Herbert:
Mitä vikaa minussa mahtaa olla, kun en mainitsemistasi asioista osaa löytää merkittäviä ongelmia?
Tiedämme molemmat, että ei sinussa mitään vikaa ole. Itse asiassa olet malliasiakas. Kaltaisiasi olen yrittänyt itsekin löytää. Oma…
finman:
LKJ:
Aivan. Mutta eikö ajonvakautus ole tarpeeton, jos ajaa lumipintaisella mutkaisella tiellä kriittistä nopeutta huomattavasti pienemmällä nopeudella, kuten TM:n testikuljettajat usean auton kohdalla numerossa 4/2010, jossa eri autoiss…
Herbert:
LKJ:
Kerroin keskusteluketjun alussa, kuinka kyseisistä ajonvakautusjarrutteluista johtuen kääntyminen sohjokelillä ylämäestä pysäköintiliittymään onnistuu vain ilman ajonvakautusta "ESP OFF", ja että suomalaisessa manuaalissa ei siitä …
NHB:
Kysytäänpä uudestaan, koska näytit sulavasti ohittavan kysymyksen ensimmäisellä kerralla. Ymmärrätkö LKJ eron turvallisen hallittavuuden ja mahdollisimman suuren nopeuden välillä?
Ymmärrän peräämäsi eron fiktiivisena tavoitteena, mutta e…
Uusien autojen talviominaisuuksien rajoituksista ajonvakautusjärjestelmä herätti marraskuussa eniten mielenkiintoista polemiikkia.
Taas runsaiden lumisateiden tullen huomasin yllättäen, että STOP-merkin takaa päätielle kääntyessäni autoni meina…
Herbert:
LKJ:Turvallisuus, jossa on kyseessä ihmishenkiä ja vakavia vammautumisia, ei ole makuasia. Kaikille avoin tieliikenne ei ole, eikä saa olla keskeneräisten turvavälineiden testauslaboratorio.
Mutta silti se on. Määrittele nyt vaikka …
NHB:
Koeta jo ymmärtää, ettei ajonvakautuksen kanssa ajettu hitaampi kierrosaika tarkoita auton karkaamista lapasesta hitaammassa vauhdissa. Ajonvakautus päinvastoin helpottaa auton hallintaa noissakin olosuhteissa.
Olisi aivan yhtä typerää v…
finman:
LKJ:
Aivan. Mutta eikö ajonvakautus ole tarpeeton, jos ajaa lumipintaisella mutkaisella tiellä kriittistä nopeutta huomattavasti pienemmällä nopeudella, kuten TM:n testikuljettajat usean auton kohdalla numerossa 4/2010, jossa eri autoiss…
FARwd:
LKJ:
Eikö ajonvakautuksen tarkoitus pitäisi olla ulosajon estäminen, jos kaarteeseen tai kaarteisiin ajetaan liian lujaa?
No ei. Tiettyyn rajaan asti se voi sen tehdäkin, mutta ajonvakautusjärjestelmäkään ei sentään pysty kumoamaan fys…
AkiK:
mikahe:
Miten ilman ajonhallintaa voisi saada nopeamman kierrosajan kun auton pitäisi olla "ulkona"
Siviililiikenteen ajonhallinta on viritetty toimimaan varman päälle, eli pudottamaan reilusti nopeutta.
F1:ssähän tilanne oli t…
Opelixi:
LKJ:Aikanaan opetettu hartialukko ja korvien väli ovat edelleen poikaa liukkaalla kelillä.
Opetettu hartialukko? Itse olen mieltänyt hartialukon sellaiseksi, että hätätilanteessa kädet jäätyvät = ei hyvä asia...
Kaiken tämän ki…
NHB:
LKJ:Kysymys on täysin selkeä ja yksikäsitteinen.
Yritän vääntää rautalangasta: Mikä oli ajonvakautusjärjestelmän funktio, kun mutkainen rata selvitettiin nopeammin ilman ajonvakautusta kuin ajonvakautuksen kytkettynä? Eikö ajonvakautuksen…
NHB:
LKJ: En ole ymmärtänyt väärin, vaan Sinä et ole seurannut keskusteluketjun kulkua.
Ymmärrän kyllä, että teet kaikkesi yrittäessäsi perustella ajonhallinnan olevan huono asia. Tuossa aikaisemmin väitit aivan selvästi, että ajonhallinta p…
Herbert:
LKJ:Ajonvakausjärjestelmän ja auton yhteensopivuus ovat järjestelmän toimittajan ja autonvalmistajan vastuulla, ei autonostajan.
Ostaja vastaa siitä, että valittu auto täyttää ostajan kriterit. Valmistaja vastaa siitä, että jotkut m…
NHB:
mikahe:
Miten ilman ajonhallintaa voisi saada nopeamman kierrosajan kun auton pitäisi olla "ulkona" - ellei ensimmäisessä mutkassa niin - viimeistään ennen ruutulippua (siis ei lainkaan kierrosaikaa)?
Liittyykö tuo jotenkin lainaamaasi v…
NHB:
LKJ:Kyseisissä tapauksissa autot ajautuvat "metsähallituksen puolelle" paljon hitaammilla ajonopeuksilla ajonvakautusjärjestelmien ja vetoluistonrajoittimien kanssa kuin ilman niitä, eli on menty ojasta allikkoon. Ja tämä kaikki autonostajan…
AkiK:
LKJ:Kyseessä ei ole objektiivinen testi, koska siinä tarkoitushakuisesti pyritään antamaan ESP-järjestelmän toiminnasta suhteessa ESP OFF-tilaan liioitteleva mielikuva.
Videoklipin noin sekunnin tai parin pituisissa kohdissa 7:08/9:37 (E…
Herbert:
LKJ:Olisi erittäin hyödyllistä testata objektiivisesti eri toimittajien ajonvakautusjärjestelmät pikimmiten, kuten olen aiemmin todennut. Mielestäni akanat pitäisi poimia pois jyvistä jo tässä vaiheessa, jotta asian pitkittymisestä johtu…
Herbert:
LKJ:Tein ajoharjoitteluradalla jäällä muutama vuosi sitten nimen omaan niitä väistökokeita muistaakseni jotain 60-75 km/h nopeuksissa sekä ABS-jarrutuksin että autolla, josta ABS puuttui.
Pärjäätkö nyt saavuttamasi taidon kanssa yll…
Herbert:
LKJ:Jos tarvitset pyytämääsi tietoa johonkin tutkimukseesi, niin voit ottaa huomioon, että niiden kahden miljoonan kilometrin aikana olen tuhovoimaltaan isoja hirvieläimiä joutunut aivan läheltä väistämään ainakin kolme kertaa sekä lisäk…
simppa:
LKJ:
Vai että noviiseille? Kovat on sinulla luulot itsestäsi. No, kaikkihan meistä on reippaasti keskivertokuskia parempia ainakin omasta mielestään.
Ilmeisesti ammattikseen eri rata-autoluokkia ajanut Tiff Neellkin on sinuun verrat…
FARwd:
Kaikki on suhteellista, mutta 100 tkm vuodessa on vielä pikku pyörittelyä työkseen tien päällä kulkevalle...
Nimim. "Yli miljoona km viidessä vuodessa ajanut"
Otan osaa.
Oli pakko ilmoittaa tuo omakin kokonaisajokilometri…
Opelixi:
LKJ:
Jos tarvitset pyytämääsi tietoa johonkin tutkimukseesi, niin voit ottaa huomioon, että niiden kahden miljoonan kilometrin aikana olen...
Oletan, että olet omistanut ajokortin korkeintaan 20 vuotta eli oletko tosiaan ajanut t…
Heh. Vaikeata meikäläiseltä tuo suomenkielen oikeinkirjoitus.
Tässä kuitenkin korjaus, jotta säästyy korjaamisen vaiva joltakulta muulta.
ON:
LKJ:
Keskeiskiihtyvyys voidaan laskea jakamalla kaarrenopeuden sekuntimetreinä lausuttu luk…
Böpi:
v*v/r = ug; v = nopeus [m/s]25 km/h = 6,94 m/s, r = säde [m], u = kitkakerroin = 1(optimiolot asfaltilla) , g = 9,81 m/s2 tästä pienin säde, jolla ei sivuliukua(teoriassa) r = (v*v)/(u*g)= 4,91 m. Jos tässä kasvattaa nopeutta tai pienentää …
NHB:
LKJ:Jos kaarran 10 metrin säteellä 25 km/h nopeudella, on keskeiskiihtyvyyteni n. 4,9 g, missä g on vapaa putoamiskiihtyvyys eli 9,81 m/s2. Tämän 4,9 g suuruisen kiihtyvyyden ESP-järjestelmän poikittaiskiihtyvyysanturi siis tunnistaa. Koska …
Herbert:
LKJ:Vaikka pidän itseäni noviisina, olen monet vuosikymmenet ajanut kahdella autollani n. 60 tkm vuosittain. Arvata sopii esimerkiksi, montako hirveä, peuraa sekä naarashirven ja edellisvuoden vasojen muosotamaa jonoa olen noina vuosikym…
HHietalahti:
Jos minä joskus jään autolla kiinni lumeen, niin opettelen ajamaan tai hankin paremmat talvirenkaat tai teen molemmat.
Ellei auta, ostan lisää vetopyöriä.
Ellei auta, ostan lisää lukkoja.
Ellei auta, ostan lumiketjut.
Ell…
Herbert:
LKJ:Kuolemaan johtavan onnettomuuden todennäköisyys ei riipu mainitsemastasi alue- tai tiekohtaisesta nopeusrajoituksesta. Se riippuu ajoneuvon nopeudesta, joka voi olla vaikkapa 120 km/h, vaikka kyseessä olisi joku 40-60 km/h rajoitusal…
simppa:
Vai että noviiseille? Kovat on sinulla luulot itsestäsi. No, kaikkihan meistä on reippaasti keskivertokuskia parempia ainakin omasta mielestään.
Ilmeisesti ammattikseen eri rata-autoluokkia ajanut Tiff Neellkin on sinuun verrattuna "no…