Hybridit

1602 kommenttia
1246754
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Miksi ihmeessä ladattavalla hybridillä ajavan pitäisi seistä lataustolpalla tuntikausia?

    Esimerkiksi
    VOLVO XC40 T5 latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.
    Toimintamatka 46 km

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Miksi ihmeessä ladattavalla hybridillä ajavan pitäisi seistä lataustolpalla tuntikausia?

    Esimerkiksi
    VOLVO XC40 T5 latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.
    Toimintamatka 46 km

    Olet nähtävästi ymmärtänyt ladattavan hybridin idean täysin väärin. Homma perustuu siis siihen, että autoa ladataan aina, kun se on järkevää*, eli tyypillisesti yön, työpäivän, pidemmän kauppareissun tms aikana. Tämä riittää hyvin suurelle osalle ihmisistä hyvin suureen osaan ajoja. Jos toiveena on päästä 100% ajoista sähköllä, niin silloin täyssähköauto on parempi valinta.

    *järkevyys on toki jokaisen itse määriteltävissä. Jos on vaikkapa eläkeläinen, eikä aikataulut paina päälle, niin kai sitä auton lataantumista voi ihan aktiivisesti odotellakin, vaikkapa Sävelradiota kuunnellen.

      
  • muokattu 10.02.2020 08:40

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Olet nähtävästi ymmärtänyt ladattavan hybridin idean täysin väärin.

    Mitä arvelet, kuinka monella kaupunkiasukkaalla on kotilatausmahdollisuus autolle?
    Toyota Prius Plug-in Active 40 230,67 €
    Toyota Prius AWD-i Active 36 171,87 €
    Miksi maksaisi 4000 € edusta mitä ei ole mahdollista kuolettaa kilometrikuluista.

      
  • Sähkötön periferia on tosiaan sähköautoilijoille ikävä paikka.

      
  • @HybridRules:

    Minun mielestäni Toyotan ja muutaman muun valmistajan hybriditekniikka on vanhanaikaista

    Mitä sitten, jos se on ollut 20 vuotta hyväksi todettua tekniikka edistää autojen sähköistymistä. Se on edelleen vasta ensimmäinen steppi tänä vuonnakin monelle perässä tulevalle autolle, joka haluaa sähköistyskisaan mukaan! Tai yksi vaihtoehtoinen, plugarin ja täyssähkömallien rinnalla. Turha sinun on olla siitä mustasukkainen! Onko plugari sinusta sitten kehityksen huippu, vai? Miten naiivi pitää olla, ettei tunnista ja tunnusta kehityskaaria tässä autojen sähköistymisessä ja muiden merkkien mukaan tulemisessa?

    kun taas ulkoisella latausmahdollisuudella varustettu hybriditekniikka on uudenaikaista nykyaikaista

    Ja kuinkas moni merkki tarjoaa sellaista vieläkään? Ja rinnalla edes tuota sinun mielestäsi "vanhanaikaista". Jotkut ovat tuoneet ihan viime aikoina vasta ns. kevythybridinkin, sekö sitten on kova juttu? Ethän sinä sellaisia noteeraa oikeasta näkövinkkelistä.

    Mutta Toyotahan on nyt seuraamassa kehitystä

    Miksei olisi? Minusta se on itsestään selvää. Aivan samoin kuin minkä merkin osalta tahansa. Jossakin vaiheessa sieltä tulee varmaan täyssähköautokin.

    Monella muulla merkillä kehitysaskeleet menevät samaa polkua, 20 vuoden sijaan vaikkapa 1-2 vuoden vanhalla julkistuksella - perässä roikkuvina. Jos olet lukenut lehtiä, niin vasta tänä vuonna tulee laajalla rintamalla kisaajia mukaan erilaisin malliensa sähköistyksien kanssa. Mikset ihmettele sitä? Mikseivät olleet rintamassa jo 20 vuotta sitten?

    Ostajien potentiaali laajenee samalla kun hinnat eivät ole taivaissa välttämättä. Tosin ei sen kummemmin Prius- kuin keväällä tuleva RAV4-plugarit ole kovinkaan monen ostajan ulottuvissa hinnaltaan. Kuten hyvin harva plugari muutenkaan isossa kuvassa. Kertooko se mistään sinulle HybridRules?

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Olet nähtävästi ymmärtänyt ladattavan hybridin idean täysin väärin.

    Mitä arvelet, kuinka monella kaupunkiasukkaalla on kotilatausmahdollisuus autolle?

    Jahas, maalitolppien siirtelyä.

    Paha on sanoa. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa asuminen jakautuu (2018) suunnilleen siten, että reilu 2,6 miljoonaa ihmistä asuu pientaloissa, 0,71M rivareissa ja vajaa 2M kerrostaloissa. Ainakin noilla noin 3,5 miljoonalla ihmisellä on lähtökohtaisesti mahdollisuus järjestää kotilataus. Kaupungeissakaan ei paljon ytimestä tarvitse poistua, niin kerrostaloalueilla alkaa olla omia sähköistettyjä parkkialueita.

    Tähän päälle ihmiset, jotka voivat ladata työpaikoillaan, tai jossain muussa paikassa, jossa viettävät paljon aikaa. Vaikkapa loma-asunnot.

    Toyota Prius Plug-in Active 40 230,67 €
    Toyota Prius AWD-i Active 36 171,87 €
    Miksi maksaisi 4000 € edusta mitä ei ole mahdollista kuolettaa kilometrikuluista.

    Se riippuu ihan jokaisen omasta tilanteesta, onko järkeä vai ei. Ei pakettiautokaan kaikille sovi, mutta osalle oikein näppärä kapistus.

      
  • muokattu 10.02.2020 19:11

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Kaupungeissakaan ei paljon ytimestä tarvitse poistua, niin kerrostaloalueilla alkaa olla omia sähköistettyjä parkkialueita.

    Älä nyt naurata, tiedätkö mitä pelkästään aluepysäköintilupa kadunvarressa maksaa.

    Se riippuu ihan jokaisen omasta tilanteesta, onko järkeä vai ei. Ei pakettiautokaan kaikille sovi, mutta osalle oikein näppärä kapistus.

    Ladattava sopii hyvin harvalle, itselataava sopii kaikille.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Kaupungeissakaan ei paljon ytimestä tarvitse poistua, niin kerrostaloalueilla alkaa olla omia sähköistettyjä parkkialueita.

    Älä nyt naurata, tiedätkö mitä pelkästään aluepysäköintilupa kadunvarressa maksaa.

    Miten aluepysäköintiluvan hinta liittyy mihinkään? Väitätkö siis, ettei keskustojen ulkopuolisilla kerrostaloalueilla ole omia pysäköintialueita lämmitystolppineen?

    Se riippuu ihan jokaisen omasta tilanteesta, onko järkeä vai ei. Ei pakettiautokaan kaikille sovi, mutta osalle oikein näppärä kapistus.

    Ladattava sopii hyvin harvalle, itselataava sopii kaikille.

    Älä nyt jaksa. Kuten yllä esitin, melkein 3,5 miljoonaa suomalaista asuu pien- tai rivitaloissa. Tähän päälle sellaisissa kerrostaloissa asuvat, joilla on tolppapaikka. Ja vielä tähän päälle ne, joilla on mahdollisuus ladata töissä / vast.

      1
  • Niin oikeastaan tarkoitin asukaspysäköintilupaa, hallipaikka ilman latausta 3960 €/ 12 kk + ALV
    Hallipaikat ja latauspiste (kadunvarren latauspisteillä on rajoitettu aika) on useimmiten kilometrienpäässä kodista, ei oikein nappaa ladattava.
    Itselataavan polttoainekustannukset (18000km) 1 119 - 1 332 EUR/vuosi + asukaspysäköintilupaa 336 €/ 12 kk

    Juu kyllä lähiöissä asutaan kerrostaloissa, missä on aikarajoitteinen 1-2 h lämpötolppa, missä usein kielletään sisälämmitinkin, ja landella asuu miljoonia, mutta kun katsoo autokalustoa, niin ei taida ihan äkkiä olla usean kymppitonnin hintainen ladattava ostoslistalla.
    Itselataavaa ei tarvitse sitoa yöksi matkojenpäässä olevaan laturiin, vain tippa pensaa noin 800 km välein.

      
  • muokattu 10.02.2020 21:30

    Eikai tästä nyt kauheasti kiistellä tarvitse, jokainen hommaa sellaisen auton minkä tarpeet (sekä budjetti ja mielihalut) määräävät.

    Harva hankkii sähköttömälle mökillekään verkkovirralla toimivaa jääkaappia ja sitten kiroaa sen kelvottomaksi kapineeksi vaikka monet ovat kehuneet. Ladattavien autojen osalta on aika sama tilanne. Ei sähköttömyys tee "itselataavasta" autosta ladattavaa autoa parempaa, ainoastaan sopivamman.

    Edit: Samaan hengenvetoon voi kuitenkin todeta että Toyotan strategia keskittyä itselataaviin pistokeladattavien sijaan on ainakin tähän saakka ollut oikea. Ainakin jos katsotaan keskimääräisiä päästöjä, ja oletetaan (tiedetään) että akkujen saatavuus on edelleen ongelma.

      2
  • Niin kun katsoo myyntilistoja, niin itselataava keikkuu kolmen kärjessä, missä luuraa ladattavat.

      
  • Quun linkki autovertailuun hämmentää minua entisestään. C-HR autolle ilmoitetaan kaupunki- ja maantiekulutukseksi 0 ja yhdistetyksi kaksi eri lukua, suurempi oli n. 5L/100km. Kummallisinta, että bensatankin koko on 0 litraa?

    Kun itse olen ajanut H-CR:ää, niin mittaristossa on kulutuslukema ollut n. 7litraa ja minulla olleissa (ainakin kaksi kertaa on ollut H-CR vuokra-autona) oli kyljessä sellainen pienehkö luukku, jonka takana oli samantapainen pyöreä aukko kuin yleensä tankattavissa autoissa ja kyllä minä sinne bensaa rännitin. Enkä huomannut, että olisi auton alle bensalätäkköä ilmaantunut.

    Jos uskomme, että H-CR kulkee puolet matkasta sähköllä, niin auton kulutus olisi siis 10litraa per 100km, jos autossa olisi pelkästään bensakone. Se on todella paljon niin pienelle autolle.

    Ilmeisesti Toyotassa ladataan ajoakkua myös polttomoottorilla eikä pelkästään regeneroinilla. Silloin sähköajo on tuotettu bensalla, joten voiko edes sanoa, että ajetaan osa matkasta sähköllä. Bensan sisältämällä energiallahan silloin on menty. On tietysti ajettu sähkömoottorilla, mutta bensan voimalla.

    Minä en tunne autoja laajasti. Osaako joku sanoa, onko C-HR-kokoiselle autolle tuo ilmoitettu 5 litraakaan mitenkään dramaattisen pieni kulutus? Kyllä kai se on kuitenkin pienempi kuin saman kokoisella autolla pelkällä bensakoneella, muutenhan koko hybridissä ei olisi tolkkua. Mutta onko se esim. 30-50% pienempi?

    Voihan Toyotan keskimääräiset päästöt olla pienet senkin takia, että se valmistaa paljon pieniä autoja.

      
  • muokattu 10.02.2020 22:38

    @HybridRules kirjoitti:

    Voihan Toyotan keskimääräiset päästöt olla pienet senkin takia, että se valmistaa paljon pieniä autoja

    Tietenkin Yaris on pieni verrattuna XC90:een Volvoon ja Yariksia tehdään paljon, totta. Mutta sulla on nyt pointissasi kuitenkin tarkennettavaa, sillä minä haluan sinulta määritykset pienille, keskisuurille ja suurille autoille ennenkuin sinun kommenttiaisi voi tulkita muuna kuin naiviina yleistyksenä. Ja ovatko kaikki kanssasi edes samaa mieltä. Ja onko pieni auto pieni, jos se on sopiva?

    740GLE varmaan sanoisi, että mene spritmonitoriin katsomaan itselataavien kulutuksia, joten siitä vaan. Mutta jos iso plugari lupaa 1,3 litraa keskikulutukseksi, niin aika poskellaan sekin on tosielämässä. Tsekkaa samalla kun menet sinne spritmonitoriin, moniko plugari on lunastanut mainoslupauksensa.

    Jos uskomme, että H-CR kulkee puolet matkasta sähköllä, niin auton kulutus olisi siis 10litraa per 100km, jos autossa olisi pelkästään bensakone. Se on todella paljon niin pienelle autolle.

    Jos uskomme, että plugari 700 km:n matkalla vie 1,3 l/100km, niin mihin uskomme?

    Usko mitä lystäät, mutta minusta tämä on ollut mielenkiintoinen paikka tsekkailla välillä: https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json
    Onko plugareilla, noilla autojen sähköistymisen välivaiheilla, mitään vastaavaa?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Voihan Toyotan keskimääräiset päästöt olla pienet senkin takia, että se valmistaa paljon pieniä autoja

    Tietenkin Yaris on pieni verrattuna XC90:een Volvoon ja Yariksia tehdään paljon, totta. Mutta sulla on nyt pointissasi kuitenkin tarkennettavaa, sillä minä haluan sinulta määritykset pienille, keskisuurille ja suurille autoille ennenkuin sinun kommenttiaisi voi tulkita muuna kuin naiviina yleistyksenä. Ja ovatko kaikki kanssasi edes samaa mieltä. Ja onko pieni auto pieni, jos se on sopiva?

    Juu, joskus olen liikenteessäkin huomannut, että joku auto saattaa näyttää pieneltä vaikka ei sitten olekaan, kun auton speksit katsoo netistä. Riippuu varmaan perspektiivistä. XC90 on isompi kuin XC60, mutta en minä niitä noin vain erota, jos takaviistosta tai edestä päin katsoo

    Ja pienessä autossa saattaa olla ihan kohtuulliset tilat etupenkkiläisille vaikka on muuten pieni auto. Tässä pari viikkoa sitten oli Polo vuokra-autona eikä se sisällä istuessa tuntunut niin pieneltä kuin päältä näytti.

    Pieni auto voisi olla sellainen, jossa on periaatteessa tilat neljälle ja rekisteriotteen mukaan jopa viidelle, mutta takapenkkiläisille on tilaa nihkeästi eikä takabaksiin mahdu kunnolla kuin yksi iso laukku. Eli suunnilleen sellainen kuin C-HR.

    Prius ei näytä ulkoapäin kovin pieneltä. Yarista en nyt tunnista, täytyy katsoa joskus netistä, en viitsi nyt kesken tekstin. Corolla oli ainakin ennen vanhaan pieni.

    Mutta Toyotallahan ei taida olla isoja farkkuja tai sedaneita? Eikö kaikki Toyotat ole viistoperiä?

    Mini on pieni ja kyllä RR Evokkikin on mieluuummin pieni kuin iso. XC40 on myös pieni.

    Sanalla sanoen keskikokoista autoa pienempi auto on pieni.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Voihan Toyotan keskimääräiset päästöt olla pienet senkin takia, että se valmistaa paljon pieniä autoja

    Tietenkin Yaris on pieni verrattuna XC90:een Volvoon ja Yariksia tehdään paljon, totta. Mutta sulla on nyt pointissasi kuitenkin tarkennettavaa, sillä minä haluan sinulta määritykset pienille, keskisuurille ja suurille autoille ennenkuin sinun kommenttiaisi voi tulkita muuna kuin naiviina yleistyksenä. Ja ovatko kaikki kanssasi edes samaa mieltä. Ja onko pieni auto pieni, jos se on sopiva?

    740GLE varmaan sanoisi, että mene spritmonitoriin katsomaan itselataavien kulutuksia, joten siitä vaan. Mutta jos iso plugari lupaa 1,3 litraa keskikulutukseksi, niin aika poskellaan sekin on tosielämässä. Tsekkaa samalla kun menet sinne spritmonitoriin, moniko plugari on lunastanut mainoslupauksensa.

    Jos uskomme, että H-CR kulkee puolet matkasta sähköllä, niin auton kulutus olisi siis 10litraa per 100km, jos autossa olisi pelkästään bensakone. Se on todella paljon niin pienelle autolle.

    Jos uskomme, että plugari 700 km:n matkalla vie 1,3 l/100km, niin mihin uskomme?

    Usko mitä lystäät, mutta minusta tämä on ollut mielenkiintoinen paikka tsekkailla välillä: https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json
    Onko plugareilla, noilla autojen sähköistymisen välivaiheilla, mitään vastaavaa?

    Listan ensimmäinen koeajo oli pyöristettynä 50km keskinopeudella 35km/h ja kulutus 3,5l/100km. Usko tai älä, mutta XC90T8 menee suunnilleen samalla vaikka ajoakku on lähtiessä tyhjä. Oleellista tuossa esimerkissä on, että keskinopeus on noin alhainen eikä reitti liene "ylämäkivoittoinen".

    Esimerkissä on mennyt bensaa 1,75litraa ja jos se vastaa 30% matkasta, niin auto on kuluttanut 1,75litraa/15km eli auton todellinen bensiinin kulutus olisi 11,7litraa/100km. Toisin sanoen testissä varmaankin tarkoitetaan, että matka-ajasta mentiin 70% sähköllä. Silloinhan ei voi tietääkään paljonko liikkumiseen tarvittavasta energiasta tuli sähköstä, mutta auto on varmaankin mitannut, että 70% ajasta polttomoottori oli sammuksissa (risteyksissä yms).

      
  • Kuluttaja päättää, ja veroittaja lypsää päätöstä tavalla tai toisella koko auton elinkaaren ajan.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Niin oikeastaan tarkoitin asukaspysäköintilupaa, hallipaikka ilman latausta 3960 €/ 12 kk + ALV
    Hallipaikat ja latauspiste (kadunvarren latauspisteillä on rajoitettu aika) on useimmiten kilometrienpäässä kodista, ei oikein nappaa ladattava.
    Itselataavan polttoainekustannukset (18000km) 1 119 - 1 332 EUR/vuosi + asukaspysäköintilupaa 336 €/ 12 kk

    Juu kyllä lähiöissä asutaan kerrostaloissa, missä on aikarajoitteinen 1-2 h lämpötolppa, missä usein kielletään sisälämmitinkin, ja landella asuu miljoonia, mutta kun katsoo autokalustoa, niin ei taida ihan äkkiä olla usean kymppitonnin hintainen ladattava ostoslistalla.
    Itselataavaa ei tarvitse sitoa yöksi matkojenpäässä olevaan laturiin, vain tippa pensaa noin 800 km välein.

    Jaa. Itse maksan muutaman kympin kuussa hallipaikasta asuntoni alla. Hallista löytyy 22 kilowatin type 2 -latauspaikat.

      
  • Parkkiluolassa pysäköinnin hinta on noussut vilkkaaksi keskustelunaiheeksi sen jälkeen, kun HS kertoi, ettei vasta vuonna 2018 valmistuneeseen pysäköintilaitokseen ole riittänyt asiakkaita.
    Töölöön valmistui pari vuotta sitten 30 000 neliön pysäköintiluolasto, mutta nyt se seisoo tyhjänä.

    Ei nappaa, jää usealle asukkaalle liian kauas päivittäistä autonkäyttöä tarvitsevalle.

    P-Töölö odottaa toimintansa käynnistyvän kunnolla Töölön alueen kehittyessä ja kadunvarsipaikkojen vähentyessä.

    Täytyyhän jollainkonstilla virheinvestointi rahoittaa. Autonomistajien maksuhalukkuus lähenee tappia, kaikki on rokottamassa, kunnat, kaupungit, valtio, ulkomaalaisessa omistuksessa olevat parkkiluolat ja jne.

      
  • muokattu 11.02.2020 11:58

    @_Quu kirjoitti:
    Niin kun katsoo myyntilistoja, niin itselataava keikkuu kolmen kärjessä, missä luuraa ladattavat.

    Tullin tuontilistan kärjessä?

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Niin oikeastaan tarkoitin asukaspysäköintilupaa, hallipaikka ilman latausta 3960 €/ 12 kk + ALV

    Aika hurja on pysäköinnin hinta. Rakennutin itse naulaakaan lyömättä katospaikat latauspisteineen alle tuon hinnan. Talliin ei mahdu käyttöautoja, kun siellä on jo kesäauto, moottoripyörä, polkupyörät ja verstas.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Aika hurja on pysäköinnin hinta. Rakennutin itse naulaakaan lyömättä katospaikat latauspisteineen alle tuon hinnan. Talliin ei mahdu käyttöautoja, kun siellä on jo kesäauto, moottoripyörä, polkupyörät ja verstas.

    Tonttimaa maksaa pääkaupunkiseudulla käsittämättömän paljon. Puuliiterin tai -ceen vuokraaminen toiselle voisi periaatteessa maksaa tuhansia euroja vuodessa jos vain siksi ei voi rakentaa tontilleen jotakin muuta.

    https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-tontit/helsinki

      
  • @NHB kirjoitti:

    Jaa. Itse maksan muutaman kympin kuussa hallipaikasta asuntoni alla. Hallista löytyy 22 kilowatin type 2 -latauspaikat.

    Tytär muutti uuteen 2020 tammikuussa valmistuneeseen asuntoon, siltä viidennestä kerroksesta pääsee suoraan hissillä parkkihalliin autopaikka olisi 40 € kk hän vaan on sen verran vihreä kasvissyöjä, että myi auto kun ei enää tarvitse joukkoliikenteen tavoittamiin työmatkoihin.

      
  • muokattu 11.02.2020 13:42

    @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Niin kun katsoo myyntilistoja, niin itselataava keikkuu kolmen kärjessä, missä luuraa ladattavat.

    Tullin tuontilistan kärjessä?

    Mitsubishi > Outlander PHEV on, nekin seisoo Kamxsin myymälässä.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Niin oikeastaan tarkoitin asukaspysäköintilupaa, hallipaikka ilman latausta 3960 €/ 12 kk + ALV
    Hallipaikat ja latauspiste (kadunvarren latauspisteillä on rajoitettu aika) on useimmiten kilometrienpäässä kodista, ei oikein nappaa ladattava.

    Juu, Helsingin keskustan alueella pysäköinnistä voi joutua maksamaan paljon. Tämä ei kuitenkaan ole yleistettävissä muuhun maahan, tai edes "kaupunkeihin", mistä puhuit. Se on ihan selvää, että ydinkeskustoissa lataamisen järjestäminen on useimmiten haastavaa, mutta aivan yhtä selvää on se, ettei leijonanosa suomalaisista asu tuollaisessa ympäristössä. Vielä jos otetaan autoilevat suomalaiset, muuttuu suhde vieläkin suuremmaksi, sillä ytimissä asuvilla ei ole niin usein autoa.

    Tässä on tultu aika kauaksi alkuperäisestä kommentistasi, jossa viitattiin tuntikausien odotteluun lataustolpalla..

    Juu kyllä lähiöissä asutaan kerrostaloissa, missä on aikarajoitteinen 1-2 h lämpötolppa, missä usein kielletään sisälämmitinkin, ja landella asuu miljoonia, mutta kun katsoo autokalustoa, niin ei taida ihan äkkiä olla usean kymppitonnin hintainen ladattava ostoslistalla.

    Taitaa noita kymppitonnien autoja mennä selvästi enemmän keskustojen ulkopuolelle, kuin keskustoihin.

    Itselataavaa ei tarvitse sitoa yöksi matkojenpäässä olevaan laturiin, vain tippa pensaa noin 800 km välein.

    No ei tarvitse plugariakaan. Sähköautopalstoja selanneena olen törmännyt jopa ihmisiin, jotka sähköautoilevat ilman kotilatausta.

    Kaikki riippuu käyttötarpeesta ja käytettävissä olevista resursseista. Tuolla todettiin hyvin, ettei sähkötoimista jääkaappia kannata ostaa sähköistämättömälle mökille, muttei se siitä tee mitenkään kelvotonta vaihtoehtoa monille.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Usko mitä lystäät, mutta minusta tämä on ollut mielenkiintoinen paikka tsekkailla välillä: https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json

    Tämä on hieno!

    Nyt kun hybrideistä puhutaan, niin HybridRules nosti hyvän pointin esille. Noista koeajoista jos laskee polttoaineella ajetun osuuden kulutuksen, niin lukemat ovat todella korkeita. Laskin tuolta yhden kärkipään koeajon luvuilla ja tuloksena oli noin 15 l/100 km kulutus niiltä osin, kun ajettiin pelkällä polttomoottorilla. Samaan syssyyn on todettava, että osa noista lenkeistä olisi mennyt plugarilla täysin ilman polttoainetta.

      
  • Myyntitilastot tukee vahvasti minun kommentteja, miksi sähkömoottorilla varustettujen autojen valtiaat on itselataavat.

      
  • muokattu 11.02.2020 18:23

    @Ruuhkamies

    Tämä (Toyota sivu) on hieno

    No en minä siitä tiedä. Yksi tapa havainnollistaa jotakin konkreettista. Jos eivät olisi tyytyväisiä Toyotalla noihin keskiarvoihin vaikka, niin miksi pitäisivät esillä edes?

    Noista koeajoista jos laskee polttoaineella ajetun osuuden kulutuksen, niin lukemat ovat todella korkeita. Laskin tuolta yhden kärkipään koeajon luvuilla ja tuloksena oli noin 15 l/100 km kulutus niiltä osin, kun ajettiin pelkällä polttomoottorilla.

    Juu, varmaankin. Olen lukenut myös plugareista, jotka vie 10+ litraa/100km. Ja luvatut 50 km on huvenneet nippa nappa 30:een kilometriin jne. Kyllä täältä netistä löytyy lukuja esitettäväksi sekä kehumiseen, että haukkumiseen joka autosta, ole huoleti. Mutta poimi toki taas vain rusinoita kulutuspullasta.

    Samaan syssyyn on todettava, että osa noista lenkeistä olisi mennyt plugarilla täysin ilman polttoainetta

    Kyllä, jos lähdet täyteen ladatulla testiautolla liikkeestä. Muutenhan plugari pettäisi kättelyssä lupauksensa! Mikä on pointti tuollaista naiivia vertailua tehdä, koska eiväthän itselataava ja plugari ole lähtökohtisesti samat. Vähän niin kuin vertaisi omenoita ja appelsiineja. Päärynäksi voidaan valita rinnalle vielä kevythybridi.

    Plugarin kulutushan ensinnäkin riippuu siitä, minkä verran on latausta. Jos takana on vaikka 200km autolla ajelua, niin joko sähköä on säästetty pelkkään sähköllä ajoon viimeiselle pätkälle, tai sitten se meni ensimmäisten jonkun kymmenen kilsan matkalla ja sitten mennään pääosin bensalla. Mikä on plugarin keskikulutus?

    Toki se riippuu siitä, onko kyseessä Outlander, XC90 vai esim. joku pikkufarkku. Yhtä lailla luulisi olevan merkitystä sillä, onko alla Yaris vai Camry hybridinä, vai Lexus jokumalli, tai Fordin joku. Tai Kian, Hyundain ja mitä näitä itselataavia tekeekään. Täyssähköautot pesee nekin koska bensaa ei mene ollenkaan - aattele, hei! Siinä kovimmankin plugarikulutuslupauksen puntti tutisee

    Ford esittää asian näin: https://www.ford.fi/hanki-ford/tutustu/hybridi
    Alinna on kappale joka on otsikoitu "Mikä sähköistetty auto sopii sinulle?", josta alkaen voi vertailla teknologioita myös aika hyvin.

      
  • muokattu 11.02.2020 18:35

    @Hybridrules:

    (Spritmonitorista kait poimittuna) listan ensimmäinen koeajo oli pyöristettynä 50km keskinopeudella 35km/h ja kulutus 3,5l/100km

    Plugarilla matelunopeutta 50 km:n matka, hmmmm... Ei ole siis sähkö riittänyt edes jos on bensaa mennyt! Ja lupaushan on usein luokkaa 1.x ltr/100km, joten tuohan on moninkertainen!

    Heitäpäs Quu tuohon joku vertailu käytännön kokemuksellasi itselataavalla?

    Tuolta Toyota-linkistä poimin erään naishenkilön suorituksen "viikon parhaana":
    11.5 km ajomatkalla, 44 km/h keskinopeudella keskikulutus oli 3L/100km. Oli muuten CH-R:llä ajettu.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Heitäpäs Quu tuohon joku vertailu käytännön kokemuksellasi itselataavalla?

    En minä kyttää kulutuksia, ajan tankille kun varoitusvalo palaa ja pidemmälle matkalle lähtiessä tankkaan ensin ettei matkalla tarvitse pysähtyä. Sammuttaessa vilauttelee alle 5 l lukemia, ajan aina Power-moodilla.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Heitäpäs Quu tuohon joku vertailu käytännön kokemuksellasi itselataavalla?

    En minä kyttää kulutuksia, ajan tankille kun varoitusvalo palaa ja pidemmälle matkalle lähtiessä tankkaan ensin ettei matkalla tarvitse pysähtyä. Sammuttaessa vilauttelee alle 5 l lukemia, ajan aina Power-moodilla.

    Onko sinulla Power, normaali ja ECO -moodit? Minulla ainakin moottori pysyy hyvin halukkaasti käynnissä Power-moodilla ajettaessa (paitsi vakkarilla) kun taas muilla moodeilla se sammuilee normaalilla tavalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit