@Lukija48689 kirjoitti:
Toisaalla kysyttiin kuinka paljon pitää säästää päästäkseen tiettyyn tavoitteeseen X vuodessa. Moneen muuhunkin asiaan soveltuvaa Monte Carlo simulaatiota voi käyttää myös tämän kysymyksen vastauksen haarukoimiseen. Yleisperiaatteita:
Laskuri on konffattu oletusarvoisesti simuloimaan vaikkapa eläkerahaston todennäköisyyksiä yhden miljoonan riittävyydelle valitulla vuosittaisella nostolla 30 vuoden määräajalla, mutta sen voi vaihtaa myös laskemaan todennäköisiä loppusaldoja eri kokoisten auton puolikkaiden tuotolle yli vuosien jos tuottoa ei nosteta välillä.
Todennäköisyysjakauman äärilaidoissa ylimmän ja alimman desiilin ero on erittäin iso, mutta jo 10 vuoden ajalla heikoinkin kymmenys on sekä reaalisesti että etenkin nimellisarvoin selvästi voitolla jos rempaisee S&P500 (=US large cap) yhtiöihin koko potin tai 60/40 jakaumalla muun maailman kanssa yhdessä.
Kuten HybridRules ja Kumppani jo osoittivatkin, alku on hidasta. Tuo 10 vuotta on se alkukiihdytys jonka jälkeen numerot alkavat vilistää kiihtyvällä nopeudella. Se, mitä itse kukin tällä tiedolla tekee on jokaisen oma valinta.
Vapaasti käännettynä "Ensimmäinen sata tonnia on paska homma, mutta vaurastuakseen se on vaan lapioitava". Tuo mitta ei ole eksakti rahamäärä vaan pikemminkin aika, jonka jälkeen tuotto saa merkittävän roolin suhteessa säästösummaan. Aivan sama periaate siis pätee myös kympeistä ensimmäistä tonnia säästettäessä.
Jos järjestän niin, että viiden vuoden kuluessa siirrän jollekin Nordnetin sijoitukselle 100.000,- eli mainitsemasi paska homma tulisi tehtyä viidessä vuodessa, niin voinko sitten elellä sijoituksen tuotoilla?
Lyhyt vastaus mittakaavana tälle kysymykselle.
Sata tuhatta kerralla poltettuna tekee useimmille elämää muuttavan eron. Tällainen tavoitesäästäminenkin voi olla ihan hyvä vaihtoehto, jos sille löytyy kohde josta saa iloa pidempäänkin? Vaikka koko raha (tai vaihtarin kanssa puolet siitä) menisi auton vaihtoon, velattomana uudella autolla ajavan mahdollisuus säästää seuraavaa autoaan helpottuu autolainan puuttuessa.
Jos sata tuhatta jää säästöön eikä sitä kuluteta, sen 3 - 5 % osinkotuotto tai noin 7% inflaatiokorjattu keskituotto ei ole hyvätuloiselle elämää muuttava rahamäärä. Se on kuitenkin kaikki kotiin päin, toisin kuin sadan tonnin auton rahoituskulu joka vie osinkopottia vastaavan summan pois omasta lompsasta.
--740 GLE
Auton hankkimiseen (osake)säästäminen ei sovellu säästämisen vaatiman pitkän aikajänteen vuoksi. Se ei siis kuulu keinovalokoimaan, kun keskustellaan autohankinnan rahoituksesta. Paitsi tietysti sikäli, että säästöjä jo kerryttänyt voi kertoa rahoituksen olevan ok säästöjen ansiosta, mutta neuvona auton hankintaa aikovalle sitä ei kannata antaa.
Yosemite tuumaili äsken myyneensä kiinteistön. Sekään ei oikein sovellu yleispäteväksi autorahoitusvinkiksi.
Käytännössä on kolme vaihtiehtoa: ostaa käteisellä sellainen auto, johon on varaa, ostaa tai liisata auto rahoitusyhtiön avulla tai ottaa pankkilaina. Luulen pankkilainen olevan huonoin vaihtoehto ainakin jos sellaisen otti 0-koron aikaan, koska autolainaa ei taida pankista saada kiinteällä matalalla korolla.
Rahoitusyhtiön avulla auton hankkimisessa on yhtenä hyvänä puolena riskittömyys. Autohan on rahoituksen vakuutena, joten jos oma tilanne muuttuu jotenkin dramaattisesti huonoksi, voi menettää vain autosta maksamattomana olevan summan. Eikä sitäkään, jos älyää myydä auton pois ajoissa. Pankki ei noteeraa autoa vaan pitää olla muu vakuus eikä auto ole mitenkään mukana kuviossa pankin kanssa. On vain laina.
Osake/rahastosäästäminen on tietysti hyvä juttu. Minä en älynnyt aloittaa sitä aikoinaan ja minulla on ollut vain pieni kuukausisäästösopimus matalan riskin rahastosäästöön pankin kanssa. Nyt ajattelin katsella jotain paremmalla tuotolla olevaa Nordnetin puitteissa, mutta runsauden pula on ongelma, kun pieniä rahoja säästää eikä ole asiaan ollenkaan perehtynyt. Kohteita on niin älyttömästi valittavissa. Ensihätään en keksinyt muutakaan kuin Nordnetin Pohjois-Amerikan rahaston tai joku sen tapainen nimi sillä oli. Mutta ei auton hankkimista varten vaan muuten vain sukanvarteen.
Yosemite tuumaili äsken myyneensä kiinteistön. Sekään ei oikein sovellu yleispäteväksi autorahoitusvinkiksi.
Kiinteistöjen myynti ei minulla ole liittynyt autojen hankintaan, vaan yleiseen ikääntymisen mukanaan tuomaan sijoitusstrategian muutokseen.
Tunnustan kyllä ostaneeni sähköauton Nesteen myyntivoitoilla, mutta se oli silloin, kun Neste oli hinnoissaan. Ja osittain lainallakin olen ostanut joskus 80-luvulla.
Yosemite tuumaili äsken myyneensä kiinteistön. Sekään ei oikein sovellu yleispäteväksi autorahoitusvinkiksi.
Kiinteistöjen myynti ei minulla ole liittynyt autojen hankintaan, vaan yleiseen ikääntymisen mukanaan tuomaan sijoitusstrategian muutokseen.
Tunnustan kyllä ostaneeni sähköauton Nesteen myyntivoitoilla, mutta se oli silloin, kun Neste oli hinnoissaan. Ja osittain lainallakin olen ostanut joskus 80-luvulla.
Joka tapauksessa autorahoituksesta keskustelussa on hedelmätöntä puhua sellaisista keinoista, jotka olisi pitänyt ottaa käyttöön jo parikymmentä vuotta sitten tai sellaisista mahdollisuuksista, joita on siunaantunut perinnön tai jonkun henkilökohtaisen tapahtuman seurauksena.
Pitäisi mieluummin puhua keinoista, joita kenellä tahansa on käytettävissä tässä ja nyt, kun auton hankinta on tapetilla.
Sallittakoon hyvässä olossa paistattelu ja hyvän olon jakaminen muidenkin tietoon niille onnellisille, joilla on pätäkät valmiina, mutta ei kannata antaa neuvona muille, että säästä tai myy Nesteen osakkeet. Säästämään ei voi alkaa, koska auto hankitaan nyt, eikä osakkeita satu olemaan myytäväksi.
Minullahan ei siis ole autonhankinta ollenkaan ajankohtainen ainakaan pariin vuoteen. Muuten vain kommentoin.
@HybridRules kirjoitti:
Joka tapauksessa autorahoituksesta keskustelussa on hedelmätöntä puhua sellaisista keinoista, jotka olisi pitänyt ottaa käyttöön jo parikymmentä vuotta sitten tai sellaisista mahdollisuuksista, joita on siunaantunut perinnön tai jonkun henkilökohtaisen tapahtuman seurauksena.
Tämä pätee vain jos olet ostamassa elämäsi viimeistä autoa. Jos sen sijaan aiot ostaa auton vielä joskus tulevaisuudessa, se helpottuu kun vaihtaa muille maksettavan koron itselle ansaittavaan pääomatuloon.
Pitäisi mieluummin puhua keinoista, joita kenellä tahansa on käytettävissä tässä ja nyt, kun auton hankinta on tapetilla.
Ellei puoleen hintaan ostettava käytetty kelpaa, ihan hyvä keino on myös uusi 740 GLE ja tietoisuus siitä ettei tarvitse autorahoitusta 20 vuoteen. Muiden fantasioidessa 2000-luvun autoista, minä tiesin VIN-koodin lisäksi rekisteritunnuksenkin.
Sallittakoon hyvässä olossa paistattelu ja hyvän olon jakaminen muidenkin tietoon niille onnellisille, joilla on pätäkät valmiina, mutta ei kannata antaa neuvona muille, että säästä tai myy Nesteen osakkeet.
Ensimmäistä autoaan ostavalle nuorelle perustelusi on hyväksyttävä. Sen jälkeen ei, koska jos on niin kiire kuluttaa ettei missään vaiheessa ehdi vaurastua, sitten on turha valittaa ellei seuraavassa autokaupassa ole pätäkät jo valmiina.
Niin ajaessa kuin autoa ostaessa ennakointi onnistuu toisilla paremmin, toisilla huonommin.
Säästämään ei voi alkaa, koska auto hankitaan nyt, eikä osakkeita satu olemaan myytäväksi.
Jokainen yli parin tonnin auton ostava voi säästää. Tuolla hinnalla pääsee liikkeelle, myös vetoautolla. Kaikki sen ylittävä on omavalintaista luksusta.
Minullahan ei siis ole autonhankinta ollenkaan ajankohtainen ainakaan pariin vuoteen. Muuten vain kommentoin.
Ennakoivan ihmisen on aika toimia silloin kun hankinta ei ole vielä ajankohtainen.
@HybridRules kirjoitti:
Joka tapauksessa autorahoituksesta keskustelussa on hedelmätöntä puhua sellaisista keinoista, jotka olisi pitänyt ottaa käyttöön jo parikymmentä vuotta sitten tai sellaisista mahdollisuuksista, joita on siunaantunut perinnön tai jonkun henkilökohtaisen tapahtuman seurauksena.
Tämä pätee vain jos olet ostamassa elämäsi viimeistä autoa. Jos sen sijaan aiot ostaa auton vielä joskus tulevaisuudessa, se helpottuu kun vaihtaa muille maksettavan koron itselle ansaittavaan pääomatuloon.
Pitäisi mieluummin puhua keinoista, joita kenellä tahansa on käytettävissä tässä ja nyt, kun auton hankinta on tapetilla.
Ellei puoleen hintaan ostettava käytetty kelpaa, ihan hyvä keino on myös uusi 740 GLE ja tietoisuus siitä ettei tarvitse autorahoitusta 20 vuoteen. Muiden fantasioidessa 2000-luvun autoista, minä tiesin VIN-koodin lisäksi rekisteritunnuksenkin.
Sallittakoon hyvässä olossa paistattelu ja hyvän olon jakaminen muidenkin tietoon niille onnellisille, joilla on pätäkät valmiina, mutta ei kannata antaa neuvona muille, että säästä tai myy Nesteen osakkeet.
Ensimmäistä autoaan ostavalle nuorelle perustelusi on hyväksyttävä. Sen jälkeen ei, koska jos on niin kiire kuluttaa ettei missään vaiheessa ehdi vaurastua, sitten on turha valittaa ellei seuraavassa autokaupassa ole pätäkät jo valmiina.
Niin ajaessa kuin autoa ostaessa ennakointi onnistuu toisilla paremmin, toisilla huonommin.
Säästämään ei voi alkaa, koska auto hankitaan nyt, eikä osakkeita satu olemaan myytäväksi.
Jokainen yli parin tonnin auton ostava voi säästää. Tuolla hinnalla pääsee liikkeelle, myös vetoautolla. Kaikki sen ylittävä on omavalintaista luksusta.
Minullahan ei siis ole autonhankinta ollenkaan ajankohtainen ainakaan pariin vuoteen. Muuten vain kommentoin.
Ennakoivan ihmisen on aika toimia silloin kun hankinta ei ole vielä ajankohtainen.
--740 GLE
Mutta ei kannata tänään autoa ostavalle antaa neuvoa, mitä olisi kannattanut tehdä 20 vuotta sitten. Eikä pidä unohtaa, että joku haluaa tänään jos ei nyt unelmiensa auton, niin kuitenkin parhaiten toiveensa täyttävän auton sen sijaan, että ostaa nyt puolikkaan ja sitku loput.
Suorastaan voisin viedä käden lippaan sinulle, jos olisi sopiva hattu, kun olet priorisoinut asiat niin kuin kerrot. Minun luonteenlaadulle ei ole soveltunut ottaa tähtäimeen joku auta joskus 20v päästä vaan olen joutunut säästämään vähemmän ja toivomaan, että tulot pysyvät riittävinä ja sitten ottanut mahdollisimman itselle sopivan auton.
20 vuotta sitten alkanutta säästämistä olisi auttanut aika kivasti tieto mainitun Nesteen osakkeen rallista viime vuosikymmenellä tai sitten tiettyjen jenkki-osakkeiden valinnat. Helsingin pörssi droppas 2010-luvun alun vaiheen paikkeilla aika pahasti ja 2004 aloitetut säästöt olisi sulanut pahasti ellei jostain syystä osannut ennakoida. Yritän vain sanoa, että 20 vuotta taaksepäin ei ole niin yksinkertainen voittoputki silloin arvioitavaksi mitä nykytietämys (jotkut sanoo "jälkiviisaat") antaa ymmärtää. Itselläni oli Nordean Venäjä-rahastossa noin 10k 2009 ja se kävin -50% tasossa vuosikymmenen alussa, tosin palautui nopeasti. Kävi tuuri ja palatessani Kiinasta 2016 piti ostaa auto johon sijoitin koko Venäjä salkun. Auto on nykyään arvokkaampi kuin Venäjä-salkku olisi
Yosemite tuumaili äsken myyneensä kiinteistön. Sekään ei oikein sovellu yleispäteväksi autorahoitusvinkiksi.
Kiinteistöjen myynti ei minulla ole liittynyt autojen hankintaan, vaan yleiseen ikääntymisen mukanaan tuomaan sijoitusstrategian muutokseen.
Tunnustan kyllä ostaneeni sähköauton Nesteen myyntivoitoilla, mutta se oli silloin, kun Neste oli hinnoissaan. Ja osittain lainallakin olen ostanut joskus 80-luvulla.
Joka tapauksessa autorahoituksesta keskustelussa on hedelmätöntä puhua sellaisista keinoista, jotka olisi pitänyt ottaa käyttöön jo parikymmentä vuotta sitten tai sellaisista mahdollisuuksista, joita on siunaantunut perinnön tai jonkun henkilökohtaisen tapahtuman seurauksena.
Vastasin vain pähkäilyysi kiinteistön myynnistä ja laiton jatkoksi pari esimerkkiä hankinnoista.
Pitäisi mieluummin puhua keinoista, joita kenellä tahansa on käytettävissä tässä ja nyt, kun auton hankinta on tapetilla.
Tässä ja nyt vaihtoehdot ovat tietenkin käteinen tai rahoitus.
Sallittakoon hyvässä olossa paistattelu ja hyvän olon jakaminen muidenkin tietoon niille onnellisille, joilla on pätäkät valmiina, mutta ei kannata antaa neuvona muille, että säästä tai myy Nesteen osakkeet. Säästämään ei voi alkaa, koska auto hankitaan nyt, eikä osakkeita satu olemaan myytäväksi.
@Lukija159246 kirjoitti:
20 vuotta sitten alkanutta säästämistä olisi auttanut aika kivasti tieto mainitun Nesteen osakkeen rallista viime vuosikymmenellä tai sitten tiettyjen jenkki-osakkeiden valinnat. Helsingin pörssi droppas 2010-luvun alun vaiheen paikkeilla aika pahasti ja 2004 aloitetut säästöt olisi sulanut pahasti ellei jostain syystä osannut ennakoida. Yritän vain sanoa, että 20 vuotta taaksepäin ei ole niin yksinkertainen voittoputki silloin arvioitavaksi mitä nykytietämys (jotkut sanoo "jälkiviisaat") antaa ymmärtää.
Osakepoimijan kannalta juuri näin. Siksi pidinkin turvallisempana viitata indeksituottoihin.
OMXH yleisindeksi sahaa edestakaisin eikä ole vieläkään saavuttanut Nokian vetämää yli 18.000 pisteen huippulukemaa viime vuosituhannelta. 20 vuoden aikana indeksi on noussut noin 6500 pisteestä nykyisen laman 9500 pisteeseen. Mitä järkeä tässä on?
No sitä, että yleisindeksi seuraa osakkeiden arvoa joka menee ylös ja alas. Saman markkinan osingot takaisin sijoittava OMXHGI kasvuindeksi on erilainen hissi, joka menee vuosien kuluessa osinkojen vuoksi vain ylös tai vielä ylemmäs. Se on noussut 20 vuodessa 8600 pisteestä tämän päivän 31.000 pisteeseen. Näillä tuottolukemilla hyvä auto kestää käytettynäkin ostettuna helposti riittävän pitkään etää maksamatta jätetty toinen puoli ehtii tienata seuraavan.
Arvoindeksi OMXH on suunnilleen puolittunut 1990-luvun huipustaan, silti kasvuindeksi OMXHGI on osinkojen vuoksi noin puolta ylempänä (+50%).
Itselläni oli Nordean Venäjä-rahastossa noin 10k 2009 ja se kävin -50% tasossa vuosikymmenen alussa, tosin palautui nopeasti. Kävi tuuri ja palatessani Kiinasta 2016 piti ostaa auto johon sijoitin koko Venäjä salkun. Auto on nykyään arvokkaampi kuin Venäjä-salkku olisi
Nesteeni olen ryZZinyt paljon Yosemiteä pahemmin mutta venäjään en koskenut vaikka sitäkin joskus harkitsin. Virheitä tulee väkisin ja markkina romahtaa välillä, mutta oletusarvoisesti positiivisen tuoton plussasummapelissä korkoa korolle vääntää nokan pinnan yläpuolelle "lopulta".
@HybridRules kirjoitti:
Joka tapauksessa autorahoituksesta keskustelussa on hedelmätöntä puhua sellaisista keinoista, jotka olisi pitänyt ottaa käyttöön jo parikymmentä vuotta sitten tai sellaisista mahdollisuuksista, joita on siunaantunut perinnön tai jonkun henkilökohtaisen tapahtuman seurauksena.
Tämä pätee vain jos olet ostamassa elämäsi viimeistä autoa. Jos sen sijaan aiot ostaa auton vielä joskus tulevaisuudessa, se helpottuu kun vaihtaa muille maksettavan koron itselle ansaittavaan pääomatuloon.
Pitäisi mieluummin puhua keinoista, joita kenellä tahansa on käytettävissä tässä ja nyt, kun auton hankinta on tapetilla.
Ellei puoleen hintaan ostettava käytetty kelpaa, ihan hyvä keino on myös uusi 740 GLE ja tietoisuus siitä ettei tarvitse autorahoitusta 20 vuoteen. Muiden fantasioidessa 2000-luvun autoista, minä tiesin VIN-koodin lisäksi rekisteritunnuksenkin.
Sallittakoon hyvässä olossa paistattelu ja hyvän olon jakaminen muidenkin tietoon niille onnellisille, joilla on pätäkät valmiina, mutta ei kannata antaa neuvona muille, että säästä tai myy Nesteen osakkeet.
Ensimmäistä autoaan ostavalle nuorelle perustelusi on hyväksyttävä. Sen jälkeen ei, koska jos on niin kiire kuluttaa ettei missään vaiheessa ehdi vaurastua, sitten on turha valittaa ellei seuraavassa autokaupassa ole pätäkät jo valmiina.
Niin ajaessa kuin autoa ostaessa ennakointi onnistuu toisilla paremmin, toisilla huonommin.
Säästämään ei voi alkaa, koska auto hankitaan nyt, eikä osakkeita satu olemaan myytäväksi.
Jokainen yli parin tonnin auton ostava voi säästää. Tuolla hinnalla pääsee liikkeelle, myös vetoautolla. Kaikki sen ylittävä on omavalintaista luksusta.
Minullahan ei siis ole autonhankinta ollenkaan ajankohtainen ainakaan pariin vuoteen. Muuten vain kommentoin.
Ennakoivan ihmisen on aika toimia silloin kun hankinta ei ole vielä ajankohtainen.
--740 GLE
Suorastaan voisin viedä käden lippaan sinulle, jos olisi sopiva hattu, kun olet priorisoinut asiat niin kuin kerrot.
En ansaitse sitä koska oikeita vastauksia on enemmän kuin yksi. Minä päädyin tähän koska inhoan epävarmuutta enkä ole luonteeltani yhtään uhkapeluri.
Minua ahdistaisi sinun velkavivutuksesi kulutukseen ja sinä todennäköisesti pitkästyisit minun strategiaani joten jatkakaamme kumpikin tottumallamme tyylillä mutta muistakin vaihtoehdoista tietoisina.
@HybridRules kirjoitti:
Joka tapauksessa autorahoituksesta keskustelussa on hedelmätöntä puhua sellaisista keinoista, jotka olisi pitänyt ottaa käyttöön jo parikymmentä vuotta sitten tai sellaisista mahdollisuuksista, joita on siunaantunut perinnön tai jonkun henkilökohtaisen tapahtuman seurauksena.
Tämä pätee vain jos olet ostamassa elämäsi viimeistä autoa. Jos sen sijaan aiot ostaa auton vielä joskus tulevaisuudessa, se helpottuu kun vaihtaa muille maksettavan koron itselle ansaittavaan pääomatuloon.
Pitäisi mieluummin puhua keinoista, joita kenellä tahansa on käytettävissä tässä ja nyt, kun auton hankinta on tapetilla.
Ellei puoleen hintaan ostettava käytetty kelpaa, ihan hyvä keino on myös uusi 740 GLE ja tietoisuus siitä ettei tarvitse autorahoitusta 20 vuoteen. Muiden fantasioidessa 2000-luvun autoista, minä tiesin VIN-koodin lisäksi rekisteritunnuksenkin.
Sallittakoon hyvässä olossa paistattelu ja hyvän olon jakaminen muidenkin tietoon niille onnellisille, joilla on pätäkät valmiina, mutta ei kannata antaa neuvona muille, että säästä tai myy Nesteen osakkeet.
Ensimmäistä autoaan ostavalle nuorelle perustelusi on hyväksyttävä. Sen jälkeen ei, koska jos on niin kiire kuluttaa ettei missään vaiheessa ehdi vaurastua, sitten on turha valittaa ellei seuraavassa autokaupassa ole pätäkät jo valmiina.
Niin ajaessa kuin autoa ostaessa ennakointi onnistuu toisilla paremmin, toisilla huonommin.
Säästämään ei voi alkaa, koska auto hankitaan nyt, eikä osakkeita satu olemaan myytäväksi.
Jokainen yli parin tonnin auton ostava voi säästää. Tuolla hinnalla pääsee liikkeelle, myös vetoautolla. Kaikki sen ylittävä on omavalintaista luksusta.
Minullahan ei siis ole autonhankinta ollenkaan ajankohtainen ainakaan pariin vuoteen. Muuten vain kommentoin.
Ennakoivan ihmisen on aika toimia silloin kun hankinta ei ole vielä ajankohtainen.
--740 GLE
Suorastaan voisin viedä käden lippaan sinulle, jos olisi sopiva hattu, kun olet priorisoinut asiat niin kuin kerrot.
En ansaitse sitä koska oikeita vastauksia on enemmän kuin yksi. Minä päädyin tähän koska inhoan epävarmuutta enkä ole luonteeltani yhtään uhkapeluri.
Minua ahdistaisi sinun velkavivutuksesi kulutukseen ja sinä todennäköisesti pitkästyisit minun strategiaani joten jatkakaamme kumpikin tottumallamme tyylillä mutta muistakin vaihtoehdoista tietoisina.
--740 GLE
En minä velkavivuta kulutukseen. Model X on kalleimmassa hintaluokassa, jonka vielä pystyn rahoittamaan ilman suurta ponnistusta. Minulla ei ole muita velkoja ja autorahoitus on riskitön siinä mielessä, että auto on vakuutena eli voin ainakin periaatteessa menettää vain auton. Olen arka ottamaan riskiä velan muodossa. Jos minulla olisi mahdollisuus ostaa Model X käteisellä, en ostaisi. En haluaisi riskeerata niin suurta summaa. Pankkilainaakaan en käyttäisi samasta syystä: turhan iso riski. Joku liisaa auton, minä "liisaan" osamaksulla. Auto on kokonaan omassa hallinnassa ilman mitään km-tai muita rajoituksia. Ja kun on vielä ilmainen supercharger-lataus eikä mitään pakollisia valohoitohuoltoja, niin kustannukset ovat varsin hyvin tasapainossa.
Olisi mahdoton ajatus ostaa nyt puolikas Model X ja säästää 20v seuraavaa puolikasta. Ikäkin loppuisi kesken.
Uutta tekniikkaa ei voi ostaa käytettynä, koska kukaan ei ole keksinyt perustaa tehdasta tuottamaan käytettyjä autoja.
Keskittymättä nyt juuri sinun Model X niin miten näet yleisesti riskin ostaa melko kalliin auton osamaksulla? Jos kaikki menee mönkään, voi menettää vain auton - jos myyjä hakee auton pois kauden puolivälissä niin kaikki maksetut maksut on menetetty "arvonlaskuna"? Tesla on ollut aika arvaamaton uusien hinnoittelussa - halvimpien mallien leasing-maksut on siksi yläkantissa, ettei ole varmuutta paljonko vanhasta saa kolmen vuoden jälkeen jos uusien hinnat on 20% alle kolme vuotta sitten hankintahinnan tms. Tietämättä vuotuista ajosuoritetta, minkälainen hyöty ilmaisesta lataamisesta on vuosittain? Maksaako Supercharger paljon enemmän kuin esim. ABC lataus?
Vaikka uutta tekniikkaa ei voi ostaa käytettynä, eikö aika monet uudet jutut ui Teslaan netin kautta - miten tiuhaan Tesla uusii sellaista rautaa systeemiin, ettei ohjelmapäivitys enää tuota uusinta uutta?
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
Millä rahoituksella?
Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut...
Se pitää paikkansa yleisellä tasolla. Tarpeeksi laajasti kun katsoo, niin on pesukonetta ja mokkamasteria vaikka kenellä, heh.
Mutta eipä tuo näy kovinkaan monessa ammatissa ainakaan liksassa. Eikä maan talous ole mitenkään verrattavissa 90-luvun lamaan, jota itsekin olen elänyt.
Et voi siis yleistää. Täällä lähinnä (todella) hyväosaiset kovaliksaisissa ammateissaan keskustelevat sijoitustuotoistaan ja vapaista autoeduistaan firman hyväntekeväisyytenä, tai "käteisellä uuden auton ostoon"-kaupoistaan. Ja kuvittelevat, että sen voi skaalata miten vaan ja kelle vaan alaspäin.
@Kumppani kirjoitti:
Et voi siis yleistää. Täällä lähinnä (todella) hyväosaiset kovaliksaisissa ammateissaan keskustelevat sijoitustuotoistaan ja vapaista autoeduistaan firman hyväntekeväisyytenä, tai "käteisellä uuden auton ostoon"-kaupoistaan.
Kyllä sen aika paljon voi yleistää, mutta ei tietenkään yleistetä tilastotietoa väärällä tavalla. Keskiarvo kuvaa edelleenkin vain koko otantaa joukkona eikä yhtään otannan yksilöä. Kukaan laskutaitoinen aikuinenhan ei tietenkään sellaiseen syyllistykään, koska tuollaiset kuvitelmat ovat tilastomatematiikan tunneilta lintsanneiden utopioita.
On täysin perusteltua sanoa vaurauden ja hyvinvoinnin paranevan Suomessa. Hyvinvointi on suurelta osin subjektiivinen asia ja ihmiset itse sanovat voivansa paremmin:
Taloudellista ahdinkoa, jossa rahan puute vaikuttaa perustarpeisiin kokevat tilastollisesti merkittävästi harvemmat kuin edellisessä mittauksessa. Säästämisen suosion kasvu samana aikana korreloi nätisti, vaikka ei tietenkään kausaalisuutta osoitakaan.
Kyse ei ole pelkästä mielipiteestä, vaan asuntokaupoilla ollaan valmiita laittamaan taas enemmän rahaa pöytään:
Eikä siinä vielä kaikki, meidän Suomen talouden mukana matkustavien on täysin perusteltua odottaa että ensi vuoden suosikkikappaleena soi Matti ja Teppo
"Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy, tule mukanani juhlimaan. Tää on paikka jossa kansa viihtyy..."
Kyllä sen aika paljon voi yleistää, mutta ei tietenkään yleistetä tilastotietoa väärällä tavalla. Keskiarvo kuvaa edelleenkin vain koko otantaa joukkona eikä yhtään otannan yksilöä.
Kuka puhuikaan yksilöstä, en ainakaan minä. Täytyisi mieltää, mikä on jakauma tulojen suhteen ja suomalaisten kesken. Jos kirjoittaja kuvittelee edustavansa "meitä suomalaisia", niin olisi syytä siis tarkistaa mihin hän mittarissa tai janalla oikeasti sijoittuu.
On täysin perusteltua sanoa vaurauden ja hyvinvoinnin paranevan Suomessa. Hyvinvointi on suurelta osin subjektiivinen asia ja ihmiset itse sanovat voivansa paremmin:
Kyllä, täällä Suomessa on ihan erilaista asua kuin jokunen kymmenen vuotta sitten. Ja onhan se nyt hienoa olla maailman onnellisin kansa. Ja siihen paremmin voimisen tunteeseen ei aina onneksi raha-asiat liitykään.
Se on hyvä asia tuo tieto. Jo vuonna 2084 voi löytyä sen perusteella multimiljonäärejäkin.
Nuorisosta jos puhutaan, niin minäkin säästin jo ihan pikkupoikana: ensin possuun ja sitten tilillekin ja sitten päälle 2-kymppisenä ASP-lainalla hankittava oma asunto oli suurin tähtäimessä oleva hanke. Ja siihen asti ei ollut autoa ja vuokra lohkaisi merkittävän osan nettotuloista. Enkä ole polttanut tupakkaa. Rahaa riitti ns. elämiseen lisäksi, mutta ei juurikaan sukan varteen.
Taloudellista ahdinkoa, jossa rahan puute vaikuttaa perustarpeisiin kokevat tilastollisesti merkittävästi harvemmat kuin edellisessä mittauksessa. Säästämisen suosion kasvu samana aikana korreloi nätisti, vaikka ei tietenkään kausaalisuutta osoitakaan.
Ja se on hyvä pitää mielessä.
Kyse ei ole pelkästä mielipiteestä, vaan asuntokaupoilla ollaan valmiita laittamaan taas enemmän rahaa pöytään
Kyllä, mutta todella moni tyytyy vuokra-asuntoon ja siihen on lukuisia syitä. Esim. pieni liksa ja elätettäviä. Ja jos autokauppaan pääsee, se on joku häkkikauppa ei marmoritiski, koska töihin pitää päästä kulkemaan.
Se on hyvä, että hallitus on päässyt vauhtiin toimissaan. Vai onko kaikki ihan sen ansiota?
.... sen voi skaalata miten vaan ja kelle vaan alaspäin.
Kuka sellaista kuvittelee? Annatko tälle arviollesi lähdeviitteen?
Heh, no vaikka omat kirjoituksesi, luonnollisesti vahvalla yleistyksellä (jos ilmaisun ymmärrät). Ei vaiska, olet itse alkanut kirjoitella vähemmän pompöösisti ja kiitettävän hyvin "normiliksaisen" tasolle laskeutuen. Vaan kyllä se kesti.
Ei se ollut kuin vaikutelma useammasta kirjoittajasta. HR itse asiassa kerrankin osasi olla samoilla linjoilla kanssani 12.11.2024 21:58. Jotakin sen suuntaista vaan tarkoitin minäkin.
@Lukija31722 kirjoitti:
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
Minäkin olin todella lujilla 90-luvun laman aikana, mutta selvisin ilman suuria velkoja. Minäkään en tuhlaa autoon. Minulla ei vain ole niin hyvin asiat kuin sinulle, ei nimittäin pätäkät riitä ostamaan autoa käteisellä kaupasta. Sinulla on melkoiset varat, kun eikös sinulla ole ainakin kolme autoa, sehän tarkoittaa pitkästi yli 300.000,- kustannusta ja siinä ne arvon alenemat vasta alkaakin tuntua. Vai oletko skaalannut ostettavien autojen hinnat jollekin pienemmälle summalle? Minä en saa ostettua edes yhtä 100.000,- autoa käteisellä.
@Lukija159246 kirjoitti:
Keskittymättä nyt juuri sinun Model X niin miten näet yleisesti riskin ostaa melko kalliin auton osamaksulla? Jos kaikki menee mönkään, voi menettää vain auton - jos myyjä hakee auton pois kauden puolivälissä niin kaikki maksetut maksut on menetetty "arvonlaskuna"? Tesla on ollut aika arvaamaton uusien hinnoittelussa - halvimpien mallien leasing-maksut on siksi yläkantissa, ettei ole varmuutta paljonko vanhasta saa kolmen vuoden jälkeen jos uusien hinnat on 20% alle kolme vuotta sitten hankintahinnan tms. Tietämättä vuotuista ajosuoritetta, minkälainen hyöty ilmaisesta lataamisesta on vuosittain? Maksaako Supercharger paljon enemmän kuin esim. ABC lataus?
Vaikka uutta tekniikkaa ei voi ostaa käytettynä, eikö aika monet uudet jutut ui Teslaan netin kautta - miten tiuhaan Tesla uusii sellaista rautaa systeemiin, ettei ohjelmapäivitys enää tuota uusinta uutta?
Rahoitusyhtiön kanssa tehty osamaksusopimus on kiinteäkorkoinen, joten sopimusta tehdessä mietitty kuukausierä pysyy vakiona, jollei itse halua sitä muuttaa. Kalliin auton rahoitusta ei tarvitse mitoittaa hankintavaiheessa niin, että auto tulee kokonaan maksettua sopimuksen aikana. Voi jättää suurehkon viimeisen erän ja jos pitää saman auton niin kauan, niin viimeisen erän tullessa ajankohtaiseksi voi joko myydä auton, maksaa viimeisen erän käteisellä tai tehdä viimeiselle erälle uusi rahoitussopimus. Minä olen toistaiseksi tehnyt niin, että olen vaihtanut auton jo ennen kuin viimeinen erä on tullut ajankohtaiseksi. Tämä nykyinen auto on viides, jonka olen vaihtanut kesken edellisen auton rahoitussopimuksen.
Minulla on kyllä sellainen henkilökohtainen tilanne, että ajan työajoja enemmän kuin yksityisajoja, aika paljonkin enemmän. En ole innostunut ajatuksesta, että remppaisin autoja, ja siksi olen jo pitkään hankkinut auton uutena ja vaihtanut n. 100.000 km jälkeen eli n. kolmen vuoden välein. Muistaakseni Mondeoiden tapauksessa rahoituksen kuukausikulu oli n. 600,- (vaihtoauton jälkeen) ja kun rahoituksen sai maksettua loppuun oli auton vaihtokin jo lähellä (3v sopimuksella). Totesin, että on helpointa hyväksyä jatkuva kuukausikulu autosta ja koska saan km-korvauksia työajoista, niin minulla on vähän saman tapainen tilanne kuin työsuhdeauton kanssa olisi. Autosta menee joka kuukausi pääomakulu, joka korvautuu työajojen km-korvauksilla.
Tulot ja menot täytyy tietysti pitää hallinnassa eikä osamaksukauppaa pidä käyttää siten, että hankkii kalliimman auton kuin mihin on varaa. Toisaalta osamaksulla kustannus jakautuu pidemmälle aikavälille, joten voi hankkia kalliiman auton ilman ankaraa etukäteissäästämistä.
Ilmaisen lataamisen suurin hyöty on psykologinen: on kiva ajaa laturille ollenkaan miettimättä, mitä se maksaa. Lähden kohta taas Saksaan reissuun ja kilometrejä tulee yli 2000 á 0,- käyttövoimakuluna. Teslan latureita on niin hyvin pääreittien varrella, että lataaminen pitkillä matkoilla onnistuu Teslan pikalatureilla sekä Suomessa että muualla Euroopassa. Rahallinen merkitys ei ole valtavan suuri. Tänä vuonna olen ladannut 8.381 kWh, joista 41% superchargereilla, 54% työpaikalla ja loput kotona. Omasta palkasta olen siis pulittanut 5% x 8381 = 420kWh pörssisähkön mukaan optimoiden eli tähän mennessä tänä vuonna olen maksanut suunnilleen 50,- omasta palkasta. On se aika paljon vähemmän kuin olisi mennyt bensaan plugarilla tai dieseliä Discolla. Koska en maksa Teslan latauksista, en oikein tiedä, minkä hintaista Teslan latureilla on keskimäärin. Välillä olen katsonut puhelinsovelluksesta hintoja. Juuri nyt Hartolan 250kW latureilla hinta on 0.47euroa per kWh. Teslan laturit eivät taida olla halvimpia, mutta eivät erityisen kallitakaan, luulen.
Jos osamaksukauppa menee mönkään ja maksut rasittavat omaa taloutta liikaa, pitää myydä auto pois ja ottaa tilalle halvempi. Ja tietenkin pitää olla järki ohjaamassa tunteita jo hankintavaiheessa ja mitoittaa rahoitus itselle sopivaksi. Osamaksukaupassa on kuitenkin hyvänä puolena, että auto toimii vakuutena. Lähtökohtaisesti rahoitusyhtiökään ei tee sopimusta, joka on selvästi liian kallis ostajalle ja rahoitusyhtiöllä on todennäköisesti valistunut arvaus auton arvon aleneman suuruudesta. Auto on aina huono hankinta, rahat menee ja tilalle saa vain ...... no, riippuu, mitä odottaa ja millaisen auton hankkii.
Teslaan tosiaan tulee päivityksinä uusia ominaisuuksia ja sikäli Tesla on hyvä hankinta käytettynäkin. Vaimolla on -21 Model Y. Siihen tuli tämän vuoden alkupuolella adaptiiviset matriisivalot softapäivityksenä. Siihen oli siis jo kolme vuotta sitten asennettu matriisiledit, mutta niiden ohjaus tuli vasta tänä vuonna. Sellaista ei tapahdu perinneautojen kanssa.
Vanhempi Tesla ei saa kaikkia päivityksiä, koska vanhemman Teslan hardware ei aina riitä kaikkiin uusiin toimintoihin. Kun sanoin, että uutta tekniikkaa ei saa käytettyihin, tarkoitin minun tapauksessa sitä, että en olisi voinut ostaa juurikaan halvempaa Model X:ää. Vuonna 2020 kun ostin ekan äksän, niitä ei saanut uutenakaan helposti. Minä sain varattua yhden, joka oli vasta tulossa Helsinkiin eikä siihen aikaan ollut varastoautoja niin kuin tällä hetkellä on. Mutta sain silloinkin auton nopeasti, tilasin netistä muistaakseni torstaina ja auto oli alla seuraavana tiistaina. Edellisen auton myin sitten autoliikkeelle vähän myöhemmin.
@Lukija31722 kirjoitti:
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
Minäkin olin todella lujilla 90-luvun laman aikana, mutta selvisin ilman suuria velkoja. Minäkään en tuhlaa autoon. Minulla ei vain ole niin hyvin asiat kuin sinulle, ei nimittäin pätäkät riitä ostamaan autoa käteisellä kaupasta. Sinulla on melkoiset varat, kun eikös sinulla ole ainakin kolme autoa, sehän tarkoittaa pitkästi yli 300.000,- kustannusta ja siinä ne arvon alenemat vasta alkaakin tuntua. Vai oletko skaalannut ostettavien autojen hinnat jollekin pienemmälle summalle? Minä en saa ostettua edes yhtä 100.000,- autoa käteisellä.
Ja höpö. Minulla ei ole ollut juuri yli 30000 autoa koskaan ja olen ostanut niitä todella harvakseltaan ja pitänyt pitkään. Nytkin noista kolmesta kauiten ollut (se kallein ja ainut uutena ostettu) on ollut minulla yhtä kyytiä yli 18 v. Ja vanhimman nyt 25 vuotiaan ostin jo melkein 10 v. sitten vähän yli kolmella tonnilla. Työpaikalla sitten on uudempaa kalustoa.
@Lukija31722 kirjoitti:
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
Minäkin olin todella lujilla 90-luvun laman aikana, mutta selvisin ilman suuria velkoja. Minäkään en tuhlaa autoon. Minulla ei vain ole niin hyvin asiat kuin sinulle, ei nimittäin pätäkät riitä ostamaan autoa käteisellä kaupasta. Sinulla on melkoiset varat, kun eikös sinulla ole ainakin kolme autoa, sehän tarkoittaa pitkästi yli 300.000,- kustannusta ja siinä ne arvon alenemat vasta alkaakin tuntua. Vai oletko skaalannut ostettavien autojen hinnat jollekin pienemmälle summalle? Minä en saa ostettua edes yhtä 100.000,- autoa käteisellä.
Ja höpö. Minulla ei ole ollut juuri yli 30000 autoa koskaan ja olen ostanut niitä todella harvakseltaan ja pitänyt pitkään. Nytkin noista kolmesta kauiten ollut (se kallein ja ainut uutena ostettu) on ollut minulla yhtä kyytiä yli 18 v. Ja vanhimman nyt 25 vuotiaan ostin jo melkein 10 v. sitten vähän yli kolmella tonnilla. Työpaikalla sitten on uudempaa kalustoa.
No joo, kyllähän minä ajattelinkin noin. Mutta sitä vähän yritin tuoda esiin, että kalliin hintaluokan autoa on keskituloisen hankala ostaa muuten kuin rahoituksella ja rahoitustavoista minun mielestäni paras on rahoitusyhtiön kanssa tehty osamaksusopimus.
Käteisellä ostetun auton vaihtoehto ei välttämättä ole käteisellä ostetun auton hintaisen auton ostaminen osamaksulla vaan paljon kalliimman auton ostaminen osamaksulla.
Jos on vakava tarkoitus kerryttää varallisuutta niin kuin esim. 740 GLE:llä, niin silloin kaikki "turhat" kulut pitää karsia. Mutta työsuhdeautolla rallatteleva tai yksityisliisinkiä käyttävä ovat samantapaisessa tilanteessa kuin osamaksulla auton hankkiva sillä erotuksella, että osamaksuostajalla on omassa vallassa paljonko ajaa ja kauanko autoa pitää.
Onko iso ero kustannuksissa, jos ostaa käytetyn joka neljäs vuosi tai ostaa uuden joka kahdeksas vuosi?
@Lukija31722 kirjoitti:
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
Minäkin olin todella lujilla 90-luvun laman aikana, mutta selvisin ilman suuria velkoja. Minäkään en tuhlaa autoon. Minulla ei vain ole niin hyvin asiat kuin sinulle, ei nimittäin pätäkät riitä ostamaan autoa käteisellä kaupasta. Sinulla on melkoiset varat, kun eikös sinulla ole ainakin kolme autoa, sehän tarkoittaa pitkästi yli 300.000,- kustannusta ja siinä ne arvon alenemat vasta alkaakin tuntua. Vai oletko skaalannut ostettavien autojen hinnat jollekin pienemmälle summalle? Minä en saa ostettua edes yhtä 100.000,- autoa käteisellä.
Ja höpö. Minulla ei ole ollut juuri yli 30000 autoa koskaan ja olen ostanut niitä todella harvakseltaan ja pitänyt pitkään. Nytkin noista kolmesta kauiten ollut (se kallein ja ainut uutena ostettu) on ollut minulla yhtä kyytiä yli 18 v. Ja vanhimman nyt 25 vuotiaan ostin jo melkein 10 v. sitten vähän yli kolmella tonnilla. Työpaikalla sitten on uudempaa kalustoa.
Onko iso ero kustannuksissa, jos ostaa käytetyn joka neljäs vuosi tai ostaa uuden joka kahdeksas vuosi?
En osaa vastata tuohon, mutta luulen itse omistaneeni yli 30t arvoisen auton sen aikaa kun sain aikanaan ajettua sen autoliikkeen kynnyksen yli. Automyyjä silloin kyseli jotenkin epäilevän oloisena maksutapaa ajatellen ilmeisesti jotain osamaksua. Silloin oli mukava näyttää pankkikorttia ja kysyä että kelpaako teille tämä. (Vaihtoautossa oli hitusen vaille 400000 mittarissa ja ikää 20 v.)
@Lukija31722 kirjoitti:
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
Minäkin olin todella lujilla 90-luvun laman aikana, mutta selvisin ilman suuria velkoja. Minäkään en tuhlaa autoon. Minulla ei vain ole niin hyvin asiat kuin sinulle, ei nimittäin pätäkät riitä ostamaan autoa käteisellä kaupasta. Sinulla on melkoiset varat, kun eikös sinulla ole ainakin kolme autoa, sehän tarkoittaa pitkästi yli 300.000,- kustannusta ja siinä ne arvon alenemat vasta alkaakin tuntua. Vai oletko skaalannut ostettavien autojen hinnat jollekin pienemmälle summalle? Minä en saa ostettua edes yhtä 100.000,- autoa käteisellä.
Ja höpö. Minulla ei ole ollut juuri yli 30000 autoa koskaan ja olen ostanut niitä todella harvakseltaan ja pitänyt pitkään. Nytkin noista kolmesta kauiten ollut (se kallein ja ainut uutena ostettu) on ollut minulla yhtä kyytiä yli 18 v. Ja vanhimman nyt 25 vuotiaan ostin jo melkein 10 v. sitten vähän yli kolmella tonnilla. Työpaikalla sitten on uudempaa kalustoa.
Onko iso ero kustannuksissa, jos ostaa käytetyn joka neljäs vuosi tai ostaa uuden joka kahdeksas vuosi?
En osaa vastata tuohon, mutta luulen itse omistaneeni yli 30t arvoisen auton sen aikaa kun sain aikanaan ajettua sen autoliikkeen kynnyksen yli. Automyyjä silloin kyseli jotenkin epäilevän oloisena maksutapaa ajatellen ilmeisesti jotain osamaksua. Silloin oli mukava näyttää pankkikorttia ja kysyä että kelpaako teille tämä. (Vaihtoautossa oli hitusen vaille 400000 mittarissa ja ikää 20 v.)
Eihän se ole ihme, jos myyjä ajattelee osamaksua, koska se on kovin yleinen tapa ostaa isoja hankintoja. Toisaalta, jos myyjä kyseli maksun perään vasta, kun olit ajanut auton kynnyksen yli, niin ei ihme sekään, jos myyjä oli vähän epäilevän näköinen😊
@Lukija159246 kirjoitti:
Keskittymättä nyt juuri sinun Model X niin miten näet yleisesti riskin ostaa melko kalliin auton osamaksulla? Jos kaikki menee mönkään, voi menettää vain auton - jos myyjä hakee auton pois kauden puolivälissä niin kaikki maksetut maksut on menetetty "arvonlaskuna"? Tesla on ollut aika arvaamaton uusien hinnoittelussa - halvimpien mallien leasing-maksut on siksi yläkantissa, ettei ole varmuutta paljonko vanhasta saa kolmen vuoden jälkeen jos uusien hinnat on 20% alle kolme vuotta sitten hankintahinnan tms. Tietämättä vuotuista ajosuoritetta, minkälainen hyöty ilmaisesta lataamisesta on vuosittain? Maksaako Supercharger paljon enemmän kuin esim. ABC lataus?
Vaikka uutta tekniikkaa ei voi ostaa käytettynä, eikö aika monet uudet jutut ui Teslaan netin kautta - miten tiuhaan Tesla uusii sellaista rautaa systeemiin, ettei ohjelmapäivitys enää tuota uusinta uutta?
Kalliin auton rahoitusta ei tarvitse mitoittaa hankintavaiheessa niin, että auto tulee kokonaan maksettua sopimuksen aikana. Voi jättää suurehkon viimeisen erän ja jos pitää saman auton niin kauan, niin viimeisen erän tullessa ajankohtaiseksi voi joko myydä auton, maksaa viimeisen erän käteisellä tai tehdä viimeiselle erälle uusi rahoitussopimus.
Tämä on mielenkiintoinen vaihtoehto, jos haluaa ajaa jatkuvasti uudehkolla autolla tarvitsematta silti rahoittaa uuden auton koko hintaa. Jos olisin ostamassa uutta autoa, tämä olisi ehdottomasti harkinnan arvoista vaikka valitsisinkin auton ajatuksella pitää sitä pidempään.
Enemmän tässä vuotta kohden joutuu autoilustaan maksamaan, mutta kerralla esiin kaivettava summa jää pienemmäksi kuin toissavuoden mallin puolella uuden hinnasta käteisellä ostaen.
@Lukija31722 kirjoitti:
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
Minäkin olin todella lujilla 90-luvun laman aikana, mutta selvisin ilman suuria velkoja. Minäkään en tuhlaa autoon. Minulla ei vain ole niin hyvin asiat kuin sinulle, ei nimittäin pätäkät riitä ostamaan autoa käteisellä kaupasta. Sinulla on melkoiset varat, kun eikös sinulla ole ainakin kolme autoa, sehän tarkoittaa pitkästi yli 300.000,- kustannusta ja siinä ne arvon alenemat vasta alkaakin tuntua. Vai oletko skaalannut ostettavien autojen hinnat jollekin pienemmälle summalle? Minä en saa ostettua edes yhtä 100.000,- autoa käteisellä.
Ja höpö. Minulla ei ole ollut juuri yli 30000 autoa koskaan ja olen ostanut niitä todella harvakseltaan ja pitänyt pitkään. Nytkin noista kolmesta kauiten ollut (se kallein ja ainut uutena ostettu) on ollut minulla yhtä kyytiä yli 18 v. Ja vanhimman nyt 25 vuotiaan ostin jo melkein 10 v. sitten vähän yli kolmella tonnilla. Työpaikalla sitten on uudempaa kalustoa.
No joo, kyllähän minä ajattelinkin noin. Mutta sitä vähän yritin tuoda esiin, että kalliin hintaluokan autoa on keskituloisen hankala ostaa muuten kuin rahoituksella ja rahoitustavoista minun mielestäni paras on rahoitusyhtiön kanssa tehty osamaksusopimus.
Käteisellä ostetun auton vaihtoehto ei välttämättä ole käteisellä ostetun auton hintaisen auton ostaminen osamaksulla vaan paljon kalliimman auton ostaminen osamaksulla.
Jos on vakava tarkoitus kerryttää varallisuutta niin kuin esim. 740 GLE:llä, niin silloin kaikki "turhat" kulut pitää karsia. Mutta työsuhdeautolla rallatteleva tai yksityisliisinkiä käyttävä ovat samantapaisessa tilanteessa kuin osamaksulla auton hankkiva sillä erotuksella, että osamaksuostajalla on omassa vallassa paljonko ajaa ja kauanko autoa pitää.
Onko iso ero kustannuksissa, jos ostaa käytetyn joka neljäs vuosi tai ostaa uuden joka kahdeksas vuosi?
Tuota en ole kokeillut, mutta uutena ostetun S80:n arvon alenema 18 vuodessa oli noin 2200 € vuotta kohden ja Pari vuotta käytettynä ostetun Mersun arvon alenemaksi 10 vuodessa jäi 2600 vuodessa.
Tämä pari ei tosin ole aivan vertailukelpoinen koska niiden välillä on jo 10 vuoden inflaatio tuo Volvon osalta ja käytettyä ei ostettu puolella Volvon hinnasta vaan puolella puolta kalliimman (=50%) hinnasta. Autojen ostohintojen ero oli vain reilu 8000 €, joten käytettynä ostettu Mersukin oli aluksi varsin nopean hintakehityksen uhrina.
Volvo selätti 6 liisaria ja lähti meiltä varsin ryhdikkäässä kunnossa ja tuo Mersukin jäi saman tasoista liisaria hieman halvemmaksi.
@Lukija159246 kirjoitti:
Keskittymättä nyt juuri sinun Model X niin miten näet yleisesti riskin ostaa melko kalliin auton osamaksulla? Jos kaikki menee mönkään, voi menettää vain auton - jos myyjä hakee auton pois kauden puolivälissä niin kaikki maksetut maksut on menetetty "arvonlaskuna"? Tesla on ollut aika arvaamaton uusien hinnoittelussa - halvimpien mallien leasing-maksut on siksi yläkantissa, ettei ole varmuutta paljonko vanhasta saa kolmen vuoden jälkeen jos uusien hinnat on 20% alle kolme vuotta sitten hankintahinnan tms. Tietämättä vuotuista ajosuoritetta, minkälainen hyöty ilmaisesta lataamisesta on vuosittain? Maksaako Supercharger paljon enemmän kuin esim. ABC lataus?
Vaikka uutta tekniikkaa ei voi ostaa käytettynä, eikö aika monet uudet jutut ui Teslaan netin kautta - miten tiuhaan Tesla uusii sellaista rautaa systeemiin, ettei ohjelmapäivitys enää tuota uusinta uutta?
Kalliin auton rahoitusta ei tarvitse mitoittaa hankintavaiheessa niin, että auto tulee kokonaan maksettua sopimuksen aikana. Voi jättää suurehkon viimeisen erän ja jos pitää saman auton niin kauan, niin viimeisen erän tullessa ajankohtaiseksi voi joko myydä auton, maksaa viimeisen erän käteisellä tai tehdä viimeiselle erälle uusi rahoitussopimus.
Tämä on mielenkiintoinen vaihtoehto, jos haluaa ajaa jatkuvasti uudehkolla autolla tarvitsematta silti rahoittaa uuden auton koko hintaa. Jos olisin ostamassa uutta autoa, tämä olisi ehdottomasti harkinnan arvoista vaikka valitsisinkin auton ajatuksella pitää sitä pidempään.
Enemmän tässä vuotta kohden joutuu autoilustaan maksamaan, mutta kerralla esiin kaivettava summa jää pienemmäksi kuin toissavuoden mallin puolella uuden hinnasta käteisellä ostaen.
--740 GLE
Se siinä on, että rahaa menee, mutta pienemmissä erissä, joten rahoittaminen on kevyempää. Tavallaan tietty pääoma on koko ajan rahoitusyhtiön hoteissa ja itse maksaa pääasiassa arvonalenemaa. Volvon kanssa kävi niin, että myydessä autoliikkeelle hinta ei kattanut ihan koko loppuvelkaa vaan jäi muistaakseni 3.000,- vajaaksi. Saatoin hoitaa myynnin huonosti, kun en älynnyt käyttää esim. Autovex-palvelua ollenkaan. Mutta yleensä loppuvelka on ollut pitkin matkaa pienempi kuin auton markkina-arvo. Riippuu tietysti sekä käsirahan että viimeisen suuremman erän mitoituksesta.
@pekkapera kirjoitti:
Kysymys kuuluukin, että otanko riskin ja sijoitan 20€k ja yritän saada pääomalle paremman tuoton, kuin autoon käytettävän lainan korkoprosentti. Vai lyönkö rahat kiinni uuteen autoon ja jatkan elämää ilman velkoja.
Vuoden 2018 alussa salkkuun jätetty 20.000 € näyttää olevan jo toteutuneella tuotolla tänään 33.309 € ja se maksaa tänä vuonna osinkoa 1732 €. Ensi vuonna toki taas hieman enemmän.
--740 GLE
jaa, coinbase oli silloin pro versio, enkä millään muista olikos se bc:n arvo 4-10t€ välissä, nyt vähän enemmän jotta voi valtiotakin taas rikastuttaa.
alkuperäiseen, älä ikinä osta autoa rahalla, vaan hajauta, saat edes vähän menetetystä arvosta takaisin.
Mihin tarkoitukseen te keräätte rahaa, jos ette edes raaski hankia uutta autoa, vaikka varaa siihen olisi?
Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa, tuijottaa tilin saldoa ja ajaa vanhanaikaisella kalustolla.
@Lukija336949 kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen te keräätte rahaa, jos ette edes raaski hankia uutta autoa, vaikka varaa siihen olisi?
Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa, tuijottaa tilin saldoa ja ajaa vanhanaikaisella kalustolla.
En nyt voi tietysti muiden puolesta kommentoida mutta ostin minun vanhemmiltani kesämökin (kohtuuhintaan) mutta sitä ei ollut huollettu 20 vuoteen juuri yhtään. Purin molempien saunojen sisukset hirrelle ja rakensin kokonaan uudestaan, kaikki uutta, ensin toinen sauna ja sitten toinen. Nyt ollaan maalailtu mökkejä, tontilla on kolme eri rakennusta. Olen rakentanut 15 m pitkän laiturin järvelle jossa on kiva heittää virveliä tai onkia. Jotta voi hoitaa sekä omakotitaloa ja mökkiä joka on 250km päässä, pitää olla kunnon peräkärry yms. En ole 4½ vuoden aikana huomannut, että isostakaan tilistä olisi jäänyt erityistä pesämunaa auton ostoon. En tietysti voinut mökkiä käteisellä maksaa, mutten halua olla naimisissa mökkilainan kanssa kun joku päivä jään eläkkeelle joten kk-kustannuksella varmaan maksaisi yhden keskikokoisen liisarin. Tosin lainan maksettuani minulla on velaton ja kunnostettu mökki vs muutaman vuoden ajokokemus uudella autolla, jota en omistaisi tai osamaksulla ostettuna jäljellä auton jäännösarvo. Henkilökohtaisesti en anna arvoa sähköautolle tai muille "nykyaikaisille" ominaisuuksille vaan tykkään, että autossa on voimakas moottori, voin ajaa sillä tankkaamatta mökille ja takaisin ison kuomukärryn kanssa ja nauttia huippustereioista jotka olen itse asentanut autoon - sisältäen äänenvaimennukset pohjaan, oviin ja takakonttiin. Nyt 100 km/h mittarissa, uusilla kitkoilla motarilla ei kuulu suhinoita eikä murinoita. Minä nyt viimeisenä olisin selaamassa tiliotteita kiikkustuolissa. Molemmat lapset on huippukoulutettuja, ylenmääräisiä perintöjä ei tarvita.
@Lukija336949 kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen te keräätte rahaa, jos ette edes raaski hankia uutta autoa, vaikka varaa siihen olisi?
Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa, tuijottaa tilin saldoa ja ajaa vanhanaikaisella kalustolla.
Tuohon liittyen ylen toimittaja totesi jossain lähetyksessä jotensakin niin, että kun on säästössä paljon rahaa, on kiva, kun tietää voivansa ostaa kaikenlaista. Toisaalta ei voi ostaa, koska sen jälkeen ei enää olisi rahaa, eikä voísi enää ajatella voivansa ostaa kaikenlaista. Säästöjä kerännyt on siis vähän satimessa. Varallisuutta on, mutta sitä ei voi käyttää.
@Lukija336949 kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen te keräätte rahaa, jos ette edes raaski hankia uutta autoa, vaikka varaa siihen olisi?
Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa, tuijottaa tilin saldoa ja ajaa vanhanaikaisella kalustolla.
joskus se viisivuotta täyttänyt audi pesee sen uudemman sisarensa, minä en pidä uudemman kiiltävästä näytöstä joka integroitu kojetauluun, varsinkaan kosketus sellaisesta... eikä mitään hätää, kyllä se raha palaa ihan muuhun kun näihin leluihin, joten ei tarvi kadehtia, että olisi taskut täynnä seteleitä
Meille ei auto ole lelu, vaan menee samaan katekoriaan kuin muutkin kodinaskareita helpottavat koneet.
Ne pidetään ajan tasalla, uusimalla kun mallit vanhenee.
Auton hankkimiseen (osake)säästäminen ei sovellu säästämisen vaatiman pitkän aikajänteen vuoksi. Se ei siis kuulu keinovalokoimaan, kun keskustellaan autohankinnan rahoituksesta. Paitsi tietysti sikäli, että säästöjä jo kerryttänyt voi kertoa rahoituksen olevan ok säästöjen ansiosta, mutta neuvona auton hankintaa aikovalle sitä ei kannata antaa.
Yosemite tuumaili äsken myyneensä kiinteistön. Sekään ei oikein sovellu yleispäteväksi autorahoitusvinkiksi.
Käytännössä on kolme vaihtiehtoa: ostaa käteisellä sellainen auto, johon on varaa, ostaa tai liisata auto rahoitusyhtiön avulla tai ottaa pankkilaina. Luulen pankkilainen olevan huonoin vaihtoehto ainakin jos sellaisen otti 0-koron aikaan, koska autolainaa ei taida pankista saada kiinteällä matalalla korolla.
Rahoitusyhtiön avulla auton hankkimisessa on yhtenä hyvänä puolena riskittömyys. Autohan on rahoituksen vakuutena, joten jos oma tilanne muuttuu jotenkin dramaattisesti huonoksi, voi menettää vain autosta maksamattomana olevan summan. Eikä sitäkään, jos älyää myydä auton pois ajoissa. Pankki ei noteeraa autoa vaan pitää olla muu vakuus eikä auto ole mitenkään mukana kuviossa pankin kanssa. On vain laina.
Osake/rahastosäästäminen on tietysti hyvä juttu. Minä en älynnyt aloittaa sitä aikoinaan ja minulla on ollut vain pieni kuukausisäästösopimus matalan riskin rahastosäästöön pankin kanssa. Nyt ajattelin katsella jotain paremmalla tuotolla olevaa Nordnetin puitteissa, mutta runsauden pula on ongelma, kun pieniä rahoja säästää eikä ole asiaan ollenkaan perehtynyt. Kohteita on niin älyttömästi valittavissa. Ensihätään en keksinyt muutakaan kuin Nordnetin Pohjois-Amerikan rahaston tai joku sen tapainen nimi sillä oli. Mutta ei auton hankkimista varten vaan muuten vain sukanvarteen.
Kiinteistöjen myynti ei minulla ole liittynyt autojen hankintaan, vaan yleiseen ikääntymisen mukanaan tuomaan sijoitusstrategian muutokseen.
Tunnustan kyllä ostaneeni sähköauton Nesteen myyntivoitoilla, mutta se oli silloin, kun Neste oli hinnoissaan. Ja osittain lainallakin olen ostanut joskus 80-luvulla.
Joka tapauksessa autorahoituksesta keskustelussa on hedelmätöntä puhua sellaisista keinoista, jotka olisi pitänyt ottaa käyttöön jo parikymmentä vuotta sitten tai sellaisista mahdollisuuksista, joita on siunaantunut perinnön tai jonkun henkilökohtaisen tapahtuman seurauksena.
Pitäisi mieluummin puhua keinoista, joita kenellä tahansa on käytettävissä tässä ja nyt, kun auton hankinta on tapetilla.
Sallittakoon hyvässä olossa paistattelu ja hyvän olon jakaminen muidenkin tietoon niille onnellisille, joilla on pätäkät valmiina, mutta ei kannata antaa neuvona muille, että säästä tai myy Nesteen osakkeet. Säästämään ei voi alkaa, koska auto hankitaan nyt, eikä osakkeita satu olemaan myytäväksi.
Minullahan ei siis ole autonhankinta ollenkaan ajankohtainen ainakaan pariin vuoteen. Muuten vain kommentoin.
Tämä pätee vain jos olet ostamassa elämäsi viimeistä autoa. Jos sen sijaan aiot ostaa auton vielä joskus tulevaisuudessa, se helpottuu kun vaihtaa muille maksettavan koron itselle ansaittavaan pääomatuloon.
Ellei puoleen hintaan ostettava käytetty kelpaa, ihan hyvä keino on myös uusi 740 GLE ja tietoisuus siitä ettei tarvitse autorahoitusta 20 vuoteen. Muiden fantasioidessa 2000-luvun autoista, minä tiesin VIN-koodin lisäksi rekisteritunnuksenkin.
Ensimmäistä autoaan ostavalle nuorelle perustelusi on hyväksyttävä. Sen jälkeen ei, koska jos on niin kiire kuluttaa ettei missään vaiheessa ehdi vaurastua, sitten on turha valittaa ellei seuraavassa autokaupassa ole pätäkät jo valmiina.
Niin ajaessa kuin autoa ostaessa ennakointi onnistuu toisilla paremmin, toisilla huonommin.
Jokainen yli parin tonnin auton ostava voi säästää. Tuolla hinnalla pääsee liikkeelle, myös vetoautolla. Kaikki sen ylittävä on omavalintaista luksusta.
Ennakoivan ihmisen on aika toimia silloin kun hankinta ei ole vielä ajankohtainen.
--740 GLE
Mutta ei kannata tänään autoa ostavalle antaa neuvoa, mitä olisi kannattanut tehdä 20 vuotta sitten. Eikä pidä unohtaa, että joku haluaa tänään jos ei nyt unelmiensa auton, niin kuitenkin parhaiten toiveensa täyttävän auton sen sijaan, että ostaa nyt puolikkaan ja sitku loput.
Suorastaan voisin viedä käden lippaan sinulle, jos olisi sopiva hattu, kun olet priorisoinut asiat niin kuin kerrot. Minun luonteenlaadulle ei ole soveltunut ottaa tähtäimeen joku auta joskus 20v päästä vaan olen joutunut säästämään vähemmän ja toivomaan, että tulot pysyvät riittävinä ja sitten ottanut mahdollisimman itselle sopivan auton.
20 vuotta sitten alkanutta säästämistä olisi auttanut aika kivasti tieto mainitun Nesteen osakkeen rallista viime vuosikymmenellä tai sitten tiettyjen jenkki-osakkeiden valinnat. Helsingin pörssi droppas 2010-luvun alun vaiheen paikkeilla aika pahasti ja 2004 aloitetut säästöt olisi sulanut pahasti ellei jostain syystä osannut ennakoida. Yritän vain sanoa, että 20 vuotta taaksepäin ei ole niin yksinkertainen voittoputki silloin arvioitavaksi mitä nykytietämys (jotkut sanoo "jälkiviisaat") antaa ymmärtää. Itselläni oli Nordean Venäjä-rahastossa noin 10k 2009 ja se kävin -50% tasossa vuosikymmenen alussa, tosin palautui nopeasti. Kävi tuuri ja palatessani Kiinasta 2016 piti ostaa auto johon sijoitin koko Venäjä salkun. Auto on nykyään arvokkaampi kuin Venäjä-salkku olisi
Vastasin vain pähkäilyysi kiinteistön myynnistä ja laiton jatkoksi pari esimerkkiä hankinnoista.
Tässä ja nyt vaihtoehdot ovat tietenkin käteinen tai rahoitus.
En neuvonut, vaan totesin tosiasian.
Osakepoimijan kannalta juuri näin. Siksi pidinkin turvallisempana viitata indeksituottoihin.
OMXH yleisindeksi sahaa edestakaisin eikä ole vieläkään saavuttanut Nokian vetämää yli 18.000 pisteen huippulukemaa viime vuosituhannelta. 20 vuoden aikana indeksi on noussut noin 6500 pisteestä nykyisen laman 9500 pisteeseen. Mitä järkeä tässä on?
No sitä, että yleisindeksi seuraa osakkeiden arvoa joka menee ylös ja alas. Saman markkinan osingot takaisin sijoittava OMXHGI kasvuindeksi on erilainen hissi, joka menee vuosien kuluessa osinkojen vuoksi vain ylös tai vielä ylemmäs. Se on noussut 20 vuodessa 8600 pisteestä tämän päivän 31.000 pisteeseen. Näillä tuottolukemilla hyvä auto kestää käytettynäkin ostettuna helposti riittävän pitkään etää maksamatta jätetty toinen puoli ehtii tienata seuraavan.
Arvoindeksi OMXH on suunnilleen puolittunut 1990-luvun huipustaan, silti kasvuindeksi OMXHGI on osinkojen vuoksi noin puolta ylempänä (+50%).
Nesteeni olen ryZZinyt paljon Yosemiteä pahemmin mutta venäjään en koskenut vaikka sitäkin joskus harkitsin. Virheitä tulee väkisin ja markkina romahtaa välillä, mutta oletusarvoisesti positiivisen tuoton plussasummapelissä korkoa korolle vääntää nokan pinnan yläpuolelle "lopulta".
--740 GLE
En ansaitse sitä koska oikeita vastauksia on enemmän kuin yksi. Minä päädyin tähän koska inhoan epävarmuutta enkä ole luonteeltani yhtään uhkapeluri.
Minua ahdistaisi sinun velkavivutuksesi kulutukseen ja sinä todennäköisesti pitkästyisit minun strategiaani joten jatkakaamme kumpikin tottumallamme tyylillä mutta muistakin vaihtoehdoista tietoisina.
--740 GLE
En minä velkavivuta kulutukseen. Model X on kalleimmassa hintaluokassa, jonka vielä pystyn rahoittamaan ilman suurta ponnistusta. Minulla ei ole muita velkoja ja autorahoitus on riskitön siinä mielessä, että auto on vakuutena eli voin ainakin periaatteessa menettää vain auton. Olen arka ottamaan riskiä velan muodossa. Jos minulla olisi mahdollisuus ostaa Model X käteisellä, en ostaisi. En haluaisi riskeerata niin suurta summaa. Pankkilainaakaan en käyttäisi samasta syystä: turhan iso riski. Joku liisaa auton, minä "liisaan" osamaksulla. Auto on kokonaan omassa hallinnassa ilman mitään km-tai muita rajoituksia. Ja kun on vielä ilmainen supercharger-lataus eikä mitään pakollisia valohoitohuoltoja, niin kustannukset ovat varsin hyvin tasapainossa.
Olisi mahdoton ajatus ostaa nyt puolikas Model X ja säästää 20v seuraavaa puolikasta. Ikäkin loppuisi kesken.
Uutta tekniikkaa ei voi ostaa käytettynä, koska kukaan ei ole keksinyt perustaa tehdasta tuottamaan käytettyjä autoja.
Keskittymättä nyt juuri sinun Model X niin miten näet yleisesti riskin ostaa melko kalliin auton osamaksulla? Jos kaikki menee mönkään, voi menettää vain auton - jos myyjä hakee auton pois kauden puolivälissä niin kaikki maksetut maksut on menetetty "arvonlaskuna"? Tesla on ollut aika arvaamaton uusien hinnoittelussa - halvimpien mallien leasing-maksut on siksi yläkantissa, ettei ole varmuutta paljonko vanhasta saa kolmen vuoden jälkeen jos uusien hinnat on 20% alle kolme vuotta sitten hankintahinnan tms. Tietämättä vuotuista ajosuoritetta, minkälainen hyöty ilmaisesta lataamisesta on vuosittain? Maksaako Supercharger paljon enemmän kuin esim. ABC lataus?
Vaikka uutta tekniikkaa ei voi ostaa käytettynä, eikö aika monet uudet jutut ui Teslaan netin kautta - miten tiuhaan Tesla uusii sellaista rautaa systeemiin, ettei ohjelmapäivitys enää tuota uusinta uutta?
Luulen, että minua ohjaa autorahoituksen suhteen -90-luvun laman pitkäaikaistyöttömyys joka vaati kokonaan uuden ammatin opiskelun sekä se, ettei nuorena muutenkaan ollut koskaan rahan tulo varmaa eli tulevaisuuteen ei voinut luottaa. Siksi olen aina hankkinut ensin ja sitten vasta tuhlannut esim. siihen autoon. Nyt taasen kun tuntuu että rahaa on niin ettei tiedä mihin sitä laittaisi, lainanottoa ei tarvitse taaskaan ajatella auton ostossa, sen kun vaan menee kauppaan ja ostaa auton.
-90-luvun jälkeen taasen kun Suomen talous on ollut niin vakaata ja varmaa että varmaankaan minua nuoremmilla ei ole sellaista pelkoa suhdanteiden kääntymisestä todella huonoksi kuin omalla sukupolvella. Muutenkin tällä vuosituhannella ollaan eletty täällä Suomessa sellaisessa vauraudessa, mitä ei ikinä aiemmin ole ollut.
@Lukija31722 kirjoitti:
Millä rahoituksella?
Se pitää paikkansa yleisellä tasolla. Tarpeeksi laajasti kun katsoo, niin on pesukonetta ja mokkamasteria vaikka kenellä, heh.
Mutta eipä tuo näy kovinkaan monessa ammatissa ainakaan liksassa. Eikä maan talous ole mitenkään verrattavissa 90-luvun lamaan, jota itsekin olen elänyt.
Et voi siis yleistää. Täällä lähinnä (todella) hyväosaiset kovaliksaisissa ammateissaan keskustelevat sijoitustuotoistaan ja vapaista autoeduistaan firman hyväntekeväisyytenä, tai "käteisellä uuden auton ostoon"-kaupoistaan. Ja kuvittelevat, että sen voi skaalata miten vaan ja kelle vaan alaspäin.
Kyllä sen aika paljon voi yleistää, mutta ei tietenkään yleistetä tilastotietoa väärällä tavalla. Keskiarvo kuvaa edelleenkin vain koko otantaa joukkona eikä yhtään otannan yksilöä. Kukaan laskutaitoinen aikuinenhan ei tietenkään sellaiseen syyllistykään, koska tuollaiset kuvitelmat ovat tilastomatematiikan tunneilta lintsanneiden utopioita.
On täysin perusteltua sanoa vaurauden ja hyvinvoinnin paranevan Suomessa. Hyvinvointi on suurelta osin subjektiivinen asia ja ihmiset itse sanovat voivansa paremmin:
https://www.saastopankki.fi/fi-fi/media/ajankohtaista/2024/10/suomalaiset-lisaavat-saastamista--karjessa-nuoret-aikuiset
Taloudellista ahdinkoa, jossa rahan puute vaikuttaa perustarpeisiin kokevat tilastollisesti merkittävästi harvemmat kuin edellisessä mittauksessa. Säästämisen suosion kasvu samana aikana korreloi nätisti, vaikka ei tietenkään kausaalisuutta osoitakaan.
Kyse ei ole pelkästä mielipiteestä, vaan asuntokaupoilla ollaan valmiita laittamaan taas enemmän rahaa pöytään:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/asuntokauppa-vilkastuu-nyt-selvasti-hinnat-jopa-9-nousussa/7ec84aff-5a22-42f0-971f-aaa8f660410b
Eikä siinä vielä kaikki, meidän Suomen talouden mukana matkustavien on täysin perusteltua odottaa että ensi vuoden suosikkikappaleena soi Matti ja Teppo
"Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy, tule mukanani juhlimaan. Tää on paikka jossa kansa viihtyy..."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010832570.html
Kuka sellaista kuvittelee? Annatko tälle arviollesi lähdeviitteen?
--740 GLE
@740 GLE kirjoitti:
Kuka puhuikaan yksilöstä, en ainakaan minä. Täytyisi mieltää, mikä on jakauma tulojen suhteen ja suomalaisten kesken. Jos kirjoittaja kuvittelee edustavansa "meitä suomalaisia", niin olisi syytä siis tarkistaa mihin hän mittarissa tai janalla oikeasti sijoittuu.
Kyllä, täällä Suomessa on ihan erilaista asua kuin jokunen kymmenen vuotta sitten. Ja onhan se nyt hienoa olla maailman onnellisin kansa. Ja siihen paremmin voimisen tunteeseen ei aina onneksi raha-asiat liitykään.
Se on hyvä asia tuo tieto. Jo vuonna 2084 voi löytyä sen perusteella multimiljonäärejäkin.
Nuorisosta jos puhutaan, niin minäkin säästin jo ihan pikkupoikana: ensin possuun ja sitten tilillekin ja sitten päälle 2-kymppisenä ASP-lainalla hankittava oma asunto oli suurin tähtäimessä oleva hanke. Ja siihen asti ei ollut autoa ja vuokra lohkaisi merkittävän osan nettotuloista. Enkä ole polttanut tupakkaa. Rahaa riitti ns. elämiseen lisäksi, mutta ei juurikaan sukan varteen.
Ja se on hyvä pitää mielessä.
Kyllä, mutta todella moni tyytyy vuokra-asuntoon ja siihen on lukuisia syitä. Esim. pieni liksa ja elätettäviä. Ja jos autokauppaan pääsee, se on joku häkkikauppa ei marmoritiski, koska töihin pitää päästä kulkemaan.
Hienoa!
Se on hyvä, että hallitus on päässyt vauhtiin toimissaan. Vai onko kaikki ihan sen ansiota?
.... sen voi skaalata miten vaan ja kelle vaan alaspäin.
Heh, no vaikka omat kirjoituksesi, luonnollisesti vahvalla yleistyksellä (jos ilmaisun ymmärrät). Ei vaiska, olet itse alkanut kirjoitella vähemmän pompöösisti ja kiitettävän hyvin "normiliksaisen" tasolle laskeutuen. Vaan kyllä se kesti.
Ei se ollut kuin vaikutelma useammasta kirjoittajasta. HR itse asiassa kerrankin osasi olla samoilla linjoilla kanssani 12.11.2024 21:58. Jotakin sen suuntaista vaan tarkoitin minäkin.
Minäkin olin todella lujilla 90-luvun laman aikana, mutta selvisin ilman suuria velkoja. Minäkään en tuhlaa autoon. Minulla ei vain ole niin hyvin asiat kuin sinulle, ei nimittäin pätäkät riitä ostamaan autoa käteisellä kaupasta. Sinulla on melkoiset varat, kun eikös sinulla ole ainakin kolme autoa, sehän tarkoittaa pitkästi yli 300.000,- kustannusta ja siinä ne arvon alenemat vasta alkaakin tuntua. Vai oletko skaalannut ostettavien autojen hinnat jollekin pienemmälle summalle? Minä en saa ostettua edes yhtä 100.000,- autoa käteisellä.
Rahoitusyhtiön kanssa tehty osamaksusopimus on kiinteäkorkoinen, joten sopimusta tehdessä mietitty kuukausierä pysyy vakiona, jollei itse halua sitä muuttaa. Kalliin auton rahoitusta ei tarvitse mitoittaa hankintavaiheessa niin, että auto tulee kokonaan maksettua sopimuksen aikana. Voi jättää suurehkon viimeisen erän ja jos pitää saman auton niin kauan, niin viimeisen erän tullessa ajankohtaiseksi voi joko myydä auton, maksaa viimeisen erän käteisellä tai tehdä viimeiselle erälle uusi rahoitussopimus. Minä olen toistaiseksi tehnyt niin, että olen vaihtanut auton jo ennen kuin viimeinen erä on tullut ajankohtaiseksi. Tämä nykyinen auto on viides, jonka olen vaihtanut kesken edellisen auton rahoitussopimuksen.
Minulla on kyllä sellainen henkilökohtainen tilanne, että ajan työajoja enemmän kuin yksityisajoja, aika paljonkin enemmän. En ole innostunut ajatuksesta, että remppaisin autoja, ja siksi olen jo pitkään hankkinut auton uutena ja vaihtanut n. 100.000 km jälkeen eli n. kolmen vuoden välein. Muistaakseni Mondeoiden tapauksessa rahoituksen kuukausikulu oli n. 600,- (vaihtoauton jälkeen) ja kun rahoituksen sai maksettua loppuun oli auton vaihtokin jo lähellä (3v sopimuksella). Totesin, että on helpointa hyväksyä jatkuva kuukausikulu autosta ja koska saan km-korvauksia työajoista, niin minulla on vähän saman tapainen tilanne kuin työsuhdeauton kanssa olisi. Autosta menee joka kuukausi pääomakulu, joka korvautuu työajojen km-korvauksilla.
Tulot ja menot täytyy tietysti pitää hallinnassa eikä osamaksukauppaa pidä käyttää siten, että hankkii kalliimman auton kuin mihin on varaa. Toisaalta osamaksulla kustannus jakautuu pidemmälle aikavälille, joten voi hankkia kalliiman auton ilman ankaraa etukäteissäästämistä.
Ilmaisen lataamisen suurin hyöty on psykologinen: on kiva ajaa laturille ollenkaan miettimättä, mitä se maksaa. Lähden kohta taas Saksaan reissuun ja kilometrejä tulee yli 2000 á 0,- käyttövoimakuluna. Teslan latureita on niin hyvin pääreittien varrella, että lataaminen pitkillä matkoilla onnistuu Teslan pikalatureilla sekä Suomessa että muualla Euroopassa. Rahallinen merkitys ei ole valtavan suuri. Tänä vuonna olen ladannut 8.381 kWh, joista 41% superchargereilla, 54% työpaikalla ja loput kotona. Omasta palkasta olen siis pulittanut 5% x 8381 = 420kWh pörssisähkön mukaan optimoiden eli tähän mennessä tänä vuonna olen maksanut suunnilleen 50,- omasta palkasta. On se aika paljon vähemmän kuin olisi mennyt bensaan plugarilla tai dieseliä Discolla. Koska en maksa Teslan latauksista, en oikein tiedä, minkä hintaista Teslan latureilla on keskimäärin. Välillä olen katsonut puhelinsovelluksesta hintoja. Juuri nyt Hartolan 250kW latureilla hinta on 0.47euroa per kWh. Teslan laturit eivät taida olla halvimpia, mutta eivät erityisen kallitakaan, luulen.
Jos osamaksukauppa menee mönkään ja maksut rasittavat omaa taloutta liikaa, pitää myydä auto pois ja ottaa tilalle halvempi. Ja tietenkin pitää olla järki ohjaamassa tunteita jo hankintavaiheessa ja mitoittaa rahoitus itselle sopivaksi. Osamaksukaupassa on kuitenkin hyvänä puolena, että auto toimii vakuutena. Lähtökohtaisesti rahoitusyhtiökään ei tee sopimusta, joka on selvästi liian kallis ostajalle ja rahoitusyhtiöllä on todennäköisesti valistunut arvaus auton arvon aleneman suuruudesta. Auto on aina huono hankinta, rahat menee ja tilalle saa vain ...... no, riippuu, mitä odottaa ja millaisen auton hankkii.
Teslaan tosiaan tulee päivityksinä uusia ominaisuuksia ja sikäli Tesla on hyvä hankinta käytettynäkin. Vaimolla on -21 Model Y. Siihen tuli tämän vuoden alkupuolella adaptiiviset matriisivalot softapäivityksenä. Siihen oli siis jo kolme vuotta sitten asennettu matriisiledit, mutta niiden ohjaus tuli vasta tänä vuonna. Sellaista ei tapahdu perinneautojen kanssa.
Vanhempi Tesla ei saa kaikkia päivityksiä, koska vanhemman Teslan hardware ei aina riitä kaikkiin uusiin toimintoihin. Kun sanoin, että uutta tekniikkaa ei saa käytettyihin, tarkoitin minun tapauksessa sitä, että en olisi voinut ostaa juurikaan halvempaa Model X:ää. Vuonna 2020 kun ostin ekan äksän, niitä ei saanut uutenakaan helposti. Minä sain varattua yhden, joka oli vasta tulossa Helsinkiin eikä siihen aikaan ollut varastoautoja niin kuin tällä hetkellä on. Mutta sain silloinkin auton nopeasti, tilasin netistä muistaakseni torstaina ja auto oli alla seuraavana tiistaina. Edellisen auton myin sitten autoliikkeelle vähän myöhemmin.
Ja höpö. Minulla ei ole ollut juuri yli 30000 autoa koskaan ja olen ostanut niitä todella harvakseltaan ja pitänyt pitkään. Nytkin noista kolmesta kauiten ollut (se kallein ja ainut uutena ostettu) on ollut minulla yhtä kyytiä yli 18 v. Ja vanhimman nyt 25 vuotiaan ostin jo melkein 10 v. sitten vähän yli kolmella tonnilla. Työpaikalla sitten on uudempaa kalustoa.
No joo, kyllähän minä ajattelinkin noin. Mutta sitä vähän yritin tuoda esiin, että kalliin hintaluokan autoa on keskituloisen hankala ostaa muuten kuin rahoituksella ja rahoitustavoista minun mielestäni paras on rahoitusyhtiön kanssa tehty osamaksusopimus.
Käteisellä ostetun auton vaihtoehto ei välttämättä ole käteisellä ostetun auton hintaisen auton ostaminen osamaksulla vaan paljon kalliimman auton ostaminen osamaksulla.
Jos on vakava tarkoitus kerryttää varallisuutta niin kuin esim. 740 GLE:llä, niin silloin kaikki "turhat" kulut pitää karsia. Mutta työsuhdeautolla rallatteleva tai yksityisliisinkiä käyttävä ovat samantapaisessa tilanteessa kuin osamaksulla auton hankkiva sillä erotuksella, että osamaksuostajalla on omassa vallassa paljonko ajaa ja kauanko autoa pitää.
Onko iso ero kustannuksissa, jos ostaa käytetyn joka neljäs vuosi tai ostaa uuden joka kahdeksas vuosi?
En osaa vastata tuohon, mutta luulen itse omistaneeni yli 30t arvoisen auton sen aikaa kun sain aikanaan ajettua sen autoliikkeen kynnyksen yli. Automyyjä silloin kyseli jotenkin epäilevän oloisena maksutapaa ajatellen ilmeisesti jotain osamaksua. Silloin oli mukava näyttää pankkikorttia ja kysyä että kelpaako teille tämä. (Vaihtoautossa oli hitusen vaille 400000 mittarissa ja ikää 20 v.)
Eihän se ole ihme, jos myyjä ajattelee osamaksua, koska se on kovin yleinen tapa ostaa isoja hankintoja. Toisaalta, jos myyjä kyseli maksun perään vasta, kun olit ajanut auton kynnyksen yli, niin ei ihme sekään, jos myyjä oli vähän epäilevän näköinen😊
Tämä on mielenkiintoinen vaihtoehto, jos haluaa ajaa jatkuvasti uudehkolla autolla tarvitsematta silti rahoittaa uuden auton koko hintaa. Jos olisin ostamassa uutta autoa, tämä olisi ehdottomasti harkinnan arvoista vaikka valitsisinkin auton ajatuksella pitää sitä pidempään.
Enemmän tässä vuotta kohden joutuu autoilustaan maksamaan, mutta kerralla esiin kaivettava summa jää pienemmäksi kuin toissavuoden mallin puolella uuden hinnasta käteisellä ostaen.
--740 GLE
Tuota en ole kokeillut, mutta uutena ostetun S80:n arvon alenema 18 vuodessa oli noin 2200 € vuotta kohden ja Pari vuotta käytettynä ostetun Mersun arvon alenemaksi 10 vuodessa jäi 2600 vuodessa.
Tämä pari ei tosin ole aivan vertailukelpoinen koska niiden välillä on jo 10 vuoden inflaatio tuo Volvon osalta ja käytettyä ei ostettu puolella Volvon hinnasta vaan puolella puolta kalliimman (=50%) hinnasta. Autojen ostohintojen ero oli vain reilu 8000 €, joten käytettynä ostettu Mersukin oli aluksi varsin nopean hintakehityksen uhrina.
Volvo selätti 6 liisaria ja lähti meiltä varsin ryhdikkäässä kunnossa ja tuo Mersukin jäi saman tasoista liisaria hieman halvemmaksi.
--740 GLE
Se siinä on, että rahaa menee, mutta pienemmissä erissä, joten rahoittaminen on kevyempää. Tavallaan tietty pääoma on koko ajan rahoitusyhtiön hoteissa ja itse maksaa pääasiassa arvonalenemaa. Volvon kanssa kävi niin, että myydessä autoliikkeelle hinta ei kattanut ihan koko loppuvelkaa vaan jäi muistaakseni 3.000,- vajaaksi. Saatoin hoitaa myynnin huonosti, kun en älynnyt käyttää esim. Autovex-palvelua ollenkaan. Mutta yleensä loppuvelka on ollut pitkin matkaa pienempi kuin auton markkina-arvo. Riippuu tietysti sekä käsirahan että viimeisen suuremman erän mitoituksesta.
jaa, coinbase oli silloin pro versio, enkä millään muista olikos se bc:n arvo 4-10t€ välissä, nyt vähän enemmän jotta voi valtiotakin taas rikastuttaa.
alkuperäiseen, älä ikinä osta autoa rahalla, vaan hajauta, saat edes vähän menetetystä arvosta takaisin.
Mihin tarkoitukseen te keräätte rahaa, jos ette edes raaski hankia uutta autoa, vaikka varaa siihen olisi?
Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa, tuijottaa tilin saldoa ja ajaa vanhanaikaisella kalustolla.
En nyt voi tietysti muiden puolesta kommentoida mutta ostin minun vanhemmiltani kesämökin (kohtuuhintaan) mutta sitä ei ollut huollettu 20 vuoteen juuri yhtään. Purin molempien saunojen sisukset hirrelle ja rakensin kokonaan uudestaan, kaikki uutta, ensin toinen sauna ja sitten toinen. Nyt ollaan maalailtu mökkejä, tontilla on kolme eri rakennusta. Olen rakentanut 15 m pitkän laiturin järvelle jossa on kiva heittää virveliä tai onkia. Jotta voi hoitaa sekä omakotitaloa ja mökkiä joka on 250km päässä, pitää olla kunnon peräkärry yms. En ole 4½ vuoden aikana huomannut, että isostakaan tilistä olisi jäänyt erityistä pesämunaa auton ostoon. En tietysti voinut mökkiä käteisellä maksaa, mutten halua olla naimisissa mökkilainan kanssa kun joku päivä jään eläkkeelle joten kk-kustannuksella varmaan maksaisi yhden keskikokoisen liisarin. Tosin lainan maksettuani minulla on velaton ja kunnostettu mökki vs muutaman vuoden ajokokemus uudella autolla, jota en omistaisi tai osamaksulla ostettuna jäljellä auton jäännösarvo. Henkilökohtaisesti en anna arvoa sähköautolle tai muille "nykyaikaisille" ominaisuuksille vaan tykkään, että autossa on voimakas moottori, voin ajaa sillä tankkaamatta mökille ja takaisin ison kuomukärryn kanssa ja nauttia huippustereioista jotka olen itse asentanut autoon - sisältäen äänenvaimennukset pohjaan, oviin ja takakonttiin. Nyt 100 km/h mittarissa, uusilla kitkoilla motarilla ei kuulu suhinoita eikä murinoita. Minä nyt viimeisenä olisin selaamassa tiliotteita kiikkustuolissa. Molemmat lapset on huippukoulutettuja, ylenmääräisiä perintöjä ei tarvita.
Tuohon liittyen ylen toimittaja totesi jossain lähetyksessä jotensakin niin, että kun on säästössä paljon rahaa, on kiva, kun tietää voivansa ostaa kaikenlaista. Toisaalta ei voi ostaa, koska sen jälkeen ei enää olisi rahaa, eikä voísi enää ajatella voivansa ostaa kaikenlaista. Säästöjä kerännyt on siis vähän satimessa. Varallisuutta on, mutta sitä ei voi käyttää.
joskus se viisivuotta täyttänyt audi pesee sen uudemman sisarensa, minä en pidä uudemman kiiltävästä näytöstä joka integroitu kojetauluun, varsinkaan kosketus sellaisesta... eikä mitään hätää, kyllä se raha palaa ihan muuhun kun näihin leluihin, joten ei tarvi kadehtia, että olisi taskut täynnä seteleitä
Meille ei auto ole lelu, vaan menee samaan katekoriaan kuin muutkin kodinaskareita helpottavat koneet.
Ne pidetään ajan tasalla, uusimalla kun mallit vanhenee.