Autojen paino!

22 kommenttia

Taisin taannoin sanoa mielipiteenä sen, että lähivuosina autojen paino tulee laskemaan rajusti! Silloin tuli vain vähätteleviä kommenteja ja perusteltiin, että turvallisuus paranee painon myötä! Katsokaapa mitä on tapahtunut Porsche Cayennelle! Tekniikka kehittyy, teräslaadut paranee ja kotelorakenteet kehittyy. Tuloksena on entistä kevyempi ja turvallisempi auto! Ajettavuus paranee keveyden myötä myöskin!

Seuraavan sukupolven autot tulevat kevenemään entisestään! Järkyttäviä tosin ovat esim. uusien Opeleiden ja Citroenien painot!

  
  • Uusi VW Touareg pudotti painoa 208 kg.

      
  • Melkein sama kuin Cayenne, kuten aikasempikin versio! Tästä se repeää ja ainakaan tekniikka ei pitäisi olla esteenä!

      
  • No, juu. Cayenne/Touaregin kohdalla taitaa yksi aika merkittävä painon pudotuksen syy olla kuitenkin yksinkertaisempi voimansiirto, mm. pois jätetty alennusvaihteisto.

      
  • Touareg on niin marginaalinen tuote, että siitä ei vielä voi kovin paljon päätellä. Uuden mallisukupolven myötä keventyneet autot ovat varsin harvinaisia. Vastakkaisia esimerkkejä löytyy sitävastoin paljon. Viimeisimmissä malliuudistuksissa tuli lisää laardia esimerkiksi BMW 5-sarjalle 130, Citroen C3:lle 90 Opel Astralle 40 kiloa. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka uusissa malleissa käytetään erittäin lujia teräslaatuja.



    Olisi hienoa nähdä autojen keventyvän, mutta vielä se on näkemättä. Vaikka korin materiaalit kehittyvät, niin se ei tunnu riittävän. Autojen koko kasvaa koko ajan samalla kun varustelu lisääntyy. Nämä tekijät lisäävät painoa helposti enemmän kuin mitä uudet materiaalit säästävät.

      
  • Tähän liittyen sattui uusimman TM:n Audi A8 -jutussa silmään se aika tavanomainen hehkutus "painonhallinnasta" ja alumiinikorin keveydestä. Omapainot näytti kuitenkin huitelevan jossain 1900 kg suunnalla, ellen nyt ihan väärin muista.



    Eikös saman kokoluokan autoista Jaguar XF ollut huomattavasti keveämpi? Vai oliko siinäkin uusi versio lihonut?



    Kiinnostaisi myös saada faktatietoa BMW 5-sarjan painon kehityksestä jollain vertailukelpoisella 6-sylinterisellä bensakoneella. Varuste-erot tietysti tahtoo sotkea vertailua, mutta ilmeisesti E39 -> E60 paino jopa tippui hiukan, kun taas E60 -> F10 paino kasvoi selvästi.

      
  • Uusi A8 on alumiinirakenteinen niinkuin oli edeltäjänsäkin. Siksi ehkä paino ei ole tullut alas, koska edeltäjäkin oli kevyt. Käsittääkseni tuo edelleenkin kevyempi kuin S-sarjalainen tai 7-sarjalainen.



    XF on oikea tankki. Ettet nyt sekottaisi autoa XJ:hin, joka on myöskin alumiinirakenteinen. XJ on kyllä kevyt, kevyempi kuin seiska tai S-sarjalainen. XJ on itseasiassa kevyempi kuin XF.

      
  • simppa:

    Käsittääkseni tuo edelleenkin kevyempi kuin S-sarjalainen tai 7-sarjalainen.


    7-sarjan omapainot (http://www.bmw.fi mukaan) 740i 1935kg ja 740d 1950kg. A8 omapainot TM:n mukaan 4.2 FSI 1910kg ja 4.2TDI 2070 kg. Eli ainakin tässä valossa alumiinikorin "painonsäästö" on aika pyöreät nolla, mutta A8 lienee kuitenkin nelivetoinen eli ehkä se jotain säästääkin.



    simppa:

    XF on oikea tankki. Ettet nyt sekottaisi autoa XJ:hin, joka on myöskin alumiinirakenteinen. XJ on kyllä kevyt, kevyempi kuin seiska tai S-sarjalainen. XJ on itseasiassa kevyempi kuin XF.


    Tottakai sekoitin, eli tarkoitus oli juurikin verrata A8 vs. XJ painoja. Kun TM hehkuttaa A8:n olevan alumiinikorin ansiosta jopa merkittävästi kilpailijoitaan kevyempi, niin mihin tästä unohtui XJ?

      
  • 235+255:


    7-sarjan omapainot (http://www.bmw.fi mukaan) 740i 1935kg ja 740d 1950kg. A8 omapainot TM:n mukaan 4.2 FSI 1910kg ja 4.2TDI 2070 kg. Eli ainakin tässä valossa alumiinikorin "painonsäästö" on aika pyöreät nolla, mutta A8 lienee kuitenkin nelivetoinen eli ehkä se jotain säästääkin.




    Verrannollisempaa olisi verrata vastaavia nelivetoja keskenään, esim. M-B S500 4matic painaa 2030 kg.





      
  • Lähin vertailukohta tuolle A8 4.2 V8 FSI:lle S-sarjalaisista taitaa olla S450 4matic, joka painaa myös tuon 2030kg. 7-sarjalaisista lähin vertailukohta on 750i xDrive, joka painaa 2105kg. Toki tuossa 7-sarjalaisessa on enemmän potkua pellin alla, mutta toisaalta A8 on sekä leveydeltään että pituudeltaan isompi kuin BMW tai Mese, sisätilojen koosta en osaa sanoa mitään. Myös A8:n päästöt ovat huomattavasti alemmat kuin noilla kahdella kilpailijalla.



    Jaguar XJ on niin tuore malli, että onko siitä edes saatavilla valmistajalta tietoja painosta? Siitä ei myöskään taida tulla nelivetomallia saataville.



    Mikään näistä edellä mainitsemistani autoista ei ole mielestäni mikään varsinaisesti ylipainoinen kun ottaa huomioon autojen koon, moottorin koon ja varustelun. Toki jokainen kilo on liikaa ja pilaa ajettavuutta, kulutusta ja suorituskykyä.



    Mutta kun katsoo jotain huonompia esimerkkejä, kuten Insignia sedan V6-koneella, automaatilla ja nelivedolla, jonka omapaino on yli 80kg suurempi kuin tuolla limusiiniluokan Audilla V8-koneella niin ei voi muuta kuin ihmetellä.



    Mielestäni paino kertoo paljon auton rakenteen suunnittelun tasosta ja onkin yksi tärkeimpia asioita mitä yleensä haluan tietää uudesta autosta. Harmi vain että sitä harvoin mainitaan esim. koeajoraporttien yhteydessä ja joistain autoista se tieto on suorastaan hankala löytää. Tuon Insigniankin painoa en löytänyt ollenkaan Opelin suomalaisilta nettisivuilta, jossa oli pelkästään Insignian omapainon vaihteluväli, vaan jouduin turvautumaan autotalli.comiin.

      
  • Jaguarista löytyy netistä vähän ristiriitaista tietoa. Jossain vaiheessa nuo painot olivat Jaguarin sivuillakin, mutta nyt en enää niitä löydä.



    Suurimmissakin luvuissa XJ oli yli 100 kg kevyempi kuin vastaava takavetoinen S-sarjalainen.

      
  • Täällä on XJ:n tekniset tiedot :



    http://www.jaguar.com/gl/en/#/allnewxj/newXJ_specifications





    3.0D 1796 kg / 1813 kg (lyhyemmällä / pidemmällä akselivälill&#228:wink:

    5.0 V8 1755 kg / 1773 kg

    5.0 supercharged 1892 kg / 1915 kg







      
  • Eli on se reippaasti esimerkiksi mersua kevyempi. Vertailun vuoksi S500 painaa 1955 kg ja pidemmällä akselivälillä peräti 2015 kg. Noin 200 kg on Jaguar siis kevyempi noilla koneilla (S500 ja 5.0 V8)



    Bemariakin aika reippaasti kevyempi näyttäisi olevan. Lähimmäs tuota 5.0 V8:sia bemarin mallistossa menee 750i. Se painaakin jo 2020 kg!



    Vaikka ottaisi A8:sin nelivetolisän pois, näyttäisi XJ olevan silti sitäkin kevyempi. Tarkkuutta olisi siis kaivattu siihen TM:n koeajoon.

      
  • muistanko oikein että jokin aika sitten uudistunut mazda6 on kevyempi kuin edeltäjä..?

      
  • petos:

    muistanko oikein että jokin aika sitten uudistunut mazda6 on kevyempi kuin edeltäjä..?


    En tiedä, mutta melko kevyt se kuitenkin on. TM 2/2008 koeajossa ollut 2-litrainen bensamoottorinen sedan painoi 1395kg, jota voi pitää hyvänä lukemana lähes 4,8 metriselle autolle.



    Melko hurja tuo 25-30 cm lisäpituuden tuoma 600kg painonkasvu jos noita hiukan isompia edustusmalleja miettii. On niissä toki tekniikkaakin enemmän, mutta silti 600kg on paljon. Ja Mazdassa ei ole alumiinikoria.

      
  • 235+255:

    Ja Mazdassa ei ole alumiinikoria.




    Eikä myöskään äänieristystä, ja moottorina on kevyt mutta alitehoinen ompelukone.

      
  • Kaksi litrainen kone ei todellakaan ole perheautoon alitehoinen. Melkoista ylimielisyyttä sinulta.

      
  • simppa:

    Kaksi litrainen kone ei todellakaan ole perheautoon alitehoinen. Melkoista ylimielisyyttä sinulta.




    No minun mielestä kaksilitrainen bensavapari on nykypäivänä menneen maailman jäänne tuon kokoisessa autossa. Kyllähän sieltä kieltämättä tehoa löytyy kun pitää kierrokset yli 4000:n, mutta muuten niillä kierroksilla mitä normaalisti käytetään niin meno on ponnetonta.



    Sinänsä ei nyt ollut tarkoitus keskittyä moottoriin (enkä todellakaan halua että alat tässä riitelemään asioista jotka ei aiheeseen kuulu) muuten kuin todeta se myllykin tuo oman osansa tuosta ihmetellystä painoerosta Kuutosen ja edustusautojen välillä.

      
  • Keskustelu on käynyt lähes ainoastaan tekniikan edelläkävijöiden ja vähemmän myytyjen mallien parissa. Monet pikkuautot ja paljon myydyt kulkupelit ovat saaneet massaa lisää. Vain Mazda on tainnut pudotella massaa kautta linjan. Kansantaloudellisesti ja ympäristölle suurin vaikutus olisi eniten myytävien mallien massan pieneneminen ja sitä kautta polttoaine ym tarpeen pieneneminen. Sähköautoja ajatellen se olisi jopa ehdoton vaatimus.

      
  • Joissain autossa ei ilmeisesti enää kuljeteta vararengasta matkassa lainkaan ja se on korvattu "tyreweld" pullolla .

    Minun vararenkaani painaa 25,5 kg , pitäsiköhän heittää nurkkaan ja ostaa pari "tyreweldiä" tilalle.

      
  • Hybridi:

    Joissain autossa ei ilmeisesti enää kuljeteta vararengasta matkassa lainkaan ja se on korvattu "tyreweld" pullolla .
    Minun vararenkaani painaa 25,5 kg , pitäsiköhän heittää nurkkaan ja ostaa pari "tyreweldiä" tilalle.




    Kuinka usein renkas tyhjenee yllättäen? Kuinka usein tyhjennyttä rengasta ei saa toimintakuntoon näillä paikka-ainella ja kompuralla? Todennäköisyys tielle jäämiseen varanrenkaan puuttumisen vuoksi taitaa useimmille olla varsin olematon.

      
  • NHB:

    Hybridi:
    Joissain autossa ei ilmeisesti enää kuljeteta vararengasta matkassa lainkaan ja se on korvattu "tyreweld" pullolla .
    Minun vararenkaani painaa 25,5 kg , pitäsiköhän heittää nurkkaan ja ostaa pari "tyreweldiä" tilalle.


    Kuinka usein renkas tyhjenee yllättäen? Kuinka usein tyhjennyttä rengasta ei saa toimintakuntoon näillä paikka-ainella ja kompuralla? Todennäköisyys tielle jäämiseen varanrenkaan puuttumisen vuoksi taitaa useimmille olla varsin olematon.






    Tätä samaa itsekkin ynnäilin , takana yli 2milj. km ja vai kerran on kumi puhjennut , ajoin joltakin edellä menneeltä hukkuneeseen naulauslevyyn .

      
  • Böpi:

    Kansantaloudellisesti ja ympäristölle suurin vaikutus olisi eniten myytävien mallien massan pieneneminen ja sitä kautta polttoaine ym tarpeen pieneneminen. Sähköautoja ajatellen se olisi jopa ehdoton vaatimus.




    voipi olla, mutta massoja ei noin vain vähennellä, se on kallista puuhaa, joko alumiinia tai erikoisteräksiä tai hiilikuituja tms ja niiden yhdistelmiä. Nykypäivän turvallisuusvaatimukset ovat varmasti osasyyllinen suurin massoihin, piensarjoina tehtäviä voi edelleen tehdä kevyitä kun ei niitä edes testata euroncapeissa tai vastaavissa. Ilmeisesti Mazdalla on ollut jotain helposti tehtävissä massojen suhteen jos ne ovat kautta linjan keventyneet.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit