Katumaasturien suosio kasvaa

251 kommenttia
12345679»
  • Tompalle: Ne palkithan näyttävät lähinnä hetkellistä kulutusta. Sillä samalla "Kuljettajan toiminta" -sivulla minulla näkyy koko ajohistorian ajalta bensan keskikulutus, koska en ole niitä arvoja koskaan nollannut. Kilometrejä on nyt 22800 ja sekä tankkaus-excel että auto näyttävät keskikulutusta 6,1. Että siinä auton laskurissa näyttää olevan mukana myös talven webaston kulutus.

    Minulla kyllä sähköajosäde on paremminkin min. 30 kuin max.30. Tänään tulin mökiltä ja matkaa oli 42km. Lähtiessä oli auton arvio 39km eli ei ihan täysi "sähkötankki". Parin kilometrin matkalla piti bensaakin käyttää, määrä VoCin mukaan 0,6L. Sähköä meni 8,4kWh ja talteenotettu oli 1,3kWh. Ekat parikymmentä kilometriä oli mäkistä asfalttitietä 60km/h, joka edellisellä diesel-autollani aina pudotti jäljellä olevan matkan lukemaa ajotietonäytössä selvästi. Ajelin muutenkin max 80km/h, kun tulin paikallistietä pitkin.

    Talviaikaan akku riittää vain 30+ kilometriä, mutta kyllä muuten menee ainakin lähelle 40, kerran pääsin 42km.

    Asetan akun holdiin aina, kun menen motarille

      
  • HybridRules, sinulla taitaa olla uudempi T8 jossa akun kapasiteetti paremmin hyödynnettävissä. Minun XC90 on 2016 malli ja kahdesti olen onnistunut yli 30km pääsemään pelkällä sähköllä yhdellä latauksella (pure asetus). Yleensä jää siihen 25-26 km kohdalle, talvella 20-22 km. Sähkön rangekin max 32 näytössä täydellä akulla. Ennen päivitystä oli 40km. Tuon sähkön kulutuksen arvioin Kuljettajan toiminta-näytöstä 10km asetuksella.

    Otin VOC:lla ajopäiväkirjan ajot viimeiseltä 100 päivältä ja taulukkolaskin näyttää 6300 km, bensaa 5,3 l/100 km ja sähköä 9,7 kWh/100 km. Jarrutuksessa sähköä otettu talteen 3 kWh/100 km joten ladattua sähköä kulunut 6,7 kWh/100km. Kun osa sähköstä ladattu ilmaiseksi niin energiakulut jää alle 9c/km. Edellisellä diesel SUV:llä ne oli 12c/km

      
  • Joo, minulla on vm. 2018 (käyttöönotettu marraskuussa -17). Täyteen ladatulla akulla näyttää hybridiasetuksella 35km ja purella 40. Käytännössä ajan aina purella paitsi, että pitäähän sitä joskus kokeilla power-tilaakin.

    Tosiaan, en ole tullut ajatelleeksi, että VOCin ajopäiväkirjan tiedot voisi excelissä laskea yhteen. Täytyykin tehdä se joskus.

    Seurasin tänään mökiltä tullessa niitä säkönkulutuspalkkeja ja minusta vaikutti, että niistä näkee hetkellisen keskikulutusarvon lähinnä. Senhän pystyy asettamaan 1, 10 tai 100km matkalle, mutta minullakin on 10km käytössä. Jyrkässä mäessä hyppäsi lähelle 40 ja sitten taas putosi 20 tietämille.

      
  • Aika selvää on tuo katumaasturien dominointi koko maailman mittakaavassa, kun tutkitaan ekan vuosipuoliskon myyntejä.

    SUV:ien osuus on 34 %. "Kompaktien" osuus on 16,1 % ja "sub-kompaktien" 12,3 %. "Midsize on 7,8 %."

    Pick-upit ja SUV:it kun ilmoitettaisiin samassa ryhmässä, niin yhteenlaskettu osuus olisi 34 % + 5,7 % eli 39,7 %.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-varldens-mest-salda-bilar

      
  • muokattu 24.04.2019 20:45

    Tekniikka ja Talous - lehti toteaa seuraavaa.

    "Buddaksen mukaan nyt on havaittavissa monipuolisuuden trendi. Juurikin monipuolisuutensa vuoksi SUV:it eli katumaasturit kiinnostavat yhä useampaa ja niitä saa nyt myös yhä pienemmissä kokoluokissa.

    Mutta ohittavatko katumaasturit perinteiset farmarit? Buddaksen mukaan SUV on hyvä vaihtoehto farmarille. Molemmissa automalleissa on yleensä iso tavaratila, mutta SUV kiilaa edelle käytettävyytensä puolesta.

    "Katumaasturit palvelevat hyvin lapsiperheiden tarpeita. Korkeampaan SUV:iin on helpompi pakata niin lapset kuin tavarat. Niissä myös istutaan hieman korkeammalla, jolloin näkyvyys voi tuntua paremmalta."

    Menneitä ovat ne ajat, kun katumaasturit olivat järkälemäisiä polttoainesyöppöjä.

    "Teknologia menee eteenpäin ja mitä pienempään automalliin tullaan, kulutuskin pienenee. Eli ei katumaasturin kulutus ole välttämättä yhtään sen isompi kuin vastaavassa kokoluokassa olevan farmarin", Buddas sanoo."

    https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/perheauton-valinnan-ratkaisevat-nama-4-tekijaa-farmaria-haastetaan-yha-tiukemmin-6763535

      
  • Aivan höpönlöpöä. Totta hemmetissä epäaerodynaamisempi laite kuluttas enemmän. Ja sitä enemmän mitä lujempaa ajetaan. Muoti ja tykkäämiset ovat asia erikseen.

      
  • Todella idoottimainen kuva muuten edellisellä kommentoijalla.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Todella idoottimainen kuva muuten edellisellä kommentoijalla.

    Kyseessähän on Heinrich Himmler, eli Gestapon päällikkö. Himmler oli vastuussa natsien keskitys- ja tuhoamisleirijärjestelmän organisoimisesta.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Himmler

    Neuvostoliitolla eli kommunisteillä oli myös keskitysleirejä, vaikkei yhtä tunnettuja; Gulagit.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Gulag

    Itse aiheesta sen verran että katumaasturi olisi kätevä talvella sen korkeamman maavaran vuoksi. Mutta itse suosin farmarimallia koska se vaan sopii minun tarpeisiini parhaiten, eli ainoa miinus on ajoittain matala maavara.

      
  • Mitä vikaa Himmlerin kuvassa on ? Kuvanhan voi käsittää vaikkapa kuittailuksi kansallismielisyyden nousulle. Korostettu kansallismielisyyshän on täyttä hevonpaskaa.

    Tuolla eräässä iltapäivälehdessä muuten oli juttu siitä että jossakin Keski-Suomessa oli huoltoasemalla nähty vähän tummempi mieshenkilö, ja jotkut ihmiset olivat tällöin huutaneet että "kattokaa neekeri".

      
  • Lienee selvää mitä vikaa Himmlerin kuvan käyttämisessä tällaisessa yhteydessä oman naamansa/nimensä/nimimerkkinsä tilalla on.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Mitä vikaa Himmlerin kuvassa on ?

    Jos joudut kysymään, tuskin me sitä sinulle pystymme selittämään.

    Se ei tarkoita, ettei vikaa olisi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit