Eipä siinä ole elämyksestä kyse kun silmät kirvelevät ja keuhko on täynnä pölyä.
Aika paljon on tänäkin syksynä tullut pyörällä ajettua, enkä kyllä muista että olisi näillä kosteusprosenteilla pölissyt yhtään. Auto sen sijaan on ollut kyllä hyvin suolattuna jo pari kuukautta.
Tuskin pöliseekään koko talvena, paitsi keväällä siinä vaiheessa kun kaupungit normaaliin tapaansa myöhästyvät hiekoitushiekkojen siivoamisessa.
Eli kun on märkää niin ongelmaa ei mielestäsi ole? Et siis ymmärrä että vesi aihuttaa kulumisen moninkertaistumusen?
Se että pölyä ei pyöri juuri nyt ilmassa ei tarkoita sitä etteikö sitä syntyisi ja tiet kuluisi, päinvastoin...
Märkä asfaltti ja nastarenkaat vast typerä yhdistelmä onkin!!
Tuossa jonkun aikaa kun vettä tuli runsaasti, tiet puhdistuvat aika tehokkaasti, mutta nyt kun ovat olleet vain kosteita, niin edellä ajavan renkaista lentää taas sitä ruskeaa liisteriä.
Pölyongelma on olemassa koko nastarengaskauden ja vähän ylikin, mutta sään mukaan ne haitat tietenkin vaihtelevat. Pahimmat ongelmat ovat rannikon vilkasliikenteisillä kaduilla missä lämpötila sahaa pitkiä kausia nollan molemman puolin, ja tienpinnat ovat märkiä suuren osan talvesta.
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.
Ei tietenkään, väitätkö sinä että nastarengas toimii kuivalla asfaltilla yhtä hyvin kuin kesärengas? Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??
En tietenkään, se ei pidä yhtään paremmin kuin kelvoton nastaton talvirengas, mutta se ei minun käsittääkseni ole sallittu vaihtoehto laki sallii kuitekin lähes jarruttomien autojen käytön nastattomilla talvirenkailla kummallista logiikkaa viranomaisilta????
Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????
Kirpeä aamu etelä-Hokkaidolla. Pakkasta -21 C, lunta 80 cm. Maisema kuin postikortista.
Nyt lunta jo 190 cm ja pakkasta -8 C. Ajaminen on hieman haastavaa, koska pitää ajaa ikäänkuin ojan pohjalla. Ei suolaa eikä hiekkaa teillä. Pito on kitkoilla hyvä.
Kirpeä aamu etelä-Hokkaidolla. Pakkasta -21 C, lunta 80 cm. Maisema kuin postikortista.
Nyt lunta jo 190 cm ja pakkasta -8 C. Ajaminen on hieman haastavaa, koska pitää ajaa ikäänkuin ojan pohjalla. Ei suolaa eikä hiekkaa teillä. Pito on kitkoilla hyvä.
Minkä merkkiset kitkat on alla? Ei taida olla edes myynnissä näitä TM/AutoBild/TL testivoittajarenkaita?
Suurin osa Q-luokan renkaista on kuitenkin japanilaisia. Q-luokan kitkarenkaat kehittyivät juuri Hokkaidon nastakiellon myötä. Niiden markkinat ovat täällä suuret. Jopa Tokiossa näkee Q-luokan kitkarenkaita.
En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?
Lähtikö tuo siitä, että hänen mielestään kitkarenkaat ovat hengenvaaralliset kesällä?
Itse en kyllä ole kokenut niitä sen vaarallisemmiksi kesällä kuin talvellakaan. Normaalikelillä ei tuota mitään ongelmaa ajaa 20 yli rajoituksen, pito riittää ajamiseen, harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.
..harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.
Hirvi-, peura- ja porokolareita ajettiin vuonna 2010 yhteensä 5875 kpl. Luku ei sisällä niitä joissa törmäykseltä vältyttiin. Jarruttaminen ei ole hengenvaarallista, törmääminen on.
Pidemmän jarrutusmatkan huomaa vasta silloin kun sitä maksimipysähtymistarvetta tarvitaan. Talvirenkaiden käyttö kesällä on pihiyttä, mutta talvella on ympäristöystävällisempi valinta olla käyttämättä nastoja.
Nopeuden kaksinkertaistaminen pidentää jarrutusmatkan nelinkertaiseksi, eli huonompiominaisuuksisilla renkailla pitäisi malttaa ajaa hitaammin.
Itse en kyllä ole kokenut niitä sen vaarallisemmiksi kesällä kuin talvellakaan. Normaalikelillä ei tuota mitään ongelmaa ajaa 20 yli rajoituksen, pito riittää ajamiseen, harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.
Eiköhän tuossa alleviivatussa kohdassa tullutkin sanottua kaikki olennainen sinun turvallisuuskäsityksistäsi.
Taas yksi kitkarengasintoilija, joka kuulemma ennakoi muita paremmin mutta myöntää suoraan ajavansa jatkuvaa ylinopeutta.
Sinun jarrutusmatkasi on kesällä hyvällä kelillä kitkarenkailla satasen rajoituksella 20 ylityksellä noin 75-80 metriä. Kun se minulla, joka ajan hyvillä kesärenkailla nopeutta 100 km/h, on noin 40 metriä. Sadekelillä minä pysähdyn noin 50 metrissä kun sinä jatkat matkaa vielä pitkälle yli 100 metrin.
Se on sitä ennakointia. Sitä voi tehdä niin ajonopeudessa kuin renkaiden valinnassakin, sinä et oman kirjoituksesi mukaan tee sitä kummassakaan.
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.
Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??
Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????
En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?
Koska mielestäni talvirenkaiden kutsuminen kitkarenkaiksi on todella naurettava vitsi, joka on täysin mainostoimistojen käsialaa. Olisi ymmärrettävää jos niitä kutsuttaisiin talvirenkaiksi, ja nastoilla varustettuja nastoitetuiksi talvirenkaiksi kuten asianlaita alkujaan ilmeisesti olikin.
Tarkoitus onkin mitä ilmeisemmin luoda herkkäuskoisille mielikuva jostain maagisesta, limanuljaskan tavoin tarrautuvasta tuotteesta, joka saattaa kuitenkin yllättää kun olosuhteetovat otolliset, ja kitkakerroin alkaaki 0,0 jotain. Tämänkaltaisessa tilanteessa mainostoimiston vakuutukset ei paljon taida lämmittää.
Oikeastaan mitään renkaita ei voi maalaisjärjellä nimittää kitkarenkaiksi, koska kaikkihan perustuvat kitkaan. On vain pienikitkaisia ja suurempikitkaisija joista parhaimpia taitavat olla mainitut moto renkaat, jotka tänä päivänä perustuvat 2000-luvun alun moto GP teknologiaan ja yleensä erillaiset kilpakäytössä olevat auto tai moto renkaat.
En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?
Lähtikö tuo siitä, että hänen mielestään kitkarenkaat ovat hengenvaaralliset kesällä?
Itse en kyllä ole kokenut niitä sen vaarallisemmiksi kesällä kuin talvellakaan. Normaalikelillä ei tuota mitään ongelmaa ajaa 20 yli rajoituksen, pito riittää ajamiseen, harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.
Sinulla ei mahdollisesti ole tarvetta jarruttaa, mutta edelläajavalla saattaa olla vaikka siitä syystä, että hirvi ponkaisee eteen. Tällöin hyvillä kesärenkailla varustettu autoilija pysähtyy mainitsemassasi 40:ssä metrissä mutta sinä törmäät pysähtyneeseen autoon 70km nopeuella. Haaveeksi jää tuo mainitsemasi 40m pysähtymismatka.
Kannattaa lukea TM-rengastestissä suoritettu vertailu.
On suorastaan käsittämätöntä viranomaisten taholta sallia nastattomien talvirenkaiden käyttö kesäolosuhteissa. Se kuvastaa viranomaisten täydellistä tietämättömyyttä tuotteiden todellisista ominaisuuksista, ja antaa ymmärtää kuinka pientä ammattitaito todellisuudessa on. Eli voidaan todeta kyseisten viranhaltijoiden, olevan poliittisten läänitysten perusteilla nimitettyjä valtakunnanpellejä.
Ps. tosin on todettava, heidän olevan mestareita väsäämään kaikennäköisiä turhia kieltoja ja rajoituksia, sehän se nostaa kummasti harhaisen virkamiesnarsistin uhoa.
Suomessa on 670.000 virkamiestä, ja jos tämä suhteutetaan esim. Saksaan pitäisi Suomessa olla 290.000 virkamiestä jos halutaan olla samalla tasolla tuottavuudessa. Annetaan siis kenkää 380.000 tuhannelle jolloin saadaan tienpitoon riittävästi lapiomiehiä ja jäljellejääviin on pakko valikoitua ammattinsa osaavia nykyisen rupulisakin sijaan.
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.
Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??
Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????
En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?
Koska mielestäni talvirenkaiden kutsuminen kitkarenkaiksi on todella naurettava vitsi, joka on täysin mainostoimistojen käsialaa.
Samaa mieltä mutta talvirenkaiden vertaaminen moottoripyörän renkaisiin on järjetöntä, mikään asia ei kohtaa, renkaan suunniteltu käyttölämpötila, toinen on suunniteltu voimakkaisiin kallistuskulmiin toinen ei, käyttöikä lasketaan mp renkailla kuukausissa ei vuosissa (pyörän takarengas kestää 5tk auton moninkertaisesti), painoerot ja kosketuspinta ala on aivan eri, mieletön vertailu.
Taas yksi kitkarengasintoilija, joka kuulemma ennakoi muita paremmin mutta myöntää suoraan ajavansa jatkuvaa ylinopeutta.
Ja mikä lieneekään perusteena tuohon pohjattomaan itsevarmuuteen? Olisiko niin, että kitkarenkaistettu on vain autojen kerma, joilla ajamisessa liukkaus tuottaa vain suunnatonta mielihyvää?
Taas yksi kitkarengasintoilija, joka kuulemma ennakoi muita paremmin mutta myöntää suoraan ajavansa jatkuvaa ylinopeutta.
Ja mikä lieneekään perusteena tuohon pohjattomaan itsevarmuuteen? Olisiko niin, että kitkarenkaistettu on vain autojen kerma, joilla ajamisessa liukkaus tuottaa vain suunnatonta mielihyvää?
En väittänyt ajavani aina 20 yli vaan ettei se tuota ongelmaa 'asiantuntijoiden' heikoksi katsomalla rengastuksellakaan. 'Premiumeista' ei ole ajokokemusta, kuten ei elektronisista ajoavuistakaan. Luulisin niiden helpottavan ajamista entisestään.
Ja mikä lieneekään perusteena tuohon pohjattomaan itsevarmuuteen? Olisiko niin, että kitkarenkaistettu on vain autojen kerma, joilla ajamisessa liukkaus tuottaa vain suunnatonta mielihyvää?
Ehkä se turvallisuus ei vaan ole ensisijainen tekijä valinnoissa?
Se tässä juuri huvittaakin. Tiedän toki että kitkarenkailla kuten nastoillakin ajaa paljon hyvin vastuullisia autoilijoita. Se on mielenkiintoista, miksi palstalla esiintyy nimimerkkejä jotka vaativat jonkin rengastyypin kieltoa kokonaan vaikka eivät itse pysty noudattamaan edes niitä olemassaolevia lakeja, joiden noudattamisella (nopeus, turvaväli, kaistasäännöt jne) ovat itsekin selittäneet olevan renkaita suurempi merkitys.
Olen ihan samaa mieltä, noilla on renkaita suurempi merkitys. Tämä keskustelu nyt vaan sattui koskemaan renkaita. Jokainen kait kuitenkin tajuaa, että paras lopputulos saavutetaan kun huomioidaan kaikki osatekijät, mukaanlukien ne renkaat joilla on jotain vaikutusta niilläkin.
Olen tuota kitkarengas nimitystä usein ihmetellyt, ja tullut siihen lopputulemaan että kyse on mainostoimiston keksinnöstä.
Asia olisi luonnollinen jos puhuttaisiin talvirenkaista tai nastoitetuista talvirenkaista, koska käsittääkseni renkaan pito perustuu kitkaan joilloin mitä rengasta voidaan kutsua kitkarenkaaksi.
Minustakin olisi parempi puhua nastattomista talvirenkaista, kitkaa kun on jokaisessa renkaassa, enemmän tai vähemmän. Ehkä sitten sen ymmärtäisi, jos kitkarenkaisiin olisi upotettu jotain mikroskooppisia jääpitoa parantavia kitkahippuja, niinkuin monesti seokseen varmasti onkin, mutta siitä se nimitys tuskin on lähtöisin.
Se on mielenkiintoista, miksi palstalla esiintyy nimimerkkejä jotka vaativat jonkin rengastyypin kieltoa kokonaan vaikka eivät itse pysty noudattamaan edes niitä olemassaolevia lakeja, joiden noudattamisella (nopeus, turvaväli, kaistasäännöt jne) ovat itsekin selittäneet olevan renkaita suurempi merkitys.
Parempina kuskeina esiintyvien ei tarvitse yrittää verhoutua määritelmien taakse. Että kuskin turvallisuuden ja ajotaidon määrittäisivät suoraan hänen käyttämänsä turvavälit, rajoitusnopeudet ja säännöistä joustamattomuus. Lienee aika todennäköistä, että juuri taitavempien ja kaikesta huolimatta vähemmän kolareita aiheuttavien kuskien toiminnasta on löydettävissä enemmän piirteitä, joita liikenneturvatyyppiset ihmiset pitävät paheina. Taitavan ja ennakoinnin hallitsevan kuskin näkee matalan riskin tilanteet, joissa ei tarvitse ajaa worst case scenarion mukaan.
Osuikohan sanavalinta oikeaan? Tarkoititko ylinopeutta ajavien?
Vai mistä erotat paremman ja huonomman kuskin toisistaan silloin kun kyse ei ole kilpailusta "kuka ekana perillä"?
Hyvän kuskin erottaa siitä että hän on ekojen joukossa perillä ilman vaaratilanteita. Vaaratilanteella en tarkoita että oli törmäys lähellä, vaan ettei tullut mikään liikennetapahtuma tai ajotilanne yllätyksenä.
Hyvän kuskin erottaa siitä että hän on ekojen joukossa perillä ilman vaaratilanteita.
Ketkä ne muut ovat? Hyvä kuski voi periaatteessa muuttua huonoksi jos joutuu pysähtymään tankkaamaan (varikkokäynti )...
Ja onko ylinopeus ja useat ohitukset edellytys paremmuudelle, vaiko päinvastoin? Eli mistä ulkopuolinen tunnistaa hyvän kuljettajan? Oma näkemys ei välttämättä ole objektiivinen.
Nyt kun kovat pakkaset ja siis jää- ja lumipinta on alkanut poistua, ja lämpimämmällä kelillä ei tiellä ole niin paljon pelkkää sulamisvettä vaan ihan kuivaakin asfalttia niin: sieltä se pöly taas tulee niin että autojen perässä kunnon pilvet pöllähtelevät!
Niin, kyllähän sitä hiekkaa ja suolaa on taas kaduille ehditty kylvämään. Ja vielä kuukauden verran jatketaan.
Tulee väkisin mieleen, kannattaisiko ihmisiä velvoittaa käyttämään säänmukaisia jalkineita ja renkaita (niin fillareissa kuin autoissakin), jotta päästäisiin hiekotuksesta ja suolauksesta.
...
Pekka Saurin mukaan muuten lunta ei enää tulevina vuosina Helsingissä voida kipata mereen. Sen joukossa on kuulemma niin paljon roskaa että se kelpaa lähes ongelmajätteeksi.
Niin, kyllähän sitä hiekkaa ja suolaa on taas kaduille ehditty kylvämään. Ja vielä kuukauden verran jatketaan.
Yksi syy tuohon on surkealaatuinen asfaltti jos asiantuntijoilta kuulemani jutut pitävät paikkansa. Pääsyy on kuitenkin se nastoilla tiestön jauhaminen, eipä ole heikoitusta ollut juuri ollenkaan täälläpäin ja suolaustakin hyvin vähän. Ennenkaikkea tyhmempikin tajuaa että kun kerran tuota pölyä on ihan kaikkialla hirveät määrät mutta suolausta ja hiekoitusta ei ole kuin harvoissa paikoissa käytetty koko talvena niin on selvää ettei em. asiat ole ongelman syynä.
Selvyyden vuoksi: kyllä hiekoitustakin pitää vähentää radikaalisti vaikka nastat on se pääongelma.
Tulee väkisin mieleen, kannattaisiko ihmisiä velvoittaa käyttämään säänmukaisia jalkineita ja renkaita (niin fillareissa kuin autoissakin), jotta päästäisiin hiekotuksesta ja suolauksesta.
Velvoittaa ja velvoittaa, aika Suomivirkamiesmäinen tapa ajatella asioita. Mitä jos vain poistettaisiin ihmisten vastuuvapaus omista tekemisistään. Jos ei osaa talvella liikkua loukkaamatta itseään niin se on Suomen kaltaisessa maassa vähän muuta kuin 'muiden syy' tai 'muiden velvollisuus korjata'. Ja kun loukkaa itsensä niin eiköhän sen pitäisi mennä ihan normaaliin tapaan 'elämän vaarallisuuden' piikkiin eli kenenkään ei pidä mitään korvata siitä että ei pysty talvisessa maassa liikkumaan normaaleissa talviolosuhteissa.
Oudointa tuossa velvoitushalussasi on se että ei autoteiden pöly johdu jalkakäytävien hiekoituksesta (kuin hieman kaupunkien kapeilla tiehen rajoittuvilla jalkakäytävillä...
Pekka Saurin mukaan muuten lunta ei enää tulevina vuosina Helsingissä voida kipata mereen. Sen joukossa on kuulemma niin paljon roskaa että se kelpaa lähes ongelmajätteeksi.
Tämä talvi on ollut poikkeuksellisen kuiva tiestön osalta. Olosuhteet ovat vaihdelleet lähinnä paljaan ja lumisen välillä. Suolaa ei ole paljon käytetty. Ihmisillä on ollut ihmeellisen paljon nuhaa ja yskää. Oliskohan nastapölyllä jotain vaikutusta asiaan? Ulkomaille kun menee vähän etelämmäksi, niin heti alkaa röörit aukeamaan...
08.03.2012 klo 08
Tänä aamuna ilmansaasteiden pitoisuudet ovat pääkaupunkiseudulla hieman tavanomaista korkeampia. Heikon tuulen vuoksi liikenteen pakokaasuja kertyy ilmaan. Ilmassa on myös katupölyä. HSY:n mittausten mukaan ilmanlaatu on pääosin tyydyttävä tai välttävä. Kehä I:n vieressä Malmin mittausasemalla ilmanlaatu on huono liikenteen pakokaasujen ja katupölyn vuoksi. Leppävaaran mittausaseman läheisyydessä katupöly heikentää ilmanlaadun erittäin huonoksi.
Tämä talvi on ollut poikkeuksellisen kuiva tiestön osalta. Olosuhteet ovat vaihdelleet lähinnä paljaan ja lumisen välillä. Suolaa ei ole paljon käytetty.
Sen määrän saamme tietää jälkikäteen raporteista. Epäilen, että sitä suolaa on mennyt maan mittakaavassa ihan normaaliin ja suunniteltuun tahtiin.
Helsingissä todennäköisesti poikkeuksellisen runsaiden lumisateiden takia (missä se kuiva talvi on josta puhut?) on tarvinnut kylvää aika paljon hiekkaa ja suolaa, mutta tosiaan sen tiedämme joskus kun saadaan lukuja esiin.
Ihmisillä on ollut ihmeellisen paljon nuhaa ja yskää. Oliskohan nastapölyllä jotain vaikutusta asiaan?
Veikkaisin syyksi bakteereja ja viruksia, mutta toki voin olla väärässä. Ehkä jokin muu luonnonvoima sittenkin sairastuttaa ihmisiä infektiosairauksiin.
katupöly heikentää ilmanlaadun erittäin huonoksi
Kiitos nastarenkaiden.
Nastoilla on osansa asiassa, mutta pääsyy on edelleen hiekoitus.
AkiK:
Eli kun on märkää niin ongelmaa ei mielestäsi ole? Et siis ymmärrä että vesi aihuttaa kulumisen moninkertaistumusen?
Se että pölyä ei pyöri juuri nyt ilmassa ei tarkoita sitä etteikö sitä syntyisi ja tiet kuluisi, päinvastoin...
Märkä asfaltti ja nastarenkaat vast typerä yhdistelmä onkin!!
Tuossa jonkun aikaa kun vettä tuli runsaasti, tiet puhdistuvat aika tehokkaasti, mutta nyt kun ovat olleet vain kosteita, niin edellä ajavan renkaista lentää taas sitä ruskeaa liisteriä.
Pölyongelma on olemassa koko nastarengaskauden ja vähän ylikin, mutta sään mukaan ne haitat tietenkin vaihtelevat. Pahimmat ongelmat ovat rannikon vilkasliikenteisillä kaduilla missä lämpötila sahaa pitkiä kausia nollan molemman puolin, ja tienpinnat ovat märkiä suuren osan talvesta.
ritsa:
Niinpäniin...
ritsa:
En tietenkään, se ei pidä yhtään paremmin kuin kelvoton nastaton talvirengas, mutta se ei minun käsittääkseni ole sallittu vaihtoehto laki sallii kuitekin lähes jarruttomien autojen käytön nastattomilla talvirenkailla kummallista logiikkaa viranomaisilta????
Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????
Kitkakalle:
Nyt lunta jo 190 cm ja pakkasta -8 C. Ajaminen on hieman haastavaa, koska pitää ajaa ikäänkuin ojan pohjalla. Ei suolaa eikä hiekkaa teillä. Pito on kitkoilla hyvä.
Kitkakalle:
Minkä merkkiset kitkat on alla? Ei taida olla edes myynnissä näitä TM/AutoBild/TL testivoittajarenkaita?
Jorma L:
Bizzakit
Kyllä löytyy eurooppalaisia:
Esim. Continental
Suurin osa Q-luokan renkaista on kuitenkin japanilaisia. Q-luokan kitkarenkaat kehittyivät juuri Hokkaidon nastakiellon myötä. Niiden markkinat ovat täällä suuret. Jopa Tokiossa näkee Q-luokan kitkarenkaita.
misar:
En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?
ritsa:
Lähtikö tuo siitä, että hänen mielestään kitkarenkaat ovat hengenvaaralliset kesällä?
Itse en kyllä ole kokenut niitä sen vaarallisemmiksi kesällä kuin talvellakaan. Normaalikelillä ei tuota mitään ongelmaa ajaa 20 yli rajoituksen, pito riittää ajamiseen, harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.
Hirvi-, peura- ja porokolareita ajettiin vuonna 2010 yhteensä 5875 kpl. Luku ei sisällä niitä joissa törmäykseltä vältyttiin. Jarruttaminen ei ole hengenvaarallista, törmääminen on.
Pidemmän jarrutusmatkan huomaa vasta silloin kun sitä maksimipysähtymistarvetta tarvitaan. Talvirenkaiden käyttö kesällä on pihiyttä, mutta talvella on ympäristöystävällisempi valinta olla käyttämättä nastoja.
Nopeuden kaksinkertaistaminen pidentää jarrutusmatkan nelinkertaiseksi, eli huonompiominaisuuksisilla renkailla pitäisi malttaa ajaa hitaammin.
nastaterroristi:
Eiköhän tuossa alleviivatussa kohdassa tullutkin sanottua kaikki olennainen sinun turvallisuuskäsityksistäsi.
Taas yksi kitkarengasintoilija, joka kuulemma ennakoi muita paremmin mutta myöntää suoraan ajavansa jatkuvaa ylinopeutta.
Sinun jarrutusmatkasi on kesällä hyvällä kelillä kitkarenkailla satasen rajoituksella 20 ylityksellä noin 75-80 metriä. Kun se minulla, joka ajan hyvillä kesärenkailla nopeutta 100 km/h, on noin 40 metriä. Sadekelillä minä pysähdyn noin 50 metrissä kun sinä jatkat matkaa vielä pitkälle yli 100 metrin.
Se on sitä ennakointia. Sitä voi tehdä niin ajonopeudessa kuin renkaiden valinnassakin, sinä et oman kirjoituksesi mukaan tee sitä kummassakaan.
ritsa:
Koska mielestäni talvirenkaiden kutsuminen kitkarenkaiksi on todella naurettava vitsi, joka on täysin mainostoimistojen käsialaa. Olisi ymmärrettävää jos niitä kutsuttaisiin talvirenkaiksi, ja nastoilla varustettuja nastoitetuiksi talvirenkaiksi kuten asianlaita alkujaan ilmeisesti olikin.
Tarkoitus onkin mitä ilmeisemmin luoda herkkäuskoisille mielikuva jostain maagisesta, limanuljaskan tavoin tarrautuvasta tuotteesta, joka saattaa kuitenkin yllättää kun olosuhteetovat otolliset, ja kitkakerroin alkaaki 0,0 jotain. Tämänkaltaisessa tilanteessa mainostoimiston vakuutukset ei paljon taida lämmittää.
Oikeastaan mitään renkaita ei voi maalaisjärjellä nimittää kitkarenkaiksi, koska kaikkihan perustuvat kitkaan. On vain pienikitkaisia ja suurempikitkaisija joista parhaimpia taitavat olla mainitut moto renkaat, jotka tänä päivänä perustuvat 2000-luvun alun moto GP teknologiaan ja yleensä erillaiset kilpakäytössä olevat auto tai moto renkaat.
nastaterroristi:
Sinulla ei mahdollisesti ole tarvetta jarruttaa, mutta edelläajavalla saattaa olla vaikka siitä syystä, että hirvi ponkaisee eteen. Tällöin hyvillä kesärenkailla varustettu autoilija pysähtyy mainitsemassasi 40:ssä metrissä mutta sinä törmäät pysähtyneeseen autoon 70km nopeuella. Haaveeksi jää tuo mainitsemasi 40m pysähtymismatka.
Kannattaa lukea TM-rengastestissä suoritettu vertailu.
On suorastaan käsittämätöntä viranomaisten taholta sallia nastattomien talvirenkaiden käyttö kesäolosuhteissa. Se kuvastaa viranomaisten täydellistä tietämättömyyttä tuotteiden todellisista ominaisuuksista, ja antaa ymmärtää kuinka pientä ammattitaito todellisuudessa on. Eli voidaan todeta kyseisten viranhaltijoiden, olevan poliittisten läänitysten perusteilla nimitettyjä valtakunnanpellejä.
Ps. tosin on todettava, heidän olevan mestareita väsäämään kaikennäköisiä turhia kieltoja ja rajoituksia, sehän se nostaa kummasti harhaisen virkamiesnarsistin uhoa.
Suomessa on 670.000 virkamiestä, ja jos tämä suhteutetaan esim. Saksaan pitäisi Suomessa olla 290.000 virkamiestä jos halutaan olla samalla tasolla tuottavuudessa. Annetaan siis kenkää 380.000 tuhannelle jolloin saadaan tienpitoon riittävästi lapiomiehiä ja jäljellejääviin on pakko valikoitua ammattinsa osaavia nykyisen rupulisakin sijaan.
misar:
Samaa mieltä mutta talvirenkaiden vertaaminen moottoripyörän renkaisiin on järjetöntä, mikään asia ei kohtaa, renkaan suunniteltu käyttölämpötila, toinen on suunniteltu voimakkaisiin kallistuskulmiin toinen ei, käyttöikä lasketaan mp renkailla kuukausissa ei vuosissa (pyörän takarengas kestää 5tk auton moninkertaisesti), painoerot ja kosketuspinta ala on aivan eri, mieletön vertailu.
AkiK:
Ja mikä lieneekään perusteena tuohon pohjattomaan itsevarmuuteen? Olisiko niin, että kitkarenkaistettu on vain autojen kerma, joilla ajamisessa liukkaus tuottaa vain suunnatonta mielihyvää?
mikahe:
En väittänyt ajavani aina 20 yli vaan ettei se tuota ongelmaa 'asiantuntijoiden' heikoksi katsomalla rengastuksellakaan. 'Premiumeista' ei ole ajokokemusta, kuten ei elektronisista ajoavuistakaan. Luulisin niiden helpottavan ajamista entisestään.
mikahe:
Ehkä se turvallisuus ei vaan ole ensisijainen tekijä valinnoissa?
Se tässä juuri huvittaakin. Tiedän toki että kitkarenkailla kuten nastoillakin ajaa paljon hyvin vastuullisia autoilijoita. Se on mielenkiintoista, miksi palstalla esiintyy nimimerkkejä jotka vaativat jonkin rengastyypin kieltoa kokonaan vaikka eivät itse pysty noudattamaan edes niitä olemassaolevia lakeja, joiden noudattamisella (nopeus, turvaväli, kaistasäännöt jne) ovat itsekin selittäneet olevan renkaita suurempi merkitys.
Olen ihan samaa mieltä, noilla on renkaita suurempi merkitys. Tämä keskustelu nyt vaan sattui koskemaan renkaita. Jokainen kait kuitenkin tajuaa, että paras lopputulos saavutetaan kun huomioidaan kaikki osatekijät, mukaanlukien ne renkaat joilla on jotain vaikutusta niilläkin.
misar:
Minustakin olisi parempi puhua nastattomista talvirenkaista, kitkaa kun on jokaisessa renkaassa, enemmän tai vähemmän. Ehkä sitten sen ymmärtäisi, jos kitkarenkaisiin olisi upotettu jotain mikroskooppisia jääpitoa parantavia kitkahippuja, niinkuin monesti seokseen varmasti onkin, mutta siitä se nimitys tuskin on lähtöisin.
AkiK:
Parempina kuskeina esiintyvien ei tarvitse yrittää verhoutua määritelmien taakse. Että kuskin turvallisuuden ja ajotaidon määrittäisivät suoraan hänen käyttämänsä turvavälit, rajoitusnopeudet ja säännöistä joustamattomuus. Lienee aika todennäköistä, että juuri taitavempien ja kaikesta huolimatta vähemmän kolareita aiheuttavien kuskien toiminnasta on löydettävissä enemmän piirteitä, joita liikenneturvatyyppiset ihmiset pitävät paheina. Taitavan ja ennakoinnin hallitsevan kuskin näkee matalan riskin tilanteet, joissa ei tarvitse ajaa worst case scenarion mukaan.
Osuikohan sanavalinta oikeaan? Tarkoititko ylinopeutta ajavien?
Vai mistä erotat paremman ja huonomman kuskin toisistaan silloin kun kyse ei ole kilpailusta "kuka ekana perillä"?
CS2800:
Hyvän kuskin erottaa siitä että hän on ekojen joukossa perillä ilman vaaratilanteita. Vaaratilanteella en tarkoita että oli törmäys lähellä, vaan ettei tullut mikään liikennetapahtuma tai ajotilanne yllätyksenä.
Ketkä ne muut ovat? Hyvä kuski voi periaatteessa muuttua huonoksi jos joutuu pysähtymään tankkaamaan (varikkokäynti )...
Ja onko ylinopeus ja useat ohitukset edellytys paremmuudelle, vaiko päinvastoin? Eli mistä ulkopuolinen tunnistaa hyvän kuljettajan? Oma näkemys ei välttämättä ole objektiivinen.
Tämä talvi on ollut runsasluminen täällä Japanissa. Ohessa kuva.
Klikkaa tätä
Kuva on noin meren pinnan tasolta. Vuoristossa on enemmän lunta.
On tainnut olla lumipyry Japanissa sakea!
Kitkakalle:
Tieltä ulosajot vähenee huomattavasti tuollaisissa olosuhteissa.
Nyt kun kovat pakkaset ja siis jää- ja lumipinta on alkanut poistua, ja lämpimämmällä kelillä ei tiellä ole niin paljon pelkkää sulamisvettä vaan ihan kuivaakin asfalttia niin: sieltä se pöly taas tulee niin että autojen perässä kunnon pilvet pöllähtelevät!
Niin, kyllähän sitä hiekkaa ja suolaa on taas kaduille ehditty kylvämään. Ja vielä kuukauden verran jatketaan.
Tulee väkisin mieleen, kannattaisiko ihmisiä velvoittaa käyttämään säänmukaisia jalkineita ja renkaita (niin fillareissa kuin autoissakin), jotta päästäisiin hiekotuksesta ja suolauksesta.
...
Pekka Saurin mukaan muuten lunta ei enää tulevina vuosina Helsingissä voida kipata mereen. Sen joukossa on kuulemma niin paljon roskaa että se kelpaa lähes ongelmajätteeksi.
AkiK:
Yksi syy tuohon on surkealaatuinen asfaltti jos asiantuntijoilta kuulemani jutut pitävät paikkansa. Pääsyy on kuitenkin se nastoilla tiestön jauhaminen, eipä ole heikoitusta ollut juuri ollenkaan täälläpäin ja suolaustakin hyvin vähän. Ennenkaikkea tyhmempikin tajuaa että kun kerran tuota pölyä on ihan kaikkialla hirveät määrät mutta suolausta ja hiekoitusta ei ole kuin harvoissa paikoissa käytetty koko talvena niin on selvää ettei em. asiat ole ongelman syynä.
Selvyyden vuoksi: kyllä hiekoitustakin pitää vähentää radikaalisti vaikka nastat on se pääongelma.
Velvoittaa ja velvoittaa, aika Suomivirkamiesmäinen tapa ajatella asioita. Mitä jos vain poistettaisiin ihmisten vastuuvapaus omista tekemisistään. Jos ei osaa talvella liikkua loukkaamatta itseään niin se on Suomen kaltaisessa maassa vähän muuta kuin 'muiden syy' tai 'muiden velvollisuus korjata'. Ja kun loukkaa itsensä niin eiköhän sen pitäisi mennä ihan normaaliin tapaan 'elämän vaarallisuuden' piikkiin eli kenenkään ei pidä mitään korvata siitä että ei pysty talvisessa maassa liikkumaan normaaleissa talviolosuhteissa.
Oudointa tuossa velvoitushalussasi on se että ei autoteiden pöly johdu jalkakäytävien hiekoituksesta (kuin hieman kaupunkien kapeilla tiehen rajoittuvilla jalkakäytävillä...
Sitä varten on Vantaa keksitty.
Tämä talvi on ollut poikkeuksellisen kuiva tiestön osalta. Olosuhteet ovat vaihdelleet lähinnä paljaan ja lumisen välillä. Suolaa ei ole paljon käytetty. Ihmisillä on ollut ihmeellisen paljon nuhaa ja yskää. Oliskohan nastapölyllä jotain vaikutusta asiaan? Ulkomaille kun menee vähän etelämmäksi, niin heti alkaa röörit aukeamaan...
Kiitos nastarenkaiden.
nastaterroristi:
Sen määrän saamme tietää jälkikäteen raporteista. Epäilen, että sitä suolaa on mennyt maan mittakaavassa ihan normaaliin ja suunniteltuun tahtiin.
Helsingissä todennäköisesti poikkeuksellisen runsaiden lumisateiden takia (missä se kuiva talvi on josta puhut?) on tarvinnut kylvää aika paljon hiekkaa ja suolaa, mutta tosiaan sen tiedämme joskus kun saadaan lukuja esiin.
Veikkaisin syyksi bakteereja ja viruksia, mutta toki voin olla väärässä. Ehkä jokin muu luonnonvoima sittenkin sairastuttaa ihmisiä infektiosairauksiin.
Nastoilla on osansa asiassa, mutta pääsyy on edelleen hiekoitus.