Tulosta sakottamalla

75 kommenttia
13»
  • Ajattelija2013:

    Aki K taitaa olla juuri sellainen kaveri, joka kiihdyttää, kun joku pyrkii ohi. Mikään muu ei noin naurettavaa selittelyä selitä.

    Kaikki tuntemani maantiellä ajavat ihmiset valittavat juuri sitä, että todella usein ohituskaistan alkaessa alinopeutta ajanut henkilö kiihdyttää ylinopeuden puolelle. Aki K ei tällaista ole havainnut, ilmeisesti siksi, että kuuluu itse niihin kiihdyttelijöihin. Mutta ovathan hänen juttunsa muutenkin täyttä satua.


    60tkm vuodessa. Eikä ole nähnyt tällaista ilmiötä, todella uskottavaa.

      
  • Ajattelija: Kyllä ohitse pyritään ihan heti ohituskaistan alussa. Mutta ainakin itse pyrin aluksi ohittamaan maltillisella nopeudella…. Siinä vaiheessa ohituskaista alkaakin jo olla loppupäässä, jos haluaa ohi, niin on pakko nostaa nopeutta reilusti yli sallitun. Ja se mahdollinen poliisisetä onkin sitten jo tutkan kanssa paikalla.

    Aki
    Eli kiihdytät vauhtia sitä reilummin mitä lähempänä ohituiskaistan pää alkaa häämöttää. Toimit juuri tismalleen kuten kuvasin tuossa aiemmin. Ja sitten jaksat vielä ihmetellä miksi se poliisi on tutkaamassa juuri tuota paikkaa.




    Ööö...mitä sitten pitäisi tehdä? Eikös se ole ihan oikein, että yritän ohittaa nopeusrajoitusten puitteisssa alinopeutta ajneen auton, jos se ei onnistu, niin maltillisella ylinopeudella. Jos sekään ei onnistu, niin on kaksi vaihtoehtoa, joko ohittaa reippaasti ohituskaistan lopussa, tai jäädä sen idiootin taakse, joka ohituskaistan loppuessa laskee nopeutensa taas selvästi alinopeuden puolelle. Minulla sentään on sen verran tehokas auto, että pääsen kyllä ohikin jos niin haluaisin, ilman mitään tiukkoja tilanteita. Kaikkien osalta näin ei ole.



    Mutta kuten jo osoitettiin, ohituskaistat eivät ole mitään vaarallisia paikkoja. Sinä siis valehtelet.





    Kumma kun sinun ja parin muun keskustelijan ohitettavaksi aina ja jatkuvasti sattuu tuon kaltaisia. Varmaan sinulla siihen joku selitys on, miksi toisten aika paljonkin ajavien kohdalle niitä sattuu hyvin harvoin ja toisille ne ovat jatkuva ongelma?




    Tämä on ongelma kaikille muille, paitsi niille, jotka itse harrastavat sitä kiihdyttelyä ohituskaistan alkaessa. Sinä taidat jutuista päätellen kuulua porukkaan.



    Joo, kyllä ohituskaistojen perusasiat on hyvin hallussa. Toisin kuin sinulla tuon alussa kertomasi perusteella.




    Sinulla ei näytä olevan juuri mikään hallussa.



    Ohituskaista loppuu ihan samassa paikassa nopeudesta riippumatta. Kovin paljon siinä ei autoja voi ohittaa, vaikka ajaisi miten kovaa. Siksi olen jo ajat sitten tyytynyt tarvittaessa ohittamaan sen määrän autoja jonka pystyn järkevästi ohittamaan ja jättämään loput ohittamatta.




    Ei siellä ole tarkoituskaan montaa autoa ohittaa. Ideahan olisi, että mahdollisimman moni voisi turvallisesti ohittaa sen yhden hidastelijan.Ohituskaista vain loppuu varsin nopeasti, jos se alinopeutta ajanut henkilö kiihdyttää ylinopeuden puolelle, eikä itse viitsi survasta nopeutta +160 km/h puolelle heti ohituskaistan alkaessa, ihan vain varmuuden vuoksi. Tällaisessa tapauksessa voi hyvin siis olla, että ei pääse sen yhdenkään auton ohitse, joka siis on ajanut alinopeutta kymmeniä kilometrejä ennen ohituskaistaa.



    Ei voi kuin ohmetellä ihmistä, joka tällaistakin käytöstä täällä puolustelee. Tämä on taas vähän kuin uskovaisen kanssa kinaisi. Aivan sama mitä faktaa tuo pöytään, niin kuuroille korville menee.

      
  • Kannatan itsekkäästi rahan keräämistä sakottamalla, koska muuten tuokin raha luultavasti kerättäisiin muulla verotuksella, jota tuskin minun olisi niin helppo kiertää kuin sakkoja.



    Otetaan helppo raha pois niiltä, jotka haluavat vapaaehtoisesti maksaa. Jos liikenneturvallisuus siinä sivussa edes pikkiriikkisen paranee, saavutetaan mielestäni tuplahyöty.

      
  • Avaruusvektori:

    Kannatan itsekkäästi rahan keräämistä sakottamalla, koska muuten tuokin raha luultavasti kerättäisiin muulla verotuksella, jota tuskin minun olisi niin helppo kiertää kuin sakkoja.

    Otetaan helppo raha pois niiltä, jotka haluavat vapaaehtoisesti maksaa. Jos liikenneturvallisuus siinä sivussa edes pikkiriikkisen paranee, saavutetaan mielestäni tuplahyöty.


    Mutta kun se ei parane, hyvää tarkoittavien ohituskaistojen turvallisen ohituksen kun saa pilattua vauhtia nostamalla ja kiilaamalla.



    Itsekkyyttäsi ei tarvitse jatkuvasti toistaa, se on jo vanhastaan tiedossa.

      
  • ritsa:

    Mutta kun se ei parane, hyvää tarkoittavien ohituskaistojen turvallisen ohituksen kun saa pilattua vauhtia nostamalla ja kiilaamalla.


    Käsittääkseni juuri vauhtiaan nostaneita ohituskaistan viimeisillä metreillä eteeni kiilaavia valvonnalla pyritään tavoittamaan. Et kai pyydä, että ohituskaistan loppuessa pudottaisin vauhtiani entisestään, että viimeisetkin kiilaajat ehtisivät turvallisemmin ohitse?



      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Mutta kun se ei parane, hyvää tarkoittavien ohituskaistojen turvallisen ohituksen kun saa pilattua vauhtia nostamalla ja kiilaamalla.

    Käsittääkseni juuri vauhtiaan nostaneita ohituskaistan viimeisillä metreillä eteeni kiilaavia valvonnalla pyritään tavoittamaan. Et kai pyydä, että ohituskaistan loppuessa pudottaisin vauhtiani entisestään, että viimeisetkin kiilaajat ehtisivät turvallisemmin ohitse?




    Näissä keskusteluissa muutama fanaatikko ymmärtää jatkuvasti asioita tahallaan väärin, jotta pääsisivät syyllistämään meitä muita keskustelijoita. Ensinnäkään, kukaan ei ole puolustellut ohituskaistalla kiilaavia kaahaajia. Korkeintaan siinä tilanteessa asia on ymmärrettävää, jos alinopeutta ajanut kiihdyttää jatkuvasti vauhtiaan estääkseen ohituksen.



    Toiseksi, jos tiedät, että aijot ajaa alle rajoitusten, niin olisiko suuri vaiva päästää mahdollisimman monta kuljettajaa ohi siten, että hidastaisit hieman vauhtiasi entisestään ohituskaistalla? Tämä ei vaikuttaisi mitenkään matka-aikaasi, mutta parantaisi huomattavasti kaikkien turvallisuutta. Eikä juuri tämä olisi sitä epäitsekästä liikenneturvallisuuden parantamista. Enkä nyt tarkoita, että pitää päästää ohi jotain kaahaavia kiilaajia, vaan normaalia ohitusta tekeviä kanssa-autoilijoita. Näin itsekin olen joskus tehnyt, kun harvoin olen ollut pakettiautolla liikenteessä.



    Näissä keskusteluissa oikein paistaa läpi, kuinka itsekkäitä muutamat kirjoittajat ovat. Varmasti juuri niitä tyyppejä, jotka tahallaan tekevät kiusaa muille, koska vihaavat sitä, kun joutuvat ohitetuiksi, vaikka itse ajavatkin mahdollisesti alinopeutta. Liikenneturvallisuus ei tätä porukkaa kiinnosta pätkääkään.

      
  • Ajattelija2013:


    Ohituskaistoilla on toki ongelmia, mutta ne johtuvat pääosin ohitettavien törkeästä käyttäytymisestä. Erittäin usein pitkän matkan "alinopeutta" ajanut auto kiihdyttää nopeutensa lievään, joskus jopa reippaaseen ylinopeuteen ohituskaistan alkaessa.




    Tuo on tyypillistä jononvetäjän käyttäytymistä, ja siihen löytyy kyllä vastalääke.



    Olen pari kertaa ollut jononvetäjän perässä ohituskaistan alkaessa.



    Nopea ohitus, nopea paluu oikealle kaistalle jononvetäjän eteen ja nopeuden pudotus 80 tasolle hidastelijan edessä.

    Koko perässätuleva jono ohittaa silloin jononvetäjän, koska tämä ei pääse kiihdyttämään omaa nopeuttaan eikä siirtymään ohituskaistalle joka on täynnä satasta ajavia ohittajia.



    Sujuvoittaa liikennettä ja saa ilmeisesti jononvetäjän verenpaineen nousemaan, sillä torvi on soinut melko pitkään tuon jälkeen.





      
  • Ymmärsin kyllä, mitä ritsa tarkoitti, mutta hänen käyttämänsä termit täsmäsivät myös kuljettajiin, joita itse useammin kohtaan.



    Tapanani ei ole pudottaa nopeutta ohituskaistalla, koska pääosin ajan tasaista karvan yli 80km/h. Hidastaminen aiheuttaisi turhaa pumppausta takanani, koska kaikki eivät kuitenkaan välttämättä ohi pääse. Jollei tälläisestä matelijasta pääse kunnolla henkilöautolla ohi, on vastuu mielestäni täysin ohittajalla.



    On totta, että ne ohittajat, jotka kiilaavat liian lähelle eteeni roiskimaan kuraa ja pikkukiviä aiheuttavat ärtymystä riippumatta siitä onko vasenta kaistaa jäljellä 50 metriä vai kilometriä.

      
  • Avaruusvektori:

    Ymmärsin kyllä, mitä ritsa tarkoitti, mutta hänen käyttämänsä termit täsmäsivät myös kuljettajiin, joita itse useammin kohtaan.


    Parhaiten ne pätee kahteen kuljettajaryhmään, sellaisiin jotka lähtevät ohittamaan mutta eivät missään tapauksessa ylitä rajoitusta. Sekä sellaisiin jotka ottavat ohituksen henkilökohtaisena loukkauksena ja nostavat nopeuttaan.



    Minusta olisi suorastaan loistavaa että nämä kaksi kiilaisivat toisensa metsään siellä ohituskaistan päässä, mielellään sinne oikealle puolelle samaan läjään että syyttömät eivät kärsi tilanteesta. Kaksi vaikeata tapausta pois pelistä yhdellä iskulla.

      
  • Minusta olisi suorastaan loistavaa että nämä kaksi kiilaisivat toisensa metsään siellä ohituskaistan päässä




    Sehän aiheuttaa vakuutusmaksuihin korotuspaineita ja aiheuttaa ruuhkan kun hinausautot yms. tulevat raivaamaan tilannetta. Siksi on parempi päästä varmasti perille pelkän mahdollisimman nopeasti ajamisen sijaan.



    Monelle näyttää oma nopeusvalinta (rikesakkoraja ) noudattaminen olevan kunnia-asia, eli mennään melkein väkisin (liikenneturvallisuuden vaarantaminen -rikos ) ohi ilman että on edes kiire.



    Ekoajoa körötellessä (ei ylinopeustinkikauppaa tai tarpeettomia ohituksia ) on ehtinyt ihmetellä monenlaisia ajotapoja ja tosiaan liikennevalvonta olisi erinomaista bisnestä koska päivittäin löytäisi lisäveromaksuhaluisia "asiakkaita".



    Sakot eivät ole halpoja, mutta "pikavoittoja" on hyvin harvoin tarjolla. Mutta voittaahan joku Lotossakin...

      
  • E2800:

    Minusta olisi suorastaan loistavaa että nämä kaksi kiilaisivat toisensa metsään siellä ohituskaistan päässä


    Sehän aiheuttaa vakuutusmaksuihin korotuspaineita ja aiheuttaa ruuhkan kun hinausautot yms. tulevat raivaamaan tilannetta. Siksi on parempi päästä varmasti perille pelkän mahdollisimman nopeasti ajamisen sijaan.


    Kerro se näille jääräpäille. Tosin kyllä siinä itsepäisimmänkin ajatusmaailma hieman muuttuu kun kietoo autonsa satasesta männyn ympärille. Lisähyvää on se että sairaala reissu hidastaa näiden rattiin paluuta ja uusi autokin täytyy hankkia. Ainakin hetken aikaa on teillä siis turvallisempaa ja kenties siellä sairaalassa ne ajatuksetkin pehmenee.

      
  • Uskomatonta, että kukaan aikuinen ihminen toivoo toisen loukkaantuvan liikenneonnettomuudessa, ja vielä ilkeää puhua liikenneturvallisuudesta.

      
  • Avaruusvektori:

    Uskomatonta, että kukaan aikuinen ihminen toivoo toisen loukkaantuvan liikenneonnettomuudessa, ja vielä ilkeää puhua liikenneturvallisuudesta.


    En tunne mitään sympatiaa kuljettajia kohtaan jotka mielenhäiriössään yrittää tappaa. Jokainen pitää saada pois liikenteestä.

      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:
    Uskomatonta, että kukaan aikuinen ihminen toivoo toisen loukkaantuvan liikenneonnettomuudessa, ja vielä ilkeää puhua liikenneturvallisuudesta.

    En tunne mitään sympatiaa kuljettajia kohtaan jotka mielenhäiriössään yrittää tappaa. Jokainen pitää saada pois liikenteestä.


    Minä puolestani en toivo edes sinulle mitään pahaa, korkeintaan sakkoja tarvittaessa muistutukseksi.

      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Avaruusvektori:
    Uskomatonta, että kukaan aikuinen ihminen toivoo toisen loukkaantuvan liikenneonnettomuudessa, ja vielä ilkeää puhua liikenneturvallisuudesta.

    En tunne mitään sympatiaa kuljettajia kohtaan jotka mielenhäiriössään yrittää tappaa. Jokainen pitää saada pois liikenteestä.

    Minä puolestani en toivo edes sinulle mitään pahaa, korkeintaan sakkoja tarvittaessa muistutukseksi.


    Mielenkiintoista puhetta itsekkäältä ihmiseltä, itsekkäät yleensä ei paljon muista välitä. Voit puolestani paapoa myös rattijuoppoja mutta minä en siihen ala, jos tarkoituksena on tietoisesti vahingoittaa toista rautakasalla joka painaa toista tonnia en näe sitä minään muuna kuin tapon yrityksenä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit