Milloin vaihtaa kitkarenkaat alle?

22 kommenttia

Kesärenkaat alkavat kovettua alhaisissa lämpötiloissa, eikä pito ole sama kuin lämpimämmässä.

Missä lämpötilassa alkaa kitkarengas olla, varsinkin jarrutuksessa, parempi kuin kesärengas?

Kun maa on jäässä, on asia aivan selvä. Varsinkin Etelä-Suomessa lämpötila saattaa olla pitkiä aikoja hiukan nollan yläpuolella ja silloin miettii, että milloin pitäisi vaihtaa kitkarenkaat alle.

Rengastesteissä tutkitaan kaikkia ominaisuuksia, mutta lähinnä ajattelen jarrutusmatkaa.
Se kuitenkin lienee kriittisin, väistöominaisuudet eivät ehkä ole niin kriittisiä, kun äkkijärrutuksessa ei hirveästi väistellä vaikka ABS antaakin siihen jonkinlaisen mahdollisuuden.

Nastarenkaita en tähän ottanut, koska niistä minulla ei ole kokemuksia pitkään aikaan.

En myöskään ota kantaa siihen, että kumpi on parempi, nasta vai kitka. Sen saa jokainen itse päättää.

Näitä asioita toivoisin rengastesteissä myös tuotavan esiin.

  
  • muokattu 14.10.2023 17:09

    Kesärengas taitaa olla asfaltilla parempi kaikissa lämpötiloissa? Kitkarengas taas jäällä, lumella ym. veden jäätyneillä olomuodoilla samoin kaikissa lämpötiloissa.

      
  • Kesärenkaat on suunniteltu +7 asteen yläpuolelle.
    TM 5/2017 mittaa +5 asteessa kesärenkaita, ja jarrutusmatka pitenee silloin n. 3 metriä. Muistaakseni on ollut jotakin vastaavia vertailuja, mutta talvirengastesteistä voi kesärengasverrokiksi ottaa parhaan asfalttirenkaan, joka yleensä on vastaavasti heikko jäällä ja lumella.

    Optimaalisin olisi keski-eurooppakitka kun sää kylmenee ja ajoittain sataa vettä, ajoittain lunta. Mutta pohjoismaisia talvirenkaita käytetään kun tiet ovat ajoittain jäisiäkin, joten ne ovat astetta huonommat asfaltilla.

    Kitkojen ja nastojen eduista voi mainita että kitkat saa laittaa alle jo tänään, kun taas nastojen osalta pitäisi odottaa talvisia olosuhteita, eli " jos sää tai keli sitä edellyttää", tai marraskuuta. Sitä ei tieliikennelaki 106§ määrittele onko yöpakkanen säätä tai keliä joka edellyttää liukuesteitä renkaissa.

    Oikea aika kitkarenkaalle on se että ne on alla vähän ennen kuin alkaa esiintymään mustaa jäätä, ja joitakin päiviä ennen ensilumia että renkaan pinta ehtii hieman karhentua puolen vuoden säilytyksen jälkeen.

      
  • Moottoritie on kuuma ja rengas vielä lämpimämpi. Viileä ilma alentaa rengaspaineita ja rengas lämpenee hiukkasen enemmän. Ehkä kesärengas toimii ainakin plussakeleillä.

      
  • Alle silloin kun ostaa. Pois silloin kun pintaa on 4 mm tai vähemmän. Merkki pitää olla nyt Goodyear ice3.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Alle silloin kun ostaa. Pois silloin kun pintaa on 4 mm tai vähemmän. Merkki pitää olla nyt Goodyear ice3.

    Paljon väliä?

      
  • 6 kk?

      
  • muokattu 22.01.2024 16:35

    Minä vastaan otsikkoon tämäntalven kokemuksella, ettei milloinkaan.

      
  • muokattu 22.01.2024 18:20

    @Quu kirjoitti:
    Minä vastaan otsikkoon tämäntalven kokemuksella, ettei milloinkaan.

    Tänä talvena kitkat ovat toimineet aivan älyttömän hyvin. Siis aivan tasan yhtä hyvin kuin nastatkin. Ja se johtuu siitä että on ollut kunnon pakkastalvi eikä mitään kurjia +/- 0 ⁰C -kelejä ole ollut juuri ollenkaan, niitä missä nastarenkaista olisi pidon kannalta todellista hyötyä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä vastaan otsikkoon tämäntalven kokemuksella, ettei milloinkaan.

    Tänä talvena kitkat ovat toimineet aivan älyttömän hyvin. Siis aivan tasan yhtä hyvin kuin nastatkin. Ja se johtuu siitä että on ollut kunnon pakkastalvi eikä mitään kurjia +/- 0 ⁰C -kelejä ole ollut juuri ollenkaan, niitä missä nastarenkaista olisi pidon kannalta todellista hyötyä.

    Riippuu siitä mistä roikkuu, ehkä siellä landella.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minä vastaan otsikkoon tämäntalven kokemuksella, ettei milloinkaan.

    Minkälaisia kokemuksia on ollut? Joka päivä, joku sunnuntai ehkä poikkeuksena, olen ajellut, mutta enpä osaa omalla ajotavallani kommentoida asiaa, muutoin kuin että pitoa on riittänyt joka tilanteessa ja hiljaista kyytiä. Missä tilanteissa on ollut hankaluuksia, sellaisia jotka koet että johtuisivat nastojen puutteesta tai nimenomaan rengastyypistä?

    Objektiivinen, eli ennakkoluuloton vertaaminen on vaikeaa, kun renkaita on eri ikäisiä, eri kuluneisuudella, ja jopa eri autoissa on jokaisessa omat ominaisuutensa. Minulla esimerkiksi on neliveto ja nappi millä voi poistaa luistoneston hidastamasta vauhtia sohjossa. Edellisissä kitkoissa oli uliseva ääni, vaikka renkaina nekin hoitivat hommansa ihan hyvin.

    Tuossa mainittiin että pitäisi olla Goodyearin Ice3. Kun vilkaisin hinnastoa, niin ainakin se on hyvän hintainen verrattuna pariin muuhun merkkiin. Ko. kaupassa se on jopa edullisempi kuin aiempi malli Ice2.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Objektiivinen, eli ennakkoluuloton vertaaminen on vaikeaa, kun renkaita on eri ikäisiä, eri kuluneisuudella, ja jopa eri autoissa on jokaisessa omat ominaisuutensa. Minulla esimerkiksi on neliveto ja nappi millä voi poistaa luistoneston hidastamasta vauhtia sohjossa. Edellisissä kitkoissa oli uliseva ääni, vaikka renkaina nekin hoitivat hommansa ihan hyvin.

    Todellakin. Minusta ajaminen on tänä talvena tuntunut normaalia liukkaammalta, mutta en tiedä johtuuko se renkaista,autosta vai kelistä.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Objektiivinen, eli ennakkoluuloton vertaaminen on vaikeaa, kun renkaita on eri ikäisiä, eri kuluneisuudella, ja jopa eri autoissa on jokaisessa omat ominaisuutensa. Minulla esimerkiksi on neliveto ja nappi millä voi poistaa luistoneston hidastamasta vauhtia sohjossa. Edellisissä kitkoissa oli uliseva ääni, vaikka renkaina nekin hoitivat hommansa ihan hyvin.

    Todellakin. Minusta ajaminen on tänä talvena tuntunut normaalia liukkaammalta, mutta en tiedä johtuuko se renkaista,autosta vai kelistä.

    Keskisuomessa päinvastoin, vaikka tammikuun eka viikolla lumi muuttui yllättävän liukkaaksi varsinkin kengille.

      
  • Meillä on aina tuoreet renkaat, ja koska on kohtuuttoman vaikeaa itse vertailla koko tarjontaa, niin luotamme tm testien voittajiin.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Meillä on aina tuoreet renkaat, ja koska on kohtuuttoman vaikeaa itse vertailla koko tarjontaa, niin luotamme tm testien voittajiin.

    Montako renkaanvaihtoa mahtuu kesään ja talveen, jos tuoreus on tapissa?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on aina tuoreet renkaat, ja koska on kohtuuttoman vaikeaa itse vertailla koko tarjontaa, niin luotamme tm testien voittajiin.

    Montako renkaanvaihtoa mahtuu kesään ja talveen, jos tuoreus on tapissa?

    Minä pidän että talvirenkaat renkaat on tuoreet pari kolme vuotta.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on aina tuoreet renkaat, ja koska on kohtuuttoman vaikeaa itse vertailla koko tarjontaa, niin luotamme tm testien voittajiin.

    Montako renkaanvaihtoa mahtuu kesään ja talveen, jos tuoreus on tapissa?

    Minä pidän että talvirenkaat renkaat on tuoreet pari kolme vuotta.

    Ajetut kilometrit vaikuttavat eniten, ei vuodet. Yli-ikäisyys alkaa kovettaa renkaita, vaikka pintaa olisi jäljellä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on aina tuoreet renkaat, ja koska on kohtuuttoman vaikeaa itse vertailla koko tarjontaa, niin luotamme tm testien voittajiin.

    Montako renkaanvaihtoa mahtuu kesään ja talveen, jos tuoreus on tapissa?

    Minä pidän että talvirenkaat renkaat on tuoreet pari kolme vuotta.

    Ajetut kilometrit vaikuttavat eniten, ei vuodet. Yli-ikäisyys alkaa kovettaa renkaita, vaikka pintaa olisi jäljellä.

    Jaa tuota minä en tiennytkään, että renkaat kuluu ajaessa.
    Niin minähän en tiedäkään mistään mitään.

      3
  • @Quu kirjoitti:
    Jaa tuota minä en tiennytkään, että renkaat kuluu ajaessa.
    Niin minähän en tiedäkään mistään mitään.

    Onneksi voit aina kysyä perehtyneiltä.

      
  • Ajotapa ja luistonestojärjestelmä säästää renkaita ja pidentää näin renkaiden ikää.

      
  • Quu en ole väittänyt ettet tiedä mistään mitään, välillä on vaan vaikeuksia saada täyttä tolkkua kirjoituksistasi. Ei siis millään pahalla, vaan vilpittömästi päinvastoin.

      
  • muokattu 26.01.2024 16:31

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Jaa tuota minä en tiennytkään, että renkaat kuluu ajaessa.
    Niin minähän en tiedäkään mistään mitään.

    Onneksi voit aina kysyä perehtyneiltä.

    Joo, monessa tuotteessahan parasta ennen päiväys koskee vain avaamattomia purkkeja.

      1
  • Olisiko tämän keskustelun suhteen syytä sulkea purkin sijasta pikemminkin korkki? 😂

      3
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit