PiiJei: miksi raskaan liikenteen ajoneuvoissa sallitaan suurempi määrä ajo- ja kaukovaloja kuin henkilöautoissa.
En tiedä lainsäätäjän perustetta tälle, mutta ilmajarrujen viiveestä ja huonommista jarruista löytyisi tekninen syy pidempään valaisumatkaan?
Siitä tosin löytyisi myös kuljettajalle tekninen syy turvaväliin, mikäli raskaan liikenteen kuljettaja on tietoinen ajamansa auton jarrujen ominaisuuksista. Kaikki eivät ole.
Mutta todellisuudessa mitään käytännön etua ei rahtareille ole valoissa annettu, vaikka näennäisesti laki salliikin nykyisin henkilöautoon 2 - 5 kaukovaloa ja yli 12-tonniseen enintään 6. Nykyvaloilla nimittäin valaisinten lukumäärä ei enää rajaa valon määrää, ja niistä kuudesta ison auton valosta saa palaa vain enintään kaksi paria kerrallaan, joten tonnikeiju häviää henkilöautolle 4 - 5.
Tehokkaat kattovalot on lain vaatimuksista riippumatta pakko saada pois päältä sumussa ja lumisateessa, jossa alavalot toimivat paremmin. Asennus on helppo tehdä vaihtokytkimellä, jossa kaukovalovaihtoehtoina on joko auton omat ja yksi pari lisäpitkiä alavaloina tai neljä kattovaloa.
Ja onhan se muutenkin aika hyvin järkeen käyvää, että törmäytilanteessa erittäin tuhovoimainen ajoneuvo, jonka jarrutus- ja väistökyky ovat heikkoja, on syytä varustaa sellaisilla valoilla, joiden näyttämän puitteissa kuljettaja ehtii reagoimaan mahdollisiin vaaratilanteisiin hyvissä ajoin.
Esimerkiksi väistämään häikäistynyttä vastaantuliaa.
Suurin osa raskaasta liikenteestä vaihtaa kyllä lähivalot ajoissa mutta kun ihminen tekee sen niin aina on mahdollisuus inhimilliseen huolimattomuuteen
Huonomuistinen: Esimerkiksi väistämään häikäistynyttä vastaantulijaa
Jos raskaan liikenteen valot häikäisevät liikenneturvallisuutta vaarantavassa määrin, silloin liikut itse vaarallisen huonoilla valoilla.
Ratkaisu ei ole koko muun maailman pimentäminen, vaan tunnistamasi ongelman poistaminen on omissa käsissäsi.
Huonomuistinen: aina on mahdollisuus inhimilliseen huolimattomuuteen
Kuvaamassasi tilanteessa ei unohtamisem vaaraa ole. Ei sinullakaan unohdu mitä se tarkoittaa, kun näet mäen harjanteen takaa lähestyvän vetäjän valot valkohehkuisena koronana mäen harjalla koko tieaukon leveydeltä.
Minua vastaan tullessaan rahtari näkee saman auringon nousun omasta tulosuunnastaan. Kuvittele itsesi rahtarin asemaan. Hän ei yksinkertaisesti voi nähdä sinua epäsuorasti valojesi heijastuksesta. Torniohjaamosta katsottuna olet piilossa H4 parin takana suoran näköyhteyden avautumiseen saakka.
Sinun kannaltasi tilannetta pahentaa, että rahtari istuu omien valojensa alapuolella ja sinä omien valojesi yläpuolella. Siksi sinä ehdit nähdä hänen kaukovalonsa ennen kuin hän näkee sinut.
"Minua vastaan tullessaan rahtari näkee saman auringon nousun omasta tulosuunnastaan. Kuvittele itsesi rahtarin asemaan. Hän ei yksinkertaisesti voi nähdä sinua epäsuorasti valojesi heijastuksesta. Torniohjaamosta katsottuna olet piilossa H4 parin takana suoran näköyhteyden avautumiseen saakka."
Sen olen huomannut, että joissain tilanteissa vastaantulevan rahtarin paljastaa mäen takaa nousevat korin äärivalot. En tiedä olenko vai enkö ole ajanut 740GLE:tä vastaan, mutta autoilijan jolla on hyvät (pitkät tai lyhyet) ajovalot havaitseminen on huomattavasti helpompaa kun mutkan viereinen metsä tai mäen nyppylä hohtaa jo merkiksi valkoisena. Jonkun verran itsellenikin tulee mutkan tai mäen takaa ns. syliin autoilijoita, joiden ajovaloista ja sitä kautta vastaantulemisesta en ole saanut mitään indikaatiota.
Tuskinpa kovin moni tahallaan häikäisee vastaantulijoita omilla pitkillä ajovaloillaan.
Siis kaikissa autoissa pitäisi olla samanlaiset valot.
Oma autoni on kyllä katsastettu ja sillä pitäisi pärjätä mielestäni sellaisenaan liikenteessä lisävaloja hankkimatta.
Vai pitäisikö vanhempiin autoihin laittaa vilkku katolle että nekin näkyisivät paremmin?
740GLE nimim. huonomuistiselle: Jos raskaan liikenteen valot häikäisevät liikenneturvallisuutta vaarantavassa määrin, silloin liikut itse vaarallisen huonoilla valoilla.
Siis palaan alkukohtaan että uusien autojen valot häikäisevät, toisten enemmän ja ilmeisesti laittomien vielä enemmän.
Näkyvyyden kannalta vaarallisimmat tilanteet syntyvät kun on vastaantulioita
"Siis palaan alkukohtaan että uusien autojen valot häikäisevät, toisten enemmän ja ilmeisesti laittomien vielä enemmän."
Kyllä ihan vanhoilla autoilla ja ihan laillisillakin ajovaloilla saadaan vastaantulija häikäistyä, jos se niikseen tulee.
Jos olet tunnistanut riskin ja pidät sitä oman liikenneturvallisuutesi kannalta merkittävänä, niin jotenkinhan sitä riskiä tai sen realisoitumistodennäköisyyttä on pienennettävä.
Liikkuminen vain valoisaan aikaan?
Oman havaittavuuden parantaminen?
...
Olettaisin etten ole ongelmani kanssa yksin,vai mistä johtuu joidenkin autojen nopeuden huomattava aleneminen kohdattaessa.
(Näinhän kyllä autokoulussa opetettiin)
Paljon muutakin mikä ei enää päde.
Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia.
Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana.
”Vaihdan Lähivaloille kun eroitan valojen keilojen lukumäärän”
Ja kun olet saanut lukumäärän varmistettua, vaihdat lyhyille ja vastaantulija jatkaa edelleen pitkien ajovalojen pitämistä päällä?
"Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia.
Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana."
Mistä tiedät, että vastaantulijalla on laittomat valot? Ei nykyisen "valolainsäädännön" puitteissa eikä aikaisemminkaan ole tarvinnut sortua mihinkään laittomiin valoihin, että vastaantulija saadaan vahingossa/tarkoituksella häikäistyä.
Omien kokemusten mukaan liikenteessä on kyllä uusiakin autoja, jotka minun puolesta voisivat ajaa pitkät päällä vaikka ihan koko ajan. Niiden pitkien ajovalojen teho on niin pieni, että sellainen kun tulee vastaan, niin heidän valojen vaihtohetkeen asti kuvittelen heidän jo tulevan lyhyet päällä vastaan. Useasti nämä samaiset autot pokkaavat TM:n arvosteluista numeron 8 tai 9 ryyditettynä arvosanalla hyvä tjsp.
@Huonomuistinen: voit lopettaa syyllisten etsinnän, koska se löytyy peilistä.
Ongelmatilanteesi kohtaaminen mäen harjanteella ja uusien autojen vakiovalot ovat vaikeita ainoastaan, koska yrität ajaa pimeässä kohtuuttoman huonoilla valoilla.
On täysin oma asiasi, jos olet omaan valintaasi tyytyväinen, mutta on kohtuutonta vaatia muilta samaa vain sinun mieliksesi.
Kukahan vakiohenkikökunnasta tätäkin vedätystä rakentaa, ja monestako viestistä löit vedon?
Huonomuistinen: "Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia."
Tällä ei ole mitään tekemistä itse aiheutetun ongelmasi kanssa.
Huonomuistinen: "Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana"
Mihin ihmeeseen nykyään tarvii laittomuuksia, kun laillisestikin saa vanhankin auton nokalle helposti ja halvalla 3 - 4 uuden LED valoauton kaukovalot?
Itse olet valintasi tehnyt, koeta nyt oppia elämään omien valintojesi kanssa. Kitukoon kelle se on mieluista.
Huonomuistinen: pitäisikö vanhempiin autoihin laittaa vilkku katolle että nekin näkyisivät paremmin?
Voithan sinä kokeilla tuotakin. Kerro sitten auttoiko tilannetta? Muista asentaa sinun käytössäsi laillinen vilkkuvalo. Jotkut kyselevät valojen laillisuuden perään jatkuvasti.
En tiedä, mikä on sinulle vanha auto, mutta meillä asennettiin kuljettajaansa vanhempaan autoon nokalle sieltä tehtaalla asennettujen H4 vuoksi puuttuneet valot. Toimii kohtuullisen hyvin, kun valitsee käyttötilanteeseen sopivat valot. Referenssilukua olisi vielä jäljellä yhden rekkavaloparin asennukseen, mutta ei ole keksitty, mihin sitä tarvittaisiin?
Huonomuistinen: valot pitäisi testata myös vastaantulian näkökulmasta ennenkuin niitä ruvetaan kehumaan.
Jos teit, kuten itse opetat, niin kerrotko, mitä luksimittari näytti?
Minä testasin meidän perheen maksimista vajaat ajovalot, sekä tuon vanhan että omani. 200 metrissä on 11 - 15 luksia tien laidasta laitaan. Mikä kelpaa katsurille, kelpaa myös sinulle. Alapa keksiä selityksiä, miksi muilta vaatimasi testaaminen ei koske sinua?
Toinen näkökulma:
(Lähes) Pimeät autot ovat häiritseviä liikenteessä. Niiden kuljettajat hidastavat kohdattaessa, ja kun kohtaaminen viivästyy jo kaukovaloilla nähdystä paikasta, myös vastaantulija joutuu hidastamaan pelkästään itsekkäästi pimeänä ajavan vastaantulijan vuoksi. Valottomat ajavat myös melkein niin hitaasti kuin heidän näkemänsä edellyttää. Jos näkemää on 50 - 60 km/h nopeuteen, on marssivauhtia ehkä 70? Tällainen liikkuva pimiö on vaikea ohittaa, kun sen edessä on musta aukko, jonne ei näe. Rohkeimmat näistä ohittavat, ja kun ohittajan palatessa omalle kaistalle vaihdan lähivaloille, alkaa edellä hillitön valojen räpsyttely, kun kaukovaloja ei löydykään ja minun lähivaloni painuvat kahta puolta ohittajan ohitse. Ohitettuasn heillä ei ole aikomustakaan poistua minnekään, vasn hetken kuluttua ne hyytyvät taas hankaliksi ohitettaviksi, vaikka ajan vakionopeutta. Lopun matkaa he tulevat "hinauksessa" aiheuttamatta sen jälkeen enempää häiriötä.
Mutta en valita, koska itse he ovat häirikön osansa valinneet, minä vaan yritän pärjäillä eteeni osuvissa tilanteissa. Ellei vehkeet toimi siellä missä liikun, sitten hommataan sopivammat.
Kyllä täällä etelässä, jossa tiellä liikkuu muitakin kulkijoita, on lähivalojen tehokkuus paljon kaukovaloja tärkeämpi. Mahdollisimman paljon vastaantulijaa häikäisemätöntä valoa kohtaamistilanteessa on turvaalisuutta parhaimmillaan.
Surkeat lähivalot oli yksi syy taluttaa edellinen (viimeinen?) MH vaihtohalliin vähillä kilometreillä. Tosin siihen vaikutti muukin "premiumlaatutaso".
Aikoinaan HJ61:een asensin kunnon sumuvalot, joita käytin (laitonta, hyi olkoon) lisälyhyinä surkeiden alkuperäisten apuna.
Näkeminen ja silmien herkkyys ovat sen verran persoonakohtaisia ominaisuuksia, että neuvot katsesuunnasta ovat aivan turhia. Kukaan tuskin vastaantulijan valoja tuijottaa, mutta yhtä häikäisee, toista ei.
Laajemmasta avaruuskulmasta tuleva valo pääsääntöisesti aiheuttaa voimakkaampaa häikäisyä, mutta siihen vaikuttaa moni muukin muuttuja.
Speksien ja kuvien perusteella askarruttaa:
-valmistajan ilmoittama paino vs todellinen?
-valkoisen "valopallon" kirkkaus ja koko keulan edessä?
-ylätukien asentaminen uraan, bolt-in vai askartelua?
-valokuviota levittävät linssit, oikeasti hyödylliset vai ei?
Lazerin Triple-R 750 (vakiotehoiset) yritin epätoivoisesti tunkea Mersun säleikön taakse, ja melkein onnistuin. Valot sinänsä ovat hyvät, mutta niin kookkaat, että piilovalojen asennuspaikka ei vaan ollut enää käytännöllinen.
Samat valot korvasivat Rouvan auton vanhat Bosch Touring 190 halogeenivalot. Ilman Reeded-linssiä valokuvio on vähän putkimainen, joten pidän ainakin meidän käytässä 1x Reeded-linssiä mökkitien sarvipäiden vuoksi hyvinkin toimivana. Tuon tonnisen valokuvio on vielä hurjempi, joten yhdelläkin saa lisää valoa merkittävästi, jos sitä ajat takaa?
Parhaisiin halogeeni- ja xenonlisävaloihin verrattuna tuon Triple-R 750:n valokuviossa näkyy monille LED valoille tyypillinen etupainotteisuus, joka taitaa jopa korostua Reeded-linssillä.
Lazerin etuna on 5 vuoden takuu, ja se tosiaan painaa niin paljon, että pitää kiinnittää kunnolla ja ilman muuta ylätukien kera. Lattamalliset rosterikiskot ylätuiksi on helppo istuttaa valaisimen rungon yläreunassa kulkevaan uraan saatavaan kiinnityspalikkaan, joka toimii varsin hyvin ja tukevasti.
Vaihtoehtona voisit harkita tätä TM valotestin voittajaa. Omaa kokemusta tästä ei ole, mutta valokuvioita voi verrata Jussinmäen sivuilla, jossa muistaakseni myös tämä on mukana heidän valotestissään:
"Tuon tonnisen valokuvio on vielä hurjempi, joten yhdelläkin saa lisää valoa merkittävästi, jos sitä ajat takaa?"
Yhtä kappaletta olen miettinyt.
"Triple-R 750:n valokuviossa näkyy monille LED valoille tyypillinen etupainotteisuus, joka taitaa jopa korostua Reeded-linssillä."
Siltähän tuo kuvissakin vähän näyttää, että keulan eteen noin 50-100m päähän muodostuu tarpeettoman hyvin valaistu "pallo", jonka taakse olisi kuitenki mukava nähdä ilman, että tuo kirkkaampi kohta kiusaa.
Pystyykö tuota korjaamaan suuntaamalla tuota "valopalloa" kauemmas vai meneekö puhtaasti vastaantulijoiden kiusaamiseksi/puitten latvojen valaisemiseksi?
"Lattamalliset rosterikiskot ylätuiksi on helppo istuttaa valaisimen rungon yläreunassa kulkevaan uraan saatavaan kiinnityspalikkaan, joka toimii varsin hyvin ja tukevasti."
Noita kiskoon sopivia kiinnityspalikoita yritinki löytää kehnolla menestyksellä eri verkkokaupoista. Soittamalla tuo selvinnee viimestään.
"Vaihtoehtona voisit harkita tätä TM valotestin voittajaa."
Mikäpä jottei. Näyttäisi tulevan ne yläkiskon kiinnityspalikatkin mukana.
Mihin sitten ikinä päätyykään, niin jos ei toimi tieliikennekäytössä, niin voihan sen väkästellä kelkan keulaan.
Vertasin uunituoreen TM:n talviautovertailun valomittauksia vuoden 2008 ja 1998 vastaaviin. Tämäkään ei tue otsikon väitettä, vaan parhaat valot löytyvät tästä uusimmasta vertailusta.
"Tämäkään ei tue otsikon väitettä, vaan parhaat valot löytyvät tästä uusimmasta vertailusta."
Ja kovin kehnoja nuo esitykset ovat uusimmassakin vertailussa.
Mazdan tai Hyundain lyhyet yhdistettynä Bemarin tai Skodan pitkiin ansaitsisi minun asteikolla arvosanan hyvä(8). Kiitettäväksi(9) arvosana nousisi pitkien keilaa levittämällä ja pidentämällä 250 metriin. Erinomainen(10) arvosana vaatisi lisäksi hyvät ajovalopesurit, jotka oikeasti puhdistavat umpion sekä lyhkästen, että pitkien edestä.
PiiJei: miksi raskaan liikenteen ajoneuvoissa sallitaan suurempi määrä ajo- ja kaukovaloja kuin henkilöautoissa.
En tiedä lainsäätäjän perustetta tälle, mutta ilmajarrujen viiveestä ja huonommista jarruista löytyisi tekninen syy pidempään valaisumatkaan?
Siitä tosin löytyisi myös kuljettajalle tekninen syy turvaväliin, mikäli raskaan liikenteen kuljettaja on tietoinen ajamansa auton jarrujen ominaisuuksista. Kaikki eivät ole.
Mutta todellisuudessa mitään käytännön etua ei rahtareille ole valoissa annettu, vaikka näennäisesti laki salliikin nykyisin henkilöautoon 2 - 5 kaukovaloa ja yli 12-tonniseen enintään 6. Nykyvaloilla nimittäin valaisinten lukumäärä ei enää rajaa valon määrää, ja niistä kuudesta ison auton valosta saa palaa vain enintään kaksi paria kerrallaan, joten tonnikeiju häviää henkilöautolle 4 - 5.
Tehokkaat kattovalot on lain vaatimuksista riippumatta pakko saada pois päältä sumussa ja lumisateessa, jossa alavalot toimivat paremmin. Asennus on helppo tehdä vaihtokytkimellä, jossa kaukovalovaihtoehtoina on joko auton omat ja yksi pari lisäpitkiä alavaloina tai neljä kattovaloa.
Ja onhan se muutenkin aika hyvin järkeen käyvää, että törmäytilanteessa erittäin tuhovoimainen ajoneuvo, jonka jarrutus- ja väistökyky ovat heikkoja, on syytä varustaa sellaisilla valoilla, joiden näyttämän puitteissa kuljettaja ehtii reagoimaan mahdollisiin vaaratilanteisiin hyvissä ajoin.
Esimerkiksi väistämään häikäistynyttä vastaantuliaa.
Suurin osa raskaasta liikenteestä vaihtaa kyllä lähivalot ajoissa mutta kun ihminen tekee sen niin aina on mahdollisuus inhimilliseen huolimattomuuteen
Huonomuistinen: Esimerkiksi väistämään häikäistynyttä vastaantulijaa
Jos raskaan liikenteen valot häikäisevät liikenneturvallisuutta vaarantavassa määrin, silloin liikut itse vaarallisen huonoilla valoilla.
Ratkaisu ei ole koko muun maailman pimentäminen, vaan tunnistamasi ongelman poistaminen on omissa käsissäsi.
Huonomuistinen: aina on mahdollisuus inhimilliseen huolimattomuuteen
Kuvaamassasi tilanteessa ei unohtamisem vaaraa ole. Ei sinullakaan unohdu mitä se tarkoittaa, kun näet mäen harjanteen takaa lähestyvän vetäjän valot valkohehkuisena koronana mäen harjalla koko tieaukon leveydeltä.
Minua vastaan tullessaan rahtari näkee saman auringon nousun omasta tulosuunnastaan. Kuvittele itsesi rahtarin asemaan. Hän ei yksinkertaisesti voi nähdä sinua epäsuorasti valojesi heijastuksesta. Torniohjaamosta katsottuna olet piilossa H4 parin takana suoran näköyhteyden avautumiseen saakka.
Sinun kannaltasi tilannetta pahentaa, että rahtari istuu omien valojensa alapuolella ja sinä omien valojesi yläpuolella. Siksi sinä ehdit nähdä hänen kaukovalonsa ennen kuin hän näkee sinut.
740GLE:
"Minua vastaan tullessaan rahtari näkee saman auringon nousun omasta tulosuunnastaan. Kuvittele itsesi rahtarin asemaan. Hän ei yksinkertaisesti voi nähdä sinua epäsuorasti valojesi heijastuksesta. Torniohjaamosta katsottuna olet piilossa H4 parin takana suoran näköyhteyden avautumiseen saakka."
Sen olen huomannut, että joissain tilanteissa vastaantulevan rahtarin paljastaa mäen takaa nousevat korin äärivalot. En tiedä olenko vai enkö ole ajanut 740GLE:tä vastaan, mutta autoilijan jolla on hyvät (pitkät tai lyhyet) ajovalot havaitseminen on huomattavasti helpompaa kun mutkan viereinen metsä tai mäen nyppylä hohtaa jo merkiksi valkoisena. Jonkun verran itsellenikin tulee mutkan tai mäen takaa ns. syliin autoilijoita, joiden ajovaloista ja sitä kautta vastaantulemisesta en ole saanut mitään indikaatiota.
Tuskinpa kovin moni tahallaan häikäisee vastaantulijoita omilla pitkillä ajovaloillaan.
Siis kaikissa autoissa pitäisi olla samanlaiset valot.
Oma autoni on kyllä katsastettu ja sillä pitäisi pärjätä mielestäni sellaisenaan liikenteessä lisävaloja hankkimatta.
Vai pitäisikö vanhempiin autoihin laittaa vilkku katolle että nekin näkyisivät paremmin?
740GLE nimim. huonomuistiselle:
Jos raskaan liikenteen valot häikäisevät liikenneturvallisuutta vaarantavassa määrin, silloin liikut itse vaarallisen huonoilla valoilla.
Niinkö? Kuinka niin?
Se että rahtari ei näe minua mäenharjan takaa ei muuta häikäistymistäni.
huonomuistinen:
"Se että rahtari ei näe minua mäenharjan takaa ei muuta häikäistymistäni."
Näkymättömän vastaantulijan takia on huono vaihtaa lyhyille ajovaloille.
Jos näet, että mäen tai mutkan takaa on tulossa vastaantulija, niin missä vaiheessa vaihdat lyhyille ajovaloille?
Siis palaan alkukohtaan että uusien autojen valot häikäisevät, toisten enemmän ja ilmeisesti laittomien vielä enemmän.
Näkyvyyden kannalta vaarallisimmat tilanteet syntyvät kun on vastaantulioita
Jatkoa senverran että valot pitäisi testata myös vastaantulian näkökulmasta ennenkuin niitä ruvetaan kehumaan.
Yleensä niitä on huomattavasti enemmän.
huonomuistinen:
"Siis palaan alkukohtaan että uusien autojen valot häikäisevät, toisten enemmän ja ilmeisesti laittomien vielä enemmän."
Kyllä ihan vanhoilla autoilla ja ihan laillisillakin ajovaloilla saadaan vastaantulija häikäistyä, jos se niikseen tulee.
Jos olet tunnistanut riskin ja pidät sitä oman liikenneturvallisuutesi kannalta merkittävänä, niin jotenkinhan sitä riskiä tai sen realisoitumistodennäköisyyttä on pienennettävä.
Liikkuminen vain valoisaan aikaan?
Oman havaittavuuden parantaminen?
...
Vaihdan Lähivaloille kun eroitan valojen keilojen lukumäärän
Olettaisin etten ole ongelmani kanssa yksin,vai mistä johtuu joidenkin autojen nopeuden huomattava aleneminen kohdattaessa.
(Näinhän kyllä autokoulussa opetettiin)
Paljon muutakin mikä ei enää päde.
huonomuistinen:
"Oma autoni on kyllä katsastettu ja sillä pitäisi pärjätä mielestäni sellaisenaan liikenteessä lisävaloja hankkimatta."
Katsastusmies ei valitettavasti hylkää huonoilla ajovaloilla varustettuja autoja.
huonomuistinen:
"Vaihdan Lähivaloille kun eroitan valojen keilojen lukumäärän"
Ja kun olet saanut lukumäärän varmistettua, vaihdat lyhyille ja vastaantulija jatkaa edelleen pitkien ajovalojen pitämistä päällä?
huonomuistinen:
"Olettaisin etten ole ongelmani kanssa yksin,vai mistä johtuu joidenkin autojen nopeuden huomattava aleneminen kohdattaessa."
Voi johtua ihan mistä vaan.
Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia.
Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana.
huonomuistinen:
”Vaihdan Lähivaloille kun eroitan valojen keilojen lukumäärän”
Ja kun olet saanut lukumäärän varmistettua, vaihdat lyhyille ja vastaantulija jatkaa edelleen pitkien ajovalojen pitämistä päällä?
"Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia.
Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana."
Mistä tiedät, että vastaantulijalla on laittomat valot? Ei nykyisen "valolainsäädännön" puitteissa eikä aikaisemminkaan ole tarvinnut sortua mihinkään laittomiin valoihin, että vastaantulija saadaan vahingossa/tarkoituksella häikäistyä.
Omien kokemusten mukaan liikenteessä on kyllä uusiakin autoja, jotka minun puolesta voisivat ajaa pitkät päällä vaikka ihan koko ajan. Niiden pitkien ajovalojen teho on niin pieni, että sellainen kun tulee vastaan, niin heidän valojen vaihtohetkeen asti kuvittelen heidän jo tulevan lyhyet päällä vastaan. Useasti nämä samaiset autot pokkaavat TM:n arvosteluista numeron 8 tai 9 ryyditettynä arvosanalla hyvä tjsp.
@Huonomuistinen: voit lopettaa syyllisten etsinnän, koska se löytyy peilistä.
Ongelmatilanteesi kohtaaminen mäen harjanteella ja uusien autojen vakiovalot ovat vaikeita ainoastaan, koska yrität ajaa pimeässä kohtuuttoman huonoilla valoilla.
On täysin oma asiasi, jos olet omaan valintaasi tyytyväinen, mutta on kohtuutonta vaatia muilta samaa vain sinun mieliksesi.
Kukahan vakiohenkikökunnasta tätäkin vedätystä rakentaa, ja monestako viestistä löit vedon?
Huonomuistinen: "Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia."
Tällä ei ole mitään tekemistä itse aiheutetun ongelmasi kanssa.
Huonomuistinen: "Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana"
Mihin ihmeeseen nykyään tarvii laittomuuksia, kun laillisestikin saa vanhankin auton nokalle helposti ja halvalla 3 - 4 uuden LED valoauton kaukovalot?
Itse olet valintasi tehnyt, koeta nyt oppia elämään omien valintojesi kanssa. Kitukoon kelle se on mieluista.
Huonomuistinen: pitäisikö vanhempiin autoihin laittaa vilkku katolle että nekin näkyisivät paremmin?
Voithan sinä kokeilla tuotakin. Kerro sitten auttoiko tilannetta? Muista asentaa sinun käytössäsi laillinen vilkkuvalo. Jotkut kyselevät valojen laillisuuden perään jatkuvasti.
En tiedä, mikä on sinulle vanha auto, mutta meillä asennettiin kuljettajaansa vanhempaan autoon nokalle sieltä tehtaalla asennettujen H4 vuoksi puuttuneet valot. Toimii kohtuullisen hyvin, kun valitsee käyttötilanteeseen sopivat valot. Referenssilukua olisi vielä jäljellä yhden rekkavaloparin asennukseen, mutta ei ole keksitty, mihin sitä tarvittaisiin?
Huonomuistinen: valot pitäisi testata myös vastaantulian näkökulmasta ennenkuin niitä ruvetaan kehumaan.
Jos teit, kuten itse opetat, niin kerrotko, mitä luksimittari näytti?
Minä testasin meidän perheen maksimista vajaat ajovalot, sekä tuon vanhan että omani. 200 metrissä on 11 - 15 luksia tien laidasta laitaan. Mikä kelpaa katsurille, kelpaa myös sinulle. Alapa keksiä selityksiä, miksi muilta vaatimasi testaaminen ei koske sinua?
Lakkaa trollaamasta, laita autosi viimeinkin ajoympäristöäsi vastaavaan kuntoon ja lakkaa valittamasta tyhjästä.
Toinen näkökulma:
(Lähes) Pimeät autot ovat häiritseviä liikenteessä. Niiden kuljettajat hidastavat kohdattaessa, ja kun kohtaaminen viivästyy jo kaukovaloilla nähdystä paikasta, myös vastaantulija joutuu hidastamaan pelkästään itsekkäästi pimeänä ajavan vastaantulijan vuoksi. Valottomat ajavat myös melkein niin hitaasti kuin heidän näkemänsä edellyttää. Jos näkemää on 50 - 60 km/h nopeuteen, on marssivauhtia ehkä 70? Tällainen liikkuva pimiö on vaikea ohittaa, kun sen edessä on musta aukko, jonne ei näe. Rohkeimmat näistä ohittavat, ja kun ohittajan palatessa omalle kaistalle vaihdan lähivaloille, alkaa edellä hillitön valojen räpsyttely, kun kaukovaloja ei löydykään ja minun lähivaloni painuvat kahta puolta ohittajan ohitse. Ohitettuasn heillä ei ole aikomustakaan poistua minnekään, vasn hetken kuluttua ne hyytyvät taas hankaliksi ohitettaviksi, vaikka ajan vakionopeutta. Lopun matkaa he tulevat "hinauksessa" aiheuttamatta sen jälkeen enempää häiriötä.
Mutta en valita, koska itse he ovat häirikön osansa valinneet, minä vaan yritän pärjäillä eteeni osuvissa tilanteissa. Ellei vehkeet toimi siellä missä liikun, sitten hommataan sopivammat.
Kyllä täällä etelässä, jossa tiellä liikkuu muitakin kulkijoita, on lähivalojen tehokkuus paljon kaukovaloja tärkeämpi. Mahdollisimman paljon vastaantulijaa häikäisemätöntä valoa kohtaamistilanteessa on turvaalisuutta parhaimmillaan.
Surkeat lähivalot oli yksi syy taluttaa edellinen (viimeinen?) MH vaihtohalliin vähillä kilometreillä. Tosin siihen vaikutti muukin "premiumlaatutaso".
Aikoinaan HJ61:een asensin kunnon sumuvalot, joita käytin (laitonta, hyi olkoon) lisälyhyinä surkeiden alkuperäisten apuna.
Näkeminen ja silmien herkkyys ovat sen verran persoonakohtaisia ominaisuuksia, että neuvot katsesuunnasta ovat aivan turhia. Kukaan tuskin vastaantulijan valoja tuijottaa, mutta yhtä häikäisee, toista ei.
Laajemmasta avaruuskulmasta tuleva valo pääsääntöisesti aiheuttaa voimakkaampaa häikäisyä, mutta siihen vaikuttaa moni muukin muuttuja.
Ultra Range High Beam tulossa tarjolle myös Ceen faceliftiin:
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-benzin-c-sarja-nousee-osittain-lippulaivan-s-sarjan-tasolle-ajovaloissa-merkittava-parannus/
Data näyttää jossain määrin lupaavalta, mutta valokuvion mittauksia odotellaan yhä...
740GLE:
Mitäs mieltä tuommoisesta keksinnöstä?
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/lazer-triple-r-1000-std-black-e-boost-lazer-triple-r-1000-std-e-boost-musta/00R8-STD-B/
Speksien ja kuvien perusteella askarruttaa:
-valmistajan ilmoittama paino vs todellinen?
-valkoisen "valopallon" kirkkaus ja koko keulan edessä?
-ylätukien asentaminen uraan, bolt-in vai askartelua?
-valokuviota levittävät linssit, oikeasti hyödylliset vai ei?
Muutkin havainnot Lazereista tervetulleita.
Tässä yksi havainto videon kera.
Lazerin Triple-R 750 (vakiotehoiset) yritin epätoivoisesti tunkea Mersun säleikön taakse, ja melkein onnistuin. Valot sinänsä ovat hyvät, mutta niin kookkaat, että piilovalojen asennuspaikka ei vaan ollut enää käytännöllinen.
Samat valot korvasivat Rouvan auton vanhat Bosch Touring 190 halogeenivalot. Ilman Reeded-linssiä valokuvio on vähän putkimainen, joten pidän ainakin meidän käytässä 1x Reeded-linssiä mökkitien sarvipäiden vuoksi hyvinkin toimivana. Tuon tonnisen valokuvio on vielä hurjempi, joten yhdelläkin saa lisää valoa merkittävästi, jos sitä ajat takaa?
Parhaisiin halogeeni- ja xenonlisävaloihin verrattuna tuon Triple-R 750:n valokuviossa näkyy monille LED valoille tyypillinen etupainotteisuus, joka taitaa jopa korostua Reeded-linssillä.
Lazerin etuna on 5 vuoden takuu, ja se tosiaan painaa niin paljon, että pitää kiinnittää kunnolla ja ilman muuta ylätukien kera. Lattamalliset rosterikiskot ylätuiksi on helppo istuttaa valaisimen rungon yläreunassa kulkevaan uraan saatavaan kiinnityspalikkaan, joka toimii varsin hyvin ja tukevasti.
Vaihtoehtona voisit harkita tätä TM valotestin voittajaa. Omaa kokemusta tästä ei ole, mutta valokuvioita voi verrata Jussinmäen sivuilla, jossa muistaakseni myös tämä on mukana heidän valotestissään:
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/led-kaukovalo-seeker20x-9-36v-80w-ref45/1605-NS2020/
740GLE:
"Tuon tonnisen valokuvio on vielä hurjempi, joten yhdelläkin saa lisää valoa merkittävästi, jos sitä ajat takaa?"
Yhtä kappaletta olen miettinyt.
"Triple-R 750:n valokuviossa näkyy monille LED valoille tyypillinen etupainotteisuus, joka taitaa jopa korostua Reeded-linssillä."
Siltähän tuo kuvissakin vähän näyttää, että keulan eteen noin 50-100m päähän muodostuu tarpeettoman hyvin valaistu "pallo", jonka taakse olisi kuitenki mukava nähdä ilman, että tuo kirkkaampi kohta kiusaa.
Pystyykö tuota korjaamaan suuntaamalla tuota "valopalloa" kauemmas vai meneekö puhtaasti vastaantulijoiden kiusaamiseksi/puitten latvojen valaisemiseksi?
"Lattamalliset rosterikiskot ylätuiksi on helppo istuttaa valaisimen rungon yläreunassa kulkevaan uraan saatavaan kiinnityspalikkaan, joka toimii varsin hyvin ja tukevasti."
Noita kiskoon sopivia kiinnityspalikoita yritinki löytää kehnolla menestyksellä eri verkkokaupoista. Soittamalla tuo selvinnee viimestään.
"Vaihtoehtona voisit harkita tätä TM valotestin voittajaa."
Mikäpä jottei. Näyttäisi tulevan ne yläkiskon kiinnityspalikatkin mukana.
Mihin sitten ikinä päätyykään, niin jos ei toimi tieliikennekäytössä, niin voihan sen väkästellä kelkan keulaan.
Vertasin uunituoreen TM:n talviautovertailun valomittauksia vuoden 2008 ja 1998 vastaaviin. Tämäkään ei tue otsikon väitettä, vaan parhaat valot löytyvät tästä uusimmasta vertailusta.
NHB:
"Tämäkään ei tue otsikon väitettä, vaan parhaat valot löytyvät tästä uusimmasta vertailusta."
Ja kovin kehnoja nuo esitykset ovat uusimmassakin vertailussa.
Mazdan tai Hyundain lyhyet yhdistettynä Bemarin tai Skodan pitkiin ansaitsisi minun asteikolla arvosanan hyvä(8). Kiitettäväksi(9) arvosana nousisi pitkien keilaa levittämällä ja pidentämällä 250 metriin. Erinomainen(10) arvosana vaatisi lisäksi hyvät ajovalopesurit, jotka oikeasti puhdistavat umpion sekä lyhkästen, että pitkien edestä.