Kun ajan lataushybridillä sen noin 50 km sähköllä ja akku tyhjenee, niin meneekö loppumatka esim 300 km samoin kuin ajaisin ns itselataavalla hybridillä.
Minkä verran ns töpseli hybridi käyttää polttomoottoria lämmittääkseen sisätilat tai jäähdyttäkseen kesällä. Miten käy kulutuksen.
Tuntuu että töpselihybridien käyttäjät ovat pettyneitä kun keskikulutus ei ollutkaan esim. vuoden keskikulutuksena sitä 2-3 lirtaa sadalla.
Onko töpselihybridit ostettaessa kalliimpia kuin ns tavalliset itselataavat hybridit.
Kiitos, -joo ja ei kannata kommentoida että osta dieseli kun se on nyky autoista puhtain ja halvin ajaa.
Hinta kannattaa katsoa myyjän sivuilta. Plug-in on kalliimpi ostaa, mutta siinä on pienempi CO2-vero, mutta sitä rokottaa toistaiseksi pieni "dieselvero", eli käyttövoimavero.
Kun tuo melko pieni akku on tyhjentynyt (40 km tms.) on auto kuin tavallinen hybridi. Esimerkiksi Ioniq näytti molemmissa 4 litran kulutusta kun ei ollut ladattu. Varsinaisissa sähköautoissa on raskaampi akku.
Riippuu sähkömoottorin tehostakin jaksaako se kulkea ilman polttomoottorin apua.
Ja koska kysyit dieselistä, niin minulla on käyttäjäprofiilissa pitkiä maantieajomatkoja ja vedetään peräkärryä, eikä plug-in -malleja ole vielä ollut minulle sopivassa hintaluokassa tarjolla.
Kyllähän lataushybridejäkin on joka lähtöön pelkällä akulla n. 28 km- 100 km.
Toimintamalleja eri merkeillä useita perinteidestä hybriditoiminnosta älykkäisiin ajoavustimiin jotka oppivat ajotyylisi ja huomioivat näin mahdollisemman taloudellisen ajon akun ja moottorin välillä tai sitten voit itse valita ajatko kaupungissa pelkällä sähköllä ja motarilla pelkällä moottorilla ladaten tyhjentynyttä akkua regeneroinnin kanssa.
Ei tuohon ole yleispätevää vastausta vaan on vaan luettava eri valmistajien mallien edut ja haitat.
Skodaltahan tulee alkuvuodesta myyntiin nyt jo tilattava edullinen farmari aika monipuolisella varustuksella.
Hinta farmarimallisen Superb Combi iV -mallin 40 128 eurosta.
https://autotoday.fi/ladattavan-skoda-superb-iv-mallin-hinnat-julkaistu/
Töpselihybridi on itselataava hybridi sitten, kun akku on minimitasolla. Akkua ei ajeta tyhjäksi asti vaan auto jättää pohjille jonkin verran. Minun töpselihybridissä ajoakun kapasiteetti on 10,5kWh ja minimitaso on 2kWh, jolloin auto alkaa vuorotella bensa/sähköajoa.
Töpselihybidin ilmoitettu kulutus on hämäävä, jos sitä vertaa polttomoottoriautolle ilmoitettuun, koska töpselihybridin "luvattu kulutus" on vain testisyklissä mitattu arvo ja se toteutuu selaisenaan vain yhdelle 100km pätkälle, kun akku on lähtiessä täysi.
Töpselihybridillä voi ajaa pelkästään sähköllä kulutuksella 0litraa/100km, jos kerrallaan tarvitsee ajaa vain yhden latauksen sähkösäde.
Onko töpselihybridi kalliimpi kuin itselataava. Voi yhtä hyvin kysyä onko dieselauto kalliimpi kuin bensa-auto, koska ei taida olla sellaista autoa, josta saisi itselataavan ja töpselihybridin vaihtoehtona. Tai johokin Toyotaan taitaa saada.
Jos olettaa, että töpselihybridin kulutus on sen ilmoitetun verran, niin ilman muuta pettyy, jos ajaa paljon muuten kuin pelkästään sähköllä. Jos taas pyörittelee vain akun sallimissa rajoissa, pääsee pienemmällä kuin ilmoitettu.
Minä vertaan oman töpselihybridin kulutusta saman auton bensamoottoriversioon ja voin todeta, että reippaasti pienempi on minun auton kulutus.
Jos harkitset ostavasi töpselihybridin uutena, niin kannattaa tutkia kaikki mallit ja ehkä odottaa hetki. Töpselihybridejä suorastaan tulvii markkinoille ensi vuonna.
Joo ilman ulkopuolista sähköä ajo ladattavalla hybridillä on suurin piirtein samanlaista kuin ei-ladattavalla normaalisti. Lömmityksen toteutuksessa on suuria eroja. Jotku hybridit pyörittävät kylmää moottoria lämpimaksi hytin lömmityksen vuoksi aika ajoin ja se kyllä näkyy kulutuksessa. Toisilla voi ajaa vaikka koko talven läpi ilman, että polttomoottori pyörähtää. Itsellä näkyy olevan viimeisen vuosi menneen kulutuksella 1,75 l/100 km.
Lämmityksestä jäi sanomatta, että esim. minun hybridissä on lisälämmitin, joka lämmittää silloin, kun ajetaan pelkästään sähköllä eli bensaa menee silloin lämmitykseen hiukan. Joissain malleissa matkustamo lämmitetään sähköllä. En osaa sanoa, kumpi on parempi. Bensakäyttöisen lisälämmittimen etu on, että auton saa aamulla lämpimäksi vaikka ei saisi autoa sähkötolppaan yöksi. Sähkölämmityksellä varustetussa autossa täytyy akun kapasiteetista osa säästää lämmitykseen, jos ei latauskaapelia saa kiinni. Kotipihassa kumpikin toimii ok. Sähkölämmitys kuluttaa akkua myös ajaessa ja hybrideissä ajosäde on muutenkin lyhyt.
Kannattaa muistaa, että töpselihybridi ei ole kuin osa-aikaisesti sähköauto. Jotkut kuulemma voivat ajaa vaikka koko vuoden ilman polttoaineen käyttöä, mutta se tarkoittaa vain, että ao. kuski ei aja autollaan juuri ollenkaan tai ei ainakaan yli akun antaman rangen kerrallaan.
Jos autoa käyttää kuten useimmat, menee lataushybridikin useimmiten polttomoottorilla eli kannattaa hyväksyä, että kyseessä on hybridi eikä sähköauto. Tai muuten kannattaa ostaa vaikka Tesla tai Leaf.
Lataushybridejä löytyy tänä päivänä aina sadan kilometrin rangeen asti. Kyllä niilä voi ajaa suomalaisten keskimääräisen vuotuisen ajomäärän sähköllä. Suomalaisten keskimääräinen päivämatka sopii hyvin ladatavan hybridin sähkörangelle. Sitä taustaa vasten kirjoituksesi näyttää aika kummalliselta.
Ihan satujuttuja nämä 1,7 litran kulutukset ja 100 kilometrin ranget. Kauppalehti koeajoi Passat GTE:n. Kulutus oli 6,6 litraa satasella sekalaisessa ajossa ja sähkörange jäi runsaaseen 40 kilometriin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/passat-gte-koeajossa-pienentavatko-lataushybridit-lainkaan-paastoja-vai-suositaanko-niilla-vain-kalliiden-autojen-hankintaa/b160e645-d299-4012-b2c7-796bafb46c24
Sano muuta tarinat ja todellisuus poikkeavat melkoisesti toisistaan.
Niinpä! Kaikki nämä Passatin omistajat valehtelevat eikä 40 km sähkörangella voi mi-ten-kään ajaa keskimääräistä 25km:n päivämatkaa kokonaan sähköllä! Kyllä minustakin Kauppalehden yksi koeajo on ilman muuta todellisempi!
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=6&powerunit=2
Huijausta koko juttu!
Menee vähän ohi, mutta nuo lataushybridien WLTP testit näyttävät olevan huomattavasti monimutkaisemmat kuin pelkällä polttomoottorilla tai pelkällä sähkömoottorilla varustettujen ajoneuvojen. Testisykli ajetaan useaan kertaan aloittaen täyteen ladatulla akulla ja päätyen tyhjällä akulla ajettavaan sykliin, joista sitten käsittääkseni lasketaan keskiarvo. Tuolla oli hyvää tietoa WLTP sykleistä:
https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/Global-WLTP-roll-out-for-more-realistic-results-in-fuel-consumption/WLTP-How-are-plug-in-hybrids-and-electric-cars-measured.html
Omistajien tarinat voi hyvin laittaa lainausmerkkeihin eihän toinen voi olla toista huonompi, mielummin hieman parempi. Noin iso poikkeavuus kertoo jostain katsoo sitä sitten miltä kantilta hyvänsä.
Kuinka vaikeaa voi joillekin olla ymmärtää, että plugarin kulutus on täysin ajoprofiilista riippuvainen? Oma pitkän ajan bensan kulutus on ollut n. 2,7 litraa/100 km. Omissa ajoissa tulee ajettua polttomoottori kunnolla lämpimäksi ainakin kerran viikossa (esim. edestakainen mökkimatka on lähes 500 km). Joku voi helposti ajella kuukausimääriäkin bensan 0-kulutuksella, mutta silloin saattaa uhata nokka-akselien ruostuminen voitelun puutteessa, kun polttomoottori ei käynnisty kertaakaan. Siihen ajoprofiiliin täyssähkö on varmasti mielekkäämpi valinta.
Samalla autolla 1,7l/100 km ja 6,6l/100 km onhan siinä ymmärtämistä. Kulutus on ajoprofiilista riippuvaista tätä ei ole vaikeata ymmärtää mutta poikkeamat on aika isot.
Taisit juuri paljastaa sen, ette ymmärrä mitään hybrideistä, vaikka mieli tekee höpöttää tarinoista ja todellisuudesta. Pitääpä ottaa tässä joku päivä kuva ajotietokoneen pitkän ajan kulutuksesta, niin todellisuutesi rajat kasvavat.
Mitä vaikeasti ymmärrettävää siinä, että samalla autolla voi ajaa kokonaan sähköllä, kokonaan bensalla tai jotain tuolta väliltä voi olla? Itse en saa kulumaan 6,6 litraa sataselle edes ilman ulkopuolista sähköä. Tuohon pitäisi ajaa pelkästään motaria.
NHB kaikessa siunatussa viisaudessasi. Aina oppii jotain uutta. Päätelmäsi 6,6 litran kulutukseen pitää ajaa pelkästään motaria, niinpä niin.
Passat GTE Koeajo:
Autolla ajettiin neljä päivää lyhyttä kaupunkiajoa yksin tai kaksin, jolloin sitä ladattiin kotona, työpaikalla ja kauppakeskuksessa, mutta tietoisen pihistellen – jos tiedossa oli ”ilmaista sähköä” se hyödynnettiin, mutta kotilatauksessa nuukailtiin. Lisäksi sillä tehtiin pidempi kolmen päivän lomamatka, jolloin kyydissä oli viisi ihmistä ja kontti täynnä tavaraa.
Yhteensä kilometrejä kertyi 712. Pääsääntöisesti kaikki ajot tehtiin niin sukkasillaan kuin mahdollista.
Tuohan on kuin taloudellisuusajokilpailua hybridikuskien tapaan.
Ei se ollut päätelmä, vaan ihan selvästi kerroin omista kokemuksistani. Paljon kuluttava kuljettaja tietenkin voi nostaa kulutusta ja auton varustelullakin asiaan on vaikutusta, mutta itse pääsen Suomessa tuollaiseen kulutukseen vain motarilla. Lumimyrskyn kourissa olevan suurkaupungin puuroutuvassa liikenteessä polkupylrävauhteja madellen meni tosin 10 litraa sadalle.
Minusta on tärkeää, että lataushybridin ostoa harkitseva tiedostaa, että akkuun ladatun pelkkään sähköajoon käytettävän energian loputtua lataushybridi on kuin itselataava hybridi eikä sillä saavuta sen kummempia kulutuslukemia kuin itselataavalla saavuttaa.
Pelkkää sähköajoa on tarjolla harmittavan vähän. Tästä on poikkkeuksena toistaiseksi vain MB GLE 350 de, mutta niitä tulee liikenteeseen vasta syksyllä ja ne ovat 100.000,- ja yli hintaluokassa.
Minun mielestäni lataushybridi on ilman muuta hyvä valinta ja sellaisella aion jatkossakin ajaa. Mutta ei pidä olettaa, että sellaisen kulutus on "luvatun" mukainen muuten kuin hiukan pidemmällä matkalla kuin mihin kertalataus riittää.
Itseasiassa taitaa olla niin, että minun plugarilla ei pääse edes yhtä 100km pätkää sillä kulutuksella, joka autolle luvataan. 40km menee kyllä 0 litraa bensalla, mutta sen jälkeen, kun polttomoottori tulee mukaan peliin, alkaa kulutus nousta ja taitaa nousta yli 2,7l/100 jo ennen kuin 100km on täynnä.
Minusta on hassua, että kulutuksia ilmoitetaan kWh/100km tai L/100km silloinkin, kun ao. lukemalla ei pääse 100km matkaa. Mittayksikkö tietysti tarvitaan, mutta varsinkin plugarin tapauksessa tuo yksikkö voi johtaa ostamista harkitsevan väärään johtopäätökseen.
Minulle on tänä vuonna kertynyt paljon pitkiä työmatkoja ja tankkauksista laskettu keskikulutus on kahden vuoden ajalta 5,9L/100km (sisältäen pysäköintilämmityksen webastolla), kun samalle autolle bensamoottorilla "luvataan" 8,1L/100km. Useimmilla kuskeilla tuo "luvattu" tuppaa ylittymään, joten pidän nykyistä kulutusta ihan ok tasoisena. Auton oma mittari näyttää tällä hetkellä 6,4L/100km, joka arvo on lyhyemmältä matkalta ja kulutus on ollut noususuunnassa pitkien matkojen takia. Keväällä ja kesällä on taas odotettavissa kulutuksen lasku.
Hienoa plugarissa on se, että voi kaupunkipyöritykset hoitaa mukavalla ja hiljaisella sähköajolla ja vielä 0-lähipäästöillä.
Ilman muuta suosittelen plugaria, mutta varoitan epärealistisista lähellä 0:aa olevista kulutusodotuksista. Ne toteutuvat vain NHB:llä ja sellaisilla kuskeilla, jotka oikeasti ajavat pääsääntöisesti kertalatauksen sallimissa rajoissa.
P.S. Se piti vielä sanomani, että kahden vuoden aikana on tullut mittariin 70000km, mistä voi peilata kulutusta ja ajoprofiilia toisiinsa
Mercedes-benz GLE 350 de 4Matic EQ Power noin 100 km pelkällä akulla hinta 85 572 € + toimituskulut 600 euroa.
Kannattaisi joskus vähän tarkistaa mitä puhuu.
Perushinta on 85, mutta kun lisäät siihen lisävarusteet ja toiset renkaat, niin sadan tonnin hintaan päätyy. Kyllähän minä hinnat tarkistin. Luulisin, että kokonaan ilman lisävarusteita tuollaisen auton hankkiminen alkaisi harmittaa vähän päästä. Siis harmittaisi, kun varusteet olisivat alle sen, mitä puolet halvempaan menopeliin saisi. Tuon sähkösäteenhän sanoin jo ja se on tällä hetkellä tiedossa olevista plugareista selvästi pisin ja itseasiassa tuota luokkaa sähkösäteen pitäisikin olla. Tosin tuota autoa ei vielä ole olemassa, mutta uutisten mukaan on tulossa kyllä.
Hinta on korkea mutta voihan se olla että hidas arvonlasku tekee ostoksesta melko kannattavan.
Eikös ne renkaat ja lisävarusteet tule muihinkin lisähintaan ja yleensä puhutaan perushinnasta.
Sen kun laitat tilisiirtoa menemään netistä näkyy olevan ainakin yksi uusi vapaa ja keväällä kuulemma tulee enemmänkin.
Mitä varusteita jäisit harmittelemaan, noita 10 puolaisia vanteitako.
vakivarustus aikas mukava
Tekniset tiedot : Maastoauto, 85 572.5 €, Autoveroton hinta: 83 150 €, Autovero: 2 422.5 €,
Käyttöetu: 1 255 €, Vapaa autoetu: 1 405 €, Moottorin tilavuus: 1 950 cm3, Henkilömäärä: 5,
Huippunopeus: 210, Teho: 143 kW / 194 Hv, Käyttövoima: Plug-in-Hybrid, Vaihteiden lukumäärä: 9,
Ovien lukumäärä: 5, CO2 -päästöt: 18 g/km, Vetotapa: Neliveto, Vaihteistotyyppi: Automaatti
Mitat : Kokonaispaino: 3260, Oma paino: 2655, Pituus: 4927, Leveys: 1950, Korkeus: 1765,
Renkaat: 275/50R20 XL, Akseliväli: 2995
Vakiovarusteet : 7.4 kW sisäinen laturi, vaihtovirta, 9G-TRONIC 9-vaihteinen automaattivaihteisto,
Adaptiivinen kaukovaloavustin, Advantage-paketti, Aktiivinen jarruavustin, Aktiivinen kaista-avustin,
ARTICO tekonahkaverhoilu, musta, Automaattinen oikean etuturvatyynyn poiskytkentä, BlueTEC
AdBlue® -säiliö, Easy-Pack -takaluukku, Easy-Pack -tavaratilan peite, Erikoistummennetut takalasit,
Etuistuinlämmitys, Expression sisätila, GPS-antenni, Katveavustin, Kommunikaatiomoduuli (LTE)
Mercedes me -palveluiden käyttöön, Kovalevynavigointi, Latauskaapeli (4m, mode 2, spiraali)
tilapäiskäyttöön kotitalouden kaksinapaiselle 230 V:n pistorasialle, Latauskaapeli (4m, mode 3, spiraali)
Wallbox-kotilatausasemille ja julkisille latauspisteille, Mennekes-liitin (ei koodin B83 yht.), LEDajovalaisimet, Liikennemerkkiavustin, Lämmitettävä lasinpesujärjestelmä, Mercedes me-palvelu: Vehicle
Monitoring, auton valvonta, Mercedes me-palvelu: Vehicle Set-Up, auton asetukset, Navigointipalvelut,
Nopeusrajoitusavustin, Peruutuskamera, Polviturvatyyny, Pysäköintipaketti, sis. peruutuskamera,
Rengaspaineen valvontajärjestelmä, SE-paketti, Somisteet pitkittäishiottua alumiinia, Thermaticilmastointiautomatiikka, Tirefit (MO extended), Tunnelmavalaistus, Urheilullinen monitoimiohjauspyörä,
nappanahka, USB-lisäliitännät, Valmius Car Sharing -palveluille, Valmius MB-navigoinnille, Varoitusääni
jalankulkijoille (toiminnassa alle 30 km/h ajonopeudella, poiskytkettävissä), Velourmatot, Widescreen
cockpit, medianäyttö 12,3-tuumaa, Ympäristövalaistus, ulkopeilien alapinnoista projisoitu MB-tähti
Laitatko nettiosoitteen, niin käyn katsomassa minäkin. Tuossa listassa on esim. peruutuskamera kahteen kertaan ja varustepaketit bruukkavat olemaan lisähintaa tuovia, en tosin tiedä MB:n hinnastopolitiikkaa. Itse katsoin vain ohimennen mb.fi sivuston konfiguraattorilla. Varustelistanhan saa näyttämään laajalta kun listaa kaikki nykyään pakollisetkin jutut kuten rengaspaineiden valvonnan. Ja mikä varuste mahtaa olla Valmius Car Sharing palvelulle? Luulenpa, että tuossa listassa olevia varusteita vastaavat löytyvät puolet halvemmistakin autoista.
Niinpä. Hinnan tarkistit, mutta et sisältöä. Varustelutarve riippuu täysin siitä mitä ostaja haluaa.
Hei, mitä virhe ValidateLength tarkoittaa kun yritin liittää nettiauton lisävarustelistaa niin ei onnistunu.
Siellä oli yksi Bentleyn Bentaygakin, Käyttövoima: Plug-in-Hybrid myynnissä heti toimituksella
Mikähän tuossa on toimintaetäisyys ei osunu äkkiseltään googlettamalla.
Jokainenhan näkee hinnat itse ja auto maksaa, mitä maksaa. Mitä tuota hintaa niin hirveästi vatvomaan. Lataushybridinä sen speksit ovat oikein hyvät, ei siinä mitään. 85t on sekin paljon yli sen, mitä lataushybridejä kaikkiaan on saatavana. En ottanut kantaa, onko tuo erityisen kallis vai ei, samassa hintaluokassa on paljon autoja. Enkä tiennyt, että sääntönä on puhua alkaen hinnoista.
Nämä ALLA siis Mercedes-benz GLE (350 de 4Matic EQ Power) hintaan vakiona. Nettiauton sivulta valitsee uudet MB GLE Plug-in Hybrid niin saa erikseen pitkän listan hinnoitelluista varusteista. Linkki nyt vaan ryttyili jostain syystä liittääessäni sitä olisiko liian pitkä lista, mutta noilta sivultahan tuo löytyy.
Vakiovarusteet
7.4 kW sisäinen laturi, vaihtovirta, 9G-TRONIC 9-vaihteinen automaattivaihteisto, Adaptiivinen kaukovaloavustin, Advantage-paketti, Aktiivinen jarruavustin, Aktiivinen kaista-avustin, ARTICO tekonahkaverhoilu, musta, Automaattinen oikean etuturvatyynyn poiskytkentä, BlueTEC AdBlue® -säiliö, Easy-Pack -takaluukku, Easy-Pack -tavaratilan peite, Erikoistummennetut takalasit, Etuistuinlämmitys, Expression sisätila, GPS-antenni, Katveavustin, Kommunikaatiomoduuli (LTE) Mercedes me -palveluiden käyttöön, Kovalevynavigointi, Latauskaapeli (4m, mode 2, spiraali) tilapäiskäyttöön kotitalouden kaksinapaiselle 230 V:n pistorasialle, Latauskaapeli (4m, mode 3, spiraali) Wallbox-kotilatausasemille ja julkisille latauspisteille, Mennekes-liitin (ei koodin B83 yht.), LED-ajovalaisimet, Liikennemerkkiavustin, Lämmitettävä lasinpesujärjestelmä, Mercedes me-palvelu: Vehicle Monitoring, auton valvonta, Mercedes me-palvelu: Vehicle Set-Up, auton asetukset, Navigointipalvelut, Nopeusrajoitusavustin, Peruutuskamera, Polviturvatyyny, Pysäköintipaketti, sis. peruutuskamera, Rengaspaineen valvontajärjestelmä, SE-paketti, Somisteet pitkittäishiottua alumiinia, Thermatic-ilmastointiautomatiikka, Tirefit (MO extended), Tunnelmavalaistus, Urheilullinen monitoimiohjauspyörä, nappanahka, USB-lisäliitännät, Valmius Car Sharing -palveluille, Valmius MB-navigoinnille, Varoitusääni jalankulkijoille (toiminnassa alle 30 km/h ajonopeudella, poiskytkettävissä), Velourmatot, Widescreen cockpit, medianäyttö 12,3-tuumaa, Ympäristövalaistus, ulkopeilien alapinnoista projisoitu MB-tähti
Toimittaja pärrää laina-autolla muutaman päivän omassa omituisessa ympäristössään omalla omituisella ajotavallaan ja julkaisee sen nojalla sensaatiojutun TODELLISESTA kulutuksesta (joka on autosta ja tekniikasta riippumatta aina poikkeuksetta epärealistisen korkea auton todelliseen suorituskykyyn verrattuna). Mahtavaa journalismia. NOT!
Spritmonitorin mukaan Passat GTE:n alin todettu kulutus on 0.24. Maksimi on 8.17, joten eihän se alle 7 litran ajanut toimittaja sentään ihan kädetön ole. Omistajien havainnoissa keskiarvo on 4.35 ja sekä moodi että mediaani 4.0, joten toimittelijan pumppujalka ei polkenut koneen läpi tällä kertaa kuin puolet lisää KESKIMÄÄRÄISEEN kuljettajaan verrattuna. En epäile hetkeäkään, etteikö toimittajankin havaitsemia lukemia saisi mahtumaan GTE:n koneesta läpi, mutta on melkoista itserakkautta pitää itseään jonain normina!
On vaikea ymmärtää, miksi joillekin on niin vaikea ymmärtää, että lataushybridin kulutus riippuu kuljettajasta ja olosuhteista polttista enemmän? Ei kai se oke yllätys, että PHEVillä voi ajaa lyhyitä matkoja polttoainetta kuluttamatta?
Erikseen tilattavissa lisävarusteissa oli 0- euroisia varusteita myös päällekkäisille varusteille, joista asiakas sai valita mieleisensä, joten olisiko tupla peruutuskamerassa tästä kyse kenties?.
Kun lukee yleensä noita autotestejä niin aika huolimattomia tuntuvat olevan teknisissä tiedoissa ja niiden ymmärtämisessä ja sähköautojen kohdalla ollaan ihan hukassa automaattivaihteineen ja muine keksittyine toimintoineen. Yhdessäkin sähköautossa totesi testaaja tavaratilan olevan pieni eikä edes huomannut edessä olevaa tavaratilaa. Vanhat jukurit hevosmiehet testaa sähköautoja, hybridejä ja plug-in hybridejä keksien aivan olemattomia vikoja ja varusteita autoihin, joita niissä ei edes ole saatikka Kwh ja kilowatit sotketaan koko ajan.