Ärsyttävin teko liikenteessä

225 kommenttia
123468
  • askk:

    Tosin eri asia on kuinka kauan se pääsee/kerkeää siinä edellä ajamaan :lol:


    Täällä meilläpäin on kymmeniä tuhansia muita autoilijoita, joten kaikenlaista sakkia on ihan riittämiin.

    :wave:

      
  • Autojonon lähteminen liikennevaloista muistuttaa kuminauhaa, joka venyy.



    Kun vihreä valo syttyy, lähtee liikkeelle ensimmäinen auto. Sen jälkeen lähtee toinen auto. Sen jälkeen lähtee kolmas auto. Sen jälkeen lähtee neljäs auto jo osittain punaisia päin ajaen. Ja taas jono seisoo.



    Jos autojono ei olisi kuin kuminauha vaan kuin ketju, se lähtisi liikkeelle kokonaisuudessaan samalla hetkellä kun vihreä valo vaihtuu. Autoilijat seuraisivat liikennevaloja, ja kun vihreä valo vaihtuisi, kaikki lähtisivät ajamaan yhtä aikaa. Ketjumenetelmällä vihreän valon aikana ehtisi ohittaa risteyksen huomattavasti useampi auto kuin nykyisellä kuminauhamenetelmällä.



    Ketjumenetelmässä on riskinsäkin. Peräänajojen vaara ehkä jonkin verran kasvaisi. Autoilijoiden pitäisi oppia katsomaan yhtä aikaa liikennevaloa ja edessä olevan auton liikkeitä. Välimatkojen pitäisi ehkä ajamaan lähdettäessä hieman antaa kasvaa, joten ketjunkin pitäisi hieman pidentyä. Ruuhkaliikenteessä autot pysähtyvät ja lähtevät liikkelle vähän väliä, joten kyllä autoilijat oppisivat uuden tekniikan.



      
  • SO2001:

    Jos autojono ei olisi kuin kuminauha vaan kuin ketju, se lähtisi liikkeelle kokonaisuudessaan samalla hetkellä kun vihreä valo vaihtuu.


    Kun vaimo oli autokoulussa ja risteyksessä valot vaihtuivat, niin vaimo laittoi ykkösvaihteen, peruskaasua ja etsiskeli käsijarrua ja tunnusteli, että missä kytkin ottaa kiinni, niin autokoulun opettaja kysyi, että aikooko rouva odottaa, että koko tolppa muuttuu vihreäksi.

      
  • Rätkätin:

    Sarkasmia kokeilin itsekin, mutta jotkut ottivat ne tosissaan.




    Täällä on aika hyvä valikoima hymiöitä, eli sarkasmin perään on syytä laittaa sellainen. :warning:



    Jos asioista voi olla eri mieltä niin pitää tuntea vastapuoli jotta tiedetään onko kyse sarkasmista vaiko vakaumuksesta. Sivullinen lukija (montako niitä on? ) joutuu myöskin tulkitsemaan onko toinen tosissaan vaiko ei. Esimerkkinä politiikassa kokoomuslainen voi pitää vasemmistolaisen aitoa mielipidettä sarkasmina, ja yhtä lailla myös päinvastoin.

      
  • SO2001:


    Jos autojono ei olisi kuin kuminauha vaan kuin ketju, se lähtisi liikkeelle kokonaisuudessaan samalla hetkellä kun vihreä valo vaihtuu. Autoilijat seuraisivat liikennevaloja, ja kun vihreä valo vaihtuisi, kaikki lähtisivät ajamaan yhtä aikaa. Ketjumenetelmällä vihreän valon aikana ehtisi ohittaa risteyksen huomattavasti useampi auto kuin nykyisellä kuminauhamenetelmällä.




    Tästä aika moni on kirjoittanut ja minä en yksinkertaisesti ymmärrä, että miten tuo olisi käytännössä mahdollista. Punaisiin valoihin pysähdytään yleensä 0,5-1m päähän edellä olevaa autoa. On mielestäni käytännössä täysin mahdotonta, että kaikki lähtevät liikkeelle samalla hetkellä ja ilman peräkolareita.



    Jossain vaiheessa väliä edellä ajavaan täytyy kuitenkin kasvattaa joten en kyllä ymmärrä, että miten liikenteen sujuvuus paranee vai meinaatko, että seuraaviin valoihin ajellaan 1m väleillä?



    Tärkeintä on tietenkin se, että kaikilla on vaihde pesässä ja valmiina lähtöön, kun vihreä valo vaihtuu tai edellä ajava on kerennyt pois alta.

      
  • Opelixi:

    Tästä aika moni on kirjoittanut ja minä en yksinkertaisesti ymmärrä, että miten tuo olisi käytännössä mahdollista. Tärkeintä on tietenkin se, että kaikilla on vaihde pesässä ja valmiina lähtöön, kun vihreä valo vaihtuu tai edellä ajava on kerennyt pois alta.




    Samaa olen itsekin ihmetellyt ja samaa mieltä "hereillä olosta". Mutta, hänhän kumoaa itse tämän uuden teorian tällä lauseella:



    SO2001:

    Välimatkojen pitäisi ehkä ajamaan lähdettäessä hieman antaa kasvaa, joten ketjunkin pitäisi hieman pidentyä.




    Noh, näinhän se tällä hetkelläkin jo menee käytännössä, joten mitä uutta olisi tuossa teoriassa?



    Edit:

    kaikki hianot teoriat hukkaantuu helposti ihan niinkin yksinkertaiseen seikkaan, että joku iso auto, vaikka kuormasellainen blokkaa näkymän valoihin. Yritän siinä sitten tehdä yhteislähtöä, kun et oikeasti tiedä milloin vihreä tulee.



    Jne.



      
  • Liikkeellelähdössä olen havainnut hyväksi seurata pari autoa edemmäksi, niin en ainakaan itse ole se kuminauhakuski. Toisinaan kyllä tämä kostautuu, kun edessäni oleva kuski haparoi liikkeellelähtönsä kanssa, niin sitten itse joudun pahimmillaan jopa pysähtymään uudelleen ja kuminauha venyy taas. Ensimmäisessä ja toisessa rivissä soisi vaihteen olevan jo silmässä valojen vaihtuessa.



    Täydellisen samanaikainen liikkeellelähtö ei tietenkään ole mahdollista, koska vauhdin kasvaessa myös turvavälin pitää kasvaa. Mutta ihan sen liikkeellelähdön kun tekisivät lähekkäin, kokonaisuus olisi jo paljon sujuvampi. Siinä risteyksen ylityttyä parin kolmen kympin vauhdissa pitää jo vähän antaa välin ruveta muodostumaan eteensä.

      
  • En kannata valoristeyksessä "väliaikalähtöjä" (joka taisi olla lawnmover:in lanseeraama nimi tälle yhdelle liikenneidiotismin lajille).



    Kyllä ne peräänajot tehdään ihan muilla parametreilla kuin siellä, missä jokainen sekunnin kymmenyssatsaus on potentiaalinen voittoarpa.



    EDIT: Näin siis siellä, missä on ruuhkaa ja vihreät loistavat esim. vasemmalle kääntyjille vain muutaman sekunnin.

      
  • Rätkätin:

    Kai Metso:
    Näin uutena keskustelupalstan käyttäjänä täytyy todeta, että vaikka sarkasmi on vaikea laji, niin sen ymmärtäminen on vielä vaikeampi.

    Sarkasmia kokeilin itsekin, mutta jotkut ottivat ne tosissaan. Sarkasmi todellakin on vaikea laji ja se pitäisi osata mukauttaa erikseen kunkin lukijan älynlahjojen mukaiseksi tai muuten siinä on pienen katastrofin ainekset olemassa.




    Siinä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa valittavana. jatkaa omana itsenään välittämättä siitä että kaikki eivät ymmärrä mitä tarkoitat. Tai sitten et ole oma itsesi ja silti ne samat pölvästit eivät ymmärrä mitä tarkoitat.



      
  • Olen tässä tahkonnut jälleen pääteitä ja ihmetellyt mielestäni lisääntynyttä ohituskaistakaahausta. Olen tässä viikon sisällä ohittanut parikin kertaa auton, joka ajelee rekan perässä. Olen pitänyt riittävästi väliä edellä meneviin ajokkeihin, joten olen nähnyt sinne rekan etupuolelle paremmin kuin siinä kahden metrin päässä rekan puskurista ajava pikkufirman varatoimitusjohtaja. Olen saanut helposti kelattua vauhtia sen verran, että olen päässyt molemmista ajoneuvoista ohi kerralla. No sittenpä tulee ohituskaista ja taustapeilistä huomaan n. 180 km/h lähestyvän farmarivolvon/C5 Citroenin. Ajokki ohittaa minut ja katoaa jonnekin kaukaisuuteen. Kunnes; sama toope tulee taas takavalot edellä vastaan kun on jumittunut jonkun Muulia (peräkärrimerkki) hinaavan Hiacen perään. Taas sama juttu, Kuomumuulin perseessä ajava Volvo/C5 ei osaa ohittaa matelevaa ajoneuvoyhdistelmää, mutta koska minä osaan niin ohitan taas tuon rimpsun heittämällä (Vaarantamatta liikenneturvallisuutta). Arvaattekin varmaan mitä tapahtuu kun seuraava ohituskaista taas neljän kimometrin päässä avautuu lentokentän kiitoradan tavoin Volvoilijan eteen... Keskinopeusvalvontalaitteen mielestä tuo Volvo tietenkin ajelee täsin oikein, kaksi kilometriä ajetaan nopeudella 180 km/h ja 10 kilometriä nopeudella 76 km/h. Mutta pointti ei ollut tuo keskinopeus vaan järjetön ohituskaistakaahaaminen.

      
  • SO2001:

    Autojonon lähteminen liikennevaloista muistuttaa kuminauhaa, joka venyy.

    Kun vihreä valo syttyy, lähtee liikkeelle ensimmäinen auto. Sen jälkeen lähtee toinen auto. Sen jälkeen lähtee kolmas auto. Sen jälkeen lähtee neljäs auto jo osittain punaisia päin ajaen. Ja taas jono seisoo.

    Jos autojono ei olisi kuin kuminauha vaan kuin ketju, se lähtisi liikkeelle kokonaisuudessaan samalla hetkellä kun vihreä valo vaihtuu. Autoilijat seuraisivat liikennevaloja, ja kun vihreä valo vaihtuisi, kaikki lähtisivät ajamaan yhtä aikaa. Ketjumenetelmällä vihreän valon aikana ehtisi ohittaa risteyksen huomattavasti useampi auto kuin nykyisellä kuminauhamenetelmällä.

    Ketjumenetelmässä on riskinsäkin. Peräänajojen vaara ehkä jonkin verran kasvaisi. Autoilijoiden pitäisi oppia katsomaan yhtä aikaa liikennevaloa ja edessä olevan auton liikkeitä. Välimatkojen pitäisi ehkä ajamaan lähdettäessä hieman antaa kasvaa, joten ketjunkin pitäisi hieman pidentyä. Ruuhkaliikenteessä autot pysähtyvät ja lähtevät liikkelle vähän väliä, joten kyllä autoilijat oppisivat uuden tekniikan.






    Varsinkin erittäin ennakoivaa ajoa harrastavat henkilöt hidastelevat monesti ja matelevat joskus hiukan liiankin ennakoivasti. Kun ollaan liikennevaloissa niin sitä katsellaan jo seuraavia ja sitä seuraavia liikennevaloja ja jumitaan liikennettä siellä takana siten, että vain muutama auto ehtii niistä valoista, kun taas jos se etummainen auto kiihdyttäisi normaalisti niin silloin kenties kaikki olisivat päässeet niistä edellisistä valoista. Sitten kun sellainen ooooooikein pitkä kuminauha liikkuu hiljalleen niitä seuraavia ja sitä seuraavia valoja kohti niin kolmion takaa sivutieltä tulevat eivät oikein tahdo löytää rakoa liittyäkseen letkaan. Yliennakoiva ajaminen liikennevaloissa ei ole mielestäni aina järkevää vaikka siinä ehkä kaksi tippaa bensaa säästääkin. En toki kaikkea ennakoivaa ajamista tuomitse. Esim. jos lossi on vastarannalla niin on järkevää painaa jarrupoljinta rantaa lähestyttäessä.

      
  • Kumppani:


    Edit:
    kaikki hianot teoriat hukkaantuu helposti ihan niinkin yksinkertaiseen seikkaan, että joku iso auto, vaikka kuormasellainen blokkaa näkymän valoihin. Yritän siinä sitten tehdä yhteislähtöä, kun et oikeasti tiedä milloin vihreä tulee.

    Jne.




    Niin kun täällä ei ole olemassa niitä liikennevaloja, joissa sekkari näyttää monta sekuntia on vihreiden vaihtumiseen.



      
  • ddr5:

    Niin kun täällä ei ole olemassa niitä liikennevaloja, joissa sekkari näyttää monta sekuntia on vihreiden vaihtumiseen.




    Kyllä iso auto (kuorma-,linja-,....) peittäisi tässä tapauksessa senkin...



    Eikä aina tarvitse olla edes 25. jonossa, vaan pahimillaan toisenakin joskus ja valot on pimennossa ja saat venytellä kaulaasi miten vaan. Näin se vaan joskus on elävässä elämässä, jossa teoria on vain teoriaa...

      
  • mikahe:

    En kannata valoristeyksessä "väliaikalähtöjä" (joka taisi olla lawnmover:in lanseeraama nimi tälle yhdelle liikenneidiotismin lajille).

    Kyllä ne peräänajot tehdään ihan muilla parametreilla kuin siellä, missä jokainen sekunnin kymmenyssatsaus on potentiaalinen voittoarpa.

    EDIT: Näin siis siellä, missä on ruuhkaa ja vihreät loistavat esim. vasemmalle kääntyjille vain muutaman sekunnin.




    Olisipa mielenkiintoista nähdä kuinka usein pelti kolisisi, jos kaikki lähtisivät samanaikaisesti liikkeelle pitäen alle metrin välimatkan edellä ajavaan. Saa mikahe olla tosi tarkkana varsinkin vasemmalle kääntyvässä jonossa, jos joku edellä ajavista pysähtyy väistämään risteävää kevyttä liikennettä. Varmasti tuottaa myös haasteita kiihdyttää samassa tahdissa edellä ajavan kanssa.



    Ja yllätys yllätys, jos kaikki ei mene täysin nappiin alkavat välimatkat kasvaa mistä seuraa se, että kaikki eivät voi lähteä samanaikaisesti valoista, jos eivät sitten ole pysähtyneet useiden metrien päähän edellä ajavasta.



    Kuten Kumppani jo totesikin, teoria on vain teoriaa.

      
  • Opelixi:

    mikahe:
    En kannata valoristeyksessä "väliaikalähtöjä" (joka taisi olla lawnmover:in lanseeraama nimi tälle yhdelle liikenneidiotismin lajille).

    Kyllä ne peräänajot tehdään ihan muilla parametreilla kuin siellä, missä jokainen sekunnin kymmenyssatsaus on potentiaalinen voittoarpa.

    EDIT: Näin siis siellä, missä on ruuhkaa ja vihreät loistavat esim. vasemmalle kääntyjille vain muutaman sekunnin.


    Olisipa mielenkiintoista nähdä kuinka usein pelti kolisisi, jos kaikki lähtisivät samanaikaisesti liikkeelle pitäen alle metrin välimatkan edellä ajavaan. Saa mikahe olla tosi tarkkana varsinkin vasemmalle kääntyvässä jonossa, jos joku edellä ajavista pysähtyy väistämään risteävää kevyttä liikennettä. Varmasti tuottaa myös haasteita kiihdyttää samassa tahdissa edellä ajavan kanssa.

    Ja yllätys yllätys, jos kaikki ei mene täysin nappiin alkavat välimatkat kasvaa mistä seuraa se, että kaikki eivät voi lähteä samanaikaisesti valoista, jos eivät sitten ole pysähtyneet useiden metrien päähän edellä ajavasta.

    Kuten Kumppani jo totesikin, teoria on vain teoriaa.


    Ei se mitään teoriaa ole vaan käytäntöä, Siperia opettaa. Tässä risteyksessä ilmeisesti rytisee eniten Tampereella, mutta ei varmasti vasemmalle nuolivalon suuntaan kääntyvillä (vaan vanhoilla vihreillä suoraan kaahaavilla). Parhaimmillaan kääntyvien kaista on niin tukossa, että jonon viimeiset ovat tukkimassa keskimmäistäkin kaistaa. Huomaa myös öljylammikot viivan edessä, siinä parkkeerataan monta vuotavaa ja lämpöistä koslaa vuodessa.



    Nopeat menevät ja hitaat jäävät odottamaan seuraavaa valoa (ja kaikki muut näiden perässä ).

      
  • mikahe:


    Ei se mitään teoriaa ole vaan käytäntöä, Siperia opettaa.




    Kun en ole Siperiassa koskaan käynyt, niin en ole myöskään koskaan nähnyt autoletkaa lähtevän valoista samanaikaisesti pitäen välimatkan edellä ajavaan samana kuin se oli valon vaihtoa odotellessa eli alle metrissä.



    20km/h nopeudella auto liikkuu 5,5m/s. Jos edellä ajavista joku pysähtyy, niin takana tulijalle jää alle 0,2s aikaa tehdä samoin tai muuten on puskurit vastakkain.



    Jos aiot pitää edellä ajavaan edes vähän pidemmän välin, joudut odottamaan hetken paikoillaan, kun edellä ajava lähtee liikkeelle tai sitten lähdet hitaammin liikkeelle. Takanasi tuleva joutuu tekemään samoin ja tästä syntyy kuminauha mille ei vain voi mitään?

      
  • mikahe:

    Ei se mitään teoriaa ole vaan käytäntöä, Siperia opettaa.




    Teoriassa autoilijoiden on mahdollista oppia asia.

    Teoriassa tuo kuulostaa hyvältä ja toimivalta.

    Teoriassa kaikki menee nappiin.



    Mikahe on ilmeisesti valmis noilla "peräänajokoulutuksen" menetelmillä itsekin ajelemaan liikenteessä, eli kolhuja tulee? Mutta mitäs sitä siperiassa ei olisi valmis joustavan liikenteen takia uhraamaan, peltiähän se vain on!



    Sitä tarkoittaa sanonta "siperia opettaa" minun mielestäni.



    Ja niin kauan tuo hieno aate pysyy teoriana, puhumattakaan jo mainitsemistani luonnollisista näkyvyysesteistä, ihmisten touhuamisesta omiaan (ajatuksiin vajoaminen, puhelimene puhuminen, vapaalle vaihtaminen risteyksessäkin jopa yms) joka nyt minun mielestäni on normitoimintaa liikenteessä. Mitä kamalaa olette menettäneet elämässänne joutumalla jonossa taas punaisiin valoihin, kun tästä tehdään näin vaativaa ja haastavaa toimintaa?

      
  • Mikahe ja muut tahtipuikkoa heiluttavat voisivat näin alkajaisiksi kokeilla pitää välimatka samana (eli n. 1m) yli risteysalueen edellä valoista liikkeelle lähtevään. Nostan hattua jos edes tämä onnistuu muutaman kerran peräkkäin ja jos ei onnistu, niin on täysin turha kuvitella, että sama onnistuisi useammalta autolta, mikä tarkoittaa sitä, että häntä päässä olijat eivät pääse liikkeelle välittömästi vihreiden vaihtuessa.



      
  • Opelixi:

    Mikahe ja muut tahtipuikkoa heiluttavat voisivat näin alkajaisiksi kokeilla pitää välimatka samana (eli n. 1m) yli risteysalueen edellä valoista liikkeelle lähtevään. Nostan hattua jos edes tämä onnistuu muutaman kerran peräkkäin ja jos ei onnistu, niin on täysin turha kuvitella, että sama onnistuisi useammalta autolta, mikä tarkoittaa sitä, että häntä päässä olijat eivät pääse liikkeelle välittömästi vihreiden vaihtuessa.




    Juu, metrin välimatkalla ajaessa saattaa edellä ajavan autoilijan jarruttaessa monenkin henkilön reaktioaika olla riittämätön peräänajon välttämiseksi. Siellä tien päällähän saattaa joskus olla muitakin kuin meitä valioluokan jarruttelijoita.

      
  • Opelixi:

    Mikahe ja muut tahtipuikkoa heiluttavat voisivat näin alkajaisiksi kokeilla pitää välimatka samana (eli n. 1m) yli risteysalueen edellä valoista liikkeelle lähtevään. Nostan hattua jos edes tämä onnistuu muutaman kerran peräkkäin ja jos ei onnistu, niin on täysin turha kuvitella, että sama onnistuisi useammalta autolta, mikä tarkoittaa sitä, että häntä päässä olijat eivät pääse liikkeelle välittömästi vihreiden vaihtuessa.


    Tässä oli puhetta yhteislähdöstä, ei yhteismaaliintulosta esim. 250 km:n maantiepyöräilykilpailujen tapaan.



    Yhteislähtö tarkoittaa sitä, että kun jonon ensimmäinen on muutamassa sekunnissa 50 km/h:n vauhdissa, mahdollisimman moni jonon häntäpäässä olisi edes 1 km/h liikkeessä.



    Väliaikalähtö on taas sitä, että edelläsi oleva katsoo, miten edellisen kävi ja menee itse vasta sitten, kuin lahoa siltaa oltaisiin ylittämässä.

      
  • Minä en varmaan ikinä ole ollut 3-4 m lähempänänä jonossa.

    Tuo metri tuntuu niin lyhyeltä, että on suorastaan pakko odotella, että edessä oleva liikkuu ensin sinne 3-4m päähän vähintäänkin. Kun valot vaihtuu niin lähden liikkeelle lähes aina juuri samaan aikaan kuin edessä olevakin.



    Hollannissa saa sakot, jos ajaa jonossa niin lähelle etummaista ettei päse yhdellä kääntämisellä ohitse.

      
  • mikahe:


    Yhteislähtö tarkoittaa sitä, että kun jonon ensimmäinen on muutamassa sekunnissa 50 km/h:n vauhdissa, mahdollisimman moni jonon häntäpäässä olisi edes 1 km/h liikkeessä.




    Eli tarkoitat likipitäen ihan normaalia liikkeelle lähtöä, kuten yleensä valoista lähdetään. Käsittääkseni täällä on kyllä moni halunnut samanaikaista liikkeelle lähtöä.



    1km/h liikettä on normaalilla henkilöautolla hyvin vaikeaa saada aikaiseksi, kun tyhjäkäynnilläkin liikutaan vähintään 10km/h eli 2,7 m/s?

      
  • Rätkätin:

    Minä en varmaan ikinä ole ollut 3-4 m lähempänänä jonossa.




    Ehkä liioittelin alle metrin välimatkoilla. Todellinen lienee lähempänä 1-1,5m. 3-4m on ainakin täälläpäin harvinaista. Tuollaisilla väleillä on esim. vasemmalle kääntyvien kaista nopeasti täynnä.



    Rätkätin:


    Kun valot vaihtuu niin lähden liikkeelle lähes aina juuri samaan aikaan kuin edessä olevakin.




    3-4m välimatkalla tuollainen varmaankin onnistuu, kun voi hieman ryömiä eteenpäin vihreiden vaihtuessa.



    Rätkätin:


    Hollannissa saa sakot, jos ajaa jonossa niin lähelle etummaista ettei päse yhdellä kääntämisellä ohitse.




    Tuo oli minulle aivan uutta. Pitääpä muistaa, jos tulee joskus autoiltua siellä.

      
  • Opelixi:

    mikahe:

    Yhteislähtö tarkoittaa sitä, että kun jonon ensimmäinen on muutamassa sekunnissa 50 km/h:n vauhdissa, mahdollisimman moni jonon häntäpäässä olisi edes 1 km/h liikkeessä.


    Eli tarkoitat likipitäen ihan normaalia liikkeelle lähtöä, kuten yleensä valoista lähdetään. Käsittääkseni täällä on kyllä moni halunnut samanaikaista liikkeelle lähtöä.

    1km/h liikettä on normaalilla henkilöautolla hyvin vaikeaa saada aikaiseksi, kun tyhjäkäynnilläkin liikutaan vähintään 10km/h eli 2,7 m/s?


    OT: (Ei aina uskoisi, että täällä on jokaisella on ajokorttiin oikeuttavaa koulutusta takana. Mutta ehkäpä isien pahat teot toistuvat pojalla kun autokoulu jäi väliin kun iskä halusi opettaa juniorin "oikeille" tavoille.)



    En ole autonsuunnittelija, mutta uskoakseni kaikkein uusimmillakin autoilla voi vielä nykypäivän suorakytkentävaihteistoillakin ryömiä vaikka 1 km/h.



    Eli kun jonon ensimmäisen kohdalla valot vaihtuvat vihreäksi ja viimeistä edellinen liikahtaa sentin, minä haluan jonon viimeisenä ryömiä tuosta sentistä ainakin 5 mm kiinni. Yleensä tähän ei välissä jonossa olevat pitsinnyplääjät anna mahdollisuutta. Täytyy varmaan itsekin yrittää keksiä jotain järkevää tekemistä ajamisen sijaan, kun vihreät syttyvät.

      
  • mikahe:


    Eli kun jonon ensimmäisen kohdalla valot vaihtuvat vihreäksi ja viimeistä edellinen liikahtaa sentin, minä haluan jonon viimeisenä ryömiä tuosta sentistä ainakin 5 mm kiinni.




    Ja mitä tuo auttaa? Kuinka lähelle edellä olevaa Tampereella yleensä ajetaan punaisten valojen palaessa?



    Ymmärrän kyllä tuskasi, jos teilläkin väliä jätetään Rätkättimen tapaan 3-4m, niin onhan siinä teoreettinen mahdollisuus lähteä liikkeelle samanaikaisesti, mutta täällä meilläpäin autot todellakin ovat huomattavasti lähempänä toisiaan. En ole käynyt mitan kanssa välejä tarkistamassa, mutta ei sinne tosiaan lähes auton mittaan jää väliin.



    Ymmärrätkö, että tällaista 1-1,5m "turvavälillä" ei voida edes kaupungissa liikkua?



    Mielestäni väliä täytyy olla vähintään edes se normaali reaktioaika 1s eli 10km/h 2,7m, 20km/h 5,5m jne.



    Vaikka liikkeelle lähdettäisiin samalla sekunnilla, niin kiihdytyksissä on eroja ja tuon 1s välin pitäminen on hyvin vaikeaa eli hyvin nopeasti tullaan siihen tilanteeseen, että syntyy haitariliikettä ja kuminauha alkaa venyä.







      
  • Opelixi:

    mikahe:

    Eli kun jonon ensimmäisen kohdalla valot vaihtuvat vihreäksi ja viimeistä edellinen liikahtaa sentin, minä haluan jonon viimeisenä ryömiä tuosta sentistä ainakin 5 mm kiinni.


    Ja mitä tuo auttaa? Kuinka lähelle edellä olevaa Tampereella yleensä ajetaan punaisten valojen palaessa?

    Ymmärrän kyllä tuskasi, jos teilläkin väliä jätetään Rätkättimen tapaan 3-4m, niin onhan siinä teoreettinen mahdollisuus lähteä liikkeelle samanaikaisesti, mutta täällä meilläpäin autot todellakin ovat huomattavasti lähempänä toisiaan. En ole käynyt mitan kanssa välejä tarkistamassa, mutta ei sinne tosiaan lähes auton mittaan jää väliin.

    Ymmärrätkö, että tällaista 1-1,5m "turvavälillä" ei voida edes kaupungissa liikkua?

    Mielestäni väliä täytyy olla vähintään edes se normaali reaktioaika 1s eli 10km/h 2,7m, 20km/h 5,5m jne.

    Vaikka liikkeelle lähdettäisiin samalla sekunnilla, niin kiihdytyksissä on eroja ja tuon 1s välin pitäminen on hyvin vaikeaa eli hyvin nopeasti tullaan siihen tilanteeseen, että syntyy haitariliikettä ja kuminauha alkaa venyä.


    Turhautuminen tulee siitä, että punavalojonossa käytetään kyllä ihan oikeaoppisesti max 1 m:n turvaväliä, parhaat pääsevät jopa senttitasolle. Sitten kun voisi ajaa, niin turvaväli onkin ilmeisesti 3-4 sekuntia että pääsisi edes liikkeelle eli > 0 km/h.



    Kumma juttu että kaupungissa ei voi millään lähteä edes paikaltaan liikkeelle 1 m:n turvavälillä, vaikka maantiellä sillä voi ajaa pitkiäkin matkoja "vähän" kovempaa.



    EDIT: Nämä liikennevalojen näkemäesteheitotkin ovat aika naurettavia. Kun viimeksi tutkin TLL:ia, missään kohdassa ei kielletty seuraamasta edellä ajavaa, kun se lähtee valojonossa liikkeelle. Varsinkin jos viitsii vielä valo-opastimen kohdalla ihan ilman näköesteitä tarkistaa, onko vihreä vaihtunut joksikin muuksi.



    Valo-ohjatussa risteyksessä vihreä seuraa yleensä jossakin vaiheessa punaista. Tämä salaisuus tuntuu olevan hyvin harvalla tiedossa, ja se pitää ihan omin silmin nähdä jonon hännilläkin, että voi nostaa kytkintä. Sen sijaan kaikkihan tietävät sen, että vihreä muuttuu jossakin vaiheessa punaiseksi. Mutta siitä ei pidä välittää sen kummempia.



    EDIT2: Ehkä suomalaisella geenikartalla on joku virhe tuossa puna-viher-värisokeudessa, jonka takia enemmistö näkee vihreän niin, että nyt ei saa ajaa ja punaisen niin, että nyt saa ajaa. Mahtaisikohan liikennevaloasetelmien 180 asteen kääntö olla kansantaloudellisesti halvin ja nopein tapa ratkaista ongelma?

      
  • Kumppani:

    Ja niin kauan tuo hieno aate pysyy teoriana, puhumattakaan jo mainitsemistani luonnollisista näkyvyysesteistä, ihmisten touhuamisesta omiaan (ajatuksiin vajoaminen, puhelimene puhuminen, vapaalle vaihtaminen risteyksessäkin jopa yms) joka nyt minun mielestäni on normitoimintaa liikenteessä. Mitä kamalaa olette menettäneet elämässänne joutumalla jonossa taas punaisiin valoihin, kun tästä tehdään näin vaativaa ja haastavaa toimintaa?


    Listaltasi näyttää puuttuvan vaikka mitä. Kun punaisiin joutuu harmikseen pysähtymään, niin senhän voi kääntää ihan laatuajaksi, vaikka tekemällä siitä teehetken, tai jopa siestan.

      
  • mikahe:

    Sen sijaan kaikkihan tietävät sen, että vihreä muuttuu jossakin vaiheessa punaiseksi.




    Täällä ainakin vihreät muuttuu keltasiksi :lol:

      
  • mikahe:


    Kumma juttu että kaupungissa ei voi millään lähteä edes paikaltaan liikkeelle 1 m:n turvavälillä, vaikka maantiellä sillä voi ajaa pitkiäkin matkoja "vähän" kovempaa.




    Täytyy sanoa, että en ole koskaan nähnyt maantieajossa 1m "turvaväliä" edes hetkellisesti.



    Loppu onkin sitten aika turhaa vuodatusta. Kysyin sinulta, että kuinka lähelle edellä olevaa teilläpäin pysähdytään valoissa?



    Jos se on sitä metrin luokkaa, niin ymmärrätkö, että sellaisella etäisyydellä ei käytännössä voi ajaa toisen perässä edes risteysalueella ilman merkittävää peräänajo riskiä?



    Jos ymmärrät, niin sitten varmaankin ymmärrät senkin, että liikkeelle ei voida lähteä samanaikaisesti?





      
  • Opelixi:

    mikahe:

    Kumma juttu että kaupungissa ei voi millään lähteä edes paikaltaan liikkeelle 1 m:n turvavälillä, vaikka maantiellä sillä voi ajaa pitkiäkin matkoja "vähän" kovempaa.


    Täytyy sanoa, että en ole koskaan nähnyt maantieajossa 1m "turvaväliä" edes hetkellisesti.

    Loppu onkin sitten aika turhaa vuodatusta. Kysyin sinulta, että kuinka lähelle edellä olevaa teilläpäin pysähdytään valoissa?

    Jos se on sitä metrin luokkaa, niin ymmärrätkö, että sellaisella etäisyydellä ei käytännössä voi ajaa toisen perässä edes risteysalueella ilman merkittävää peräänajo riskiä?

    Jos ymmärrät, niin sitten varmaankin ymmärrät senkin, että liikkeelle ei voida lähteä samanaikaisesti?


    En ymmärrä. Tätä Nobel-palkinnon arvoista ongelmanratkaisua ei tehdä metrimitalla, vaan sekuntikellolla. Kyse on siitä, onko edellisen liikkeelle lähtiessä hänen perässään oleva myös lähdössä vai tekemässä jotain muuta.



    Kokeile vaikka pudottamalla samanaikaisesti marmorikuula ja höyhen 1 mm:n turvavälillä metrin korkeudelta lattiaan. Höyhen jää aina lopulta iiiison turvavälin verran perään ennen maalia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit