Katsastustilasto: Taksiautoilla ajetaan eniten

138 kommenttia
245
  • Ja jos merkkejä katsoo, niin mitenkäs sen "säntillisyyden" kanssa nyt sitten oikein on suhteessa auton hintaan?

    Niin, se Trafin tilasto siis tässä:
    https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus

      
  • "– Mistä euromäärästä alkaen auton hinta on ”kalliimpi”?
    – Mikseivät siitä edullisemmat pääsisi säntilliseen huoltoon?

    Et vain pysty! Osoittaa vain sen, ettei mielipiteesi ole millään tavalla ainakaan selkeä."

    Mieti sitä ihan itse mistä hinnasta alkaen autot ovat kalliimpia kuin halvemman hintaluokan autot. Tässä malliesimerkki täysin typerästä kysymyksestä. Mistä hitosta minä tiedän miksi jotkut eivät hoida autojensa huoltoja kuten pitäisi. Voihan se johtua rahattomuudesta, välinpitämättömyydest, etc.

      
  • "Tietääkö Derrick mikä määrä autoja hylätään vuosittain katsastuksessa koko autokannasta?"

    En tiedä tätä määrää tarkalleen. Ja oletan että näitä välinpitämättömiä autoilijoita on paljon sinänsä. Halutaan kokeilla kepillä jäätä. Silloin kun minulla oli Ford S-Max en itsekään pahemmin aktivoitunut autoa tarkistamaan ennen katsastusta. Viallisen käsijarrun jätin korjaamatta tahallani ennen katsastusta, koska tiesin että korjauksesta koituu kuluja. Itse en osannut käsijarrua korjata.

      
  • Muistatko mitä käsijarrulle tehtiin? Herkisteltiinkö se toimintakuntoon vai tehtiinkö jotain muuta?

      
  • Jos autojen kunto on seurausta rahattomuudesta, välinpitämättömyydest, etc.
    niin tilasto kertoo paljon mitä merkkejä kannattaa välttää käytettynä.

    https://hosting.dexmen.com/trafi/katsastukset.html

      
  • En keskustellut tuosta käsijarru-asiasta kummallakaan kerralla korjaajan kanssa, joten minulla on tuosta käsijarrun korjauksesta hatarat tiedot. Vika ilmeni siten että käsijarruvivun sai nostaa erittäin korkealle (ihan loppuasentoon) mutta käsijarru ei kuitenkaan pitänyt.

    Käsijarrujen kai pitäisi olla automaattisesti säätyviä, mutta nämä säätömekanismit olivat kai pettäneet jollakin kohtaa.

      
  • Mekaanisen käsijarrun säädöt tarvittaessa ovat vaijerin ja kenkien säädöt. Näissä ei siis ole mitään automatiikkaa vaan huollon yhteydessä tarkistetaan toiminnankuntoisuus ja tarvittaessa tehdään tarvittavat säädöt. Venuneet vaijerit vaihdetaan tarvittaessa tai kuluneet jarrukengät vaihdetaan uusiin.

      
  • Vanha listaushan tämä on, mutta vanhoja autoja tässä verrataankin:

    100.000 km saavuttaa listan mukaan:
    Opel 81.8%
    Mazda 81.5%
    Peugeot 77.2%
    Toyotista ja Volkswageneista 76.8%

    Erot pysyvät samassa järjestyksessä matkan jatkuessa 200 ja 300 tkm.

    Mutta oikestihan jotain on jo vialla, jos katsastus on mukamas joku koettelemus. Oletusarvo on, että 30-vuotias auto kelpaa kehujen kanssa "näin siistiä ei olekään nähty vuosikymmeniin". Joku muu saa päätellä, mitä tuo kertoo sen 31-vuotiaan auton valmistajan tämän päivän malleista, koska minä en osaa.

      
  • tracktest:
    Mieti sitä ihan itse mistä hinnasta alkaen autot ovat kalliimpia kuin halvemman hintaluokan autot. Mistä hitosta minä tiedän miksi jotkut eivät hoida autojensa huoltoja kuten pitäisi. Voihan se johtua rahattomuudesta, välinpitämättömyydest, etc

    Minä en pidä tuota selkeänä mielipiteenä.

      
  • Sokea-Reetta: Miksi maksaa Avensiksen hinta Mersusta? Dacia Sanderon hinnallakin olisi saanut Mersun, joka on tilavampi kuin Lexus GS ja kuluttaa kuin Prius.
    Vastasin postiin, jossa hämästeltiin, että on siinä taksarilla ihmettelemistä, kun autot ovat eri hintaisia. Olen edelleen sitä mieltä, että luotan taksarin valitsevan omista lähtökohdista itselleen sopivan ja minä teen samoin.

    Siinä olet täysin oikeassa että tilavan auton etsijän hinta-laatusuhdekisan voittaja halvin mitat täyttävä, ja se ultimaattinen optimi on parin tonnin tilava käytetty. Järkisyillä valiten omakin valintani voisi olla vaikka joskus muinoin haaveilemani 940 Turbo nyt kun viimeisiä hyväkuntoisia on vielä toisinaan tarjolla.

      
  • BMW 5 Series F10 Parking Brake Service Mode EMF workshop mode HD.

      
  • 740GLE:

    Laitatko vielä linkin lähteeseen, jonka perusteella kirjoitit:

    "Katsastustilastojen mukaan Toyotista reilut 3/4 näkee vaatimattoman 100.000 km ajomäärän, eli kanta on hiipunut jo tuossa vaiheessa alle SEATin, Opelin ja Mazdan."

      
  • RistoK: Vertailu taas omaan napaan tuijottaen.
    Sitähän haaste "on siinä miettimistä, kun Mersun hinnalla saa kaksi Avensista" suorastaan kerjäsikin.

    RistoK: Jos vertailee auton hankintahintaa niin pitäisi kait vertailla samoilla ehdoilla. Eli uusi tai käytetty samasta maasta.
    Miksi ei saa verrata 2 vuoden takuulla myytävää uutta saman hintaiseen 2 vuoden takuulla myytävään käytettyyn?

    Saman hintaisen uuden ja käytetyn valinta sattaa hyvinkin olla paljon useamman ostajan todellinen valintatilanne, kuin ostaako 35.000 € vai yli 70.000 € auto?

    RistoK: Ja jos vertaillaan kulutusta niin otetaan ”spritmonitorista” automallien keskiarvo tai valitaan samassa positiossa automallin listalta. Eli jos otetaan Priuksien juokosta yksilö joka on samassa positiossa kuin sinun Mersu niin sillä on kulutuslukem n. 4.2 L/100km. Pystytkö keskikulutuksena siihen?
    Hyvä on, jäin kiinni muutaman desilitran liioittelusta. Ikuisessa kesässä ilman perävaunuakin häviän 4.6 tuloksellani muutaman desin tuolle pienellä kulutuksella Priusta ajavalle.

    Ympärivuotiseen tasapuoliseen vertailuun toivotan tervetulleeksi Priuksen, joka kuskaa edes muutaman tuhat km talvessa hiihtäjiä suksineen ja lähtö pitää tapahtua pääasiassa valmiiksi lämpimällä autolla.

    Lataushybridillä tapahtuu, muuten ahdas pikkuhybridi on harmillisen lähellä isoa ja mukavaa perinnedieseliä.

    RistoK: Onko edes Mersu varmasti tilavampi kuin Lexus GS? Ehkä se kohta sentään meni oikein.
    tavaratila suksiluukuton 430 litraa vs. suksiluukullinen 540 litraa.
    Takapenkillä selkeä korkeusero pää katossa tai sitten ei.

    Ulkomitoiltaan tosin Lexus on muistaakseni hieman suurempi, eli saman kokoluokan autoista on ilman muuta kyse.

    Ei tässä ole sen kummemmasta kyse kuin eri ostajat valitsevat kukin itselleen tärkeitä asioita. Siksi en näe suurena ihmeenä, että taksikuskien valinnoissa on muitakin parametreja kuin Avensiksen hinta ja 15 vuotta vanhojen autojen katsastustilastot.

    Auton merkistä riippumatta minun autoni kelpaavat, joten katsastustilastoilla ei ole omassa valinnassani mitään vaikutusta.

      
  • Anteeksi, Reetta. linkki unohtui:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2016051921593165_au.shtml

    Nämä siis A-Katsastuksen markkinaosuuksien suhteessa. 100.000 km saavuttaa listan mukaan:
    Opel 81.8%
    Mazda 81.5%
    Peugeot 77.2%
    Toyotista ja Volkswageneista 76.8%

    Erot pysyvät samassa järjestyksessä matkan jatkuessa 200 ja 300 tkm.

    Katukiven linkittämä materiaali vertaa mediaaneja ja keskiarvoja, joita en edes yritä kiistää. Ylle linkittämäni linkki näyttää sadan tuhannen kilometrin välein jäljellä olevan kannan, josta minä puhuin jo aiemmin.

      
  • 740GLE:

    Tuon linkittämäsi taulukon perusteella ei voi tehdä esittämääsi päätelmää:

    "Katsastustilastojen mukaan Toyotista reilut 3/4 näkee vaatimattoman 100.000 km ajomäärän, eli kanta on hiipunut jo tuossa vaiheessa alle SEATin, Opelin ja Mazdan.”

      
  • Autojen käyttöikä ei kyllä kovin korkeaksi jää jos tilastoa tulkitaan siten että keskimäärin 23 prosenttia Suomen autokannasta paalataan 100.000 km ajon jälkeen. Itse asiassa yhtäkään sellaista automerkkiä ei olisi joka ei välttyisi paalaukselta 100.000 km ajon jälkeen.

      
  • Kuka katsastaa A-katsastuksessa.

      
  • Trafin pallurataulukosta on muuten jäänyt pois Volvo xc60 kuvaava pallura.
    Trafin sivulla olevassa alemmassa taulukossa vaakaviivoin kuvattuna xc60 on mukana ja on pärjännyt todella hyvin vaikkapa v70 vastaan.

    Muuten jos tästä tilastosta katsotaan miksi autokantamme on vanhaa ja vanhenee edelleen, niin voidaan syyttää kansansuosikki Corollaa. Niillä ajetaan melko vähän ja ne kestää. Esim. vm.2004 Corollalla katsastuksia 9108 kpl, keskimäärin 189tkm ajettuna. Corolla oli v.2004 rekisteröintitilaston kärki n. 9500kpl eli yli 10 vuoden aikana vain noin 400 yksilöä on poistunut liikenteestä tai ainakin jäänyt katsastamatta.
    Mihin mennessä nämä loput häviävät? Tuota samaa ikiliikkujaa myytiin vielä 2007. Siitä eteempäin täytyy ottaa huomioon Auriksen mallinimi.

      
  • Miksi joku tekee tällaisia virheellisiä päätelmiä...

    ”Katsastustilastojen mukaan Toyotista reilut 3/4 näkee vaatimattoman 100.000 km ajomäärän, eli kanta on hiipunut jo tuossa vaiheessa alle SEATin, Opelin ja Mazdan.”

    ..tämän linkin tiedoista:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2016051921593165_au.shtml

      
  • Suuret ajomäärätkään eivät kerro laadusta käytännössä mitään, Mersua ja Volovoa rassataan hyvinkin mielellään joko omassa tallissa tai maksullisella pajalla arvostuksen takia.

      
  • Antakaapa paremmat puoliintumusaikatilastot ajomäärän suhteessa, kellä sellaisia on?

      
  • Puoliintumisaikatilastot? Eipä sitten ihme, että noin sekavia kirjoittelet.

      
  • 740GLE:

    ”Katsastustilastojen mukaan Toyotista reilut 3/4 näkee vaatimattoman 100.000 km ajomäärän, eli kanta on hiipunut jo tuossa vaiheessa alle SEATin, Opelin ja Mazdan.”

    Tämä tulkintasi näyttäytyy vähän eri valossa, kun jaottelet tuon esittämäsi taulukon vaikka seuraavalla tavalla:

    A-katsastus katsasti 100568 Toyotaa vuonna 2015. A-katsastuksen katsastamien Toyotien lukumäärät ajokilometreittäin jaoteltuna olivat:
    600001+ km 101 kpl
    500001-600000 km 503 kpl
    400001-500000 km 2615 kpl
    300001-400000 km 10258 kpl
    200001-300000 km 25544 kpl
    100001-200000 km 37914 kpl
    0-100000 km 23633 kpl

    Suomessa ajetaan (lähteestä riippuen) keskimäärin 16-18 tkm per auto vuodessa, joten 3, 5 ja 6-vuotiaat autot tipahtavat katsastushetkellä helposti tuonne esittäämääsi "ei näe 100 tkm"-laariin.

      
  • 740GLE:

    "Antakaapa paremmat puoliintumusaikatilastot ajomäärän suhteessa, kellä sellaisia on?"

    Miten olisi tuo Jokerin esittämä:

    "Esim. vm.2004 Corollalla katsastuksia 9108 kpl, keskimäärin 189tkm ajettuna. Corolla oli v.2004 rekisteröintitilaston kärki n. 9500kpl eli yli 10 vuoden aikana vain noin 400 yksilöä on poistunut liikenteestä tai ainakin jäänyt katsastamatta."

    Jokerin esimerkki ei ota huomioon käytettyjä, valmistajan HaraKiri-takuulla ulkomailta uitettuja vm2004 Corollia. Kaipa jotku HeimoHuimat ovat noitakin käytettynä ulkomailta hakeneet.

      
  • Sehän nyt on ollut pelkkä sattuma, että Toyota on ollut katsastuksessa vähävikaisin automerkki joka vuosi vuodesta 2002 saakka. Sattumahan se sellainen:

    "Merkin malleista Corolla on napannut ykköspaikan vuosina 2002–2011 käyttöönotetuista autoista ja Auris vuosina 2012 ja 2014 käyttöönotetuista autoista. Myös merkin muut mallit ovat ovat osoittautuneet varsin vähävikaisiksi."

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yksi-automerkki-on-vuodesta-toiseen-vahavikaisin-katsastuksessa/68TYsqFA

      
  • Toyotan vahvuus on ollut perinteisesti pikkuvikojen eliminointi. D4-D-polakkimoottori oli sitten vähän isompi juttu. Tuo pikkuvikojen karttelu on sivutuotteenaan saanut aikaiseksi myös mekaanista kestävyyttä, joka selittää hyvän menestyksen monessa luotettavuus- ja viattomuustilastossa.
    Veljelläni on vieläkin käytössä (nyt jo kakkosautoksi alennettuna) vm 2001 1,6 VVTi Corolla, jolla on ajettu reippaasti yli 400tkm. Pakoputki, iskarit kertaalleen, jarruja, ja laakereita on vaihdeltu, mutta hitsaamistarvetta ei ole ilmennyt (säännöllinen käsinpesu ja vahaus) ja voimalinja on koskematon edelleen.

      
  • Toyota Corolla

    Tyyppiviat

    Moottoriviat
    —Moottorin öljyvuotoja esimerkiksi öljynpaineanturin juuresta ja virranjakajan juuresta.
    —VVTi moottori saattaa kuluttaa öljyä. Vika johtuu männänrenkaista, jotka kuluttavat sylinterit. Vaihdettu puolimoottoreita takuuna.
    —Vesipumppu vuotaa.
    —Jäähdytysnesteletkuvuotoja.
    —Käynnistysmoottorivikoja. Solenoidi juuttuu.
    —Sytytysjohdinvikoja.
    —Virtalukkovika vuosimallissa 2002.
    —Käynnistysmoottorivikoja vuosimallissa 2000.
    —Jäähdytinvikoja.
    —Tukos jäähdytysjärjestelmässä.
    Vaihteiston ja voimansiirron viat
    —Vetonivelien suojuskumit rikki.
    —Vetonivel rikki.
    —Kytkin kulunut.
    —Automaattivaihteistovikoja.
    Jarruviat
    —Etujarrujen satulat juuttuvat ja jarrut puoltavat. Etujarrulevyt ruostuvat.
    —Takajarrut puoltavat. Takajarrujen männät juuttuvat.
    —Jarruputket ruostuvat.
    —Käsijarrun vaijerit takertelevat.
    —Viallisen jarrutehostimen alipaineletkun vaihto. Takaisinkutsu 13.6.2005.
    —ABSanturivikoja.
    Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
    —Iskunvaimentimet ovat heikkotehoiset. Etuiskunvaimentimet alkavat vuotaa noin 100 000 ajokilometrin jälkeen. Myös takaiskunvaimentimet vuotavat.
    —Ohjausakselin nivel voi olla kulunut.
    —Ohjauspylvään väliakselin uraliitos löystyy. Vaihdetaan väliakseliasennelma. Takaisinkutsu 23.6.2006.
    Sähköviat ja valoviat
    —Ajovalovikoja.
    —Jarruvalovikoja.
    —Äänimerkki ei toimi.
    Sekalaiset viat
    —Tuulilasinpyyhkijä jumiutuu.
    —Istuimien sähkölämmitys reistailee.
    —Polttoainesäiliön täyttöputki ruostuu. Polttoainesäiliön keskisauma ruostuu.
    —Polttoainemittari näyttää väärin.
    Pakoputkistoviat
    —Pakoputkiston kiinnitys rikki.
    —Takimmainen äänenvaimennin syöpyy nopeasti. Corollaan tuli toukokuusta 1997 alkaen ruostumaton pakoputkisto.
    —Pakokaasupäästöt ovat pielessä (HC, CO).
    Ruosteviat
    —Corollan ruostesuojaus on puutteellinen.
    —Ruostevaurioita etuovien alareunoissa, kynnyskoteloissa, keskitolpan alareunassa ja lokasuojien reunoissa. Isotakaluukkuisessa mallissa takaluukun alareuna ruostuu. Tarkasta myös jousien tuet. Tuulilasin ja takalasin reunat saattavat ruostua. Farmarimallin takaluukku ruostuu.
    Katsastuksessa havaittuja vikoja
    —Käyttöjarru (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus, TÜV
    —Iskunvaimennus (2008, 2007, 2006, 2005, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
    —Pakokaasupäästöt (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
    —Renkaat (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2000) AKatsastus
    —Seisontajarru (2003, 2002) AKatsastus
    —Vanhimmissa öljyvuotoja TÜV, GTÜ
    —Kuluneet käyttöjarrut TÜV, GTÜ
    —Jarrulevyt ja –palat kuluvat nopeasti TÜV, GTÜ
    —Kiveniskemiä tuulilasissa GTÜ
    Takaisinkutsuja
    —Käyttöjarru (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus, TÜV
    —Iskunvaimennus (2008, 2007, 2006, 2005, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
    —Pakokaasupäästöt (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
    —Renkaat (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2000) AKatsastus
    —Seisontajarru (2003, 2002) AKatsastus
    —Vanhimmissa öljyvuotoja TÜV, GTÜ
    —Kuluneet käyttöjarrut TÜV, GTÜ
    —Jarrulevyt ja –palat kuluvat nopeasti TÜV, GTÜ
    —Kiveniskemiä tuulilasissa GTÜ
    Tielle jättäviä vikoja ADAC
    —Akkuongelmia epätavallisen usein (kaikki vuosimallit)
    —Valonheittimissä vikaa (2006 asti)
    —Kytkin rikki (2005 asti)
    —Käynnistysmoottori rikki (2006 asti)
    —Laturi rikki (2005/2006 asti)
    —Virtalukko jumissa (2005 asti)
    Käyttäjien ilmoittamia vikoja
    —Jarrut, kuluminen ja kirskunta ADAC
    —Muutamia vaihteisto ja kytkinvikoja ADAC
    —E11:
    —Ikäisekseen hyvin vähän vikoja Autobild
    —Yksittäistapauksia, joissa sylinterikannen tiiviste palanut Autobild
    —Kytkin kulunut ennenaikaisesti Autobild
    —Öljynkulutus kasvaa suureksi nopeassa ajossa Autobild
    —Muutama tapaus, jossa likaantunut anturi haittaa ABSjärjestelmän toimintaa Autobild
    —E12:
    —1.4 –mallin kytkin kuluu nopeasti Autobild
    —Ohjausakselin mahdollinen vika (takaisinkutsukampanja) Autobild
    —Päävalojen polttimot kuluvat nopeasti Autobild

      
  • Hui kauheeta!

    Heitäpäs vastaava BMW 5-sarjasta, tracktest.

      
  • Tässä olisi esimerkkinä BMW:stä

    BMW 3-sarja tyyppiviat
    Katsastuksessa havaittuja vikoja

    —Pakokaasupäästöt (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
    —Käyttöjarru (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
    —Etuakselisto (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997) AKatsastus
    —Takaakselisto (2007, 2005, 2006) AKatsastus
    —Ohjauslaitteet (2006) AKatsastus
    —Iskunvaimennus (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2000, 1999 AKatsastus
    —Seisontajarru (2005, 2002, 2000, 1999, 1998, 1996) AKatsastus
    —Pyöräntuenta, etu ja takaakselisto (2004 ja vanhemmat) TÜV
    —Pyöräntuennan nivelet kuluneet DEKRA, TÜV
    —Jarruputket ja –letkut TÜV
    —Seisontajarru puoltaa (2004 asti) DEKRA, TÜV
    —Automaattimallien seisontajarruissa vikoja DEKRA
    —Ohjausnivelet väljät, 2008 2006 GTÜ, TÜV
    —Kuluneet pallonivelet GTÜ
    —Kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat urheilullisen ajotavan vuoksi GTÜ
    —Öljyvuodot GTÜ, TÜV
    —Murtuneet jouset (pääasiassa 2004 asti) GTÜ
    Takaisinkutsuja

    —Sähkötoiminen vetokoukku (2008) Trafi
    —Virtalukko (2008) Trafi
    —Ohjausvaihde (2011) Trafi
    —Kaksoiskytkinvaihteiston ohjelmistopäivitys (2008) Trafi, ADAC
    —Takaakselistoon voi tulla murtuma äärimmäisen rasittavassa ajossa (vm 19972000), ei virallinen takaisinkutsu, mutta ADAC ja Autobild raportoineet Saksassa vuonna 2003, ADAC, Autobild
    —M3, likaantuneesta öljypumpusta johtuva laakerivaurio mahdollinen (2005) ADAC
    —330i, 330 xi, moottori saattaa kytkeytyä hätäohjelmalle ohjelmavirheen ja viallisten Pietsosuuttimien vuoksi 2008 ADAC
    —Nelisylinteriset diesel Sedan –mallit: Laturin kiinnitys, hihna saattaa löystyä 2006 ADAC
    —Turvatyynyn johtosarja (2009) Trafi
    —Turvatyyny, turvavyön esikiristin (2009) Vosa
    Tielle jättäviä vikoja ADAC

    —Akku tyhjä (2009 asti)
    —Sytytyspuola rikki (2006 – 2010)
    —Häiriö sähkötoimisessa moottorinohjauksessa (2006 2009)
    —Virtalukko rikki (2008 asti)
    —Käynnistysmoottori rikki (2008 asti)
    —Turboahdin rikki (2008 asti)
    —Nokkaakselin säätömekanismi / tunnistin rikki (2008 asti)
    —Jakopään ketjun säätö pielessä (bensiini 2008 asti)
    —Yhteispaineruiskutuksen painetunnistin rikki (diesel 2007 asti)
    —Ajonestojärjestelmä rikki (2008 asti)
    —Suihkutussuutin rikki (bensiini 2007 2008)
    Käyttäjien ilmoittamia vikoja

    —Takaakseliston murtumien lisäksi ei vanhemmassa mallissa (1998 – 2005) ole kovin selkeitä vikakohteita Autobild
    —Ohjauspyörä täristää jarrujen, pyörien ja pyöränlaakerien toleransseista johtuen (2005 asti) Autobild
    —Dieseleissä turbovaurioita ja 330d –mallissa ruiskutuspumpun vikoja (2005 asti) Autobild
    —Joissakin harvinaisissa tapauksissa joustintuen laakerivaurio jumittaa ohjauksen (2005 asti) Autobild
    —Moottorin epätasainen käynti on usein johtunut vakionopeudensäätimessä olevasta viasta (2005 asti) Autobild
    —Suuntavakavuus puutteellinen (vaihto vakiona olevista Run flat –renkaista tavallisiin auttoi) (2005 alkaen) ADAC
    —Bensiinimoottorien vaurioita, erityisesti 320si –erikoismallista, joita rajoitettu erä Autobild
    —320i (2002 2003) viat jäähdyttimessä ja polttoaineletkuissa Autobild
    —316i ja 318i huohotinputken jäätyminen Autobild
    —Laturin kiinnityksen (ruuviliitoksen) takaisinkutsut ( vm 2004 alkaen) Autobild
    —Turvatyynyjen, käsijarrun ja takaakseliston takaisinkutsut (vm 2005 alkaen) Autobild
    —Dieselien ruiskutuspumpuissa ja bensiinimallien sytytyspuolissa vikamahdollisuus ja takaisinkutsu (2005 alkaen) Autobild
    —Turboahdinvikoja vanhemmissa diesel malleissa Autobild
    —Pyöränripustus takana saattaa pettää tukivarsien halkeaman vuoksi vanhemmissa malleissa, Autobild
    —Ratti tärisee, koska isot toleranssit jarruissa, pyöränlaakereissa ja pyörissä (vm 2004 asti), Autobild

    Kyllä saa pitkän listan jos haluaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit