Ärsyttävin teko liikenteessä

225 kommenttia
123457
  • mikahe:


    En ymmärrä. Tätä Nobel-palkinnon arvoista ongelmanratkaisua ei tehdä metrimitalla, vaan sekuntikellolla.




    Huomaan kyllä, että et ymmärrä. Siksi olenkin kysynyt sinulta varsin yksinkertaista asiaa saamatta siihen vastausta. Kuinka lähelle edellä olevaa autoa pysäytät oman autosi? Onko se 1m, 1,5m, 2m vai jotain muuta?



    Kun edellä oleva auto liikkuu, niin lähdetkö välittömästi kiihdyttämään samassa tahdissa edellä ajavan perään vai annatko välin kasvaa vähän pidemmäksi?



    Jos haluat pituusyksikön sijaan pelata ajalla, niin mikä on mielestäsi sopiva turvaväli kaupunkiajossa? 0.5s, 1s, 1.5s, 2s vai jotain muuta?



    Esim. 1s turvaväli tarkoittaa sitä, että 10km/h nopeudella etäisyys edellä ajavaan pitäisi olla lähes 3m. Aika harvoin autojen etäisyydet toisiinsa on tällaista punaisissa odotellessa, joten väliä on pakko kasvattaa liikkeelle lähdettäessä. Tästä johtuen kaikki lähteä liikkeelle samanaikaisesti vihreiden syttyessä, jos ei sitten ensimmäinenkin auto liiku kävelyvauhdilla risteyksen yli.



    Ymmärrätkö?

      
  • Opelixi:

    mikahe:

    En ymmärrä. Tätä Nobel-palkinnon arvoista ongelmanratkaisua ei tehdä metrimitalla, vaan sekuntikellolla.


    Huomaan kyllä, että et ymmärrä. Siksi olenkin kysynyt sinulta varsin yksinkertaista asiaa saamatta siihen vastausta. Kuinka lähelle edellä olevaa autoa pysäytät oman autosi? Onko se 1m, 1,5m, 2m vai jotain muuta?

    Kun edellä oleva auto liikkuu, niin lähdetkö välittömästi kiihdyttämään samassa tahdissa edellä ajavan perään vai annatko välin kasvaa vähän pidemmäksi?


    Se vähän vaihtelee. Kovin paljon alle metrin ei uskalla mennä, koska edellä oleva saattaa valua vaikka taaksepäin (EDIT2: Ja jos takanakin on/tulee tilansäästäjä, niin sinne ei voi väistää ). (Tämäkin on tietysti siinä mielessä riskaabelia, että jos takana tuleva ruttaa minut edellisen perään niin joudun maksumieheksi edellisen peräänajajana, mutta mitäpä sitä ei tekisi liikenteen sujuvoittamiseksi, ja se on muutenkin ihan eri ketun aihe).



    Kun edellä ajava lähtee liikkeelle, lähden heti (0.3 sekuntia) hänen peräänsä. Annan välimme kasvaa hiljalleen turvalliseksi, koska hän ei vaikuttanut olevan ihan minun tyyppiäni.



    EDIT: Otan myös sen riskin, että edellisen kone leikkaa kiinni liikkeellelähtökiihdytyksessä, jolloin ennalta-arvaamattomasta äkkipysähdyksestä saattaa syntyä myös peräänajo. En ole kuitenkaan joutunut normaaleissa liikennetilanteissa koskaan koskemaan jarruun sen jälkeen, kun olen liikkeelle lähtenyt. Sillä kokemuksella autoilen näin luottavaisesti vastaisuudessakin.

      
  • mikahe:


    Kun edellä ajava lähtee liikkeelle, lähden heti (0.3 sekuntia) hänen peräänsä. Annan välimme kasvaa hiljalleen turvalliseksi, koska hän ei vaikuttanut olevan ihan minun tyyppiäni.




    Minkälaisella matkalla/ajalla väli on hiljalleen kasvanut turvalliseksi ja millaiseksi sellaisen luokittelet?



      
  • Opelixi:

    mikahe:

    Kun edellä ajava lähtee liikkeelle, lähden heti (0.3 sekuntia) hänen peräänsä. Annan välimme kasvaa hiljalleen turvalliseksi, koska hän ei vaikuttanut olevan ihan minun tyyppiäni.


    Minkälaisella matkalla/ajalla väli on hiljalleen kasvanut turvalliseksi ja millaiseksi sellaisen luokittelet?


    Käytännössä risteysalueelta poistumisen kohdalla edellinen on jo kadonnut horisonttiin (vrt. marmorikuula ja peesaava höyhen).

      
  • Rätkätin:

    .
    Täällä <--


    Fiksu artikkeli, vaikka journalistisen yleiskäytännön mukaan otsikointi harhaanjohtava, Tässä avainviestit:



    (Tietyömaan henkilöstön huomioita ohikulkijoista) "- Moni syö ja juo, ja puhelee kännykkään ja jopa lukee lehteä ajaessaan. Kannattaisi keskittyä siihen ajamiseen. Ei se auto mikään olohuoneen jatke ole..."



    (Tietyömaan kiinteistä rajoituksista) "Alennetuille rajoituksille on perustelunsa, mutta eikö nopeusrajoituksia voisi palauttaa takaisin normaaliksi niinä aikoina, kun työmailla on hiljaista?



    - Ei voi."



    (Poliisin mielipide edelliseen) "Poliisin mielestä liikennemerkkejä pitäisi voida tilanteesta riippuen "huputtaa", ja joskus asiaan puututaankin."

      
  • mikahe:

    Nämä liikennevalojen näkemäesteheitotkin ovat aika naurettavia. Kun viimeksi tutkin TLL:ia, missään kohdassa ei kielletty seuraamasta edellä ajavaa, kun se lähtee valojonossa liikkeelle. Varsinkin jos viitsii vielä valo-opastimen kohdalla ihan ilman näköesteitä tarkistaa, onko vihreä vaihtunut joksikin muuksi.




    Kyllä, teoriassa tuo on mahdollista 100%:lla autoilijoista.



    Elävässä elämässä niitä sinun mielestäsi liikkeellelähdön "haittatekijöitä" on olemassa yhtä monta kuin on autoilijoitakin. Mukaan voi osua myös super-mikahe, mutta yksin et sinäkään tee jonosta täydellistä, valitan...



    mikahe:

    Listaltasi näyttää puuttuvan vaikka mitä. Kun punaisiin joutuu harmikseen pysähtymään, niin senhän voi kääntää ihan laatuajaksi, vaikka tekemällä siitä teehetken, tai jopa siestan.




    On tyypillistä vetää ääripäähän. Ei kukaan noin tee, kyllä sä sen tajuat, joten mitä hyötyä tuosta oli?



    Jotta tuo hommasi toimisi muutenkin kuin teoriassa, puhutaan niin pienistä reagointiajoista, että koko jonon kannalta väärään aikaan tulleeseen puheluun vastaaminen voi sotkea pasmat.



    Olet aika mahdottomasti vaatimassa ihmisiltä 100% suoritusta, sekunnin osien tasolla onnistumisia jonossa. Olishan se hianoo mutta... Mitä pidempi jono, sen varmemmin se yksikin kaataa dominosi.



    Täytyy muistaa, että hyöty tuosta teorian toteutumisessa käytännössä tulee pitkissä jonoissa, ei yhden sormin laskettaessa.

    Mitä vähemmän autoja, sen helpommin liikahdetaan joka tapauksessa, keskimäärin. Nurinkurista, eikö vain. PK-seudun aamuruuhkissa on autoja oikeasti

    jopa 100, mukaan osuu isolla otannalla näitä häiriköitä, mikahen mielestä. Teoriat suorastaan musertuvat mahdottomuuteensa.

      
  • mikahe:


    Käytännössä risteysalueelta poistumisen kohdalla edellinen on jo kadonnut horisonttiin (vrt. marmorikuula ja peesaava höyhen).




    Vai niin... Tätä keskustelua on turha jatkaa.

      
  • Opelixi:



    Vai niin... Tätä keskustelua on turha jatkaa.




    Ehkä kuitenkin. Jostakin syystä yksinkertaiset asiat helposti mutkistuvat ja vääristyvät, kun niitä käsitellään foorumeilla. Kannattaa välillä tarkkailla avoimin mielin ympäristöä ja muistella, mitä asioista jollakin foorumilla on kirjoitettu. Tällöin saattaa huomata, että todellisuus ja foorumien todellisuus eivät ole aina sama asia.



    Otetaan nyt vaikka tämä risteykseen pysähtyneiden autojen välimatka. Kuinka pitkä se oikeasti on? Joku on kirjoittanut, että se on puoli metriä tai metrin. Joku on esittänyt vähän suurempia lukemia. Miksi arviot vaihtelevat? Siksikö, että joku muistelee seisovaa iltapäiväruuhkaa Mannerheimintiellä Sokoksen nurkalla, ja jollakin toisella on mielessä paljon vauhdikkaampi kehä I:n liittymä. Eroja tietenkin on. Kun ruuhkainen jono liikkuu hitaasti, autojen välit ovat yleensä lyhyet.



    Tarkkailin hieman tilanteita kameran ja videokameran kanssa. Silloin kun mukanani oli oikea kamera, en oikein saanut edustavia otoksia. Eteen tuli aina muuta liikennettä tai ihmisiä. Otinkin kuvat lopulta vaatimattomalla kännykkäkameralla.



    Havaintojeni mukaan 0,5 – 1 metrin etäisyys on harvinainen. Bussit ajoivat joskus melko lähelle edessä olevaa ilmeisesti siksi, että bussin ikkunasta pystyy näkemään tarkkaan, kuinka lähelle edellä olevaa bussi on. Monissa risteyksissä autojen välinen etäisyys oli noin puoli auton mittaa eli pari metriä ja monesti enemmänkin. Tässä on kolme kuvaa risteyksessä odottavista ja liikkeelle lähtevistä autoista. Tilanne on aika tyypillinen. Viimeisin auto on ajanut melko lähelle edessä olevaa, mutta muut ovat jättäneet reilun välin. (kuvat saa suuremmiksi)



    http://www.imagebam.com/gallery/pzugjkiom3gw2djwm1mnmricsrcq0ioq/



    Kun autot lähtevät liikkeelle, niiden välimatka kasvaa. Nimenomaan tästä asiasta kirjoitin eräässä aikaisemmassa kommentissani. Hyväksyn ja ymmärrän sen, että välimatkojen kuuluukin kasvaa, kun autojen vauhti kiihtyy. Mietin vain sitä, olisiko mahdollista kuitenkin ajaa risteysalueen läpi hieman tiiviimmin ja reippaammin ja antaa välimatkojen pidentyä lopullisiksi vasta risteyksen jälkeen. Näin risteys vetäisi enemmän autoja yhden valokierron aikana. Jos siitä ajaa nyt läpi neljä autoa, tiiviimmällä tahdilla siitä voisi ajaa viisi.



    Tässä vielä video samasta risteyksestä toisesta suunnasta kuvattuna.



    https://www.youtube.com/watch?v=ZZj0ZRTwWUc



    Ei tämä nyt mikään maailman tärkein asia ole, mutta en tiedä kenen mielestä on mukavaa juuttua pariksi minuutiksi punaisiin valoihin pelkästään edellä ajavien kuhnailun takia – varsinkin kun nämä edellä ajavat eivät itse juutu niihin valoihin vaan ehtivät livahtaa läpi. No, jossakin vaiheessa se punainen aina vaihtuu, joten turhaa kai tällaista on pohtia.

      
  • Ajoneuvokannasta päätellen olit kuvaamassa eliittialueen liikennettä. Oletko huomannut eroa liikennevalokäyttäytymisen suhteen eri kaupunkien välillä?

      
  • Ärsyttäviä tekojahan tapahtuu liikenteessä myöskin repsikan paikalta/takapenkiltä suoritettuna.



    https://www.youtube.com/watch?v=iKtswjGADEo

      
  • SO2001:


    Joku on kirjoittanut, että se on puoli metriä tai metrin.




    Minä, mutta korjasin väittämän. Ei alle metrin välejä meilläkään päin ole. Ruuhkaiset valoristeykset taajamassa, niin välit ovat n. 1-2m.



    SO2001:


    Kun autot lähtevät liikkeelle, niiden välimatka kasvaa.




    Ja kuten kirjoitin aikaisemminkin, niin minusta se on ihan luonnollista. 1-2 ei ole riittävä väli edellä ajavaan. Tästä syystä ei voida lähteä liikkeelle samanaikaisesti, kun valot vaihtuvat. Eri asia on, jos autot ovat pysähtyneet 5-10m päähän toisistaan.



      
  • drive:

    Se on aika >ärsyttävää< kun kaupungissa joku ajaa alinopeudella kohti vihreitä liikennevaloja. Ilman mitään kiirettä. Valot vaihtuu punaiseksi, ja letkan vetäjä tietenkin on ainoa joka kerkee vanhoilla vihreillä. Tätä tapahtuu aika paljon. Kannattaako sitä ruuhkauttaa liikennettä tuhlaamalla vihreitä ikkunoita ja seisottamalla liikennettä?


    Tätä tapahtuu päivittäin. Joku A matelee kohti erkanevaa kaistaa, ja blokkaa perässä ajajansa. Toinen B on kääntymässä vasemmalle, ja päättää odottaa, että vastaantulijoita ei enää ole näköpiirissä. Kolmas C kääntyy joskus tulevaisuudessa oikealle, ja jalankulkijoita väistäessään blokkaa varmuuden vuoksi suoraan ja vasemmalle etenijät. Neljäs D ...



    Voi että ärsyttää. :weary: Tuupovaarassako nuo kaikki ovat korttinsa saaneet.

      
  • mikahe:

    drive:
    Se on aika >ärsyttävää< kun kaupungissa joku ajaa alinopeudella kohti vihreitä liikennevaloja. Ilman mitään kiirettä. Valot vaihtuu punaiseksi, ja letkan vetäjä tietenkin on ainoa joka kerkee vanhoilla vihreillä. Tätä tapahtuu aika paljon. Kannattaako sitä ruuhkauttaa liikennettä tuhlaamalla vihreitä ikkunoita ja seisottamalla liikennettä?

    Tätä tapahtuu päivittäin. Joku A matelee kohti erkanevaa kaistaa, ja blokkaa perässä ajajansa. Toinen B on kääntymässä vasemmalle, ja päättää odottaa, että vastaantulijoita ei enää ole näköpiirissä. Kolmas C kääntyy joskus tulevaisuudessa oikealle, ja jalankulkijoita väistäessään blokkaa varmuuden vuoksi suoraan ja vasemmalle etenijät. Neljäs D ...

    Voi että ärsyttää. :weary: Tuupovaarassako nuo kaikki ovat korttinsa saaneet.


    Eikös pikemminkin ole niin, että jos kuvailemallanne tavalla ei liikuttaisi, niin se olisi yllätys.



    Jos noin mitättömistä syistä pinnansa polttaa, niin kannatta harkita siirtymistä joukkoliikenteeseen tai takaisin Tuupovaaraan.

      
  • Rätkätin:

    Jos noin mitättömistä syistä pinnansa polttaa, niin kannatta harkita siirtymistä joukkoliikenteeseen tai takaisin Tuupovaaraan.


    Ehei, taidan mieluummin siirtyä suuren maailman tapaan räikän käyttäjäksi. Kun ei enää Ruotsia olla, niin käytöstavoista moukkia kohtaan ei tarvitse välittää. Ja siellähän liikenne sujuukin paljon paremmin kuin hämeessä, jossa kaksi tai jopa yksi auto tekee liikenne-esteen, jonka takia liikenne joudutaan ohjaamaan viranomaisvoimin kiertotielle.

      
  • mikahe:

    Ehei, taidan mieluummin siirtyä suuren maailman tapaan räikän käyttäjäksi.


    Sitten luulisi harmittavan vielä enemmän, kun edellä ajava pysäyttää kokonaan ja tulee kyselemään siltä takana tööttäilevältä, että mikä hätä on, kun pitää tööttäillä, että tarvitaanko siellä jotain apua vai mikä on.

    :grin:

    TLL:

    34 § Ääni- ja valomerkit

    Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
    Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.


    Ruotsissa kaikki on paremmin, jopa onnettomuudet <-- ovat guldduurisempia.

      
  • Rätkätin:

    Sitten luulisi harmittavan vielä enemmän, kun edellä ajava pysäyttää kokonaan ja tulee kyselemään siltä takana tööttäilevältä, että mikä hätä on, kun pitää tööttäillä, että tarvitaanko siellä jotain apua vai mikä on.


    Miten niin? Minähän tööttään varoituksen siitä, että jos se paskakasa ei liikahda pois tieltäni, niin työnnän sen pois seurauksista välittämättä. Jos tuo ei ole laillinen varoitus äänimerkille niin ei sitten mikään.

      
  • Miten niin? Minähän tööttään varoituksen siitä, että jos se paskakasa ei liikahda pois tieltäni, niin työnnän sen pois seurauksista välittämättä. Jos tuo ei ole laillinen varoitus äänimerkille niin ei sitten mikään.


    Kannattaa olla a) joko Kuorma-Auto työntämässä b) riittävän iso neliveto. Jouduimme kerran kiskomaan muuten maasturilla (siis pyydettiin vetoapua, ei mikään riitatilanne tms.) tavallisen tila-auton pois aidatulta asfaltti alueelta kesäkelillä 100m:n matkan. Tuosta autosta oli vaihteisto rikki, joten sen etupyörät ei pyörineet ollenkaan. Silti tuo noin 1800kg auto tuli mustaa vanaa piirtäen asfalttiin maastovaihteilla vedettäessä kiltisti perässä. Veturi painoi noin 2300kg..

      
  • Kymmenkunta vuotta sitten vielä arvostettiin hyvää ajotaitoa. Nykyään ajotaitoa halveksitaan ja sitä ei viitsitä hankkia. On kai hienoa körötellä kolmeakymppiä ja kiusata muita.

      
  • Taitaa olla sinulla ajotaidon määritelmä aika vajaa.

      
  • Guruilija:

    Kymmenkunta vuotta sitten vielä arvostettiin hyvää ajotaitoa. Nykyään ajotaitoa halveksitaan ja sitä ei viitsitä hankkia. On kai hienoa körötellä kolmeakymppiä ja kiusata muita.


    Kun on oikeasti saatava ajokortti, niin porukat käyttävät ajotaitoaan mitattaessa erittäin huolellisesti vilkkuja, väistävät selvästi, kun ovat itse väistämisvelvollisia, katsovat peileihin, kääntävät päätään kaistojen vaihdoissa, eivät ylitä nopeusrajoituksia, varovat suojateitä ja risteyksiä ja pyrkivät kaikin tavoin tekemään ihan kaiken oikein ja sääntöjen mukaisesti tai muuten sitä ajokorttia ei anneta.



    Mikä kaikissa liikennesäännöissä on niin kamalaa?

    Sekö on sitä oikeaa osaamista, kun yrittää kaikin voimin vastustaa?

      
  • Kun on opetustilanne ja kolmio takana. Nuorimmaisen opetus siis menossa.

    1. Olimme kerinneet kiihdyttämään automme risteyksestä n. 55 km/h nopeuteen 60 alueella, kun eräs "myyntitykin näköinen" kaveri pukkasi Octaviallaan ohi seuraavan risteyksen kohdalla väärältä puolen liikenteenjakajaa.

    2. Eräs takaa tuleva nainen ajoi aamulla vasemmalle kääntyessämme suoraan oikean puoleisen kaistan kautta ohi. Me siis käännyimme keskimmäiselle kaistalle. Ei ole enää sammumisia tai muita ihan alkeishidasteluja. Mieli olisi tehnyt näyttää keskisormea.

      
  • Böpi:


    2. Eräs takaa tuleva nainen ajoi aamulla vasemmalle kääntyessämme suoraan oikean puoleisen kaistan kautta ohi. Me siis käännyimme keskimmäiselle kaistalle. Ei ole enää sammumisia tai muita ihan alkeishidasteluja. Mieli olisi tehnyt näyttää keskisormea.




    Ja mikäs tuossa ärsyttää?

      
  • Hän tuli risteykseen perässämme, ja kääntyi yli kaistan rinnallemme. Olisi tullut perässämme ja noudattanut sääntöjä.

      
  • Ajelin matkailuautolla motarilla ja nopeuteni oli 106 km/h gps-mukaan. Vasenta kaistaa ajelin, kun edessä meni rekka-auto, jota olin ohittamassa. näin peileistäni tumman A-6 audin joka halusi minusta ohi. Audi ohitti minut oikealta (joka on sallittua), mutta se ei ole että saman tien Audi lähti rekkaa ohittamaan, minun edestä eli minä olin "pujottelukeppi" hänelle. Meinasin väläyttää valoja hänelle, mutta maltoin mieleni ja ajattelin kai hänellä on joku "alemmuus komplekti" päällä, kun noin käyttäytyy auton ratissa. mitä miltä olet tälläisestä ajotyylistä ja onko tuttua sinulle.

      
  • rs2300:

    Ajelin matkailuautolla motarilla ja nopeuteni oli 106 km/h gps-mukaan. Vasenta kaistaa ajelin, kun edessä meni rekka-auto, jota olin ohittamassa. näin peileistäni tumman A-6 audin joka halusi minusta ohi. Audi ohitti minut oikealta (joka on sallittua), mutta se ei ole että saman tien Audi lähti rekkaa ohittamaan, minun edestä eli minä olin "pujottelukeppi" hänelle. Meinasin väläyttää valoja hänelle, mutta maltoin mieleni ja ajattelin kai hänellä on joku "alemmuus komplekti" päällä, kun noin käyttäytyy auton ratissa. mitä miltä olet tälläisestä ajotyylistä ja onko tuttua sinulle.




    Opi ajamaan. Prkle näitä 'olin ohittamassa' - 'näin XXXX:n joka halusi ohittaa minut' - ohitti oikealta ja lähti ohittamaan rekkaakin ennenkuin olin edes rekan vierellä'.



    Mieti vähän mitä sähläät siellä liikenteessä.

      
  • rs2300:

    Ajelin matkailuautolla motarilla ja nopeuteni oli 106 km/h gps-mukaan. Vasenta kaistaa ajelin, kun edessä meni rekka-auto, jota olin ohittamassa. näin peileistäni tumman A-6 audin joka halusi minusta ohi. Audi ohitti minut oikealta (joka on sallittua), mutta se ei ole että saman tien Audi lähti rekkaa ohittamaan, minun edestä eli minä olin "pujottelukeppi" hänelle. Meinasin väläyttää valoja hänelle, mutta maltoin mieleni ja ajattelin kai hänellä on joku "alemmuus komplekti" päällä, kun noin käyttäytyy auton ratissa. mitä miltä olet tälläisestä ajotyylistä ja onko tuttua sinulle.


    Jos olit ohittamassa rekkaa, niin miten ihmeessä audi ajoi eteesi oikealta kaistalta? Eikö olisi ollut kaikkien kannalta parempi, että sinä koukkaat sinne oikealle kuin nopeammin ajava, ennenkuin ohitat rekan? Vai pelkäätkö ettet pääse takaisin vasemmalle? Opettele ajamaan, kyllä sieltä pääsee. Paitsi jos vasemmalla jurnuuttaa joku kaltaisesi.



    Jos ärsyttää oikealta ohittelijat ni kannattais ehkä itse ajaa siellä oikealla. Aika pahasti olet mokannut, jos joku on sinut onnistunut oikealta ohittamaan.



    Kylle ne muut pikkasen jaksaa odottaa kun hitaampi ohittaa vielä hitaampaa, mutta sitä ne ei jaksa katsella kun tarpeettomasti blokkaat liikennettä.

      
  • Böpi:

    Hän tuli risteykseen perässämme, ja kääntyi yli kaistan rinnallemme. Olisi tullut perässämme ja noudattanut sääntöjä.




    No on kyllä pienestä kiinni, että joku ärsyttää. Itse usein "käännyn yli kaistan" ja ohitan samalla edessä kääntyvän köryyttelijän :lol:

      
  • Tuo on hyvä, mutta valitettavan yleinen tapa sekoittaa liikennettä.

      
  • drive:

    Vai pelkäätkö ettet pääse takaisin vasemmalle? Opettele ajamaan, kyllä sieltä pääsee. Paitsi jos vasemmalla jurnuuttaa joku kaltaisesi.




    Kovin hankalaa sinne on päästä, jos näille driveille ja putputeille pitää taata esteetön tie, kun edes 6 km/h ylinopeus ei riitä.



    Aika pahasti olet mokannut, jos joku on sinut onnistunut oikealta ohittamaan.




    Niin, ko. Audikuskihan varmaan oli täysin viaton tilanteen uhri.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit