Uusi MB C-sarjalainen tulossa ja aika hyvältä näyttää!
Hybrid, missä 25kwh akku ja luvataan 100km sähköinen range on jo tosi kova!
Akku on vielä litteä pohjan alla, eikä enää sellaista pattia niinkuin nykyisissä Mersuissa
Nyt on tulossa aika hyvä laite paperilla ja kuvissa ainakin
Hyvän kuuloiset lukemat hybridillä. Jos vieläsähköpuolen talvikäyttö ja suorituskyky ovat kunnossa, niin aika vähän jää parannettavaa. Eräs palstan häirikkö aikoinaan räyhäsi, kuinka isot moottorit tulevat aina säilymään saksalaisten tehomalleissa. Edellisellä kerralla iso V8 vaihtui pieneen V8:iin ja nyt näköjään C-Klassesta katosivat kokonaan yli 4-sylinteriset moottorit.
Mahtaako tuo 25 kWh olla brutto vai netto? En nopealla googlauksella löytänyt tietoa ja MB:n esittelysivukin keskittyy kaikkeen epäolennaiseen fiilistelyyn lukujen sijasta.
On kyllä todella kiinnostava malli kaikin puolin. Tykkään nykymersujen muotoilusta, sisätiloista erityisesti, ja tämä on erittäin onnistunut.
Vahvasti harkintaan jos ei seuraavan autonvaihdon aikaan ole (jostain syystä vieläkään) tarjolla sopivia sähköautoja. Onhan se vähän pieni, mutta toisaalta omat lastenvaunu- ja turvaistuinvaatimukseni ovat siinä vaiheessa toivottavasti vähän keventyneet.
Kai se brutto on, kun WLTP-range on "vain" 100 kilometriä.
Ainoa harmi uudessa C-sarjassa on ilmajousituksen poistuminen lisävarustelistalta.
Jostain luin että se on vakiona ainakin lataushybridissä - mutta tais olla vain taka-akselilla.
Näin luulen itsekin. Eli netto lienee jotain 22 kWh luokkaa? Tuolla pitäisi satku taittua useimmissa olosuhteissa, mahdollisesti jopa selvästi enemmänkin. Huonoimmillaankin pitäisi päästä sellaiset 60 km. Eli vaikuttaa varsin passelilta paketilta leijonanosan päivittäisiin perusajoihin.
Jostain muistelen lukeneeni, että tuossa olisi CCS-pistoke. Toivottavasti pikalaturit säilyvät aikaveloitteisina, etteivät plugarit ala turhaan valloittamaan niitä.
Lisään listalle vielä ainakin Suomessa vakiovarusteiset Ultra High Beam LEDit ja uudet bensamottorit ja vakiovarusteisen 11 kW latauksen, joka toimisi jo hyvin kotilataajalle, jota ei pikalaturien sijainti isommin kiinnosta.
Jos Ceen teho-LEDien toteutus on sama kuin sen aiemmin jo saaneissa S- ja E-sarjoissa, se tarkoittaa TM valokuvion mittaukseen lisälehteä yli 250 metriin ja lisävaloasennusten päättymistä jopa meidän huushollissa.
Mersun aiemmat hybridit ovat olleet meillä ehdottomasti kieltolistalla tavaratilan kyttyrän vuoksi, mutta nyt lattia on tasainen. Lisäksi epäluotettava kroonisesti jakopäänsä kalliisti hajottava M271/M274 bensamoottorisarja on vihdoin päässyt pahasti liian pitkän elinkaarensa jälkeiseen lepoon ja polttomottorina on jo kestäväksi havaitun uuden OM654 dieselin bensaversio M260/M264 (nimitys vaihtuu riippuen siitä asennetaanko kone pitkittäin vai poikittain).
Mersuforumilta näkee että Mersulla on hybridin pakkaskäytössä vielä opeteltavaa, mutta toisaalta aiheeseen perehtyneitä ammattilaisia bitin taluttajia löytyy tuttavapiiristä sen verran hyvin, että eiköhän tuohonkin jollain ajalla löydy toimiva ratkaisu, ellei asia ole jo valmiiksi kunnossa?
Mersun ilmajousitus oli aiemmin erittäin kallis ylläpidettävä isoilla ajomäärillä, mutta nykyisin on saatavana laadukkaita korvaavia osia kohtuuhintaan. Jopa niin kohtuuhintaan, että yhdellä vanhan Volvon Nivomatic tasonsäätöiskunvaimentimen hinnalla saa suunnilleen kaksi ilmajousta Mersuun.
Kun korihylsykin kasvaa entisestään, uusi Cee uhkaa nousta esteeksi aiotun "vielä kerran turbodiesel" E 220d farkun hankinnalle? Tavaratilan kokoinen varaus tälle ajatukselle kyllä vieläkin jää. Mökkimatkalle pakkaamista sedaniin ja pikkufarkkuun on nyt harjoiteltu sen verran, että seuraavaksi pitää olla tavaratilaa kunnolla.
Mersu on varannut yleensä aika isojakin käyttämättömiä reservejä noihin hybridien akkuihin. GLE:ssä muistaakseni reserviä on 25 prosettia buttokapasiteetista.
Itse en oikein arvosta koko hybridin pikalautausta. Melko tarpeeton varuste. Tuollainen hybridille pitkä sadan kilometrin rangekin on aivan liian lyhyt matkalla latausväliksi ja suhteellisen pieni akku ottaa sen verran vähän tehoa vastaan, että tauko- ja ajotuntien suhde on kurja, eikä pakottavaa tarvetta pikalataukselle täyssähköauton tavoin ole. Tuon Mersun tapauksessa pikalataus auttaisi lähinnä silloin, kun yli sadan kilometrin matkalla olisi pitkä tauko sopivasti hinnoitellun pikalturin äärellä. Reunaehtoja alkaa olla sen verran paljon, että piklatauksesta on iloa vain harvoin.
Toinen epäilykseni kohdistuu edeltäneen mallin tahallisen pienentämisen mahdolliseen toistumiseen tuoteprofiloinnin vuoksi?
Hyvä juttu, jos Daimler uskalsi tehdä reilusti V60 tyylisen keskiluokkaisen auton silläkin uhalla että se saattaa syödä isomman mallin markkinoita. Edeltäjän sisätiloista on vaikea uskoa, että korihylsyn ulkokuori on W124 taksin kokoinen.
Saas nähdä onko uusi C yhtä meluisa kuin edellinen malli.
Ei näille Suomen teille löydy oikeasti hiljaista autoa ilman toimivaa vastamelujärjestelmää (S sarjan mersunkin rengas äänet kantautuvat meidän teillämme ohjaamoon). Hiljaisimmilleen päästään loppukesästä kun edellisen vuoden nastatuhot ovat siloittuneet ja ennekuin hätäisimmät rupeavat taas teitämme nastoilla jyrsimään. Toki rengasvalinnallakin on merkityksensä - "sporttiinen" matalaprofiilirengas ääntää aina.