hyvin kun nopeutta pystyy helposti nostamaan/laskemaan 10km/h kerralla). Esim. eilen ohitin satasen rajoitusalueella auton, joka ajoi vähän reilut 90km/h. Kun tultiin 80km/h alueelle niin kyseinen auto tuli aivan persuksiin kiinni, mutta rajoituksen taas vaihtuessa takaisin sataseen alkoi taas jäämään. Tätä jatkui, kunnes tultiin 60 alueelle ja nelikaistaiselle tielle, niin kyseinen auto painoi ohitseni toista kaistaa noin 80km/h nopeutta.
Ärsyttävää on myös pysäköidessä jätettävät tarpeettoman suuret välit, siten että kadunpätkälle johon mahtuisi 10 autoa peräkkäin hyvin parkkiin jos jokainen vähän edes miettisi miten autonsa jättää, mahtuukin vain 6 autoa kun jätetään eteen ja taakse ne mukavat 2-3m välit. Todella usein näkee myös sellaisen että rakoon johon mahtuisi hyvin kaksi autoa, onkin joku ajanut autonsa aivan keskelle.
Lisää liikenneraivoa aiheuttaa ihmisten turha hidastelu liikennevaloista lähdettäessä. En tarkoita että täytyisi lähteä liikkeelle renkaat vinkuen, mutta olisi kuitenkin toivottavaa jos lähdettäisiin sellaista vauhtia että muutkin ehtivät samoilla vihreillä kuin kaksi jonon ensimmäistä. Lisäksi ripeät kiihdytykset säästävät bensaa, joten yhtään järkisyytä en keksi miksi valoista pitää lähteä niin että 40km/h vauhdin saavuttaminen kestää puoli minuuttia.
drive: "Ohittamaan lähtiessä tämä täytyy tietenkin ottaa huomioon, että sen välin joutuu kiilaamalla sinne luomaan. Se on hieman hitaampaa kuin valmiiseen väliin palaaminen. Eli ihan sääntöjen mukaan mennään, kun varmistetaan kaistalle paluun mahdollisuudet."
Melkoinen tulkinta, sanoisin. En tiennytkään, että kiilaminen on sallittua.
Herbert:
Mitä kiilaaminen on?
a) Liian lähellä ajavan itsepäisen ja joustamattoman kuljettajan mielestä se on sitä, kun joku tulee ja vie väkivalloin mun paikan. Ikäänkuin liikenteessä omistettaisiin jotain paikkoja jonoissa.
b) Kiilaamisen ei tarvitse olla ollenkaan näin dramaattista tai tunteita herättävää. Kiilaaja näyttäytyy että hei olisin tulossa tähän. Kiilattava antaa tilaa ja kiilaaja pääsee turvallisesti jonoon.
Kummanlainen kiilattava sinä olet? Vilkutteletko valoja tai tööttäiletkö? Vai vedätkö peräti välin täysin kiinni ja yrität tappaa? Joskus tuntuu, että juuri ne jotka ovat äänekkäimmin huolissaan liikenneturvallisuudesta ja TLL:n noudattamisesta, toimivat näin. Nämä hemmot voisivat liikenneturvallisuutta parantaa eniten katsomalla peiliin.
Herbert:
Se on monesti aika hankala rekan takana ajellessa arvioida kuinka lähellä rekka on edellä menevää. Joskus sen rekan edessä saattaa ajella pakettiauto + venetraileriyhdistelmä, jota ei sieltä rekan takaa havaitse ollenkaan. Se saattaa tulla täytenä yllätyksenä. Ei kaikkiin tilanteisiin voi liikenteessä aina varautua. Tutuilla teillä noita yllätyksiä harvemmin sattuu mutta tuntemattomilla teillä on kaikenlaisia notkoja ja mutkia, joista ei ole etukäteen mitään hajua. Yllätyksiä tulee liikenteessä eteen vaikka kuinka jeesustelisi puhkiluettu tieliikennelakikirja repsikan penkillä. Tekniikan maailamassa on ilmestynyt joskus juttu nimeltään "osaatko ohittaa".
"Mitä kiilaaminen on?
a) Liian lähellä ajavan itsepäisen ja joustamattoman kuljettajan mielestä se on sitä, kun joku tulee ja vie väkivalloin mun paikan. Ikäänkuin liikenteessä omistettaisiin jotain paikkoja jonoissa."
Tuollaiset kuskit ajelevat yleensä rekan perässä, eivätkä viitsi/osaa sitä rekkaa ohittaa. Takana tulisi paljonkin ohitushaluisia, mutta rekka + V70 Volvo peräkkäin muodostaa sen verran pitkän yhdistelmän, ettei siitä välttämättä ehdi Suomen suorilla ohi. Siksi onkin turvallisempaa "kiilata" ensin siihen V70:n ja rekan väliin ja jarruttaa sitten vauhtia, että välimatka rekkaan on riittävän pitkä, että näkee sinne rekan eteen. Sitten vaan ohi kun tulee sopiva kohta.
Porukkaa on pääsääntöisesti kolmea sorttia:
a) niitä, jotka ovat lukeneet ja ymmärtäneet TLL:n ja pyrkivät ajamaan ja toimiman sen mukaisesti.
b) niitä, jotka sanovat lukeneensa TLL:n, mutta käytännössä virrestä viis veisaavat.
c) ja niitä, joiden ei tarvitse tietää mikä on TLL.
Kaikissa ryhmissä kuljettajat osaavat liikuttaa ajopelejään.
ddr5:
Riippuu tietenkin siitä, miten tarkasti haluaa lakia noudattaa ja mitä löytyy konepellin alta. Omia ohituksiani ei yksi Volvo rekan perässä kummemmin haittaa.
Knight Rider:
No ei se nyt ainakaan tehosta ole kiinni. Itselläni on kaksi omalla mittapuullani hyvin tehokasta autoa ollut. Eikä välttämättä lain kunnioittamisestakaan, vaan omasta ja muiden turvallisuudesta.
drive: "Mitä kiilaaminen on?
a) Liian lähellä ajavan itsepäisen ja joustamattoman kuljettajan mielestä...
b) Kiilaamisen ei tarvitse olla ollenkaan näin dramaattista...
Kummanlainen kiilattava sinä olet?"
Edustan ryhmää b kuten iso osa muistakin kuljettajista, vaikka itsekseni saatankin manata kiilarin törppöilyä.
En tiedä, millaisia muita piirteitä juuri a-ryhmäläisiin liittyy, enkä lähde sitä nyt arvailemaan. Tuskin sinullakaan on tarjota tähän omaa mielikuvitustasi parempaa lähdemateriaalia. Mutta kiilattavan käytöstavalla on harvinaisen vähän merkitystä siihen, onko kiilaaminen laillista vai laitonta tai hyvä vai huono tapa. Lisäksi normali kaistanvaihto ruuhkaliikenteessä on pikkuisen erityyppinen tilanne kuin ohitus vastaantulijoiden kaistaa käyttäen.
Jälleen kerran aiheen käsittely suistui oman virheen tarkastelusta muiden toimintaan. Tämä taita olla tosi sitkeä piirre joissain kuljettajissa. Syy ongelmiin pitää löytyä muista vaikka kiven alta kaivamalla, siinä itse vain marttyyrinä joutuu toimimaan väärin.
"Nämä hemmot [jotka vetävät välit kiinni ja yrittävät tappaa jne] voisivat liikenneturvallisuutta parantaa eniten katsomalla peiliin."
Se, että näitä ei määrällisesti nykyistä enempää ole, mahdollistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvien selviytymisen liikenteessä.
ddr5:
On totta, että virheitä sattuu. Niistä pitää kuitenkin olla valmis kantamaan vastuunsa eikä vierittämään syytä toisen niskaan, kuten tässä keskustelussa tapahtui. Minusta ensimmäinen ja paha, suorastaan aloittelijamainen virhe tulee tehtyä, jos lähtee ohitukseen ilman, että paluureitti omalle kaistalle on varmistettu. Näitä kyllä näkee silloin tällöin, joten ei se ainutlaatuinen ilmiö ole.
Ohitustilanteessa mahdollisen onnettomuuden seuraukset ovat hyvin vakavia kaikille osapuolille, joten jos ei koe osaavansa ohittaa, on olemassa sellainenkin mahdollisuus ettei ohita. Kukaan ei pakota. Tämä vain tuntuu ainakin tämän keskustelun perusteella joillekin kovin vaikeasti sisäistettävältä asialta.
Ohitukseen lähtijän perusasioihin kuuluu varmistua siitä, että reitti on selvä. Jos notko, mutka tai edessä ajavassa jonossa oleva omalle kaistalle paluuseen tarvittava rako jää huomaamatta, ei kuski ole hoitanut velvollisuuttansa. Kuinka edes voit kuvitella lähteväsi ohittamaan, jos et näe tietä ohitukseen vaadittavalta matkalta? Ethän voi tietää myöskään mahdollisista vastaantulijoista. Luotatko siihen, että jos et ole havainnut keltaista viivaa, ohituskieltomerkkiä tai vastaantulijaa, edellytykset ohitukselle ovat olemassa?
TM:n osaatko ohittaa-artikkeli on hyvä. Niitä oppeja noudattaen virheitä sattuu äärettömän harvoin etenkin, jos muistaa ettei pakko ole ohittaa. Artikkelin lukenut ja etenkin sen ymmärtänyt tuskin valittaa nettipalstalla, kuinka ohittajana joutuu kiilaamaan muita tms. typerää.
ddr5:
Jos ohittamisesta on muodostunut noin kova pakkomielle, suosittelisin kuitenkin lähestymään asiaa jostain toisesta suunnasta kuin pohtimalla kahden huonon vaihtoehdon välistä paremmuusjärjestystä.
Knight Rider:
Kolmas huono vaihtoehto tässä tilanteessa on paikata osaamattomuuttaan hevosvoimilla. Autokauppiaat ovat valitettavasti onnistuneet myymään tämän turvallisuutta parantavana ratkaisuna. Maaperä kauppiaiden puheille on otollinen, joten tilannetta en yhtään ihmettele. Huolestuttava se kyllä on.
Herbert:
Röyhkeän ja itsekkään ajototyylin "hallitsevien" puuhastelut mahdollistaa sääntöjä noudattavat. Miksikö? No siksi, kun jokaista kuskia auttaa suunnattoman paljon liikenteen ennalta-arvattavuus elikkä se, että noudattamalla liikennesääntöjä ja varsinkin väistämissääntöjä, voi ennalta tietää miten kukakin toimii. Kun tuohon sakkiin tulee häirikkö, niin juuri tuo häirikkö pystyy tietämään ja näkemään mihin hän voi itsensä tunkea ja muut väistävät.
Ongelma häiriköille tulee silloin, kun sattuu useita säännöistä piittamatomia samaan paikkaan ja kukaan ei edes yritä väistää toinen toistaan. On helppo ajaa melkoistakin ylinopeutta, kun varmasti tietää, että siellä ei ole muista kaahareita. Puikkelehtimen kaistoilta toisille onnistuu helposti, kun kukaan muu ei puikkelehdi samaan aikaan.
Tästä siis voimme päätellä, että kaaharit, kiilarit ja ylinopeuskuskit ovat lakia noudattavien syytä.
MOT.
Herbert:
Voisitko Herbert käyttää lainauksia niinkuin muutkin tuolla "lainaa" painikkeella niitä quote komentoja käyttäen? Viestejäsi olisi helmpompi kommentoida, ja saada näkyviin vanhat lainaukset siististi sisäkkäin.
Aika säälittäävää mielestäni tuolla tavalla kepuloimalla yrittää puolustella joustamatonta liikennekulttuuria. Se ei ole kenenkään etu, etteivät ohittajat mene ohi vaan pysyvät samassa jonossa tiiviissä nipussa hitaampien kanssa peläten ohituksen estäjiä. Ohittamisen estely on ehdottoman kiellettyä. Päin vastoin, lain mukaankin on ohituksen havaittuaan pysyttävä kaistan oikeassa reunassa ja olla kiihdyttämättä. Viimeinen tilaisuus ohitettavalle havaita ohitus ja suorittaa velvollisuutensa on siinä kohdassa, kun ohittaja on tulossa eteen.
Aika jästipäistä ajatella että ohitus ei pelkästään olisi ohittajan vastuulla, vaan ohitettava saisi sitä jopa tahallaan vaikeuttaa.
Ohituksen estäminen ei ole mitenkään puolusteltavissa. Ainoat ohitukset jotka saisi jättää tekemättä, ovat niitten alinopeuskänniänkyröiden tekemiä, kun vailla järjen häivää ohittavat takaisin ja haluavat ajella edellä hitaammin vaikka väkisin.
drive:
Ai? Minä olen kyllä nähnyt vaikka minkälaisia ohituksia, jotka olisivat saaneet jäädä tekemättä. Suurempi ongelma ovat ne reikäpäät joiden on pakko päästä ohi missä tahansa ja milloin tahansa. Jos on jatkuva jono, niin ohittelulla hidastaa vain muitten matkantekoa ja riskeeraa liikenneturvallisuuden. Mitään ajallista säästöä ohittelulla esimerkiksi juhannusruuhkassa ei saa.
drive:
Voin yrittää, vaikka en minä tätä helpompana pidä. Enkä näe yleensä kovin suurta ideaa laittaa tänne lainauksen lainauksen lainauksia.
En yritä puolustella joustamatonta liikennekulttuuria. Olen vain todennut, että kiilaamiseen perustuva ohitus on laiton. Samoin laitonta on ajaa liian lähellä. Liian lähellä ajaminen ei kuitenkaan poista ohittajan vastuuta TLL:n 18§ mainituista ohituskielloista.
Lain mukaan ei pidä ajaa tiiviissä nipussa. Se ei myöskään ole kenenkään etu.
Jos sellainen tilanne kuitenkin on syntynyt, ei se oikeuta kiilaamaan tai tekemään jotain muuta typerää.
Totta, mutta liittyykö se jotenkin tähän?
Niin on. Onko joku ajatellut, ettei ohitettavalla olisi velvollisuuksia?
Minulla tulee mieleen muitakin tapauksia, mutta antaa olla.
Herbert:
Minä en ole tohtori kummoinen mutta ainakin tiedän sen, että vastaantulevien kaistalla kannattaa viettää mahdollisimman vähän aikaa.
[quote="Herbert"
Niin on. Onko joku ajatellut, ettei ohitettavalla olisi velvollisuuksia?
En tiedä onko joku ajatellut niin mutta kyllä sinä olet pelkästään ohittajia syytellyt tähän mennessä.
ddr5:
Tämä johtuu siitä, että sinä ja Vackraste lähditte ohittamaan tilanteessa, jossa ohittaminen on kielletty ja kaadoitte oman virheenne toisten syyksi.
Vackraste: "Maantiellä liian lyhyttä väliä edellä ajavaan pitävä on myös varsinainen maanvaiva. Ohitettaessa hänen eteensä kun joutuu 'kiilaamaan'."
ddr5: " Vaarallisinta tuo lyhyt väli on maantiellä jos se lyhyt väli sattuu olemaan kahden rekan välissä. Kun lähdet ohittamaan rekkaa ja huomaat, että perskule, eipä mahdukaan auto tuohon rekkojen väliin niin..."
Koittaka nyt jo ymmärtää, että jos ohituksen vaatima reitti ei ole selvä, ohittaminen on kielletty! Jos ohitettavan liian lyhyt etäisyys seuraavaan tulee yllätyksenä, ei ohittaja ole huolehtinut velvollisuudestaan. Ei tämä ole mitään jääkiekkoa, jossa sijoitetaan kiekko pitkälle vastustajan puolelle ja sitten mennään perään ja toivotaan, että saadaan kiekko pelattua sieltä itselle.
Kun olen ohittamssa selvästi rajoituksen alle ajavaa, ko. auton kuski painaa rinnalla kaasua, aiheuttaen kylmää hikeä otsallani...
Samainen kuski todennäköisesti tulee takapuskuriini kiinni kun ajan päiväkodin/koulun kohdalla 40 km/h rajoituksen mukaisesti.
Havaintojen mukaan tähän "tasanopeiluun" (n. 60 km/h rajoituksesta huolimatta) ovat kaikista alttiimpia +60-vuotiaat kansalaiset.
TC05:
Rätkätin:
Mitä tarkoittaa 40km/h alueella selvästi alle rajoituksen ajava?
Kannattaisiko pitää turvavälit kunnossa ja aina ennen ohituksia tarkkailla tilannetta jonkin aikaa ennen ohitukspäätöstä. Onko käynyt tuolloin, että jäätyäsi kuitenkin ohitettavan taakse, nopeus onkin ollut ohitettavan kiihdytyksen jälkeen kohdillaan. Joskus sattuu, tosi harvoin kylläkin, että kyseessä voisi olla tahallinen kiusanteko, mutta niille ei voi mitään.
Haiskahtaa, että kyseessä voisi olla pieni kylä tai lähiö tai vastaava, jossa on kouluja, päiväkoteja ja paljon risteyksiä ja suojateitä sekä vastaava määrä korokkeita ja liikenteenjakajia. Mahdolliset ohituspaikat ovat tuollaisissa todella vähissä ja usein aivan tarkoituksellisesti tehty täysin mahdottomiksi.
Joskus käy niinkin, että joku pakettiautoilija stoppaa tuollaiseen paikkaan osoitteita ja karttoja lukemaan eikä tajua lainkaan, että koko perässätuleva liikenne seisoo. Kun ei ole liikenteellistä pelisilmää, niin sitten sitä ei vain ole.
Noilla 40km/h alueilla saa varautua mopoihin, pyöräilijöihin aivan keskellä tietä tai katua ja muutenkin matelevaan tai erittäin hitaaseen menoon. On lisäksi muistettava, että päälleajo kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa on aina kielletty riippumatta siitä kuka on oikeassa tai väärässä. Malttia vain pitää olla reilusti.
Nopeudet ovat kaiken kaikkiaan sellainen juttu, että vaikka edellä ajava menisi mitä tahansa nopeutta moottoriteillä tai kinttupoluilla ja jos jostain syystä ei ohikaan pääse, niin mitä ihan oikeasti voi tehdä? Soittaa paikalliselle nimismiehelle, että taas mua kiusataan? Sitten tietenkin harmittaa vielä enemmän, jos sattuu itse olemaan se nimismies.