Tehokkaat dieselfarmarit - lopetin lehden tilauksen

28 kommenttia

Tuo uusimman TM numeron, eli 20/2015 artikkeli sai minussa aikaan ratkaisun - lopetan välittömästi jo reilut 20 vuotta jatkuneen Tekniikan Maailman kestotilauksen. On päivänselvää, että TM saa VW-konsernilta huomattavia mainostuloja ja kenties jotain muutakin "voitelua", koska vielä viitsii päällä olevan VW-Gate'n aikana sijoittaa kaksi konsernin automallia testin kärkeen! Vertailussa tuli kuitenkin esille, että Peugeot'ssa on paras jousitus, hienoin vaihteisto, pienimmät päästöt ja tyylikkäin muotoilu. TM:n arvostelun painottuminen ohjaukseen ja takapenkin tilavuuteen ovat toissijaisia asioita. Suomen teillä ajetaan niin hitaasti, että ohjauksen tunnokkuuden merkitys on pienehkö ja toisaalta tässä kokoluokassa takapenkin koko ei ratkaise mitään. Peugeot merkkisten autojen ohjaus kun on aina ollut riittävällä tasolla. Ja jos takapenkille tarvitsee sijoittaa aikuisia, silloin hankitaan 4,9-metrinen henkilöauto tai iso tila-auto. Sen sijaan esim. jousitusmukavuus on hyvinkin oleellinen asia, koska tiestömme kunto heikkenee koko ajan. Myös ihanan pehmeästi toimiva perinteinen automaattivaihteisto on yksi mukavuuden kannalta tärkeimpiä seikkoja. Kaiken kaikkiaan tämän teknisen aikakauslehden taso on tippunut vuoden 2010 jälkeen kuin "lehmän häntä"! tai VW osakekurssi. Minä en myöskään ole ainoa, joka on nauttinut täysillä tästä VW konsernia kohdanneesta asiasta:-)

  
  • Voi hyvänen aika, autohan valitaan omien tarpeiden mukaan TM antaa hyvän pohjan omalle valinnalle.

      
  • Ei hyvänen aika, mikä itkupotkuraivari aikuiselta ihmiseltä, kun oma automerkki ei pärjää testissä.

    Ensinnäkin, miksi ihmeessä VW:n dieselskandaalin tulisi vaikuttaa testitulokseen?

    Toiseksi, jos epäilet, että TM on puolueellinen, niin ala kaivelemaan mitä tahansa autotestejä minkä tahansa maan lehdistä, joissa Golf ja Ocu ovat Pösöä ym. kilpailijoita vastassa. Mitäs luulet, kuinka hyvin kilpailijat ovat pärjänneet Ocua ja Golfia vastaan? En muista lukeneeni yhtään testiä, jota Ocu tai Golf ei olisi voittanut ja seuraan eri maiden lehtiä sentään aika paljon. Voihan toki olla, että VW on lahjonut maailman kaikki autolehdet, mutta en nyt tuotakaan teoriaa aivan heti niele.

    Jos testin arvostelu ei ollut mieleistäsi, niin siitä vain muuttamaan painotuksia, kuten jokainen järki-ihminen tekee itkupotkuraivarin sijaan. Itsekään en juurikaan tarvitse takatiloja, mutta en minä itkuun purskahda, jos hyvät takatilat ratkaisevat jonkun autotestin voiton. Jätän itse asian huomioimatta.

    Jos testiä yleisesti arvostellaan, niin on huomioitavaa, että farkkumalleja testatessa takatiloilla lienee melko suurehko merkitys ja jousitukset on näissä "gti-malleissa" säädetty melko kovaksi, koska sehän on näiden autojen pointti. Suorastaan naurettavaa väittää, että tässä luokassa takatiloilla ei olisi mitään merkitystä. Suomessahan nämä ovat nimenomaan perheautoja. Miksiköhän Skoda Octavia RS on tämän luokan ylivoimaisesti myydyin malli Suomessa, jos takatiloilla ei ole mitään merkitystä? Jos testissä olisivat olleet kolmioviset sportit, niin ymmärtäisinkin jo kritiikin takatilojen arvostelua kohtaan.

    Pösössä oli huonoimmat jarrut, selkeästi heikoin suorituskyky, huonoin ajettavuus ääritilanteissa, suurin kulutus.... Aika täkeitä asioita tässä luokassa.

      
  • ..hehe..jostain kummansyystä en ole koskaan tykännyt pösöstä..edes harkinnut vaihtoehdoksi.
    ja kyllä ihan varmaan auto hankitaan myös aikuisten matkustamiseen takapenkillä.

      
  • Ajoin edellisellä autolla 50 000 km eikä kertaakaan takapenkillä istunut kukaan.

      
  • Monien nykyautojen takapenkillä huomaa, että valmistajat uskovat löytävänsä ostajia, joille takatilat eivät ole tärkeitä.

    Olisi silti älytöntä lähteä ojentamaan muita ostajia heidän mukamas väärien prioriteettiensa vuoksi. Riittää kun omassa valinnassaan jättää itselle sopimattomat mallit vertailustaan pois, ja valitsee omat vaatimukset täyttävien mallien kesken.

      
  • En minäkään kovin usein takapenkkejä tarvitse, mutta kyllä takatilat silti ovat varsin oleellinen asia testissä. Aika moni niitä tarvitsee.

      
  • Eipä tilaa ole koskaan liikaa mutta BMW 5-sarja on tähän asti riittänyt mainiosti. Te jotka pääsette 50 000 km:iä niin ettei takapenkillä istu kukaan voi olla niinkin ettei sinne kukaan halusta edes istuisi.

      
  • Minun käytössä takapenkillä ei ollut käyttöä henkilökuljetukseen, mutta kyseisen automallin takapenkille pääsystä hyvin yleisesti maksetaan.

      
  • Turha siitä nyt on jauhaa, tarvitseeko yksittäinen henkilö takatiloja vai ei. Oleellista on, että testeissä se on ilmiselvästi yksi tärkeä osa arvioinnista ja näin pitääkin olla (poislukien urheiluautojen testit), sillä moni takatiloja tarvitsee. Jos et takatilaa tarvitse, niin sitten se kannattaa jättää omissa papereissa huomioimatta.

      
  • Tämä on keskustelupalsta, jos aihe ei kiinosta voi siiryä varikolle. Kyllä minun mielestä kaipaa selitystä jos vihjataan takapenkin olevan niin huono ettei sillä kukaan halua istua, tai onhan mahdollista että tässä tarkoitetaan kuskin taidoissa ajaa autoa on puutteita.

      
  • Tämä on onneksi keskustelupalsta. Hämmennetään nyt vielä vähän, siis kyseisen automallin takapenkille pääsystä hyvin yleisesti maksetaan takapenkillä istujille vai kuljettajalle. Ensimmäisen vaihtoehdon ollessa kyseessä tuo 50 000 km:n ajelu ilman ettei takapenkillä istu kukaan on hyvin ymmärrettävää. Kun piru lukee raamatun, ei oikein mikään täsmää eikä mikään ole oikein. Tämä keskustelu kaipaa tuuletusta joten älkää helvetissä olko noin tosikoita.

      
  • En minä noista vihjailuista välitä, enkä oikein edes ymmärtänyt mistä puhutte. Jauhakaa rauhassa. Tarkoitin vain, että ei se mitään todista, mikä on jonkun yksittäisen henkilön tilantarve tai yleisesti mikä on yksittäisen henkilön mielestä tärkeä ominaisuus. Testit ja arvostelut tehdään kaikille. Monet sitä takatilaa kaipaavat ja sen vuoksi se on testissä oleellinen arviontikriteeri, toisin kuin aloittaja väittää.

      
  • mutta kyseisen automallin (TAKSI) takapenkille pääsystä hyvin yleisesti maksetaan.

      
  • Maksettava se on kyseisen automallin (TAKSI) kyyti perille päästyä oli takapenkillä tilaa tai ei.

    Aloittajan pultit TM:n testin jälkeen on absurdi ei kai noin kirjaimellisesti kannata mitään testiä lukea että siitä saa raivariin verrattavan olotilan. Olisihan tuo testi ollut miellyttävä lukea jos kaksi BMW:tä olisi ollut testin kärjessä mutta mitä väliä. Testi kuin testi on sen näköinen mitä painotetaan. Tasapistein ulkonäkö ratkaisee pelin jos näin halutaan jonkun voitoksi eikä siinä mitään. En koskaan ole testien perusteella ostanut ainuttakaan autoa kyllä omat tarpeet on sanellut valinnan ja kun valinnat on tehty alun alkaen Audin, MB:n jälkeen siihen parhaaseen päätyen eli BMW:hen siinä se lyhykäisyydessää reilun 30 vuoden ajokokemukset on paketissa. Ja niistä muutamaa kuukautta vaille 30 vuotta BMW:llä voi sanoa, että tunnen merkin aika hyvin. Tarkemmin ajatellen turvallisuus, ajettavuus ja riittävän tehokkaat moottorit turvallisiin ohituksiin joka näytteli nuorempana merkittävää osaa. Näin vanhemmiten suurta voimaa ei niin ajattele mutta ei siitä mitään haittaa ole jos auto lähtee reippaasti jos tarve vaatii. Polttoaineen kulutus ei ole oikein koskaan näytellyt mitän osaa mutta kyllä sekin testien perusteella on ollut BMW:llä aina hyvissä lukemissa. Kulutus on järkevällä ajolla mennyt tehtaan ilmoittamiin lukemiin kevyesti. Ajotavalla on suuri merkitys kulutuslukemissa joka muuta väittää valehtelee. Rajoitusten mukaan on menty aika hyvin viimeinen ylinopeusakko tuli vuonna 1988. Se olikin sen suuruinen, että jäi mieleen kortin sain pitää kiitos ymmärtäväisten poliisien. Iso auto on ollut minun juttu ja BMW 5-sarja on ollut riittävä. Tosin 7-sarjan BMW:llä on tullut ajettua, mutta tarvetta niin isolle autolle ei ole ollut ja tuskin tulee.

    Kyllä auto pitää ostaa omiin tarpeisiin ja testit on aina "testejä" ei niille pidä antaa liikaa painoarvoa lehtiä myydään isolle joukolle ja kun testin voittaa eniten myyty merkki niin onhan siinä tyytyväisiä lukijoita paljon. Se että testi on maksettu etukäteen ja voittajat on selvillä jo ennen ensimmäistäkään testikilometriä on periaatteessa täysin mahdollista. Tästä lukijat tekevät päätelmiä jokaisen testin jälkeen, maksettu testi olihan siellä BMW:n mainoksia lehti täynnä. Ja VW-konsernin autojen mainoksia varmasti eniten vuodesta toiseen niin miksei sen monet voitot voi saada ihmetystä aikaan. Maksetuista testeistä saisi aikaan mielenkiintoisen tutkimuksen se vain vaatisi entisten testaajien avautumista miten asioita painotetaan että saadaan tietty merkki ykköseksi. Mutta kuten sanoin mitä väliä tärkeintä on että lehti myy ja pulinat pois.

    Tekniikan Maailman julkaisulle toivon pitkää ikää tässä netin kurimuksessa nimittäin moni paperilehti katoaa, mutta näköislehti netissä on fine juttu ja näin se kehitys menee tahtoi sitä sitten tai ei. Kehittäkää lehteä entisestään ja keskustelufoorumikin on heräilemässä taas henkiin alun ongelmien jälkeen, tosin läheskään kaikki eivät ole vieläkään mukana mikä on sääli sinänsä. On mielenkiintoista lukea erinäisiä mielipiteitä ja asiaa ja täällä on paljon erilaisia kirjoittajia ja skeidaa ei juuri kukaan jauha vaan pääsääntöisesti pelkkää asiaa mikä on hieno juttu.

      
  • On siinä kattava kokemus eri automerkeistä kun on ollut 30v sama merkki. Paljon on jäänyt kokematta.

      
  • Niin, näin itse koettuna nämä huonot kokemukset on jäänyt kokematta. Tämä saattaa mutamaa lukijaa kuten olettaa sopii ottaa aivoon mutta on matkan varrella tätä valitusta tälläkin foorumilla tullut luettua ihan riitävästi. En oikein käsitä mikä tekee siitä niin väärää jos on yhden merkin todennut vastaavan tarpeisiin, niin mitä siinä merkkiä vaihtaa kun ei ole siihen mitään tarvetta. Tämä tosiasia on ilmeisesti joidenkin perin vaikea käsittää mutta mitä väliä.

      
  • Kertoo aika paljon lehden tasosta jos vuodesta toiseen löydetään sama voittaja.

      
  • Ajelkaa vaan niillä klonksvageneilla, jos se on nautinnollista, itse ajan Ranskalaisella mukavan pehmeästi.

      
  • Lapsellista kitistä lehden tasosta, jos VW voittaa testejä. Olen jo monta kertaa todennut, että Golf ja Octavia ovat kyllä voittaneet testit lähes poikkeuksetta testaajasta riippumatta. Pätee myös useiden maiden autolehtiin, eli kyse ei ole vain Suomesta.

    Joko VW konserni siis on lahjonut lähes kaikki maailman autolehdet, tai sitten Golf ja Octavia vain ovat luokkansa huippuja. Itse pidän todennäköisempänä jälkimmäistä vaihtoehtoa.

      
  • VW-konsernilla menossa melkoinen mainoskampanja niin lehdissä kuin television puolella. VW-konsernin päästöhuijaus on monella tuoreessa muistissa ja tällä mainoskampanjalla yritetään tätä negatiivista mielikuvaa konsernin merkeistä kovalla kädellä pehmentää se on sanomattakin selvää.

    Tekniikan Maailman kohdalla tuolla yläkulmassa oleva VW-mainos seuraa mukana kaikissa muissa klikkauksissa paitsi, että arkistoon pääsee ilman sitä ja siihenkin on näkyvä syy muuten mainos olisi myös siellä. Näyttää olevan tämä kyseinen mainos ikuista sorttia kuukaudesta toiseeen, tosin siinä oikein lukee mainos ettei tyhmempikään siitä erehdy, no mainoshan se.

    VW-konsernin autoista tulee uutisia siihen tahtiin, että epäilys herää omistaako konserni tämän lehden noin mainosmielessä jo kokonaan. Muista merkeistä ei uutisia saada näin kattavasti joten tämä laittaa ajattelevan lukijan miettimään missä mennään tämän lehden osalta. On pakko taas miettiä mitä se puolueettomuus oikein onkaan näin selvän viestin jälkeen mitä nämä uutiset ja mainokset meidän kunkin lukijan mieleen jättää. Tässä sitä on pähkäiltävää lehden nykytilasta ja näin lukijan näkökulmasta katsoen myös puolueettoman julkaisun tittelin oikeasta osoitteesta jatkossa. Kysynkin lukijoilta näin lopuksi mikä on puolueettomin autolehti mitä luette? Omasta mielestäni sama merkki saadaan testin ykköseksi aina kun painotukset laitetaan niin, että se häilyvän perustelun jälkeen on edes jotenkin selitettävissä. Omaan valintaani nämä painotukseet ja selittelyt eivät uppoa, mutta tietyn merkin puolustajille ne antavat kyseenalaista tukea kuten usein saamme nähdä selitellessä, kuinka oma merkki on ylivertainen muihin nähden. Uskokoon kuka lystää itse en kuulu joukkoon.

    Audin uusin mainos television puolella antaa mielikuvan katsojalle kaahauksen mielekkyydestä. Näin muuten aina ja se on jo niin kulunut yhdistelmä kyseiseen merkkiin yhdistettynä, että se saa väkisinkin aikaiseksi negatiivisen mielikuvan. Tämän mielikuvan luominen uudestaan ja uudestaan tuntuu niin absurdilta, että eikö kyseistä merkkiä saa kaupaksi mitenkään muuten?

      
  • Eikös jokainen osta auton itselleen joten toivottavasti ihmiset ostavat sellaisen auton joka täyttää omat tarpeet ja on omiin mieltymyksiin sopiva. Ei sillä ole väliä onko se lehden testissä paras vai huonoin sillä yleensä nuo erot ovat todella pieniä noissa testeissä. Minä olen pysynyt nyt pitkään yhdessä merkissä ja tiedän että kyseinen merkki on minulle paras eikä minua hetkauta mihinkään vaikka merkki jäisi viimeiseksi testissä sillä tiedän kokemuksesta millainen se auto on.

      
  • Nuo jorinat on jo nähty lukemattomia kertoja ja aivan yhtä väsyneitä ne ovat joka kerta. Jos se oma suosikkimerkki ei voita, niin mitä sitten?

    On täysin selvää, että kaikki merkit mainostavat. On myös täysin selvää, että suorituskyky on yksi mainostattevista asioista.
    http://www.msn.com/en-za/cars/news/this-bmw-3-series-ad-has-been-banned/ar-CC7xGo

    Euroopassa VW on ylivoimaisesti suurin tekijä alalla, joten kyllä niitä uutisakin kuuluu olla paljon kyseseisen konsernin tuotteista. Yllättäväähän olisi se, jos joku pikkuvalmista saisi isompaansa enemmän uutistilaa. Jos jonkin yksittäisen lehden arvosteluperusteet epäilyttävältä, niin kannattaa katsella muitakin lehtiä. VW:n vertailumenestys ei ole mikään TM:n erikoisuus.

      
  • Tracktest, mietihän kuinka monta automallia VW-konsernilla on ja mieti kaiken lisäksi kuinka monta mallia on vaikka Suomen top10 myydyimpien listalla, niin ehkä ymmärrät, miksi VW-konsernista tulee paljon uutisia. Tällä myös hyvin pitkälti selittynee mainosten määrä.

    Testit jokainen pisteyttäköön makunsa mukaan, kuten ollaan lukuisia kertoja todettu, mutta kyllä se VW siellä kärjessä tai kärkikahinoissa on lähes aina testaajasta riippumatta. Suomalaisten julkaisujen puolueellisuuteen en usko. Niissä maissa, joissa autoja valmistetaan, ehkä vedetäänkin hieman kotiin päin, mutta en usko, että sitäkään yleensä tarkoituksellisesti tehdään.

      
  • Tuo looginen selitys on pätevä ei siinä mitään ja muutenkin asiallisin kommentti Auto-m nimimerkiltä tähän suuntaan pitkään aikaan, siitä pisteet.

    Kävin läpi tämän vuoden uutiset VW-konsernista ainoastaan VW:n osalta ja vaihtoehtona oman merkkini BMW:n osalta. Jätin tarkoituksella tammi, helmi, maaliskuun pois ettei VW-konsernin päästöhuijaus vääristä tätä otantaa. Tässä uutiset tämän vuoden 2016 huhtikuu-elokuun osalta näille yllä mainituille merkeille.

           VW /  BMW
    

    Huhtikuu: 7 / 3

    Toukokuu: 6 / 6

    Kesäkuu: 5 / 2

    Heinäkuu: 1 / 3

    Elokuu: 3 / 1

    Uutiset ovat VW voittoisia ei siitä pääse mihinkään. Mikä tämän selittää uutisten osalta siinäpä kysymys? Lehden automainokset selittää tietenkin kunkin panostus mainoksiin mitä enemmän rahaa käytetään mainontaan sitä enemmän niitä esiintyy lehden sivuilla. Testien painotuksille kukin tosiaan voi laittaa oman näköisensä painoarvon ja siitä jokainen voi vapaasti pisteyttää painotuksena mielensä mukaan. Ja näin saa haluamansa pisteet sille omalle merkilleen näin ne valinnat käsittääkseni useimmilla menee. Joka valitsee lehden testien mukaan autonsa on sekin uskoakseni merkittävä määrä asiakaskuntaa. Ainakin rengasmarkkinoilla testivoittajien menekki on aina ollut taattua.

    Pahoittelut taas kerran siitä, että tämä sovellus ei suostu tekemään taulukosta allekirjoittaneen haluamaa.

      
  • "Suomalaisten julkaisujen puolueellisuuteen en usko. Niissä maissa, joissa autoja valmistetaan, ehkä vedetäänkin hieman kotiin päin, mutta en usko, että sitäkään yleensä tarkoituksellisesti tehdään."

    Ei tuo mikään uskon asia ole:
    NRE-vilpin uutisoinnissa TM puhui itsensä pussiin. TM yhdessä jonku muun median kanssa osti rengastestin Testworldilta. Ko. yrityksen ammattitaitoa rengastestauksen alalla TM muistaa aina suitsuttaa. Testwordin mukaan NRE jäi kiinni huijauksesta ja ilmoitti tästä rengastestin tilaajille. TM ei uutisoinut aiheesta, koska nyt uusintestissä olikin jotakin epäselvää. Testworldin mukaan huijaus oli päivän selvä.

    NRE:n sisäiset sähköpostit, TM:n toimituspäällikkö Honkasen puolustuspuhe ja NRE:n tj:n ulostulo yhtiökokouksessa vain vahvistavat automedioiden puolueellisuutta:

    "Toimituspäällikkö Honkanen hämmästelee Nokian Renkaista noussutta kohua... Valitettavaa tämä on myös Nokian Renkaiden tuoreen toimitusjohtajan kannalta, kun hän avomielisyyttään meni kertomaan alan vanhoista käytännöistä."

    ”Tänään tuli 140 pistettä lisää uuteen tulosmittariin Tekniikan Maailman ykkös- ja kakkossijojen myötä”

    "Yhdessä viesteissä kuvaillaan, kuinka modifioidun renkaan testipisteet nostettiin paperilla 100:sta 118:aan. Ilman peukalointia Nokian Renkaiden tuote olisi ollut heikompi kuin Continentalin, Dunlopin tai Goodyearin rengas."

    "1990-luvulla Nokian Renkaat ei pärjännyt lehtitesteissä, joten se lähti mukaan peliin. Viime vuoteen saakka rengastestimanipulaatiota jatkettiin, kertoo Lehtoranta. Testeihin ovat vaikuttaneet sekä testaajat että valmistajat: vuosien varrella valmistajat ovat jääneet kiinni testimanipulaatiosta. Valmistajat laajasti mukana käytännössä, toimitusjohtaja sanoo."

    Varmaan ihan sattumalta ADAC äänestystuloksiaan manipuloi?

      
  • Eri maihin ja niiden autoteollisuuteen liittyvät autolehdet (britit, saksalaiset, ruotsalaiset) vetävät aina kotiinpäin omalla tavallaan, sen takia esimerkiksi autolehtien autovertailuja pitää lukea kriittisesti jos näitä oman maan merkkejä on mukana.

    Tekniikan Maailmaa voitaneen kai kuitenkin pitää jotakuinkin puolueettomana ainakin autovertailujen osalta. Kun olen seurannut esimerkiksi VW Passatin pärjäämistä ulkomaisissa testeissä, vertailuissa ja kaiken maailman rankingeissa, niin kyllä Passat lähes aina on kärjessä, riippumatta siitä minkä maan julkaisusta on kyse.

    Joten jos Passat voittaa jonkin testin niin ei se automaattisesti tarkoita sitä että oma merkki olisi jotenkin huono tai heikko absoluuttisesti ottaen.

    (Muuten tuo autojärjestö ADAC:han taisi pari vuotta sitten ihan järjestelmällisesti manipuloida tutkimustuloksia.)

      
  • Puhuin siis autojen testaamisesta, en muista laitteista. Ja nimenomaan autolehtien tekemästä puolueellisuudesta, en valmistajan tietoisesta huijaamisesta.

    En edelleenkään usko, että lehtien testit olisivat yleisesti ottaen tarkoituksellisesti puolueellisia. Ruotsalaaiset rakastavat Volvoa, saksalaiset omiaan ja Britit Jaguaria, joten kyllä nämä merkit tunnepuolella pisteitä saavat omiltaan. Mutta mitä enemmän testi perustuu mittauksiin, niin sitä puolueettomampaa tietoa testissä saa. Pisteiden painotus toki on sitten aina makuasia, mutta sitä jokainen voi hyvin helposti itse muuttaa.

    Mitä VW:n pärjäämiseen tulee, niin oli kyseessä Golf tai Passat, niin molemmat ovat kulkeneet lähes voitosta voittoon, riippumatta siitä, minkä maalaiset toimittajat testin järjestävät.

    Golfin hajoavasta dsg-laatikosta tai päästöhuijauksesta voi aina ruikuttaa, mutta eivät nämä asiat vertailutestiin kuulu. En kyllä itsekään 7-vaihteista dsg Golfia ostaisi, vaikka se varmasti muutoin onkin luokkansa paras auto.

      
  • "Mutta mitä enemmän testi perustuu mittauksiin, niin sitä puolueettomampaa tietoa testissä saa."

    Kunnes:
    ”Yhdessä viesteissä kuvaillaan, kuinka modifioidun renkaan testipisteet nostettiin paperilla 100:sta 118:aan. Ilman peukalointia Nokian Renkaiden tuote olisi ollut heikompi kuin Continentalin, Dunlopin tai Goodyearin rengas.”

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit