Kysymys täyssähköautoilijalle ja miksei myös vannoutuneelle plugaristille:
Matkan varrella tapahtuvan lataamisen tarvetta silotellaan usein tuumaamalla, että samalla, kun pitää taukoa voi ladata auton eli no probs.
Mutta: jahtaako kissa häntää vai häntä kissaa? Voinko ladata auton samalla, kun pysähdyn tauolle jossain? Vai onko minun pakko pysähtyä tauolle jossain tietyssä paikassa, jotta voin samalla ladata auton? Ja seuraako sähköautoilusta taukojen pakollinen lisääntyminen (mikä voi tietysti olla hyväkin asia turvallisuuden kannalta)?
Itsestäni aina välillä tuntuu, että voisin pärjätä täyssähköautollakin, jos sillä on ajosäde kertalatauksella yli 300km. 400km olisi tietysti vielä parempi. Nyt olisi jo kaupan muutama sellainen menopeli ja syksyllä on tulossa lisää.
Mutta pitkällä matkalla tulee aina mieleen, että täyssähköauto taitaa kuitenkin vielä nykyään ottaa melko määräävän roolin reissuissa. Onko siinä vähän samaa kuin tulessa: se on hyvä renki, mutta huono isäntä?
Täyssähköauto taitaa olla juppien kulkuväline. Siis Young Urban Person -ryhmään kuuluvien väline. Sopii nuorille kaupunkilaisille. Nuorille siksi, että täyssähköauto soveltuu parhaiten digi-tottuneille ihmisille, jotka valtaosaltaan ovat suhteellisen nuoria ja tietokoneisiin jo pienestä pitäen tottuneita "jonneja", joka tuskin muistavat, mikä oli laskutikku, piirustuslauta tai lankapuhelin. Jupin mielestä jopa sähköauton vaatima latailu, energian kulutuksen tarkkailu, puhelinsovelluksen kanssa räplääminen jne. saattavat olla oikea mahti-juttu autossa. Ei haittaisi, vaikka autossa olisi polttomoottori, kunhan kiihtyvyys on kohdillaan ja kännykkäsovellus löytyy ja autossa on iso kosketusnäyttö. Luulen, että ympäristöystävällisyys on vihoviimeinen tekijä hankintapäätökseen vaikuttamassa muuten kuin välillisesti minimaalisen autoveron takia.
PHEV on enemmän "tavallinen" auto. Sellaisessa taidan käytännön syistä pysyä, mutta range pitää seuraavaa autoa valitessa ottaa erittäin tärkeäksi kriteeriksi.
Polttomoottorin ja sähkömoottorin (hybridi) yhdistetty toimintamatka pitää olla se mihin polttomoottorilla ylletään muuten tuokin jää monella haaveeksi. Sähköauton vaatimiin pysähdyksiin en suostu kaikkien myynnissä olevien sähköautojen toimintamatka on enemmän tai vähemmän noloa luettavaa.
Tässä on tullut nyt reilu vuosi ajeltua sähköllä ja tuo HybridRulesin mainitsema 300km kantama riittää hyvin minun ajoilla. Kerran vaan ajanut reissun jossa ennen määränpäätä on tarvinnut pysähtyä lataamaan. Hyvä kysymys myös tuo määrääkö lataus tauon ajan/paikan vai tauko latauksen. Pidän mielellään taukoja yli 200km suuntaansa reissulla joten mielellään käyttää ne hyväksi ladaten autoa, joten siinä mielessä lataus määrittelee paikan. Varsinkin menomatkalla kannattaa ladata kun tietää että määränpäässä joutuu lataamaan, niin voi lyhentää siellä tapahtuvaa latausta, jolloin Type-2 AC latauksellakin saa riittävästi sähköä kotiinpaluuseen. Kotimatkalla sitten voikin pysähtyä johonkin kivaan pikkupaikkaan kun tietää että kotona saa autoon riittävästi virtaa yön yli ladaten. PHEV taas ei juurikaan hyödy kahvitauolla lataamisesta joten siinä mielessä ei taukoja kannata latausasemien yhteyteen suunnitella. Tosin nyt on tullut ainakin Mersulta A-sarjan plugari jossa CCS-lataus (lisävaruste) sekä Lantikan Disco Sport ja Evoque CCS vakiona joilla kahvitellessa saa muutaman kymmennen kilometriä. Tällöin ajatusmaailma muuttuu latausta suosivaksi tauoilla.
Kukahan ottaa ensimmäisenä haasteeksi päästä plugarilla Lappiin pelkällä sähköllä? Laskeskelin että Tampereen kautta Jyväskylään niin Äänekoskelle saattaisi A-sarjalaisella päästä pikalatauksiin tukeutuen mutta sit tulee liian pitkä loikka Pihtiputaalle.
Vähän juppijojo autoja nuo EV:t, ensinnäkään en ole nuori, asun kirkonkylällä maalaispitäjässä ja tekniikka mielestäni helpottaa elämää
PHEV valinnassa kannattaa katsoa myös laturin tehoja. Suurin osa on 16A/3,6kW latauksella. Niillä saa odotella 4-5 tuntia kunnes n. 15kWh akku täyttyy. Kannattaa katsella mielummin 32A/2x16A/7,2kWh laturilla niin asiointilatauksessa on järkeä ja kaupungissa pärjää sähköllä pitempään. Pahin esimerrki BWM X5, 24kWh akku ja vain 3,6kW laturi. Sillä pääsisin kaupunkiin sähköllä (65km) mutta sit joutuisi odottamaan 7h ennen kuin pystyisi ajamaan kotia sähköllä. Edes vaimoni ei saa kulumaan niin paljoa aikaa ostoksilla
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Tässä on tullut nyt reilu vuosi ajeltua sähköllä ja tuo HybridRulesin mainitsema 300km kantama riittää hyvin minun ajoilla. Kerran vaan ajanut reissun jossa ennen määränpäätä on tarvinnut pysähtyä lataamaan. Hyvä kysymys myös tuo määrääkö lataus tauon ajan/paikan vai tauko latauksen. Pidän mielellään taukoja yli 200km suuntaansa reissulla joten mielellään käyttää ne hyväksi ladaten autoa, joten siinä mielessä lataus määrittelee paikan. Varsinkin menomatkalla kannattaa ladata kun tietää että määränpäässä joutuu lataamaan, niin voi lyhentää siellä tapahtuvaa latausta, jolloin Type-2 AC latauksellakin saa riittävästi sähköä kotiinpaluuseen. Kotimatkalla sitten voikin pysähtyä johonkin kivaan pikkupaikkaan kun tietää että kotona saa autoon riittävästi virtaa yön yli ladaten. PHEV taas ei juurikaan hyödy kahvitauolla lataamisesta joten siinä mielessä ei taukoja kannata latausasemien yhteyteen suunnitella. Tosin nyt on tullut ainakin Mersulta A-sarjan plugari jossa CCS-lataus (lisävaruste) sekä Lantikan Disco Sport ja Evoque CCS vakiona joilla kahvitellessa saa muutaman kymmennen kilometriä. Tällöin ajatusmaailma muuttuu latausta suosivaksi tauoilla.
Kukahan ottaa ensimmäisenä haasteeksi päästä plugarilla Lappiin pelkällä sähköllä? Laskeskelin että Tampereen kautta Jyväskylään niin Äänekoskelle saattaisi A-sarjalaisella päästä pikalatauksiin tukeutuen mutta sit tulee liian pitkä loikka Pihtiputaalle.
Vähän juppijojo autoja nuo EV:t, ensinnäkään en ole nuori, asun kirkonkylällä maalaispitäjässä ja tekniikka mielestäni helpottaa elämää
PHEV valinnassa kannattaa katsoa myös laturin tehoja. Suurin osa on 16A/3,6kW latauksella. Niillä saa odotella 4-5 tuntia kunnes n. 15kWh akku täyttyy. Kannattaa katsella mielummin 32A/2x16A/7,2kWh laturilla niin asiointilatauksessa on järkeä ja kaupungissa pärjää sähköllä pitempään. Pahin esimerrki BWM X5, 24kWh akku ja vain 3,6kW laturi. Sillä pääsisin kaupunkiin sähköllä (65km) mutta sit joutuisi odottamaan 7h ennen kuin pystyisi ajamaan kotia sähköllä. Edes vaimoni ei saa kulumaan niin paljoa aikaa ostoksilla
Juu, kyllä henkiseltä iältään sähköauto-yhteensopivia löytyy myös paljon.
Se minua XC90T8:ssa harmittaakin, että lataaminen on niin hidas. Tietysti akkukin on turhan pieni, mutta ennen kaikkea lataaminen saisi olla 22kW. Tässä yhtenä yönä nukuin klo 3- 5 piuha kiinni yhdessä Fortumin pylväässä. Latauspaikkaa etsiessä kartalta tuli mieleen, että latausasemien sijainti olisi varsin merkittävä juttu, jos täyssähköllä ajaisin. Ei olisi tietysti tarvinnut etsiä latausasemaa, mutta kun päätin ajaa yhden 6 tunnin rupeaman yön yli ja oli pakko nukkuakin vähän aikaa, niin valitsin sellaisen 24/7 ABC:n, jolla voi samalla ladata. Seuraavalla kerralla olen kyllä hotellissa yön ja lähden vasta aamulla. Ei ollut hyvä idea ajaa läpi yön.
Saako kysyä, millä autolla ajat nykyään? Sinähän otit Jaguarin, mutta eikö siinäkin ole vain hitaanpuoleinen lataus?
En muuten ollut huomannutkaan, että X5:n latausteho on vain 3,6kW. Tosi outoa niin ison akun kanssa.
Minulla olisi nykyhetken plugareista sopivin MB GLE ilmeisesti. Siinä on iso akku ja tehokas lataus ja myös CCS-lataus.
@HybridRules kirjoitti:> Saako kysyä, millä autolla ajat nykyään? Sinähän otit Jaguarin, mutta eikö siinäkin ole vain hitaanpuoleinen lataus?
Joo, I-Pace tuli hankittua. Onhan siinä tosiaan vain 1-vaiheinen Type-2 eli 7,2kWh vaan ei se paljoa hitaampi ole kuin 11kWh 3-v laturit. 22kW laturi vasta toisi merkittävän edut mutta sitä ei taida olla vakiona kuin Zoessa nykyään. E-troniin sen saa lisävarusteen mutta Tesla ei enää tarjoa sitä. Pikalatausta rajoittaa enemmän laturit kun mun reiteille ei satu kuin 50kW latureita paitsi jos Stadissa käyn. Ionityn riistohinnoittelu (79c/kWh) Lahdessa tosin saa minut jättämään sen väliin, kalliimpaa kuin bensalla ajo. Tässä reilun vuoden aikana mitä I-Pace ollut niin 50kW pikalatureiden määrä on moninkertaistunut joten nykyään löytyy tarvittaessa. Mutta jos Pohjois-Karjalaan ja Itä-Lappiin joutuisin lähtemään niin joko V8:lla tai sitten reilusti aikaa type-2 ladaten.
T8:n ongelma ei minulla ollut hidas lataus vaan pieni akku ja toimintamatka.
@HybridRules kirjoitti:> Saako kysyä, millä autolla ajat nykyään? Sinähän otit Jaguarin, mutta eikö siinäkin ole vain hitaanpuoleinen lataus?
Joo, I-Pace tuli hankittua. Onhan siinä tosiaan vain 1-vaiheinen Type-2 eli 7,2kWh vaan ei se paljoa hitaampi ole kuin 11kWh 3-v laturit. 22kW laturi vasta toisi merkittävän edut mutta sitä ei taida olla vakiona kuin Zoessa nykyään. E-troniin sen saa lisävarusteen mutta Tesla ei enää tarjoa sitä. Pikalatausta rajoittaa enemmän laturit kun mun reiteille ei satu kuin 50kW latureita paitsi jos Stadissa käyn. Ionityn riistohinnoittelu (79c/kWh) Lahdessa tosin saa minut jättämään sen väliin, kalliimpaa kuin bensalla ajo. Tässä reilun vuoden aikana mitä I-Pace ollut niin 50kW pikalatureiden määrä on moninkertaistunut joten nykyään löytyy tarvittaessa. Mutta jos Pohjois-Karjalaan ja Itä-Lappiin joutuisin lähtemään niin joko V8:lla tai sitten reilusti aikaa type-2 ladaten.
T8:n ongelma ei minulla ollut hidas lataus vaan pieni akku ja toimintamatka.
Jos olisi nopea lataus, niin se lisäisi monesti sähkösädettä ja pudottaisi bensan kulutusta pidemmilläkin matkoilla, kun saisi kahvitauollakin selkeästi lisää ajosädettä suhteessa auton max rangeen. Eihän se paljon olisi sinänsä, mutta auttaisi pitämään bensan keskikulutusta alempana.
@HybridRules kirjoitti:> Saako kysyä, millä autolla ajat nykyään? Sinähän otit Jaguarin, mutta eikö siinäkin ole vain hitaanpuoleinen lataus?
Joo, I-Pace tuli hankittua. Onhan siinä tosiaan vain 1-vaiheinen Type-2 eli 7,2kWh vaan ei se paljoa hitaampi ole kuin 11kWh 3-v laturit. 22kW laturi vasta toisi merkittävän edut mutta sitä ei taida olla vakiona kuin Zoessa nykyään. E-troniin sen saa lisävarusteen mutta Tesla ei enää tarjoa sitä. Pikalatausta rajoittaa enemmän laturit kun mun reiteille ei satu kuin 50kW latureita paitsi jos Stadissa käyn. Ionityn riistohinnoittelu (79c/kWh) Lahdessa tosin saa minut jättämään sen väliin, kalliimpaa kuin bensalla ajo. Tässä reilun vuoden aikana mitä I-Pace ollut niin 50kW pikalatureiden määrä on moninkertaistunut joten nykyään löytyy tarvittaessa. Mutta jos Pohjois-Karjalaan ja Itä-Lappiin joutuisin lähtemään niin joko V8:lla tai sitten reilusti aikaa type-2 ladaten.
T8:n ongelma ei minulla ollut hidas lataus vaan pieni akku ja toimintamatka.
Jos olisi nopea lataus, niin se lisäisi monesti sähkösädettä ja pudottaisi bensan kulutusta pidemmilläkin matkoilla, kun saisi kahvitauollakin selkeästi lisää ajosädettä suhteessa auton max rangeen. Eihän se paljon olisi sinänsä, mutta auttaisi pitämään bensan keskikulutusta alempana.
Näpertelyähän se on täyssähköautoon verrattuna.
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
@HybridRules kirjoitti:> Saako kysyä, millä autolla ajat nykyään? Sinähän otit Jaguarin, mutta eikö siinäkin ole vain hitaanpuoleinen lataus?
Joo, I-Pace tuli hankittua. Onhan siinä tosiaan vain 1-vaiheinen Type-2 eli 7,2kWh vaan ei se paljoa hitaampi ole kuin 11kWh 3-v laturit. 22kW laturi vasta toisi merkittävän edut mutta sitä ei taida olla vakiona kuin Zoessa nykyään. E-troniin sen saa lisävarusteen mutta Tesla ei enää tarjoa sitä. Pikalatausta rajoittaa enemmän laturit kun mun reiteille ei satu kuin 50kW latureita paitsi jos Stadissa käyn. Ionityn riistohinnoittelu (79c/kWh) Lahdessa tosin saa minut jättämään sen väliin, kalliimpaa kuin bensalla ajo. Tässä reilun vuoden aikana mitä I-Pace ollut niin 50kW pikalatureiden määrä on moninkertaistunut joten nykyään löytyy tarvittaessa. Mutta jos Pohjois-Karjalaan ja Itä-Lappiin joutuisin lähtemään niin joko V8:lla tai sitten reilusti aikaa type-2 ladaten.
T8:n ongelma ei minulla ollut hidas lataus vaan pieni akku ja toimintamatka.
Jos olisi nopea lataus, niin se lisäisi monesti sähkösädettä ja pudottaisi bensan kulutusta pidemmilläkin matkoilla, kun saisi kahvitauollakin selkeästi lisää ajosädettä suhteessa auton max rangeen. Eihän se paljon olisi sinänsä, mutta auttaisi pitämään bensan keskikulutusta alempana.
Näpertelyähän se on täyssähköautoon verrattuna.
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Tietenkin kahvitauon pitäisi vähän pidempänä, esim. 20-30 min. Minusta 5 ja 15 ovat kyllä ylioptimistisiä aikoja vaikka ei mitään lataisikaan. Jos auto ottaisi vastaan 22kW, niin puolessa tunnissa tulisi 11kWh ja XC90T8:n akun käyttöenergia on 8kWh. Normaali kahvitauko on varmaan n. 20min eli 0.3h. Jo 11kW lataustehollakin akun sisältö kasvaisi 11x0.3=3.3 kWh, mikä on lähelle puolet akun nettoenergiasta ja 22kW latausteholla akkuun saisi 6.6kWh. Jos koko reissu olisi esim. 200km, niin välilataus pudottaisi selvästi keskikulutusta.
Niin kuin sanoin, niin näpertelyähän se olisi täyssähköautoon verrattuna, mutta plugarin bensankulutusta se alentaisi tuntuvasti.
CCS-latauksella saisi isompaankin akkuun kilometrejä mukavasti. Plugarin sähköajomäärät kasvaisivat reippaasti.
P.S. Ennen kuin aletaan vääntää kuinka pitkä on kahvitauko, niin sovitaanko, että puhutaan vain pysähdyksen kestosta miettimättä, mikä on stopin motivaatio?
@▫️ kirjoitti:
Jos olisi pikalataus käytössä niin Land Roveriin saisi 30 minuutissa matkaa lisää 53 km (Discovery Sport ja Evoque). Siis 0 - 80 % rangesta 66 km.
• Kokonaisteho / vääntömomentti: 309hv (227kW) / 540Nm
• EU-kulutus yhdistetty WLTP: 1,6L / 100 km
• WLTP-CO2 alkaen: 36 g/km
• Toimintamatka sähköllä WLTP: 62 km
• Nopea latausaika: 0–80% 30 minuutissa (pikalaturilla)"
Niin, kyllä pikalataus tai edes 22kW lataus vaikuttaisi suhteellisesti paljon plugarin sähköajomäärään suhteessa bensa-ajoon.
22kW töpselipaikka on aivan yleinen liikenneasemien tolpissa. Taitaa olla ihan perusjuttu, että löytyy 22kW latausteho esim. Fortumin ja Virran tolpissa.
Jos iskee päälle bensansäästömania, niin voi pysähtyä ihan vain latailemaan, mutta pitkällä matkalla taukoon sisältyy minulla yleensä wc-käynti ja kahv+sämpylä. Jos pysäkkiä ei tee F1 renkaidenvaihtotaktiikalla niin 30min tulee helposti täyteen ilman, että tarvitsee varsinaisesti odotella lataantumista. Pari puhelua tai sähköpostiin vastailut, niin puolituntia on kulahtanut ja auton ajoakku taas täynnä.
@Lukija31722 kirjoitti:
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun laitoin auton piuhaan ja irroitin siitä. 12 min lyhin kahvitauko, sisältää kävelyn ABC:lle sisälle, kahvi+leipä tiskiltä, syönti, astian palautus, kusella käynti ja paluu autolle. Mutta normaalisti tauko 25-30 min kun rauhassa syö ja vilkaisee/vastaa viesteihin. Tämä tapa jo siis ennen EV:n hankkimista.
Vartin tauolla lataa seuraavasti oletuksena keskikulutus 20kWh/100km joka on aika normi isoakkuiselle autolle:
50kW laturi -> 12,5kWh= 62,5km
100kW laturi -> 25kWh= 125km
150kW laturi -> 37,5kWh= 187,5km
300kW laturi -> 75kWh= 375km (Tosin mikään auto ei tällä hetkellä ota vastaan 300kW tehoa, lähimmäksi pääsee Porche Taycan liki 270kW latauksella jolloin kahvitauolla saa 67,5kWh jolla ajaa reilun 300km kotimaisten maanteiden vauhtia. Sopivasti aika seuraavaa taukoa varten.
PHEV ei ihan noihin lukemiin pääse koska n.15-20 kWh akut ei kykene ottamaan kuin n. 30kW latausta vastaan eli vartissa 7,5kWh jolla pääsee n. 40km
Viime vuosisadalla tuli ajettua pisimmillään 1300km päivämatkoja keikkahommissa. Nuorena jaksoi. Nykyään jos joutuu yli 300km päähän keikalle niin mielummin jään yön yli, ei jaksa vanha enää pitkää päivää painaa. Tosin yhden Oulun keikan heitin syksyllä kun ei ollut kuin 3 tunnin homma. Aamulla aikainen lähtö ja suunta Niemenharjun Nesteelle aamupalalle jossa samalla latasin. 45 min meni kun hoidin samalla sähköpostirumban alta pois. Siitä sitten Ouluun jossa hieman ennen puolta päivää. Auto laturiin Prisman parkkipaikalle josta vajaa kilometri kohteeseen. Akku täynnä 1,5 tunnin jälkeen ja asiakkaan kanssa haettiin auto pois (asiakas sai kokeilla sähköistä autoilua) ja homma pakettiin kolmeen mennessä. Siitä tien päälle ja Kärsämäellä pysähdyin syömään kunnolla kun lounas oli jäänyt väliin. 40 min meni siinä ja sitten köröttelin kotia jossa ennen 21.00. Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa. Tämä siis käytännön esimerkki. Ei se lataaminen niin ihmeellistä tai aikaa vievää loppujen lopuksi ole, vaatii vaan asennemuutosta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun laitoin auton piuhaan ja irroitin siitä. 12 min lyhin kahvitauko, sisältää kävelyn ABC:lle sisälle, kahvi+leipä tiskiltä, syönti, astian palautus, kusella käynti ja paluu autolle. Mutta normaalisti tauko 25-30 min kun rauhassa syö ja vilkaisee/vastaa viesteihin. Tämä tapa jo siis ennen EV:n hankkimista.
Vartin tauolla lataa seuraavasti oletuksena keskikulutus 20kWh/100km joka on aika normi isoakkuiselle autolle:
50kW laturi -> 12,5kWh= 62,5km
100kW laturi -> 25kWh= 125km
150kW laturi -> 37,5kWh= 187,5km
300kW laturi -> 75kWh= 375km (Tosin mikään auto ei tällä hetkellä ota vastaan 300kW tehoa, lähimmäksi pääsee Porche Taycan liki 270kW latauksella jolloin kahvitauolla saa 67,5kWh jolla ajaa reilun 300km kotimaisten maanteiden vauhtia. Sopivasti aika seuraavaa taukoa varten.
PHEV ei ihan noihin lukemiin pääse koska n.15-20 kWh akut ei kykene ottamaan kuin n. 30kW latausta vastaan eli vartissa 7,5kWh jolla pääsee n. 40km
Viime vuosisadalla tuli ajettua pisimmillään 1300km päivämatkoja keikkahommissa. Nuorena jaksoi. Nykyään jos joutuu yli 300km päähän keikalle niin mielummin jään yön yli, ei jaksa vanha enää pitkää päivää painaa. Tosin yhden Oulun keikan heitin syksyllä kun ei ollut kuin 3 tunnin homma. Aamulla aikainen lähtö ja suunta Niemenharjun Nesteelle aamupalalle jossa samalla latasin. 45 min meni kun hoidin samalla sähköpostirumban alta pois. Siitä sitten Ouluun jossa hieman ennen puolta päivää. Auto laturiin Prisman parkkipaikalle josta vajaa kilometri kohteeseen. Akku täynnä 1,5 tunnin jälkeen ja asiakkaan kanssa haettiin auto pois (asiakas sai kokeilla sähköistä autoilua) ja homma pakettiin kolmeen mennessä. Siitä tien päälle ja Kärsämäellä pysähdyin syömään kunnolla kun lounas oli jäänyt väliin. 40 min meni siinä ja sitten köröttelin kotia jossa ennen 21.00. Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa. Tämä siis käytännön esimerkki. Ei se lataaminen niin ihmeellistä tai aikaa vievää loppujen lopuksi ole, vaatii vaan asennemuutosta.
Korona-aikana kahvitauot on olleet erityislyhyitä, kun ei ole edes päässyt istumaan vaan on pitänyt kulauttaa kahvi naamariin seisaaltaan (siellä missä sitä edes on saanut). Edellisellä kerralla varmaankin tankkaus+kahvi oli 5 min (perhe autossa).
@Lukija31722 kirjoitti:
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun laitoin auton piuhaan ja irroitin siitä. 12 min lyhin kahvitauko, sisältää kävelyn ABC:lle sisälle, kahvi+leipä tiskiltä, syönti, astian palautus, kusella käynti ja paluu autolle. Mutta normaalisti tauko 25-30 min kun rauhassa syö ja vilkaisee/vastaa viesteihin. Tämä tapa jo siis ennen EV:n hankkimista.
Vartin tauolla lataa seuraavasti oletuksena keskikulutus 20kWh/100km joka on aika normi isoakkuiselle autolle:
50kW laturi -> 12,5kWh= 62,5km
100kW laturi -> 25kWh= 125km
150kW laturi -> 37,5kWh= 187,5km
300kW laturi -> 75kWh= 375km (Tosin mikään auto ei tällä hetkellä ota vastaan 300kW tehoa, lähimmäksi pääsee Porche Taycan liki 270kW latauksella jolloin kahvitauolla saa 67,5kWh jolla ajaa reilun 300km kotimaisten maanteiden vauhtia. Sopivasti aika seuraavaa taukoa varten.
PHEV ei ihan noihin lukemiin pääse koska n.15-20 kWh akut ei kykene ottamaan kuin n. 30kW latausta vastaan eli vartissa 7,5kWh jolla pääsee n. 40km
Viime vuosisadalla tuli ajettua pisimmillään 1300km päivämatkoja keikkahommissa. Nuorena jaksoi. Nykyään jos joutuu yli 300km päähän keikalle niin mielummin jään yön yli, ei jaksa vanha enää pitkää päivää painaa. Tosin yhden Oulun keikan heitin syksyllä kun ei ollut kuin 3 tunnin homma. Aamulla aikainen lähtö ja suunta Niemenharjun Nesteelle aamupalalle jossa samalla latasin. 45 min meni kun hoidin samalla sähköpostirumban alta pois. Siitä sitten Ouluun jossa hieman ennen puolta päivää. Auto laturiin Prisman parkkipaikalle josta vajaa kilometri kohteeseen. Akku täynnä 1,5 tunnin jälkeen ja asiakkaan kanssa haettiin auto pois (asiakas sai kokeilla sähköistä autoilua) ja homma pakettiin kolmeen mennessä. Siitä tien päälle ja Kärsämäellä pysähdyin syömään kunnolla kun lounas oli jäänyt väliin. 40 min meni siinä ja sitten köröttelin kotia jossa ennen 21.00. Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa. Tämä siis käytännön esimerkki. Ei se lataaminen niin ihmeellistä tai aikaa vievää loppujen lopuksi ole, vaatii vaan asennemuutosta.
Saa nähdä, miten kehitys kehittyy. Latausasemia on jo aika paljon varsinkin etelä/länsi-Suomessa ja koska sähköautoja on vielä harvakseltaan liikenteessä, tolppia on yleensä vapaana ja yleisesti ottaen hinnat ovat kohtuullisia. Fortumilla 20-30cnt per kWh.
Annas olla, kun sähköautoja alkaa olla paljon liikenteessä. Jos latauspaikkaa joutuu jonottamaan, homma hankaloituu. Pitää istua autossa kyttäämässä, että pääse tolpalle ja vasta sitten voi aloittaa kahvitauon. Saattaa lataussähkön hinnatkin nousta talouselämän rautaisten lakien mukaan, kun kysyntä tarpeeksi kasvaa.
Tällä hetkellä sähköautoilu on ehkä edullisimmillaan. Verottaja antaa siimaa, kun ei halua liikaa torpata kehitystä ja samaten sähköyhtiöt ovat höveleitä lataussähkön kanssa. Kyllähän nykyään keinot olisi veloittaa kotonakin tapahtuvasta lataamisesta esim. "lataussähköveroa" ja voisi olla eri tariffi lataussähkölle. Saattaa olla, että nyt on sähköauton käyttäjille "kermankuorintavaihe".
@Lukija31722 kirjoitti:
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun laitoin auton piuhaan ja irroitin siitä. 12 min lyhin kahvitauko, sisältää kävelyn ABC:lle sisälle, kahvi+leipä tiskiltä, syönti, astian palautus, kusella käynti ja paluu autolle. Mutta normaalisti tauko 25-30 min kun rauhassa syö ja vilkaisee/vastaa viesteihin. Tämä tapa jo siis ennen EV:n hankkimista.
Vartin tauolla lataa seuraavasti oletuksena keskikulutus 20kWh/100km joka on aika normi isoakkuiselle autolle:
50kW laturi -> 12,5kWh= 62,5km
100kW laturi -> 25kWh= 125km
150kW laturi -> 37,5kWh= 187,5km
300kW laturi -> 75kWh= 375km (Tosin mikään auto ei tällä hetkellä ota vastaan 300kW tehoa, lähimmäksi pääsee Porche Taycan liki 270kW latauksella jolloin kahvitauolla saa 67,5kWh jolla ajaa reilun 300km kotimaisten maanteiden vauhtia. Sopivasti aika seuraavaa taukoa varten.
PHEV ei ihan noihin lukemiin pääse koska n.15-20 kWh akut ei kykene ottamaan kuin n. 30kW latausta vastaan eli vartissa 7,5kWh jolla pääsee n. 40km
Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa.
Itse en hybrideihin oikein edes kaipaa pikalatausta. Joku 100 kW alkaa olla semmoinen teho, että matkalla lataamisessa on ajatusta.
Tuo satanen bensaan 800 kilometrillä kuulostaa kyllä aika yläkanttiin olevalta arviolta. Tällä bensan hinnalla pääsisin itse noin puolella tuosta
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa.
Ihan normaalilla ei ladattavalla bensahybridillä tai muuten taloudellisella bensa-autolla kuluu: 800km x 5l/100km x 1,25 €/l = 50€
@Tomppa Kruisailija kirjoitti:
Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa.
Ihan normaalilla ei ladattavalla bensahybridillä tai muuten taloudellisella bensa-autolla kuluu: 800km x 5l/100km x 1,25 €/l = 50€
Vertailuni onkin edellisiin diesel/bensa hybridiin joiden enrgiakulu oli kirjanpidon mukaan 12/11c/km. Eli puhun Freelander II ja XC90 T8. Jos otetaan sähköautoista pihein eli Ioniq niin energiakulu puolittuu ja latausajat lyhenee.
@Lukija31722 kirjoitti:
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun laitoin auton piuhaan ja irroitin siitä. 12 min lyhin kahvitauko, sisältää kävelyn ABC:lle sisälle, kahvi+leipä tiskiltä, syönti, astian palautus, kusella käynti ja paluu autolle. Mutta normaalisti tauko 25-30 min kun rauhassa syö ja vilkaisee/vastaa viesteihin. Tämä tapa jo siis ennen EV:n hankkimista.
Vartin tauolla lataa seuraavasti oletuksena keskikulutus 20kWh/100km joka on aika normi isoakkuiselle autolle:
50kW laturi -> 12,5kWh= 62,5km
100kW laturi -> 25kWh= 125km
150kW laturi -> 37,5kWh= 187,5km
300kW laturi -> 75kWh= 375km (Tosin mikään auto ei tällä hetkellä ota vastaan 300kW tehoa, lähimmäksi pääsee Porche Taycan liki 270kW latauksella jolloin kahvitauolla saa 67,5kWh jolla ajaa reilun 300km kotimaisten maanteiden vauhtia. Sopivasti aika seuraavaa taukoa varten.
PHEV ei ihan noihin lukemiin pääse koska n.15-20 kWh akut ei kykene ottamaan kuin n. 30kW latausta vastaan eli vartissa 7,5kWh jolla pääsee n. 40km
Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa.
Itse en hybrideihin oikein edes kaipaa pikalatausta. Joku 100 kW alkaa olla semmoinen teho, että matkalla lataamisessa on ajatusta.
Tuo satanen bensaan 800 kilometrillä kuulostaa kyllä aika yläkanttiin olevalta arviolta. Tällä bensan hinnalla pääsisin itse noin puolella tuosta
Jos joku kehitysvammanen ei kaipaa hybridiin pikalatausta, se ei muuta isoa kuvaa miksikään vaan on sen promillemarginaalin kehitysvammasten sössötystä joka estää hybridien yleistymistä ajatuksiltaan.
@Lukija31722 kirjoitti:
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun laitoin auton piuhaan ja irroitin siitä. 12 min lyhin kahvitauko, sisältää kävelyn ABC:lle sisälle, kahvi+leipä tiskiltä, syönti, astian palautus, kusella käynti ja paluu autolle. Mutta normaalisti tauko 25-30 min kun rauhassa syö ja vilkaisee/vastaa viesteihin. Tämä tapa jo siis ennen EV:n hankkimista.
Vartin tauolla lataa seuraavasti oletuksena keskikulutus 20kWh/100km joka on aika normi isoakkuiselle autolle:
50kW laturi -> 12,5kWh= 62,5km
100kW laturi -> 25kWh= 125km
150kW laturi -> 37,5kWh= 187,5km
300kW laturi -> 75kWh= 375km (Tosin mikään auto ei tällä hetkellä ota vastaan 300kW tehoa, lähimmäksi pääsee Porche Taycan liki 270kW latauksella jolloin kahvitauolla saa 67,5kWh jolla ajaa reilun 300km kotimaisten maanteiden vauhtia. Sopivasti aika seuraavaa taukoa varten.
PHEV ei ihan noihin lukemiin pääse koska n.15-20 kWh akut ei kykene ottamaan kuin n. 30kW latausta vastaan eli vartissa 7,5kWh jolla pääsee n. 40km
Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa.
Itse en hybrideihin oikein edes kaipaa pikalatausta. Joku 100 kW alkaa olla semmoinen teho, että matkalla lataamisessa on ajatusta.
Tuo satanen bensaan 800 kilometrillä kuulostaa kyllä aika yläkanttiin olevalta arviolta. Tällä bensan hinnalla pääsisin itse noin puolella tuosta
Jos joku kehitysvammanen ei kaipaa hybridiin pikalatausta, se ei muuta isoa kuvaa miksikään vaan on sen promillemarginaalin kehitysvammasten sössötystä joka estää hybridien yleistymistä ajatuksiltaan.
Sen verran sähköautot ovat jo yleistyneet, että olen ehtinyt nähdä ihan Suomessakin huoltarilla hyvin pitkästyneen näköistä porukkaa odottamassa autonsa latautumista. Toinen asia, minkä olen ehtinyt nähdä on hyyyviiin hiiitaasti matkaa taittavat sähköautot. Viimeisen perässä vielä luki: "P100D", jonka perässä sitten matelinkin monen monta kilometriä, kun ohituspaikkoja ei ollut. Hiukan epäilen, että juuri ketään kiinnostaa jäädä maleksimaan huoltarille sähkön takia, jos bensaakin saa autoon tankattua. Koti tai työpaikka ovatkin sitten asia erikseen ja niissä riittää hitaampikin lataus.
Korona saattoi aika tavalla muuttaa autojen ostajien tilannetta "käyttövoimahaaveiden" osalta. Jollain tapaa tilanne näyttää siltä, että pahin sähköauto-hypetys saattoi hiukan laantua ja nyt ihmiset ainakin Suomessa kaipaisi markkinoille riittävän tavallisia (niin hinnaltaan, kokoluokaltaan kuin vaikkapa tehoiltaan) lataushybridejä. Eli kuten nyt on jo joitakin tullut markkinoille- sähkö ranget reilusti enemmän kuin 50 km, auto koriltaan ja tehoiltaan jotain muuta kuin pelkkiä SUV autoja- tosin pieniä PHEV SUVejakaan ei ole liioin markkinoilla. Tosin valtion verotushalut voi olla se voima, joka lopulta suuntaa ja määrää mitä ostetaan vai ostetaanko mitään?
@Inspektori kirjoitti:
Korona saattoi aika tavalla muuttaa autojen ostajien tilannetta "käyttövoimahaaveiden" osalta. Jollain tapaa tilanne näyttää siltä, että pahin sähköauto-hypetys saattoi hiukan laantua ja nyt ihmiset ainakin Suomessa kaipaisi markkinoille riittävän tavallisia (niin hinnaltaan, kokoluokaltaan kuin vaikkapa tehoiltaan) lataushybridejä. Eli kuten nyt on jo joitakin tullut markkinoille- sähkö ranget reilusti enemmän kuin 50 km, auto koriltaan ja tehoiltaan jotain muuta kuin pelkkiä SUV autoja- tosin pieniä PHEV SUVejakaan ei ole liioin markkinoilla. Tosin valtion verotushalut voi olla se voima, joka lopulta suuntaa ja määrää mitä ostetaan vai ostetaanko mitään?
Toivoisi että kiinnostus pysyy sähköautoissa. Korona on pelkkä kevyt lämmittelyharjoitus ilmastonmuutokseen nähden, ja siitä ei selviä pesemällä käsiä kahden kuukauden ajan.
@Inspektori kirjoitti:
Korona saattoi aika tavalla muuttaa autojen ostajien tilannetta "käyttövoimahaaveiden" osalta. Jollain tapaa tilanne näyttää siltä, että pahin sähköauto-hypetys saattoi hiukan laantua ja nyt ihmiset ainakin Suomessa kaipaisi markkinoille riittävän tavallisia (niin hinnaltaan, kokoluokaltaan kuin vaikkapa tehoiltaan) lataushybridejä. Eli kuten nyt on jo joitakin tullut markkinoille- sähkö ranget reilusti enemmän kuin 50 km, auto koriltaan ja tehoiltaan jotain muuta kuin pelkkiä SUV autoja- tosin pieniä PHEV SUVejakaan ei ole liioin markkinoilla. Tosin valtion verotushalut voi olla se voima, joka lopulta suuntaa ja määrää mitä ostetaan vai ostetaanko mitään?
Toivoisi että kiinnostus pysyy sähköautoissa. Korona on pelkkä kevyt lämmittelyharjoitus ilmastonmuutokseen nähden, ja siitä ei selviä pesemällä käsiä kahden kuukauden ajan.
Lataushybridi pitkällä sähkörangella olisi jo hyvä harppaus liikenteen päästöjen alentamiseen.
Minähän olin jo kääntymässä täyssähkön kannalle omassa autovalinnassa, mutta kyllä lataushybridin huolettomuus lataamisen suhteen painaa enemmän. Yleisestikin ihmisten olisi/on helpompi siirtyä lataushybridiin täyssähkön sijasta, jos siis sähköauto epäillyttää, niin kuin useimpia.
Seuraavakin auto minulla tulee olemaan lataushybridi, mutta sen pitää olla latausnopeudeltaan ja/tai sähkösäteeltään parempi kuin nykyinen.
Miksi korona vaikuttaisi käyttövoimavalintaan millään tavalla? Autokauppa näyttää hyytyneen, minkä kyllä ymmärtää.
Eilen oli taas työreissu, jossa Lahden Matkakeidas oli sopiva puolimatkankrouvi kumpaankin suuntaan. Aamulla wc, kahvi+sämpylä, pitkähkö työpuhelu ja sähköpostit -> pysäkki 35 min. Paluumatkalla wc, myöhäinen lounas buffasta, muutama sähköposti -> pysäkki 45min. Auto latauksessa siis 1,33h yhteensä, mutta 3,6kW teholla plakkariin tuli vaivaiset 4,5kWh. Tolpassa oli 22kW teho tarjolla. Jos auto ottaisi sen vastaan, olisi tarjolla ollut 29kWh ja auton akun käyttöenergia on vain 8kWh. Olisin saanut akun täyteen kummallakin kerralla eli n. 74km sähköajoa lisää. 8kWh riittää n. 35-37km matkaan käytännössä. En ole tutkinut, onko lataushybrideihin saatavana 22kW tai edes 11kW AC-latausta, mutta joihinkin saa CCS tasavirtalatauksen. Autossa käytettävä lataustekniikka on tärkeä ominaisuus.
@Inspektori kirjoitti:
Korona saattoi aika tavalla muuttaa autojen ostajien tilannetta "käyttövoimahaaveiden" osalta. Jollain tapaa tilanne näyttää siltä, että pahin sähköauto-hypetys saattoi hiukan laantua ja nyt ihmiset ainakin Suomessa kaipaisi markkinoille riittävän tavallisia (niin hinnaltaan, kokoluokaltaan kuin vaikkapa tehoiltaan) lataushybridejä. Eli kuten nyt on jo joitakin tullut markkinoille- sähkö ranget reilusti enemmän kuin 50 km, auto koriltaan ja tehoiltaan jotain muuta kuin pelkkiä SUV autoja- tosin pieniä PHEV SUVejakaan ei ole liioin markkinoilla. Tosin valtion verotushalut voi olla se voima, joka lopulta suuntaa ja määrää mitä ostetaan vai ostetaanko mitään?
Toivoisi että kiinnostus pysyy sähköautoissa. Korona on pelkkä kevyt lämmittelyharjoitus ilmastonmuutokseen nähden, ja siitä ei selviä pesemällä käsiä kahden kuukauden ajan.
Lataushybridi pitkällä sähkörangella olisi jo hyvä harppaus liikenteen päästöjen alentamiseen.
Minähän olin jo kääntymässä täyssähkön kannalle omassa autovalinnassa, mutta kyllä lataushybridin huolettomuus lataamisen suhteen painaa enemmän. Yleisestikin ihmisten olisi/on helpompi siirtyä lataushybridiin täyssähkön sijasta, jos siis sähköauto epäillyttää, niin kuin useimpia.
Seuraavakin auto minulla tulee olemaan lataushybridi, mutta sen pitää olla latausnopeudeltaan ja/tai sähkösäteeltään parempi kuin nykyinen.
Miksi korona vaikuttaisi käyttövoimavalintaan millään tavalla? Autokauppa näyttää hyytyneen, minkä kyllä ymmärtää.
Eilen oli taas työreissu, jossa Lahden Matkakeidas oli sopiva puolimatkankrouvi kumpaankin suuntaan. Aamulla wc, kahvi+sämpylä, pitkähkö työpuhelu ja sähköpostit -> pysäkki 35 min. Paluumatkalla wc, myöhäinen lounas buffasta, muutama sähköposti -> pysäkki 45min. Auto latauksessa siis 1,33h yhteensä, mutta 3,6kW teholla plakkariin tuli vaivaiset 4,5kWh. Tolpassa oli 22kW teho tarjolla. Jos auto ottaisi sen vastaan, olisi tarjolla ollut 29kWh ja auton akun käyttöenergia on vain 8kWh. Olisin saanut akun täyteen kummallakin kerralla eli n. 74km sähköajoa lisää. 8kWh riittää n. 35-37km matkaan käytännössä. En ole tutkinut, onko lataushybrideihin saatavana 22kW tai edes 11kW AC-latausta, mutta joihinkin saa CCS tasavirtalatauksen. Autossa käytettävä lataustekniikka on tärkeä ominaisuus.
Juu, en minä lataushybrideilyä kritisoinut. Sellaisen minäkin olen tilaamassa jahka pääkonttorilta tulee lupa. Minä olisin kyllä ollut valmis sähköautoiluunkin, mutta sopivaa (tilat, hinta, range, mieliteko, firman merkkipolitiikka) ei ollut nyt tarjolla.
JLRn lataushybrideihin saa pikalatauksen, tehoja en muista. Disco Sportissa lupailtiin muistaakseni 65km range. Se olisi kyllä ollut varsin hyvä vaihtoehto sekin, mutta vaaka kallistui tällä kertaa V90een.
@Inspektori kirjoitti:
Korona saattoi aika tavalla muuttaa autojen ostajien tilannetta "käyttövoimahaaveiden" osalta. Jollain tapaa tilanne näyttää siltä, että pahin sähköauto-hypetys saattoi hiukan laantua ja nyt ihmiset ainakin Suomessa kaipaisi markkinoille riittävän tavallisia (niin hinnaltaan, kokoluokaltaan kuin vaikkapa tehoiltaan) lataushybridejä. Eli kuten nyt on jo joitakin tullut markkinoille- sähkö ranget reilusti enemmän kuin 50 km, auto koriltaan ja tehoiltaan jotain muuta kuin pelkkiä SUV autoja- tosin pieniä PHEV SUVejakaan ei ole liioin markkinoilla. Tosin valtion verotushalut voi olla se voima, joka lopulta suuntaa ja määrää mitä ostetaan vai ostetaanko mitään?
Toivoisi että kiinnostus pysyy sähköautoissa. Korona on pelkkä kevyt lämmittelyharjoitus ilmastonmuutokseen nähden, ja siitä ei selviä pesemällä käsiä kahden kuukauden ajan.
Lataushybridi pitkällä sähkörangella olisi jo hyvä harppaus liikenteen päästöjen alentamiseen.
Minähän olin jo kääntymässä täyssähkön kannalle omassa autovalinnassa, mutta kyllä lataushybridin huolettomuus lataamisen suhteen painaa enemmän. Yleisestikin ihmisten olisi/on helpompi siirtyä lataushybridiin täyssähkön sijasta, jos siis sähköauto epäillyttää, niin kuin useimpia.
Seuraavakin auto minulla tulee olemaan lataushybridi, mutta sen pitää olla latausnopeudeltaan ja/tai sähkösäteeltään parempi kuin nykyinen.
Miksi korona vaikuttaisi käyttövoimavalintaan millään tavalla? Autokauppa näyttää hyytyneen, minkä kyllä ymmärtää.
Eilen oli taas työreissu, jossa Lahden Matkakeidas oli sopiva puolimatkankrouvi kumpaankin suuntaan. Aamulla wc, kahvi+sämpylä, pitkähkö työpuhelu ja sähköpostit -> pysäkki 35 min. Paluumatkalla wc, myöhäinen lounas buffasta, muutama sähköposti -> pysäkki 45min. Auto latauksessa siis 1,33h yhteensä, mutta 3,6kW teholla plakkariin tuli vaivaiset 4,5kWh. Tolpassa oli 22kW teho tarjolla. Jos auto ottaisi sen vastaan, olisi tarjolla ollut 29kWh ja auton akun käyttöenergia on vain 8kWh. Olisin saanut akun täyteen kummallakin kerralla eli n. 74km sähköajoa lisää. 8kWh riittää n. 35-37km matkaan käytännössä. En ole tutkinut, onko lataushybrideihin saatavana 22kW tai edes 11kW AC-latausta, mutta joihinkin saa CCS tasavirtalatauksen. Autossa käytettävä lataustekniikka on tärkeä ominaisuus.
Juu, en minä lataushybrideilyä kritisoinut. Sellaisen minäkin olen tilaamassa jahka pääkonttorilta tulee lupa. Minä olisin kyllä ollut valmis sähköautoiluunkin, mutta sopivaa (tilat, hinta, range, mieliteko, firman merkkipolitiikka) ei ollut nyt tarjolla.
JLRn lataushybrideihin saa pikalatauksen, tehoja en muista. Disco Sportissa lupailtiin muistaakseni 65km range. Se olisi kyllä ollut varsin hyvä vaihtoehto sekin, mutta vaaka kallistui tällä kertaa V90een.
Ajattelinkin käydä katsomassa JLR-tarjontaa. MB GLE:n saisi toimitukseen vasta ensi keväänä. Ei minulla kiire olekaan, mutta auton tilaaminen pitkällä odotusajalla ei ole hyvä juttu.
Tuntuu, että latauksesta tekevät suurimman ongelman ne, ketkä eivät itse aja sähköautolla. Suomestakin löytyy teslailijoita, jotka ajavat yli 70 tkm vuodessa ilman latausongelmia. Ja nyt en puhu takseista, joilla ajetaan helposti enemmänkin, mutta tyypillisesti pienemmällä maantieteellisellä alueella.
Se on selvää, ettei pikalatureita löydy jokaisesta niemestä ja notkelmasta, mutta jos käytännön range on vaikkapa 400 km, niin eiköhän siihen matkalle jokunen paikka osu, joista voi valita rakon/vatsalaukun/jonkun muun perusteella sopivimman. Ainakin niillä alueilla, millä 80% kansasta asuu.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Tuntuu, että latauksesta tekevät suurimman ongelman ne, ketkä eivät itse aja sähköautolla. Suomestakin löytyy teslailijoita, jotka ajavat yli 70 tkm vuodessa ilman latausongelmia. Ja nyt en puhu takseista, joilla ajetaan helposti enemmänkin, mutta tyypillisesti pienemmällä maantieteellisellä alueella.
Se on selvää, ettei pikalatureita löydy jokaisesta niemestä ja notkelmasta, mutta jos käytännön range on vaikkapa 400 km, niin eiköhän siihen matkalle jokunen paikka osu, joista voi valita rakon/vatsalaukun/jonkun muun perusteella sopivimman. Ainakin niillä alueilla, millä 80% kansasta asuu.
Otanta on toki pieni, mutta tiedän kaksi taksiautoilijaa, jotka ovat luopuneet Teslasta juuri latausongelman takia.
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraavat esimerkkiä niin silloin PHEV on pitemmällä matkalla järkevämpi kun bensalla puolta halvempaa ajaa verrattuna Ionityn asemalla ladattuun sähköön. Paikalliset ajot kotona ladaten (12c/kWh) ja bensalla matkalla. PHEV 70km käytännön rangella ja nopealla latauksella hoitaisin n. 90% ajoistani sähköllä.
"Tämä oli koominen, se kuuluisa vastatuuleen heitto mikä meneekin reisille."
Harkitsin kauan haastanko tämän lauseen sisällön pitkään kaksintaisteluun mutta kaikessa armollisuudessani päätin kuitenkin etten haasta.
EDIT: viesti peruttu. Ei enää ajankohtainen.
Kysymys täyssähköautoilijalle ja miksei myös vannoutuneelle plugaristille:
Matkan varrella tapahtuvan lataamisen tarvetta silotellaan usein tuumaamalla, että samalla, kun pitää taukoa voi ladata auton eli no probs.
Mutta: jahtaako kissa häntää vai häntä kissaa? Voinko ladata auton samalla, kun pysähdyn tauolle jossain? Vai onko minun pakko pysähtyä tauolle jossain tietyssä paikassa, jotta voin samalla ladata auton? Ja seuraako sähköautoilusta taukojen pakollinen lisääntyminen (mikä voi tietysti olla hyväkin asia turvallisuuden kannalta)?
Itsestäni aina välillä tuntuu, että voisin pärjätä täyssähköautollakin, jos sillä on ajosäde kertalatauksella yli 300km. 400km olisi tietysti vielä parempi. Nyt olisi jo kaupan muutama sellainen menopeli ja syksyllä on tulossa lisää.
Mutta pitkällä matkalla tulee aina mieleen, että täyssähköauto taitaa kuitenkin vielä nykyään ottaa melko määräävän roolin reissuissa. Onko siinä vähän samaa kuin tulessa: se on hyvä renki, mutta huono isäntä?
Täyssähköauto taitaa olla juppien kulkuväline. Siis Young Urban Person -ryhmään kuuluvien väline. Sopii nuorille kaupunkilaisille. Nuorille siksi, että täyssähköauto soveltuu parhaiten digi-tottuneille ihmisille, jotka valtaosaltaan ovat suhteellisen nuoria ja tietokoneisiin jo pienestä pitäen tottuneita "jonneja", joka tuskin muistavat, mikä oli laskutikku, piirustuslauta tai lankapuhelin. Jupin mielestä jopa sähköauton vaatima latailu, energian kulutuksen tarkkailu, puhelinsovelluksen kanssa räplääminen jne. saattavat olla oikea mahti-juttu autossa. Ei haittaisi, vaikka autossa olisi polttomoottori, kunhan kiihtyvyys on kohdillaan ja kännykkäsovellus löytyy ja autossa on iso kosketusnäyttö. Luulen, että ympäristöystävällisyys on vihoviimeinen tekijä hankintapäätökseen vaikuttamassa muuten kuin välillisesti minimaalisen autoveron takia.
PHEV on enemmän "tavallinen" auto. Sellaisessa taidan käytännön syistä pysyä, mutta range pitää seuraavaa autoa valitessa ottaa erittäin tärkeäksi kriteeriksi.
Polttomoottorin ja sähkömoottorin (hybridi) yhdistetty toimintamatka pitää olla se mihin polttomoottorilla ylletään muuten tuokin jää monella haaveeksi. Sähköauton vaatimiin pysähdyksiin en suostu kaikkien myynnissä olevien sähköautojen toimintamatka on enemmän tai vähemmän noloa luettavaa.
Tässä on tullut nyt reilu vuosi ajeltua sähköllä ja tuo HybridRulesin mainitsema 300km kantama riittää hyvin minun ajoilla. Kerran vaan ajanut reissun jossa ennen määränpäätä on tarvinnut pysähtyä lataamaan. Hyvä kysymys myös tuo määrääkö lataus tauon ajan/paikan vai tauko latauksen. Pidän mielellään taukoja yli 200km suuntaansa reissulla joten mielellään käyttää ne hyväksi ladaten autoa, joten siinä mielessä lataus määrittelee paikan. Varsinkin menomatkalla kannattaa ladata kun tietää että määränpäässä joutuu lataamaan, niin voi lyhentää siellä tapahtuvaa latausta, jolloin Type-2 AC latauksellakin saa riittävästi sähköä kotiinpaluuseen. Kotimatkalla sitten voikin pysähtyä johonkin kivaan pikkupaikkaan kun tietää että kotona saa autoon riittävästi virtaa yön yli ladaten. PHEV taas ei juurikaan hyödy kahvitauolla lataamisesta joten siinä mielessä ei taukoja kannata latausasemien yhteyteen suunnitella. Tosin nyt on tullut ainakin Mersulta A-sarjan plugari jossa CCS-lataus (lisävaruste) sekä Lantikan Disco Sport ja Evoque CCS vakiona joilla kahvitellessa saa muutaman kymmennen kilometriä. Tällöin ajatusmaailma muuttuu latausta suosivaksi tauoilla.
Kukahan ottaa ensimmäisenä haasteeksi päästä plugarilla Lappiin pelkällä sähköllä? Laskeskelin että Tampereen kautta Jyväskylään niin Äänekoskelle saattaisi A-sarjalaisella päästä pikalatauksiin tukeutuen mutta sit tulee liian pitkä loikka Pihtiputaalle.
Vähän juppijojo autoja nuo EV:t, ensinnäkään en ole nuori, asun kirkonkylällä maalaispitäjässä ja tekniikka mielestäni helpottaa elämää
PHEV valinnassa kannattaa katsoa myös laturin tehoja. Suurin osa on 16A/3,6kW latauksella. Niillä saa odotella 4-5 tuntia kunnes n. 15kWh akku täyttyy. Kannattaa katsella mielummin 32A/2x16A/7,2kWh laturilla niin asiointilatauksessa on järkeä ja kaupungissa pärjää sähköllä pitempään. Pahin esimerrki BWM X5, 24kWh akku ja vain 3,6kW laturi. Sillä pääsisin kaupunkiin sähköllä (65km) mutta sit joutuisi odottamaan 7h ennen kuin pystyisi ajamaan kotia sähköllä. Edes vaimoni ei saa kulumaan niin paljoa aikaa ostoksilla
Juu, kyllä henkiseltä iältään sähköauto-yhteensopivia löytyy myös paljon.
Se minua XC90T8:ssa harmittaakin, että lataaminen on niin hidas. Tietysti akkukin on turhan pieni, mutta ennen kaikkea lataaminen saisi olla 22kW. Tässä yhtenä yönä nukuin klo 3- 5 piuha kiinni yhdessä Fortumin pylväässä. Latauspaikkaa etsiessä kartalta tuli mieleen, että latausasemien sijainti olisi varsin merkittävä juttu, jos täyssähköllä ajaisin. Ei olisi tietysti tarvinnut etsiä latausasemaa, mutta kun päätin ajaa yhden 6 tunnin rupeaman yön yli ja oli pakko nukkuakin vähän aikaa, niin valitsin sellaisen 24/7 ABC:n, jolla voi samalla ladata. Seuraavalla kerralla olen kyllä hotellissa yön ja lähden vasta aamulla. Ei ollut hyvä idea ajaa läpi yön.
Saako kysyä, millä autolla ajat nykyään? Sinähän otit Jaguarin, mutta eikö siinäkin ole vain hitaanpuoleinen lataus?
En muuten ollut huomannutkaan, että X5:n latausteho on vain 3,6kW. Tosi outoa niin ison akun kanssa.
Minulla olisi nykyhetken plugareista sopivin MB GLE ilmeisesti. Siinä on iso akku ja tehokas lataus ja myös CCS-lataus.
Joo, I-Pace tuli hankittua. Onhan siinä tosiaan vain 1-vaiheinen Type-2 eli 7,2kWh vaan ei se paljoa hitaampi ole kuin 11kWh 3-v laturit. 22kW laturi vasta toisi merkittävän edut mutta sitä ei taida olla vakiona kuin Zoessa nykyään. E-troniin sen saa lisävarusteen mutta Tesla ei enää tarjoa sitä. Pikalatausta rajoittaa enemmän laturit kun mun reiteille ei satu kuin 50kW latureita paitsi jos Stadissa käyn. Ionityn riistohinnoittelu (79c/kWh) Lahdessa tosin saa minut jättämään sen väliin, kalliimpaa kuin bensalla ajo. Tässä reilun vuoden aikana mitä I-Pace ollut niin 50kW pikalatureiden määrä on moninkertaistunut joten nykyään löytyy tarvittaessa. Mutta jos Pohjois-Karjalaan ja Itä-Lappiin joutuisin lähtemään niin joko V8:lla tai sitten reilusti aikaa type-2 ladaten.
T8:n ongelma ei minulla ollut hidas lataus vaan pieni akku ja toimintamatka.
Jos olisi nopea lataus, niin se lisäisi monesti sähkösädettä ja pudottaisi bensan kulutusta pidemmilläkin matkoilla, kun saisi kahvitauollakin selkeästi lisää ajosädettä suhteessa auton max rangeen. Eihän se paljon olisi sinänsä, mutta auttaisi pitämään bensan keskikulutusta alempana.
Näpertelyähän se on täyssähköautoon verrattuna.
Kahvitauko huoltamolla yksin noin 5 min ja perheen kanssa 15 min. Paljonko tulee lisää ajosädettä?
Tietenkin kahvitauon pitäisi vähän pidempänä, esim. 20-30 min. Minusta 5 ja 15 ovat kyllä ylioptimistisiä aikoja vaikka ei mitään lataisikaan. Jos auto ottaisi vastaan 22kW, niin puolessa tunnissa tulisi 11kWh ja XC90T8:n akun käyttöenergia on 8kWh. Normaali kahvitauko on varmaan n. 20min eli 0.3h. Jo 11kW lataustehollakin akun sisältö kasvaisi 11x0.3=3.3 kWh, mikä on lähelle puolet akun nettoenergiasta ja 22kW latausteholla akkuun saisi 6.6kWh. Jos koko reissu olisi esim. 200km, niin välilataus pudottaisi selvästi keskikulutusta.
Niin kuin sanoin, niin näpertelyähän se olisi täyssähköautoon verrattuna, mutta plugarin bensankulutusta se alentaisi tuntuvasti.
CCS-latauksella saisi isompaankin akkuun kilometrejä mukavasti. Plugarin sähköajomäärät kasvaisivat reippaasti.
P.S. Ennen kuin aletaan vääntää kuinka pitkä on kahvitauko, niin sovitaanko, että puhutaan vain pysähdyksen kestosta miettimättä, mikä on stopin motivaatio?
Jos olisi pikalataus käytössä niin Land Roveriin saisi 30 minuutissa matkaa lisää 53 km (Discovery Sport ja Evoque). Siis 0 - 80 % rangesta 66 km.
"Range Rover Evoque P300e
• Kokonaisteho / vääntömomentti: 309hv (227kW) / 540Nm
• EU-kulutus yhdistetty WLTP: 1.4L / 100km
• WLTP-CO2 alkaen: 32 g/km
• Toimintamatka sähköllä WLTP: 66 km
• Nopea latausaika: 0–80% 30 minuutissa (pikalaturilla)
Discovery Sport P300e
• Kokonaisteho / vääntömomentti: 309hv (227kW) / 540Nm
• EU-kulutus yhdistetty WLTP: 1,6L / 100 km
• WLTP-CO2 alkaen: 36 g/km
• Toimintamatka sähköllä WLTP: 62 km
• Nopea latausaika: 0–80% 30 minuutissa (pikalaturilla)"
Niin, kyllä pikalataus tai edes 22kW lataus vaikuttaisi suhteellisesti paljon plugarin sähköajomäärään suhteessa bensa-ajoon.
22kW töpselipaikka on aivan yleinen liikenneasemien tolpissa. Taitaa olla ihan perusjuttu, että löytyy 22kW latausteho esim. Fortumin ja Virran tolpissa.
Jos iskee päälle bensansäästömania, niin voi pysähtyä ihan vain latailemaan, mutta pitkällä matkalla taukoon sisältyy minulla yleensä wc-käynti ja kahv+sämpylä. Jos pysäkkiä ei tee F1 renkaidenvaihtotaktiikalla niin 30min tulee helposti täyteen ilman, että tarvitsee varsinaisesti odotella lataantumista. Pari puhelua tai sähköpostiin vastailut, niin puolituntia on kulahtanut ja auton ajoakku taas täynnä.
Aika vauhdilla saa ryystää. Olen seurannut latausraporteista kauanko ladannut tauoilla. Eli käytännössä siitä kun laitoin auton piuhaan ja irroitin siitä. 12 min lyhin kahvitauko, sisältää kävelyn ABC:lle sisälle, kahvi+leipä tiskiltä, syönti, astian palautus, kusella käynti ja paluu autolle. Mutta normaalisti tauko 25-30 min kun rauhassa syö ja vilkaisee/vastaa viesteihin. Tämä tapa jo siis ennen EV:n hankkimista.
Vartin tauolla lataa seuraavasti oletuksena keskikulutus 20kWh/100km joka on aika normi isoakkuiselle autolle:
50kW laturi -> 12,5kWh= 62,5km
100kW laturi -> 25kWh= 125km
150kW laturi -> 37,5kWh= 187,5km
300kW laturi -> 75kWh= 375km (Tosin mikään auto ei tällä hetkellä ota vastaan 300kW tehoa, lähimmäksi pääsee Porche Taycan liki 270kW latauksella jolloin kahvitauolla saa 67,5kWh jolla ajaa reilun 300km kotimaisten maanteiden vauhtia. Sopivasti aika seuraavaa taukoa varten.
PHEV ei ihan noihin lukemiin pääse koska n.15-20 kWh akut ei kykene ottamaan kuin n. 30kW latausta vastaan eli vartissa 7,5kWh jolla pääsee n. 40km
Viime vuosisadalla tuli ajettua pisimmillään 1300km päivämatkoja keikkahommissa. Nuorena jaksoi. Nykyään jos joutuu yli 300km päähän keikalle niin mielummin jään yön yli, ei jaksa vanha enää pitkää päivää painaa. Tosin yhden Oulun keikan heitin syksyllä kun ei ollut kuin 3 tunnin homma. Aamulla aikainen lähtö ja suunta Niemenharjun Nesteelle aamupalalle jossa samalla latasin. 45 min meni kun hoidin samalla sähköpostirumban alta pois. Siitä sitten Ouluun jossa hieman ennen puolta päivää. Auto laturiin Prisman parkkipaikalle josta vajaa kilometri kohteeseen. Akku täynnä 1,5 tunnin jälkeen ja asiakkaan kanssa haettiin auto pois (asiakas sai kokeilla sähköistä autoilua) ja homma pakettiin kolmeen mennessä. Siitä tien päälle ja Kärsämäellä pysähdyin syömään kunnolla kun lounas oli jäänyt väliin. 40 min meni siinä ja sitten köröttelin kotia jossa ennen 21.00. Koko reissu 800km ja energiakulut 40€. Tauoissa olisin ehkä säästänyt 20-30 min jos reippaammin olisin toiminut. ICE:llä olisi palanut n. 100€ edestä polttoainetta joten aika hyvälle tuntipalkalle pääsee sähköä ladatessa. Tämä siis käytännön esimerkki. Ei se lataaminen niin ihmeellistä tai aikaa vievää loppujen lopuksi ole, vaatii vaan asennemuutosta.
Korona-aikana kahvitauot on olleet erityislyhyitä, kun ei ole edes päässyt istumaan vaan on pitänyt kulauttaa kahvi naamariin seisaaltaan (siellä missä sitä edes on saanut). Edellisellä kerralla varmaankin tankkaus+kahvi oli 5 min (perhe autossa).
Saa nähdä, miten kehitys kehittyy. Latausasemia on jo aika paljon varsinkin etelä/länsi-Suomessa ja koska sähköautoja on vielä harvakseltaan liikenteessä, tolppia on yleensä vapaana ja yleisesti ottaen hinnat ovat kohtuullisia. Fortumilla 20-30cnt per kWh.
Annas olla, kun sähköautoja alkaa olla paljon liikenteessä. Jos latauspaikkaa joutuu jonottamaan, homma hankaloituu. Pitää istua autossa kyttäämässä, että pääse tolpalle ja vasta sitten voi aloittaa kahvitauon. Saattaa lataussähkön hinnatkin nousta talouselämän rautaisten lakien mukaan, kun kysyntä tarpeeksi kasvaa.
Tällä hetkellä sähköautoilu on ehkä edullisimmillaan. Verottaja antaa siimaa, kun ei halua liikaa torpata kehitystä ja samaten sähköyhtiöt ovat höveleitä lataussähkön kanssa. Kyllähän nykyään keinot olisi veloittaa kotonakin tapahtuvasta lataamisesta esim. "lataussähköveroa" ja voisi olla eri tariffi lataussähkölle. Saattaa olla, että nyt on sähköauton käyttäjille "kermankuorintavaihe".
Itse en hybrideihin oikein edes kaipaa pikalatausta. Joku 100 kW alkaa olla semmoinen teho, että matkalla lataamisessa on ajatusta.
Tuo satanen bensaan 800 kilometrillä kuulostaa kyllä aika yläkanttiin olevalta arviolta. Tällä bensan hinnalla pääsisin itse noin puolella tuosta
Ihan normaalilla ei ladattavalla bensahybridillä tai muuten taloudellisella bensa-autolla kuluu: 800km x 5l/100km x 1,25 €/l = 50€
Vertailuni onkin edellisiin diesel/bensa hybridiin joiden enrgiakulu oli kirjanpidon mukaan 12/11c/km. Eli puhun Freelander II ja XC90 T8. Jos otetaan sähköautoista pihein eli Ioniq niin energiakulu puolittuu ja latausajat lyhenee.
Jos joku kehitysvammanen ei kaipaa hybridiin pikalatausta, se ei muuta isoa kuvaa miksikään vaan on sen promillemarginaalin kehitysvammasten sössötystä joka estää hybridien yleistymistä ajatuksiltaan.
Harvinaisen hienosti argumentoitu!
Sen verran sähköautot ovat jo yleistyneet, että olen ehtinyt nähdä ihan Suomessakin huoltarilla hyvin pitkästyneen näköistä porukkaa odottamassa autonsa latautumista. Toinen asia, minkä olen ehtinyt nähdä on hyyyviiin hiiitaasti matkaa taittavat sähköautot. Viimeisen perässä vielä luki: "P100D", jonka perässä sitten matelinkin monen monta kilometriä, kun ohituspaikkoja ei ollut. Hiukan epäilen, että juuri ketään kiinnostaa jäädä maleksimaan huoltarille sähkön takia, jos bensaakin saa autoon tankattua. Koti tai työpaikka ovatkin sitten asia erikseen ja niissä riittää hitaampikin lataus.
Korona saattoi aika tavalla muuttaa autojen ostajien tilannetta "käyttövoimahaaveiden" osalta. Jollain tapaa tilanne näyttää siltä, että pahin sähköauto-hypetys saattoi hiukan laantua ja nyt ihmiset ainakin Suomessa kaipaisi markkinoille riittävän tavallisia (niin hinnaltaan, kokoluokaltaan kuin vaikkapa tehoiltaan) lataushybridejä. Eli kuten nyt on jo joitakin tullut markkinoille- sähkö ranget reilusti enemmän kuin 50 km, auto koriltaan ja tehoiltaan jotain muuta kuin pelkkiä SUV autoja- tosin pieniä PHEV SUVejakaan ei ole liioin markkinoilla. Tosin valtion verotushalut voi olla se voima, joka lopulta suuntaa ja määrää mitä ostetaan vai ostetaanko mitään?
Toivoisi että kiinnostus pysyy sähköautoissa. Korona on pelkkä kevyt lämmittelyharjoitus ilmastonmuutokseen nähden, ja siitä ei selviä pesemällä käsiä kahden kuukauden ajan.
Lataushybridi pitkällä sähkörangella olisi jo hyvä harppaus liikenteen päästöjen alentamiseen.
Minähän olin jo kääntymässä täyssähkön kannalle omassa autovalinnassa, mutta kyllä lataushybridin huolettomuus lataamisen suhteen painaa enemmän. Yleisestikin ihmisten olisi/on helpompi siirtyä lataushybridiin täyssähkön sijasta, jos siis sähköauto epäillyttää, niin kuin useimpia.
Seuraavakin auto minulla tulee olemaan lataushybridi, mutta sen pitää olla latausnopeudeltaan ja/tai sähkösäteeltään parempi kuin nykyinen.
Miksi korona vaikuttaisi käyttövoimavalintaan millään tavalla? Autokauppa näyttää hyytyneen, minkä kyllä ymmärtää.
Eilen oli taas työreissu, jossa Lahden Matkakeidas oli sopiva puolimatkankrouvi kumpaankin suuntaan. Aamulla wc, kahvi+sämpylä, pitkähkö työpuhelu ja sähköpostit -> pysäkki 35 min. Paluumatkalla wc, myöhäinen lounas buffasta, muutama sähköposti -> pysäkki 45min. Auto latauksessa siis 1,33h yhteensä, mutta 3,6kW teholla plakkariin tuli vaivaiset 4,5kWh. Tolpassa oli 22kW teho tarjolla. Jos auto ottaisi sen vastaan, olisi tarjolla ollut 29kWh ja auton akun käyttöenergia on vain 8kWh. Olisin saanut akun täyteen kummallakin kerralla eli n. 74km sähköajoa lisää. 8kWh riittää n. 35-37km matkaan käytännössä. En ole tutkinut, onko lataushybrideihin saatavana 22kW tai edes 11kW AC-latausta, mutta joihinkin saa CCS tasavirtalatauksen. Autossa käytettävä lataustekniikka on tärkeä ominaisuus.
Juu, en minä lataushybrideilyä kritisoinut. Sellaisen minäkin olen tilaamassa jahka pääkonttorilta tulee lupa. Minä olisin kyllä ollut valmis sähköautoiluunkin, mutta sopivaa (tilat, hinta, range, mieliteko, firman merkkipolitiikka) ei ollut nyt tarjolla.
JLRn lataushybrideihin saa pikalatauksen, tehoja en muista. Disco Sportissa lupailtiin muistaakseni 65km range. Se olisi kyllä ollut varsin hyvä vaihtoehto sekin, mutta vaaka kallistui tällä kertaa V90een.
Ajattelinkin käydä katsomassa JLR-tarjontaa. MB GLE:n saisi toimitukseen vasta ensi keväänä. Ei minulla kiire olekaan, mutta auton tilaaminen pitkällä odotusajalla ei ole hyvä juttu.
Tuntuu, että latauksesta tekevät suurimman ongelman ne, ketkä eivät itse aja sähköautolla. Suomestakin löytyy teslailijoita, jotka ajavat yli 70 tkm vuodessa ilman latausongelmia. Ja nyt en puhu takseista, joilla ajetaan helposti enemmänkin, mutta tyypillisesti pienemmällä maantieteellisellä alueella.
Se on selvää, ettei pikalatureita löydy jokaisesta niemestä ja notkelmasta, mutta jos käytännön range on vaikkapa 400 km, niin eiköhän siihen matkalle jokunen paikka osu, joista voi valita rakon/vatsalaukun/jonkun muun perusteella sopivimman. Ainakin niillä alueilla, millä 80% kansasta asuu.
Otanta on toki pieni, mutta tiedän kaksi taksiautoilijaa, jotka ovat luopuneet Teslasta juuri latausongelman takia.
Netissä on myynnissä 100 teslaa, eikä niillä ole ajettu vuodessa kuin suomen keskimääräisiä kilometrejä vastaava määrä.
Ei lataaminen ja sen odottelu ole minulle ongelma, odotellessa voi tehdä etätöitä läppärilla tai padillä. Ainut mikä mietityttää on hinnoittelu. Ionityhän hinnoitteli nopeat asemat törkeän kalliiksi (0,79€/kWh) joten jää väliin. Jos muutkin seuraavat esimerkkiä niin silloin PHEV on pitemmällä matkalla järkevämpi kun bensalla puolta halvempaa ajaa verrattuna Ionityn asemalla ladattuun sähköön. Paikalliset ajot kotona ladaten (12c/kWh) ja bensalla matkalla. PHEV 70km käytännön rangella ja nopealla latauksella hoitaisin n. 90% ajoistani sähköllä.