Tomppa Kruisailija

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • "Miksi noin suurta tehoa yritetään kytkeä vain yhdelle vaiheelle?" Mitä foorumeilta löysin niin Jenkeissä ja Englannissa 1-vaihe syötöt kotona on aika yleisiä. Manner Euroopan puolelta taas huutelevat 3-vaihe syöttöä tukevien latureiden perään. …
  • Pääsiäisenä oli hyvä surffailla sähköautojuttuja. Sen verran tuosta I-Pacen 1-vaihe latauksesta opin että vaikka sen nimellinen teho on 7 kWh niin kotilatauksessa harvemmalla on 32A syöttöjä jota tuo 7 kWh vaatii. Eli pelataan 16A max jolloin jäädää…
  • I-Pacen esitettä selatessani huomasin että auto onkin varustettu vain 7 kWh 1-vaihe laturilla. Tämä siis tarkoittaa ettei auto pysty hyödyntämään AC kolmivaihe latureita, tyypillisiä 22 kWh:n tolppia mitä on noussut moniin ostoskeskuksiin ja parkkih…
  • Mitä olen lukenut ensikommentteja I-Pacesta niin kiinnostus vaan kasvaa. Ainut mitä pidän negatiivisena on se että akkukerros lattian alla on nostanut lattiaa niin että autossa istutaan "matalalla" eli vähän kuin sedanissa. Sitä kun on tottunut kork…
  • Tosiaan pakkasilla polttomoottorin käynnistymistä johtuen kulutuslukemat 15-20 litran kieppeillä vaikka voisin ajaa pelkällä sähköllä nämä taajama-ajot. Mitä tulee sähkömoottorin nikotteluun kylmänä niin tottahan se on ettei kylmä sitä hyydytä. Sen …
  • Tosiaan pakkasilla polttomoottorin käynnistymistä johtuen kulutuslukemat 15-20 litran kieppeillä vaikka voisin ajaa pelkällä sähköllä nämä taajama-ajot. Mitä tulee sähkömoottorin nikotteluun kylmänä niin tottahan se on ettei kylmä sitä hyydytä. Sen …
  • Purella ajaessa ei polttomoottori käynnisty kovin helposti vaikka sutiskin vaan luistoesto puuttuu ensiksi peliin. Vasta kun kunnolla painaa kaasua lähtee moottori käyntiin. Vaan enemmän häiritsee se että näillä pakkasilla polttomoottori käynnistyy …
  • GLC jää se selvästi pienemmäksi, varsinkin sisätiloiltaan kun I-Pacen tekniikka mahdollistanut pitkän akselivälin korin pituuteen. Mitä näitä juttuja olen lukenut niin tiloja kehutaan kovasti, varsinkin takapenkillä ja tavaratilan kokoa. XC60 T8 tos…
  • SE varustetaso näyttää hyvältä lähtökohdalta. Vertailin mielenkiinnosta vastaavan kokoisiin ja saman suorituskyvyn tarjoaviin kilpailijoihin niiin alkaa hintataso olemaan edullinen. X3 M40i lähtö liki 100t, Macan Turbo 140t. Hieman suorituskyvystä t…
  • Aika hyvin piti muotonsa kun eilen lopullinen I-Pace julkaistiin. Toki sisältä erikoiset penkit sai väistyä mutta muuten aika lailla konseptin oloinen lopullinen versio. Ja hintakin kilpailukykyinen premium SUV-luokassa. Alkaa kiinnostaa hybridistä …
  • "Pitääkö lämmitetyn lasin teho lasin sulana alijäähtyneessä sateessa? Siis -2 astetta ja sataa ihan selvää vettä?" Kyllä pitää. Vielä viime vuosikymmenellä oli vaan foordit (ja sen premium merkit) kun tuli vastaan tuulilasi sulana alijäähtynyttä …
  • Suomessa T8 on bensalämmittimet. Esilämmityksellä pystyy ajelemaan noin -10 asteessa vielä sähköllä polttomoottorin käynnistymättä. Plussakelillä ei polttomoottori käynnisty lämmitystä varten mutta pikkupakkasilla kylläkin jos ei ole esilämmitytä ol…
  • Juu, ei ole hybridistä johtuvia vikoja ollut XC90:ssä, muita kylläkin. Yksi elektroniikkamuuduli on vaihdettu ja päivityksiä tehty useammankin kerran. Mekaanisia vikoja kolisevat iskunvaimentimet. Kerrn on hinuri tilattu mutta kaveri sai resetoimall…
  • Kannattaa lukea Ylen analyysi: https://yle.fi/uutiset/3-9897823.
  • Nykyään hybridillä ei viitsi etsiä taukopaikaksi sellaista jossa olisi latausasema. Sen verran hidas lataus että tauon aikana ei tule kuin muutaman kilometrin edestä sähköä. Ainut pikalatauksella varustettu hybridi tietääkseni on Mitsun Outlander jo…
  • Uutisissa on aina välillä ollut tarinaa miten joku kehittää autoon akkuja jotka pystyy lataamaan samassa ajassa kuin bensan tankkaamiseen menisi. Rupesin miettimään miten järeää latauskalustoa tuollainen sitten vaatisi. Käytännössä kohtuullisen toim…
  • Onhan tuo latauskaapelin käyttö kotitallissa todella vaivalloista. Varmaan 10 sekuntia tulee hukattua aamuin illoin aikaa sen irroittamiseen ja kiinittämiseen Sen sijaan lataaminen muualla on aikaa vievää kun kaivat piuhat esiin takakontista, avaat…
  • Kosketusnäyttöä on tullut käytettyä viime vuoden alusta alkaen ja ihan ilman vaaratilanteita. Ei se ole sen kummosempi kuin entisen auton nappulaviidakko. Uuden oppimiseen menee tietty aina hieman aikaa mutta se koskee niin nappuloita kuin kosketusn…
  • Kun tämä ketju kaapattiin teknologiakeskusteluksi niin minusta fiksuin ratkaisu saattaisi olla plug-in polttokenno hybridi. Eli ajomoottori(t) sähkömoottoreita, akkukapasiteettia +100km joilla suurin osa hoitaisi päivittäiset ajonsa sähköllä. Pitkän…
  • Ei kai pikalatausasemia tarvitse katujen varsille luoda? Eihän bensaakaan myydä joka kadun kulmassa. Pikalatauasemat huoltoasemien yhteyteen. Normaalit latausasemat taas parkkipaikoile ja -halleihin jossa autot joutavat seistä pitempään latauksessa.…
  • Eilen Tampereella käydessä jäi aikaa poiketa kokeilemaan Velaria. Mallina D240SE ilmajousilla. Mukavan jykevä peli, juuri niin kuin kunnon SUV:n pitääkin olla. Alla 21 tuumaiset kiekot eikä ajotuntuma ollut liian "sporttinen" eikä rengasmeteli koros…
  • Hieman uutta tarinaa tähänkin. Kun viime vuoden alussa sain hybridin, niin ei ollut latausasemilla tungosta. Nyt ovat sen verran yleistyneet ladattavat mallit että eilen kävi jopa niin Tampereen Hämpissä että kaikki 6 latauspaikkaa olivat käytössä. …
  • Onko hybridi/sähköauto romutusta vaille kun akut kulutettu loppuun vai kannattaako akut uusia? 8-10 vuotta vanha auto ei välttämättä ole loppuunajettu joten akkujen vaihdolla jatkoa toiset 8-10v. Kysymys vaan on siitä paljon nuo akut maksaa 8-10 vuo…
  • "Yllätyn joka päivä siitä, kuinka hienosti kahden eri moottorin yhteiselo toimii, mutta on hankala löytää oikeutusta suomihinnoille." Suomi-hinnoillehan juuri löytyy oikeutusta kun verotus suosii lataushydridiä. Autoverottomissa maissa hinnan ero…
  • Eilen olin SCC:llä Velarin ennakkoesittelyssä. Täytyy sanoa että siisti peli sisältä. Kun XC90:stä viime vuonna kirjoitin että Inscriptionin ei tarvitse hävetä yhtään Range Roverin rinnalla niin Velar nostaa rimaa huomattavasti. Periaate sama eli vä…
  • Ihan oli Suomen toimittajien tekemä juttu ja autossakin oli Suomen kilvet kuvissa joten eiköhän ole täällä tehty juttu. Aikoinaan tuli Ylläksellä esiteltyä Mud Bug rallykart autoa. Hyvin meni juuri tampatuilla rinteillä nappularenkailla mutta Maa…
  • Lehdessä tosiaan kirjoitettiin 45 asteesta. Epäilin itsekin että ovat sekoittaneet tuohon 45% nousuun. 45 asteen nousu on 100% ja 45% nousu on reilu 20 astetta joka sekin on kohtalaisen jyrkkä ja hankala varsinkin jäisenä.
  • Eipä näköjään kukaan napannut tuosta 45 asteen kulmasta kiinni. Meinaan jos tuolla tarkoitetaan normaalia 45 astetta niin nousua on metri metrin matkalla. Kova temppu nousta tuollaista pitävällä alustallakin, jäällä mahdotonta paitsi Bemarilla Autob…
  • On se kova peli, varsinkin 4-vetoisena. Autobildin mukaan Uusi 530 XDrive nousee 45 asteen jäisen testimäen nastattomin talvirenkain. Aika hurja vehje.
  • T8:n sähköisellä takavedolla ei ole juuri merkitystä ajotuntumaan, ainostaan liikkeelle lähdössä auttaa. Taka-akselin teho on noin viidennes mitä polttomoottori toimittaa etupyörille. Toki liukkaalla etupyörien pito ei riitä tehon hyödyntämiseen jol…
Default Avatar
Jäsen 03.12.2014 alkaen
32 aloitettua keskustelua
453 viestiä
0 ×   6 ×