Pari päivää sitten yritin kaksi kertaa lähettää kommenttia Liikenne-osioon, mutta molemmat viestit hävisivät. Liekö uudistuksessa otettu käyttöön jonkinlainen suodatin vai onko syy keskeneräisessä sivustossa. Saa nähdä, miten tällä kertaa käy.
Jee! Toimiikohan muokkauskin? Toimii, hienoa. Kyllä tämä tästä. Valitettavasti jatkossa emme enää saa lukea kuluttajan asialla olevasta lehdestä, kuinka teollisuus lykkää markkinoille tuotteet keskeneräisinä ja ulkoistaa lopputestauksen asiakkaan hoidettavaksi.
Voisiko yksittäisten artikkelien hakemisen arkistosta pdf-muodossa palauttaa sivustolle? Siis niin kuin ennen eli että kuka tahansa voi hakea vanhojen numeroiden yksittäisiä artikkeleja ja saa ne luettavaksi kännykkä tms. maksua vastaan. Hinta per artikkeli oli aiemmin 3 €, joka oli kätevää maksaa kännykällä ja artikkelin pystyi tallettamaan sen maksettuaan omalle tietokoneelle.
Nyt vain tilaajat voivat katsella vanhoja artikkeleja digilehdistä ja olen ymmärtänyt ettei niitäkään pysty edes tallettamaan pdf-muodossa omalle koneelle. Ketä tämä arkiston uudistus oikein palvelee? Ei-tilaajat pystyy sentään hakemaan jotain nettipalstan lyhennelmäjuttuja, mutta siinäkin käyttöliittymä sekoilee ja välillä tulee pelkästään edellinen ja seuraava -napit näkyviin, vaikka tuloksia on numerolaskurin mukaan.
Keskustelupalstan ongelmat on sitten oma lukunsa. Siellä on edelleen monanlaista ongelmaa. Viimeiseksi kirjoitetun viestin valinta luettelosta vie edelleen ties minne. Välillä se vie viimeiseksi kirjoitettuun viestiin ja välillä jonnekin satunnaiseen viestiin vailla mitään selvää logiikkaa. Tehkää nyt myös jotain tuolle HTML-tagien käytölle, enpä ole näin hankalakäyttöistä keskustelupalstaa ennen nähnyt.
Vaikuttaa, että uudistus on kiireessä hutaisten tehty ja käyttäjistä on tehty beta-testaajia, kun oma testaus on jäänyt lähes tekemättä. Nyt sitten vikoja korjaillaan yksitellen ja kun edellisiä saadaan korjattua, niin uusia ilmaantuu.
Kun Velimattikin 'henkilökohtaisesti' mainosti näitä sivuja jokunen päivä sitten, niin annetaan tämän päivän tuntemuksista palautetta.
Hienoa, että Toimitus uskaltautuu tälle palstalle, vanhassa keskustelu oli lähinnä jäsenten välistä.
Serveripuolta on selväsi parannettu, vieläkin tosin tahmaa ärsyttävästi. Ei vieläkään täytä maksusullisen palvelun tasoa. esim. Autot-sivun latautuminen vie n.11s, tutkitusti 3s on missä käyttäjä pitkästyy.
Näköislehdestä on poistettu silmiä ärsyttävä sivunvaihto animaatio. Hyvä, nopeasti toimittu!
Lehtiarkisto kaipaa edelleenkin perusteellista remppaa. Esim. hakusanalla 'porakone' tulee 107 osumaa, joista lähes kaikki ovat 'Terävät' tms pikkuilmoituksia, eikä Osumatarkkuus painota artikkeleja yhtään!! Laittakaa edes sisällösluetteloille painotus, mikäli olette metadatasta hukanneet, mikä on mainos- ja mikä artikkelitekstiä.
HTML5 konversion takia pdf-tiedostot taitaa olla menetetty : -( hymiö tekee näköjään pakoitetun rivinvaihdon :-(
joku off-line lukukeino matkakäyttöön ja hitaille mobiiliyhteyksille pitäisi olla.
Sivujen lay-out on kovin pitkä. Uutta tavaraa tulee sivun ylä- keski- ja alaosaan, jolloin käyttäjä joutuu ruuvaamaan sivuja ylös alas. Artikkelin luvussa toimii, muttei päivitysten katselemisessa.
Sinällään kyllä jännä juttu, että ko. käytettyvyys yms. seikat ovat (tai ainakin pitäisi olla) aivan perusköyttöliittymäkehitykseen liittyviä asioita, edes käytettävyyssuunnittelijoita ei pitäisi tarvita vaivata näin simppelissä sivustossa. Miksiköhän tämä on jätetty käyttäjien testattavaksi ja julkaistu suoraa tuotantoon - olisi mukava jossain välissä kuulla LessonsLearned-kooste, kuinka tässä näin kävi.
Mikäli palautteet huomioidaan, näin nopsaan, kuten viimeisen viikon aikana on tapahtunut, niin kyllä tästä vielä hyvä tulee - tsemmpiä.
Omien keskustelujen muokkaus ja poisto pitää tehdä mahdolliseksi.
Lehden hinta 180€ vuosi on niin korkea että pistää harkitsemaan onko tämä enää järkevää osallistua tilaajana koko hommaan.
Jostakin syystä arkistosta ei enää kykene juttuja hakemaan. Ei kuulemma ole käyttöoikeutta. Olen ollut tilaaja kohta 25 vuotta, pienin katkoin tosin, mutta kuitenkin. En ole kaikkia lehtiä säästänyt siksi, että jutut on löytänyt täältä tarvittaessa. Olen kaikki lehdet lukenut kannesta kanteen vuodesta 1989, mutta tallessa ovat enää 2004 jälkee julkaistut. Tämä on ollut hyvä tietopankki juuri siksi, että koska aikoinni olen artikkelit lukenut, niin on helppo oikea tarvittaessa etsiä pitkänkin ajan takaa.
Onko nyt niin, että olen luottanut olemassaolevaan tilanteeseen ja tekniikan kehittymiseen liikaa, ja että nyt menetin lähes koko sen tietopankin joka minulla tähän saakka käytössä oli. Juuri nimenomaan tältä lehdeltä en olisi tätä odottanut.
PDF -arkistot pitäisi ehdottomasti saada takaisin.
Kyllä meikäläisellä ainakin menee nyt harkintaan 80-luvulta jatkunut asiakkuus. Onpahan taas hyvä esimerkki siitä kuinka totaalisesti asiat voidaan sössiä.
Voiko tosiaan kirjautua sähköpostilla + tilausnumerolla? Ei ole nyt lehteä käsillä, joten en voi koittaa. Ennen neuvottiin olemaan säilyttämättä salasanoja liian helpoissa paikoissa ja vaihtamaan niitä säännöllisesti, mutta nyt sekin on muuttunut.
Kiitos palautteesta kaikille! Olemme ilahtuneet rakentavasta hengestä, jolla tätä keskustelua on käyty. Jatkakaa ihmeessä samaan malliin, koska tätä keskustelua lukevat toimituksen lisäksi koko ajan myös sivuston tekniikan kehittäjät. Ja vaikka emme ehdi jatkuvasti mukaan kommentoimaan, muistakaa, että kehitystä tehdään myös teidän toiveidenne pohjalta.
Ensin tietysti vielä kerran pahoittelut palvelinpuolen hitaudesta – uuden sivuston suosio on yllättänyt meidät kaikki. Kapasiteettia on alkukankeuden jälkeen lisätty huomattavasti, ja toivottavasti sivulatauksen tahmaisuus tästä katoaa.
Suurin osa palautteesta koskee arkisto-ominaisuuksia, joten muutama sana niistä. Tekijänoikeussyistä olemme luopuneet omalle koneelle ladattavista pdf-tiedostoista. Sen ansiosta voimme jatkossa tuoda entistä laajemman TM:n arkiston digipalvelussa tilaajien käytettäväksi. Se sisältää myös paljon sellaisia sisältöjä, joista tilaajat ovat aiemmin joutuneet maksamaan sen kolmen euron kappalehinnan.
Pdf-tiedostoissa on ollut toki myös muutamia hyviä puolia, ja niistä offline-käyttö lienee keskeisin. Offlinen kehityksessä on tulossa panostusta sovelluspuoleen, jotta juttuja ja lehtiä voi lukea myös esimerkiksi lentokoneessa. Luettavuuden osalta myös sivustolta luettavaa digilehteä ja näköislehteä kehitetään.
Autohinnasto on tulossa myös tälle uudelle TM:n sivustolle, entistä ehompana. Odotamme vain, että kehittäjät saavat viimeiset ruuvit väännettyä kiinni, sen jälkeen tietokanta on valmis julkaistavaksi. Lisäksi sivustohakua kehitetään entistä paremmaksi, nyt kahden vuorokauden sisällä sinne on saatu jo mahdollisuus hakea näköislehdistä ja sivustolta erikseen sekä tehdä aikarajauksia. Sinnekin on tulossa vielä lisää tarkkuutta lähipäivinä.
Kiitos tähänastisesta palautteesta, jatkakaa samaan malliin. Arvostamme sitä.
Kun jätätte pois pdf:t ja siirrytte pelkästään sovelluksiin offlinekäyttöä ajatellen, teette palvelustanne samalla hyvin laitteistoriippuvaisen ja tuhlaatte rahaa ja resursseja siihen. Asiakas maksaa, vaikka välttämättä mikään ei edes todellisuudessa parane. Pdf:issä on ollut se hyvä puoli, että jokainen on voinut lukea ne haluamallaan tavalla ja ohjelmalla ja/tai voinut tulostaa tarvitsemansa sivut ja lähteä ne mukanaan vaikkapa paikkaan jossa netti ei toimi, tai jossa ei ole kätevää näperrellä elektronisten lukuhärpäkkeitten kanssa.
Kannattaa varmaankin huomioida markkinoinnissa jatkossa tosiasia että ette tarjoa enää pdf:iä kestotilaajille. Tai ihan miten vain, kivahan ihmisiä on johtaa harhaan ja kerätä rahat pois. Siihen hintaan sitten kuuluu ottaa vastaan myös palautteet pettyneiltä asiakkailta.
Toivottavasti edes osa tämän uuden sivuston käsittämättömästä käyttäytymisestä selittyy palvelinpuolen alimitoitetulla kapasiteetilla. Toisaalta resurssien riittämättömyys voi johtua myös siitä että käytettävyyden ja toimivuuden suunnittelussa on mennyt jotain pahasti vikaan. Aiheutuuko palvelinpuolen kyykkäys tosiaan siitä että sivusto on suositumpi kuin arveltiin, vai siitä että se toimii huonommin ja puutteellisesti ja käyttäjät yrittävät epätoivoisesti käyttää sitä klikkaillen ja refreshiä painellen? Toivottavasti itse tiedätte syyn.
Me asiakkaat tämän lystin joka tapauksessa maksamme.
PS. Miksi tämä tekstinsyöttöosa käyttää kursivoitua pikkuista fonttia?
Luen näitä sivuja pääasiassa tabletilla. Vanhat sivut olivat huomattavasti paremmat, esim. uutisten lista löytyi sivun laidasta eikä tarvinnut aina mennä selaimella taaksepäin jotta pääsee seuraavaan uutiseen. Samoin sivujen kontrasti (tekstin hailakkuus) vaikeuttaa uusien sivujen lukemista.
Onko kaikki palstan käyttäjät muka tilaajia, koska ei-tilaajat on uudessa versiossa unohdettu täysin? Olen ollut tilaaja aikanaan useamman vuodenkin yhteensä, mutta olen päätynyt siihen, että lehdessä on aivan liikaa kiinnostamatonta asiaa, että jaksaisin lukea jokaisen numeron. Siksipä olen irtonumeroiden ostaja ja ostan ne numerot, joissa on itseäni kiinnostavia artikkeleja.
On ollut hyvä, kun on voinut hakea vanhemmistakin numeroista kiinnostavia artikkeleja, koska vaikka joku asia ei ole aikanaan kiinnostanut, niin se voi tulla myöhemmin kiinnostavaksi, vaikkapa jos on hankkimassa jotain tuotetta ja sen testi on ollut aiemmassa numerossa. Tämmöisissä tapauksissa on ollut hyvä saada artiikkeli luettvaksi 3 euron kännykkämaksulla.
Nyt siis pakotetaan hankkimaan vähintään 9 euron digilehden kuukausitilaus, joka tietenkin hivutetaan hiljalleen kalliimmaksi. Siitäkään ei ole iloa edes sen vertaa, että voisi tallettaa yksittäisiä artikkeleja pdf-muodossa myöhemminkin luettavaksi.
Tässä on minusta pahasti rahastuksen makua. Ilmeisesti tilauskantaa pitää yrittää kaikin tavoin kasvattaa tämmöisenä lama-aikana.
Minusta PDF-artikkelien poisto on erittäin ikävää. Jos kyseessä on tekijänoikeusongelma, ehkä sitä voisi yrittää ratkoa myös niin, että sellaiset artikkelit jotka on aiemminkin voinut julkaista pdf-muodossa, julkaistaisiin pdf:nä myös jatkossa. Loput julkaistaisiin sitten jossain muussa (esim digi/näköislehti eli rasteri-kuvaformaatti) muodossa.
PDF:ssä on erittäin paljon hyviä puolia verrattuna muihin formaatteihin. Älkää rakentako järjestelmästä liian laitteistoriippuvaista. Ipad on hyvä, itsekin omistan sellaisen, mutta pdf-tiedostot toimivat millä tahansa laitteella ja käyttöjärjestelmällä. Lisäksi kiinnostavan artikkelin voi tallentaa itselleen sillä oletuksella että todennäköisesti se aukeaa vielä muutaman vuoden päästäkin ongelmitta.
PDF artikkeleiden tallennusmahdollisuuden poisto on todella suuri huononnus.
Tilaajana se oli hyvin oleellinen ominaisuus. Esim. latasit artikkelin tai artikkeleita valmiiksi myöhempiä lukuhetkiä varten ilman nettiyhteyttä.
Olisi kiva tietää, mitä ovat ne "tekijänoikeussyyt", joiden takia pdf artikkeleiden tallennusmahdollisuus poistettiin. Oli niin hieno palvelu, että melkein vihaksi pistää, kun se poistettiin. Varmaan siellä on joku euron kuvat silmissä laskeskellut, että rahaa tulee muutama euro enemmän, kun pakotetaan ostamaan koko digilehti kuukaudeksi, toivottavasti sillä edes pääsee koko juttuarkistoon kyseiseksi ajaksi. Oliko siellä toimituksessa pelkona, että kestotilaajat latailisvat maksutta artikkeleita, ja jakelisivat niitä kavereilleen? Tähänkö viittaavat nuo "tekijänoikeussyyt"? Onhan noita painettuja lehtiäkin lainailtu maailman sivu, itsekin monesti jopa kirjastosta, enenkuin ryhdyin kestotilaajaksi. Ainahan sitä voi selittää tekemiään muutoksia mukamas parannuksina, mutta kyllä se on edelleen käyttäjä ja asiakas, joka päättää, onko kyse parannuksesta vai huononnuksesta. Tätä palstaa lukiessa ei tuosta kyllä jää epäselvyyttä.
Lisää moitittavaa: Kestotilaajana en päässyt arkiston artikkeleihin. Kirjauduin sekä salasanalla että asiakasnumerolla, mutta kummallakin palvelu herjasi, että "EI PÄÄSYOIKEUTTA Tarvitset lukuoikeuden....."
Käyttöjärjestelmä on Windows 7 ja selain Firefox 34.0.5, jos noilla tiedoilla on jotain merkitystä. Vanhoja hyviä aikoja kaipaillessa.......
No niin... Päätös TM tilauksen lopettamisesta tehty. Syynä nämä surkeat uudet nettisivut. Vanhassa pääsi lukemaan kymmeniä vuosia vanhoja testejä ym. artikkeleita, joka oli hyvä ominaisuus.
Lisäksi tuo land roverin mainos on todella ärsyttävä!
Olen lukenut TM:aa 80 luvun alusta ja olen ollut 15 vuotta kestotilaajana, mutta nyt se on loppu!
Olen tottunut luottamaan TM:n juttuihin, mielipiteisiin ja testituloksiin. Nyt tämä "uudistus" saa minut väkisin toisiin ajatuksiin. Niin harkitsemattomia ja lyhytjänteisiä olette siellä olleet. Ovatko teknikot vieneet toimitusta kuin pässiä narussa?
Ei ole häpeä perua ja ottaa vanha takaisin! Kun kerran muutokseen ei kunnolla paneuduttu.
En ole huomannut tässä uudessa versiossa mitään hyvää.
Tosi alokasmainen moka on ollut ottaa kirjautumiseen salasanan rinnalle asiakasnumero! Siitä on tekniikan miesten tietoturva kaukana, kun asiaankuulumaton lehden käsiinsä saanut alkaa kokeilla sähköpostiosoitetta ja asiakasnumeroa (aika monella postiosoite on etunimi.sukunimi -jne.).
Laitoin päiviä sitten palautteeseen kyselyn miksi en pääse lukemaan arkistoa tai digilehteä. Vastausta ei ole tullut.
Jos pdf:t jäävät tosiaan pois, lopetan kymmeniä vuosia kestäneen asiakassuhteeni, myös Rakennusmaailmassa. Toimiva arkisto on ollut minulle tärkeä syy olla kestotilaajana.
Yksi osoitus teknikoittenne asiantuntevuudesta on tämän boksin minikokoinen fontti.
Miksi keskustelujen järjestystä ei voi valita (uusin ensin, vanhin ensin)?
Uutislista oli vanhassa hyvä tässä ei mistään kotoisin.
RSS?
Jne. jne. jne.
Olen samaa mieltä monen muun kommentoijan kanssa PDF-tiedostojen lataamisen poistamisesta. Se on ollut kätevä tapa lukea vanhoja artikkeleja kun vanhoja paperilehtiä ei ole enää tallessa. PDF on ollut kätevä tulostaa ja lukea sohvalla kuten normaalilehtikin.
Olen ollut kestotilaaja n. 20 vuotta ja koko ajan matkan varrella kestotilaajien edut ovat huonontuneet. Taidan lopettaa koko tilauksen ja alkaa lukea vaikka teknavia.
Melkoinen heikennys vanhoihin nettisivuihin tämä uudistus. Onko tässä käytetty apuna VR-lippukaupan uudistaneita tahoja, koska tulos on yhtälaisen epäonnistunut ja toimimaton.
Vanhassa järjestemlässä löysi arkistosta artikkelit helposti ja ne sorttautuivat hyvin. PDF-muotoisina ne sai hyvin luettua ja halutessaan tallennettua omaa käyttöä varten (esim. harkinnassa joku tuote, josta on useita artikkeleita).Nyt hakutulokset ovat mitä sattuu ja löydettyjä juttuja ei saa auki. Olen lukenut Tekniikan Maailmaa yli 30 vuotta ollut kestotilaajana yli 25 vuotta ja näin isoa mokaa en TM:ltä odottanut.
Sisäänkirjautumisen jälkeen pysyy nyt ikuisesti sisäänkirjautuneena, ellei itse kirjaudu ulos. Tuo on hyvä tai huono ominaisuus, riippuen miltä kantilta katsoo. Voihan sitä pitää hyvänäkin, jos aina käyttää samaa tietokonetta ja on sen ainoa käyttäjä. Monilla muilla palstoilla käyttäjä voi sisäänkirjautuessaan valita kuinka kauan sisäänkirjautuminen kestää ennen kuin automaattisesti kirjautuu ulos. Tuo olisi parempi kuin oletuksena oleva ikuinen sisäänkirjautuminen.
Ainakin nyt on saatu palstan keskustelupalstojen trollaaminen loppumaan. Että jotain hyvääkin. Mutta vastapainoksi keskustelupalsta on nyt lähes kuollut, kun monet on hylänneet huonosti toimivan palstan. Muuttakaa nyt edes tämä kirjoituslaatikon huonosti näkyvä kenofontti paremmaksi, jos ette tuolle HTML-tagien käyttämiselle osaa tehdä mitään. En tiedä mitään muuta keskustelupalstaa, joka olisi näin huono käytettävyydeltään.
Testi.
Pari päivää sitten yritin kaksi kertaa lähettää kommenttia Liikenne-osioon, mutta molemmat viestit hävisivät. Liekö uudistuksessa otettu käyttöön jonkinlainen suodatin vai onko syy keskeneräisessä sivustossa. Saa nähdä, miten tällä kertaa käy.
Jee! Toimiikohan muokkauskin? Toimii, hienoa. Kyllä tämä tästä. Valitettavasti jatkossa emme enää saa lukea kuluttajan asialla olevasta lehdestä, kuinka teollisuus lykkää markkinoille tuotteet keskeneräisinä ja ulkoistaa lopputestauksen asiakkaan hoidettavaksi.
Ei perkele tästä tule kyllä mitään. On kyllä tehty sivusto aivan mahdottomaksi käyttää. Kun ei toimi niin ei vaan toimi. >(
Voisiko yksittäisten artikkelien hakemisen arkistosta pdf-muodossa palauttaa sivustolle? Siis niin kuin ennen eli että kuka tahansa voi hakea vanhojen numeroiden yksittäisiä artikkeleja ja saa ne luettavaksi kännykkä tms. maksua vastaan. Hinta per artikkeli oli aiemmin 3 €, joka oli kätevää maksaa kännykällä ja artikkelin pystyi tallettamaan sen maksettuaan omalle tietokoneelle.
Nyt vain tilaajat voivat katsella vanhoja artikkeleja digilehdistä ja olen ymmärtänyt ettei niitäkään pysty edes tallettamaan pdf-muodossa omalle koneelle. Ketä tämä arkiston uudistus oikein palvelee? Ei-tilaajat pystyy sentään hakemaan jotain nettipalstan lyhennelmäjuttuja, mutta siinäkin käyttöliittymä sekoilee ja välillä tulee pelkästään edellinen ja seuraava -napit näkyviin, vaikka tuloksia on numerolaskurin mukaan.
Keskustelupalstan ongelmat on sitten oma lukunsa. Siellä on edelleen monanlaista ongelmaa. Viimeiseksi kirjoitetun viestin valinta luettelosta vie edelleen ties minne. Välillä se vie viimeiseksi kirjoitettuun viestiin ja välillä jonnekin satunnaiseen viestiin vailla mitään selvää logiikkaa. Tehkää nyt myös jotain tuolle HTML-tagien käytölle, enpä ole näin hankalakäyttöistä keskustelupalstaa ennen nähnyt.
Vaikuttaa, että uudistus on kiireessä hutaisten tehty ja käyttäjistä on tehty beta-testaajia, kun oma testaus on jäänyt lähes tekemättä. Nyt sitten vikoja korjaillaan yksitellen ja kun edellisiä saadaan korjattua, niin uusia ilmaantuu.
Kun Velimattikin 'henkilökohtaisesti' mainosti näitä sivuja jokunen päivä sitten, niin annetaan tämän päivän tuntemuksista palautetta.
Hienoa, että Toimitus uskaltautuu tälle palstalle, vanhassa keskustelu oli lähinnä jäsenten välistä.
Serveripuolta on selväsi parannettu, vieläkin tosin tahmaa ärsyttävästi. Ei vieläkään täytä maksusullisen palvelun tasoa. esim. Autot-sivun latautuminen vie n.11s, tutkitusti 3s on missä käyttäjä pitkästyy.
Näköislehdestä on poistettu silmiä ärsyttävä sivunvaihto animaatio. Hyvä, nopeasti toimittu!
Lehtiarkisto kaipaa edelleenkin perusteellista remppaa. Esim. hakusanalla 'porakone' tulee 107 osumaa, joista lähes kaikki ovat 'Terävät' tms pikkuilmoituksia, eikä Osumatarkkuus painota artikkeleja yhtään!! Laittakaa edes sisällösluetteloille painotus, mikäli olette metadatasta hukanneet, mikä on mainos- ja mikä artikkelitekstiä.
HTML5 konversion takia pdf-tiedostot taitaa olla menetetty : -( hymiö tekee näköjään pakoitetun rivinvaihdon :-(
joku off-line lukukeino matkakäyttöön ja hitaille mobiiliyhteyksille pitäisi olla.
Sivujen lay-out on kovin pitkä. Uutta tavaraa tulee sivun ylä- keski- ja alaosaan, jolloin käyttäjä joutuu ruuvaamaan sivuja ylös alas. Artikkelin luvussa toimii, muttei päivitysten katselemisessa.
Sinällään kyllä jännä juttu, että ko. käytettyvyys yms. seikat ovat (tai ainakin pitäisi olla) aivan perusköyttöliittymäkehitykseen liittyviä asioita, edes käytettävyyssuunnittelijoita ei pitäisi tarvita vaivata näin simppelissä sivustossa. Miksiköhän tämä on jätetty käyttäjien testattavaksi ja julkaistu suoraa tuotantoon - olisi mukava jossain välissä kuulla LessonsLearned-kooste, kuinka tässä näin kävi.
Mikäli palautteet huomioidaan, näin nopsaan, kuten viimeisen viikon aikana on tapahtunut, niin kyllä tästä vielä hyvä tulee - tsemmpiä.
Omien keskustelujen muokkaus ja poisto pitää tehdä mahdolliseksi.
Lehden hinta 180€ vuosi on niin korkea että pistää harkitsemaan onko tämä enää järkevää osallistua tilaajana koko hommaan.
7) Uusien autojen hinnasto loistaa myös poissaolollaan. Tosin vanhassakin oli puutteita, esim. tavaratilan koko oli ilmoitettu hyvin harvoin.
Positiivisena puolena:
I: Sivusto toimii pelkällä IPv6-yhteydellä, vanha ei.
Jostakin syystä arkistosta ei enää kykene juttuja hakemaan. Ei kuulemma ole käyttöoikeutta. Olen ollut tilaaja kohta 25 vuotta, pienin katkoin tosin, mutta kuitenkin. En ole kaikkia lehtiä säästänyt siksi, että jutut on löytänyt täältä tarvittaessa. Olen kaikki lehdet lukenut kannesta kanteen vuodesta 1989, mutta tallessa ovat enää 2004 jälkee julkaistut. Tämä on ollut hyvä tietopankki juuri siksi, että koska aikoinni olen artikkelit lukenut, niin on helppo oikea tarvittaessa etsiä pitkänkin ajan takaa.
Onko nyt niin, että olen luottanut olemassaolevaan tilanteeseen ja tekniikan kehittymiseen liikaa, ja että nyt menetin lähes koko sen tietopankin joka minulla tähän saakka käytössä oli. Juuri nimenomaan tältä lehdeltä en olisi tätä odottanut.
Käytä sähköpostiosoitetta ja tilausnumeroa kirjautumiseen
Enkö enää voi lukea kestotilaajana vanhoja testejä pdf:nä? Aion lopettaa 15 vuoden TM kestotilauksen, jos näin on...Vanha sivusto oli erinomainen.
PDF -arkistot pitäisi ehdottomasti saada takaisin.
Kyllä meikäläisellä ainakin menee nyt harkintaan 80-luvulta jatkunut asiakkuus. Onpahan taas hyvä esimerkki siitä kuinka totaalisesti asiat voidaan sössiä.
Voiko tosiaan kirjautua sähköpostilla + tilausnumerolla? Ei ole nyt lehteä käsillä, joten en voi koittaa. Ennen neuvottiin olemaan säilyttämättä salasanoja liian helpoissa paikoissa ja vaihtamaan niitä säännöllisesti, mutta nyt sekin on muuttunut.
Parannus
II: Keskusteluosio on mobiiliystävällinen. Vanhassa kun valitsi mobiiliversion, niin keskustelut hävisivät.
Kiitos palautteesta kaikille! Olemme ilahtuneet rakentavasta hengestä, jolla tätä keskustelua on käyty. Jatkakaa ihmeessä samaan malliin, koska tätä keskustelua lukevat toimituksen lisäksi koko ajan myös sivuston tekniikan kehittäjät. Ja vaikka emme ehdi jatkuvasti mukaan kommentoimaan, muistakaa, että kehitystä tehdään myös teidän toiveidenne pohjalta.
Ensin tietysti vielä kerran pahoittelut palvelinpuolen hitaudesta – uuden sivuston suosio on yllättänyt meidät kaikki. Kapasiteettia on alkukankeuden jälkeen lisätty huomattavasti, ja toivottavasti sivulatauksen tahmaisuus tästä katoaa.
Suurin osa palautteesta koskee arkisto-ominaisuuksia, joten muutama sana niistä. Tekijänoikeussyistä olemme luopuneet omalle koneelle ladattavista pdf-tiedostoista. Sen ansiosta voimme jatkossa tuoda entistä laajemman TM:n arkiston digipalvelussa tilaajien käytettäväksi. Se sisältää myös paljon sellaisia sisältöjä, joista tilaajat ovat aiemmin joutuneet maksamaan sen kolmen euron kappalehinnan.
Pdf-tiedostoissa on ollut toki myös muutamia hyviä puolia, ja niistä offline-käyttö lienee keskeisin. Offlinen kehityksessä on tulossa panostusta sovelluspuoleen, jotta juttuja ja lehtiä voi lukea myös esimerkiksi lentokoneessa. Luettavuuden osalta myös sivustolta luettavaa digilehteä ja näköislehteä kehitetään.
Autohinnasto on tulossa myös tälle uudelle TM:n sivustolle, entistä ehompana. Odotamme vain, että kehittäjät saavat viimeiset ruuvit väännettyä kiinni, sen jälkeen tietokanta on valmis julkaistavaksi. Lisäksi sivustohakua kehitetään entistä paremmaksi, nyt kahden vuorokauden sisällä sinne on saatu jo mahdollisuus hakea näköislehdistä ja sivustolta erikseen sekä tehdä aikarajauksia. Sinnekin on tulossa vielä lisää tarkkuutta lähipäivinä.
Kiitos tähänastisesta palautteesta, jatkakaa samaan malliin. Arvostamme sitä.
Tekniikan Maailman toimitus
Kun jätätte pois pdf:t ja siirrytte pelkästään sovelluksiin offlinekäyttöä ajatellen, teette palvelustanne samalla hyvin laitteistoriippuvaisen ja tuhlaatte rahaa ja resursseja siihen. Asiakas maksaa, vaikka välttämättä mikään ei edes todellisuudessa parane. Pdf:issä on ollut se hyvä puoli, että jokainen on voinut lukea ne haluamallaan tavalla ja ohjelmalla ja/tai voinut tulostaa tarvitsemansa sivut ja lähteä ne mukanaan vaikkapa paikkaan jossa netti ei toimi, tai jossa ei ole kätevää näperrellä elektronisten lukuhärpäkkeitten kanssa.
Kannattaa varmaankin huomioida markkinoinnissa jatkossa tosiasia että ette tarjoa enää pdf:iä kestotilaajille. Tai ihan miten vain, kivahan ihmisiä on johtaa harhaan ja kerätä rahat pois. Siihen hintaan sitten kuuluu ottaa vastaan myös palautteet pettyneiltä asiakkailta.
Toivottavasti edes osa tämän uuden sivuston käsittämättömästä käyttäytymisestä selittyy palvelinpuolen alimitoitetulla kapasiteetilla. Toisaalta resurssien riittämättömyys voi johtua myös siitä että käytettävyyden ja toimivuuden suunnittelussa on mennyt jotain pahasti vikaan. Aiheutuuko palvelinpuolen kyykkäys tosiaan siitä että sivusto on suositumpi kuin arveltiin, vai siitä että se toimii huonommin ja puutteellisesti ja käyttäjät yrittävät epätoivoisesti käyttää sitä klikkaillen ja refreshiä painellen? Toivottavasti itse tiedätte syyn.
Me asiakkaat tämän lystin joka tapauksessa maksamme.
PS. Miksi tämä tekstinsyöttöosa käyttää kursivoitua pikkuista fonttia?
L
Luen näitä sivuja pääasiassa tabletilla. Vanhat sivut olivat huomattavasti paremmat, esim. uutisten lista löytyi sivun laidasta eikä tarvinnut aina mennä selaimella taaksepäin jotta pääsee seuraavaan uutiseen. Samoin sivujen kontrasti (tekstin hailakkuus) vaikeuttaa uusien sivujen lukemista.
Tilaaja jo n. 30 vuotta
Onko kaikki palstan käyttäjät muka tilaajia, koska ei-tilaajat on uudessa versiossa unohdettu täysin? Olen ollut tilaaja aikanaan useamman vuodenkin yhteensä, mutta olen päätynyt siihen, että lehdessä on aivan liikaa kiinnostamatonta asiaa, että jaksaisin lukea jokaisen numeron. Siksipä olen irtonumeroiden ostaja ja ostan ne numerot, joissa on itseäni kiinnostavia artikkeleja.
On ollut hyvä, kun on voinut hakea vanhemmistakin numeroista kiinnostavia artikkeleja, koska vaikka joku asia ei ole aikanaan kiinnostanut, niin se voi tulla myöhemmin kiinnostavaksi, vaikkapa jos on hankkimassa jotain tuotetta ja sen testi on ollut aiemmassa numerossa. Tämmöisissä tapauksissa on ollut hyvä saada artiikkeli luettvaksi 3 euron kännykkämaksulla.
Nyt siis pakotetaan hankkimaan vähintään 9 euron digilehden kuukausitilaus, joka tietenkin hivutetaan hiljalleen kalliimmaksi. Siitäkään ei ole iloa edes sen vertaa, että voisi tallettaa yksittäisiä artikkeleja pdf-muodossa myöhemminkin luettavaksi.
Tässä on minusta pahasti rahastuksen makua. Ilmeisesti tilauskantaa pitää yrittää kaikin tavoin kasvattaa tämmöisenä lama-aikana.
Minusta PDF-artikkelien poisto on erittäin ikävää. Jos kyseessä on tekijänoikeusongelma, ehkä sitä voisi yrittää ratkoa myös niin, että sellaiset artikkelit jotka on aiemminkin voinut julkaista pdf-muodossa, julkaistaisiin pdf:nä myös jatkossa. Loput julkaistaisiin sitten jossain muussa (esim digi/näköislehti eli rasteri-kuvaformaatti) muodossa.
PDF:ssä on erittäin paljon hyviä puolia verrattuna muihin formaatteihin. Älkää rakentako järjestelmästä liian laitteistoriippuvaista. Ipad on hyvä, itsekin omistan sellaisen, mutta pdf-tiedostot toimivat millä tahansa laitteella ja käyttöjärjestelmällä. Lisäksi kiinnostavan artikkelin voi tallentaa itselleen sillä oletuksella että todennäköisesti se aukeaa vielä muutaman vuoden päästäkin ongelmitta.
Näköislehdessä saisi olla mahdollisuus kaksi sivua kerralla, että aukeama olisi kuin lehdessä on. Sellaista käytetään esim. sanomalehdissä.
PDF artikkeleiden tallennusmahdollisuuden poisto on todella suuri huononnus.
Tilaajana se oli hyvin oleellinen ominaisuus. Esim. latasit artikkelin tai artikkeleita valmiiksi myöhempiä lukuhetkiä varten ilman nettiyhteyttä.
Olisi kiva tietää, mitä ovat ne "tekijänoikeussyyt", joiden takia pdf artikkeleiden tallennusmahdollisuus poistettiin. Oli niin hieno palvelu, että melkein vihaksi pistää, kun se poistettiin. Varmaan siellä on joku euron kuvat silmissä laskeskellut, että rahaa tulee muutama euro enemmän, kun pakotetaan ostamaan koko digilehti kuukaudeksi, toivottavasti sillä edes pääsee koko juttuarkistoon kyseiseksi ajaksi. Oliko siellä toimituksessa pelkona, että kestotilaajat latailisvat maksutta artikkeleita, ja jakelisivat niitä kavereilleen? Tähänkö viittaavat nuo "tekijänoikeussyyt"? Onhan noita painettuja lehtiäkin lainailtu maailman sivu, itsekin monesti jopa kirjastosta, enenkuin ryhdyin kestotilaajaksi. Ainahan sitä voi selittää tekemiään muutoksia mukamas parannuksina, mutta kyllä se on edelleen käyttäjä ja asiakas, joka päättää, onko kyse parannuksesta vai huononnuksesta. Tätä palstaa lukiessa ei tuosta kyllä jää epäselvyyttä.
Lisää moitittavaa: Kestotilaajana en päässyt arkiston artikkeleihin. Kirjauduin sekä salasanalla että asiakasnumerolla, mutta kummallakin palvelu herjasi, että "EI PÄÄSYOIKEUTTA Tarvitset lukuoikeuden....."
Käyttöjärjestelmä on Windows 7 ja selain Firefox 34.0.5, jos noilla tiedoilla on jotain merkitystä. Vanhoja hyviä aikoja kaipaillessa.......
Uutislista takaisin
No niin... Päätös TM tilauksen lopettamisesta tehty. Syynä nämä surkeat uudet nettisivut. Vanhassa pääsi lukemaan kymmeniä vuosia vanhoja testejä ym. artikkeleita, joka oli hyvä ominaisuus.
Lisäksi tuo land roverin mainos on todella ärsyttävä!
Olen lukenut TM:aa 80 luvun alusta ja olen ollut 15 vuotta kestotilaajana, mutta nyt se on loppu!
Olen tottunut luottamaan TM:n juttuihin, mielipiteisiin ja testituloksiin. Nyt tämä "uudistus" saa minut väkisin toisiin ajatuksiin. Niin harkitsemattomia ja lyhytjänteisiä olette siellä olleet. Ovatko teknikot vieneet toimitusta kuin pässiä narussa?
Ei ole häpeä perua ja ottaa vanha takaisin! Kun kerran muutokseen ei kunnolla paneuduttu.
En ole huomannut tässä uudessa versiossa mitään hyvää.
Tosi alokasmainen moka on ollut ottaa kirjautumiseen salasanan rinnalle asiakasnumero! Siitä on tekniikan miesten tietoturva kaukana, kun asiaankuulumaton lehden käsiinsä saanut alkaa kokeilla sähköpostiosoitetta ja asiakasnumeroa (aika monella postiosoite on etunimi.sukunimi -jne.).
Laitoin päiviä sitten palautteeseen kyselyn miksi en pääse lukemaan arkistoa tai digilehteä. Vastausta ei ole tullut.
Jos pdf:t jäävät tosiaan pois, lopetan kymmeniä vuosia kestäneen asiakassuhteeni, myös Rakennusmaailmassa. Toimiva arkisto on ollut minulle tärkeä syy olla kestotilaajana.
Yksi osoitus teknikoittenne asiantuntevuudesta on tämän boksin minikokoinen fontti.
Miksi keskustelujen järjestystä ei voi valita (uusin ensin, vanhin ensin)?
Uutislista oli vanhassa hyvä tässä ei mistään kotoisin.
RSS?
Jne. jne. jne.
Olen samaa mieltä monen muun kommentoijan kanssa PDF-tiedostojen lataamisen poistamisesta. Se on ollut kätevä tapa lukea vanhoja artikkeleja kun vanhoja paperilehtiä ei ole enää tallessa. PDF on ollut kätevä tulostaa ja lukea sohvalla kuten normaalilehtikin.
Olen ollut kestotilaaja n. 20 vuotta ja koko ajan matkan varrella kestotilaajien edut ovat huonontuneet. Taidan lopettaa koko tilauksen ja alkaa lukea vaikka teknavia.
Melkoinen heikennys vanhoihin nettisivuihin tämä uudistus. Onko tässä käytetty apuna VR-lippukaupan uudistaneita tahoja, koska tulos on yhtälaisen epäonnistunut ja toimimaton.
Vanhassa järjestemlässä löysi arkistosta artikkelit helposti ja ne sorttautuivat hyvin. PDF-muotoisina ne sai hyvin luettua ja halutessaan tallennettua omaa käyttöä varten (esim. harkinnassa joku tuote, josta on useita artikkeleita).Nyt hakutulokset ovat mitä sattuu ja löydettyjä juttuja ei saa auki. Olen lukenut Tekniikan Maailmaa yli 30 vuotta ollut kestotilaajana yli 25 vuotta ja näin isoa mokaa en TM:ltä odottanut.
Sisäänkirjautumisen jälkeen pysyy nyt ikuisesti sisäänkirjautuneena, ellei itse kirjaudu ulos. Tuo on hyvä tai huono ominaisuus, riippuen miltä kantilta katsoo. Voihan sitä pitää hyvänäkin, jos aina käyttää samaa tietokonetta ja on sen ainoa käyttäjä. Monilla muilla palstoilla käyttäjä voi sisäänkirjautuessaan valita kuinka kauan sisäänkirjautuminen kestää ennen kuin automaattisesti kirjautuu ulos. Tuo olisi parempi kuin oletuksena oleva ikuinen sisäänkirjautuminen.
Ainakin nyt on saatu palstan keskustelupalstojen trollaaminen loppumaan. Että jotain hyvääkin. Mutta vastapainoksi keskustelupalsta on nyt lähes kuollut, kun monet on hylänneet huonosti toimivan palstan. Muuttakaa nyt edes tämä kirjoituslaatikon huonosti näkyvä kenofontti paremmaksi, jos ette tuolle HTML-tagien käyttämiselle osaa tehdä mitään. En tiedä mitään muuta keskustelupalstaa, joka olisi näin huono käytettävyydeltään.
RSS feed on edelleen, mutta ainakin toistaiseksi kaikki aihealueet ovat yhdessä: https://tekniikanmaailma.fi/feed
Kiinnostaa mikä heivasi pihalle pahimmat tai pahimman trollin.