@HybridRules kirjoitti:
@Seppo Seppä kirjoitti:
Kun en löytänyt tuoreempaa juttua aiheesta, heitän kysymystä tähän:
Millaisia kokemuksia lataushybridien kulutuksesta toisilla on pelkällä polttoaineella ajettaessa?
Oma kok…
2,5 vuotta sähköautolla ja energiakulut 3€/100km, millä ICE:llä pääsee samaan? Tuo aloituksen 4 litraakin maksaa 6€ eli tuplasti enemmän. Toki myönnän että tuohon lukemaan pääsee kotilatauksella. Pikalataus reissussa kustantaa helposti tuplat eli sa…
@740 GLE kirjoitti:
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Sähköautolla on aina arpapeliä kuinka pitkälle pääsee.
Niinhän se on polttiksellakin. Ajonopeuden lisäksi sade, lämpötila ja tuulet vaikuttavat kulutukseen. Asiaa eivä…
Sähköautolla on aina arpapeliä kuinka pitkälle pääsee. Juuri kävin Oulussa ja kokeilin pääsisikö akullisella (I-Pace 90kWh akulla) Kempeleen McDonaldsille lataamaan, matkaa autotallistani sinne 387km. Rohkeus loppui kesken kun Power Cruise Control-s…
@Jorma L2 kirjoitti:
@Lukija71175 kirjoitti:
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Hybridin sain tammikuussa 2016 (XC90 T8) ja ajoin sillä kolme vuotta, n. 20000km/vuosi, niistä arviolta 1/3 sähköllä. Hieman nousi vuosi…
laturit on ladannut vähintää 25kW tehoilla autoani talvellakin, joten 11kW laturi varmaankin lataa "täysillä" kylmääkin akkua. Ellei sitten akku ole päässyt liian kylmäksi ettei ota ollenkaan virtaa vastaan. Siinä tapauksessa lämmitys menee ensiksi …
Hybridin sain tammikuussa 2016 (XC90 T8) ja ajoin sillä kolme vuotta, n. 20000km/vuosi, niistä arviolta 1/3 sähköllä. Hieman nousi vuosikulutus mutta olisi ihan hyvin voinut mennä vuosivaihtelun piikkiin kuten 14-15 vs 16-18 vuodet näyttää. Tammikuu…
Periaatteessa vapaalla rullaaminen mahdollisimman paljon on taloudellisinta. Vaan monella EV mallilla vaatii erikseen vapaalle laittoa tai taiteilua polkimen kanssa joten jää hyödyntämättä. Säädettävä moottorijarrutus tässä tapauksessa olisi paras 0…
@Topi27 kirjoitti:
@_Quu kirjoitti:
@740 GLE kirjoitti:
Useimpien suomalaisten päivittäiseen arkiajoon.
Arjenjälkeen tulee viikonloppu, eikä monikaan oikein viitsisi viikonloppuaikaa l…
Reilu puolitoista vuotta ja 30000km takana sähköllä ajelua. Onhan se kivaa ja helppoa arkiajossa eli kotona ladaten ja ajelua nurkissa jolloin ei tarvitse laturilla viettää aikaa. Ja pääsääntöisesti pitemmät matkatkin sujuu kohtuullisesti lataukset …
Mitsun Outlander on oikeastaan aika pätevä eli pääsääntöisesti sähköllä. Vasta kun vauhtia on tarpeeksi niin polttomoottori kytkeytyy suoraa pyöriin, muuten lataa akkua tarvittaessa. Eli jätetty vaihteisto pois välistä. Mutta järkevämpi akun lataaja…
Suomen autoverotus suosii PHEV ja EV malleja, varsinkin kun niitä alkaa varustelemaan kunnolla. Pieni veroprosetti tasoittaa hintoja varsinkin isoissa ja kalliimmissa malleissa. Esim aikoinaan XC90 T8 hankkiessa se tuli halvemmaksi mitä dieselmalli …
Aika hankalaksi saattaa mennä jos kotilatauksesta yritetään veloittaa enemmän kuin muusta kotitalouden kulutuksesta. Pitäisi investoida latauslaitteisiin jotka laskevat tuon sähkön osuuden ja ilmoittavat sen yhtiölle/verottajalle. Vaan mitä tehdä jo…
Aikaisemmin mainitsin Ionityn hinnoittelun ja pelkoni että muut seuraa perässä. Fortum korvasi Kuopion ABC Pitkäjärven 50kW laturit 150kW latureilla ja hinta pomppasi 0,50€/min eli siitä tuli toiseksi kallein Suomessa (muut suurtehoasemat 0,354/kWh)…
@HybridRules kirjoitti:
P.S. Olet muutamaan otteeseen valitellut Ionity-latauksen kalleutta. Onko niitä paremmin tarjolla kuin Fortumin CCS-latauspaikkoja? Käytätkö Fortumia myös, niiden hintahan on ollut 0.2 - 0.3 ekua per kWh minun käsittääksen…
@HybridRules kirjoitti:
Pikalatausmahdollisuus on vain mersussa ja Outlanderissa. Onkohan Outlanderin japanilainen pikalatausstandardi CHAdeMO yhtä yleinen Suomen latausasemissa kuin CCS-liitäntä?
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisest…
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraav…
@Lukija31722 kirjoitti:
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hy…
@Lukija31722 kirjoitti:
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun l…
@HybridRules kirjoitti:> Saako kysyä, millä autolla ajat nykyään? Sinähän otit Jaguarin, mutta eikö siinäkin ole vain hitaanpuoleinen lataus?
Joo, I-Pace tuli hankittua. Onhan siinä tosiaan vain 1-vaiheinen Type-2 eli 7,2kWh vaan ei se pa…
Kaksi talvea takana EV:llä ja edelleen tyytyväinen hankintaa. Pisin talvireissu 260km suuntaansa eikä tarvinnut välillä latailla, ainostaan määränpäässä. Päivittäisessä käytössä vielä parempi kun aina lämmin ajastimella/kaukosäädöllä tai jos unohtaa…
Tässä on tullut nyt reilu vuosi ajeltua sähköllä ja tuo HybridRulesin mainitsema 300km kantama riittää hyvin minun ajoilla. Kerran vaan ajanut reissun jossa ennen määränpäätä on tarvinnut pysähtyä lataamaan. Hyvä kysymys myös tuo määrääkö lataus tau…
@HybridRules kirjoitti:
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Tuli tammikuussa vaihdettua hybridi täyssähköiseen kulkupeliin. Nyt viitisen tonnia mittarissa eikä juurikaan ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksia. Päivittäiseen ajoon riitäisi …
Tuli tammikuussa vaihdettua hybridi täyssähköiseen kulkupeliin. Nyt viitisen tonnia mittarissa eikä juurikaan ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksia. Päivittäiseen ajoon riitäisi kotilataus hyvinkin. Muutamat pitkät reissut (+200 suuntaansa) on mennyt…
HybridRules, sinulla taitaa olla uudempi T8 jossa akun kapasiteetti paremmin hyödynnettävissä. Minun XC90 on 2016 malli ja kahdesti olen onnistunut yli 30km pääsemään pelkällä sähköllä yhdellä latauksella (pure asetus). Yleensä jää siihen 25-26 km k…
Ei ole omaa kokemusta EV-malleista, vain tuosta T8:sta. Omassa ajossa 20-30 kWh/100 km näyttää palkit näytössä mutta vaikea sanoa todellista kun mittaus on 10km jaksoissa ja sähköllä pääsee max 30 km kerralla. Kertaakaan en ole onnistunut 100 km tai…
"31.5 kwH tai 3.5 litraa / 100 km. Hyväkulkuiselle autolle ei lainkaan huono!"
Aika hurja tuo 31,5kWh/100 km. Teslan hyväkulkuiset mallit menee reilulla 20 kWh/100 km ja piheimmät sähköautot alle kympin.
"Markkinat ovat pullollaan 11 kW latureita, jotka kytketään siis 3×16 ampeerin syöttöihin. Eikö tuollainen ratkaisisi kaikki tässä esittämäsi ongelmat?"
Ei ratkaise koska nuo ovat AC latureita joista 1-vaihe laturi ei käytä kuin kolmanneksen. Aut…