Miksi sitten takavetoiselle on määrätty oletuksena enemmän painoa? Siksikö, että on haluttu tehdä kiusaa tai epäreilu sarja, vai mikä on syynä?
takavedon etu näkyy lähinnä startissa, itse kisan aikana ei tunnu olevan niin paljon eroja.Sitä varten esim wtcc ssa otettii tuo lentävä lähtö, ja ko .sarjahan yritetään tehdä juuri mielenkiintoiseksi tekemällä siitä tasainen, esim jos joku alkaa olemaan ylivoimainen sille lisätään painoa riippumatta mistä päästä se vetää, esim vuoden 2002 etcc kauden puolessa välissä Alfaan tungetiin oletus lisäpainot ja takavedon (BMW) oletus painoja vähennettiin, jotta sarjasta saataisiin tasaväkisempi. Kai se takaveto teoriassa on mahdollista tehdä paremmaksi, mutta se riippuu aina toteutuksesta/toteuttajasta.
Jos hauskanpidosta puhutaan, niin XF:ää voi kyllä viedä sladissa mielin määrin. Ainakin jos tuohon AMG-malliin verrataan XFR:ää, niin nopeammasta autosta ei liene epäselvyyttä eikä siitä, kumpaa voi viedä enemmän kahva edellä.
Voi viedä juu, jos tykkää ajaa autolla, jonka käytöstä on sanottu mielipuoliseksi. Itse en oikein tykkää.
Mutta plussaa siitä, että esp:n saa kokonaan pois.
Missäs XFR:n käytöstä on sanottu mielipuoliseksi? Itse perus-XF:ääkin pidetään kyllä yleisesti selvästi parempana ajettavan kuin vastaavankokoisia mersuja ihan muidenkin kuin minun mielestäni.
Perus XF:n talviajettavuus voi sitten olla eri. Sitäkään ei voi XFR:ään yleistää.
Suomessa kun nyt puolet vuodesta on enemmän tai vähemmän talvista, on minusta aika ongelma, jos auton talviajettavuutta kuvaa parhaiten sana mielipuolinen. Siinä ei kesän ok ominaisuudet hirveästi lämmitä.
Olen varma että uusi E on kokonaisuudessaan huomattavasti XF:ää parempi auto ajaa, kun huomioon otetaan talvi- ja kesäajettavuus.
Autolehdet ovat ainakin kesäajettavuudesta olleet vallan toista mieltä jos verrataan XF:ään.
Sitäpaitsi XF:n talviajettavuus on kaikkea muuta kuin mielipuolisat. Lievää liioittelua havaitsen. Samoin puolet vuodesta talvista keliä on melkoista liioittelua. Ei ainakaan Etelä-Suomessa, jossa talvisääkin on suurimman osan ajasta märkä asfaltti.
Edelleenkin odotan jotain konkreettista, josta voisi vetää johtopäätöksen, että XFR:n ajettavuus on mielipuolista. Et varmaankaan ole ajanut kyseistä autoa kuten en minäkään.
Jos aletaan Wtcc sarjasta puhumaan ja vertailemaan etu ja takavedon nopeutta radalla, niin ollaan taas kerran aikamoisen hukassa. Seatin täydellinen ja vakuuttava ylivoima on aivan täysin dieselmoottorin ansiota. Ennen Seatin diesel moottoria sarja oli kohtuullisen tasaväkinen.
Diesel ylivoimaa nähtiin taas kerran Curitibassa kauden avauskisassa, kun seatit menivät SUORILLA aivan heittämällä bensavehkeistä ohi. Ei auta vaikka olisi kuusiveto kun kaverit tulevat heittämällä ohi SUORILLA.
Siihen, kumpi etu vai takaveto on nopeampi äärimmilleen vietynä radalla ei taida olla suoraa vastausta. Riippuu todella paljon kuskista ja hänen ajotyylistään. Täydellisen turhaa kinastella asioista joihin kaikilla on oma mielipiteensä.
Siihen, kumpi etu vai takaveto on nopeampi äärimmilleen vietynä radalla ei taida olla suoraa vastausta. Riippuu todella paljon kuskista ja hänen ajotyylistään. Täydellisen turhaa kinastella asioista joihin kaikilla on oma mielipiteensä.
Aivan.
BTCC:ssä oli muuten diesel-bemari. (120d) Ei menestynyt. Seat on ilmeisesti onnistunut aika hyvin. Kumma, kun muut eivät dieseliä ole hoksanneet vaikka vastaava panos on sarjaan kuin Seatillakin.
Millä säännöillä tuota WTCC:tä on ajettu? Onko Super 2000 ollut kuinka kauan?
Muistan lukeneeni tuosta 120d:stä jostain bmw performancen numerosta. Kyseessähän oli ainakin muistaakseni Englannissa rakennettu auto, toki Bmw motorsportin pohjalle.
Mielenkiinnolla odottelen, että BMW tekisi virallisen tehtaan dieselkilpurin, jotta nähtäisiin taas mielenkiintoinen WTCC. BMW:llä pitäisi ainakin jonkinlaisia valmiuksia tehdä se, onhan e46 320d voittanut 24h nurburgringin jo vuonna 1998.
Wtcc sarja alkoi vuonna 2005, jolloin auto olivat super 2000sia. Toki vuonna 1987 järjestettiin WTCC sarja, jonka ansiosta E30 M3 saavutti maineensa yhtenä moottoriurheilun legendana.
Sarja on mielestäni mennyt huononpaan suuntaan viime vuosina. Alfan, Volvon ja kumppaneiden lähtö sekä diesel ylivoima ovat tehneet sarjasta yksitoikkoisen Tai no onhan Lada tänävuonna mukana....
Takapenkkihän ei tuon rellun ainoa päivittäistä käyttöä rajoittava tekijä ole. Siitä on kaikki ylimääräinen karsittu.
Mitä, onko siinä vain kolme pyörää, puuttuuko katto tai joku laseista, eikö siinä ole valoja tai peilejä, vai mikä päivittäisen käytön estävää siinä on? Eikös se kuitenkin ole ihan tieliikenteeseen katsastettavissa?
Radio puuttuu, ilmastointi puuttuu, muoviset ikkunat päästävät poistetun äänieristyksen kanssa kaiken melun läpi, alusta on kova kuin kivi, niitä takapenkkejä ei ole, monia varusteita ei saa rahallakaan jne.
Voihan tuolla päivittäinkin ajaa, mutta itse kaipaan sentään jotain mukavuuksia.
Eihän meistä kumpikaan ole XFR:ää päässyt ajamaan, kun sitä ei vielä edes myydä ainakaan Suomessa. Eipä ole kovin moni lehtikään päässyt, joten ihmettelen, mistä tiedät sen olevan kaiken hehkutuksesi arvoinen, tuossa on yksi tämän palstan kehutuimmista autoista toimestasi, vaikkei edes suomalainen lehdistö ole sillä päässyt ajamaan. En edes ymmärrä, mihin XFR nyt liittyy, alkuperöinen kommenttisi kai koski CLS 500:sta, jossa on siis sama esp:n systeemi kuin CLS AMG:ssä.
Jos normaalin mallin ajettavuus liukkaalla ilman esp:tä on lehdistön mukaan mielipuolista, ei se lupaa hyvää myöskään huippumallille. Tuostahan aluperinkin oli kyse, ajosta ilman esp:tä ja itse vastasin, etten pidä ajosta autolla, jonka käytöstä kuvaa sana mielipuolinen. Mutta meitä on moneen junaan.. Sellaisen auton ajettavuutta en itse vaan pidä hyvänä, XF on minusta kokonaisajettavuuden suhteen epäonnistunut malli ja se ei siitä miksikään muutu.
Sillä varsin edistyksellisellä sähkömoottoreilla ohjatulla perälukolla voi olla "jotain" tekemistä talviajettavuudenkin kanssa. En osaa sanoa ihan, miten se vaikuttaa, mutta taatusti vaikuttaa. Toimintaperiaate on sama kuin esimerkiksi Ferrarin E-Diffissä sillä erotuksella, että Jaguarin lukkoa ohjataan hydrauliikaan sijaan nopeammin reagoivilla sähkömoottoreilla.
Lisäksi alustaerot vaikuttavat taatusti nekin.
Mutta hienoa, että sinä tiedät jo etukäteen millainen se on ajaa talvella. Minä en tiedä.
Todennäköisesti tuota XFR:ää ei tule saamaan kuin mielipuolisen kokoisilla talvirenkailla jarrujen takia, joten se toki vaikuttanee talviajettavuuteen negatiivisesti.
Sattui silmään varsin mielenkiintoinen pätkä, Arvostukseni Rellun pikkusporttia kohtaan kasvoi edelleen. 200 hp riittää näköjään mainiosti kun auto on suht järkevän painoinen. Tiedä sitten minkälainen rooli radalla on tuossa, nopeammalla radalla Focus tietenkin karkaisi Cliolta.
Sattui silmään varsin mielenkiintoinen pätkä, Arvostukseni Rellun pikkusporttia kohtaan kasvoi edelleen. 200 hp riittää näköjään mainiosti kun auto on suht järkevän painoinen. Tiedä sitten minkälainen rooli radalla on tuossa, nopeammalla radalla Focus tietenkin karkaisi Cliolta.
Lukemieni testien perusteella tuo Focus RS on erittäin mielenkiintoinen auto luokassaan. Ainakin kehuja on tullut roppakaupalla. Olisi mielenkiintoista käydä kokeilemassa.
Siihen, kumpi etu vai takaveto on nopeampi äärimmilleen vietynä radalla ei taida olla suoraa vastausta. Riippuu todella paljon kuskista ja hänen ajotyylistään. Täydellisen turhaa kinastella asioista joihin kaikilla on oma mielipiteensä.
Äärimmilleen vietynä homma on aivan selvä. Etuvedosta loppuu yksikertaisesti pito kesken jos koneessa on voimaa tarpeeksi. Samoin eturenkaat joutuvat liian kovaan rasitukseen. Hieman arkisemmissakin laitteissa tuntuu takavedon asema olevan aika selvä. Oikeastaan kaikissa luokissa joudutaan takavetoisia hidastamaan lisäpainolla, jotta kisoista saataisiin tasaisempia. Esimerkiksi täälläkin mainituissa BTCC:ssä ja Sport 2000:ssa säännöt määrittelevät takavetoisille suuremman minimipainon.
Äärimmilleen vietynä homma on aivan selvä. Etuvedosta loppuu yksikertaisesti pito kesken jos koneessa on voimaa tarpeeksi. Samoin eturenkaat joutuvat liian kovaan rasitukseen. Hieman arkisemmissakin laitteissa tuntuu takavedon asema olevan aika selvä. Oikeastaan kaikissa luokissa joudutaan takavetoisia hidastamaan lisäpainolla, jotta kisoista saataisiin tasaisempia. Esimerkiksi täälläkin mainituissa BTCC:ssä ja Sport 2000:ssa säännöt määrittelevät takavetoisille suuremman minimipainon.
mistä tahansa loppuu pito kesken jos voimaa on tarpeeksi...
niin ja esim. 4veto noissa luokissa kielletty eli ei ole aivan yksioikoista sanoa mikä on paras kun sääntöjä muutetaan koko ajan ettei mistään tulisi ylivoimaista ja sen kautta sarja muutu "merkki luokakaksi"
mistä tahansa loppuu pito kesken jos voimaa on tarpeeksi...
niin ja esim. 4veto noissa luokissa kielletty eli ei ole aivan yksioikoista sanoa mikä on paras kun sääntöjä muutetaan koko ajan ettei mistään tulisi ylivoimaista ja sen kautta sarja muutu "merkki luokakaksi"
Sinäkin lienet sitä mieltä, että takavedossa pidon rajat tulevat paljon myöhemmin kuin etuvedossa. Lienee turha väittää itsestäänselvyyksiä vastaan...
Sääntöjä muutetaan kyllä, mutta mitä sitten? Yhteistä kaikille sarjoille on, että etuvetoisille sallitaan keveämpi paino. Miksi takavetoa pitäisi rangaista lisäpainolla jos se ei olisi etuvetoista parempi ratkaisi rata-autoilussa? Jos aletaan etsimään esimerkiksi katu-autoilla ajettuja nopeimpia ratakierroksia, niin etuvetoiset eivät pääse edes lähelle nopeimpia taka-vetoisia. Millä perusteella etu- ja takavedon voimasuhteissa on jotain epäselvää?
Ennnen kuin BTCC:ssä neliveto kiellettiin joskus 90-luvun puoliivälin jälkeen, Audi pärjäsi nelivedollaan aika mainiosti.
Sääntöjä muutetaan kyllä, mutta mitä sitten? Yhteistä kaikille sarjoille on, että etuvetoisille sallitaan keveämpi paino. Miksi takavetoa pitäisi rangaista lisäpainolla jos se ei olisi etuvetoista parempi ratkaisi rata-autoilussa?
joo sääntöjä muutetaan sitä mukaa kun joku tulee liian hyväksi riippumatta siitä onko etu vai takaveto
joo sääntöjä muutetaan sitä mukaa kun joku tulee liian hyväksi riippumatta siitä onko etu vai takaveto
Viimeisimpänä esimerkkinä tulee mieleen WTCC:ssä diesel-Seatteja koskevat sääntömuutokset. Viime kaudella ajelivat muiden ympäri kahdeksikkoa, ja varsinkin BMW otti asiasta nokkiinsa. Tälläkin kaudella on jo ollut jos jonkinnäköistä härdelliä sääntöjen suhteen.
Palataanpas otsikon mukaiseen aiheeseen. Fordille ei ole ilmeisesti riittänyt perus Focuks RS:n tehot, sillä nyt on tulossa markkinoille Focus RS500 erikoismalli! Tuossa rupeaa olemaan etuvetoiseen jo aivan tolkuttomasti paukkua, melkein kaikilla nettisivuilla on tuo sama 350 hv arvio tehoista. Itse haluaisin tuollaisen ajaa ihan mielenkiinnosta. Tässä Fordin virallinen teaseri ja julkaisusivusto:
individual:
takavedon etu näkyy lähinnä startissa, itse kisan aikana ei tunnu olevan niin paljon eroja.Sitä varten esim wtcc ssa otettii tuo lentävä lähtö, ja ko .sarjahan yritetään tehdä juuri mielenkiintoiseksi tekemällä siitä tasainen, esim jos joku alkaa olemaan ylivoimainen sille lisätään painoa riippumatta mistä päästä se vetää, esim vuoden 2002 etcc kauden puolessa välissä Alfaan tungetiin oletus lisäpainot ja takavedon (BMW) oletus painoja vähennettiin, jotta sarjasta saataisiin tasaväkisempi. Kai se takaveto teoriassa on mahdollista tehdä paremmaksi, mutta se riippuu aina toteutuksesta/toteuttajasta.
simppa:
Voi viedä juu, jos tykkää ajaa autolla, jonka käytöstä on sanottu mielipuoliseksi. Itse en oikein tykkää.
Mutta plussaa siitä, että esp:n saa kokonaan pois.
Missäs XFR:n käytöstä on sanottu mielipuoliseksi? Itse perus-XF:ääkin pidetään kyllä yleisesti selvästi parempana ajettavan kuin vastaavankokoisia mersuja ihan muidenkin kuin minun mielestäni.
Perus XF:n talviajettavuus voi sitten olla eri. Sitäkään ei voi XFR:ään yleistää.
Suomessa kun nyt puolet vuodesta on enemmän tai vähemmän talvista, on minusta aika ongelma, jos auton talviajettavuutta kuvaa parhaiten sana mielipuolinen. Siinä ei kesän ok ominaisuudet hirveästi lämmitä.
Olen varma että uusi E on kokonaisuudessaan huomattavasti XF:ää parempi auto ajaa, kun huomioon otetaan talvi- ja kesäajettavuus.
Autolehdet ovat ainakin kesäajettavuudesta olleet vallan toista mieltä jos verrataan XF:ään.
Sitäpaitsi XF:n talviajettavuus on kaikkea muuta kuin mielipuolisat. Lievää liioittelua havaitsen. Samoin puolet vuodesta talvista keliä on melkoista liioittelua. Ei ainakaan Etelä-Suomessa, jossa talvisääkin on suurimman osan ajasta märkä asfaltti.
Edelleenkin odotan jotain konkreettista, josta voisi vetää johtopäätöksen, että XFR:n ajettavuus on mielipuolista. Et varmaankaan ole ajanut kyseistä autoa kuten en minäkään.
Jos aletaan Wtcc sarjasta puhumaan ja vertailemaan etu ja takavedon nopeutta radalla, niin ollaan taas kerran aikamoisen hukassa. Seatin täydellinen ja vakuuttava ylivoima on aivan täysin dieselmoottorin ansiota. Ennen Seatin diesel moottoria sarja oli kohtuullisen tasaväkinen.
Diesel ylivoimaa nähtiin taas kerran Curitibassa kauden avauskisassa, kun seatit menivät SUORILLA aivan heittämällä bensavehkeistä ohi. Ei auta vaikka olisi kuusiveto kun kaverit tulevat heittämällä ohi SUORILLA.
Siihen, kumpi etu vai takaveto on nopeampi äärimmilleen vietynä radalla ei taida olla suoraa vastausta. Riippuu todella paljon kuskista ja hänen ajotyylistään. Täydellisen turhaa kinastella asioista joihin kaikilla on oma mielipiteensä.
Nizu:
Aivan.
BTCC:ssä oli muuten diesel-bemari. (120d) Ei menestynyt. Seat on ilmeisesti onnistunut aika hyvin. Kumma, kun muut eivät dieseliä ole hoksanneet vaikka vastaava panos on sarjaan kuin Seatillakin.
Millä säännöillä tuota WTCC:tä on ajettu? Onko Super 2000 ollut kuinka kauan?
Muistan lukeneeni tuosta 120d:stä jostain bmw performancen numerosta. Kyseessähän oli ainakin muistaakseni Englannissa rakennettu auto, toki Bmw motorsportin pohjalle.
Mielenkiinnolla odottelen, että BMW tekisi virallisen tehtaan dieselkilpurin, jotta nähtäisiin taas mielenkiintoinen WTCC. BMW:llä pitäisi ainakin jonkinlaisia valmiuksia tehdä se, onhan e46 320d voittanut 24h nurburgringin jo vuonna 1998.
Se BTCC:n 120d oli kaudella 2007. Ei kerännyt kummoista menestystä.
Ennenhän tuo BTCC:kin oli kovempi luokka. Enemmän oli ulkomaisia kuskeja ja autot kulkivat lujempaa.
Wtcc sarja alkoi vuonna 2005, jolloin auto olivat super 2000sia. Toki vuonna 1987 järjestettiin WTCC sarja, jonka ansiosta E30 M3 saavutti maineensa yhtenä moottoriurheilun legendana.
Sarja on mielestäni mennyt huononpaan suuntaan viime vuosina. Alfan, Volvon ja kumppaneiden lähtö sekä diesel ylivoima ovat tehneet sarjasta yksitoikkoisen Tai no onhan Lada tänävuonna mukana....
individual:
Kun on muutaman omistanut niin tietää myös?
simppa:
Mitä, onko siinä vain kolme pyörää, puuttuuko katto tai joku laseista, eikö siinä ole valoja tai peilejä, vai mikä päivittäisen käytön estävää siinä on? Eikös se kuitenkin ole ihan tieliikenteeseen katsastettavissa?
Radio puuttuu, ilmastointi puuttuu, muoviset ikkunat päästävät poistetun äänieristyksen kanssa kaiken melun läpi, alusta on kova kuin kivi, niitä takapenkkejä ei ole, monia varusteita ei saa rahallakaan jne.
Voihan tuolla päivittäinkin ajaa, mutta itse kaipaan sentään jotain mukavuuksia.
Eihän meistä kumpikaan ole XFR:ää päässyt ajamaan, kun sitä ei vielä edes myydä ainakaan Suomessa. Eipä ole kovin moni lehtikään päässyt, joten ihmettelen, mistä tiedät sen olevan kaiken hehkutuksesi arvoinen, tuossa on yksi tämän palstan kehutuimmista autoista toimestasi, vaikkei edes suomalainen lehdistö ole sillä päässyt ajamaan. En edes ymmärrä, mihin XFR nyt liittyy, alkuperöinen kommenttisi kai koski CLS 500:sta, jossa on siis sama esp:n systeemi kuin CLS AMG:ssä.
Jos normaalin mallin ajettavuus liukkaalla ilman esp:tä on lehdistön mukaan mielipuolista, ei se lupaa hyvää myöskään huippumallille. Tuostahan aluperinkin oli kyse, ajosta ilman esp:tä ja itse vastasin, etten pidä ajosta autolla, jonka käytöstä kuvaa sana mielipuolinen. Mutta meitä on moneen junaan.. Sellaisen auton ajettavuutta en itse vaan pidä hyvänä, XF on minusta kokonaisajettavuuden suhteen epäonnistunut malli ja se ei siitä miksikään muutu.
Sillä varsin edistyksellisellä sähkömoottoreilla ohjatulla perälukolla voi olla "jotain" tekemistä talviajettavuudenkin kanssa. En osaa sanoa ihan, miten se vaikuttaa, mutta taatusti vaikuttaa. Toimintaperiaate on sama kuin esimerkiksi Ferrarin E-Diffissä sillä erotuksella, että Jaguarin lukkoa ohjataan hydrauliikaan sijaan nopeammin reagoivilla sähkömoottoreilla.
Lisäksi alustaerot vaikuttavat taatusti nekin.
Mutta hienoa, että sinä tiedät jo etukäteen millainen se on ajaa talvella. Minä en tiedä.
Todennäköisesti tuota XFR:ää ei tule saamaan kuin mielipuolisen kokoisilla talvirenkailla jarrujen takia, joten se toki vaikuttanee talviajettavuuteen negatiivisesti.
Sattui silmään varsin mielenkiintoinen pätkä, Arvostukseni Rellun pikkusporttia kohtaan kasvoi edelleen. 200 hp riittää näköjään mainiosti kun auto on suht järkevän painoinen. Tiedä sitten minkälainen rooli radalla on tuossa, nopeammalla radalla Focus tietenkin karkaisi Cliolta.
https://www.youtube.com/watch?v=Ae4RqTW5UDU
Vackraste:
painoero 300kg näkyy varsinkin syheröllä radalla
mutta millainen on niin sanottu arkipäiväinen käyttö
tuolla rellulla vrt ford??
ja onhan näitä vertailuja myös tälläinen löytyi kysymys on mitä osa aluetta haluaa painottaa
https://www.youtube.com/watch?v=ZZL8uPemi3k&feature=channel
ja esim tuota fordia ei voi suomenlain mukaan virittää yhtään kun jo nyt alle 7kg/kw rajan ( 6.54 kiloa/kilowatti )
ja esim subaru wrx sti viritysvara n.4,5 kw kuinka moni kyseisten autojen omistaja edes tietää tuollaista rajaa olevan ???
Lukemieni testien perusteella tuo Focus RS on erittäin mielenkiintoinen auto luokassaan. Ainakin kehuja on tullut roppakaupalla. Olisi mielenkiintoista käydä kokeilemassa.
Nizu:
Äärimmilleen vietynä homma on aivan selvä. Etuvedosta loppuu yksikertaisesti pito kesken jos koneessa on voimaa tarpeeksi. Samoin eturenkaat joutuvat liian kovaan rasitukseen. Hieman arkisemmissakin laitteissa tuntuu takavedon asema olevan aika selvä. Oikeastaan kaikissa luokissa joudutaan takavetoisia hidastamaan lisäpainolla, jotta kisoista saataisiin tasaisempia. Esimerkiksi täälläkin mainituissa BTCC:ssä ja Sport 2000:ssa säännöt määrittelevät takavetoisille suuremman minimipainon.
NHB:
mistä tahansa loppuu pito kesken jos voimaa on tarpeeksi...
niin ja esim. 4veto noissa luokissa kielletty eli ei ole aivan yksioikoista sanoa mikä on paras kun sääntöjä muutetaan koko ajan ettei mistään tulisi ylivoimaista ja sen kautta sarja muutu "merkki luokakaksi"
finman:
Sinäkin lienet sitä mieltä, että takavedossa pidon rajat tulevat paljon myöhemmin kuin etuvedossa. Lienee turha väittää itsestäänselvyyksiä vastaan...
Sääntöjä muutetaan kyllä, mutta mitä sitten? Yhteistä kaikille sarjoille on, että etuvetoisille sallitaan keveämpi paino. Miksi takavetoa pitäisi rangaista lisäpainolla jos se ei olisi etuvetoista parempi ratkaisi rata-autoilussa? Jos aletaan etsimään esimerkiksi katu-autoilla ajettuja nopeimpia ratakierroksia, niin etuvetoiset eivät pääse edes lähelle nopeimpia taka-vetoisia. Millä perusteella etu- ja takavedon voimasuhteissa on jotain epäselvää?
Ennnen kuin BTCC:ssä neliveto kiellettiin joskus 90-luvun puoliivälin jälkeen, Audi pärjäsi nelivedollaan aika mainiosti.
NHB:
joo sääntöjä muutetaan sitä mukaa kun joku tulee liian hyväksi riippumatta siitä onko etu vai takaveto
http://www.fiatouringcars.com/2k4/Default.asp?callPage=Archive2002/contentReadNews.asp&id=275
GTAm:
Viimeisimpänä esimerkkinä tulee mieleen WTCC:ssä diesel-Seatteja koskevat sääntömuutokset. Viime kaudella ajelivat muiden ympäri kahdeksikkoa, ja varsinkin BMW otti asiasta nokkiinsa. Tälläkin kaudella on jo ollut jos jonkinnäköistä härdelliä sääntöjen suhteen.
Palataanpas otsikon mukaiseen aiheeseen. Fordille ei ole ilmeisesti riittänyt perus Focuks RS:n tehot, sillä nyt on tulossa markkinoille Focus RS500 erikoismalli! Tuossa rupeaa olemaan etuvetoiseen jo aivan tolkuttomasti paukkua, melkein kaikilla nettisivuilla on tuo sama 350 hv arvio tehoista. Itse haluaisin tuollaisen ajaa ihan mielenkiinnosta. Tässä Fordin virallinen teaseri ja julkaisusivusto:
http://www.focusrs500.com/
Ihan komealta kuulostaakin. Huomaa, noista videonkin murinoista, että on viisipyttyinen kone.