Mikä on paras maasturi, jos ajatellaan vain maasto-ominaisuuksia ?

20 kommenttia

Mikä on paras maasturi, jos ajatellaan vain maasto-ominaisuuksia ?



Ja jollei raha olisi esteenä. Onko se se Mersun maasto-auto joka olisi paras.

  
  • Lada Niva? Vai ehkä joku Suzuki? Pieni ja ketterä kuitenkin.

      
  • UAZ mikälie.

      
  • Volvo C303?

      
  • Jos lähdetään siitä, että alennusvaihteistolla varustettu neliveto on ensimmäinen edellytys, niin vaihtoehtoina olisi ainakin Dodge Nitro, Jeepin Grand Cherokee ja Wrangler, Niva, Lantikan Defender, Discovery ja Range, G-Mersu, Pajero, Nissanin Pathfinder ja X-Trail, Forester, Suzukin Grand Vitara ja Jimny, Land Cruiser, Hummer(?) ja Pick Up versiot Japani-Malesia -akselilta. Mitäs unohtui?



    No, näistä suomalaiseen metsämaastoon sopii parhaiten Niva ja Jimny. Näissä ei kuitenkaan ole lukkoja akseleilla, joten Defender 90 tai lyhyt G-Mersu taitaisi painostaan huolimatta olla maastokykyisin (ainakin lumihangessa) suoraan kaupasta vakiorenkain varustettuna. Pienen rengasvarustelun jälkeen Suzukin Jimny kevyenä ja ketteränä saattaisi käytännössä edetä pisimmälle metsään, mutta maaston tyyppi ratkaisee lopulta paremmuuden. Nivastakin voisi saada pätevän pelin, jos voimansiirto vain kestäisi hiukan suuremmat maastorenkaat.

      
  • on myös jonkin verran malleja mitä ei myydä suomessa esim iveco massif...

      
  • Jos nykyään virallisesti maahantuotavista autoista puhutaan, niin taitaa tuolta listaltani pudota ainakin Nitro pois, Hummereista en ole oikein varma, ehkä niitä vielä jotain kautta saa.



    Mutta Jeepin pätkä-Wrangler meinasi jäädä turhan vähälle huomiolle, ainakin jos siihen saa tilattua lukot - tai edes taka-akselille. Samoin jos Patriotin saa alennusvaihteistolla ja lukko-akselilla, se voisi olla maastokykyinen. Muut mallit ovat kyllä turhan kookkaita ja kömpelöitä meidän metsiimme.

      
  • Jos löytyisi hyvä Volvo C303, se olisi varmaan aika lähellä kärkeä. Uutena kaupasta Jeep Wrangler Rubicon, on kuulemma lukkoja ja melkoisen pätevät renkaat. Samoin G-mersu, saa myös sekä akselilukot että keskustasauspyörästön lukon. Jeeppi taitaa olla maantiellä noista kamalin ajettava.

      
  • Eikös tuolla Itävallassa tehdä vielä Pinzgauereita? Ne taitavat olla lähimpänä C303:a porttaaliakseleineen. "Nykymaastureista" luultavasti pätevimpiä.

      
  • Tuosta pitäisi näkyä Pinzgauer 4X4 tositoimissa:



    https://www.youtube.com/watch?v=JOKIeaqtPzY :smile:

      
  • Ja Santana Anibalia tehdään vieläkin, johon tuo Iveco Massif perustuu. Ja Anibal lienee omaa sukua Defender.



    Defender ja G-mersu ovat myös kovia sanoja. Defender tehdassnorkkeleilla ja kattotelineillä ym. on kyllä aika menevän näköinen pakkaus.

      
  • Joku, jossa on lyhyt akseliväli ja etu- ja takaylitykset mahdollisimman pieniä. Muutaman kerran tullut liian suuren peräylityksen (+ peräkoukku) takia jäätyä nalkkiin kun on kevättulvat tien yli puron tehneet. Suzuki on kyllä aika hyvä vaihtoehto. PAinoakaan ei ole liikaa, eli ei sinne suohon niin helposti upota. Kunnon vinssi vaan nokalle niin eipä olla kiinni koskaan. TM voisi järjestää aiheesta vertailun. Ja jos tällä kertaa unohdettaisi ne mukitelineet ja penkin pehmeys vertailusta kokonaan pois niin saataisi miehekkäämpi lopputulos, väheksymättä toki yhtään Peugeotin taikka Amerikkalaisten valmistamia maastureita.

      
  • Jimnystä puuttuu kattavat lukot. Mikäköhän sen maavara lienee? Ei 90 Defenderkään mikään valtava auto ole.



    Defenderille muuten kehitellään korvaajaa täyttä häkää. Ei ole helppo homma. Toivottavasti pitävät " työkaluna" seuraajankin. Armeijoilla ainakin on tuollaisille tarvetta.

      
  • Defenderin voisi nyt sitten suunnitella siten, että sinne mahtuu ihminen sisällekin. Ei uskoisi että niin isonnäköinen auto on sisältä niin onnettoman pieni. Siellä on oikeasti ahtaampaa kuin Yariksessa, puhumattakaan siitä "ajoasennosta". Saattaa kulkea hyvin metsässä, mutta muuten se on auton irvikuva.

      
  • Defender onkin työkalu, ja loistava siinä, mihin se on tarkoitettu. Perusajoon ei epämukavampaa autoa varmasti edes löydy.



    Seuraajaa suunnitellessa voisin kuvitella armeijoita kuunneltavan aika tarkalla korvalla. Rengaspaineen säätely kabiinista tulee kuulemma ainakin tarjolle.

      
  • No en kyllä tiedä että miten hyvin Defender suoriutuu edes siitä työkaluosuudesta. Se että pärjää maastossa ei poista sitä tosiasiaa että yli 170-senttisellä kuskilla ajaminen on melko tuskaista. Työkalussa saisi tuo konttorin puolikin olla kunnossa.

      
  • https://www.youtube.com/watch?v=hU_RXUiGFeo&feature=fvst



    Lantikan Defender on normaalista maahantuojien "hyllytavarasta" luultavasti yksi parhaista. Pinnoitetuilla väylillä kauhea, maastossa peto. Maahantuojien massatuotteiden ulkopuolelta löytyy sitten erikoisuuksia moneen lähtöön. Niitä on tässäkin keskustelussa jo mainittu.



    Itse ajelen Freelanderilla, jolla ei ajourien ulkopuolelle juuri asiaa ole.

      
  • Itse en tuota RR-Sportia ymmärrä varsinkaan Discon faceliftin jälkeen. Tuohan Discon sisarmalli huonommalla maastomenevyydellä.



    Oikea RR sitten taas on makea peli.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit