Kun te siellä TM:ssä testaatte kaikkea mahdollista, testatkaapa myös nykyiset autohuollot. Olen kurkkuani myöten täynnä, että autoa ei saada määräaikaishuollossa kuntoon, vaan se pitää roudata uusintahuoltoon saman vian vuoksi jopa 2 - 3 kertaa. Nykyään asiakasta ei uskota yhtään. Mitään ei osata itse päätellä, vaan sokeasti tuijotellaan olemattomia vikakoodeja; Varaosat tilataan poikkeuksessa Ruotsista, koska Suomessa ei varastoida enää mitään. Asiakas vie autonsa kerta toisensa jälkeen kiltisti uusintahuoltoon ja vuokraa itselleen vielä sijaisautonkin. Kuka tämän lystin maksaa? No asiakas, tottakai ja vielä etsii kalenteristaan vapaan aukon tälle piirileikille kerta toisensa jälkeen.
Olen huollattanut KIA Optimani Delta-autossa ja huoltohistoria on surullista katsottavaa:
1) automaattilaatikko ei ole toiminut kunnolla uudesta lähtien, mutta lootaa ei saada kuntoon, kun auto ei ilmoita vikakoodeja. Asentajakin kyllä totesi vian, mutta mitään ei tehdä. 4 vuotta seurantaa ja valitusta, mutta vika pysyy.
2) Pyysin pari huoltoa sitten vaihtamaan takalasin pyyhkijän, mutta niitä ei ollut Suomessa.
3) Auton kattoluukku hajosi ja onneksi aika korjaukseen löytyi suhteellisen nopeasti. Luukku korjattin, mutta se ei tullut kuntoon. Vaati 3 reissua ennen kuin luukku jälleen avautui ja sulkeutui normaalisti. Ehdotetiin jo, että koko luukun mekanismi olisi pitänyt vaihtaa, mutta lopulta luukku alkoi toimimaan, kun sen kiskot puhdistettiin ja voideltiin.
3) Autosta hajosi 12 V akku ja uutta tilattiin Ruotsista, kun Suomessa ei tietenkään sitä ollut. Tulos: tuli väärä ja sitten taas odotettin yli 1 viikko. Vihdoin saatiin oikea, joka asennettiin paikoilleen. Hinta yli 270 €, vaikka aiemmin luvattiin akun sentään menevän takuuseen. Ei mennyt, kun takuu oli juuri umpteutunut. Motonetin akkua ei saanut laittaa, koska autosta olisi hävinnyt takuu. Auto oli hangessa n. 1 kk ennen kuin sillä pääsi jälleen normaalisti ajamaan. Vaadittiin kolme huoltokeikkaan ennen kuin auto saatiin ajokuntoon.
4) Viime vuonna auton latausportin kytkin antoi virheellisen tiedon siitä, onko luukku kiinni vai auki. Vika korjattiin uusintahuollossa, mutta samalla rikottiin kytkimen tiiviste. Pyysin tämän vuoden huollossa, että tiiviste uusitaan. Samalla kerroin, että luukku ei mene aina kiinni, vaan sitä joutuu yrittämään useamman kerran. No, tiiviste korjattiin uusintahuollossa (ensimmäissä huollossa ei voitu, kun ei ollut varaosaa), mutta luukulle ei tehty mitään. Nyt luukku sitten sojottaa auki, eikä suostu sulkeutumaan. Pisteenä i:n päälle huoltomonitorikin oli jätetty nollaamatta. Huollon kommentti: "Tuotko auton meille uudelleen huoltoon." Kolmas kerta toden sanoo?
Se, että auto viedään huoltoon, ei välttämättä ole kovin yksinkertainen toimenpide henkilölle, joka käy töissä. Yksinkertasimmillaankin aikaa palaa vähintään 1,5 h per suunta ja sitten pitää vielä saada oma liikkuminen järjestettyä silloin, kun auto on huollossa. Vuokra-autollahan noista selviää, mutta alkaa todella sylettämään, kun varataan vuokra-autoa 3 kertaa syyn vuoksi, joka olisi pitänyt hoitaa kerralla kuntoon. Jos edes vuokra-auton saisi ilmaiseksi uusintahuollon ajaksi, menettelyn voisi jotenkin ymmärtää, mutta tällaista touhua ei.
Vaimollani on paljon parjattu Tesla. Sitä ei ole huollettu 2,5 v aikana kertaakaan, mutta on korjattu kerran, eikä takaisin tarvinnut viedä. Jossakin sentään vielä osataan. Ja sanotaan nyt tämäkin: KIA ei ole ensimmäinen autoni, jota on kulutettu huoltohalleissa. Opelissa oli sama ongelma: varaosia ei saanut Suomesta, vaan ne tilattiin aina Ruotsista - ja sehän viimeistään takaa huoltorallin.
Testaaminen voisi olla taas ajankohtaista, vaikka epäilenkin että ongelma ei ole Ruotsi eikä huoltotoiminta yleensä vaan jonkin yrityksen valitsema toimintatapa.
Noita huoltoja on testattu vuosien varrella eikä siitä mitään hyötyä ole ollut. Perusperiaatteena pitää vain olla, että mitään ei saa huollattaa, ellei osaa itse korjata sitä huollon jälkeen kuntoon. Varaosien saatavuudessa ei ole yhtä hyvää keinoa olla tyytyväinen asiakas, mutta saa ainakin itse päättää mitä vaihtaa, jos jotain saa ostaa.
Kuulostaa hyvin tutulta. Ostin viime keväänä Deltasta Opel Amperan. Ämpärissä syttyi moottorin vikavalo eka reissulla pohjoista kohti ja koska mallia ei tuoda Suomeen tai enää valmisteta niin kukaan ei osaa mitään ja osia ei ole missään. Summa summarum auto meni 200km päähän Ouluun huoltoon.
Sain sentään sijaisauton tilalle koska kaupoista oli kulunut alle viikko. Noh soittelin seuraavalla viikolla Deltalle Ouluun että koska se alkais Ämpäri olla valmis. Ei kuulemma löytyny vikaa, aikoivat tutkia lisää. Auto meni huoltoon huhtikuun puolivälissä, takaisin se tuli lokakuun alussa. Koko tuon ajan ajoin huollon sijaisautolla, joka oli perus bensa vehje eli se siitäkin säästöstä plugarilla ajamisessa. Kesän aikana soitin liikkeeseen kolme kertaa joka viikko, ekan kuukauden jälkeen jouduin vaihtamaan myynnin numeroon ku huollosta ei minulle enää vastattu.
Laitoin Ämpärin myyntiin samaa päivänä kun sain sen takaisin huollosta. Mitään noin eksoottista en enää ikinä aio ostaa. Jos sitä ei voi huoltaa paikkakunnalla niin turha kait tuota on ostaakaan. Tilalla on nyt Skoda Yeti, kallishan seo ajaa, mutta ainakin sillä saa ajaa ja huollot hoituu missä tahansa nyrkkipajalla joka ymmärtää mitä 10v bensakone touhuaa
Tldr: taitaa olla niin että Eksoottisemmat Plugarit on syytä jättää kauppaan jos paikkakunnalla ei ole liikettä joka niitä myy uutena.
Ps. Mitsubishin PHEV on toiminu ainakin täällä jo 3v ilman ongelmia. Ainakin vielä
Automerkin ja mallin suosio ja jälkimarkkinoinnin laajuus on aika tärkeitä asioita, varsinkin, kun autossa on takuu.
Ei minua huvittaisi viedä autoa merkkiliikkeeseen omaa asuinkuntaa kauemmaksi, varsinkin, jos siihen pitäisi uhrata loma- tai palkaton vapaapäivä, huonossa tapauksessa useampia.
Mutta jokainen ostaa itselleen mieluisan auton ja huollattaa sitä itselleen parhaimmaksi katsomalla tavalla ja kantaa myös itse taloudellisen ja ajankäytöllisen vastuun.
Pahimmillaan auto rikotaan määräaikaishuollossa kuten kävi molemmille autoilleni pari vuotta sitten. Toisesta rikottiin hyvin toimiva ilmastointi ja toinen tärisi kuin horkassa kun ajoin huollosta pois.
Se on täysin tekijästä kiinni, täytyyhän ne huollot tehdä.
Vein BMW viralliseen määräaikaishuoltoon vuosia sitten Helsingissä. Jouduin ottamaan ilmanputsarin kannen pois jostain syystä noin 1000 km huollon jälkeen. Putsarissa oli törkyä oikein kunnolla, lienee unohtunut koko vaihto mutta kuitissa se oli mainittu. En ole sen jälkeen autoa sinne vienyt. Tyypillinen vaihdetaan öljyt, suodattimet, nollataan huoltomuistutin - 400-500 € siitä on aika summa, alkuperäistä vastaavat osat ja öljy maksaa alle 200€, nosturilla huoltoon menee alle tunti.
Kyseessä voi olla erehdyskin, mutta perinteisesti tuota kutsutaan autojen kohdalla valohoidoksi.
Yleisellä tasolla voi vain todeta, että niin kauan kun säännöksillä ei edellytetä/pakoteta korjaamotoimintaa jokaista korjausta tai huoltoa koskevaan jälkitarkastukseen, niin laatu ei parane !!
Vrt. Ilmailuhuolto !!
Voidaan lisätä, edellyttää tai jopa pakottaa korjaamot tekemään kaikenlaista, mutta ollaanko siitä valmiita maksamaan lisää?
Tilatun ja maksettavan työn saa tehdä väärin ja hutiloiden, jos sen tekemisestä oikein ja huolellisesti ei maksa lisää?
Kaupallisia autokorjaamoja vaivaa yleisesti puutteet prosessin hallinnassa !
Merkkikorjaamoiden autoihin tehtävät huoltotoimenpiteet ovat tarkasti määritelty eri automallien ja ajettujen kilometrien mukaisesti ! Nämä toimenpiteet ovat pääosin auton valmistajan määrittelemiä !
Pulma on se, että jokaista huolto ja korjaustyötä ei varmisteta ja tarkasteta jälkeenpäin erillisen tarkastajan toimesta !
Lopputuloksena ei ole pelkästään puuttuvia työvaiheita vaan myöskin (petos) asiakasta kohtaan, koska veloitus kuitenkin tapahtuu koko toimenpiteestä/huollosta !!
Nii !!
Kyllä. Saman merkin merkkihuolto eri liikkeissä voi olla hyvinkin eri tasoista. Nyt käyttämäni liikkeen osalta olen tyytyväinen. Auton toistaiseksi ainoa varsinainen vikakin tuli korjattua, vaikka vähän ennen huoltoa sovittiin tehtäväksi vain vian etsintää, jotta huollon yhteydessä on osat tilattuna. Noh, yllättäen tuo osa, mikä ei kuulemma ole tyyppivika, löytyi hyllystä ja vaihdettiin samantien.
Voi olla, että muutama juttu vaikuttaa. Ollaan pienehköllä paikkakunnalla, jossa ihmiset tuntee toisensa. Liikkeen omistaja on yksityinen henkilö, joka työskentelee ko. liikkeessä eli homma pyörii tämän omilla kasvoilla. Autokin on ostettu ko. liikkeestä. Ehkä suuressa ketjufirmassa on helpompi olla vaan töissä laskuja kirjoittelemassa.
Sekin tietysti helpottaa, ettei mitään vaikeita automaattivaihteistovikoja ole ollut.
Ruotsilla viittasin siihen, että Volvonkin varaosista suuri osa tulee Ruotsista, mutta ainkin silloin kun meillä oli Volvoja aktiivipalveluksessa, ammattiliikenteen tarvitsemien osien lisäksi myös yksityiskäytössä olevan Volvon osat tulivat vaikka lentorahtina Pohjois-Suomeenkin ettei auto joutuisi odottamaan kriittistä osaa vuorokautta pidempään.
Pienen paikkakunnan lisäksi myös omaan merkkiinsä oikeasti erikoistuva liike osaa yllättää positiivisesti tuntemalla oman merkkinsä tyyppiviat ja haavoittuvuudet. Niiden hoidossa opastetaan auliisti, myös tehtaan omia parempilaatuisten korvaavien osien kanssa. Jos tehtaan alustan osia vaihdetaan päivittäin vähäisellä ajomäärällä, virallisesta merkin edustuksesta vapaa asiantuntija voi kokemuksensa perusteella kysyä haluaako asiakas mieluummin tunnetun tarvikevalmistajan paremmin kestävän korvaavan osan.
Merkkikerhon alennus tulee kaikista osista laitettiinpa alkuperäistä tai tarvikeosia. Aikaa tilattaessa otetaan ensin yhteystiedot ja auton tiedot ja hetken kuluttua soitetaan takaisin tarjous kun juuri meidän auton koko aiempi huoltohistoria on tarkistettu tehtaan digitaalisesta huoltolokista, jonka perusteella seuraavan huollon tehtävät työt määräytyvät. Minusta tämä on nykyautojen kanssa oikea prosessi. Kun autoissa on sekä ajomäärän että ajan perusteella aikataulutettuja töitä, ei tarkasti oikeaa ohjelman mukaista huoltotarjousta voi edes tehdä pelkän iän ja ajomäärän perusteella vaan ensin pitää katsoa missä kohdassa huolto-ohjelmaa mikäkin komponentti on menossa. Kysyttiin myös haluanko täyttää Ad-bluen itse vai laitetaanko sekin saman tien huollossa. Oli viime huollossa niin edullinen täyttö, että pyysin senkin että auto lähtee saman tien tavoittelemaan seuraavaa täyttä huoltoväliä.
Sehän on tietenkin aina mahdollista, että testeriin kytkettäessä auto kertoo vielä jotain sellaista yllättävää, jota ei aiemmasta huolto-ohjelmasta voinut päätellä, mutta näistä löydöksistä sovitaan sitten erikseen.
Tästä minulla on hyvää kokemusta merkkiliikkeestä.
Käytettynä ostamani auton automaatti alkoi kiukutella eikä suostunut käyttämään turbiinin lukitusta. En edes tiedä, mitä autolle tehtiin, koska Veho lähetti laskun suoraan vaihtoautotakuun kustantavalle Daimler rahoitukselle. Minulle tuo vuosien takainen episodi näkyi yhtenä aikaistettuna vaihteistoöljyn ja suodattimen vaihtona. Siitä eteenpäin auto on noudattanut normaalia öljynvaihtoväliä, eli vaihtoväli siis resetoitiin tuossa ennenaikaisessa laatikon öljypohjan avaamisessa.
Se oli sitten kalliimpi huti, että sama liike vaihtoi eri tilanteessa väärän diagnoosin perusteella kalleimman autosta löytämänsä osan, jolla ei ollut mitään tekemistä halvan sensoriongelman kanssa. Nämä ovat vaikeita tapauksia, kun autolle on jo tehty jotain ja sitten osoittautuukin, että väärin arvattu. Mutta näitä nyt vaan sattuu väkisinkin :-(