Automainosten tiedoissa ei mainita öljyn kulutusta!
Pitäisi ilmoittaa sallitut toleranssit.
Huoltamoiden kommentit vaihtelevat 2 desistä 1 litraan per 1000 km.
Mikä on totuus?
1960-2000 vuosina tehdyt uudet autot eivät kuluttaneet öljyä.
Jos sallittu suositus vaikka litra per 1000 km niin mitä merkitystä enää on öljynvaihtovälillä kun öljy 15000 km aikana vaihtunut monta kertaa.
Jos kuluu vaikka 2 dl 1000 kilometrillä niin se tarkoittaa 2 litraa 10000 kilometrillä.
Ja öljykanisteri ajossa oltava takaluukussa…..Kuluttaja- asiamiehen tulisi puuttua asiaan.
TM voisi tehdä aiheesta perusteellisen kuluttaja ystävällisen artikkelin. Kiitos jo etukäteen.
Eipä sitä mainoksissa varsinkaan kannata "mainostaa", takavuosina auton manuaalissa tieto oli. En tiedä onko enää?
Tosin toleranssi oli annettu niin isoksi, ettei sillä oikeastaan ollut merkitystä minkään takuun kannalta. Eli luokkaa tuo 2l/ 10tkm.
Mutta eihän huoltovälillä uusi auto saisi kuluttaa yli lisäystarpeen.
Onko eri merkkien osalta tietoa.
Volkkari, Hyundai tai Skoda.
Onko todella niin, että,öljykanisteri takakonttiin???
Mitä,sanoo TM toimitus asiaan, onko tutkittu?
Autothan "saavat" kuluttaa öljyä hirveästi. Autonvalmistajien "ohjeellinen" öljynkulutus on usein luokkaa 0,5-1 l/1000km. Luku on noin suuri siitä syystä ettei valmistajille tule kustannuksia takuukorjauksista. Useimmat autot nähdäkseni oikeasti kuluttavat kuitenkin sen verran öljyä ettei kulutusta huomaa mittatikkua seuraamalla öljynvaihtovälillä - näin ainakin asia on kaikissa omissa autoissani joista vanhimman mittarissa on jo 318000 km. Periaatteessa aivan uuden auton "pitäisi" viedä öljyä enemmän kuin "sisäänajetun" eikä kohtuullinen öljynkulutus edes ole muutenkaan välttämättä mikään merkki viasta. Ajamani TDI-DSG:n "vakiovarusteeksi" tosiaan kuului uutena litran öljypurkki takakontissa, mutta eipä sitä ole tarvinnut käyttää - ehkä ajotyylini on sen verran reipas ettei männänrenkaisiin ole kertynyt öljynkulutusta aiheuttavaa karstaa?
https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-konsernin-ea888-bensiinimoottorit-ovat-oljysyoppoja-tekniikan-maailma-purki-moottorin-ja-selvitti-miksi/
Uusimman yhä tuotannossa olevan moottorin käyttöohjekirja oli pöydällä ajoavustimien toiminnan opiskelemiseksi, joten kurkkasin mitä sanotaan öljystä. En löytänyt Mercedes W213 E-sarjan käyttöohjeesta mainintaa hyväksyttävästä öljyn kulutuksesta.
Mercedes toi uuden OM654 dieselmoottorin tänään tuotannossa olevan W/S213 facelift E-sarjan edeltäjään pre-facelift W/S213 malliin. Taksimiesten tietotoimisto tietää jo kertoa useiden yksilöiden kuluttavan jonkin verran öljyä uutena, mutta yleensä oppivan tavoille jo muutaman huoltovälin kuluessa. Meille käytettynä 45.000 km ajettuna tullut yksilö saattaa olla juuri siinä kohdassa sisäänajoprosessia, jossa kulutus normalisoituu merkityksettömäksi.
Junge Sterne takuuehtojen mukaisesti edellisen omistajan ajama 7 kk / 16.000 km jätti niin vähän jäljellä olevaa huollotonta aikaa, että myyjäliike teki seuraavan huollon jo ennakoivasti ja auto tuli meille suoraan huollosta. Tästä meillä ensimmäisestä huoltovälistä on nyt ajettu 17.000 km ja öljyn pinta on vajonnut selvästi. Saattaa olla, että huoltovälille joutuisi lisäämään hieman, ellei aika olisi loppumassa ennen huoltovälille sallittua 25.000 km ajomäärää. Tämän auton peräkonttiin uuden moottorin tunnettua öljynkulutustaipumusta ennakoiden ostettu öljykanisteri on toistaiseksi avaamatta, mutta en lyö vetoa ehtiikö auto antaa öljynlisäyspyyntöä ennen huoltovälin täyttymistä vai ei? Tämä uusi on ehtinyt seistä liikkeessä osan huoltovälistään, joten odotan mielenkiinnolla miten jatkossa oletettavasti täysillä kilometreillä ajettavalla huoltovälillä käy?
Edeltäneen nelosdieselin OM651 ja sitä edeltäneen OM646 tapoihin ei kuulu merkittävä öljynkulutus alle puolen miljoonan ajomäärällä.
Aikoinaan oli BMW M5 V10 koneella.
Siinä oli sallittu öljynkulutus mainittu ja se oli jotain 1,5l/1000km.
Kysyttiin, että aika paljon saa lintta viedä öljyä.
Vastaus oli, että jos ja kun Mvitosella höylätään moottorirataa nilkka suorana, niin öljyä saattaa mennä vielä enemmän kuin se mainittu 1,5l/1000km
Joten bemarilla oli varauduttu auton eri käyttöolosuhteisiin
Ei tuohon tarvita edes MViitosta. Nelosdieselinkin öljynkulutus kasvaa kun Keski-Euroopan lomalla ajetaan tuntikausia Suomessa sopimattomalla nopeudella. Jopa pomminkestävä OM646 alkaa kuluttaa öljyä havaittavasti kun ajo-ohjeena on ettei mennä kovin paljon yli 160 km/h.
Miksei uuden auton ostajia informoida öljyn kulutuksesta.
Jos ostan uuden auton, vaadin kirjallisen paperin maksimi kulutuksesta ennen maksua.
Kuka ostaa köytetyn auton joka tehtaan siunauksella voi kuluttaa 10-20: litraa öljyä 10000 kilometrillä….
No uudet autot siis uudet eli sähköautot ei paljon kuluta öljyä.
Olen ajanut uusilla työsuhdeautoilla 15 vuotta, kolmen vuoden vaihtovälillä. Yhteen piti ennen ensimmäistä huoltoa lisätä vähän öljyä, muuten ei ole tarvinnut.
Tämä on tietysti vain anekdootti, eikä tästä voi vetää mitään johtopäätöksiä.
Niin, pyydätkö samalla todistuksen että jarrupalat kestävät 100tkm? Taunus vei aikoinaan 2-4l/100km muttei liiemmin vielä savuttanut Ja parempi öljy pysyy paremmin koneessa kuin huuhaa öljy,
laita mobilin öljyä jos nyt jotain muuta ja seuraa kulutusta...
Noista öljyistä ristiriitaista tietoa.
Mikä,paras A5 öljy viskositeetiltaan?
Nykyään autot on vähän muuta kuin Taunus. On paljon autoilijoita jotka eivät osaa tarkistaa öljyjä ja sitten on autoja noissa ei ole edes öljyn mittatikkua vaan pintaa mitataan antureilla ja kuskia infotaan jos öljynpinta on liian alhaalla. Öljä ei voi paljoa kuluakaan jos öljynvaihtoväli on 30.000km LL öljyillä.
Taunuksella ei voinut kovin pitkään ajaa öljyä lisäämättä, jos sadan kilometrin välein kului kaikki pois.
Moottoriin kannattaa laittaa sitä öljyä mitä käyttöohjekirjassa neuvotaan tai öljy-yhtiöiden tietokannat (nettihaku) neuvoo. Viskositeetti on vuodenajasta riippuvainen - jos öljyä kuluu, kesäkuumilla voi laittaa vähän korkeampaa viskositeettia ellei ole erityistä syytä pitäytyä ohuissa (0W) öljyissä. Joissain autoissa on hydraulisia nostimia yms. jotka eivät siedä muita öljyjä kuin valmistajien suosittelemaa.
Mikä luku ilmoittaa viskositeetin ja mitä tarkoittaa esim 0-30?.
A luokan öljyä ainakin pitää olla.
Onko Mobil 1ESP,LV 0W-30 hyvä öljy esim Hyundaihin????
Joku kehuu Castrolia..toinen jotain muuta, saako Motonetista hyvää öljyä?
Öljyn viskositeettia mitataan sen virtauksen vastustuksella. Öljyn viskositeetti määritellään kahdella numerolla. Ensimmäinen numero päättyy kirjaimeen W, joka merkitsee talvea (winter). Tämä numero liittyy öljyn virtaukseen kylmänä, esimerkiksi moottorin käynnistyksen yhteydessä. Toinen numero viittaa öljyn virtaukseen moottorin normaaleissa käyttölämpötiloissa.
Mitä pienempi numero, sitä paremmin öljy virtaa. 5W-30-öljy siis virtaa helpommin kuin 10W-30 käynnistyslämpötiloissa ja 10W-30-öljy virtaa helpommin kuin 10W-40 moottorin normaaleissa käyttölämpötiloissa. Tämä on tärkeää, sillä moottoriöljyt luontaisesti paksuuntuvat viiletessä ja ohenevat lämmitessä. Ohuet, matalan viskositeetin öljyt virtaavat helposti moottorin osien suojaamiseksi kylmissä lämpötiloissa. Paksut, korkean viskositeetin öljyt sopivat tyypillisesti paremmin säilyttämään öljykalvon vahvuus moottorin suojaamiseksi korkeissa lämpötiloissa.
Kiitos.
Vielä: valmistajan suositus Hyundai i20 on shell helix ultra AH 5W-30,,tai
Helix ultra A5/B5 0 W30
Onko ok? Onko parempaa myynnissä? Saako Motonetistä?
Käykö Mobil 1ESP LV 0E-30 myös???
Kiitän vastauksista jo etukäteen
Castrol 0-5W-30-40 BMW 520i / Castrol 10W-60 BMW M5. Näillä esimerkeillä homma pitäisi ruveta aukeamaan.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2281/548637/Moottorioljyt
Näyttäisi Motonetin valikoima verraten kattavalta, menet sinne sen autosi ohjekirjan kanssa, niin eiköhän oikea öljy löydy.
Mobil 1 öljyssä tuo ESP tarkoitti muistaakseni ns. LongLife laatua, eli sopii pitkille vaihtoväleille. Helix ultra a5/b5 0w-30 voisi olla myös LL-tuote.
Kaikkiin autoihin tuota LongLife öljyä ei kuitenkaan voi / kannata käyttää.
Ikivanha sääntöhän on, että moottoriöljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa. Jos kilometrejä kertyy vuodessa 30 000 km Longlife-öljyt ovat toimiva ratkaisu. Tärkeintä on varmaistaa, että käytettävän öljyn luokitus täyttää valmistajan vaatimukset.
Tuossa Castrolin hakukone.
https://www.castrol.com/fi_fi/finland/home/car-engine-oil-and-fluids/motor-oil-and-fluids-finder.html?customerType=retail
Mitä pienempi numero, sitä notkeampaa eli paremmin virtaavaa? Mitä lämpimämpää, sitä notkeampaa? Miksi notkeus kylmässä (W=winter) on pienemmällä numerolla (5) kuin lämpimän (30)?
0W-20-moottoriöljy on suunniteltu virtaamaan yhtä helposti kuin 0-painoöljy talvilämpötiloissa mutta käyttäytymään silti kuin 20-painoöljy moottorin täydessä käyttölämpötilassa. Tällä varmistetaan, että jopa kylmissä ilmastoissa öljy alkaa virtaamaan moottorin öljykanavissa heti ja mahdollistaa moottorin tärkeiden osien voitelun.
Onko niin, että öljynkulutuksen lisääntyminen olisi seurausta päästörajoituksista?
Näin automekaanikot väittää.
Eli touhu jää auton ostajan kontolle ja harmiksi.
Tästä pitäs,tulla iso uutinen.
Päästörajoituksilla poliitikot laittoivat autoinsinöörit polvilleen, tunnetuin seurauksin. Tämän vyyhdin perkaaminen on täysin kesken vaikka sanktioita jaettiin kovalla kädellä. Pakon edessä tehtiin vääriä valintoja. Uusimmat polttomoottorit ovat päästöiltään hienoja näyttöjä mihin uusilla tekniikoilla pystytään.
Ei ole. Koska tuolla periaatteella vanhojen autojen ei pitäisi kuluttaa yhtään, jos uudemmat olisivat alkaneet kuluttamaan.
Minun autoissani ei ole tarvinnut lisätä öljyä viimeisten 15 vuoden aikana. Autoissa on ollut alle 200 tkm mittarissa, eikä niillä ole juurikaan revitelty.
Audissa oli tyyppivika mikä aiheutti öljynkulutuksen lisääntymisen.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201710182200469303
Tässä on totta sen verran, että tunnetaan epäonnistuneita yrityksiä vähentää moottorin sisäistä kitkaa jotka ovat johtaneet kasvaneeseen öljynkulutukseen esimerkiksi huonosti valitun männänrenkaan rakenteen vuoksi.
Ei se ole uutinen, koska samaan aikaan öljyt ovat parantuneet ja moottorit suunnitellaan erilaisille öljyille kuin ennen, joten hyvin suunnitellun rakenteen ei ole mikään pakko kuluttaa öljyä sen enempää kuin ennenkään.
Tämä on pikemminkin meidän etumme, koska ne menetelmät, joilla lämpimässä ilmastossa alennetaan kulutusta koituvat meidän eduksemme poikkeuksellisen talvisissa olosuhteissamme. Ohuilla 0W öljyillä voideltavaksi suunniteltu moottori saa hyvän voitelun heti kylmäkäynnistyksen jälkeen eikä sitä "talviöljyä" tarvitse enää vaihtaa keväällä, koska mottori on kitkan vähentämiseksi suunniteltu käymään sillä myös kesähelteessä. Myös öljyluokituksen kuumaa päätä on vuosikymmenien kuluessa ohennettu ja siitä huolimatta turboahtimet kestävät nyt paremmin kuin koskaan ennen.
Samaan suuntaan toimivat säleikön ilmavirranohjaimet. Niiden tavoite on optimoida auton aerodynamiikkaa vähentämällä ilman virtausta moottoritilassa aina silloin kun se suinkin on jäähdytyksen kannalta mahdollista. Tuo logiikka sopii varsin hyvin Suomen talvessa ajettavaan dieseliin, joka liikkuu suuren osan talvesta koko ilmanotto termostaatin sulkemana.
On muitakin autoja tai oikeammin moottoreita kuin Audi (VW) jossa öljyä on kulunut, mutta se on sen verran herkkä paikka ja aiheuttaa helposti älämölöötä niin ehkä moottorin suunnittelijat ovat keskittyneet siihen enemmän. Jos öljy on 0W30 LL ja tarkoitus on vaihtaa 30 tonnin välein niin aika tiivis paketin pitää olla ettei öljyvalo syty tava-käyttäjälle yllättäen.
Ei meillä ole mihinkään autoon tarvinnut lisäillä huoltovälillä, jotka ovat vaihdelleet 10.000 - 25.000 km välillä. Vain Volkkarissa oli 30.000 km, eikä siihenkään tarvinnut öljyä lisäillä vaikka se pysähtyikin omatoimisesti ylimääräiselle varikkopysäkille kesken huoltovälin milloin mistäkin syystä (jarrut, kytkin, pyöränlaakeri).
Ehkä ne sitten ovat noita tiiviitä paketteja, ainakin ensimmäiset 300.000 km?
Vaihdoin n. 10 kk sitten Volvoni MB E350 e-autoksi, vm. 2017. Vaihtohetkellä ajettu vajaa 60 tkm. Auton moottorin tyyppi on M274. Keskustelupalstoilta olen lukenut että öljyn kuluttamisen sijaan tuo lisäisi öljyn määrää. Myös merkkihuollosta vahvistettiin että niin voi käydä, jos ajetaan vain lyhyitä matkoja jolloin moottori ei ehdi lämmetä. Niinpä olenkin tarkkaillut useasti öljyn määrää. Ei ole lisääntynyt, mutta ei myöskään vähentynyt. Tarkkailujakso 3.8.-21 - 23.1. -22 lähes 10 tkm. Öljynä on merkkihuollon laittama Nesteen 5W-30, MB 229.5 hyväksyntä. Ajan sekä lyhyitä että pitkiä matkoja
Tuon moottorin mittatikun luenta taitaa olla "taiteen laji". Pikainen lukeminen tuottaa tulokseksi huomattavasti lisääntyneen öljyn määrän. Huolellinen mittapään kuivaaminen, MB:n ohjeen mukainen mittaus ja sitten tuloksen tarkastaminen hyvässä valossa siten että luetaan mittapäätä eri kantailta antaa jossain asennossa tuloksen jonka mukaan öljyn määrä on ok. Luentaaa hankaloittaa myös mittapääm väri. Sehän on ruskea. Ainakaan minun autossani öljyn taso on ylärajalla ollut viimeisimmän vaihdon jälkeen.
Aiemmista autoistani ajomäärien >200 tkm jälkeen jouduin lisäämään öljyä. Noihin km-lukemiin pääsin ilman öljyn lisäystä.