Tekniikan Maailman uudet nettisivut

362 kommenttia
145791013
  • Kun otetaan huomioon, että sivustolla on kuitenkin 200 000 viikkovierailua ( http://tnsmetrix.tns-gallup.fi/public/viikkolista/otavamedia ) sekä se miten aggressiivisesti täällä mainoksia kävijöiden silmille tungetaan (onneksi on adblock!), luulisi että yritystä edes vähän kiinnostelisi palvelun kehittäminen edes auttavasti käytettävään kuntoon.

    Mutta kai tämä on sitten tarpeeksi hyvä. Mainostajat eivät tiedä mitä mieltä käyttäjät palvelusta ovat, ja ilmeisesti me käyttäjätkään emme riittävissä määrin ole alkaneet äänestää jaloillamme.

      
  • Toimituksen kommentti

    Kiitokset kaikille kommenteistanne ja viesteistänne!

    Vaikka toimitus ei osallistu kaikkiin keskusteluihin, seuraamme säännöllisesti tätäkin ketjua. Suhtaudumme saamaamme kritiikkiin vakavasti. Tarvittaessa viemme viestiä eteenpäin tekniikasta vastaavalle ja muille asianosaisille tahoille.

    Digipalvelun toiminnallisuuksien ja sisältöjen suhteen on toki tehty töitä – harmi sinänsä, ettei se ole selkeämmin näkynyt sivustolla. Joka tapauksessa urakoimme jatkossakin, jotta harmilliset tekniset bugit ja muut häiritsevät asiat saadaan kuntoon. Tällä hetkellä painopiste on keskustelupalstan uudistamisessa sekä hakutoiminnoissa. Testaamme mm. toista hakumoottoria, jolla voi yksityiskohtaisemmin hakea verkkopalvelun ja lehden sisältöjä.

    Kuten monessa puheenvuorossa on käynyt ilmi, pdf-artikkeleihin perustuva arkisto on korvattu uudella digiarkistolla. Toistaiseksi digilehtien tallennusmahdollisuus löytyy iPad-sovelluksesta, mutta Android-sovelluskin on tulossa. Olemme myös aloittaneet TM:n kaikkien vuosikertojen kattavan digitointiprojektin.

    Käyttäjätunnuksiin ja digipalvelun lukuoikeuksiin liittyvien ongelmien parissa kamppailevia kehotamme ottamaan suoraan yhteyttä Otavamedian asiakaspalveluun. Myös kaikki lehden ja digipalvelun tilauksiin ja muihin vastaaviin pulmiin kohdistuva palaute kannatta suunnata sinne.

    Otavamedian asiakaspalvelu:
    Puhelin (09) 156 6227
    Avoinna ma–pe 8–17
    digi@otavamedia.fi

    Toimitukselle osoitetut viestit tulevat varmimmin perille palautelomakkeella: https://tekniikanmaailma.fi/palaute

    Digipalvelun ja lehden kehitys jatkuu. Toivomme jatkossakin niiden sisällön kiinnostavan lukijoitamme.

      
  • Osallistuuko toimitus johonkin keskusteluun?

      
  • Sähköjänis: Kun otetaan huomioon, että sivustolla on kuitenkin 200 000 viikkovierailua...

    Noista luvuista voi laskea pois yhden ennalta määräämättömäksi ajaksi. Ei täällä viime aikoina toki paljon ole tullut käytyäkään, mutta nyt tuli totaalinen stoppi.

    Juuri kun luulin, ettei TM:n keskustelupalsta voisi enää alemmaksi vajota, niin pitänee muuttaa mielipidettä. Parin viikon tauon jälkeen tulin vilkaisemaan, joska tällä kuihtuneella palstalla olisi jotain mielenkiintoista tapahtunut. En päässyt kuin auto-osion keskustelualuetta valitsemaan, niin eiköhän siihen listattujen keskustelualueiden väliin pomppaa joku mainosvideo hilpeine musiikkeineen. On muuten ihan ensimmäinen kerta, kun näen jollakin foorumilla tuollaisen. Heti perään, kun aloin lukemaan jotain keskustelua, sama tapahtui viestin sisällä! Tuo on uskomantonta sotkua! Suurta luovuutta ja innovatiivisuutta on käytetty sen suhteen, että miten saadaan tuhottua kaikki käytetävyys tyhjänpäiväisillä mainoksilla. Sen sijaan mitään ei olla tehty foorumin eteen. Tuossa alla nuo HTML tagit ja attribuutit ylpeänä komeilee. Pitäkää tunkkinne. Tämä sivusto on kuollut. Eipä täällä näytä oikein mitään tapahtuvankaan. Ainoa mielenkiintoinen asia on se, että kuvastaako näin totaalinen tunarointi myös koko lehden tuhoa. On nimittäin varsin omituista nähdä tekniikan alan julkaisun olevan täysin pihalla nykytekniikasta.

      
  • Lehtikin kuihtuu samaa vauhtia. Kyllä 16,00€ kk alkaa olla tästä huvista liikaa.

      
  • Toimituksen kommentti: "Tällä hetkellä painopiste on keskustelupalstan uudistamisessa sekä hakutoiminnoissa."

    Parempi toki myöhään kuin ei milloinkaan ja noissa on syytäkin olla uudistuksen painopisteen, mutta totaalisesti kyllä on tunaroitu tämän palstan uudistuksen kanssa ja parannukset on kestäneet aivan liian kauan ja tuntuvat edelleen viipyvän ties kuinka kauan.

    Keskustelpalsta on nykyisellään niin huono käyttää ja niin hiljainenkin, että ainakin itselläni on kiinnostus lopahtanut siihen lähes kokonaan. Sitten pakotetaan tilaamaan lehti, että voi hakea mitään arkistosta ja sittenkään käsittääkseni haut ei toimi kunnolla ja pdf-tallennus on poistettu. Tuntuu, että ilmaiset uutisetkin on kutistuneet ja lyhentynee entisestään. Ei siis ole oikein mitään syytä enää käyttää tätä sivustoa.

    Kiinnostavia irtonumeroita ostan toki jatkossakin, mutta voisi tämä nettisivustokin olla vähän enemmän asiakkaita palveleva. Palauttakaa yksittäisten artikkelien ostaminen ja niiden pdf-muoto, jonka voi tallettaa. Oli ennen niin kätevää toimivalla hakutoiminnolla hakea vanhoja kiinnostavia artikkeleja ja sellaisesta maksoi ihan mielellään sen muistaakseni 3 euroa mitä ne maksoi. Eikö yksittäisten artikkelien myynti ollut kannattavaa vai eikö vaan sivuston toteuttanut taho osannut sellaista enää ohjelmoida?

      
  • Käynti palstalla parin kuukauden tauon jälkeen tuotti kirjoitetun kommentin katoamisen bittiavaruuteen, joten palataan asiaan syksyllä.

    Tämä ketju sentään toimii, hienoa.

      
  • Siellä on Otavamediassa puoli vuotta kuitenkin nyt erityisesti hakutoimintoa ja tätä keskustelupalstaa viilattu.

    Mikään ei tosin ole muuttunut, mutta se kertonee vain että tulossa on todella päräyttäviä uudistuksia kun niiden kehitys ja testaaminen kestävät näin kauan.

      
  • Tuossa yllä TM:n toimitus kommentoi mm että "pdf-artikkeleihin perustuva arkisto on korvattu uudella digiarkistolla". Me kaikki käyttäjät näemme toki että näin on tapahtunut, mutta kun tuo uusi ei vastaa käytettävyydeltään tuota vanhaa pdf versiota.
    Mietitäänpä vaikka tällaista tilannetta tai use casea noille bitinvääntäjille:
    Olet ostamassa autoon talvirenkaat, "ennen vanhaan" arkistosta haulla talvirengastesti ja tulostetaan tuore versio paperille. Soittokierros pariin rengasliikkeeseen ja hinnat ylös kynällä raapustaen siihen paperiin (niin ei tarvitse lehteä sotkea).
    Miten ihmeessä teen saman tällä uudella arkistolla? Läppärin näytössä muste ei pysy ja näyttökin naarmuuntuu. Näyttökopioiden tulostaminen on toki mahdollista mutta niin tyhmää kun edellinen vaihtoehto oli paljon toimivampi.

    Näillä sivuilla vierailu ilman Adblock Plussaa (löytyy Cromeen ja Firefoksiin ihan kummankin lisäosien virallisten listalta) on aika tuskaa mainostulvan takia. Panee miettimään että mennäänkö jossain metsään?

    Keskustelupalstan suhteen tuntuu oudolta että sen suhteen on näennäisesti ainakin nähty paljon vaivaa, ja päädytty näin surkeaan lopputulokseen. Ilmaisia tai puoli-ilmaisia avoimen lähdekoodin tai kaupallisia keskustelupalstasoftia on netti pullollaan, miksi yrittää tehdä tehdä itse oma ja "parempi"?

      
  • Kustantajaa ei nähtävästi juuri kiinnosta.
    Jotain on ostettu kimpassa koko lehtikatraalle ja siihen on tyytyminen.
    Lukijoilla ei ole merkitystä.

    Kenties Otavamedia pelkää PDF -formaatin kopioitavuutta. Ja sitä että tiedoston tosiaan saa tallennettua omalle levylleen. Että sitä samaa artikkelia pääsee lukemaan uudelleen vaikkei lehtitilaus olisi voimassa.
    Saattaapa joku, luoja paratkoon, lähettää kyseisen tiedoston vaikka sähköpostissa kaverilleenkin!
    Eihän sellainen käy.

    Olkoonkin, että ennen sen yksittäisen artikkelin saattoi ostaa "omakseen" ihan selvää rahaa maksamalla. Vähän niinkuin lehdenkin. Paperilehteä voi sentään edelleen lainata kaverille. Tai vaikka myydä eteenpäin.

    Ja keskustelupalstaa ei kannata kehittää, kun eihän täältä tule tulojakaan. Ne harvat käyttäjätkin vain valittavat nähtyään sen saman Land Roverin mainoksen viidettäsadatta kertaa eivätkä edes klikkaa. Tai estävät mainosten näyttämisen. Olkoot ilman.

    Ei vaiskaan. Oikeasti sieltä tulee varmasti ihan pian jotain mahdottoman raikasta, uutta ja toimivaa. Puoli vuotta kehitystä, ajatelkaas. Kyllähän siinä ajassa jo kaukoidän koodarikin, siis ihan yksikin, koodaa jo kokonaisen internetin. Ja Tekniikan Maailman / Otavamedian puolelta tuo aika on käytetty pelkästään keskustelualueen ja hakukoneen parantamiseen.

    Jännittää niin pirusti, milloin ne muutokset tulevatkaan näkyviin!

      
  • On tämä kyllä kokonaisuutena niin syvää kuraa että ainakin yksi tilaaja on jälleen lehdellä vähemmän; verkkopalvelun 'artikkelit' ovat joko netistä kopioituja huhuja tai maksettuja mainoksia, ja oheneva lehti sisältää mainosten ohessa yhä vähemmän asiaa, sen vähänkin vilistessä kirjoitus-, kielioppi- ja asiavirheitä.

    Yrittäisitte edes.

      
  • Ei taida Otavamediassa tuo ICT -puoli kovin vahvoissa kantimissa olla, kun sivustoa on nyt viimeisimmästä ilmoituksesta taas neljä kuukautta "kehitetty" eikä mitään ole tapahtunut.

    Omaa kieltään kertoo myös Otavalta "tilaajaetuna" tullut sähköposti, jossa mainostettiin tilaajalle ilmaista kirjalahjaa:
    Sivulla, jolta kirja pitäisi valita, toimivat kuvaukset edes puolittain vain osassa tarjolla olleista kirjoista. Kovin oleellisia tietoja niissäkään vähissä kuvauksissa ei kerrottu.
    Lahja pitäisi siis valita käytännössä sokkona, tai erikseen Googlella etsiä tietoja kirjoista.
    Laitoin asiassa palautetta Otavamedian asiakaspalveluun kesäkuun alussa, jolloin asia luvattiin korjata.

    Nyt, lähes kaksi kuukautta myöhemmin, tilanne on edelleen sama; asiakaspalvelun vastaus kuului tällä kertaa näin:

    Pahoittelut, että kirjalahjasivustossa on edelleen ongelmia. Asiaa korjataan, kuten aiemmassa viestissä kerrottiin. Valitettavasti en kuitenkaan osaa sanoa tarkkaa aikaa siitä, milloin virhe on saatu korjattua.

    Jos ei muutaman kirjan kuvaustekstejä saada kahdessa kuukaudessa Otavamediassa korjattua, mitä voi odottaa tällaisen verkkopalvelun kehitykseltä?

    Ei kovinkaan paljoa.

      
  • Jälleen on huhtikuusta aikaa kulunut ja viimeisimmästä kommentista digilehden toimivuuteen. Koska sitä hakukonetta edes saataisiin parempaa. Edelleen on käytössä tämä gamma-versio, joka on valovuoden päästä edes betasta. Tällä koneella kun ei löydä oikeasti mitään, tuloksena tulee vain epämääräistä tauhkaa.

      
  • Huomaa että erityisesti hakukonetta on kohta vuosi kehitetty; koska autojutut on jaoteltu epäloogisesti pitkin sivustoa Testien, uutisten, vertailujen ja vaikka minkä alle, yritin löytää Honda Civic Type R:stä ja sen vetelystä kertovan jutun hakukoneen avulla.

    Hain tietysti hakusanoilla "honda civic"

    Kokeilkaas!

    Haku jää ikuiseen "Ladataan" -näkymään.

    Hakeminen "type r" -tekstillä sitävastoin tuottaa halutun tuloksen.

    Vaikea edes kuvitella mikä on se logiikka järjestelmässä, joka estää haun toimimisen ensiksimainitulla ehdolla.

    Mutta kai tämäkin kertoo omaa kieltään siitä miten hienoksi tuota hakumoottoria on nyt vuoden aikana saatu viilattua!

    I'm impressed.

    Kas, kävinpä vielä itse vilkaisemassa tuota hakua uudelleen - skriptivirhettähän se puskee selaimen täyteen, kuten oikeastaan mikä tahansa muukin sivu palvelussa.
    Amatöörit siellä ovat vähän harjoitelleet, eikä tullut kuin sutta ja sekundaa.

    Voi voi.

      
  • Olet oikeassa. Mahtaako toimittaja olla koodin ja referenssien perusteella http://frosmo.com/en/our-customers

      
  • Onneksi autot eivät ole suuressa roolissa tässä lehdessä - myöskään esimerkiksi Renault Twingoa kun ei palvelun vuosikausia viimeisen päälle kehitetyllä hakukoneella voi hakea.
    Renault vielä käy, mutta Twingo sellaisenaan rikkoo haun.

      
  • Lehdessä 15/15 sivulla 27 toimittelija Jussa Nieminen arvioi Renault Twingo Soleil -autoa.

    Hän kirjoittaa:

    <

    blockquote>Sopivan kattoluukun avaamisen hetken arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, koska autosta puuttuu ulkolämpömittari!
    Lämpötila pitää katsoa kännykän säätiedotuksesta.
    </blockqote>

    Kyllähän tämäkin osaltaan kertoo karua kieltään siitä kuinka pahasti kujalla ja irti todellisuudesta Tekniikan Maailman "toimittajat" nykyään ovat.

    Ennen aikaan kun tuon lämpötilan on voinut selvittää <i>vaikkapa avaamalla ikkunan</i>.

      
  • Lehdessä 15/15 sivulla 27 toimittelija Jussa Nieminen arvioi Renault Twingo Soleil -autoa.

    Hän kirjoittaa:

    Sopivan kattoluukun avaamisen hetken arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, koska autosta puuttuu ulkolämpömittari! Lämpötila pitää katsoa kännykän säätiedotuksesta.

    Kyllähän tämäkin osaltaan kertoo karua kieltään siitä kuinka pahasti kujalla ja irti todellisuudesta Tekniikan Maailman "toimittajat" nykyään ovat.

    Ennen aikaan kun tuon lämpötilan on voinut selvittää <i>vaikkapa avaamalla ikkunan</i>.

      
  • Lehdessä 15/15 sivulla 27 toimittelija Jussa Nieminen arvioi Renault Twingo Soleil -autoa.

    Hän kirjoittaa:

    Sopivan kattoluukun avaamisen hetken arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, koska autosta puuttuu ulkolämpömittari! Lämpötila pitää katsoa kännykän säätiedotuksesta.

    Kyllähän tämäkin osaltaan kertoo karua kieltään siitä kuinka pahasti kujalla ja irti todellisuudesta Tekniikan Maailman "toimittajat" nykyään ovat.

    Ennen aikaan kun tuon lämpötilan on voinut selvittää vaikkapa avaamalla ikkunan.

      
  • Lehdessä 15/15 sivulla 27 toimittelija Jussa Nieminen arvioi Renault Twingo Soleil -autoa.

    Hän kirjoittaa:

    Sopivan kattoluukun avaamisen hetken arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, koska autosta puuttuu ulkolämpömittari! Lämpötila pitää katsoa kännykän säätiedotuksesta.

    Kyllähän tämäkin osaltaan kertoo karua kieltään siitä kuinka pahasti kujalla ja irti todellisuudesta Tekniikan Maailman toimittelijat nykyään ovat.

    Ennen vanhaan kun tuon lämpötilan on voinut selvittää vaikkapa avaamalla ikkunan.

      
  • Lehdessä 15/15 sivulla 27 toimittelija Jussa Nieminen arvioi Renault Twingo Soleil -autoa.

    Hän kirjoittaa:

    Sopivan kattoluukun avaamisen hetken arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, koska autosta puuttuu ulkolämpömittari! Lämpötila pitää katsoa kännykän säätiedotuksesta.

    Kyllähän tämäkin osaltaan kertoo karua kieltään siitä kuinka pahasti kujalla ja irti todellisuudesta Tekniikan Maailman "toimittajat" nykyään ovat.

    Ennen vanhaan kun tuon lämpötilan on voinut selvittää vaikkapa avaamalla ikkunan.

      
  • Lehdessä 15/15 sivulla 27 toimittelija Jussa Nieminen arvioi Renault Twingo Soleil -autoa.

    Hän kirjoittaa:

    Sopivan kattoluukun avaamisen hetken arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, koska autosta puuttuu ulkolämpömittari! Lämpötila pitää katsoa kännykän säätiedotuksesta.

    Kyllähän tämäkin osaltaan kertoo karua kieltään siitä kuinka pahasti kujalla ja irti todellisuudesta Tekniikan Maailman "toimittajat" nykyään ovat.

    Ennen vanhaan kun tuon lämpötilan on voinut selvittää vaikkapa avaamalla ikkunan.

      
  • Voi itku että tämä TM jaksaa kehittää tätä markkinointia nettisivuillaan! Siihenkö kaikki käyttäjien kannalta toimivuuden parantamiseen tarvittava kehitystyö on mennyt sitten kk-tolkulla?

    Pitääkö nyt joka väliin olla tunkemassa mainoksia? Keskelle keskutelupalstan tekstiä tai ihan missä tahansa saattaa tupsahtaa joku hiivatin video pyörimään! Todennäköisesti "tunnistaen kirjoittajan tekstistä kohdemarkkinnoinnin" uhrin - on siinä wow-efektiä tarjottu ostajalle. Valitettavasti lobbari vieläpä onnistui...

    Ja nyt kun on Rover lopettanut aloitusmainontansa, niin pitää joka välissä katsella Fordin tila-autoja!

    Joku roti arvoisa toimitus tuollekin kehitystyölle ja tyrkyttämiselle, kiitos!

      
  • Vinkiksi Kumppanille ja muillekin. Ottakaa AdBlock Plus -käyttöön. Jo loppuu mainosten tyrkyttäminen. Siinäkin tulee oletuksena asennuksen jälkeen, että osa ei-häiritsevästä mainonnasta sallitaan. Rasti pois ohjelman suodatinasetuksista tuostakin kohtaa ja loppuu loputkin kaupalliset tyrkyttämiset.

    Mitä tulee tähän palstaan, niin ei täällä mitään kehitystyötä ole aikomuskaan tehdä. TM:n linja on väsytystaistelu ja välillä vaan lupaillaan olemattomia näön vuoksi, koska "typerät käyttäjät" ei ymmärrä omaa parastaan ja TM ylivertaisena tekniikan tuntijana tietää kyllä paremmin miten tämmöisen sivuston ja keskustelupalstan tulee toimia.

      
  • Näinhän se on, jos tätä palvelua olisi oikeasti haluttu kehittää, olisi yhdeksässä kuukaudessa ehditty tehdä vaikka mitä. Nyt ainoana muutoksena ovat näkyneet erilaiset mainoskampanjakokeilut, sekä kirjautumattomalle käyttäjälle tilausmyyntiä tekemään tarkoitettu "asiakaspalvelu-chat", joka pomppaa silmille adblockeista huolimatta.

    Tuskin tätä kukaan kovin kauaa enää jaksaa käyttää. Oma lehtitilaukseni on irtisanottu päättymään tilausjakson loppuun, eikä täällä verkkopalvelussakaan ole pitkään aikaan ollut mitään nähtävää - uutisiksi ja artikkeleiksi puetut mainokset eivät ainakaan minun tapauksessani lisää lukuhalukkuutta.

    Nopea oli lehden ja verkkopalvelun syöksykierre.

      
  • Sen verran täytyy tässä antaa positiivistakin palautetta, että tuorein lehti (17/2015) tuntuu pitkästä aikaa ensilukemalta olevan sangen laadukas; mainoksien välistä löytyy ihan asiallisia autoartikkeleita ja muutakin sisältöä! Aiempia numeroita vaivannut vasemmalla kädellä raapustettu tunnelma ei ainakaan heti iskenyt silmille; vaikuttaa että tätä numeroa kehtaa jo lauantaisaunassa tavata.

      
  • Nyt vielä pikalaskennalla lehden 112 sivusta noin 30 oli pelkkää mainossisältöä.

    Tästä voidaan johtaa tuota ajatusta "mainoksien välistä" löytyneestä sisällöstä, reilu neljäsosa lehdestä, josta kuitenkin maksan ihan kohtuullisen tilausmaksun, on pelkkää mainossisältöä.

    Tämä luku ei vielä sisällä advertoriaaleja.

      
  • Minne se autohinnasto hävisi? löytyi jo.

      
  • On kyllä ihan älytöntä ettei kokonaisia juttuja voi mitenkään tulostaa. Se on siis ihan täysin mahdotonta. Digilehteä ei voi tulostaa (selain sekoaa täysin kun yrittää) ja sitten niitä hämäriin osiin jaettuja sivuja ei edes näe mitenkään yhdellä kertaa. Eikä juttuja saa edes PDF-muotoon jotta voisi tulostaa sen.

    Pitäisi tulostaa digiavuttomalle isäukolle pikkuautojen vertailu numerosta 2013, vaan tekemättä jäi.

    Nimim. hiton ärsyyntynyt kestotilaaja vuodesta -81

      
  • hardy, kokeilehan näköislehdestä klikata haluamaasi sivua oikealla napilla ja avata kyseinen kuva uudella välilehdellä - ja sitten tulostaa se kuva, halutessasi vaikka PDF:ksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit