@tracktest kirjoitti:
Passat GTE Koeajo:
Autolla ajettiin neljä päivää lyhyttä kaupunkiajoa
Toimittaja pärrää laina-autolla muutaman päivän omassa omituisessa ympäristössään omalla omituisella ajotavallaan ja julkaisee sen nojalla sensaatiojutun TODELLISESTA kulutuksesta (joka on autosta ja tekniikasta riippumatta aina poikkeuksetta epärealistisen korkea auton todelliseen suorituskykyyn verrattuna). Mahtavaa journalismia. NOT!
Spritmonitorin mukaan Passat GTE:n alin todettu kulutus on 0.24. Maksimi on 8.17, joten eihän se alle 7 litran ajanut toimittaja sentään ihan kädetön ole. Omistajien havainnoissa keskiarvo on 4.35 ja sekä moodi että mediaani 4.0, joten toimittelijan pumppujalka ei polkenut koneen läpi tällä kertaa kuin puolet lisää KESKIMÄÄRÄISEEN kuljettajaan verrattuna. En epäile hetkeäkään, etteikö toimittajankin havaitsemia lukemia saisi mahtumaan GTE:n koneesta läpi, mutta on melkoista itserakkautta pitää itseään jonain normina!
On vaikea ymmärtää, miksi joillekin on niin vaikea ymmärtää, että lataushybridin kulutus riippuu kuljettajasta ja olosuhteista polttista enemmän? Ei kai se oke yllätys, että PHEVillä voi ajaa lyhyitä matkoja polttoainetta kuluttamatta?
Se on ongelma, että kulutustestit eivät ole merkitykseltään vertailukelpoisia polttisten vastaaviin ja siksi sellainen, joka ei ole kunnolla perehtynyt plugariin saattaa luulla, että plugarille ilmoitettu kulutus on vastaava kuin polttikselle eli että sillä kulutusarvolla voi ajaa, kunhan ajaa taloudellisesti.
Joku ihmettelee, että miksi vero on niin pieni, vaikka auto kuluttaakin esim. 7L/100. Se on poliittisen ohjauksen perusteella tehty sääntö.
Joku toinen ihmettelee, kun ei keskikulutus asetukaan siihen luvattuun esim. alle 3L/100.
Kyllähän asia kirkastuu, kun tutustuu plugariin.
On vain vähän harhaanjohtavaa antaa plugarin hankintaa harkitsevalle käsitys, että tavanomaisella auton käytöllä pääsisi lähes pelkkää sähköajoa sisältäviin kulutuslukemiin, jos auton sähkösäde on jossain 50km tuntumassa. Ainakin pitäisi niin kertoessaan tähdentää, että oma ajoprofiili on sellainen, että pystyy pitämään akun ladattuna lähes aina. Väärinkäsitysten välttämiseksi.
@Topi27 kirjoitti:
Erikseen tilattavissa lisävarusteissa oli 0- euroisia varusteita myös päällekkäisille varusteille, joista asiakas sai valita mieleisensä, joten olisiko tupla peruutuskamerassa tästä kyse kenties?.
Minulla on sellainen käsitys, että nettiauton varustelistaukseen ei voi täysimääräisesti luottaa. Pitäisi tarkistaa MB:n omilta sivuilta, mutta asia ei nyt minua siinä määrin kiinnosta, että alkaisin selvittää. Kiinnostava automalli siinä suhteessä, että sähkösäde on pitkä ja auto sisältää nopean latauksen. Varmaan samaa nähdään muissakin plugareissa jatkossa. Isoihin autoihin on tietysti helpompi sijoittaa isot akut. Luulisi, että laturi ei paljon tilaa tarvitse.
Tuon sähkösäteen ja nopean latauksen kyllä ottaisin mielelläni omaankin autoon, mutta muuten ei herätä erityistä kiinnostusta. Minulla ei ole koskaan ollut varsinaista saksalaista autoa, ainoastaan Saksassa valmistettuja Fordeja. Ei minulla kyllä sinänsä mitään saksalaisia autoja vastaankaan ole, ei vain ole osunut kohdalle.
tässä Audin yksi versioista tekoälyn vaikutukseta lataushybridiin.
Jos MMI-navigointijärjestelmän reittiopastus on aktiivinen, ennakoiva ajojärjestelmä ohjaa voimansiirtoa siten, että reitin loppuosan kaupunkialue voidaan ajaa yksinomaan sähköisesti ja Audi A7 Sportbackin akku on perille tullessa lähes tyhjä.
Kun A7 Sportback TFSI e lähestyy kaupunkialuetta, ajonhallinta lataa akkua niin, että loppumatka kaupunkialueella voidaan ajaa sähköllä. Kuljettaja voi siis kaupunkialueelle saapuessaan hyödyntää kaiken sähköenergian ja ajaa paikallisesti päästöttömästi.
Ajotilan hallinnan ohjauksessa hyödynnetään suurta määrää dataa. Ennakoiva ajojärjestelmä hyödyntää kahden tyyppistä dataa lähialueilta ja reittitiedoista luodakseen laajemman sekä tarkennetun reittisuunnitelman. Laaja tilannekuva luodaan, kun käytössä on online-liikennetietojen lisäksi matkatieto määränpäähän sekä valitun reitin tieprofiili.
Tarkennettu suunnitelma hyödyntää navigaattorin lähiympäristöstä saatavia tietoja, kuten tietoa nopeusrajoituksista, tietyypeistä, ylä- ja alamäkien jyrkkyyksistä sekä auton antureiden viimeisimmistä tiedoista.
Ajotilasuunnitelma perustuu ensisijaisesti reittitietoihin ja se huomioi liikennevirran, maaston muodot ja tietyypit.
Audin suurissa ja keskikokoisissa automalleissa käytettävä ennakoiva taloudellisuusavustin (PEA) vastaa tarkemmasta suunnittelusta ja sovittaa rekuperaatiorullauksen senhetkiseen ajotilanteeseen.
Se hyödyntää navigointijärjestelmän ennustettavissa olevia reittitietoja ja tarkkailee etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon kameran ja tutkan avulla.
Tilanteesta riippuen järjestelmä valitsee vapaalla rullauksen moottorin pysäytettynä tai rekuperaatiotoiminnon. Kun mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) on aktiivinen, ennakoiva taloudellisuusavustin tukee ajamista jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti taloudellisuuden ja mukavuuden parantamiseksi.
Taloudellisessa ajamisessa kuljettajaa auttavat kaasupolkimen haptinen palaute sekä signaalit kuljettajan infotainment-järjestelmän näytössä sekä tuulilasinäytöllä (lisävaruste).
Kaasupolkimessa on sekä pelkällä sähköllä liikkumisen loppumisesta kertova haptinen painepiste että haptinen palaute, joka ohjaa kuljettajaa ottamaan jalan pois kaasupolkimelta.
@▫️ kirjoitti:
Ihan satujuttuja nämä 1,7 litran kulutukset ja 100 kilometrin ranget. Kauppalehti koeajoi Passat GTE:n. Kulutus oli 6,6 litraa satasella sekalaisessa ajossa ja sähkörange jäi runsaaseen 40 kilometriin.
Vuosikymmen vaihtui ja määräaikainen ignoresi umpeutui. Pahasti näyttää siltä, että seuraava tulee pian. Syytät valehtelusta, vaikka et tiedä yhtään mitään aiheesta. 100 kilometrin range löytyt Mersun GLE:stä. Bemarin X5 pääsee aika lähelle.
@tracktest kirjoitti:
Sano muuta tarinat ja todellisuus poikkeavat melkoisesti toisistaan.
Taisit juuri paljastaa sen, ette ymmärrä mitään hybrideistä, vaikka mieli tekee höpöttää tarinoista ja todellisuudesta. Pitääpä ottaa tässä joku päivä kuva ajotietokoneen pitkän ajan kulutuksesta, niin todellisuutesi rajat kasvavat.
@tracktest kirjoitti:
Samalla autolla 1,7l/100 km ja 6,6l/100 km onhan siinä ymmärtämistä. Kulutus on ajoprofiilista riippuvaista tätä ei ole vaikeata ymmärtää mutta poikkeamat on aika isot.
Mitä vaikeasti ymmärrettävää siinä, että samalla autolla voi ajaa kokonaan sähköllä, kokonaan bensalla tai jotain tuolta väliltä voi olla? Itse en saa kulumaan 6,6 litraa sataselle edes ilman ulkopuolista sähköä. Tuohon pitäisi ajaa pelkästään motaria.
NHB kaikessa siunatussa viisaudessasi. Aina oppii jotain uutta. Päätelmäsi 6,6 litran kulutukseen pitää ajaa pelkästään motaria, niinpä niin.
Kerrohan, että miten tuo onnistuu ilman motaria - kaikessa siunatussa viisaudessasi. Alla noin 300 kilometrin siirtyminen näin talvella. Todellinen keskinopeus on 84 ja kulutus välillä 5,3-5,4 l/100 km. Tuohon pitäisi saada poltettua siis neljäsosa lisää, jotta saisin poltettua tuon 6,6 l/100 km.
Huomaa myös se, etten käyttänyt ulkopuolista sähköä tuohon, vaan auto latasi lisää sähköä akkuun tuolla osuudella. Jos olisi käyttänyt sähköä, niin bensakulutus olisi ollut vähintään 10 prosenttia pienempi.
Palstan päivystäjät pysyvät poikkeuksellisesti hiljaa. Faktat vaimentavat suunsoiton ja kun tuo suunsoittelu on kyseisten hahmojen ainoa anti, niin tässä on lopputulos. Laitoin vielä yhden kuvan optimaalisemman olosuhteen kulutuksesta ja siirsin nuo edellisetkin kuvat samaan hakemistoon. Tänään saattaa tulla vielä yksi esimerkki lisää. Todellisiin kulutuslukemiin pitää lisätä 1-2 desiä.
@NHB kirjoitti:
Palstan päivystäjät pysyvät poikkeuksellisesti hiljaa. Faktat vaimentavat suunsoiton ja kun tuo suunsoittelu on kyseisten hahmojen ainoa anti, niin tässä on lopputulos. Laitoin vielä yhden kuvan optimaalisemman olosuhteen kulutuksesta ja siirsin nuo edellisetkin kuvat samaan hakemistoon. Tänään saattaa tulla vielä yksi esimerkki lisää. Todellisiin kulutuslukemiin pitää lisätä 1-2 desiä.
Passatin alkaen hinta (ilman Suomi-auto veroa) on 27610 euroa 1.5 TSI-koneella, ja plug-in maksaa 47300 euroa.
Tuossa vertailussa ei litroilla ole juurikaan merkitystä jos lasketaan diesel-tyyppisesti kannattavuutta 19 600 euron hintaeron kuoletukselle (EU:n, eli suurten markkinoiden tasolla, ei niinkään autovero-Suomen). Yleensä dieselit ovat olleet huonommalla varustetasolla, eli on menty kustannussäästö edellä laskelmassa.
Suomessa verottaja rankaisee kauppataseen kannalta halvemman auton ostajaa 2290 euroa kovemmalla hankintaverolla, mutta plug-in-mallin maksaja kompensoi sitä maksamalla ko. summaa enemmän arvonlisäveroa 24 %.
Mutta joo, jos ei tarvitsisi ottaa huomioon pääomakustannuksia arvonalenemineen voisi tuollainen 160 kW (218 hv) plug-in olla kiva.
@tracktest kirjoitti:
Sano muuta tarinat ja todellisuus poikkeavat melkoisesti toisistaan.
Taisit juuri paljastaa sen, ette ymmärrä mitään hybrideistä, vaikka mieli tekee höpöttää tarinoista ja todellisuudesta. Pitääpä ottaa tässä joku päivä kuva ajotietokoneen pitkän ajan kulutuksesta, niin todellisuutesi rajat kasvavat.
@tracktest kirjoitti:
Samalla autolla 1,7l/100 km ja 6,6l/100 km onhan siinä ymmärtämistä. Kulutus on ajoprofiilista riippuvaista tätä ei ole vaikeata ymmärtää mutta poikkeamat on aika isot.
Mitä vaikeasti ymmärrettävää siinä, että samalla autolla voi ajaa kokonaan sähköllä, kokonaan bensalla tai jotain tuolta väliltä voi olla? Itse en saa kulumaan 6,6 litraa sataselle edes ilman ulkopuolista sähköä. Tuohon pitäisi ajaa pelkästään motaria.
NHB kaikessa siunatussa viisaudessasi. Aina oppii jotain uutta. Päätelmäsi 6,6 litran kulutukseen pitää ajaa pelkästään motaria, niinpä niin.
Kerrohan, että miten tuo onnistuu ilman motaria - kaikessa siunatussa viisaudessasi. Alla noin 300 kilometrin siirtyminen näin talvella. Todellinen keskinopeus on 84 ja kulutus välillä 5,3-5,4 l/100 km. Tuohon pitäisi saada poltettua siis neljäsosa lisää, jotta saisin poltettua tuon 6,6 l/100 km.
Huomaa myös se, etten käyttänyt ulkopuolista sähköä tuohon, vaan auto latasi lisää sähköä akkuun tuolla osuudella. Jos olisi käyttänyt sähköä, niin bensakulutus olisi ollut vähintään 10 prosenttia pienempi.
Tulkitsit vastaukseni väärin en kieltänyt etteikö tuo vaadi moottoritietä. Taloudellisuusajoa voi toteuttaa millä hyvänsä ajoneuvolla. Hybridi on aika mielenkiintoinen menopeli ja pihistely on jokseenkin luontevaa.
@NHB kirjoitti:
Palstan päivystäjät pysyvät poikkeuksellisesti hiljaa. Faktat vaimentavat suunsoiton ja kun tuo suunsoittelu on kyseisten hahmojen ainoa anti, niin tässä on lopputulos. Laitoin vielä yhden kuvan optimaalisemman olosuhteen kulutuksesta ja siirsin nuo edellisetkin kuvat samaan hakemistoon. Tänään saattaa tulla vielä yksi esimerkki lisää. Todellisiin kulutuslukemiin pitää lisätä 1-2 desiä.
Miten hitossa pääoma vaikuttaa auton polttoainekulutukseen onko se 6,6 vai 1,2 litraa satasella. Onhan dieseleitäkin eri hintaisia ja tuon mukaan joudut ostamaan aina halvimman. Säilyyhän tuosta korkeammasta hinnasta osa jälleenmyynti arvossa.
@Topi27 kirjoitti:
Miten hitossa pääoma vaikuttaa auton polttoainekulutukseen onko se 6,6 vai 1,2 litraa satasella. Onhan dieseleitäkin eri hintaisia ja tuon mukaan joudut ostamaan aina halvimman. Säilyyhän tuosta korkeammasta hinnasta osa jälleenmyynti arvossa.
Kuten varmaan itsekin hoksasit niin ei mitenkään. Pointti oli se että pihistely tulee kovin kalliiksi, eli ko. autoa ei kannata ostaa säästämisen vuoksi. Siksi se jää ainakin minulta ostamatta, eli ajaisin sillä 1.5 TSI:llä mieluummin 6.6 litran kulutuksella kuin eco-urheiluautolla 1.2 litran kulutuksella, mutta maksaisin korkokuluina autolainaa + korkeampaa euromääräistä arvonalenemaa.
Dieseleissä vuotuinen 380 euron dieselvero on monelle "liian kallis", joten bensalla menevät.
@tracktest kirjoitti:
Kuten sanoin taloudellisuusajoa voi toteuttaa millä hyvänsä menopelillä!
Tuo on hyvä vertailu! Priuksella ajetaan käytännössä koko matka kaasu tai jarru pohjassa ja BMW:llä keskimäärin samaa vauhtia perässä mutta mahdollisimman taloudellisesti. Mutta aikuisen oikeasti hybridi ei ole mitenkään otollisin kulkuväline taloudellisuusajokisaan muutenkaan - siinä ei ole niin paljoa säästöpotentiaalia kuin "tavallisissa" autoissa. Syy on siinä, että tuollainen Toyotan kaltainen hybridi menee polttomoottorin käytön kannalta taloudellisuusajoa ihan normaalin liikenteen mukana liikuttaessa. Se sammuttaa polttomoottorin kokonaan silloin, kun sitä ei tarvita. Tallettaa hidastettaessa energiaa akkuun siinä, missä taloudellisuusajossa voi aloittaa hidastamisen aiemmin (jopa tarpeen mukaan laittamalla vaihteen vapaalle ja sammuttamalla moottorin). Siinä polttomoottoria käytetään aina kulloisenkin tehontarpeen kannalta optimaalisella taloudellisella kierrosluvulla siinä missä manuaalivaihteisen auton kuljettaja voi paljon vaikuttaa itse käyttämällä sopivaa vaihdetta. Toisin sanoen hyvä taloudellisuusajokuljettaja ei pysty säästämään lähellekkään sellaisia litramääriä kuin perinteisellä autolla voi. Noin nopeassa ajossa kuin tuossa yllä ei Priuskaan pysty enää tekemään muuta kuin huudattamaan bensamoottoria täysillä kiihdytyksissä ja kuumentamaan jarruja hidastuksissa - energian talteenotto on minimaalista ja siitä syystä samoin sähköavustus kiihdytyksissä.
@tracktest kirjoitti:
Sano muuta tarinat ja todellisuus poikkeavat melkoisesti toisistaan.
Taisit juuri paljastaa sen, ette ymmärrä mitään hybrideistä, vaikka mieli tekee höpöttää tarinoista ja todellisuudesta. Pitääpä ottaa tässä joku päivä kuva ajotietokoneen pitkän ajan kulutuksesta, niin todellisuutesi rajat kasvavat.
@tracktest kirjoitti:
Samalla autolla 1,7l/100 km ja 6,6l/100 km onhan siinä ymmärtämistä. Kulutus on ajoprofiilista riippuvaista tätä ei ole vaikeata ymmärtää mutta poikkeamat on aika isot.
Mitä vaikeasti ymmärrettävää siinä, että samalla autolla voi ajaa kokonaan sähköllä, kokonaan bensalla tai jotain tuolta väliltä voi olla? Itse en saa kulumaan 6,6 litraa sataselle edes ilman ulkopuolista sähköä. Tuohon pitäisi ajaa pelkästään motaria.
NHB kaikessa siunatussa viisaudessasi. Aina oppii jotain uutta. Päätelmäsi 6,6 litran kulutukseen pitää ajaa pelkästään motaria, niinpä niin.
Kerrohan, että miten tuo onnistuu ilman motaria - kaikessa siunatussa viisaudessasi. Alla noin 300 kilometrin siirtyminen näin talvella. Todellinen keskinopeus on 84 ja kulutus välillä 5,3-5,4 l/100 km. Tuohon pitäisi saada poltettua siis neljäsosa lisää, jotta saisin poltettua tuon 6,6 l/100 km.
Huomaa myös se, etten käyttänyt ulkopuolista sähköä tuohon, vaan auto latasi lisää sähköä akkuun tuolla osuudella. Jos olisi käyttänyt sähköä, niin bensakulutus olisi ollut vähintään 10 prosenttia pienempi.
Tulkitsit vastaukseni väärin en kieltänyt etteikö tuo vaadi moottoritietä. Taloudellisuusajoa voi toteuttaa millä hyvänsä ajoneuvolla. Hybridi on aika mielenkiintoinen menopeli ja pihistely on jokseenkin luontevaa.
Hetkinen. Juurihan kahteen kertaan hyvin yksiselitteisesti totesit minun kirjoittavan valheita. Mitä sitten oikein tarkoitit näillä kommenteillasi:
Trollispede: Ihan satujuttuja nämä 1,7 litran kulutukset ja 100 kilometrin ranget.
trascktest: Sano muuta tarinat ja todellisuus poikkeavat melkoisesti toisistaan. Omistajien tarinat voi hyvin laittaa lainausmerkkeihin eihän toinen voi olla toista huonompi, mielummin hieman parempi. Noin iso poikkeavuus kertoo jostain katsoo sitä sitten miltä kantilta hyvänsä.
Mitä oikein tarkoitit, kun avoimesti liputit trollin puolta ja syytit minua todellisuudesta melkoisesti poikkeavien tarinoiden kirjoittamisesta? Kävikö tässä niin, että taas vain halusit soitella suutasi ja kiroitit puhdasta potaskaa olevia syytöksiä, jotka kiellät jälkeenpäin jollakin lapsellisella argumentilla kuten: se oli vain huumoria?
Tässä tuo lupaamani tämän päivän reissu, joka sisälti kolmen kaupungin läpiajon ja loput oli maantieajoa. Tässä käytin sähkö, joskaan en muistanut käyttää koko akun kapasiteettia. https://aijaa.com/JayhRa
Mitään erityistä pihistelyä noissa ei ole mukana. Tänään ajetussa siirtymässä oli sen verran kanssa-autoilijoita tiellä ja taajamaa mukana, että keskinopeus oli alhaisempi, mutta nuo edelliset on ajettu Suomen maanteille ihan kohtuullisen korkealla keskinopeudella.
@tracktest kirjoitti:
Kuten sanoin taloudellisuusajoa voi toteuttaa millä hyvänsä menopelillä!
Tuo on hyvä vertailu! Priuksella ajetaan käytännössä koko matka kaasu tai jarru pohjassa ja BMW:llä keskimäärin samaa vauhtia perässä mutta mahdollisimman taloudellisesti. Mutta aikuisen oikeasti hybridi ei ole mitenkään otollisin kulkuväline taloudellisuusajokisaan muutenkaan - siinä ei ole niin paljoa säästöpotentiaalia kuin "tavallisissa" autoissa. Syy on siinä, että tuollainen Toyotan kaltainen hybridi menee polttomoottorin käytön kannalta taloudellisuusajoa ihan normaalin liikenteen mukana liikuttaessa. Se sammuttaa polttomoottorin kokonaan silloin, kun sitä ei tarvita. Tallettaa hidastettaessa energiaa akkuun siinä, missä taloudellisuusajossa voi aloittaa hidastamisen aiemmin (jopa tarpeen mukaan laittamalla vaihteen vapaalle ja sammuttamalla moottorin). Siinä polttomoottoria käytetään aina kulloisenkin tehontarpeen kannalta optimaalisella taloudellisella kierrosluvulla siinä missä manuaalivaihteisen auton kuljettaja voi paljon vaikuttaa itse käyttämällä sopivaa vaihdetta. Toisin sanoen hyvä taloudellisuusajokuljettaja ei pysty säästämään lähellekkään sellaisia litramääriä kuin perinteisellä autolla voi. Noin nopeassa ajossa kuin tuossa yllä ei Priuskaan pysty enää tekemään muuta kuin huudattamaan bensamoottoria täysillä kiihdytyksissä ja kuumentamaan jarruja hidastuksissa - energian talteenotto on minimaalista ja siitä syystä samoin sähköavustus kiihdytyksissä.
Tuo nyt on aika väsynyt vertailu. Jokainen vähänkään tekniikkaa seuraava tietää, kuinka Toyotan hybriditekniikka tippuu pois taloudelliselta alueelta suurilla kuormilla. Turha ja tarpeeton ikivanha vertailu.
NHB vedät kaikki keskustelut läpi kuin tosikko löysää vähän, sinua on niin helppo vedättää ja provosoidut vähän liiankin helposti. Hybridillä voi ajaa taloudellisesti ilman mitään erityistä pihistelyä. Taloudellisesti voi ajaa millä hyvänsä, ajotapa ratkaisee.
Spritmonitorin mukaan Passat GTE kuluttaa 0,60 litran ja 8,17 litran välillä satasella, keskiarvo on 4,35 litraa satasella. Eli kulutus on varsin yksilöllistä. Voisi kuvitella että jopa elvisapina NHB tajuaisi tämän ja lopettaisi elvistelyn näillä haamukulutuksillaan.
@tracktest kirjoitti:
NHB vedät kaikki keskustelut läpi kuin tosikko löysää vähän, sinua on niin helppo vedättää ja provosoidut vähän liiankin helposti. Hybridillä voi ajaa taloudellisesti ilman mitään erityistä pihistelyä. Taloudellisesti voi ajaa millä hyvänsä, ajotapa ratkaisee.
Eli taas kirjoittelit vain sitä itseään ja yrityksenä oli provoilla. No kukin tavallaan. On muuten aika koomista, että sinä esität jotain vedättäjää, joka muka saa muut provosoitumaan. Sinähän olet ollut se erikoishahmo palstalla, joka provosoituu täysin tyhjästä heti, kun joku esittää jotain faktaa, missä BMW ei loista. Sen jälkeen on aina seurannut erittäin typerää räksytystä vailla mitään logiikkaa.
@▫️ kirjoitti:
Spritmonitorin mukaan Passat GTE kuluttaa 0,60 litran ja 8,17 litran välillä satasella, keskiarvo on 4,35 litraa satasella. Eli kulutus on varsin yksilöllistä. Voisi kuvitella että jopa elvisapina NHB tajuaisi tämän ja lopettaisi elvistelyn näillä haamukulutuksillaan.
Edellisessäsi kirjoitit, kuinka 1,7 litran kulutukset ovat ihan satujuttuja ja nyt olet olevinasi opettamassa minulle, kuinka hybridilla voi ajaa monenlaisilla kulutuksilla. Koeta tuosta sotkusta löytää sitten jotain järkeä...
Vaikea ymmärtää, kuinka auton kulustuslukema ajaa sinut kirjoittamaan jotain noin typerää, mutta onhan sinulta hölmömpääkin nähty. Minun toteutuneet kulutukset eivät ole haamutuloksia, kuten spritmonitorista kaivamistasi luvuista fiksumpi voisi jo päätellä.
@tracktest kirjoitti:
NHB olen jättänyt BMW:n tarkoituksella vähän vähemmälle huomiolle mutta sinä vedät sen aina keskiöön, se on sinun pahin ongelmasi.
Osaatko vielä kertoa, että milloin olen vetänyt BMW:n keskiöön? BMW:stä keskusteleminen ei muuten ole minun ongelma. Se on vain yksi merkki monien muiden joukossa ja mulle on yhdentekevää, keskustellaanko sen vahvuuksista vai heikkouksista.
"Edellisessäsi kirjoitit, kuinka 1,7 litran kulutukset ovat ihan satujuttuja ja nyt olet olevinasi opettamassa minulle, kuinka hybridilla voi ajaa monenlaisilla kulutuksilla. Koeta tuosta sotkusta löytää sitten jotain järkeä...
Vaikea ymmärtää, kuinka auton kulustuslukema ajaa sinut kirjoittamaan jotain noin typerää, mutta onhan sinulta hölmömpääkin nähty. Minun toteutuneet kulutukset eivät ole haamutuloksia, kuten spritmonitorista kaivamistasi luvuista fiksumpi voisi jo päätellä."
Olen samaa mieltä siitä että kulutus 1,7 litraa satasella voi toteutua. Mutta kun keskiarvo Spritmonitorissa oli tuo 4,35 litraa satasella, niin kai tästä voi päätellä että 4,35 litraa toteutuu useammin kuin tuo 1,7 litraa satasella. Spritmonitorissa taisi olla 137 kpl kulutuslukemamerkintää.
Sellaisiakin havaintoja on lataushybrideistä tehty että ihmiset eivät välttämättä jaksa aina ladata autojaan, auto on saatettu ostaa verotuksellisista syistä etenkin Suomessa.
Tuossa vielä tuo Spritmonitor.de, hajonta on melko suurta ja 3.9 l/100 km kulutuksia on eniten.
@▫️ kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä että kulutus 1,7 litraa satasella voi toteutua. Mutta kun keskiarvo Spritmonitorissa oli tuo 4,35 litraa satasella, niin kai tästä voi päätellä että 4,35 litraa toteutuu useammin kuin tuo 1,7 litraa satasella. Spritmonitorissa taisi olla 137 kpl kulutuslukemamerkintää.
Eihän tuo Spritmonitorissa oli tuo 4,35 litraa satasella tarkoita, että kyseisen auton kulutus on pakostakin keskimäärin tuo 4,35 litraa vaan on noiden kaikkien siellä olevien autojen keskiarvo kyseisellä mallilla.
Olihan siellä joku sitkeä onnistunut euroopan saastuttavimmalla Volvolla ajamaan 17000 km pelkällä akulla ja polttoainekulutus oli 0 litraa.
Tilastoihin luotettaessa Suomessa 90% ajetut päivämatkat ovat 30-50 km välillä niin teoriassa nuo ajot voi lataushybridillä ajaa 0 litroilla ahkerasti akkua ladaten, joten ruotsalais professori voi vetää viikseen Bottaksen sanoin.
Ilmoitin jo että "satujuttuja" oli väärä formulointi kun tarkoituksena ei ollut kiistää tosiasioita, vaan ainoastaan alleviivata että sitä että tuo 1,7 litraa voi olla monelle vaikea saavuttaa.
Esimerkiksi oma ajo seuraavasti per viikko:
2 x 70 km yhteen putkeen ilman että voi ladata kääntöpaikassa
2 x 110 km niin että kumpikin matka menee kotilatauksella.
Jos range on 45 km, niin bensalla ajoa tulee 225 km per viikko.
Tuohon 1,7 litran kulutukseen olisi hyvä lisätä montako kWh sähkömittari on raksuttanut tuon lisäksi, ellei ajo ole ollut pelkkää alamäkeä.
Saunan kiuas on 6 tai 8 kW tunnissa, rippuen saunan koosta. Eli onko tuohon kulutukseen lisätty 1,5 tuntia "saunankiukaan korvennusta täydellä teholla" jos akkuun ladattu määrä oli esim. 9 kWh?
@Karrette kirjoitti:
Tuohon 1,7 litran kulutukseen olisi hyvä lisätä montako kWh sähkömittari on raksuttanut tuon lisäksi, ellei ajo ole ollut pelkkää alamäkeä.
1,75 l/100 km tarkoittaa ajossani noin kolmasosaa matkasta bensalla. Pelkällä sähköllä ajettaessa kulutus on taas vuodenajasta riippuen 15-20 kWh/100 km. Tässä on näin talvikauden keskiarvoa: https://aijaa.com/VVtXM8
Se on ongelma, että kulutustestit eivät ole merkitykseltään vertailukelpoisia polttisten vastaaviin ja siksi sellainen, joka ei ole kunnolla perehtynyt plugariin saattaa luulla, että plugarille ilmoitettu kulutus on vastaava kuin polttikselle eli että sillä kulutusarvolla voi ajaa, kunhan ajaa taloudellisesti.
Joku ihmettelee, että miksi vero on niin pieni, vaikka auto kuluttaakin esim. 7L/100. Se on poliittisen ohjauksen perusteella tehty sääntö.
Joku toinen ihmettelee, kun ei keskikulutus asetukaan siihen luvattuun esim. alle 3L/100.
Kyllähän asia kirkastuu, kun tutustuu plugariin.
On vain vähän harhaanjohtavaa antaa plugarin hankintaa harkitsevalle käsitys, että tavanomaisella auton käytöllä pääsisi lähes pelkkää sähköajoa sisältäviin kulutuslukemiin, jos auton sähkösäde on jossain 50km tuntumassa. Ainakin pitäisi niin kertoessaan tähdentää, että oma ajoprofiili on sellainen, että pystyy pitämään akun ladattuna lähes aina. Väärinkäsitysten välttämiseksi.
Minulla on sellainen käsitys, että nettiauton varustelistaukseen ei voi täysimääräisesti luottaa. Pitäisi tarkistaa MB:n omilta sivuilta, mutta asia ei nyt minua siinä määrin kiinnosta, että alkaisin selvittää. Kiinnostava automalli siinä suhteessä, että sähkösäde on pitkä ja auto sisältää nopean latauksen. Varmaan samaa nähdään muissakin plugareissa jatkossa. Isoihin autoihin on tietysti helpompi sijoittaa isot akut. Luulisi, että laturi ei paljon tilaa tarvitse.
Tuon sähkösäteen ja nopean latauksen kyllä ottaisin mielelläni omaankin autoon, mutta muuten ei herätä erityistä kiinnostusta. Minulla ei ole koskaan ollut varsinaista saksalaista autoa, ainoastaan Saksassa valmistettuja Fordeja. Ei minulla kyllä sinänsä mitään saksalaisia autoja vastaankaan ole, ei vain ole osunut kohdalle.
takuulla 257:lle
tässä Audin yksi versioista tekoälyn vaikutukseta lataushybridiin.
Jos MMI-navigointijärjestelmän reittiopastus on aktiivinen, ennakoiva ajojärjestelmä ohjaa voimansiirtoa siten, että reitin loppuosan kaupunkialue voidaan ajaa yksinomaan sähköisesti ja Audi A7 Sportbackin akku on perille tullessa lähes tyhjä.
Kun A7 Sportback TFSI e lähestyy kaupunkialuetta, ajonhallinta lataa akkua niin, että loppumatka kaupunkialueella voidaan ajaa sähköllä. Kuljettaja voi siis kaupunkialueelle saapuessaan hyödyntää kaiken sähköenergian ja ajaa paikallisesti päästöttömästi.
Ajotilan hallinnan ohjauksessa hyödynnetään suurta määrää dataa. Ennakoiva ajojärjestelmä hyödyntää kahden tyyppistä dataa lähialueilta ja reittitiedoista luodakseen laajemman sekä tarkennetun reittisuunnitelman. Laaja tilannekuva luodaan, kun käytössä on online-liikennetietojen lisäksi matkatieto määränpäähän sekä valitun reitin tieprofiili.
Tarkennettu suunnitelma hyödyntää navigaattorin lähiympäristöstä saatavia tietoja, kuten tietoa nopeusrajoituksista, tietyypeistä, ylä- ja alamäkien jyrkkyyksistä sekä auton antureiden viimeisimmistä tiedoista.
Ajotilasuunnitelma perustuu ensisijaisesti reittitietoihin ja se huomioi liikennevirran, maaston muodot ja tietyypit.
Audin suurissa ja keskikokoisissa automalleissa käytettävä ennakoiva taloudellisuusavustin (PEA) vastaa tarkemmasta suunnittelusta ja sovittaa rekuperaatiorullauksen senhetkiseen ajotilanteeseen.
Se hyödyntää navigointijärjestelmän ennustettavissa olevia reittitietoja ja tarkkailee etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon kameran ja tutkan avulla.
Tilanteesta riippuen järjestelmä valitsee vapaalla rullauksen moottorin pysäytettynä tai rekuperaatiotoiminnon. Kun mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) on aktiivinen, ennakoiva taloudellisuusavustin tukee ajamista jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti taloudellisuuden ja mukavuuden parantamiseksi.
Taloudellisessa ajamisessa kuljettajaa auttavat kaasupolkimen haptinen palaute sekä signaalit kuljettajan infotainment-järjestelmän näytössä sekä tuulilasinäytöllä (lisävaruste).
Kaasupolkimessa on sekä pelkällä sähköllä liikkumisen loppumisesta kertova haptinen painepiste että haptinen palaute, joka ohjaa kuljettajaa ottamaan jalan pois kaasupolkimelta.
https://autotoday.fi/audi-a7-sportback-mallistoon-ladattavat-hybridit/
https://autotoday.fi/audin-a6-sedan-malliston-ladattavat-hybridit-hinnoiteltu/
TM Talvitesti näyttää aika hyvin, mitä eri autot voivat kuluttaa.
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/digilehti/04-2013/talviauto-2013-kylmakulutus
Tuosta voi katsoa, että lataushybridinkin kulutus voi vaihdella aika suurissa rajoissa käyttötavan ja ulkolämpötilan mukaan.
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/digilehti/04-2013-nakoislehti/vertailu-talviauto-2013-audi-a3-cc-14-tfsi-90-kw-bmw-320i-a
Vuosikymmen vaihtui ja määräaikainen ignoresi umpeutui. Pahasti näyttää siltä, että seuraava tulee pian. Syytät valehtelusta, vaikka et tiedä yhtään mitään aiheesta. 100 kilometrin range löytyt Mersun GLE:stä. Bemarin X5 pääsee aika lähelle.
Tässäpä näin talvikauden kulutusesimerkki:
https://drive.google.com/file/d/1AEzw1ll8pIVDkAozdH28cBpWQLByxmbU/view?usp=drivesdk
Näitä sun suunsoittoja ja typeryyksiä ei viitsi kovin paljon vatvoa. 20-luvun ignore on lähellä.
Kerrohan, että miten tuo onnistuu ilman motaria - kaikessa siunatussa viisaudessasi. Alla noin 300 kilometrin siirtyminen näin talvella. Todellinen keskinopeus on 84 ja kulutus välillä 5,3-5,4 l/100 km. Tuohon pitäisi saada poltettua siis neljäsosa lisää, jotta saisin poltettua tuon 6,6 l/100 km.
https://drive.google.com/file/d/1AFi3fuVNHoIwz6oJ2i0iSjYUOzbQuAq2/view?usp=drivesdk
Huomaa myös se, etten käyttänyt ulkopuolista sähköä tuohon, vaan auto latasi lisää sähköä akkuun tuolla osuudella. Jos olisi käyttänyt sähköä, niin bensakulutus olisi ollut vähintään 10 prosenttia pienempi.
Palstan päivystäjät pysyvät poikkeuksellisesti hiljaa. Faktat vaimentavat suunsoiton ja kun tuo suunsoittelu on kyseisten hahmojen ainoa anti, niin tässä on lopputulos. Laitoin vielä yhden kuvan optimaalisemman olosuhteen kulutuksesta ja siirsin nuo edellisetkin kuvat samaan hakemistoon. Tänään saattaa tulla vielä yksi esimerkki lisää. Todellisiin kulutuslukemiin pitää lisätä 1-2 desiä.
http://aijaa.com/a/NaUhli
Koska kaipasit keskustelua niin osallistun tähän.
Passatin alkaen hinta (ilman Suomi-auto veroa) on 27610 euroa 1.5 TSI-koneella, ja plug-in maksaa 47300 euroa.
Tuossa vertailussa ei litroilla ole juurikaan merkitystä jos lasketaan diesel-tyyppisesti kannattavuutta 19 600 euron hintaeron kuoletukselle (EU:n, eli suurten markkinoiden tasolla, ei niinkään autovero-Suomen). Yleensä dieselit ovat olleet huonommalla varustetasolla, eli on menty kustannussäästö edellä laskelmassa.
Suomessa verottaja rankaisee kauppataseen kannalta halvemman auton ostajaa 2290 euroa kovemmalla hankintaverolla, mutta plug-in-mallin maksaja kompensoi sitä maksamalla ko. summaa enemmän arvonlisäveroa 24 %.
Mutta joo, jos ei tarvitsisi ottaa huomioon pääomakustannuksia arvonalenemineen voisi tuollainen 160 kW (218 hv) plug-in olla kiva.
Tulkitsit vastaukseni väärin en kieltänyt etteikö tuo vaadi moottoritietä. Taloudellisuusajoa voi toteuttaa millä hyvänsä ajoneuvolla. Hybridi on aika mielenkiintoinen menopeli ja pihistely on jokseenkin luontevaa.
Itsestäänselvyydet mitä esität ei nyt oikein kanna riitelyyn asti. Jäitä hattuun NHB!
Miten hitossa pääoma vaikuttaa auton polttoainekulutukseen onko se 6,6 vai 1,2 litraa satasella. Onhan dieseleitäkin eri hintaisia ja tuon mukaan joudut ostamaan aina halvimman. Säilyyhän tuosta korkeammasta hinnasta osa jälleenmyynti arvossa.
Kuten varmaan itsekin hoksasit niin ei mitenkään. Pointti oli se että pihistely tulee kovin kalliiksi, eli ko. autoa ei kannata ostaa säästämisen vuoksi. Siksi se jää ainakin minulta ostamatta, eli ajaisin sillä 1.5 TSI:llä mieluummin 6.6 litran kulutuksella kuin eco-urheiluautolla 1.2 litran kulutuksella, mutta maksaisin korkokuluina autolainaa + korkeampaa euromääräistä arvonalenemaa.
Dieseleissä vuotuinen 380 euron dieselvero on monelle "liian kallis", joten bensalla menevät.
Kuten sanoin taloudellisuusajoa voi toteuttaa millä hyvänsä menopelillä!
Tuo on hyvä vertailu! Priuksella ajetaan käytännössä koko matka kaasu tai jarru pohjassa ja BMW:llä keskimäärin samaa vauhtia perässä mutta mahdollisimman taloudellisesti. Mutta aikuisen oikeasti hybridi ei ole mitenkään otollisin kulkuväline taloudellisuusajokisaan muutenkaan - siinä ei ole niin paljoa säästöpotentiaalia kuin "tavallisissa" autoissa. Syy on siinä, että tuollainen Toyotan kaltainen hybridi menee polttomoottorin käytön kannalta taloudellisuusajoa ihan normaalin liikenteen mukana liikuttaessa. Se sammuttaa polttomoottorin kokonaan silloin, kun sitä ei tarvita. Tallettaa hidastettaessa energiaa akkuun siinä, missä taloudellisuusajossa voi aloittaa hidastamisen aiemmin (jopa tarpeen mukaan laittamalla vaihteen vapaalle ja sammuttamalla moottorin). Siinä polttomoottoria käytetään aina kulloisenkin tehontarpeen kannalta optimaalisella taloudellisella kierrosluvulla siinä missä manuaalivaihteisen auton kuljettaja voi paljon vaikuttaa itse käyttämällä sopivaa vaihdetta. Toisin sanoen hyvä taloudellisuusajokuljettaja ei pysty säästämään lähellekkään sellaisia litramääriä kuin perinteisellä autolla voi. Noin nopeassa ajossa kuin tuossa yllä ei Priuskaan pysty enää tekemään muuta kuin huudattamaan bensamoottoria täysillä kiihdytyksissä ja kuumentamaan jarruja hidastuksissa - energian talteenotto on minimaalista ja siitä syystä samoin sähköavustus kiihdytyksissä.
Hetkinen. Juurihan kahteen kertaan hyvin yksiselitteisesti totesit minun kirjoittavan valheita. Mitä sitten oikein tarkoitit näillä kommenteillasi:
Trollispede: Ihan satujuttuja nämä 1,7 litran kulutukset ja 100 kilometrin ranget.
trascktest: Sano muuta tarinat ja todellisuus poikkeavat melkoisesti toisistaan. Omistajien tarinat voi hyvin laittaa lainausmerkkeihin eihän toinen voi olla toista huonompi, mielummin hieman parempi. Noin iso poikkeavuus kertoo jostain katsoo sitä sitten miltä kantilta hyvänsä.
Mitä oikein tarkoitit, kun avoimesti liputit trollin puolta ja syytit minua todellisuudesta melkoisesti poikkeavien tarinoiden kirjoittamisesta? Kävikö tässä niin, että taas vain halusit soitella suutasi ja kiroitit puhdasta potaskaa olevia syytöksiä, jotka kiellät jälkeenpäin jollakin lapsellisella argumentilla kuten: se oli vain huumoria?
Tässä tuo lupaamani tämän päivän reissu, joka sisälti kolmen kaupungin läpiajon ja loput oli maantieajoa. Tässä käytin sähkö, joskaan en muistanut käyttää koko akun kapasiteettia.
https://aijaa.com/JayhRa
Mitään erityistä pihistelyä noissa ei ole mukana. Tänään ajetussa siirtymässä oli sen verran kanssa-autoilijoita tiellä ja taajamaa mukana, että keskinopeus oli alhaisempi, mutta nuo edelliset on ajettu Suomen maanteille ihan kohtuullisen korkealla keskinopeudella.
Tuo nyt on aika väsynyt vertailu. Jokainen vähänkään tekniikkaa seuraava tietää, kuinka Toyotan hybriditekniikka tippuu pois taloudelliselta alueelta suurilla kuormilla. Turha ja tarpeeton ikivanha vertailu.
NHB vedät kaikki keskustelut läpi kuin tosikko löysää vähän, sinua on niin helppo vedättää ja provosoidut vähän liiankin helposti. Hybridillä voi ajaa taloudellisesti ilman mitään erityistä pihistelyä. Taloudellisesti voi ajaa millä hyvänsä, ajotapa ratkaisee.
Spritmonitorin mukaan Passat GTE kuluttaa 0,60 litran ja 8,17 litran välillä satasella, keskiarvo on 4,35 litraa satasella. Eli kulutus on varsin yksilöllistä. Voisi kuvitella että jopa elvisapina NHB tajuaisi tämän ja lopettaisi elvistelyn näillä haamukulutuksillaan.
Eli taas kirjoittelit vain sitä itseään ja yrityksenä oli provoilla. No kukin tavallaan. On muuten aika koomista, että sinä esität jotain vedättäjää, joka muka saa muut provosoitumaan. Sinähän olet ollut se erikoishahmo palstalla, joka provosoituu täysin tyhjästä heti, kun joku esittää jotain faktaa, missä BMW ei loista. Sen jälkeen on aina seurannut erittäin typerää räksytystä vailla mitään logiikkaa.
Edellisessäsi kirjoitit, kuinka 1,7 litran kulutukset ovat ihan satujuttuja ja nyt olet olevinasi opettamassa minulle, kuinka hybridilla voi ajaa monenlaisilla kulutuksilla. Koeta tuosta sotkusta löytää sitten jotain järkeä...
Vaikea ymmärtää, kuinka auton kulustuslukema ajaa sinut kirjoittamaan jotain noin typerää, mutta onhan sinulta hölmömpääkin nähty. Minun toteutuneet kulutukset eivät ole haamutuloksia, kuten spritmonitorista kaivamistasi luvuista fiksumpi voisi jo päätellä.
NHB olen jättänyt BMW:n tarkoituksella vähän vähemmälle huomiolle mutta sinä vedät sen aina keskiöön, se on sinun pahin ongelmasi.
Osaatko vielä kertoa, että milloin olen vetänyt BMW:n keskiöön? BMW:stä keskusteleminen ei muuten ole minun ongelma. Se on vain yksi merkki monien muiden joukossa ja mulle on yhdentekevää, keskustellaanko sen vahvuuksista vai heikkouksista.
"Edellisessäsi kirjoitit, kuinka 1,7 litran kulutukset ovat ihan satujuttuja ja nyt olet olevinasi opettamassa minulle, kuinka hybridilla voi ajaa monenlaisilla kulutuksilla. Koeta tuosta sotkusta löytää sitten jotain järkeä...
Vaikea ymmärtää, kuinka auton kulustuslukema ajaa sinut kirjoittamaan jotain noin typerää, mutta onhan sinulta hölmömpääkin nähty. Minun toteutuneet kulutukset eivät ole haamutuloksia, kuten spritmonitorista kaivamistasi luvuista fiksumpi voisi jo päätellä."
Olen samaa mieltä siitä että kulutus 1,7 litraa satasella voi toteutua. Mutta kun keskiarvo Spritmonitorissa oli tuo 4,35 litraa satasella, niin kai tästä voi päätellä että 4,35 litraa toteutuu useammin kuin tuo 1,7 litraa satasella. Spritmonitorissa taisi olla 137 kpl kulutuslukemamerkintää.
Sellaisiakin havaintoja on lataushybrideistä tehty että ihmiset eivät välttämättä jaksa aina ladata autojaan, auto on saatettu ostaa verotuksellisista syistä etenkin Suomessa.
Tuossa vielä tuo Spritmonitor.de, hajonta on melko suurta ja 3.9 l/100 km kulutuksia on eniten.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=6&powerunit=2
Ja silti uliset, kuinka tuo on satujuttuja.
Eihän tuo Spritmonitorissa oli tuo 4,35 litraa satasella tarkoita, että kyseisen auton kulutus on pakostakin keskimäärin tuo 4,35 litraa vaan on noiden kaikkien siellä olevien autojen keskiarvo kyseisellä mallilla.
Olihan siellä joku sitkeä onnistunut euroopan saastuttavimmalla Volvolla ajamaan 17000 km pelkällä akulla ja polttoainekulutus oli 0 litraa.
Tilastoihin luotettaessa Suomessa 90% ajetut päivämatkat ovat 30-50 km välillä niin teoriassa nuo ajot voi lataushybridillä ajaa 0 litroilla ahkerasti akkua ladaten, joten ruotsalais professori voi vetää viikseen Bottaksen sanoin.
Ilmoitin jo että "satujuttuja" oli väärä formulointi kun tarkoituksena ei ollut kiistää tosiasioita, vaan ainoastaan alleviivata että sitä että tuo 1,7 litraa voi olla monelle vaikea saavuttaa.
Esimerkiksi oma ajo seuraavasti per viikko:
2 x 70 km yhteen putkeen ilman että voi ladata kääntöpaikassa
2 x 110 km niin että kumpikin matka menee kotilatauksella.
Jos range on 45 km, niin bensalla ajoa tulee 225 km per viikko.
Jatkossa ei sitten viitata Autozeitungin kulutustesteihin. 2.5.2018 Kia - Passat.
Verbrauch
6,2 l S & 6,3 kWh/100 km
6,8 l S & 6,3 kWh/100 km
CO2-Ausstoß
182/33 g/km
196/38 g/km
Tuohon 1,7 litran kulutukseen olisi hyvä lisätä montako kWh sähkömittari on raksuttanut tuon lisäksi, ellei ajo ole ollut pelkkää alamäkeä.
Saunan kiuas on 6 tai 8 kW tunnissa, rippuen saunan koosta. Eli onko tuohon kulutukseen lisätty 1,5 tuntia "saunankiukaan korvennusta täydellä teholla" jos akkuun ladattu määrä oli esim. 9 kWh?
1,75 l/100 km tarkoittaa ajossani noin kolmasosaa matkasta bensalla. Pelkällä sähköllä ajettaessa kulutus on taas vuodenajasta riippuen 15-20 kWh/100 km. Tässä on näin talvikauden keskiarvoa:
https://aijaa.com/VVtXM8
Volvon plugareilla ajetaan 42 prosenttia ajoista sähköllä eli latausta tapahtuu paljon.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/usein-vaitetaan-etta-plug-in-hybrideja-ei-ladata-suomen-volvolla-on-nyt-tutkittua-tietoa-sahkolla-ajamisen-todellisesta-maarasta/02712ecf-c458-40a6-9e77-ac4752f90927