Mitähän se harmaa hienojakoinen kura mitä tällä viikolla on alkanut kerääntyä auton takaosaan ja tuulilasiin? Ei sitä vielä pari viikkoa sitten ilmestynyt kostealla kelillä ajaessa? Ai mikä on muuttunut? Ei muu kuin renkaat autoissa, aika monella näyttää (kuuluu) olevan jo nastarenkaat alla. Ja suolaustakaan tuskin kukaan kehtaa esittää syyksi. Lämpötilat tällä viikolla ollut alimmillankin yöllä 3-4 asteen tienoilla joten tuskin suolaa on tarvittu.
Ota talteen ja vie johonkin labraan analysoitavaksi. Minun autoni on kyllä likaantunut pitkin syksyä.
Suolaa. Maista.
Mitäs se muuta on kuin näitten nastarengas pelleporukan aiheuttamaa tien likaantumista. Tosimiehet ja tosiautoilijat ajavat kitkoilla, mutta valitettavasti on tämä neuroottinen jengi, joka ajaa nastoilla. Sen vuoksi alkaa autojen kyljet olla paskassa, jota nastat irroittavat,
Nasse:
Eikun se on suolaa, minä ajan kitkoilla mutta suolaa se on silti, pitää suolata aina ettei ole liukasta. Aina kun on mahdollisuus että lämpötila laskee alle +5 suolataan, varmuuden vuoksi.
Sorateillä Teillä maalaisilla onkin tämä ongelma...
ON muuten perseestä että nämä ajotaidottomat ajaa paskaksi vitun syville urille juuri uudet Leppävaaran tiet, Heinäkuussa uudelleen tehdyt tienpinnat täällä Espoossa, vaikka on vasta 12 astetta lämmintä joka aamu.
Ja rekat ei todellakaan rouhi paskaksi uutta asfalttia 1,5m:n leveydellä oleville urille.
Älkää te nastafanaatikot jauhako sitä paskaanne että nastat ei muka syö asfalttia vituiksi ja harmaaksi limavelliksi laseille ja autojen päälle.
Minä nypin nastat helvettiin maasturin renkaista tälle talvelle ja seuraavat kumit on takuulla kitkat. Nastoja voisi kuvitella tarvitsevansa Espoossa ehkä 1-3 aamuna talvessa, silti täällä suolataan tiet niin homona että ihan kesärenkailla ajaisi Turun motarin, Kehä II, Kehä III, Länsiväylän läpi talven paria aamua lukuunottamatta. Viimetalvena oli 95% ajasta kuivaa asfalttia alla.. Kannattais niiden jotka ei pärjää talvella uudella autolla ilman nastoja pysyä ihan vaan kotona jos ei osaa ajaa hiljempaa räntäsateessa tai noin yleensäkään kelien mukaisilla aikatauluilla ja turvaväleillä. Saakelin kermaperseet!!!
Kun nämä kusipäät näplää tekstareita samalla, kun ajaavat autoa. Sittenhän nämä samat pässit tekee niitä 3-4 auton ketjukolareita tämäntästä. Oma perse ennen muita muista piittaamatta. Mä en ala enää..
Kaikki talvirenkaat, nastarenkaat mukaan lukien, kantaa mukanaan pieniä kiviä paljon enemmän kuin nastoja. Sitten kun tämä kiviaines jauhautuu asfaltilla sepelipölyksi, ei tarvi paljon ihmetellä, miksi autot kuraantuvat. Ja arvatkaapa missä renkaissa niitä kiviä on eniten ja ketkä vaihtavat ensimmäisenä talvirenkaat alle (jolleivät aja niillä vuoden ympäri)!
Hei Come ON! Jotain rajaa tuolle häränpaskalle.
Toi ontuu aika pahasti. OK siis olet vaikka jostain Lohjalta lähtenyt ajamaan soratieltä, ja kitka tms renkaidesi lamellien väliin on tarttunut hiekkaa.. No, sitten noin kolmenvartin höyläämisen jälkeen saavut kehä II:lle, niin edelleen ne Lohjalta tulleet hiekanjyvät paskaavat Espoolaisten autot??
Hei ihan oikeesti, jotain rajaa tolle paskalle!! Älä viitti iso ihminen!! Voi vattu mitä juttua!!
Se kura johtuu siitä kun paskahousut siellä päristelevät. Itsehän toki ajaisin kesärenkailla talven läpi, jos se vain olisi sallittua. 95% talvikaudesta kesärengas on paras valinta näillä main ja muulloinkin menettelee
Maastovälitys:
Ihmeellisiä ovat nastajengin selitykset, sitä ei käy kiistäminen.
Tämä syksy on ihanteellinen koetilanne, kun suolaa ja hiekkaa ei ole levitetty näillä leveysasteilla. Rakennustyömailta ja muiden vähäväkisten tiluksilta niitä sotkuja tulee tielle ympäri vuoden, mutta vasta sitten kun nastakansa tekee tekosensa alkaa bitumipaska kerääntyä auton kylkiin...
mikahe:
Auton kyljet voi pestä, mutta sitä kerääntyy myös ihmisten keuhkoihin. Eihän sitä sieltä raitisilmafiltterin takaa ehkä tajua, mutta pyöräilepä jonkun vilkkaan tien vartta katukuilussa niin ymmärrät varmasti mitä hengität. Nastojen jauhamaa tienpintaa.
Hieman provoillen laitoin alkuun tämän ketjun jotta saisin mitä hauskimpia selityksiä ilmiölle Näitä yrityksiä on niin hauska lukea. Mutta yksikään näistä ei vakuuta eli ei tarvitse edes Occamin partaveistä jonka mukaan kilpailevista, yhtä selitysvoimaisista teorioista tulisi valita kaikkein yksinkertaisin. Miten se onkaan joillekin niin vaikeaa myöntää että nastat kuluttaa tienpintaa?
Tomppa Kruisailija:
Minusta tässä viestiketjussa on lähinnä kitkarenkailla ajavien "kommentteja". Ei minun ainakaan ole koskaan tarvinnut kiistää sitä faktaa, että nastat kuluttavat tietä. Sen sijaan autoni on kyllä likaantunut tasaiseen tahtiin koko syksyn harmaasta kurasta eikä se taatusti ole johtunut nastarenkaista, kun niitä ei ole ollut autojen alla kuin pari viikkoa. Itsekin ajan vielä kesäkumeilla.
Minun on hyvin vaikea uskoa sitä, että olet onnistunut pitämään autosi puhtaana viime viikkoihin asti tänä kosteana syksynä, mutta aivan sama. Minulla ei ainakaan riitä mielenkiintoa alkaa käymään mitään asemasotaa tästä asiasta.
Opelixi:
Olet näköjään lukenut aloitusviestiäni kuin piru raamattua Kuraa on aina mutta sokea pitää olla jos ei huomaa muutosta värissä, koostumuksessa ja varsinkin määrässä näin nastarengaskauden alkaessa. Eli vaalea lika on muuttunut tummaksi ja auto sotkeentuu päivässä enemmän kuin kuukaudessa aikaisemmin.
Tänään oli ensimmäinen ns. ikävä päivä pyöräillä. Minkälaista filtteriä suosittelette naaman eteen? Meneekö pelkkä huivi? Tosiaalta silloin luullaan spitaaliseksi.
Tämä muistutus auttoi päättämään, että nastat kannattaa ehdottomasti irroittaa renkaista ennen ajoa. Niin teen.
Maastovälitys:
Muuta Espanjaan, ehkä ahdistus vähän helpottaa. Asuntojakin saa nyt halvalla.
Kreikassa on myös kivaa. Tosin tieinvestointeja viimeisimmän tiedon mukaan lykätään molemmissa maissa.
Tomppa Kruisailija:
Minun autooni kuraa on kyllä kertynyt koko syksyn, kun kuivia kelejä ei juuri ole ollut vaan melkein joka päivä on tiet olleet märkänä. Enpä ole huomannut mitään suurta muutosta kuraantumisessa, aivan samaan tapaan on autoa saanut pestä kuin aiemminkin.
Itselläni on vielä kesärenkaat. Kun vaihdan alle talvirenkaat, alkaa ropina kyljissä. Mistähän johtuisi, jollei kitkarenkaille tyypillisistä lamelleista jotka imuroivat kaiken rojun irti tiestä ja pöllyttävät sitä ympäriinsä oman auton hiekkapuhalluksen lisäksi.
Nasse:
88% autoiljoista on siis neurootikkoja.
Kumminkohan päin se noin määrittelynä menee, onko 88% porukasta poikkeavia ja 12% normaaleja vai olisiko sittenkin toisinpäin?
Oli kuran syynä nastat tai ei kummallisinta on, että nastat ovat ropisseet pahimmillaan jo 3-4 viikon ajan, vaikka jatkuvasti on ollut n. 10 astetta lämmintä, eikä sääennusteidenkaan mukaan mitään tietoa pakkasista tai lumimyräköistä.
Näillä nastoilla ajavilla ei taida olla minkäänlaista omaa järkeä eikä harkintakykyä vaan nastat vaihdetaan alle kalenteriin tuijottamalla - säällä ei ole mitään merkitystä.
zoso:
Ei siinä ole mitään kummallista, kun pari viikkoa sitten mediassa monen tahon toimesta kehotettiin vaihtamaan talvirenkaita alle. Rengasliikkeet, poliisi, liikenneturha ym.
Ei tarvitse niputtaa nastarenkailla ajavia yhteen. AkiK kertoi ettei ole vielä vaihtanut nastoja alle enkä ole minäkään. Sääennusteiden perusteella odottelen ainakin pari viikkoa. Toisaalta muutamalla viikolla ei ole käytännössä juuri väliä, kun keväällä ajellaan kuitenkin paljaalla asfaltilla.
Pölyongelmaa en ole kotikaupungissani kyllä huomannut, kun ilmankosteus on ollut 100% jo useamman viikon. Sen sijaan keväällä pölyä kyllä riittää ja suurin kiitos siitä kuuluu hiekoitukselle.
Olen nähnyt kitkarenkaitakin autojen alla. Ilmeisesti hekin ovat vaihtaneet renkaansa kalenterin perusteella vailla omaa järkeä vai olisiko sittenkin taustalla se, että haluaa välttää rengasliikkeiden ruuhkat tai jos vaihtaa renkaat itse, niin onhan se kivempi vaihtaa renkaat nyt kuin räntäsateessa.
Opelixi:
Niin, kirjoitinkin, että oma järki ja harkintakyky puuttuu. Mutta onhan se toisaalta muutenkin tuttua liikenteestä.
zoso:
Ja minä kirjoitin: "Olen nähnyt kitkarenkaitakin autojen alla."
Liikenteessä on tosiaan monenlaista uunoa jotka uskovat kaiken, mitä joku "asiantuntija" heille kertoo.
Pöljää haukkua niitä, jotka vaihtavat talvirenkaisiin. Parempi se kun jäätyneellä tiellä sillankaiteeseen. Onnittelen niitä, jotka jonottavat renkaanvaihtoa tuntikaupalla muutaman päivän päästä. Oma on valintanne! Itse vaihdatin kitkat alle jo kuukausi sitten ja ihan mukava on ollut ajella. Saattaa tälläinen syksy saada monet ajattelemaan kitkarenkaiden hankintaa.
Kuten olen aiemminkin sanonut, omat talviajoni ajan 90%:sesti lumettomalla asfaltilla. Vaihdan heti kitkarenkaisiin, kun ne ovat yhtä hyvät ajettavat paljaalla asfaltilla, kuin kunnon nastarenkaat ja omaavat edes auttavat talviominaisuudet silloin harvoin, kun niitä tarvitaan. Toivoin sellaiset löytäväni TM:n H-nopeusluokan kitkavertailusta, mutta jouduin jälleen pettymään. No onneksi ei vielä ole ollut tarvetta vaihtaa talvipyöriä alle ainakaan Keski- ja Etelä-Suomessa.
FARwd:
Hyvät eurooppakitkat ovat sangen auttavat talviolosuhteissa. En ole tuota testiä lukenut, mutta aikaisemmissa kun ovat rinnaikkain olleet niin tämä johtopäätös on ollut vedettävissä. Pari metriä sinne tänne ei dramaattisesti heikennä käytännön okemusta.
Jäällä ja kovilla pakkasella ovat luonnollisesti heikommat, mutta sellaiset olosuhteet ovat harvassa ja rattimies paikkaa ne hanskalla. Ja rattimies varmaan myös osaa arvostaa parempia ominaisuuksia 95%:lla talven ajokilometreistä. Lumella ja sohjolla ei pitäisi olla ongelmia.
FARwd:
Moottori-lehti (11/2011) kirjoittaa mm. näin:
"Otimme yhden meille testiä ajavan taksin renkaan tutkittavaksi, kun autolla oli ajettu ainoastaan meidän hiekoitetun tehtaan pihan läpi. Siitä renkaasta löytyi lamellien välistä yli 150 kiveä."
Eli kyllä sitä kiveä siirtyy helposti hiekkatieltä asfaltille.
Penteles:
Joopa joo, 150 kiveä rengasta kohti Kuinka pitkälle se kulkeutuu? Jospa yksi kivi irtoaa metrin matkalla niin silloin riittää 150m matkalle. Ja kun lasketaan kiveä/m2 niin kahdesta renkaasta samalla uralla riittää 2 pientä kiveä neliölle. Pellolta tielle tullut traktori/peräkärry yhdistelmä usean ajon jälkeenkään ei saa kuraa levitettyä kuin muutamalle kymmenelle metrille. Hauska selitys Muistaakseni joku laskelma oli että nastarengas irroittaa 2-3kg ainesta tienpinansta 100km kohti. Paljonkohan nuo 150 kiveä painaa?
zoso:
3-4 viikkoa on minusta kyllä liioittelua. Minä aloin huomata nastarenkaita autoissa muutamaa päivää ennen marraskuun vaihdetta ja marraskuun 1. päivästä alkaen niillä on laillista ajaa oli keli mikä hyvänsä.
Jos nyt ajatellaan renkaiden vaihdon määriä ja sitä että aika moni nykyään säilyttää ja vaihdattaa renkaansa rengasliikkeessä, niin ei noiden vaihto nyt käy juuri siinä silmänräpäyksessä kun maassa on lunta ensimmäisen kerran. Kokonaisuuden kannalta on varmasti järkevintä, että osa porukasta vähän ennakoi ja saadaan vaihtoruuhkia tasoitettua. Joka ikinen talvihan se talvi kuitenkin tulee ns yllättäen, pk-seudulla on sinä aamuna täysi kaaos kesärengasajelijoilla ja sitten käydään kuumana rengasliikkeissä ja myös vakuutuskonttoreilla kun on ruuhkaa ja taas tänäkin vuonna tuli talvi.
Tomppa Kruisailija:
Sinä varmaan pystyt kertomaan montako kiveä siihen renkaaseen kiinni jää ja mikä merkitys tuolla asialla on, kun tunnut asialle naureskelevan. Siihen mittaukseen asti joudumme valitettavasti tyytymään luotettavampaan lähteeseen eli Moottori-lehteen.
Useampaan kertaan linkittämäni tutkimuksen perusteella tiedetään että teillä olevasta irtotavarasta 2-5% on nastojen irroittamaa ainesta. Loppu on hiekoitushiekkaa, suolaa ja juuri tuota muualta kulkeutunutta ainesta jota suuresti tunnut väheksyvän.
AkiK:
Montako suola/ hiekoitusautoa olet tänä syksynä nähnyt?
Aika pahalta näyttää, sillä loppu 95-97% on vettä tai jäätä, joka ei likaa.