Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Juurikin tämä ominaisuuksien tiedostettu tai tiedostamaton ulosmittaus näkynee tilastoissa. Vähän kuin se vanha toteamus että neliveto antaa mahdollisuuden jäädä kiinni entistä pahempaan paikkaan niin neliveto antaa mahdollisuuden ajaa entistä vauhd…
  • Vajaavetoinen varoittaa liukkaudesta herkemmin liikkeelle lähdettäessä ja liian voimakkaasti kiihdytettäessä. Vajaavetoisen kuljettajassa on siis herkempi tuntuma liukkauteen. Kun kaupungissa ajaa vajaavetoisella niin jo liikennevaloista lähtiess…
  • Sisältö on aina tärkein. Toimitetuissa julkaisuissa virheet toki häiritsevät mutta yleensä pilkkusäännöistä nipottajat ovat niitä joille varsinainen asiasisältö on toisarvoinen asia. Itse olen huomannut oman oikeinkirjoitukseni heikentyneen sitä …
  • 2016: "Onko tulkintani väärä ettei Suomessa uusien myynti ole ongelma vaan käytettyjen varastot Uusien autojen myynti 2015: Saksa 82 176 000 / 3 206 042 = 25,6 autoa / asukas Ruotsi 9 967 274 / 345 108 = 28,8 ” ” Suomi 5 502 539 / 108 844 = 50,5…
  • Löysin jostakin tilastot joiden mukaan Saksassa olisi ollut viime vuonna n. 45 miljoonaa henkilöautoa rekisterissä. Uusia rekisteröitiin 3,3 miljoonaa ja autokanta kasvoi reilun prosentin. Tämän perusteella jonnekin piti kadota vajaa 3 miljoonaa aut…
  • Tuo maksuhaluinen on todellakin paljon parempi termi kuin maksukykyinen. Ja onhan se niin että kaikki maksuhaluiset eivät aina ole maksukykyisiä. Autovalmistajan näkökulmasta kultakin asikasryhmältä halutaan kaikki irtoava raha pois kuljeksimasta ta…
  • * Parempia autoja tehdään maksukykyisemmille ihmisille * Huonompia autoja tehdään vähemmän maksukykyisille ihmisille Kustannukset harvemmin laskevat kun tuotetta parannetaan, tässä asian logiikka. Nykymaailmassa maksukykykään ei kerro mitää…
  • Se rumasti sanominen muuten liittyi siihen että on hiukan loukkaavaa mennä sanomaan kenellekään että hankkimasi tuote on keskinkertainen varsinkin jos puhutaan autosta jonka hankinta on usein ollut iso päätös. Harvemiin näitä kommentteja tulee se…
  • Vielä pikkuisen väännän tuosta keskiverrosta selvyyden vuoksi. Jos suomalaisen "keskivertoihmisen" työmatkan pituus on 14km, lyhentämällä tuota matkaa viidellä kilometrillä ei tämä ihminen muutu sen paremmaksi tai huonommaksi. Sama koskee asumismuot…
  • Keskiovertoihminen tai ehkä paremmin tavallinen ihminen on varmaan aika ongelmallinen käsite, mutta tuotesuunnittelun tai myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta kohderyhmä on ongelmallinen kun halutaan tehdä suurelle joukolle soveltuva tuote. Löytyis…
  • Tuon tokaisuni taustalla oli se että Toyota on tehty miellyttämään mahdollisimman suurta ostajakuntaa, jolloin siitä on hiottu kaikki "särmät" pois. Sama koskee kyllä muutamaa muutakin merkkiä ja mallia. Japanin markkinoilla Toyotalla on toki paljon…
  • Itselläni ei ole mitään Toyotaa tai sen menestystä ja luotettavuutta vastaan. Pitää kuitenkin muistaa että Toyota on brandinä on suunnattu suurille massoille. Rumasti sanottuna keskinkertaisia autoja keskivertoihmisille. Jostain syystä Toyota ei ole…
  • 740GLE: "Joskus menee tosin toisinkin päin, ettei katsuri edes pyydettäessä löydä omistajan huomaamaa ja metrin tarkkuudella paikallistamaa kolinaa, vaan pitää viedä merkkispesialistin syynättäväksi." Tuo on totta. Aika usein olen sanonut katsas…
  • Mielestäni nämä katsastustilastot kertovat enemmän jostain muusta kuin automallin luotettavuudesta. Luotettavuutta pitäisi mitata tielle jättämisinä yms. muilla kriteereillä. Kaikilla noilla hylätyilläkin autoilla on konttorille asti päästy. Mink…
  • Tarkoitan juurikin hajua jonka saatta haistaa mutkaisella tiellä jo ennen näköyhteyttä. Eikä siihen yleenä liity suurempaa savupilveä. Ainakin itse saan tuosta kärystä pään nopeasti kipeäksi, joten tuskinpa se kovin terveellistä on. Mielenkiintoi…
  • Alkoi jo herätä epäilys siitä että oliko tässä kaikessa kyse vain silmänkääntötempusta tai poliisisarjojen vanhasta paha/hyvä poliisi vedätyksestä. Kaiken tämän jälkeen nykyinen autoverotus saatiin näyttämään suorastaan miellyttävältä.
  • Hyvä että tuohon dieselien käryttämiseen puututaan ja pitäisi puuttua paljon kovemmallakin otteella. Tuli puolivahingossa laitettua viimeksi autoon sisäilmasuodatin jossa ei ollutkaan aktiivihiiltä. Sen jälkeen on tullut kiinnitettyä huomiota sii…
  • Itse annan mielelläni tilaa pysäkiltä lähteville busseille, mutta pitää kyllä sanoa, että monien bussikuskienkin käyttäytymisessä olisi kyllä reilusti toivomisen varaa. Osa bussikuskeista toimii todella mallikaasti: ensin vilkku vasempaan ja odotus …
  • Yritän rampeilta ajamisessa käyttää samaa nyrkkisääntöä kuin muussakin liikenteessä. Ei kannata syyllistyä tempauksiin jotka ärsyttäisivät jos joku toinen tekisi ne itselle. Luultavasti nämä samat kaverit jotka harrastavat tätä ramppiohittelua oi…
  • Niin samalla tavalla ajateltiin 80-luvun lopussa että kuinka helppoja ne 70-luvun autot olivatkaan huoltaa. Sitä on vain pysyttävä kehityksen mukana. Mielestäni noille suuremmille ja kalliimmille kerralla vaihdettaville osakokonaisuuksille on hyv…
  • Tuoreempiakaan autoja ei tarvitse turhaan pitää ylivoimaisen vaikeina tapauksina. Ei kannata antaa muovikuorien hämätä. Aina on ollut enemmän ja vähemmän vaikeita autoja huoltamisen näkökulmasta. Itse olen värkännyt autojen kanssa 80-luvulta asti…
  • Tuo Ilmanvastuksen merkitys jäi vielä käytännön tasolla mietityttämään ja piti vähän laskeskella. Luotettavaa tietoa autojen poikkipinta-aloista ja ilmanvastuskertoimista tuntuu olevan aika niuksati saatavilla varsinkin uudempiin autoihin. Löysin ku…
  • Mielestäni tuollaisten jo yli 25 vuotta vanhojen autojen ylläpito alkaa jo puoliväkisin mennä mobilismin puolelle. Se on mielenkiintoista ja kannatettavaa puuhaa mutta kannattaa muistaa että helpolla tai halvalla siinä ei aina pääse. Saattaahan sitä…
  • Esimerkiksi Bensakoneen Otto prosessin teoreettinen ideaalinen hyötysuhde riippuu puristussuhteesta ja on esimerkiksi 1:10 puristussuhteella n.60%. http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/propulsion/notes/node25.html Käytännössä kampiakselilta sa…
  • Bussipysäkiltä on muutenkin aika ikävää lähteä muun liikenteen sekaan vaikka sielä olisi tullut oltua syystäkin. Taustapeileistä ei saa kunnolla 100% varmuutta. Varsinkin pyöräisijät ja mopoilijat jäävät helposti katveeseen. n.20 metrin matka ei myö…
  • Hiukan teoreettista höpinää tähän kulutuskeskusteluun ja syytä sille miksi polttomoottorikäyttöisten autojen kulutukset eivät kovin radikaalisti voi oikeasti kehittyä. Ensiksikin ajovastukset ovat puhdasta fysiikkaa. Vähänkään suuremmissa nopeuks…
  • Jos muuta liikennettä ei ole tai etuoikeutettua väylää ajavaan on matkaa satoja metrejä, niin tuon pysäkin käytästä ei ole mitään hyötyä. Sitäpaitsi pysäkkiä saa periaatteessa käyttää vain matkustajoien ottamiseen tai jättämiseen. Pahiten säikäyt…
  • Noista automaailman komponettitoimittajista vieä yksi asia. Olin joskus aikoja sitten vierailemassa eräässä suuressa alan tehtaassa, jossa valmistivat elektroniikka autovalmistajille. Kriittisille komponenteille tehtiin mm. lämpöshokkitestejä. Kerto…
  • Tuo heitto Volvon laakereista on hyvä, koska Volvon syntytarinaan liittyy nimenomaan laakerit. Ja kiinasta saa muuten hyviäkin laakereita ja joillakin merkkivalmistajilla on siellä myös tehtaita. Sinänsä nykyisessä globalisoituneessa maailmassa m…
  • Pitäisi kaivella juttua tarkemmin, mutta jos kyseessä oli kuskin virhe niin miksi Tojo päätyi otsikoihin. Näitä tapauksia pitäisi olla silloin kaikilla merkeillä suhteessa yhtä paljon ympäri maailmaa. Toisaalta, kuten mainittu, itsellekin on kaas…
Default Avatar
Jäsen 10.12.2014 alkaen
3 aloitettua keskustelua
54 viestiä
0 ×   0 ×