Käytettyjen autojen kauppa käy kuumana siksi, että ne eivät v*ttuile kuljettajalleen koko ajan....

30 kommenttia

...kuten uudet autot.

Istu pystyssä
Katso eteenpäin
Pidä silmät auki
Ajat ylinopeutta
Tarkista takaistuimet....
............

PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIM, PIMPELI POM.

  
  • Meinasin jo vastata hymiöllä, mutta tämä ei ilmeisesti ollutkaan vitsi?

    --740 GLE

      1
  • @Lukija48689 kirjoitti:
    Meinasin jo vastata hymiöllä, mutta tämä ei ilmeisesti ollutkaan vitsi?

    --740 GLE

    Joo ei tainnut olla vitsi. Olin kaverin kyydissä, hän oli hankkinut aasialasien uuden auton. Merkillä ei nyt ole väliä, mutta auto pimputteli useasti matkan aikana. Oli kuulemma nopeusvarointin herkällä ja lisäksi systeemillä oli vielä oma käsitys rajoituksesta silloin tällöin :smile: Hälytyksen saa pois, mutta se menee aina uudelleen päälle lähdettäessä liikeelle, ja aikamoinen naputelu hiljentää robotti. Kaverini oli jo hieman luovuttanut ja kuunteli mielumin pimputuksia :neutral: Mutta aloituksen kuvaus sopinee käsitääkseni tähän uuteen myyntisuosikki Volvoon, se pimputeli ymmärteekseni kuvatuista asioista ainakin esimmäisissä sofaversioissaan. Kun kerran on haluttu auto, niin vaikka osa noita pimputtelua vierastaa, niin osa tykkää pimputteluista, auton aktiivinen turvallisuusviestintä kaiketi kiinnostaa.

      
  • Markkinarako on niin selvä, että alle rajoitusnopeuden turhaan hälyttävän ylinopeusvaroittimen hiljentävä ohjainlaite tulee todennäköisesti markkinoille aika pian. Veikkaan että joku on sellaista jo koodaamassa. Käynnistyksen jälkeen kuljettajan puolesta Stop-Start nappulaa vastaavan komennon ohjaamon CAN-väylälle lähettävä kontrollerihan on jo saatavissa yleisiin automalleihin. Ei tämä sen kummempi ole. Havaitaan auton käynnistyminen tai "käynnistyminen" ja lähetetään vakio bittikuvio väylälle.

    Se alinopeusvaroitinhan varoittaa alle rajoituksen olevasta nopeudesta koska rakenteellisesti erittäin tarkka nopeusmittari on tarkoituksella kalibroitu näyttämään väärin. En lakkaa ihmettelemästä, miksi valmistajat eivät näe mahdollisuutta tarjota asiakkailleen autoa, joka ajaa ihan automaattisesti muita nopeammin. Se olisi helppo tehdä kalibroimalla nopeusmittari näyttämään samaa tarkasti mitattua nopeutta, jonka auto jo tietääkin. Auton nopeudesta riippuvia toimintoja ohjataan jo todellisen alle 1 km/h tarkkuudella mitatun nopeustiedon mukaan, mutta kuskin eteen kojetauluun asennetaan silti puppugeneraattori. Äly hoi?

    --740 GLE

      2
  • Mikä on käytännössä autoon asenettavien uusien renkaiden max halkaisjija ja mikä pienin mahdollinen kuluneen renkaan halkaisija. Jos kesärenkaan ulkohalkaisija on uutena esim 541mm ja se kuluu 6mm eli halkaisijaan 529 on vaikutus 529/541= n. 2.3%. Entä ero max talvirenkaan ja min kesärenkaan välillä? Ehkä nopeusmittarit on kalibroitu niin, että mittarivirhe huomioi renkaan halkaisijaerot ja on kalibroinnissa varmaan mukana myös joku tekninen toleranssi varmuuden vuoksi. Jos renkaan kierrosluku on sama, niin isompi halkaisija antaa suuremman nopeuden kuin pieni.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mikä on käytännössä autoon asenettavien uusien renkaiden max halkaisjija ja mikä pienin mahdollinen kuluneen renkaan halkaisija. Jos kesärenkaan ulkohalkaisija on uutena esim 541mm ja se kuluu 6mm eli halkaisijaan 529 on vaikutus 529/541= n. 2.3%. Entä ero max talvirenkaan ja min kesärenkaan välillä? Ehkä nopeusmittarit on kalibroitu niin, että mittarivirhe huomioi renkaan halkaisijaerot ja on kalibroinnissa varmaan mukana myös joku tekninen toleranssi varmuuden vuoksi. Jos renkaan kierrosluku on sama, niin isompi halkaisija antaa suuremman nopeuden kuin pieni.

    Jos renkaan halkaisija on uutena 800mm, 6mm kuluneen renkaan halkaisija on 788mm ja kulumisen vaikutus mittarinopeuteen on 788/800= n. 1.5%.

    En tiedä, onko isoissa ja pienissä renkaissa yhtä paljon kulutusvaraa uudesta sakkorajallle. Jos on, niin pikkuauton mittarivirhe suurenee enemmän mentäessä uudesta renkaasta sakkorajalle. Toisin sanoen yhtä paljon kulunut rengas aiheuttaa pikkuautossa enemmän mittarivirheestä johtuvaa alinopeutta kuin isorenkaisessa autossa, koska auton mittari näyttää suurempaa nopeutta kuin uusilla renkailla eli kuski luulee ajavansa lujempaa kuin oikeasti ajaa. Nopeus tulee pyörien pyörimisnopeudesta, mutta lyhentynyt renkaan vierintäkehä liikuttaa autoa hitaammin kuin uusilla renkailla.

      
  • Uusien autojen ärsyttävyys muuttui rengasjutuksi. Halusiko joku nimenomaan sitä?

      
  • @Lukija55593 kirjoitti:
    Uusien autojen ärsyttävyys muuttui rengasjutuksi. Halusiko joku nimenomaan sitä?

    Ei muuttunut rengasjutuksi, vaan huomioksi siitä, että auton nopeus ei aina ole sitä, miltä näyttää ja renkaiden kuluminenkin aiheuttaa mittarivirhettä. Jos autossa on ylinopeushälytys, sen pitäisi hälyttää vasta n. +10km/h ylityksestä eikä heti mittarin näyttäessä rajoitusta. Minä olen kerran ostanut autoon vähän eri ulkohalkaisijalla olevat renkaat kuin normirengas. En muista, minkä merkkinen rengas se oli, mutta rengasliike jo sanoi, että mittarivirhettä tulee lisää. En muista enää, kumpaan suuntaan. Se oli ihan uusi, mutta halpa rengassarja.

      
  • Uusiin automalleihin tulee ylinopeusrajoitin. Laite tulee pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin heinäkuusta 2024 alkaen riippumatta siitä, milloin auto on esitelty.
    Kyseessä on Euroopan unionin päätös, josta kertoo Autoblog.
    Päätöksen mukaan 6.7.2022 jälkeen esitellyissä uusissa automalleissa on oltava ylinopeusrajoitin sekä ”musta laatikko”.
    Musta laatikko on tuttu termi lentokonemaailmasta. Se kerää tietoa auton liikkumisesta ja helpottaa onnettomuustutkintaa.
    Mustan laatikon keräämät tiedot ovat ainoastaan viranomaisten käytössä onnettomuuden sattuessa

      
  • Pimputtimet ovat tosiaan pakollisia, eikä säädös mahdollista sitä että ne saisi kytkettyä pysyvästi pois, ne ovat aina päällä kun auto käynnistetään uudestaan. Omassa autossani se vaatii toistaiseksi monta klikkausta joka kerta, mutta seuraavan päivityksen "release notessa" (päivityksen kuvaus?) on jo kerrottu että hiljentäminen tapahtuu jatkossa yhdellä napinpainalluksella.

    Uskoisin että tämä tulee olemaan vakiintunut tapa hoitaa asia, eli autossa kuin autossa asetukset saa takaisin haluamalseen yhdestä napista painamalla.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Uskoisin että tämä tulee olemaan vakiintunut tapa hoitaa asia, eli autossa kuin autossa asetukset saa takaisin haluamalseen yhdestä napista painamalla.

    Miksi ylinopeusvaroitin pitää kytkeä pois päältä? Juuri näiden ylinopeutta ajavien takia eu:ssa ne on määrätty pakolliseksi.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Uskoisin että tämä tulee olemaan vakiintunut tapa hoitaa asia, eli autossa kuin autossa asetukset saa takaisin haluamalseen yhdestä napista painamalla.

    Miksi ylinopeusvaroitin pitää kytkeä pois päältä? Juuri näiden ylinopeutta ajavien takia eu:ssa ne on määrätty pakolliseksi.

    Siksi että nopeuden ylläpitäminen 1 tai 2 tuntikilometrin tarkkuudella on ainakin minulle ja vakionopeussäätimelleni tarpeettoman vaikeaa. Puhumattakaan siitä jos haluaisi laittaa "gps-nopeuden" mittarinopeuden sijaan. Jos pyrit ajamaan tasan rajoituksen mukaan, pimputtaa vehje koko ajan, kun nopeus kuitenkin seilaa pykälän tai kaksi yli ja ali tasaluvun.

      3
  • muokattu 14.08.2024 12:00

    @M880 kirjoitti:

    Siksi että nopeuden ylläpitäminen 1 tai 2 tuntikilometrin tarkkuudella on ainakin minulle ja vakionopeussäätimelleni tarpeettoman vaikeaa. Puhumattakaan siitä jos haluaisi laittaa "gps-nopeuden" mittarinopeuden sijaan. Jos pyrit ajamaan tasan rajoituksen mukaan, pimputtaa vehje koko ajan, kun nopeus kuitenkin seilaa pykälän tai kaksi yli ja ali tasaluvun.

    Aja hiljempaa, mihinkä kellään on kiire muutaman minuutin tarkkuudella.
    Sehän siinä on pyrkimys ettei rajoitusta ylitetä.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Siksi että nopeuden ylläpitäminen 1 tai 2 tuntikilometrin tarkkuudella on ainakin minulle ja vakionopeussäätimelleni tarpeettoman vaikeaa. Puhumattakaan siitä jos haluaisi laittaa "gps-nopeuden" mittarinopeuden sijaan. Jos pyrit ajamaan tasan rajoituksen mukaan, pimputtaa vehje koko ajan, kun nopeus kuitenkin seilaa pykälän tai kaksi yli ja ali tasaluvun.

    Aja hiljempaa, mihinkä kellään on kiire muutaman minuutin tarkkuudella.
    Sehän siinä on pyrkimys ettei rajoitusta ylitetä.

    En halua, haluan ajaa niin kovaa kuin rajoitus sallii.

    Samasta syystä kaikenmaailman Esat käyvät propagandasotaansa nopeusrajoitusten noston puolesta, mutta koittavat piilottaa todellisen syyn, eli "mä haluun ajaa kovaa", erilaisten tekosyiden ja perusteettomien väitteiden taakse.

      
  • muokattu 14.08.2024 20:57

    Ei mikään estä, paina vain nappia niin piippaus päättyy.
    Käytin yhdessä autossa kymmenen päälle ylinopeusvaroitusta, ja rouva ärsyyntyi jatkuviin piippauksiin.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei mikään estä, paina vain nappia niin piippaus päättyy.
    Käytin yhdessä autossa kymmenen päälle ylinopeusvaroitusta, ja rouva ärsyyntyi jatkuviin piippauksiin.

    Eiköhän se ärsytyskynnys ylity lähinnä siitä, että kännyn navi väittää nopeudeksi 95 ja ylinopeushälytys piippaa satasen alueella. Kaupunkiliikenteessä start-stop -toiminto ärsyttää itseäni, onneksi sen saa yhdellä napinpainalluksella pois siihen asti kun auton käynnistää uudelleen.

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei mikään estä, paina vain nappia niin piippaus päättyy.
    Käytin yhdessä autossa kymmenen päälle ylinopeusvaroitusta, ja rouva ärsyyntyi jatkuviin piippauksiin.

    Eiköhän se ärsytyskynnys ylity lähinnä siitä, että kännyn navi väittää nopeudeksi 95 ja ylinopeushälytys piippaa satasen alueella. Kaupunkiliikenteessä start-stop -toiminto ärsyttää itseäni, onneksi sen saa yhdellä napinpainalluksella pois siihen asti kun auton käynnistää uudelleen.

    Minua ärsyttäisi enemmän kuunnella liikennevaloissa dieselin raksutusta - start/stop on siihen nähden luksusta.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei mikään estä, paina vain nappia niin piippaus päättyy.
    Käytin yhdessä autossa kymmenen päälle ylinopeusvaroitusta, ja rouva ärsyyntyi jatkuviin piippauksiin.

    Eiköhän se ärsytyskynnys ylity lähinnä siitä, että kännyn navi väittää nopeudeksi 95 ja ylinopeushälytys piippaa satasen alueella. Kaupunkiliikenteessä start-stop -toiminto ärsyttää itseäni, onneksi sen saa yhdellä napinpainalluksella pois siihen asti kun auton käynnistää uudelleen.

    Minua ärsyttäisi enemmän kuunnella liikennevaloissa dieselin raksutusta - start/stop on siihen nähden luksusta.

    Vaihtoehtona on hankkia auto jonne sisälle ei kuulu moottorin ääni. Start/stop ei vaadi liikennevaloja, siirrät ruuhkassa autoa 5 metriä tai pysähdyt suojatien eteen. Ilmastointi toimii tasaisesti kun kone käy. Toki harvinaista tuo stadissa ajelu meikäläisellä.

      2
  • Olisi kiva ajaa edellä mainitut toiveet yhdistävää hiljaista autoa jossa nopeusmittari näyttää oikein ja jonka adaptoituva vakionopeussäädin osaisi asettaa rajoitusnopeuden ihan itsestään.

    --740 GLE

      1
  • @Lukija48689 kirjoitti:
    Olisi kiva ajaa edellä mainitut toiveet yhdistävää hiljaista autoa jossa nopeusmittari näyttää oikein ja jonka adaptoituva vakionopeussäädin osaisi asettaa rajoitusnopeuden ihan itsestään.

    --740 GLE

    Oma autoni näyttää vakaasti +2km/h, ainakin 80 ja 100 nopeuksilla. Minulle se tarkkuus riittää, ja vakaus tekee käytöstä helppoa.

    Saattaa se vaihtaa nopeuttakin itsestään, luulisin.

      
  • Omassa on gps:n mukaan mittarivirhe käytännössä nolla taajamanopeuksissa, satasessa n. 4 km/h.

    Rengasprofiili on vakion 55 sijaan 60, mikä pienentää hiukan virhettä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei mikään estä, paina vain nappia niin piippaus päättyy.
    Käytin yhdessä autossa kymmenen päälle ylinopeusvaroitusta, ja rouva ärsyyntyi jatkuviin piippauksiin.

    Eiköhän se ärsytyskynnys ylity lähinnä siitä, että kännyn navi väittää nopeudeksi 95 ja ylinopeushälytys piippaa satasen alueella. Kaupunkiliikenteessä start-stop -toiminto ärsyttää itseäni, onneksi sen saa yhdellä napinpainalluksella pois siihen asti kun auton käynnistää uudelleen.

    Minua ärsyttäisi enemmän kuunnella liikennevaloissa dieselin raksutusta - start/stop on siihen nähden luksusta.

    heh, joku vanha volvo vai?

    toki minuakin se häiritsee se voiman ääni kiihdytyksessä ;)

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei mikään estä, paina vain nappia niin piippaus päättyy.
    Käytin yhdessä autossa kymmenen päälle ylinopeusvaroitusta, ja rouva ärsyyntyi jatkuviin piippauksiin.

    Eiköhän se ärsytyskynnys ylity lähinnä siitä, että kännyn navi väittää nopeudeksi 95 ja ylinopeushälytys piippaa satasen alueella. Kaupunkiliikenteessä start-stop -toiminto ärsyttää itseäni, onneksi sen saa yhdellä napinpainalluksella pois siihen asti kun auton käynnistää uudelleen.

    Minua ärsyttäisi enemmän kuunnella liikennevaloissa dieselin raksutusta - start/stop on siihen nähden luksusta.

    heh, joku vanha volvo vai?

    toki minuakin se häiritsee se voiman ääni kiihdytyksessä ;)

    TDI-Škodalla on mukavampi seistä liikennevaloissa kun moottori sammuu ja on hiljaa (niin kuin millä tahansa autolla).

      1
  • @Lukija48689 kirjoitti:
    Olisi kiva ajaa edellä mainitut toiveet yhdistävää hiljaista autoa jossa nopeusmittari näyttää oikein ja jonka adaptoituva vakionopeussäädin osaisi asettaa rajoitusnopeuden ihan itsestään.

    --740 GLE

    Kyllähän tuommoisia järjestelmiä on olemassa. Minun W213 (vm 2017) vaihtaa nopeutta automaattisesti lukiessaan rajoitusmerkin. Aina se ei onnistu eli seurattava on. Nopeusmittarin tarkkuus on n. 2–3 km/h. Voisi olla tarkempi.

      
  • muokattu 08.09.2024 16:27

    @Lukija79045 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Olisi kiva ajaa edellä mainitut toiveet yhdistävää hiljaista autoa jossa nopeusmittari näyttää oikein ja jonka adaptoituva vakionopeussäädin osaisi asettaa rajoitusnopeuden ihan itsestään.

    --740 GLE

    Kyllähän tuommoisia järjestelmiä on olemassa. Minun W213 (vm 2017) vaihtaa nopeutta automaattisesti lukiessaan rajoitusmerkin. Aina se ei onnistu eli seurattava on. Nopeusmittarin tarkkuus on n. 2–3 km/h. Voisi olla tarkempi.

    Mukavan auton olet valinnut. Rouvan 2019 S213 yrittää toki samaa, mutta eihän se RAJOITUSNOPEUTEEN tietenkään osu koskaan itsekin mainitsemasi mittarivirheen vuoksi. Tässäkin tapauksessa auto tietää oman nopeutensa +/- 1 km/h tarkkuudella mutta sitä ei vaan näytetä nopeusmittarissa. Minä kaipaankin juuri sitä auton jo tietämää oikeaa nopeutta myös nopeusmittariin ja vakionopeussäätimen tasakymppien ja liikennemerkkitunnistuksen ohjaamana.

    Sähköautolla saattaisin silti käyttää tuota automatiikkaa energiataloudellisemman hidastuksen vuoksi? Ensimmäisten kokeilujen jälkeen meillä jäi liikennemerkkitunnistus pois Distronicin ohjauksesta tuhlaavan ja hieman epämiellyttävän ajotavan vuoksi. Jos auton antaa ajaa omin päin, se ajaa kovin lähelle tikkaria ja hyppää jarrulle pumppujalkana. Kyyti on miellyttävämpää ja siitä saa pienen kulutusedunkin kun näkevä kuljettaja liipaisee voimansiirron vapaalle (Sailing-tilaan) heti alemman rajoituksen merkin nähdessään. Tuo autohan putoaa vapaalla tuulen läpi kevyesti kuin lyijypisara haulitornista. Etenkin tuo sinun W-tyylinen. S-kori vetää perässään isoa tuulipussia vaikka tavaratila on siinäkin jo pahasti pyöristetty edeltäneeseen S212-sarjaan verrattuna.

    --740 GLE

      
  • Tänään on ilon päivä. Autoni piippari hiljenee nyt yhdellä napinpainalluksella.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Tänään on ilon päivä. Autoni piippari hiljenee nyt yhdellä napinpainalluksella.

    pieni talttapää ruuvimeisseli tekee saman, toimii hyvin!

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Tänään on ilon päivä. Autoni piippari hiljenee nyt yhdellä napinpainalluksella.

    pieni talttapää ruuvimeisseli tekee saman, toimii hyvin!

    Mihin ajattelit sen meisselin työntää?

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija49751 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Tänään on ilon päivä. Autoni piippari hiljenee nyt yhdellä napinpainalluksella.

    pieni talttapää ruuvimeisseli tekee saman, toimii hyvin!

    Mihin ajattelit sen meisselin työntää?

    siihen äänimerkin antavaan summeriin kojetaulun alla... tietysti! (mitähän täällä oikein ajateltiin...)

      
  • Muista en tiedä, mutta minä ajattelin että tulee kallis meisselin reikä niissä autoissa jotka toistavat varoitusäänen audiojärjestelmän kautta. Hiljaista toki tulee koska samalla vaikenee radio ja muukin mediatoisto.

    --740 GLE

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit