Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Tässä tullaan taas siihen maalaisjärkeen: oman tuulilasin läpi katsellessa tuntuu hyvin loogiselta lisätä nopeutta kun alla on turvallisempi auto. Tässäkin pitäisi ajatella isompaa kuvaa, eli liikennettä. Ainakin niiden, jotka ovat eräänkin tekniikk…
  • Quu: Yksityisautoilua ei pidä hillitä millään muotoa, päinvastoin auto on vapaan liikkumisen tae länsimaisessa yhteiskunnassa. Miten ihmiset on selvinnyt ennen 1970 ja 1980 -lukja kun vasta silloin autot on yleistyneet todella? Jännästi kuitenkin…
  • Karrette: voit itse kertoa mitä Vantaalla, Espoossa, Tampereella tai Turussa kuukausilippu maksaa. Minä en laske kustannuksiin pelkästään polttoainetta, sen verran kallista autoilu on. Polttoaine on helpoiten havaittava suora kustannus, pysäköinti o…
  • Ja kuinka tähän päästään? Mitä keinoja voidaan käyttää, jotta valitsen bussin kun käyn keskustassa puolisoni kanssa ravintolassa? Mielestäni parhaaseen ratkaisuun päästään joukkoliikenteen tarkoituksenmukaisella kehittämisellä ja tiemaksuilla. Ei…
  • Quu: Mistä olet saanut Suomessa ylinopeutta ajavien luvut ja heidän osuutensa kameravalvotuilla tieosuuksilla liikenneonnettomuuksiin. Kuinka moni heistä tietää taikka välittää mistään kynnyksestä? Noilla laskelmilla päädytään lopulta 0 km/h. Mu…
  • Quu: Asian voi kääntää noinkin, jos haluaa tarkoituksella ymmärtää sen väärin. Mikä sinun mielestäsi olisi hyvä keino hillitä yksityisautoilua ja lisätä jalankulun, pyöräilyn ja julkisen liikenteen osuuksia? Valtio on linjannut vähentävänsä yksi…
  • Kanadassa on käytetty jyrsintöjä 1992 lähtien ja ne ovat vähentä- neet liikenneonnettomuuksia 14 – 16 %. Keskijyrsinnöillä luku oli 14 %. (http://www.transportation.alberta.ca/Content/docType256/Production/Rumble StripsCTEPLandL2011.pdf). Jos li…
  • Quu: Missä kameravalvotulla tieosuudella pystyttäisiin rikesakkokynnyksen (tässä ei puututtaisi varsinaiseen nopeusrajoitukseen) madaltamisella nykyisestä 8 km/t:n ylityksestä 7 km/t:n vähentämään 20 ihmishenkeä. Tämähän koskee vain ylinopeutta aja…
  • Kirjoitinkin jo liikennesääntö -keskustelun alle, että tarkemmin asiaa mietittyäni en muuttaisi sääntöä lainkaan. Jos pyöräilijöillä olisi etuajo-oikeus jatkuvasti autoilijoihin nähden, tulisi vakavia onnettomuuksia enemmän. Osa pyörätienjatkeista v…
  • Quu: Pahoittelut että ilmaisin itseni epäselvästi, tarkoitin siis ettei n. 20 ihmishengen (8 % viime vuoden kuolonkolareista) vaatiman onnettomuuden lisäksi lukemattomat peltikolarit (paljon euroja, myös ihmisten ihan omia) kehäteillä ole kärpäsen p…
  • Sisäministeriö perusteli esitystään VTT:n raportilla. Tässä pari otetta ko. raportista (http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T197.pdf): "Malleista voidaan myös johtaa karkea nyrkkisääntö, jonka mukaan tyypillisillä maantienopeuksilla keskino…
  • SO2001: ” Nopeusrajoituksia noudattaen ajaminen voi olla pahimmillaan suoranaista kidutusta varsinkin, jos on jossakin tilanteessa päässyt ”maistelemaan”, mitä herkkuja auto voi tarjota, jos ne vaan uskaltaa ottaa vastaan.” Kannattaisikohan hankk…
  • Vai paraneeko sittenkin? Kuten jo aiemmin on todettu, aika vaikeaa on pudottaa pois tuo 1 km/h. Todellisuudessa vaikutus on 2-5 km/h. Jo nyt tolppien kohdalla osa kuljettajista laskee ajonopeuden alle nopeusrajoituksen ja taas tolppien välissä aj…
  • Avasin aiheelle oman topicin, pidetään tämä aihe liikennesääntökeskusteluna. Ja tosiaan, otsikkoon voisi kommentoida että nykyisellöön liikennesäännöt ovat sellaisia kuin pitäisikin. Aiemmin moitin pyöräilijä - autoilija väistämissääntöä, tark…
  • Herbert: Otsikkona tuossa kohdassa on vertailu aikaisempiin tuloksiin. Vuoden 2009 tutkimuksessa siirtymät olivat isompia kuin uudessa vuoden 2011 tutkimuksessa. Itsestään selvää ei siis siirtymän tapahtuminen ole. Sivulla 28 kerrotaan uuden tutkimu…
  • Suora lainaus Liikenneviraston tutkimuksesta, sivulta 49: "Kevyiden ajoneuvojen ajolinja oli vuoden 2010 mittauksissa palautunut 4–9 cm takaisin kohti keskilinjaa verrattuna mittauksiin, jotka tehtiin pian leveän keskialueen merkinnän toteuttamis…
  • Taisin jo aiemmin viitata tähän samaiseen tutkimukseen, kohtaavien ajoneuvojen etäisyyden kasvattaminen vastaa vähintään 20 km/h nopeuden alentamista mitä tulee aikaan toimia esim. ohittaessa. Eli ei se voi ihan turhaakaan olla.
  • En oikeastaan tarkoittanut kumpaakaan suuntaan, minulle se on sinänsä sama onko väistämisvelvollisuus pyöräilijällä vai autoilijalla kunhan ei olisi tämmöisiä sekoittamassa pienen ihmisen päätä. Selkeämpää olisi, että jompi kumpi väistää aina. E…
  • Karrette: Ei varmastikaan ole haluttu saada aikaan vauhtisokeusilmiötä. Nämä hyvien teiden ei-toivotut sivuvaikutukset löytyvät liikennepsykologiakirjasta. Yksi sivuvaikutuksista mitkä tulevat hyvälaatuisen tien myötä on usein toistuvat ehdotukset n…
  • "Poliisin raportoimien onnettomuuksien määrä suhteessa liikennemäärään pysyi automaattisen nopeusvalvonnan kohteissa nopeusvalvonnan käyttöönoton jälkeen jotakuinkin samalla tasolla kuin ennen valvontaa, mutta onnettomuudet olivat automaattival…
  • Ehkäpä juuri tämän leveä tie -vaikutuksen vuoksi keskialue on haluttu tehdä? Tien leveys tai sen keskilinjahan ei ole muuttunut mihinkään, vain tiellä olevat merkinnät, joiden yhteydessä on tärinäraidat.
  • Kesäreissulla tuli matkustettua samalla tavalla, vaikken 10 v poika olekaan. Eipä tullut ajatelleeksi tuota, tosin perus maantiematkailussa ei ajattele onnettomuusriskiä juurikaan jos rauhallisesti ajellaan.
  • Niin, sen ELY:n tutkimuksen mukaan leveät keskimerkinnät parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi. Vähentänee useita kuolemaan ja vakavaan loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia vuosittain. Taas perusasenteiden paikalle: mikä on ihmishen…
  • Leveään keskialueeseen liittyen ei tarvitsekaan keksiä pyörää uudestaan: ”Lisäksi Norjassa suhtaudutaan varauksellisesti leveän keskialueen toteuttamiseen kapeammille teille mm. kevyen liikenteen takia.” Tätä en ymmärrä: ”Koska leveän keskialu…
  • Ja silti se osuus siellä on. Kukaan ei edelleenkään ole väittänyt, että se pienen lisänopeuden riskin kasvattaminen olisi suuri, mutta on perusteetonta väittää etteikö sitä olisi ollenkaan tai etteikö sillä olisi vaikutuksia liikenneturvallisuute…
  • Herbert: Kunhan kohteliaisuus ei mene ylivarovaisuudeksi tai perustu tietämättömyyteen. En nyt ihan ääripäästä toiseen tarkoittanut. Kun ajelee liikennesääntöjen mukaisesti niin hyvin pitkälle toimii tuon kohtelaisuuden ja varovaisuuden mukaan. S…
  • Tuohon on vaikea sen syvemmin perehtymättä vastata, mutta joka kolmannes loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista tapahtuu valtateillä, kantateillä 11 %, seututeillä 24 % ja yhdysteillä kolmannes (2011). Kehä III on kantatie ja kehä I on seutu…
  • Parantaa se siinä tapauksessa jos sillä saadaan ajonopeuksia pudotettua tuon 2 - 4 km/h. Aika harva kuski osaa ajaa niin, että ottaa tuon 1 km/h pois.. Eikä hyödy postikaan, muutamaan vuoteen ei ole huomautuksia tullut vaikka on välähtänyt. Kaipp…
  • Quu:Voi voi kun ne samat syyt on siellä vaikka onettomuus ei johtaisikaan kuolemaan saakka. Eli Quun mielestä yli 35 000 onnettomuudessa ei ole yhtään sellaista tapausta, jossa 2 tai 3 km/h pienempi nopeus ei olisi voinut estää onnettomuuden synt…
  • Kiitos linkistä, sieltä löytyikin paljon mielenkiintoista. Lautakunnan tulokset kertoo sen, että 39 % kuolemaan johtaneista onnettomuuksista eli useammassa kuin joka kolmannessa onnettomuudessa on vaikuttavana tekijänä ylinopeus tai liian suuri t…
Default Avatar
Jäsen 16.08.2016 alkaen
1 aloitettu keskustelu
38 viestiä
0 ×   0 ×