Saatan olla erilainen (entinen) nuori, mutta nykyisessä valikoimassa näen jo aivan riittävällä sähkörangella olevia perheen toisia autoja ja joitan perheen ainoitakin autoja. Pitkistä maantiematkoistani huolimatta tämä näkemykseni saattaa perustua 740 GLE altistukseen kun bensa-autokin vaati tankkausta hyvin pian 500 km jälkeen ensimmäiset 30 vuottaan. Vasta museoikäiseen autoon asennettu uusi tankkipumpun ja imuletkut sisältävä moduli korjasi tilanteen osaamalla vetää 60 litran tankin tarkemmin tyhjäksi. Sitä ennen 500 km jälkeen alkoi jo selvästi kuulla, kuinka risteyksissä alkoi tankkipumppu kiljua kuivillaan, jolloin oli jo pakko pysähtyä seuraavalle mittarille.
Dieselissä sen sijaan pidän pitkää rangea oikeasti hyödyllisenä, koska talvella pohjoisesta etelään päin ajaessa vielä Oulun korkeudelta pääkaupungissa käydessä ei tarvitse etsiä matkan varrella Suomen talvessa toimivaa polttoainetta kun lähtiessä tankatulla käy tuollaisen reissun helposti.
Meillä on perheessä, josta lapset ovat jo aikaa sitten häippäisseet omille teilleen, kaksi lataushybridiä. Toisella niistä ajetaan matkoja, jotka todella hyvin soveltuisivat täyssähköautolle. Lähes kaikki ajot ovat 40km säteen sisällä. Sen tilalla voisi aivan hyvin olla täyssähkö, mutta vaihtaminen ei taloudellisesti olisi mitenkään perusteltavissa. Ja nykyisiä autoja kun hankittiin, ei tullut mieleenkään, että voisi ottaa täyssähköauton.
Täyssähkö soveltuu monille joko niin, että ajomatkat ovat sellaisia, ettei lataamisesta tule ongelmaa tai niin, että on sellainen käyttäjä, joka sietää lataamisen tarpeesta aiheutuvan pakon suunnitella ajonsa lataamisen ehdoilla.
Lataaminen ja akun mahdollistama ajosäde ovat saman ongelman kaksi puolta. Ongelman olemassa oloa ei kannata kiistää. Jotkut eivät joudu kohtaamaan sitä ongelmaa, koska ajavat tarpeeksi lyhyitä kertamatkoja ja jotkut sopeutuvat ongelmaan suunnittelemalla ajoreittinsä ja aikataulunsa sen mukaan tai käyttämällä sijaisautoa joillakin matkoilla.
Minä en ole valmis vielä ottamaan tuota lataus/ajosäde -ongelmaa itselleni vaan haluan väistää sen ajamalla lataushybridillä.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Tuntuu, että latauksesta tekevät suurimman ongelman ne, ketkä eivät itse aja sähköautolla. Suomestakin löytyy teslailijoita, jotka ajavat yli 70 tkm vuodessa ilman latausongelmia. Ja nyt en puhu takseista, joilla ajetaan helposti enemmänkin, mutta tyypillisesti pienemmällä maantieteellisellä alueella.
Se on selvää, ettei pikalatureita löydy jokaisesta niemestä ja notkelmasta, mutta jos käytännön range on vaikkapa 400 km, niin eiköhän siihen matkalle jokunen paikka osu, joista voi valita rakon/vatsalaukun/jonkun muun perusteella sopivimman. Ainakin niillä alueilla, millä 80% kansasta asuu.
Otanta on toki pieni, mutta tiedän kaksi taksiautoilijaa, jotka ovat luopuneet Teslasta juuri latausongelman takia.
Ok. En tiedä, millaista ajoa tekivät ja millä alueella, mutta normaalissa taksikäytössä ainakin isoakkuisten Teslojen kanssa ei pitäisi olla mitään hätää.
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraavat esimerkkiä niin silloin PHEV on pitemmällä matkalla järkevämpi kun bensalla puolta halvempaa ajaa verrattuna Ionityn asemalla ladattuun sähköön. Paikalliset ajot kotona ladaten (12c/kWh) ja bensalla matkalla. PHEV 70km käytännön rangella ja nopealla latauksella hoitaisin n. 90% ajoistani sähköllä.
Noita on joka lähtöön. Minulla on autossa elinikäiset ilmaiset Superi-lataukset. Suunnittelen tässä juuri Euro-kierrosta autolla, kun ajokulut olisivat nolla.
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraavat esimerkkiä niin silloin PHEV on pitemmällä matkalla järkevämpi kun bensalla puolta halvempaa ajaa verrattuna Ionityn asemalla ladattuun sähköön. Paikalliset ajot kotona ladaten (12c/kWh) ja bensalla matkalla. PHEV 70km käytännön rangella ja nopealla latauksella hoitaisin n. 90% ajoistani sähköllä.
Noita on joka lähtöön. Minulla on autossa elinikäiset ilmaiset Superi-lataukset. Suunnittelen tässä juuri Euro-kierrosta autolla, kun ajokulut olisivat nolla.
Ymmärrän ajatuksen, että teslailu Euroopassa tuntuu kiehtovalta, mutta ei kai auton polttoainekulu ole kenellekään kynnyskysymys automatkailuun Euroopassa. 5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-. Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa. Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla. Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä. Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraavat esimerkkiä niin silloin PHEV on pitemmällä matkalla järkevämpi kun bensalla puolta halvempaa ajaa verrattuna Ionityn asemalla ladattuun sähköön. Paikalliset ajot kotona ladaten (12c/kWh) ja bensalla matkalla. PHEV 70km käytännön rangella ja nopealla latauksella hoitaisin n. 90% ajoistani sähköllä.
Noita on joka lähtöön. Minulla on autossa elinikäiset ilmaiset Superi-lataukset. Suunnittelen tässä juuri Euro-kierrosta autolla, kun ajokulut olisivat nolla.
Ymmärrän ajatuksen, että teslailu Euroopassa tuntuu kiehtovalta, mutta ei kai auton polttoainekulu ole kenellekään kynnyskysymys automatkailuun Euroopassa. 5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-. Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa. Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla. Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä. Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
Tosi isossa osassa Euroopaa Superchargereita on niin tiheässä, että etteivät ne reittejä rajoita ja takuulla voi ajella pienempiäkin teitä niin halutessaan.
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraavat esimerkkiä niin silloin PHEV on pitemmällä matkalla järkevämpi kun bensalla puolta halvempaa ajaa verrattuna Ionityn asemalla ladattuun sähköön. Paikalliset ajot kotona ladaten (12c/kWh) ja bensalla matkalla. PHEV 70km käytännön rangella ja nopealla latauksella hoitaisin n. 90% ajoistani sähköllä.
Noita on joka lähtöön. Minulla on autossa elinikäiset ilmaiset Superi-lataukset. Suunnittelen tässä juuri Euro-kierrosta autolla, kun ajokulut olisivat nolla.
Ymmärrän ajatuksen, että teslailu Euroopassa tuntuu kiehtovalta, mutta ei kai auton polttoainekulu ole kenellekään kynnyskysymys automatkailuun Euroopassa. 5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-. Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa. Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla. Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä. Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
Ei ole kynnyskysymys - en moista väittänytkään.
Ei kannata Teslaa hankkia sen vuoksi - en moista väittänytkään.
Ei ole sitä huonoa puolta Teslailussa, kun niitä pönttöjä on K-Euroopassa ihan helvetisti.
Tuonne kun lähdet sovittelemaan sellaista 400-600 km siivua, niin huomaat latureita tulevan vastaan ihan mukavasti. Varsinkin kun latauksen voi tarvittaessa suorittaa myös jonkun muun toimijan pöntöstä. Ei Supereiden harvuus ole "ongelma" kuin täällä Siperiassa ja muualla Itä-Euroopassa.
Nyt kun noihin ilmeisesti pakollisiin Tesla-v****iluihin on vastattu, niin voi kirjoittaa asiallisestikin, että tosiaan pikalatausten hintoja on laidasta laitaan. Ionity on ihan mukava lisä markkinoille, mutta on suht polttismaisella hinnoittelulla liikkeellä. Tuskin noita kukaan kuitenkaan säännöllisesti tulee käyttämään, joten jos joskus sattuu tuollainen pönttö kohdalle ja akku kaipaa vajausta, niin eipä se kokonaisuuden kannalta iso juttu ole maksaa sillä kertaa hieman enemmän.
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraavat esimerkkiä niin silloin PHEV on pitemmällä matkalla järkevämpi kun bensalla puolta halvempaa ajaa verrattuna Ionityn asemalla ladattuun sähköön. Paikalliset ajot kotona ladaten (12c/kWh) ja bensalla matkalla. PHEV 70km käytännön rangella ja nopealla latauksella hoitaisin n. 90% ajoistani sähköllä.
Noita on joka lähtöön. Minulla on autossa elinikäiset ilmaiset Superi-lataukset. Suunnittelen tässä juuri Euro-kierrosta autolla, kun ajokulut olisivat nolla.
Ymmärrän ajatuksen, että teslailu Euroopassa tuntuu kiehtovalta, mutta ei kai auton polttoainekulu ole kenellekään kynnyskysymys automatkailuun Euroopassa. 5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-. Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa. Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla. Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä. Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
Ei ole kynnyskysymys - en moista väittänytkään.
Ei kannata Teslaa hankkia sen vuoksi - en moista väittänytkään.
Ei ole sitä huonoa puolta Teslailussa, kun niitä pönttöjä on K-Euroopassa ihan helvetisti.
Tuonne kun lähdet sovittelemaan sellaista 400-600 km siivua, niin huomaat latureita tulevan vastaan ihan mukavasti. Varsinkin kun latauksen voi tarvittaessa suorittaa myös jonkun muun toimijan pöntöstä. Ei Supereiden harvuus ole "ongelma" kuin täällä Siperiassa ja muualla Itä-Euroopassa.
Nyt kun noihin ilmeisesti pakollisiin Tesla-v****iluihin on vastattu, niin voi kirjoittaa asiallisestikin, että tosiaan pikalatausten hintoja on laidasta laitaan. Ionity on ihan mukava lisä markkinoille, mutta on suht polttismaisella hinnoittelulla liikkeellä. Tuskin noita kukaan kuitenkaan säännöllisesti tulee käyttämään, joten jos joskus sattuu tuollainen pönttö kohdalle ja akku kaipaa vajausta, niin eipä se kokonaisuuden kannalta iso juttu ole maksaa sillä kertaa hieman enemmän.
En minä vi***illa tarkoittanut. Kunhan tuli mieleen, että jos ei muuten ole käynyt mielessä automatkailu euroopassa, niin kuinka se Teslan hankkimalla tuli mieleen? Onko se joku Teslayhteisöjuttu, että tehdään rengasmatkoja superchargereilla? Eikö kuitenkin ole niin, että latausasemat ovat ainakin pääasiassa isojen väylien varsilla? Turistireitit menevät enemmän maaseudulla ja pikkupaikoissa. Tietysti voi tehdä kaupunkikierroksenkin, jos autoilu on enemmän se matkan juju.
P.S. Enkä muutenkaan ajatellut, että pelkästään Teslan latausasemien takia olisi reittivalinta latauspaikkojen mukaan. Latausasemia on joka tapauksessa paljon vähemmän kuin polttoaineen myyntipisteitä ja matka on suunniteltava sen mukaan, missä latauspaikkoja on. Bensapumppu löytyy joka kyläpahaisestakin ja voi ajaa sinne minne nokka milloinkin osoittaa miettimättä saako ajosädettä lisää jossain vai ei. Aina löytyy polttoaineen myyntipiste.
Tästä on sinulle monta kertaa jo huomautettu, mutta linja säilyy. Joka ikisessä Tesloja käsittelevässä viestissäsi on jotain turhaa kettuilua. Milloin merkkivalinta on tehty puhtaasti brändin takia, milloin kuskit ovat kaikki nuoria juppeja, milloin autot ovat täysin soveltumattomia muuhun kuin taajamien nurkka-ajoon.
Tai sitten rengasmatkoista puhuminen, kun sinulle on esitetty kartta, jossa latauspaikkoja on hyvinkin tiheässä ja kun autolla voi ajaa sen 400-600 km yhdellä latauksella, niin eipä tuosta minkäänlaista ongelmaa tule.
Jos on tarkoitus ajaa matkaa, niin se tehdään isoja teitä pitkin ja silloin vähemmän yllättäen noita pönttöjä tulee tasaisesti vastaan. Jos taas on tarkoitus kierrellä pikkukyliä, niin ei silloin ajeta mitään 1000 km:n päiväsiirtymiä, vaan luokkaa 20-300 km.
Kovin pitkien päivämatkojen ajaminen syö lomailuajan pois lomasta. En viitsi parin viikon lomalla kovin usein suorittaa pitkää 400-1000 kilometrin päiväsiirtymää, enkä koskaan ole tehnyt niitä pikkuteitä pitkin. Pitkä siirtymät nopeinta väylää pitkin ja fiilistely erikseen pieninä annoksina. Mutta se olen vain minä ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin joku toinen varmasti löytää kulman, josta katsoen lomailu on sitä, että ajetaan joka päivä vähintään 1000 kilometriä kaukana moottoriteistä.
Juopoilla on aina viina mielessä tekee sitten töitä tai lomailee, sähköistyvässä autoilussa on kovin samanlaisia piirteitä. Havainto on edellä nähdyn perusteella täysin selvä. Riippuvuus käy selväksi koska siitä syntyy kiistelyä ja toinen osapuoli tuntee taas kerran olevansa piilovittuilun tai suoran vittuilun kohteena. Polttomoottorilla varustetulla autolla matkaa tehdessä ei ole käynyt edes mielessä että polttoainetta ei saa jos on millä maksaa.
@NHB kirjoitti:
Mutta se olen vain minä ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin joku toinen varmasti löytää kulman, josta katsoen lomailu on sitä, että ajetaan joka päivä vähintään 1000 kilometriä kaukana moottoriteistä.
Täytyisi painaa aikalujaa 80 km/h keskinopeudella tauotta aikaa kuluu yli 12 h
@Ruuhkamies kirjoitti:
Tästä on sinulle monta kertaa jo huomautettu, mutta linja säilyy. Joka ikisessä Tesloja käsittelevässä viestissäsi on jotain turhaa kettuilua. Milloin merkkivalinta on tehty puhtaasti brändin takia, milloin kuskit ovat kaikki nuoria juppeja, milloin autot ovat täysin soveltumattomia muuhun kuin taajamien nurkka-ajoon.
Tai sitten rengasmatkoista puhuminen, kun sinulle on esitetty kartta, jossa latauspaikkoja on hyvinkin tiheässä ja kun autolla voi ajaa sen 400-600 km yhdellä latauksella, niin eipä tuosta minkäänlaista ongelmaa tule.
Jos on tarkoitus ajaa matkaa, niin se tehdään isoja teitä pitkin ja silloin vähemmän yllättäen noita pönttöjä tulee tasaisesti vastaan. Jos taas on tarkoitus kierrellä pikkukyliä, niin ei silloin ajeta mitään 1000 km:n päiväsiirtymiä, vaan luokkaa 20-300 km.
Rengasmatkalla tarkoitan jonkun reitin kiertämistä, jossa etapit muodostuvat teslalatausasemien ketjutuksesta. Toinen vaihtoehto on ajaa "etelänmatkatyyppisesti" johonkin kohteeseen ja sitten oleilla sillä alueella, kunnes alkaa paluumatka. Meno ja paluu tietysti voivat sisältää poikkeamia reitiltä tai meno- ja paluureitti voivat olla vähän erilaiset, mutta pääpaino hommassa olisi siis mennä yhteen tai pariin paikkaan, jonne siirrytään "pikataipaleilla". Rengasmatkailu painottuu pääasiassa ajamiseen ja yksittäisiin yöpymisiin kaupungeissa.
Teslailuun liittyy ilmeisesti tietynlainen harrastusnäkökulma vähän kuin jos ostaa moottoripyörän, jolloin sitä voi käyttää hyötyajossakin, mutta pääasiallinen syy sen hankintaan on ajoharrastus. Teslailu ei tietysti yksi yhteen niin, mutta vähän sinnepäin. Siksi latailukaan ei kuormita vaan se ikään kuin kuuluu asiaan, kuten ajopuku ja kypärä motoristille.
Moottoriveneily on myös vähän sellainen harrastus. Periaatteessa kiva mennä aurinkoisella säällä saaristossa, mutta koko ajan on pidettävä huoli tankkausmahdollisuuksista. Joutuu tekemään kompromisseja reitin kanssa ettei jää tuuliajolle.
@tracktest kirjoitti:
Juopoilla on aina viina mielessä tekee sitten töitä tai lomailee, sähköistyvässä autoilussa on kovin samanlaisia piirteitä. Havainto on edellä nähdyn perusteella täysin selvä. Riippuvuus käy selväksi koska siitä syntyy kiistelyä ja toinen osapuoli tuntee taas kerran olevansa piilovittuilun tai suoran vittuilun kohteena. Polttomoottorilla varustetulla autolla matkaa tehdessä ei ole käynyt edes mielessä että polttoainetta ei saa jos on millä maksaa.
No jaa. Minulla on firmalta tietyn öljy-yhtiön bensakortti, joten kyllä se vaatii vähän tähtäämistä että niihin osuu, joskus on ollut vähän hätäkin. Toki rahaa vastaan sitä polttoainetta saa muualtakin, mutta silti.
@NHB kirjoitti:
Mutta se olen vain minä ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin joku toinen varmasti löytää kulman, josta katsoen lomailu on sitä, että ajetaan joka päivä vähintään 1000 kilometriä kaukana moottoriteistä.
Täytyisi painaa aikalujaa 80 km/h keskinopeudella tauotta aikaa kuluu yli 12 h
Ei mikään ongelma, eikä edes suomalaisilla rajoituksilla ajettuna jäänyt mielikuvaa, että olisi "painettu aika lujaa". Päinvastoin, pikemminkin on kurvailtu muiden kesälomalaisten joukossa kuitteja keräillen ja lopuksi lähetetty loki herra Polvilumpiolle (Mr. President Kneebone) tarkistettavaksi. Muutaman viikon kuluttua tuli postitse vahvistus Iron Butt Associationin jäsenyydestä ja kerhotunnukset.
Puolikatetulla muskelipyörällä oli sen verran fyysistäkin rasitusta mukana, että seuraavana päivänä niska tiesi ajaneensa vuorokauden. Raskaansarjan matkapyörällä tuokin meni mukavasti suklaanappeja kytkin- ja jarrunestesäiliön kannelta ajon aikana napsien. 80 km/h keskinopeudella jää vielä 4 tuntia aikaa touhuta kaikkea muuta kuin ajaa ja suomalaisellakin tieverkolla tuon keskinopeuden ylittää ajotuntien aikana varsin helposti, joten edes väsyneenä ei tarvitse ajaa ollenkaan. Autolla sama veto ei aiheuta edes mitään "mä tein sen" tunnetta. Sen kuin ajaa vain ihan rauhassa.
@NHB kirjoitti:
Kovin pitkien päivämatkojen ajaminen syö lomailuajan pois lomasta. En viitsi parin viikon lomalla kovin usein suorittaa pitkää 400-1000 kilometrin päiväsiirtymää, enkä koskaan ole tehnyt niitä pikkuteitä pitkin. Pitkä siirtymät nopeinta väylää pitkin ja fiilistely erikseen pieninä annoksina.
Näinhän se menee. Suomi on saari, joten kun Pohjanmaa on jo muutaman kerran nähty, on pidemmän lomareissun ensimmäinen ja viimeinen päivä melko pitkä siirtymä kotoa lähtiessä siltojen yli tai kotiin palatessa ensimmäisestä Ruotsin puolelta löytyvästä Scandicista kotiin. Näiden pitkien etappien aikana on joskus ajettu koko tankillinen kerralla. Joitakin nämä pitkät vedot kauhistuttavat, meille ne mahdollistavat kahden pitkän ajopäivän välisen loman.
Mutta se olen vain minä ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin joku toinen varmasti löytää kulman, josta katsoen lomailu on sitä, että ajetaan joka päivä vähintään 1000 kilometriä kaukana moottoriteistä.
Ei kai siinä mitään pahaa ole, jos joku haluaa käyttää lomansa tuolla tavalla. Mutta ihan turha siitä on syyttää muita ihmisiä tai autoja.
Olen aiemmin kehottanut sähköautoilijoita välttämään keksimästä olemattomia etuja keinotekoisen huonoon ja puutteellisesti varusteltuun polttikseen vertaamalla, koska sähköauto on ihan riittävän pätevä laite ilman itse keksittyjäkin argumentteja.
Nyt ehdottaisin samaa sinulle, koska sinullakin on oikeasti yksi kestävä argumentti. Kannattaa tyytyä siihen, mistä voi antaa näytöt, koska muuten menettää uskottavuutensa:
@HybridRules kirjoitti:
Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa.
Totta. Kerroit aiemmin perheesi kahden hybridiauton osalta sähköauton hankintakynnyksestä ja se on todellinen kustannuskysymys. Kun on polttiksen hankkinut vuosia sitten, vaikka markkinat ovatkin sen jälkeen muuttuneet, voi tällä hetkellä olla vielä vaikea perustella sähköauton ostoa rahaa säästävänä investointina.
Mutta jos sen uuden aikoo ostaa joka tapauksessa, sitten sähkäri kannattaa ottaa vertailuun mukaan.
5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-
Noilla lukemilla ei kannata ostaa bensamobiilia edes ajaakseen sillä Suomessa, joten ei oikein vaikuta Teslan valintaan, eikä ainakaan missään tapauksessa sitä vastaan.
Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla.
Miksi ihmeessä? Puhe oli läntisestä Keski-Euroopasta, joten ihmettelen, katsoitko edes sitä Ruuhkamiehen näyttämää karttaa? Kun lisäät tähän Supercharger karttaan myös muut latausasemat, on vaikeuksia löytää kartasta riittävän suurta valkoista aluetta, jossa mahtuisi ajamaan edes polkupyrälenkkiä osumatta sähköauton latausasemaan.
Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä.
Miksi Teslalla ei saa ajaa maalaismaisemassa?
Mietipä miltä bensa-auton katastrofaalinen tankkauslasku ja naurettavan lyhyt range näyttää dieselkuskista? Silti bensa-autollakin on pystytty ajamaan (Teslaa lyhemmällä rangella) pitkin ja poikin Eurooppaa kun ei paremmasta tiedetty.
Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
Mihin maalaismaisemaan et pääse vasta täyteen ladatun Teslan rangella puheena olevalla alueella? Millä tavoin auton energiatäydennys vaikuttaa ruokailupaikan valintaan etenkin Keski-Euroopassa, jossa huoltoasemat ovat enemmän polttoaineasemia ja vähemmän kahvilan ja supermarketin yhdistelmiä kuin Suomessa? Vai tarkoititko bensa-auton jatkuvasti toistuvaa tankkausta, joka houkuttelee samassa pihassa olevan Imbisin tarjontaan, kun kerran muutenkin joutuu vähän väliä pysähtymään auton vuoksi?
Minusta kuulostaa, että investointikynnys on ainoa rationaalinen argumenttisi ja loput ovat itse keksimääsi mielikuvaa? Ja puhun nyt ainoastaan inventoinnin kustannuksesta, enkä suinkaa epäile sinun maksukykyäsi siitä kustannuksesta selviytyäksesi.
Jos haluat ajaa lataushybridillä, "mä halusin tällasen" on aivan riittävä perustelu.
Sähköautoista vielä vähän mitä vähemmän tekniikkaa sitä enemmän hintaa tosin painoa saa kaupan päälle ihan kohtuudella, samalla periaatteellahan myydään naisille pikkuhousuja mitä vähemmän kangasta sitä enemmän hintaa.
@740 GLE kirjoitti:
Olen aiemmin kehottanut sähköautoilijoita välttämään keksimästä olemattomia etuja keinotekoisen huonoon ja puutteellisesti varusteltuun polttikseen vertaamalla, koska sähköauto on ihan riittävän pätevä laite ilman itse keksittyjäkin argumentteja.
Nyt ehdottaisin samaa sinulle, koska sinullakin on oikeasti yksi kestävä argumentti. Kannattaa tyytyä siihen, mistä voi antaa näytöt, koska muuten menettää uskottavuutensa:
@HybridRules kirjoitti:
Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa.
Totta. Kerroit aiemmin perheesi kahden hybridiauton osalta sähköauton hankintakynnyksestä ja se on todellinen kustannuskysymys. Kun on polttiksen hankkinut vuosia sitten, vaikka markkinat ovatkin sen jälkeen muuttuneet, voi tällä hetkellä olla vielä vaikea perustella sähköauton ostoa rahaa säästävänä investointina.
Mutta jos sen uuden aikoo ostaa joka tapauksessa, sitten sähkäri kannattaa ottaa vertailuun mukaan.
5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-
Noilla lukemilla ei kannata ostaa bensamobiilia edes ajaakseen sillä Suomessa, joten ei oikein vaikuta Teslan valintaan, eikä ainakaan missään tapauksessa sitä vastaan.
Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla.
Miksi ihmeessä? Puhe oli läntisestä Keski-Euroopasta, joten ihmettelen, katsoitko edes sitä Ruuhkamiehen näyttämää karttaa? Kun lisäät tähän Supercharger karttaan myös muut latausasemat, on vaikeuksia löytää kartasta riittävän suurta valkoista aluetta, jossa mahtuisi ajamaan edes polkupyrälenkkiä osumatta sähköauton latausasemaan.
Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä.
Miksi Teslalla ei saa ajaa maalaismaisemassa?
Mietipä miltä bensa-auton katastrofaalinen tankkauslasku ja naurettavan lyhyt range näyttää dieselkuskista? Silti bensa-autollakin on pystytty ajamaan (Teslaa lyhemmällä rangella) pitkin ja poikin Eurooppaa kun ei paremmasta tiedetty.
Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
Mihin maalaismaisemaan et pääse vasta täyteen ladatun Teslan rangella puheena olevalla alueella? Millä tavoin auton energiatäydennys vaikuttaa ruokailupaikan valintaan etenkin Keski-Euroopassa, jossa huoltoasemat ovat enemmän polttoaineasemia ja vähemmän kahvilan ja supermarketin yhdistelmiä kuin Suomessa? Vai tarkoititko bensa-auton jatkuvasti toistuvaa tankkausta, joka houkuttelee samassa pihassa olevan Imbisin tarjontaan, kun kerran muutenkin joutuu vähän väliä pysähtymään auton vuoksi?
Minusta kuulostaa, että investointikynnys on ainoa rationaalinen argumenttisi ja loput ovat itse keksimääsi mielikuvaa? Ja puhun nyt ainoastaan inventoinnin kustannuksesta, enkä suinkaa epäile sinun maksukykyäsi siitä kustannuksesta selviytyäksesi.
Jos haluat ajaa lataushybridillä, "mä halusin tällasen" on aivan riittävä perustelu.
Toiston toistoa sanoa tämä, mutta sähköauton käyttö vaatii sopeutumista ongelmaan, jossa on kaksi ulottuvuutta: ajosäde kertalatauksella ja lataamisen hitaus. Ne vaikuttavat auton käytettävyyteen huomattavasti enemmän kuin polttomoottoriauton tankkaaminen.
Toisen keksimää mielikuvaa minulla ei tietysti voi ollakaan. Kyllä se on mielikuvaa eli arviota siitä, millaisia asioita sähköauto tuo tullessaan käyttäjälle.
Pitää sopeutua lataamisen takia pakollisiin pysähdyksiin ja joutuu hakemaan kompromissia pysähtyykö usein lyhyen aikaa lataamaan vai harvemmin pitkäksi aikaa.
Enkä minä pyri esittämään argumentteja suuntaan tai toiseen, kunhan kirjoittelen ajanvietteeksi ajatuksia, joita sähköauton ominaisuudet minussa herättävät.
Meistä kahdesta minä olen todennäköisesti ollut lähempänä sähköauton hankintaa. Olin jo neuvotellut itselleni mahdollisuuden käyttää perheen toista autoa, jos tulee rimakauhu lähteä jollekin pidemmälle matkalle sähkön varassa. Vielä koeajoon mennessä olin sillä ajatuksella, että kaupasta neuvotellaan. Koeajon jälkeen parin yön yli nukuttuani totesin kuitenkin, ettei vielä ole sellaista täyssähköautoa, johon minun kannattaisi vaihtaa nykyinen auto.
En ole yhtään sähköautovastainen, mutta ajattelen, että realistinen siinäkin voisi yrittää olla. Sen verran olen hybridin kanssa reissun päällä lataamista tutkaillut, että minun mielestäni on harhaanjohtavaa väittää, ettei latauspaikkojen sijainteja tarvitsisi huomioida reittisuunittelussa huomattavasti tarkemmin kuin polttomoottoriautolla tankkauspaikkojen sijainta.
Jos ajattelet, että Teslaa ladatessa ei ole tarjolla lounaspaikkaakaan, niin mitä perhe mahtaa hommailla tämän tästä latausasemilla pysähtyessä. Ajaako maalaismaisemaan lounaalle ja nähtävyyksiä katsomaan ja sitten taas takaisin valtatielle lataamaan?
Pitää ottaa huomioon, että Teslassa ei ole vaihtovirtalatausta kuin 11kW teholla. Sataa kilometriä varten pitää odotella n. kaksi tuntia. En todella tiedä, kuinka paljon nopeita latureita on tarjolla ns. maaseutureiteillä, mutta oletan teholatureiden olevan siellä, missä niistä liikennevirralle on eniten hyötyä. Eli ei pikkukylissä ja viinitiloilla yleisesti ottaen. Tämä on minulta puhtaasti arvaus ilman minkäänlaista dataa.
Motariristeily onnistuu varmaan tosi hyvin Tesloilla Keski-Euroopassa.
@740 GLE kirjoitti:
Olen aiemmin kehottanut sähköautoilijoita välttämään keksimästä olemattomia etuja keinotekoisen huonoon ja puutteellisesti varusteltuun polttikseen vertaamalla, koska sähköauto on ihan riittävän pätevä laite ilman itse keksittyjäkin argumentteja.
Nyt ehdottaisin samaa sinulle, koska sinullakin on oikeasti yksi kestävä argumentti. Kannattaa tyytyä siihen, mistä voi antaa näytöt, koska muuten menettää uskottavuutensa:
@HybridRules kirjoitti:
Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa.
Totta. Kerroit aiemmin perheesi kahden hybridiauton osalta sähköauton hankintakynnyksestä ja se on todellinen kustannuskysymys. Kun on polttiksen hankkinut vuosia sitten, vaikka markkinat ovatkin sen jälkeen muuttuneet, voi tällä hetkellä olla vielä vaikea perustella sähköauton ostoa rahaa säästävänä investointina.
Mutta jos sen uuden aikoo ostaa joka tapauksessa, sitten sähkäri kannattaa ottaa vertailuun mukaan.
5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-
Noilla lukemilla ei kannata ostaa bensamobiilia edes ajaakseen sillä Suomessa, joten ei oikein vaikuta Teslan valintaan, eikä ainakaan missään tapauksessa sitä vastaan.
Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla.
Miksi ihmeessä? Puhe oli läntisestä Keski-Euroopasta, joten ihmettelen, katsoitko edes sitä Ruuhkamiehen näyttämää karttaa? Kun lisäät tähän Supercharger karttaan myös muut latausasemat, on vaikeuksia löytää kartasta riittävän suurta valkoista aluetta, jossa mahtuisi ajamaan edes polkupyrälenkkiä osumatta sähköauton latausasemaan.
Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä.
Miksi Teslalla ei saa ajaa maalaismaisemassa?
Mietipä miltä bensa-auton katastrofaalinen tankkauslasku ja naurettavan lyhyt range näyttää dieselkuskista? Silti bensa-autollakin on pystytty ajamaan (Teslaa lyhemmällä rangella) pitkin ja poikin Eurooppaa kun ei paremmasta tiedetty.
Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
Mihin maalaismaisemaan et pääse vasta täyteen ladatun Teslan rangella puheena olevalla alueella? Millä tavoin auton energiatäydennys vaikuttaa ruokailupaikan valintaan etenkin Keski-Euroopassa, jossa huoltoasemat ovat enemmän polttoaineasemia ja vähemmän kahvilan ja supermarketin yhdistelmiä kuin Suomessa? Vai tarkoititko bensa-auton jatkuvasti toistuvaa tankkausta, joka houkuttelee samassa pihassa olevan Imbisin tarjontaan, kun kerran muutenkin joutuu vähän väliä pysähtymään auton vuoksi?
Minusta kuulostaa, että investointikynnys on ainoa rationaalinen argumenttisi ja loput ovat itse keksimääsi mielikuvaa? Ja puhun nyt ainoastaan inventoinnin kustannuksesta, enkä suinkaa epäile sinun maksukykyäsi siitä kustannuksesta selviytyäksesi.
Jos haluat ajaa lataushybridillä, "mä halusin tällasen" on aivan riittävä perustelu.
Pitää ottaa huomioon, että Teslassa ei ole vaihtovirtalatausta kuin 11kW teholla. Sataa kilometriä varten pitää odotella n. kaksi tuntia. En todella tiedä, kuinka paljon nopeita latureita on tarjolla ns. maaseutureiteillä, mutta oletan teholatureiden olevan siellä, missä niistä liikennevirralle on eniten hyötyä. Eli ei pikkukylissä ja viinitiloilla yleisesti ottaen. Tämä on minulta puhtaasti arvaus ilman minkäänlaista dataa.
Miten ajattelit saada Teslan rangen käytetty viinikylässä kurvaillen? Oletko katsonut Supercharger-verkoston tiheyttä? Oletko yhtään katsonut vaikka Bordeauxin, Châteauneuf-du-Papen ja vaikka Valpolicellan latausmahdollisuuksia? Missä tilanteessa ajattelit joutua lataamaan tien päällä 11 kilowatilla?
Tänään on täällä päin kesä koittanut. Vaatimattomasta ajosäteestä sai taas kaikki irti. Mökille 41.9km ja perillä vielä 2km rangea jäljellä. Takaisin kotona ja kokonaismatka 84 km ja 1km rangea vielä jäljellä. Lataus tietysti uudestaan täyteen mökillä. Toki ampeereja venytellen piti matka ajaa.
Taas tuli eilen tutkailtua lataushybriditarjontaa ja kyllä se on niin, että juuri tällä hetkellä johtava malli on MB GLE. On iso akku ja CCS lataus saatavana kohtuulliseen lisähintaan. Ja täydet 3500kg vetokykyä. Disco Sport ei tarjoa kuin 1600kg vetokykyä, mutta siinäkin olisi pikalataus.
Outlander on myös ainakin paperilla hyvä, mutta väkisinkin miettii, että miksi nelikko MB, BMW, Audi ja Volvo ovat niin eri hintaluokassa? Onko jossain koira haudattuna muoviämpäriin? Voiko pelkkä preemio olla luokkaa 40-50 keuroa? Muistetaan, että kyseisissä autoissa autovero ei selitä korkeaa hintaa. Audi on porukan heikoin lenkki: iso akku, mutta siihen nähden ällistyttävän onneton range.
Pikalatausmahdollisuus on vain mersussa ja Outlanderissa. Onkohan Outlanderin japanilainen pikalatausstandardi CHAdeMO yhtä yleinen Suomen latausasemissa kuin CCS-liitäntä?
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisesti talveen. Niissä on polttoainetoiminen lisälämmitin. Mutta, kuten tunnettua, elämässä juuri mikään ei ole täydellistä. Uusi XC90:n malli on saatavana vasta n. kolmen vuoden kuluttua ilmeisesti, joten voi olla, että tulee hommattua välikausitakiksi MB GLE muutamasta puutteesta huolimatta. Kunhan pääsisi edes koeajolle, vielä ei lähikaupasta ainakaan löytynyt autoa koeajoon.
Edit: pikalataus on MB GLE:ssä, Outlanderissa ja Disco Sportissa.
Pikalatausmahdollisuus on vain mersussa ja Outlanderissa. Onkohan Outlanderin japanilainen pikalatausstandardi CHAdeMO yhtä yleinen Suomen latausasemissa kuin CCS-liitäntä?
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisesti talveen. Niissä on polttoainetoiminen lisälämmitin. Mutta, kuten tunnettua, elämässä juuri mikään ei ole täydellistä. Uusi XC90:n malli on saatavana vasta n. kolmen vuoden kuluttua ilmeisesti, joten voi olla, että tulee hommattua välikausitakiksi MB GLE muutamasta puutteesta huolimatta. Kunhan pääsisi edes koeajolle, vielä ei lähikaupasta ainakaan löytynyt autoa koeajoon.
Edit: pikalataus on MB GLE:ssä, Outlanderissa ja Disco Sportissa.
Tuohon listaan voi lisätä MB A-sarjan PHEV johon CCS laturin saa lisävarusteena (kuten myös GLE) sekä Evoquen.
ChaDeMo piuhat löytyy melkeinpä kaikista 50kW pikalatureista eli siinä mielessä liki yhtä yleinen kuin CCS. Yleensä vain jompaa kumpaa lataustapaa pystyy kerralla käyttämään eli yksi auto kerrallaa lataa.
Kysyin Landroverilta tuosta Evoque/Disco lämmityksestä. Näin vastasivat:
" P300e PHEV malleissa on vakiona tehokas sähkötoiminen lämmitysjärjestelmä, akuston ja matkustamon esilämmitys. Lämmittämiseen hyödynnetään verkkovirtaa, jos se on kytkettynä, muuten virtaa akustosta.
Ajon aikana bensiinimoottorissa on toiminto, joka pitää jäähdytysnesteen staattisena. Tämän avulla moottori tuottaa tarvittaessa lämpöä nopeasti. Polttoainetoimista lisälämmitintä ei ole saatavilla, sille ei jää vastaavaa tarvetta kuin perinteisissä voimalinjoissa."
Joten ota tuosta selvää miten sähköllä ajaessa lämmittää.
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisesti talveen. Niissä on polttoainetoiminen lisälämmitin.
Älä turhaan vähättele. Volvohan ei esittele tuota ”aikuismaista suhtautumistaan” vain talvella, vaan haluaa polttaa hämmentävän paljon bensaa lämmitykseen ympäri vuoden!
Pikalatausmahdollisuus on vain mersussa ja Outlanderissa. Onkohan Outlanderin japanilainen pikalatausstandardi CHAdeMO yhtä yleinen Suomen latausasemissa kuin CCS-liitäntä?
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisesti talveen. Niissä on polttoainetoiminen lisälämmitin. Mutta, kuten tunnettua, elämässä juuri mikään ei ole täydellistä. Uusi XC90:n malli on saatavana vasta n. kolmen vuoden kuluttua ilmeisesti, joten voi olla, että tulee hommattua välikausitakiksi MB GLE muutamasta puutteesta huolimatta. Kunhan pääsisi edes koeajolle, vielä ei lähikaupasta ainakaan löytynyt autoa koeajoon.
Edit: pikalataus on MB GLE:ssä, Outlanderissa ja Disco Sportissa.
Tuohon listaan voi lisätä MB A-sarjan PHEV johon CCS laturin saa lisävarusteena (kuten myös GLE) sekä Evoquen.
ChaDeMo piuhat löytyy melkeinpä kaikista 50kW pikalatureista eli siinä mielessä liki yhtä yleinen kuin CCS. Yleensä vain jompaa kumpaa lataustapaa pystyy kerralla käyttämään eli yksi auto kerrallaa lataa.
Kysyin Landroverilta tuosta Evoque/Disco lämmityksestä. Näin vastasivat:
" P300e PHEV malleissa on vakiona tehokas sähkötoiminen lämmitysjärjestelmä, akuston ja matkustamon esilämmitys. Lämmittämiseen hyödynnetään verkkovirtaa, jos se on kytkettynä, muuten virtaa akustosta.
Ajon aikana bensiinimoottorissa on toiminto, joka pitää jäähdytysnesteen staattisena. Tämän avulla moottori tuottaa tarvittaessa lämpöä nopeasti. Polttoainetoimista lisälämmitintä ei ole saatavilla, sille ei jää vastaavaa tarvetta kuin perinteisissä voimalinjoissa."
Joten ota tuosta selvää miten sähköllä ajaessa lämmittää.
On kyllä taas melkoiset sanavalinnat, mutta eipä tuossa taida olla mitään erikoista. Jäähdytyksen pääpiiri vain on stopissa niin kauan, kunnes moottori lämpenee, aivan kuten nykyautoissa yleisestikin.
Pikalatausmahdollisuus on vain mersussa ja Outlanderissa. Onkohan Outlanderin japanilainen pikalatausstandardi CHAdeMO yhtä yleinen Suomen latausasemissa kuin CCS-liitäntä?
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisesti talveen. Niissä on polttoainetoiminen lisälämmitin. Mutta, kuten tunnettua, elämässä juuri mikään ei ole täydellistä. Uusi XC90:n malli on saatavana vasta n. kolmen vuoden kuluttua ilmeisesti, joten voi olla, että tulee hommattua välikausitakiksi MB GLE muutamasta puutteesta huolimatta. Kunhan pääsisi edes koeajolle, vielä ei lähikaupasta ainakaan löytynyt autoa koeajoon.
Edit: pikalataus on MB GLE:ssä, Outlanderissa ja Disco Sportissa.
Tuohon listaan voi lisätä MB A-sarjan PHEV johon CCS laturin saa lisävarusteena (kuten myös GLE) sekä Evoquen.
ChaDeMo piuhat löytyy melkeinpä kaikista 50kW pikalatureista eli siinä mielessä liki yhtä yleinen kuin CCS. Yleensä vain jompaa kumpaa lataustapaa pystyy kerralla käyttämään eli yksi auto kerrallaa lataa.
Kysyin Landroverilta tuosta Evoque/Disco lämmityksestä. Näin vastasivat:
" P300e PHEV malleissa on vakiona tehokas sähkötoiminen lämmitysjärjestelmä, akuston ja matkustamon esilämmitys. Lämmittämiseen hyödynnetään verkkovirtaa, jos se on kytkettynä, muuten virtaa akustosta.
Ajon aikana bensiinimoottorissa on toiminto, joka pitää jäähdytysnesteen staattisena. Tämän avulla moottori tuottaa tarvittaessa lämpöä nopeasti. Polttoainetoimista lisälämmitintä ei ole saatavilla, sille ei jää vastaavaa tarvetta kuin perinteisissä voimalinjoissa."
Joten ota tuosta selvää miten sähköllä ajaessa lämmittää.
Land Roverin nettisivuilla mainitaan polttoainetoiminen lisälämmitin, mutta voihan sivustoissa olla virheitä.
Se oli mielenkiintoista, että Disco Sportissa on yhden myyjän puheiden perusteella samanlainen toteutus nelivedossa kuin Volvossa ja sähköautoissa eli takapyöriä vetää sähkömoottori eikä kardaania ole. Mielenkiintoista siksi, että Land Rover on kovasti profiloitunut juuri nelivetoon ja maastoajoon, vaikka Disco Sport onkin katumaasturigenreä enemmän kuin maasturi. Kehitys kehittyy. Eipähän sähköautoihinkaan asenneta kardaanivetoa.
Kirjoitin mielessäni katumaasturit ja siksi jäi A-sarja kokonaan mainitsematta ja Evokkikin näköjään oli unohtunut. Evokki meinattiin hankkia silloin, kun se tuli markkinoille, mutta siinä on todella pieni tavaratila, ainakin siinä ekassa malliversiossa. Oli vähän kuin kaksi hanskalokeroa, toinen takana ja toinen edessä. Ei olisi koirat mahtuneet kyytiin. Muuten ihan mukavan tuntuinen ja saihan se muotoilusta paljon credittiä silloin.
Range Rover Sport on vähän (mutta samoilla hoodeilla) kalliimmassa luokassa kuin esim. MB ja Audi, mutta siinä ei ole pikalatausta eikä akkukaan ole kovin suuri. Mutta onkin ensimmäinen lataushybridimalli. Sitä olen odottanut, että Discosta tulisi lataushybridi, mutta ei taida olla tulossa lähiaikoina.
Sille ei voi mitään, jos valmistajat jättävät pois polttoainetoimisen lämmittimen lataushybrideista, mutta ei se kauhean järkevää ole. Mieluummin käyttäisin vähät sähköt korvaamaan polttomoottorin toimintaa kuin lämmittämään autoa, kun kerran on kyseessä polttomoottoriauto. Lämmittimen kulutus on kuitenkin pieni verrattuna moottorin kulutukseen.
P.S. Olet muutamaan otteeseen valitellut Ionity-latauksen kalleutta. Onko niitä paremmin tarjolla kuin Fortumin CCS-latauspaikkoja? Käytätkö Fortumia myös, niiden hintahan on ollut 0.2 - 0.3 ekua per kWh minun käsittääkseni.
P.P.S. Taisi ollakin minun virhe se lämmitinjuttu. Olen klikannut lue lisää-hybridin esittelystä, mutta sen linkin perässä oli kaikki muutkin mallit. En nyt ainakaan huomannut, että olisi RRSportissakaan lisälämmitintä. No, trendit on mitä on, eikä elämä muutenkaan ole täydellistä. Minä en vain ymmärrä, että polttomoottorikäyttöisessä autossa ei hyödynnetä mukana kulkevaa polttoainettä lämmitykseen, vaan sähkölämmityksellä syödään akku nopeammin pois ja joudutaan ajamaan enemmän polttomoottorilla.
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisesti talveen. Niissä on polttoainetoiminen lisälämmitin.
Älä turhaan vähättele. Volvohan ei esittele tuota ”aikuismaista suhtautumistaan” vain talvella, vaan haluaa polttaa hämmentävän paljon bensaa lämmitykseen ympäri vuoden!
@HybridRules kirjoitti:
P.S. Olet muutamaan otteeseen valitellut Ionity-latauksen kalleutta. Onko niitä paremmin tarjolla kuin Fortumin CCS-latauspaikkoja? Käytätkö Fortumia myös, niiden hintahan on ollut 0.2 - 0.3 ekua per kWh minun käsittääkseni.
Joo ei, Ionityllä ei ole kuin 3 pikalatausasemaa Suomessa yhteistyössä K-kaupan kanssa. Löytyy 1-, 3- ja 4-tien varsilta. Noiden lisäksi taitaa olla vain 3-4 100-150kW latausasemaa muilla toimijoillajotka ovat hinnoitelleen paljon maltillisemmin (esim 35c/min jolloin 100kW tehoilla kWh hinta luokkaa 22c). Loput ovatkin sitten 50kWh asemia. Tosin plugareiden lataustehoilla ei ole merkitystä koska eivät pysty edes täyttä 50kW hyödyntämään. Minulla on Lumme-energian lätkä jolla voi ladata myös Fortumin ja Väreen latureista. Hintaa tulee minuuttitaksalla 24c/kWh.
@tracktest kirjoitti:
Sähköautoista vielä vähän mitä vähemmän tekniikkaa sitä enemmän hintaa tosin painoa saa kaupan päälle ihan kohtuudella, samalla periaatteellahan myydään naisille pikkuhousuja mitä vähemmän kangasta sitä enemmän hintaa.
Tämäkö on taas(!) sitä peräänkuuluttamaasi asiallista keskustelua?
Saatan olla erilainen (entinen) nuori, mutta nykyisessä valikoimassa näen jo aivan riittävällä sähkörangella olevia perheen toisia autoja ja joitan perheen ainoitakin autoja. Pitkistä maantiematkoistani huolimatta tämä näkemykseni saattaa perustua 740 GLE altistukseen kun bensa-autokin vaati tankkausta hyvin pian 500 km jälkeen ensimmäiset 30 vuottaan. Vasta museoikäiseen autoon asennettu uusi tankkipumpun ja imuletkut sisältävä moduli korjasi tilanteen osaamalla vetää 60 litran tankin tarkemmin tyhjäksi. Sitä ennen 500 km jälkeen alkoi jo selvästi kuulla, kuinka risteyksissä alkoi tankkipumppu kiljua kuivillaan, jolloin oli jo pakko pysähtyä seuraavalle mittarille.
Dieselissä sen sijaan pidän pitkää rangea oikeasti hyödyllisenä, koska talvella pohjoisesta etelään päin ajaessa vielä Oulun korkeudelta pääkaupungissa käydessä ei tarvitse etsiä matkan varrella Suomen talvessa toimivaa polttoainetta kun lähtiessä tankatulla käy tuollaisen reissun helposti.
Meillä on perheessä, josta lapset ovat jo aikaa sitten häippäisseet omille teilleen, kaksi lataushybridiä. Toisella niistä ajetaan matkoja, jotka todella hyvin soveltuisivat täyssähköautolle. Lähes kaikki ajot ovat 40km säteen sisällä. Sen tilalla voisi aivan hyvin olla täyssähkö, mutta vaihtaminen ei taloudellisesti olisi mitenkään perusteltavissa. Ja nykyisiä autoja kun hankittiin, ei tullut mieleenkään, että voisi ottaa täyssähköauton.
Täyssähkö soveltuu monille joko niin, että ajomatkat ovat sellaisia, ettei lataamisesta tule ongelmaa tai niin, että on sellainen käyttäjä, joka sietää lataamisen tarpeesta aiheutuvan pakon suunnitella ajonsa lataamisen ehdoilla.
Lataaminen ja akun mahdollistama ajosäde ovat saman ongelman kaksi puolta. Ongelman olemassa oloa ei kannata kiistää. Jotkut eivät joudu kohtaamaan sitä ongelmaa, koska ajavat tarpeeksi lyhyitä kertamatkoja ja jotkut sopeutuvat ongelmaan suunnittelemalla ajoreittinsä ja aikataulunsa sen mukaan tai käyttämällä sijaisautoa joillakin matkoilla.
Minä en ole valmis vielä ottamaan tuota lataus/ajosäde -ongelmaa itselleni vaan haluan väistää sen ajamalla lataushybridillä.
Ok. En tiedä, millaista ajoa tekivät ja millä alueella, mutta normaalissa taksikäytössä ainakin isoakkuisten Teslojen kanssa ei pitäisi olla mitään hätää.
"KL: Tesla–taksin mittarissa jo 744 000 kilometriä – ”Jos saisin tällä sen miljoonan ajettua”"
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1199429
Hurjan mielenkiintoista.
Noita on joka lähtöön. Minulla on autossa elinikäiset ilmaiset Superi-lataukset. Suunnittelen tässä juuri Euro-kierrosta autolla, kun ajokulut olisivat nolla.
Ymmärrän ajatuksen, että teslailu Euroopassa tuntuu kiehtovalta, mutta ei kai auton polttoainekulu ole kenellekään kynnyskysymys automatkailuun Euroopassa. 5000km maksaisi 8 l/100km kuluttavalla bensamobiililla n. 600,- ja 10000km 1200,-. Ei kannata Teslaa hankkia sillä perusteella, että saa ilmaiset tankkaukset Euroopassa. Teslailussa olisi se huono puoli, että reitit ja ajorupeamat määrittyisivät latausasemien sijaintien mukaan ja latausasemat ovat valtaväylien varsilla. Motariristeily Teslalla vs. maisema- ja kylätiet sekä maalaismaisema bensa- tai hybridimenopelillä. Kaupungista toiseen motaria pitkin ja latauspysäkeillä jenkkiläiseen pikaruokakulttuuriin tutustuminen. Tietysti kaupungeissakin on nähtävää/biletettävää,
Tosi isossa osassa Euroopaa Superchargereita on niin tiheässä, että etteivät ne reittejä rajoita ja takuulla voi ajella pienempiäkin teitä niin halutessaan.
Ei ole kynnyskysymys - en moista väittänytkään.
Ei kannata Teslaa hankkia sen vuoksi - en moista väittänytkään.
Ei ole sitä huonoa puolta Teslailussa, kun niitä pönttöjä on K-Euroopassa ihan helvetisti.
Tässä kartta: https://tm3eenhome.files.wordpress.com/2020/01/tesla-supercharger-network-europe-2020.png
Tuonne kun lähdet sovittelemaan sellaista 400-600 km siivua, niin huomaat latureita tulevan vastaan ihan mukavasti. Varsinkin kun latauksen voi tarvittaessa suorittaa myös jonkun muun toimijan pöntöstä. Ei Supereiden harvuus ole "ongelma" kuin täällä Siperiassa ja muualla Itä-Euroopassa.
Nyt kun noihin ilmeisesti pakollisiin Tesla-v****iluihin on vastattu, niin voi kirjoittaa asiallisestikin, että tosiaan pikalatausten hintoja on laidasta laitaan. Ionity on ihan mukava lisä markkinoille, mutta on suht polttismaisella hinnoittelulla liikkeellä. Tuskin noita kukaan kuitenkaan säännöllisesti tulee käyttämään, joten jos joskus sattuu tuollainen pönttö kohdalle ja akku kaipaa vajausta, niin eipä se kokonaisuuden kannalta iso juttu ole maksaa sillä kertaa hieman enemmän.
En minä vi***illa tarkoittanut. Kunhan tuli mieleen, että jos ei muuten ole käynyt mielessä automatkailu euroopassa, niin kuinka se Teslan hankkimalla tuli mieleen? Onko se joku Teslayhteisöjuttu, että tehdään rengasmatkoja superchargereilla? Eikö kuitenkin ole niin, että latausasemat ovat ainakin pääasiassa isojen väylien varsilla? Turistireitit menevät enemmän maaseudulla ja pikkupaikoissa. Tietysti voi tehdä kaupunkikierroksenkin, jos autoilu on enemmän se matkan juju.
P.S. Enkä muutenkaan ajatellut, että pelkästään Teslan latausasemien takia olisi reittivalinta latauspaikkojen mukaan. Latausasemia on joka tapauksessa paljon vähemmän kuin polttoaineen myyntipisteitä ja matka on suunniteltava sen mukaan, missä latauspaikkoja on. Bensapumppu löytyy joka kyläpahaisestakin ja voi ajaa sinne minne nokka milloinkin osoittaa miettimättä saako ajosädettä lisää jossain vai ei. Aina löytyy polttoaineen myyntipiste.
Tästä on sinulle monta kertaa jo huomautettu, mutta linja säilyy. Joka ikisessä Tesloja käsittelevässä viestissäsi on jotain turhaa kettuilua. Milloin merkkivalinta on tehty puhtaasti brändin takia, milloin kuskit ovat kaikki nuoria juppeja, milloin autot ovat täysin soveltumattomia muuhun kuin taajamien nurkka-ajoon.
Tai sitten rengasmatkoista puhuminen, kun sinulle on esitetty kartta, jossa latauspaikkoja on hyvinkin tiheässä ja kun autolla voi ajaa sen 400-600 km yhdellä latauksella, niin eipä tuosta minkäänlaista ongelmaa tule.
Jos on tarkoitus ajaa matkaa, niin se tehdään isoja teitä pitkin ja silloin vähemmän yllättäen noita pönttöjä tulee tasaisesti vastaan. Jos taas on tarkoitus kierrellä pikkukyliä, niin ei silloin ajeta mitään 1000 km:n päiväsiirtymiä, vaan luokkaa 20-300 km.
Kovin pitkien päivämatkojen ajaminen syö lomailuajan pois lomasta. En viitsi parin viikon lomalla kovin usein suorittaa pitkää 400-1000 kilometrin päiväsiirtymää, enkä koskaan ole tehnyt niitä pikkuteitä pitkin. Pitkä siirtymät nopeinta väylää pitkin ja fiilistely erikseen pieninä annoksina. Mutta se olen vain minä ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin joku toinen varmasti löytää kulman, josta katsoen lomailu on sitä, että ajetaan joka päivä vähintään 1000 kilometriä kaukana moottoriteistä.
Juopoilla on aina viina mielessä tekee sitten töitä tai lomailee, sähköistyvässä autoilussa on kovin samanlaisia piirteitä. Havainto on edellä nähdyn perusteella täysin selvä. Riippuvuus käy selväksi koska siitä syntyy kiistelyä ja toinen osapuoli tuntee taas kerran olevansa piilovittuilun tai suoran vittuilun kohteena. Polttomoottorilla varustetulla autolla matkaa tehdessä ei ole käynyt edes mielessä että polttoainetta ei saa jos on millä maksaa.
Täytyisi painaa aikalujaa 80 km/h keskinopeudella tauotta aikaa kuluu yli 12 h
Rengasmatkalla tarkoitan jonkun reitin kiertämistä, jossa etapit muodostuvat teslalatausasemien ketjutuksesta. Toinen vaihtoehto on ajaa "etelänmatkatyyppisesti" johonkin kohteeseen ja sitten oleilla sillä alueella, kunnes alkaa paluumatka. Meno ja paluu tietysti voivat sisältää poikkeamia reitiltä tai meno- ja paluureitti voivat olla vähän erilaiset, mutta pääpaino hommassa olisi siis mennä yhteen tai pariin paikkaan, jonne siirrytään "pikataipaleilla". Rengasmatkailu painottuu pääasiassa ajamiseen ja yksittäisiin yöpymisiin kaupungeissa.
Teslailuun liittyy ilmeisesti tietynlainen harrastusnäkökulma vähän kuin jos ostaa moottoripyörän, jolloin sitä voi käyttää hyötyajossakin, mutta pääasiallinen syy sen hankintaan on ajoharrastus. Teslailu ei tietysti yksi yhteen niin, mutta vähän sinnepäin. Siksi latailukaan ei kuormita vaan se ikään kuin kuuluu asiaan, kuten ajopuku ja kypärä motoristille.
Moottoriveneily on myös vähän sellainen harrastus. Periaatteessa kiva mennä aurinkoisella säällä saaristossa, mutta koko ajan on pidettävä huoli tankkausmahdollisuuksista. Joutuu tekemään kompromisseja reitin kanssa ettei jää tuuliajolle.
No jaa. Minulla on firmalta tietyn öljy-yhtiön bensakortti, joten kyllä se vaatii vähän tähtäämistä että niihin osuu, joskus on ollut vähän hätäkin. Toki rahaa vastaan sitä polttoainetta saa muualtakin, mutta silti.
Ei mikään ongelma, eikä edes suomalaisilla rajoituksilla ajettuna jäänyt mielikuvaa, että olisi "painettu aika lujaa". Päinvastoin, pikemminkin on kurvailtu muiden kesälomalaisten joukossa kuitteja keräillen ja lopuksi lähetetty loki herra Polvilumpiolle (Mr. President Kneebone) tarkistettavaksi. Muutaman viikon kuluttua tuli postitse vahvistus Iron Butt Associationin jäsenyydestä ja kerhotunnukset.
Puolikatetulla muskelipyörällä oli sen verran fyysistäkin rasitusta mukana, että seuraavana päivänä niska tiesi ajaneensa vuorokauden. Raskaansarjan matkapyörällä tuokin meni mukavasti suklaanappeja kytkin- ja jarrunestesäiliön kannelta ajon aikana napsien. 80 km/h keskinopeudella jää vielä 4 tuntia aikaa touhuta kaikkea muuta kuin ajaa ja suomalaisellakin tieverkolla tuon keskinopeuden ylittää ajotuntien aikana varsin helposti, joten edes väsyneenä ei tarvitse ajaa ollenkaan. Autolla sama veto ei aiheuta edes mitään "mä tein sen" tunnetta. Sen kuin ajaa vain ihan rauhassa.
Näinhän se menee. Suomi on saari, joten kun Pohjanmaa on jo muutaman kerran nähty, on pidemmän lomareissun ensimmäinen ja viimeinen päivä melko pitkä siirtymä kotoa lähtiessä siltojen yli tai kotiin palatessa ensimmäisestä Ruotsin puolelta löytyvästä Scandicista kotiin. Näiden pitkien etappien aikana on joskus ajettu koko tankillinen kerralla. Joitakin nämä pitkät vedot kauhistuttavat, meille ne mahdollistavat kahden pitkän ajopäivän välisen loman.
Ei kai siinä mitään pahaa ole, jos joku haluaa käyttää lomansa tuolla tavalla. Mutta ihan turha siitä on syyttää muita ihmisiä tai autoja.
Olen aiemmin kehottanut sähköautoilijoita välttämään keksimästä olemattomia etuja keinotekoisen huonoon ja puutteellisesti varusteltuun polttikseen vertaamalla, koska sähköauto on ihan riittävän pätevä laite ilman itse keksittyjäkin argumentteja.
Nyt ehdottaisin samaa sinulle, koska sinullakin on oikeasti yksi kestävä argumentti. Kannattaa tyytyä siihen, mistä voi antaa näytöt, koska muuten menettää uskottavuutensa:
Totta. Kerroit aiemmin perheesi kahden hybridiauton osalta sähköauton hankintakynnyksestä ja se on todellinen kustannuskysymys. Kun on polttiksen hankkinut vuosia sitten, vaikka markkinat ovatkin sen jälkeen muuttuneet, voi tällä hetkellä olla vielä vaikea perustella sähköauton ostoa rahaa säästävänä investointina.
Mutta jos sen uuden aikoo ostaa joka tapauksessa, sitten sähkäri kannattaa ottaa vertailuun mukaan.
Noilla lukemilla ei kannata ostaa bensamobiilia edes ajaakseen sillä Suomessa, joten ei oikein vaikuta Teslan valintaan, eikä ainakaan missään tapauksessa sitä vastaan.
Miksi ihmeessä? Puhe oli läntisestä Keski-Euroopasta, joten ihmettelen, katsoitko edes sitä Ruuhkamiehen näyttämää karttaa? Kun lisäät tähän Supercharger karttaan myös muut latausasemat, on vaikeuksia löytää kartasta riittävän suurta valkoista aluetta, jossa mahtuisi ajamaan edes polkupyrälenkkiä osumatta sähköauton latausasemaan.
Miksi Teslalla ei saa ajaa maalaismaisemassa?
Mietipä miltä bensa-auton katastrofaalinen tankkauslasku ja naurettavan lyhyt range näyttää dieselkuskista? Silti bensa-autollakin on pystytty ajamaan (Teslaa lyhemmällä rangella) pitkin ja poikin Eurooppaa kun ei paremmasta tiedetty.
Mihin maalaismaisemaan et pääse vasta täyteen ladatun Teslan rangella puheena olevalla alueella? Millä tavoin auton energiatäydennys vaikuttaa ruokailupaikan valintaan etenkin Keski-Euroopassa, jossa huoltoasemat ovat enemmän polttoaineasemia ja vähemmän kahvilan ja supermarketin yhdistelmiä kuin Suomessa? Vai tarkoititko bensa-auton jatkuvasti toistuvaa tankkausta, joka houkuttelee samassa pihassa olevan Imbisin tarjontaan, kun kerran muutenkin joutuu vähän väliä pysähtymään auton vuoksi?
Minusta kuulostaa, että investointikynnys on ainoa rationaalinen argumenttisi ja loput ovat itse keksimääsi mielikuvaa? Ja puhun nyt ainoastaan inventoinnin kustannuksesta, enkä suinkaa epäile sinun maksukykyäsi siitä kustannuksesta selviytyäksesi.
Jos haluat ajaa lataushybridillä, "mä halusin tällasen" on aivan riittävä perustelu.
Sähköautoista vielä vähän mitä vähemmän tekniikkaa sitä enemmän hintaa tosin painoa saa kaupan päälle ihan kohtuudella, samalla periaatteellahan myydään naisille pikkuhousuja mitä vähemmän kangasta sitä enemmän hintaa.
Toiston toistoa sanoa tämä, mutta sähköauton käyttö vaatii sopeutumista ongelmaan, jossa on kaksi ulottuvuutta: ajosäde kertalatauksella ja lataamisen hitaus. Ne vaikuttavat auton käytettävyyteen huomattavasti enemmän kuin polttomoottoriauton tankkaaminen.
Toisen keksimää mielikuvaa minulla ei tietysti voi ollakaan. Kyllä se on mielikuvaa eli arviota siitä, millaisia asioita sähköauto tuo tullessaan käyttäjälle.
Pitää sopeutua lataamisen takia pakollisiin pysähdyksiin ja joutuu hakemaan kompromissia pysähtyykö usein lyhyen aikaa lataamaan vai harvemmin pitkäksi aikaa.
Enkä minä pyri esittämään argumentteja suuntaan tai toiseen, kunhan kirjoittelen ajanvietteeksi ajatuksia, joita sähköauton ominaisuudet minussa herättävät.
Meistä kahdesta minä olen todennäköisesti ollut lähempänä sähköauton hankintaa. Olin jo neuvotellut itselleni mahdollisuuden käyttää perheen toista autoa, jos tulee rimakauhu lähteä jollekin pidemmälle matkalle sähkön varassa. Vielä koeajoon mennessä olin sillä ajatuksella, että kaupasta neuvotellaan. Koeajon jälkeen parin yön yli nukuttuani totesin kuitenkin, ettei vielä ole sellaista täyssähköautoa, johon minun kannattaisi vaihtaa nykyinen auto.
En ole yhtään sähköautovastainen, mutta ajattelen, että realistinen siinäkin voisi yrittää olla. Sen verran olen hybridin kanssa reissun päällä lataamista tutkaillut, että minun mielestäni on harhaanjohtavaa väittää, ettei latauspaikkojen sijainteja tarvitsisi huomioida reittisuunittelussa huomattavasti tarkemmin kuin polttomoottoriautolla tankkauspaikkojen sijainta.
Jos ajattelet, että Teslaa ladatessa ei ole tarjolla lounaspaikkaakaan, niin mitä perhe mahtaa hommailla tämän tästä latausasemilla pysähtyessä. Ajaako maalaismaisemaan lounaalle ja nähtävyyksiä katsomaan ja sitten taas takaisin valtatielle lataamaan?
Pitää ottaa huomioon, että Teslassa ei ole vaihtovirtalatausta kuin 11kW teholla. Sataa kilometriä varten pitää odotella n. kaksi tuntia. En todella tiedä, kuinka paljon nopeita latureita on tarjolla ns. maaseutureiteillä, mutta oletan teholatureiden olevan siellä, missä niistä liikennevirralle on eniten hyötyä. Eli ei pikkukylissä ja viinitiloilla yleisesti ottaen. Tämä on minulta puhtaasti arvaus ilman minkäänlaista dataa.
Motariristeily onnistuu varmaan tosi hyvin Tesloilla Keski-Euroopassa.
Miten ajattelit saada Teslan rangen käytetty viinikylässä kurvaillen? Oletko katsonut Supercharger-verkoston tiheyttä? Oletko yhtään katsonut vaikka Bordeauxin, Châteauneuf-du-Papen ja vaikka Valpolicellan latausmahdollisuuksia? Missä tilanteessa ajattelit joutua lataamaan tien päällä 11 kilowatilla?
Tänään on täällä päin kesä koittanut. Vaatimattomasta ajosäteestä sai taas kaikki irti. Mökille 41.9km ja perillä vielä 2km rangea jäljellä. Takaisin kotona ja kokonaismatka 84 km ja 1km rangea vielä jäljellä. Lataus tietysti uudestaan täyteen mökillä. Toki ampeereja venytellen piti matka ajaa.
Taas tuli eilen tutkailtua lataushybriditarjontaa ja kyllä se on niin, että juuri tällä hetkellä johtava malli on MB GLE. On iso akku ja CCS lataus saatavana kohtuulliseen lisähintaan. Ja täydet 3500kg vetokykyä. Disco Sport ei tarjoa kuin 1600kg vetokykyä, mutta siinäkin olisi pikalataus.
Outlander on myös ainakin paperilla hyvä, mutta väkisinkin miettii, että miksi nelikko MB, BMW, Audi ja Volvo ovat niin eri hintaluokassa? Onko jossain koira haudattuna muoviämpäriin? Voiko pelkkä preemio olla luokkaa 40-50 keuroa? Muistetaan, että kyseisissä autoissa autovero ei selitä korkeaa hintaa. Audi on porukan heikoin lenkki: iso akku, mutta siihen nähden ällistyttävän onneton range.
Pikalatausmahdollisuus on vain mersussa ja Outlanderissa. Onkohan Outlanderin japanilainen pikalatausstandardi CHAdeMO yhtä yleinen Suomen latausasemissa kuin CCS-liitäntä?
Volvo ja JLR suhtautuvat aikuismaisesti talveen. Niissä on polttoainetoiminen lisälämmitin. Mutta, kuten tunnettua, elämässä juuri mikään ei ole täydellistä. Uusi XC90:n malli on saatavana vasta n. kolmen vuoden kuluttua ilmeisesti, joten voi olla, että tulee hommattua välikausitakiksi MB GLE muutamasta puutteesta huolimatta. Kunhan pääsisi edes koeajolle, vielä ei lähikaupasta ainakaan löytynyt autoa koeajoon.
Edit: pikalataus on MB GLE:ssä, Outlanderissa ja Disco Sportissa.
Tuohon listaan voi lisätä MB A-sarjan PHEV johon CCS laturin saa lisävarusteena (kuten myös GLE) sekä Evoquen.
ChaDeMo piuhat löytyy melkeinpä kaikista 50kW pikalatureista eli siinä mielessä liki yhtä yleinen kuin CCS. Yleensä vain jompaa kumpaa lataustapaa pystyy kerralla käyttämään eli yksi auto kerrallaa lataa.
Kysyin Landroverilta tuosta Evoque/Disco lämmityksestä. Näin vastasivat:
" P300e PHEV malleissa on vakiona tehokas sähkötoiminen lämmitysjärjestelmä, akuston ja matkustamon esilämmitys. Lämmittämiseen hyödynnetään verkkovirtaa, jos se on kytkettynä, muuten virtaa akustosta.
Ajon aikana bensiinimoottorissa on toiminto, joka pitää jäähdytysnesteen staattisena. Tämän avulla moottori tuottaa tarvittaessa lämpöä nopeasti. Polttoainetoimista lisälämmitintä ei ole saatavilla, sille ei jää vastaavaa tarvetta kuin perinteisissä voimalinjoissa."
Joten ota tuosta selvää miten sähköllä ajaessa lämmittää.
"Ajon aikana bensiinimoottorissa on toiminto, joka pitää jäähdytysnesteen staattisena. Tämän avulla moottori tuottaa tarvittaessa lämpöä nopeasti."
Tuo kuulostaa pelottavalta! Saattaa moottori todella kuumeta yllättävästi, jos jäähdytysneste pysyy moottorin käydessä kovin pitkään staattisena.
Älä turhaan vähättele. Volvohan ei esittele tuota ”aikuismaista suhtautumistaan” vain talvella, vaan haluaa polttaa hämmentävän paljon bensaa lämmitykseen ympäri vuoden!
On kyllä taas melkoiset sanavalinnat, mutta eipä tuossa taida olla mitään erikoista. Jäähdytyksen pääpiiri vain on stopissa niin kauan, kunnes moottori lämpenee, aivan kuten nykyautoissa yleisestikin.
Land Roverin nettisivuilla mainitaan polttoainetoiminen lisälämmitin, mutta voihan sivustoissa olla virheitä.
Se oli mielenkiintoista, että Disco Sportissa on yhden myyjän puheiden perusteella samanlainen toteutus nelivedossa kuin Volvossa ja sähköautoissa eli takapyöriä vetää sähkömoottori eikä kardaania ole. Mielenkiintoista siksi, että Land Rover on kovasti profiloitunut juuri nelivetoon ja maastoajoon, vaikka Disco Sport onkin katumaasturigenreä enemmän kuin maasturi. Kehitys kehittyy. Eipähän sähköautoihinkaan asenneta kardaanivetoa.
Kirjoitin mielessäni katumaasturit ja siksi jäi A-sarja kokonaan mainitsematta ja Evokkikin näköjään oli unohtunut. Evokki meinattiin hankkia silloin, kun se tuli markkinoille, mutta siinä on todella pieni tavaratila, ainakin siinä ekassa malliversiossa. Oli vähän kuin kaksi hanskalokeroa, toinen takana ja toinen edessä. Ei olisi koirat mahtuneet kyytiin. Muuten ihan mukavan tuntuinen ja saihan se muotoilusta paljon credittiä silloin.
Range Rover Sport on vähän (mutta samoilla hoodeilla) kalliimmassa luokassa kuin esim. MB ja Audi, mutta siinä ei ole pikalatausta eikä akkukaan ole kovin suuri. Mutta onkin ensimmäinen lataushybridimalli. Sitä olen odottanut, että Discosta tulisi lataushybridi, mutta ei taida olla tulossa lähiaikoina.
Sille ei voi mitään, jos valmistajat jättävät pois polttoainetoimisen lämmittimen lataushybrideista, mutta ei se kauhean järkevää ole. Mieluummin käyttäisin vähät sähköt korvaamaan polttomoottorin toimintaa kuin lämmittämään autoa, kun kerran on kyseessä polttomoottoriauto. Lämmittimen kulutus on kuitenkin pieni verrattuna moottorin kulutukseen.
P.S. Olet muutamaan otteeseen valitellut Ionity-latauksen kalleutta. Onko niitä paremmin tarjolla kuin Fortumin CCS-latauspaikkoja? Käytätkö Fortumia myös, niiden hintahan on ollut 0.2 - 0.3 ekua per kWh minun käsittääkseni.
P.P.S. Taisi ollakin minun virhe se lämmitinjuttu. Olen klikannut lue lisää-hybridin esittelystä, mutta sen linkin perässä oli kaikki muutkin mallit. En nyt ainakaan huomannut, että olisi RRSportissakaan lisälämmitintä. No, trendit on mitä on, eikä elämä muutenkaan ole täydellistä. Minä en vain ymmärrä, että polttomoottorikäyttöisessä autossa ei hyödynnetä mukana kulkevaa polttoainettä lämmitykseen, vaan sähkölämmityksellä syödään akku nopeammin pois ja joudutaan ajamaan enemmän polttomoottorilla.
Karavaani kulkee, vaikka
Joo ei, Ionityllä ei ole kuin 3 pikalatausasemaa Suomessa yhteistyössä K-kaupan kanssa. Löytyy 1-, 3- ja 4-tien varsilta. Noiden lisäksi taitaa olla vain 3-4 100-150kW latausasemaa muilla toimijoillajotka ovat hinnoitelleen paljon maltillisemmin (esim 35c/min jolloin 100kW tehoilla kWh hinta luokkaa 22c). Loput ovatkin sitten 50kWh asemia. Tosin plugareiden lataustehoilla ei ole merkitystä koska eivät pysty edes täyttä 50kW hyödyntämään. Minulla on Lumme-energian lätkä jolla voi ladata myös Fortumin ja Väreen latureista. Hintaa tulee minuuttitaksalla 24c/kWh.
Tämäkö on taas(!) sitä peräänkuuluttamaasi asiallista keskustelua?