Insignia on hitti!

282 kommenttia
145679
  • Ko. mallin kokonaismyynti on minulle ihan yhdentekevä, mutta Insignia Country Tourer on mielenkiintoinen auto kun seuraavan kerran auton vaihtoa tarvitsee miettiä.

      
  • -Z-:

    Niin, hyvinhän sen myynti on piristynyt vaikka ennakoin sen olevan jo kovalla tasolla jo vuonna 2009.




    Kuten tuossa kesällä jo arvelinkin, niin piikki oli uudelle mallille hyvin lyhyt. Oikeastaan yhden kuukauden mittainen. Heinäkuussa Suomessa rekisteröitiin tosiaan aika mukavat 126 Insigniaa, mutta jo elokuussa tiputtiin 89:ään ja syyskuussa 77:ään. Kohta nähdään miten lokakuussa kävi, mutta trendi ei hyvää lupaa. Saman suuntaista trendiä on myös Saksassa. Syyskuussa Saksassa sijoitus oli 48 BMW:n Nelossarjalaisen edella.

      
  • Ketä oikeastis KULUTTAJANA kiinnostaa onko auto hitti vai ei? Jos pitämänsä merkki ei ole konkurssin kourissa, niin merkin myynnillä ei liene merkitystä?



    Vai onko niin että oma auto on sitä parempi mitä useampi sen hankkii? Luulisi että omasta merkistä pitäisi jonkin muun syyn takia.

      
  • Itsekin olisin pelkästään iloinen ja ylpeä, jos omistaisin auton jollaista ei tule vastaan joka kadun kulmassa ja kuitenkin olisin autoon kaikin puolin tyytyväinen. Esim. Toyota Corollaa tuskin ikinä tulen omistamaan sen yleisyyden vuoksi.



    En ole ikinä käsittänyt tämän palstan myyntimäärillä kehuskeluja tai niiden vähättelyjä. Joillekin tuntuu olevan tärkeää, että kaikki muutkin ajaa samanlaisella autolla kuin itse. Miksi ihmeessä?



    Toisaalta ihmettelen tätä NHB:n antipatiaa paria automerkkiä kohtaan. Niin selvästi ne merkit tulee ilmi, että tuskin tarvitsee niitä tässä toistaa.

      
  • Autotehtailla tuskin kuitenkaan on ajatuksena että auto pysyy harvinaisena. Edellyttäen että ei puhuta Ferrareista tms.



    Kyllä myyntimäärä yleensä kertoo että ostajat kokee saavansa rahoilleen vastinetta. Kukin sen varmaan näkee eritavalla ja tuskin kenenkään henkilökohtainen mielipide väärä on. Insignia on omasta mielestäni myynnillisesti pettymys. Ainakin jos Opelin tehtaan johtajan tuolilla istuisin.

      
  • A-utoilija:

    Itsekin olisin pelkästään iloinen ja ylpeä, jos omistaisin auton jollaista ei tule vastaan joka kadun kulmassa ja kuitenkin olisin autoon kaikin puolin tyytyväinen. Esim. Toyota Corollaa tuskin ikinä tulen omistamaan sen yleisyyden vuoksi.

    En ole ikinä käsittänyt tämän palstan myyntimäärillä kehuskeluja tai niiden vähättelyjä. Joillekin tuntuu olevan tärkeää, että kaikki muutkin ajaa samanlaisella autolla kuin itse. Miksi ihmeessä?

    Toisaalta ihmettelen tätä NHB:n antipatiaa paria automerkkiä kohtaan. Niin selvästi ne merkit tulee ilmi, että tuskin tarvitsee niitä tässä toistaa.




    Itse en oikeastaan jaksa kirjoitttaa ollenkaan isin auton erinomaisuudesta. Minua ei kiinnosta keskustella siitä, mikä on sinun tai minun suokkarimerkki. Kirjoittelen alasta laajemmassa perspektiivissä ja eri mallien/valmistajien menestyminen on ihan mielenkiintoinen ennustamisen kohde.



    Jos joku auto ei myy, niin se pitää uskaltaa sanoa riippumatta siitä, sattuuko pitämään itse kyseisestä merkistä tai ei. On turha hehkuttaa hitiks sellaista, jonka menestys on laimea.



    Aika hyvin harvaa merkkiä kohtaan minulla on mitään antipatioita. Ei nyt heti tule mieleen yhtään. Joitakin kirjoittajia, jotka eivät kestä kuulla totuudenmukaisia arvioita suosikki- tai inhokkimerkeistään en arvosta sitten pätkääkään.

      
  • Bugracer:

    Ketä oikeastis KULUTTAJANA kiinnostaa onko auto hitti vai ei? Jos pitämänsä merkki ei ole konkurssin kourissa, niin merkin myynnillä ei liene merkitystä?

    Vai onko niin että oma auto on sitä parempi mitä useampi sen hankkii? Luulisi että omasta merkistä pitäisi jonkin muun syyn takia.




    Eikö myyntimääristä voi keskuskustella ihan vain myyntimäärinä ilman kaikkea tuota turhaa skeidaa?

      
  • NHB:

    Bugracer:
    Ketä oikeastis KULUTTAJANA kiinnostaa onko auto hitti vai ei? Jos pitämänsä merkki ei ole konkurssin kourissa, niin merkin myynnillä ei liene merkitystä?

    Vai onko niin että oma auto on sitä parempi mitä useampi sen hankkii? Luulisi että omasta merkistä pitäisi jonkin muun syyn takia.


    Eikö myyntimääristä voi keskuskustella ihan vain myyntimäärinä ilman kaikkea tuota turhaa skeidaa?




    Mitä tarkoitat "tuolla skeidalla"? Kysyin vain miksi se kuluttajaa kiinnostaa tai miten myyntimäärä itsessään on auton hyvyden mittari? Pohtia kai saa?









      
  • Bugracer:



    Mitä tarkoitat "tuolla skeidalla"? Kysyin vain miksi se kuluttajaa kiinnostaa tai miten myyntimäärä itsessään on auton hyvyden mittari? Pohtia kai saa?




    Tarkoitan sitä, että myyntimääristä keskusteleminen ajautuu lopulta mun auto on parempi kuin sun -hiekkalaatikkoleikkeihin tai vaihtoehtoisesti inhokki- ja suosikkimerkkien mollaamiseen ja kehumiseen. Muutenkaan se, miten kukin kokee autojen hyvyyden, ei ole mun mielestä niin olennaista. On hyvin henkilökohtaista se, mitä kukin autoltaan hakee ja haluaa. Toki tuokin on keskustelun aihe, mutta onko kaikkien keskustelujen ohjauduttava siihen? Miksei myyntiluvuista voisi vain keskustella myyntilukuina?

      
  • NHB

    Joitakin kirjoittajia, jotka eivät kestä kuulla totuudenmukaisia arvioita suosikki- tai inhokkimerkeistään en arvosta sitten pätkääkään.




    Aika monen mielestä kuulut itse tuohon ryhmään.

      
  • -Z-,

    olisi ihan mielenkiintoista kuulla millaisena olet kokenut eron etuvetoiseen.

    Ilmeisesti testailet vielä ja kerrot seuraavan talven aikana. :-)

      
  • mhj, niin en ollut huomannut tätä kysymystä koska nämä uudet TM sivut on kertakaikkiaan kammottavat...

    Neliveto oli loistava hankinta. Harmittaa etten sitä jo edellisen auton kohdalla vakavammin harkinnut.
    Liikkeellelähtö ja kaikki eteneminen huonossa kelissä on kuin ei enää olisi huonoja kelejä.
    Ainut haittapuoli on, että vaikka auto menee kuin panssarivaunu, niin eihän se silti sen helpommin pysähdy. Ei pidä liikaa innostua.
    Kulutus on ollut noin 0,5 - 0,6 litraa enemmän kuin etuvetoisella. Toisaalta kun ajelin jonkin aikaa etuvetoautomaatilla se vei saman verran kuin neliveto manuaaliaskilla. Myös sadekelillä meno on vakaampaa tai sitten se on lumelääkettä kun tietää että joka nurkka raapii.
    Haldexin huolto-ohjelma hieman hämää. Opelin huolto-ohjelman mukaan öljyjä ei systeemiin vaihdeta. Samoin taitaa sanoa Volvon huolto-ohjelma. Mutta VW:n mukaan öljyt pitäisi vaihtaa.
    Öljyähän järjestelmässä on varsin vähän. Eli jos olisi joku tihkuva vuoto olisi koko sydeemi aika äkkiä tyhjä ja mitään merkki- tai varoitusvaloa ei sille ole. No ainakin takuuajan päästellään täysillä ja katsotaan sitten jos auto jää pidemmäksi aikaa että mitä tekee.

    Mutta vielä kerran kaikille Opelin vihaajille, kannattaa käydä testaamassa neliveto-Ooppeli. Voipi olla positiivinen yllätys.

      
  • Oma kokemus farmari nelikko-Insigniasta on noin kuukauden mittainen ja on sanottava että talvikelit ei pahasti ahdista liikennöintiä. Upottava hankikin on lasten leikkiä kun pistää vetoluiston eston pois päältä ja antaa palaa. Tulee pois omin avuin pahaltakin vaikuttavasta paikasta.

    100 tonnia ajettun Saksasta haetun auton Haldex- ja peräöljyt olivat tosin rumassa kunnossa ja ilmeisimmin tukkeutunut suodatin yhdessä likaisen öljyn kanssa saivat aikaan rytkivän toimintahäiriön takavetokomponenteissa. Öljyn ja suodattimen vaihto saivat pieniä ihmeitä aikaan vaikkeivat vielä ole oiretta täysin poistaneetkaan. Tilanne on näiltä osin seurannassa...

    Ulkomaisilla foorumeilla (Saksa, UK) Insignian Haldex-murheista on pitkiä keskusteluketjuja joissa ihmetellään tuota samaa huolto-ohjelman tiimoilta kuin -Z- yllä. Sama pätee myös SAABin vastaavaan järjestelmään. Itse aion jatkossa noudattaa VAG-suositusta vaikkakin Opelin Haldex-öljy on suolaisesti hinnoiteltua. VAG-öljyillä itsekin parhaillaan ajalen systeemin puhdistusmielessä ennen GM-öljyjen vaihtoa. VAG-tuote maksaa murto-osan Opelin vastaavasta ja sopii näin putsiöljyksi oikein mainiosti. Samaa tavaraa lienee myös Opelin purkissa joten reilun 100 prosentin hintaero hieman ihmetyttää...

    Vaikka systeemi on Opelin mukaan huoltovapaa eikä toimenpiteitä tarvita jos oireita/vikaa ei ilmene, en omalla kokemuksella asiasta luota tuohon lupaukseen. Öljyn ja suodattimen vaihto viimeistään VAG-syklin (60 000 km) lähestyessä on ennaltaehkäisevä toimi joka mielestäni kannattaa kyllä tehdä. Jonkun satasen "uhraus" ennakkoon on merkittävästi houkuttelevampi skenaario kuin useamman tonnin osan vaihto (koko perä Haldexeineen/Haldex). Ajan myötä perän komponentit jokseenkin vääjäämättömästi puutteellisen voitelun seurauksena nimittäin vikaantuvat. Siinä vaiheessa kun infonäyttö kehottaa huoltamaan taka-akselin tai nelivetojärjestelmän vaiva ei ole enää pieni.

    Omalta kohdaltani toivon ettei vielä ollut myöhäistä, vaan koko voimalinjan öljynvaihdot (voimanjakoyksikkö, vaihdelaatikko, perä ja Haldex) vielä auttavat sillä vikailmoituksia ei ole tullut eikä vikakoodeja ole kirjautunut. Keeping fingers crossed :)

      
  • -Z-,
    eipä tässä mitään hoppua.
    TM uusi sivunsa ja vaikeata oli aluksi ylipäätänsä sen toiminta.
    Tärkeää, että se tuntuu nyt olevan kunnossa.
    -Z- ja pakrsa,
    mitäpä tuohon enää olisi lisättävää, tosi hyvin sillä pärjää.
    Ajattelin tuosta perän öljyn vaihdosta kirjoittaa, mutta asia tulikin nyt jo esille.
    Kun tilasin auton 2012 luin juuri noita juttuja motortalk-palstoilta.
    Oli monella ollut ongelmia. Harmitti jonkun aikaa koko hankinta.
    Mutta tietääpä sen, niin osaa varautua.

    Kova hintaisia autoja TM:n talvitestin kärjessä on.
    Eikä edes nelivetoisia.
    Enpä noita kaipaile.

      
  • pakrsa,
    kauanko kesti Haldex-huoltotoimenpide?
    On pian huollon aika ja ajattelin vaihdattaa samalla perän öljyn ja suodattimen.

      
  • Tuli hieman vertailtua Insignian hintoja Suomessa ja Saksassa. Kaikkien mallien hintaerot ovat mitättömän pieniä. Jos huomioidaan Saksan 5% pienempi ALV, niin autot ovat käytännössä saman hintaisia molemmissa maissa. Ei siis mikään ihme että kauppa käy Suomessa. Autoveron poisto on Insignian osalta käytännössä toteutunut!

      
  • Miten päädyit tuollaiseen lopputulokseen. Mun mielestä Insignia on täyden autoveron auto ja Suomessa siitä pitää maksaa paljon kalliimpi hinta kuin Saksassa.

    Saksasta Insignian voi ostaa esimerkiksi autohaus24:stä toimituskuluineen alkaen hintaan 19.373,- €. Suomeen ei tuota pienikatteista mallia edes myydä. Edition – 1.4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 5-ov. maksaa toimituskuluineen samassa kaupassa 21 422 euroa. Suomessa listahinta ilman toimituskuluja on 27 057 euroa ja 11 eurosenttiä. Alennuksineen ja toimituskuluineen ehkä 500 vähemmän. Kun autovero on noin 5 300 euro, niin hinnat ovat aivan linjassa.

    Jos olet eri mieltä, niin kerro missä liikeessä Suomessa voin Insignian ostaa noilla Saksan hinnoilla?

      
  • Hintatietoni perustuivat opel.de sivustoon. Mielenkiintoinen nettikauppa tuo autohaus24. Alennukset on sen verran kovia, että tulee mieleen, onko autot varmasti viimeisintä mallia vai ns. vanhaa varastoa.

      
  • Saksassa ohjehintoja ei kannata kovin tarkkaan katsoa, koska alennukset ovat siellä suuria. Autohaus24:n myymät autot eivät ole minkään ikäistä varastoa. Auto tehdään tilauksesi mukaan aivan samoin kuin kotikyläsi Opelkaupankin kautta tilatut autot.

      
  • mjh:lle vastauksena. Öljyt lähtevät sukkelasti pihalle haldexin suodattimen suojakansi irrottamalla. Täyttö suodattimen vaihdon jälkeen puolestaan työläämpi jos tehdään oikein eli täyttämällä suojakannen ylälaidan aukosta eikä propun kautta. Ehkä tunnin verran aikaa saattaisi palaa kaikkineen. Helppo homma olisi tehdä itsekin jos on nosturi/monttu käytössä. Täytössä oikean öljymäärän (350 ml) sisään saaminen kerralla voi osoittautua hankalaksi. Omalla kohdalla tarvittiin toinen täyttö että saatiin pinta propun tasalle. Tahtoo jäädä pumppukoloon ilmaa ja sitä myötä tulee virheilmoituksia...

      
  • Kiitos!
    Hyvä tietää, kun käyn huollattamassa.

      
  • Viimeisimmässä TM:n numerossa on farmariautojen vertailu.
    Harvinaista, ettei ranskalainen auto ole viimeinen. Opel sai nyt sen osan.
    Opel on selvästi joukon edullisin.
    Kokemukseni mukaan siitä olisi saatu parempi lisävarustelulla ja hintakaan ei olisi vielä noussut lähellekään keulapaikan autojen hintoja.
    Jousitus olisi kantanut kuormansakin. Pohjaamista en ole ainakaan kokenut kertaakaan, vaikka viisiovisen kontti on ollut matkatavaraa täynnä.
    Millä rynkytyksellä ja kuormilla noita autoja testattaneen.
    En ole myöskään kokenut takana istuessa sisälokasuojien haittaavan.
    Istun mieluummin penkillä kuiin sisälokasuojan päällä. :)
    Enkä ymmärrä koko ilmaisua "sisälokasuojat" auton sisällä.
    Harmillista, ettei auto ollut uudemmalla dieselmoottorilla, kun ne ovat jo olemassa.
    Mielestäni on kyseenalaista moittia autoa meluisaksi.
    Kehuttiinhan toki myös Opelia. Hyvät valot ja niinpä ovatkin.

    Pitäisi varmaankin käydä koeajolla, jotta tietäisi paremmin missä mennään.


    Keskustelu on täällä lähes loppunut.
    Ehkenpä syyn tiedämme.
    Jospa kesän tullen tänne taas palattaisiin.

      
  • Meinasinpa ostaa irtonumeron, vaan jo kannen perusteella jäi hyllyyn.

    Pari kysymystä siksi farkkuvertailusta:
    Olikos noiden autojen hinnoissa suuriakin eroja?
    Jos oli, niin arvosteltiinko autojen hinnat?
    Jos ei arvosteltu, niin oliko lehdellä joku selitys miksi noihin vaihtoehtoihin päädyttiin?

    Aikaisemmin TM:n valoarvosteluissa sai kympin (=erinomainen) ajovaloista, joissa lyhyiden valokeila oli leveä ja ylti yli 100 metriin yhdistettynä yli 200 metriin valaiseviin pitkiin. Joillain kapeilla, reilusti alle 100 metrin lyhkäsillä yhdistettynä alle 150 metrin pitkiin TM tarjosi maksimissaan seiskaa (=tyydyttävä).

    Oliko tuosta, Talviautovertailustakin tutusta, arvostelusta pidetty kiinni vai kehuttiinko Opelin ajovaloja siksi kun muissa oli vallan surkeat valot?

      
  • Muiden hinnat olivat aika lähellä toisiaa, mutta Opel oli selvästi muita halvempi. Lisävarusteita ei huomioitu arvostelussa. Hintaa ei huomioida arvostelussa, mikä on mielestäni ihan oikein, koska se tekisi vertailusta vain hankalampaa. Jokainen arvioikoon hintoja itse. Käyttökustannukset kylläkin huomioidaan. Kyseisiin autoihin päädytään varmaankin siksi, että ne ovat teknisesti mahdollisimman lähellä toisiaan. Opeliin saisi ehkä lisää potkua ja hinta pysyisi silti järkevissä rajoissa.

      
  • Vertailuautojen €-hinnoista lehdessä:

    • Passat 44717
    • Mondeo 48585
    • Peugeot 508 42702
    • Mazda 6 41672
    • Insignia 37001

    Jos on autoa hankkimassa, suosittelen FlexRide-alustaa (jousitus!) ja AGR-istuimia...

      
  • Oravannahoillako nuo autot ostetaan, kun euromääräisillä hinnoilla ei ole mitään väliä?

    Opel lienee otti käyttökulu-osiosta täyden kympin, kun tuolla 11k€:lla on ostettavissa ihan kaiken kattava(polttoaineet, käyttöverot, vakuutukset jne) huolenpitosopimus 3v/60 tkm?

    Minkähänlaiset tulokset TM olisi saanut, jos Opel olisikin ollut vertailun kallein auto 37001 €:n hinnallaan?

      
  • Me jotka ostamme auton uutena ja vaihdamme kahden kolmen vuoden kuluttua todellinen hinta tuulee vaihtoarvossa, onko sillä mitään väliä (ei minulle) on taas toinen asia.

      
  • Tietenkin euroilla on väliä, mutta on järkevämpää, että ihmiset arvioivat maksukykyään ja haluaan itse. Testaajat laittakoon autot järjestykseen ja ihmiset saavat sitten itse päättää, paljonko haluavat mistäkin asioista maksaa. Ja kuten Jaakko kirjoitti, oleellisempaa kuin auton varsinainen hinta, on auton arvon säilyminen.

      
  • Edellisten lorujen perusteella autojen hinnalla ei ole vaikutusta vertailumenestykseen?
    Aivan hölynpölyä on myös tuo maksukyvyn arviointi, aivan kuin lompakon paksuus vaihtelisi automaattisesti sen mukaan mihin autoliikkeeseen kävelet sisään.

    Edelleenkin väitän, että jos Opel olisi ollut 37001€ hinnallaan vertailun kallein auto, olisi järjestys ollut toinen.

      
  • "Edelleenkin väitän, että jos Opel olisi ollut 37001€ hinnallaan vertailun kallein auto, olisi järjestys ollut toinen".

    Millä perusteella ja mikä olisi ollut järjestys? Minä kyllä luen mielenkiinnolla tekniikan maailman kaikkia testejä, myös elektroniikka ym. vallinnat teen omien tarpeiden ja kokeiden perusteella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit