Talviautovertailu

483 kommenttia
17810121317
  • Derrick:

    Symmetrinen neliveto on paras !




    Niinhän sä väität koska sulla sattuu olemaan sellainen, mutta kukaan valmistajakaan ei väitä tuollaista! Hyvin menee! Jatka samaan malliin Derrick! Yksi lause ja huutomerkki, sillä argumentaatiolla voi irrota vaikka Nobel!

      
  • Neliveto on tumpeloita varten normaalissa ajossa, toista tietenkin ajo/veto vaikeissa olosuhteissa! :warning:

    Suomen teillä, siis jos ajaa vain teillä ilman vetokuormaa, harvoin tarvitsee nelivetoa! :wave:

      
  • Tosimies ajaa vanhalla takamoottori-skodalla.

      
  • Metsähaka:

    Neliveto on tumpeloita varten normaalissa ajossa, toista tietenkin ajo/veto vaikeissa olosuhteissa! :warning:
    Suomen teillä, siis jos ajaa vain teillä ilman vetokuormaa, harvoin tarvitsee nelivetoa! :wave:


    Minun ajoni on pääasiassa pääteitä, mutta sitten on mökkitie jonka loppuosa on kilometri pikkutietä ja viimeinen parisataa metriä talvella auraamatonta tietä.

    Olen päässyt pihaan asti jos lunta ei ole satanut 20 cm enempää.

    Autoni on Citroen C5 jossa nostan maavaraa ylemmäs lumimäärään mukaan.



    Olin viime vuonna vaihtamassa sitä uuteen, mutta kun PSA tiedotti tulevasta hybridimallista jäin odottelemaan hybridiä. Siinä polttomoottori vaikuttaa etupyöriin ja sähkömoottori takapyöriin. Näin se on siis nelivetoinen mikä helpottaa entisestään lumessa ajoa. Toivottavasti Citroen tekee vielä siihen Hydractive jousituksen. Pahitteeksi ei olisi pistokehybridi. Hybridi tulee myyntiin aikaisintaan ensi vuonna, todennäköisesti vuonna 2012.

      
  • Kerrotko lähteen mistä olet lukenut nimenomaan Citroenin osalta hybridimallin tulosta?

      
  • Ei tosta nelivedosta haittaakaan ole, jos vetää 800 kilon kuormaa talvella loivassa rinteessä. Fordilla vaan sutii kun on etuveto ja liukuu taaksepäin rinteessä, eikä kärri pysy paikallaan.



    Harmi vaan että tuli se vetokoukku ostettua Saksasta Fordiin, olisi pitäny ostaa Subaruun.

      
  • Veto ja "mökkitiet" tosiaan kaipaavat usein nelivetoa kuten "yritin" kirjoittaa! :ashamed:

      
  • mhj:

    Kerrotko lähteen mistä olet lukenut nimenomaan Citroenin osalta hybridimallin tulosta?




    Lähteitä on useita jotka ovat uutisoineet Citroenin hybridistä.

    Tässä muutama:

    http://www.carsuk.net/citroen-ds5-hybrid-in-2011/

    http://www.locoav.com/citroen-ds5-hybrid-luxury-car-2011-launched.html

    http://www.autoblog.com/2006/01/31/psa-peugeot-citroen-unveils-diesel-hybrid-technology/

    image

      
  • Peugeot on ilmoittanut hybridin tulevan käyttöön vuoden 2011 aikana 3008-mallissa. Eiköhän hybridi Sitikallekin tule samoihin aikoihin.

      
  • Penteles,

    kiitos!

    Tietoa olikin noin runsaasti.

    PSA:n Peugeot on kyllä ollut tiedossa, mutta ei Citroen.

    Eikä siitä ole meikäläisissä lehdissä mielestäni hiiskuttukaan.

    Pitää laittaa jäitä hattuun ja lopettaa ainakin vähäksi aikaa vilkuilut muualle.

    On kyllä tulossa niin monenmoista hybridiä ja sähköautoa ja ties mitä, että ihan hirvittää.

    Katsotaan nyt vielä tovi, toinenkin ja ajaa rutuutellaan vanhalla kärryllä. Maavaraa täälläkin säädellään tarpeiden mukaan kuten esim. renkaan vaihdossa.



    PS No onhan tuota tietoa todella löydettävissä, kun hakee.

    Liiaksi on tullut vilkuiltua muualle.

    Alkoi uusi perehtyminen.

      
  • Peugeot keskittyy dieselhybridiin ja Citroen bensiinihybridiin.

      
  • Parempi niin.

    Dieselin löyhkä ja katku on sietämätön.

      
  • Minkähänlaisia lastentauteja tuollaisessa hybridisysteemissä on odotettavissa talviliukkaita ajatellen? Meinaan vaan, että jos Priuksen jarruista on noussut hirveä haloo vaikka mitään varsinaista vikaa ei niissä käsittääkseni ole ollutkaan, niin mitenköhän hyvin tuollainen systeemi saadaan toimimaan liukkaalla jos toista akselia pyörittää sähkömoottori ja toista polttomoottori. On siinä alustaelektroniikasta vastaavilla insinööreillä virittämistä että systeemit saadaan toimimaan niin ettei missään tilanteissa auto karkaa käsistä.

      
  • slowgear:

    Minkähänlaisia lastentauteja tuollaisessa hybridisysteemissä on odotettavissa talviliukkaita ajatellen? Meinaan vaan, että jos Priuksen jarruista on noussut hirveä haloo vaikka mitään varsinaista vikaa ei niissä käsittääkseni ole ollutkaan, niin mitenköhän hyvin tuollainen systeemi saadaan toimimaan liukkaalla jos toista akselia pyörittää sähkömoottori ja toista polttomoottori. On siinä alustaelektroniikasta vastaavilla insinööreillä virittämistä että systeemit saadaan toimimaan niin ettei missään tilanteissa auto karkaa käsistä.




    Peugeotin 3008 hybridi on ymmärtääkseni komponenteiltaan jo valmis, mutta ohjelmistojen virittämisen ja testaamisen vuoksi auto tulee markkinoille vasta keväällä 2011.

      
  • Penteles:



    Peugeotin 3008 hybridi on ymmärtääkseni komponenteiltaan jo valmis, mutta ohjelmistojen virittämisen ja testaamisen vuoksi auto tulee markkinoille vasta keväällä 2011.




    Eli sama suomeksi: keskeneräinen tekele on niin vaarallinen, että sen virittämiseen menee vuositolkulla ennen kuin sitä uskaltaa päästää yleiseen liikenteeseen.

      
  • slowgear:

    Penteles:


    Peugeotin 3008 hybridi on ymmärtääkseni komponenteiltaan jo valmis, mutta ohjelmistojen virittämisen ja testaamisen vuoksi auto tulee markkinoille vasta keväällä 2011.


    Eli sama suomeksi: keskeneräinen tekele on niin vaarallinen, että sen virittämiseen menee vuositolkulla ennen kuin sitä uskaltaa päästää yleiseen liikenteeseen.




    Kun kerran huumorilinjalla mennään niin:

    Parempi sekin kun tämä Toyotan tapa :smile:

      
  • slowgear:



    Eli sama suomeksi: keskeneräinen tekele on niin vaarallinen, että sen virittämiseen menee vuositolkulla ennen kuin sitä uskaltaa päästää yleiseen liikenteeseen.




    Systeemi on sama kuin lentokoneteollisuudessa - testataan ennenkuin päästetään asiakkaille.



    Autoteollisuudessa on viime ajoilta esimerkkejä toisenlaisestakin toiminnasta. :wave:



      
  • No ei se niin huumoriksi ollut tarkoitettu, vaikka siihen sävyy olikin kirjoitettu. Varsinainen viesti oli se, että kahden täysin erilaisen voimalinjan ymppääminen samaan autoon on äärimmäisen vaativa operaatio jos sen halutaan olevan turvallinen kaikissa mahdollisissa tilanteissa mitä tuolla liikenteessä voi kuvitella eteen tulevan. Siitä, että ne komponentit on saatu asennettua samaan koriin, on vielä todella pitkä matka siihen, että ne saadaan toimimaan yhdessä toivotulla tavalla. En minä ainakaan haluaisi olla vastuussa tuollaista järjestelmää ohjaavan ohjelmistoprojektin onnistumisesta.

      
  • Nt on tulokset tulleet, käykääpä katsomassa (pdf-löytyy arkistosta).



    Spekulointi testin tuloksesta alkakoon.

      
  • Vain kahdessa autossa asiallisesti toteutettu istuinlämmitin: BMW & MB.



    Syystä tai toisesta ei ollut enää grafiikkaan laitettu kiihdytystuloksia luistonesto ja ajonvakautus poiskytkettyä, että olisi nähnyt takavetojen todellisen tuloksen. Tekstin mukaanhan "Napista painamalla niiden [BMW ja MB] suoritus nousee ryhmän parhaimmistoon."

      
  • 235+255:

    Vain kahdessa autossa asiallisesti toteutettu istuinlämmitin: BMW & MB.




    testin kalleimmat autot?

      
  • slowgear:

    No ei se niin huumoriksi ollut tarkoitettu, vaikka siihen sävyy olikin kirjoitettu. Varsinainen viesti oli se, että kahden täysin erilaisen voimalinjan ymppääminen samaan autoon on äärimmäisen vaativa operaatio jos sen halutaan olevan turvallinen kaikissa mahdollisissa tilanteissa mitä tuolla liikenteessä voi kuvitella eteen tulevan. Siitä, että ne komponentit on saatu asennettua samaan koriin, on vielä todella pitkä matka siihen, että ne saadaan toimimaan yhdessä toivotulla tavalla. En minä ainakaan haluaisi olla vastuussa tuollaista järjestelmää ohjaavan ohjelmistoprojektin onnistumisesta.




    Joo ei kyllä ihan ongelmatonta ole yhdistää polttomoottori + amt sähköiseen takavetoon. Lexuksen Rxh:sta voisi vetää joitain johtopäätöksiä, mutta mielestäni siinäkin etupään hybridivoimansiirto (-> CVT) tekee siitä vähemmän haaasteellisen voimalinjan ohjelmoinnin kannalta.

      
  • GTAm:

    testin kalleimmat autot?


    Jep, 43k€ Priukseen ei ole muusta hienosta tekniikasta huolimatta riittänyt kunnon istuinlämmitystä.



    EDIT: Vähän hassua myös, että tekstissä TM ihmettelee, miten paljon Opel, Seat ja Skoda kärsivät "leveistä" 225-koon renkaistaan kiihdytysmittauksissa, mutta samaa ei ihmetelty takavetoisten BMW & MB:n 245-leveistä.

      
  • Mikä oli testin kärki? Ei ole vielä ehtinyt kotiin lukemaan lehteä! Miten se uusi Subaru on pärjännyt? Siinä ainakaan ei ole erityisen hyvät penkinlämmittimet, ihan kuten ei tässä vanhemmassakaan. Kapeasti lämpiää keskeltä penkkiä. Lämmin se kyllä on, mutta turhan kapealta alalta.

      
  • Hyvin pärjäsi.

    Kulutus ja päästöt veivät voittomahdollisuuden.

    Kuten jo käkesin, jotenkinhan se voitto piti viedä.

    Ajettiin liian painavilla kengillä.:sunglasses:

    Kolmella kärkiautolla samat pisteet ja Subaru kymmenyksen perässä.

    Veikkauksessa osui jotain kuitenkin kohdalleen, kun S. oli samalla pistemäärällä mukana kolmen auton kakkosryhmässä.

      
  • 235+255:

    GTAm:
    testin kalleimmat autot?

    Jep, 43k€ Priukseen ei ole muusta hienosta tekniikasta huolimatta riittänyt kunnon istuinlämmitystä.

    EDIT: Vähän hassua myös, että tekstissä TM ihmettelee, miten paljon Opel, Seat ja Skoda kärsivät "leveistä" 225-koon renkaistaan kiihdytysmittauksissa, mutta samaa ei ihmetelty takavetoisten BMW & MB:n 245-leveistä.




    Oliskos jälkimmäisissä hieman suurempi massa kohdistumassa noihin leveisiin renkaisiin?

    Ja muuten omassa Corollassani ei taatusti ole Priusta parempia istuinlämmittimiä, mutta siinäkin parissa minuutissa ahterilla on turhan lämmintä minun makuuni, joten jää käyttämättä. Tosin enpä ole ahkeraan käyttänyt aiemmissakaan autoissa ko. varustetta... :xmas:



      
  • TC05:

    Ja muuten omassa Corollassani ei taatusti ole Priusta parempia istuinlämmittimiä, mutta siinäkin parissa minuutissa ahterilla on turhan lämmintä minun makuuni, joten jää käyttämättä.


    Lämmitysteho ja lämmön jakautuminen ovat tietysti ihan eri asioita. Itse pidän päällä ekan kilometrin yleensä (oisko se juuri toi pari minuuttia sitten), sitten alkaa tulla liian lämmintä vaikka käytän Bemarin termostaatin pienintä asentoa. Hyvää lämmön jakaumaan ja nopeutta kuitenkin arvostan. Kylmällä penkillä en vapaaehtoisesti istu.

      
  • 235+255:

    TC05:
    Ja muuten omassa Corollassani ei taatusti ole Priusta parempia istuinlämmittimiä, mutta siinäkin parissa minuutissa ahterilla on turhan lämmintä minun makuuni, joten jää käyttämättä.

    Lämmitysteho ja lämmön jakautuminen ovat tietysti ihan eri asioita. Itse pidän päällä ekan kilometrin yleensä (oisko se juuri toi pari minuuttia sitten), sitten alkaa tulla liian lämmintä vaikka käytän Bemarin termostaatin pienintä asentoa. Hyvää lämmön jakaumaan ja nopeutta kuitenkin arvostan. Kylmällä penkillä en vapaaehtoisesti istu.




    Näin ne maut vaihtelevat, onneksi on valinnan vapaus (toistaiseksi) kaikilla :smile:



      
  • 235+255:

    Jep, 43k€ Priukseen ei ole muusta hienosta tekniikasta huolimatta riittänyt kunnon istuinlämmitystä.

    EDIT: Vähän hassua myös, että tekstissä TM ihmettelee, miten paljon Opel, Seat ja Skoda kärsivät "leveistä" 225-koon renkaistaan kiihdytysmittauksissa, mutta samaa ei ihmetelty takavetoisten BMW & MB:n 245-leveistä.




    Onkohan penkinlämmittimen teho ihan aikuisten oikeasti jollekin yksi autonvalinnan kriteeri? Ihme, ettei BMW osannut tehdä 84 k€:lla autoa, joka olisi päihittänyt Priuksen.



    Itselleni Priuksen yli 10 litraa pienempi kulutus kaupunkiajossa kuin BMW:llä painaisi "hieman" enemmän vaakakupissa kuin penkinlämmittimen teho. No pysyyhän Bemarissa ainakin pylly lämpimänä, vaikka lompakko tyhjenee.



    Jos autot tulevat tehtaalta tuollaisilla ylileveillä renkailla, niin mitäs sitä ihmettelemään. Joillakin autonvalmistajilla kuviteltu ulkonäön parantaminen ajaa käytettävyyden edelle.

      
  • kulkuepeli:



    Itselleni Priuksen yli 10 litraa pienempi kulutus kaupunkiajossa kuin BMW:llä painaisi "hieman" enemmän vaakakupissa kuin penkinlämmittimen teho.




    Eiköhän se sama penkinlämmitin ole edullisimmassakin 5-sarjan versiossa, jonka yhdistelmäkulutuskaan ei ole kovin paljon Priusta suurempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit