Sähkön hinta

47 kommenttia
2»
  • En jaksa enää seurata pörssisähkönyhä rajumpia hintakäyriä ja valitsin 2 vuoden kiinteän sopimuksen, Hehku 8,09 snt/kwh.
    Vattenfallista varoittivat ettei kyseisellä firmalla ole omaa tuotantoa lainkaan, eli pahimmillaan voisin joutua takaisin pörssisähkön käyttäjäksi. Tosi paha, vai mitä?

    Nähtäväksi jää häviänkö tässä jopa 200 euroa vuodessa, mutta tuo on pikku summa verrattuna Carunan ihmeellisiin siirto- ja välitysmaksuihin, pyrin kuluttamaan vähemmän. Uudistavat kaikki kaapeloinnit kai joka vuosi, no kun puiset sähköjohdot mätänevät talvisin ja kukkivat kesäisin, ilmeisesti.

    Laitan lämminvesivaraajan päiväkäytölle omaa sähkötuotantoa hyödyntääkseni ja kun pilvistä ja kalliita piikkejä tulee niin ei tarvitse murehtia.

    Ehkei pörssissä kannata olla ellei siitä ota kaikkea hyötyä, kuten yksityinen voi käyttää myös futuureita jos syventyy asiaan. Sillä Hehkukin elää.

      
  • Näköjään joskus olen aikaani edellä - tämmöinen on saapunut minulle jo yli 25 v.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cd60e5de-1f5c-4659-96da-c0cea92f827e

      
  • @Lukija17660 kirjoitti:
    En jaksa enää seurata pörssisähkönyhä rajumpia hintakäyriä ja valitsin 2 vuoden kiinteän sopimuksen, Hehku 8,09 snt/kwh.

    Ehkei pörssissä kannata olla ellei siitä ota kaikkea hyötyä, kuten yksityinen voi käyttää myös futuureita jos syventyy asiaan. Sillä Hehkukin elää.

    pörssissä joutuu tosiaan halutessaan kuluttamaan enemmän kuin olisi muutoin käyttöä, itsekin olen tuplannut kulutuksen, nyt droppikin on aina lämmin kiitos pörssin. sähköauto vielä ja 100km maksaa siirtoineen näillä hinnoilla euron.

    säätimillä saa sisätilat ja varaajat lähes ilmaiseksi pidettyä lämpiminä 10kk vuodesta, öljyllä ja vesikierrolla sitten ne pakkaskelit.

      
  • 10kk takana hybridisopimuksella. Kilowattituntihinnaltaan halvinta sähköä sain talvella, kesällä on tosi vaikea lyödä pörssisähkö. Lopputulema, tai ehkä välitilinpäätös, 10 kuukauden jälkeen on keskimäärin 1snt + marginaali, eli 1,4snt halvempaa kuin pörssistä ostettuna. Toki tässä on pari halpaa kuukautta vielä odotettavissa jolloin todennäköisesti maksan enemmän kuin pörssissä, joten loppujen lopuksi taitaa mennä aika samaan.

    Olen kuitenkin tyytyväinen, 6,59 sentin keskihintaan en olisi voinut millään muulla tavalla päästä.

    Perusmaksua en ole huomioinut, ei vaikuta kokonaisuuteen mitenkään.

      
  • muokattu 09.08.2024 08:36

    @M880 kirjoitti:
    10kk takana hybridisopimuksella. Kilowattituntihinnaltaan halvinta sähköä sain talvella, kesällä on tosi vaikea lyödä pörssisähkö. Lopputulema, tai ehkä välitilinpäätös, 10 kuukauden jälkeen on keskimäärin 1snt + marginaali, eli 1,4snt halvempaa kuin pörssistä ostettuna. Toki tässä on pari halpaa kuukautta vielä odotettavissa jolloin todennäköisesti maksan enemmän kuin pörssissä, joten loppujen lopuksi taitaa mennä aika samaan.

    Olen kuitenkin tyytyväinen, 6,59 sentin keskihintaan en olisi voinut millään muulla tavalla päästä.

    Perusmaksua en ole huomioinut, ei vaikuta kokonaisuuteen mitenkään.

    Reilu 250 kk takana samalla kiinteällä vuosittain tarkastettavalla päivä/yösähköhinnoittelulla ja edellisessä laskussa eli touko-kesäkuussa sähköenergian keskihinta oli 6,96 s/kWh.

      
  • Kesäkuussa oli vähän kalliimpaa, keskihinta 5,46
    Sitten heinäkuu 2,65 ja kuluva elokuun alku 2,78 c/kWh.
    Huomioitavaa, että laskua voi pienentää oleellisesti vain kulutusta vähentämällä. Heinäkuun laskussa energia 18.8%, vero 12.9%, siirto ja perusmaksut 68,3%

      
  • Niinhän se on, mutta en kyllä äkkiseltään keksi miten sitä kulutusta saisi olennaisesti maalämpötalossa pienennettyä, olettaen että haluaa pitää kämpän lämpimänä ja autot ajossa.

    Jotkut telkkarit ja pesukoneet eivät käytännössä mittareita juuri väräytä.

      
  • muokattu 09.08.2024 14:39

    @M880 kirjoitti:
    Niinhän se on, mutta en kyllä äkkiseltään keksi miten sitä kulutusta saisi olennaisesti maalämpötalossa pienennettyä, olettaen että haluaa pitää kämpän lämpimänä ja autot ajossa.

    Jotkut telkkarit ja pesukoneet eivät käytännössä mittareita juuri väräytä.

    Joko kulutus on jo niin alhainen meillä valmiiksi, mutta pesukone väräyttää kyllä mittaria, koska vesi kuumennetaan sähköllä. Eli täysiä batcheja. Talo vie noin 500W/h 24/7, kun pesukone pyörii niin tuntikulutus nousee 2kWh tuntumaan.

      
  • Kyllä se toki tuntikohtaista mittaria vähän väräyttää, mutta ei niin paljon että se näkyisi vuosikulutuksessa tai varsinaisesti kiinnostaisi kustannusten kannalta. Kyllä minä koneita ajastelen halvimpiin aikoihin, mutta ne kuluttavat vuodessa vain muutaman sähköauton akullisen.

      
  • Olen löytänyt uuden harrastuksen, siis ajattelun lopettamisen.
    Sähkölaskuni (omakotitalo) kahdelta kuukaudelta 1,20€, Carunalta 143€.
    Myönnän toki sähköjohtomme olevan Egyptin faaraoiden kullattuja, juuri niitä mistä kaikki unelmoivat ja tietenkin ymmärrän olevanne tästä kateellisia.

    Olen kuitenkin, kateudestanne huolimatta, ottanut elämän tehtäväkseni saada Caruna konkurssiin. Tuo ei tietenkään toimi näin, enkä löytänyt mitä palkkaa ovat maksaneet johdolle ja verotuskin varsin hämärää, eikä konkurssissa kukaan mitään maksa, se on vain yrittämistä.
    Samalla sijoituksella toki (mitä maamme todella tarvitsee) olisimme saanet vaikkapa vetytalouden tuottamaan.

    Ja kuten aina, huomannette erinomaiset taitoni, haukun.

      2
  • @Lukija17660 kirjoitti:
    Olen löytänyt uuden harrastuksen, siis ajattelun lopettamisen.
    Sähkölaskuni (omakotitalo) kahdelta kuukaudelta 1,20€, Carunalta 143€.
    Myönnän toki sähköjohtomme olevan Egyptin faaraoiden kullattuja, juuri niitä mistä kaikki unelmoivat ja tietenkin ymmärrän olevanne tästä kateellisia.

    Olen kuitenkin, kateudestanne huolimatta, ottanut elämän tehtäväkseni saada Caruna konkurssiin. Tuo ei tietenkään toimi näin, enkä löytänyt mitä palkkaa ovat maksaneet johdolle ja verotuskin varsin hämärää, eikä konkurssissa kukaan mitään maksa, se on vain yrittämistä.
    Samalla sijoituksella toki (mitä maamme todella tarvitsee) olisimme saanet vaikkapa vetytalouden tuottamaan.

    Ja kuten aina, huomannette erinomaiset taitoni, haukun.

    muuta manseen, halpenee siirto joka vuosi...sentillä.

      
  • Hinta ei ole ongelma, vaan saatavuus. Omalle generaattorille on tälle vuodelle kertynyt jo yli puoli vuorokautta sähkökatkojen aikaisia käyttötunteja.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Hinta ei ole ongelma, vaan saatavuus. Omalle generaattorille on tälle vuodelle kertynyt jo yli puoli vuorokautta sähkökatkojen aikaisia käyttötunteja.

    Se on tää regulaatio. Verkkoyhtiöille ei jää siirtomaksuista rahaa investoida kunnon verkkoon ;)

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Hinta ei ole ongelma, vaan saatavuus. Omalle generaattorille on tälle vuodelle kertynyt jo yli puoli vuorokautta sähkökatkojen aikaisia käyttötunteja.

    Se on tää regulaatio. Verkkoyhtiöille ei jää siirtomaksuista rahaa investoida kunnon verkkoon ;)

    Katkot ovat olleet sen verran laajoja ja pitkäaikaisia, että veikkaan syyksi välijänniteverkon suojareleistyksen ongelmia. Kaukokäyttöisiä erottimiakin taitaa puuttua. Sähkölaitoksen omat amisinssit eivät osaa korjata, vaan avuksi on pitänyt huudella EleGridin porukoita.

      
  • muokattu 06.09.2024 12:29

    Lisäsin sähkön kulutusseurantaan laskurit ostetun sähkön ja kulutetun sähkön kulutuspainotetuille keskihinnoille. Ostetun sähkön keskihinta on maksetut energialaskut jaettuna ostetun sähkön kilowattituntien määrällä.
    Kulutetun sähkön hinta on (ostettu sähkö € - myyty sähkö €)/(ostettu sähkö kWh + oman tuotannon itse käytetty osuus kWh). Kumpikin lasketaan siis kulutuspainotettuna.

    Ostetun sähkön keskihinta tammi - elokuussa on ollut 8.4 c / kWh
    Kulutetun sähkön keskihinta on ollut 6.1 c/kWh.

    Näihin tulee tietenkin siirtohinta 5.7 c/kWh vielä päälle, eli maksan kulutuksesta kaksinumeroisen hinnan, mutta siirtohintojen erojen vuoksi energian hinta lienee vertailukelpoisempi yleisesti?

    Pitkä ja kallis kylmä talvi nosti täyssähkötalon keskihintaa kalliin alkuvuoden vuoksi. Hybridisopimuksella olisi saanut keskihintaa hieman alas, koska ostetun sähkön keskihinta jää meillä tyypillisesti vajaan sentin alle kuukauden pörssisähkön keskihinnan.

    Eläkeläisestä ei tunnu siltä, että olisin ollut koneiden orjana hyödyntäessäni päivän aurinkosähköä kodinkoneisiin, mutta jo nyt isojen tuotantokuukausien ollessa tältä vuodelta takana olen saanut nostetuksi oman kulutuksen suhteen tuotannosta viime vuoden 55%:sta jo nyt yli 57%. Odotan prosenttiluvun vielä hieman nousevan tuosta koska syksyn tuotanto on vähäisempää ja siitä saa helpommin isomman osan omaan käyttöön. Ilmeisesti kunnon ylläpitäminen optimoi hieman sähkölaskuakin, kun aurinkoisina päivinä täyteen syötetty pesutorni antaa kaksi tuntia aikaa pyörälenkille. Sen jälkeen uusi latinki koneeseen ja uimaan. Sitten parin tunnin jälkeen kokkaamaan ruokaa ja kotihommia. Asiointia varten on alkuiltapäivästä parin tunnin tauko että kuumavesivaraaja ehtii lämmittää veden kello 12:50 ja 15:00 välillä.

    Ikänsä aikataulujen perässä juossut tarvitsee näköjään ulkopuolisen ohjauksen elämäänsä :smiley:

    Oman tuotannon keskimääräinen arvo on jäämässä lähelle siirtohintaa joten investoinnin tuottoprosentti on tänä vuonna jäämässä laskelmoimaani perälautaan Helsingin pörssin keskimääräisen 4 - 5% osingon tasolle silloin kun kesäpäivän sähkö on ilmaista. 4% ylittyi jo, joten investointipäätöksen inhorealistinen laskelma heikosta vuosituotosta on toteutumassa ennakoidusti. Jos voin ostaa 4 - 5 % osinkolappuja mahdollista arvon nousua miettimättä, voin ostaa samalla tuotto-odotuksella myös aurinkopaneelit.

    Olen valinnut kesän osakkeeksi Fortumin, jotka on ostettu jo hintaan 11,67 €. Katson vuoden lopussa kuinka suuren osan tuosta ostoerästä voin kirjata kesän aurinkosähköllä ja edellisten vuosien UPM:n ja Nordean osingoilla säästetyksi.

    Jos sähkö on jatkossakin kesällä yhtä halpaa kuin nyt, se tarkoittaa kahta asiaa. Joko ensi- tai viimeistään seuraavana kesänä säästöllä ostettujen osakkeiden osinko tuo suunnilleen puolet lisää paneelien säästöön (tosin verollisena tulona). Minun toleranssini dieselveron maksamiselle hupenee nopeasti ja harkitsen optiotani ottaa ilmaisen sähkön tapauksessa säästöni yhden dieselveron ja polttoainelaskun poistumisesta. Autosta ei eläkeläinen voi luopua, koska minun autoni ajomäärä on kaksinkertaistunut viimeisistä työvuosista.

    --740 GLE

      
  • muokattu 07.09.2024 07:44

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Lisäsin sähkön kulutusseurantaan laskurit ostetun sähkön ja kulutetun sähkön kulutuspainotetuille keskihinnoille. Ostetun sähkön keskihinta on maksetut energialaskut jaettuna ostetun sähkön kilowattituntien määrällä.
    Kulutetun sähkön hinta on (ostettu sähkö € - myyty sähkö €)/(ostettu sähkö kWh + oman tuotannon itse käytetty osuus kWh). Kumpikin lasketaan siis kulutuspainotettuna.

    Ostetun sähkön keskihinta tammi - elokuussa on ollut 8.4 c / kWh
    Kulutetun sähkön keskihinta on ollut 6.1 c/kWh.

    Näihin tulee tietenkin siirtohinta 5.7 c/kWh vielä päälle, eli maksan kulutuksesta kaksinumeroisen hinnan, mutta siirtohintojen erojen vuoksi energian hinta lienee vertailukelpoisempi yleisesti?

    Noiden päälle vielä saa laskea sähköveron ja huoltovarmuusmaksun 2,8 c/kWh + tietenkin kiinteät kulut. (Vai sisältyykö tuo 2,8 c tuohon 5,7:ään? Olisi siinä tapauksessa todella edullinen siirtohinta.)

      
  • muokattu tänään 00:40

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Lisäsin sähkön kulutusseurantaan laskurit ostetun sähkön ja kulutetun sähkön kulutuspainotetuille keskihinnoille. Ostetun sähkön keskihinta on maksetut energialaskut jaettuna ostetun sähkön kilowattituntien määrällä.
    Kulutetun sähkön hinta on (ostettu sähkö € - myyty sähkö €)/(ostettu sähkö kWh + oman tuotannon itse käytetty osuus kWh). Kumpikin lasketaan siis kulutuspainotettuna.

    Ostetun sähkön keskihinta tammi - elokuussa on ollut 8.4 c / kWh
    Kulutetun sähkön keskihinta on ollut 6.1 c/kWh.

    Näihin tulee tietenkin siirtohinta 5.7 c/kWh vielä päälle, eli maksan kulutuksesta kaksinumeroisen hinnan, mutta siirtohintojen erojen vuoksi energian hinta lienee vertailukelpoisempi yleisesti?

    Noiden päälle vielä saa laskea sähköveron ja huoltovarmuusmaksun 2,8 c/kWh + tietenkin kiinteät kulut. (Vai sisältyykö tuo 2,8 c tuohon 5,7:ään? Olisi siinä tapauksessa todella edullinen siirtohinta.)

    Hyvä tarkennus. Puhuin vertailukelpoisuuden vuoksi vain energian hinnasta ja tuo 5.7 c/kWh sisältää siirron ja verot. Irrotin kotiosoitteeseen kiinni naulatut osat energian hinnasta koska niiden kilpailuttaminen edellyttäisi muuttamista.

    --740 GLE

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit