@HybridRules kirjoitti:
NHB otti ihan turhaan herneen nenään, kun satuin toteamaan, että MX:n sivuprofiilin perusteella siinä ei ole "juurikaan tavaratilaa". Huono sanan valinta minulta, kun en ottanut huomioon, että se sattuu niin syvälle toisen sieluun.
Edelleen näköjään vain jatkat fantasioidesi ulostamista. Eikö tuo ole vähän mielikuvituksetonta kädä persoonan kimppuun? No sinuahan ei perinteisesti ole haitannut se, että otat tuollaisia tuulesta temmattuja pas*%puheita tueksesi. Se kertonee paljon argumenteistasi.
Oletpa sinä kovasti hikeentynyt.
Tässä on erinomainen esimerkki, kuinka yrität kääntää huomion pois suunsoitostasi. Hikinen kyllä olen, koska suoritin juuri intensiivisen treenin, mutta se ei liity millään tavalla keskusteluun.
@NHB kirjoitti:
Nyt on puhuttu kahdesta katumaaturista, joista normin mukaan tilavamman ja autolehden arvioiden mukaan paremman tavaratilan kokoa ja käyttökelpoisuutta viestistä toiseen on haukuttu ja epäsuorasti epäilty kelvottomaksi.
No mahtuuko sinne pesukone sisälle ja takaluukku kiinni? Mahtuuko viisipaikkaisena?
Vuoden 2008 - 2014 W204 C-sarjan farkku osoittaa pienuutensa tässä vertailussa. Normaalikokoista sivusta täytettävää pesukonetta kuljettaessa piti nimittäin kaataa takapenkki.
Oletko katsonut kuvaa siitä, millaiset laukut sopivat kolmannen penkkirivin taakse? Mun silmin näyttää siltä, että viisipaikkaisena tilaa pesukoneelle on todella reilusti.
@HybridRules kirjoitti:
Kyllähän MX on tilava auto, kun tarkemmin katselee. Mutta on se coupe-tyyppinen takaosa ja sellaiseen ei mahdu yhtä hyvin tavaraa kuin yhtä pitkään/korkeaan/leveään tilaan mahtuisi pystyn perän tapauksessa.
Laskeva perälinja on epäilemättä aerodynamiikan ehdoilla tehty linjaus, eli sillä saadaan oletettavasti sähköautolle arvokkaita lisäkilometrejä jonkin verran lisää. On ihan totta, että laatikkomaiseen perään mahtuisi vielä enemmän, mutta ainakin itse otan nuo lisäkilometrit ennemmin, kuin vielä entistäkin enemmän tilaa. Kun sitä tilaa on jo nyt niin matkustajille kuin tavaroillekin esim XC90 Volvoa enemmän.
Tosiaan jos tuosta tarvitsee tilaa vielä enemmän, niin se on melkein mentävä pick-up- tai paku-linjalle.
PS. en ole vielä saanut aikaiseksi mittojen ottoa.
@HybridRules kirjoitti:
Kyllähän MX on tilava auto, kun tarkemmin katselee. Mutta on se coupe-tyyppinen takaosa ja sellaiseen ei mahdu yhtä hyvin tavaraa kuin yhtä pitkään/korkeaan/leveään tilaan mahtuisi pystyn perän tapauksessa.
Laskeva perälinja on epäilemättä aerodynamiikan ehdoilla tehty linjaus, eli sillä saadaan oletettavasti sähköautolle arvokkaita lisäkilometrejä jonkin verran lisää. On ihan totta, että laatikkomaiseen perään mahtuisi vielä enemmän, mutta ainakin itse otan nuo lisäkilometrit ennemmin, kuin vielä entistäkin enemmän tilaa. Kun sitä tilaa on jo nyt niin matkustajille kuin tavaroillekin esim XC90 Volvoa enemmän.
Tosiaan jos tuosta tarvitsee tilaa vielä enemmän, niin se on melkein mentävä pick-up- tai paku-linjalle.
PS. en ole vielä saanut aikaiseksi mittojen ottoa.
Laskevan kattolinjan syömää tilaa tosin kompensoi oikein hyvin tavaratilan pituus ja iso lastausaukko. Riittää, kun tönää sen laatikon vähän edemmäs. Koirankin luulisi pärjäävän, kun saa nauttiskella nimikkko-moodistaan.
Taitaa auton riittävä pituus auttaa tuohon takapenkin pääntilaan kun testissä Cayenne-malleissa päätilaa riittäisi matalammasta kattolinjasta huolimatta. Tilaa onkin sen verran reilusti, että ainakin 190-senttiset mahtuvat matkustamaan autossa peräkkäin ilman ongelmia, edes takanakaan lopu päätila kesken panoraamakatosta huolimatta.
Keskinäinen kinaaminen pienen pienistä ja kokonaisuuden kannalta merkityksettömistä nyansseista on jo sinänsä hieman huvittavaa. Väärinymmärtämisen vieminen niin pitkälle että kaikki asiat menee mitään "ymmärtämättä" täysin solmuun on sekin vain muutaman mainitsemattoman keskustelijan ongelma. Pääosin keskustelut ovat olleet erittäin mielenkiintoisia seurata, keskustellaan laajasti asioista ja hyviä uusia "naamoja" on tullut mukaan. Sivistynyttä keskustelua on mukava seurata ja osallistuminen ei vaadi ylimääräistä rohkeutta riittää että aiheet ovat kiinnostavia. Piruilua ja selvää nokittelua vähentämällä palsta on vielä hieman houkuttelevampi uusille keskustelijoille. Skarpataan siis hieman lisää.
....Pääosin keskustelut ovat olleet erittäin mielenkiintoisia seurata, keskustellaan laajasti asioista ja hyviä uusia "naamoja" on tullut mukaan. Sivistynyttä keskustelua on mukava seurata ja osallistuminen ei vaadi ylimääräistä rohkeutta riittää että aiheet ovat kiinnostavia. Piruilua ja selvää nokittelua vähentämällä palsta on vielä hieman houkuttelevampi uusille keskustelijoille. Skarpataan siis hieman lisää
Uusille lukijoille että älkää hämääntykö liikaa tuosta. Kyllä tuo nimimerkki pystyy helposti löysäämään skarppaamistaan siinä missä kuka tahansa...
Hyvä NHB, toivon että otat tämän rakentavana kritiikkinä. Se, että edes kirjoitan tämän on meriitti sinulle, koska sinun osaltasi luotan täysin kykyysi ottaa vastaan palautetta, ja jos itse niin haluat, myös säätää omaa toimintaasi sen mukaan kuin katsot tarpeelliseksi.
Oletan, että kysyt alla oikesti ilman trollaamista, joten vastaan sen mukaisesti, mitä itse näin tässä keskustelussa. Tämä on tietenkin vain minun näkemykseni, mutta toivottavasti sen avaaminen helpottaa ymmärtämään, miksi törmäys tapahtui ja miten sen voisi ehkä välttää jatkossa?
@NHB kirjoitti:
Sekalainen vaeltelusi sivuseikoissa ei hirveästi auto ymmärtämään pystyn ajoasennon ylivoimaisuutta.
Anteeksi vain, mutta sinä itse toit pystyt olohuoneen istuimet autojen istuma-asentojen vertailuun. Minustakin se oli täysin asiatonta, joten pyritään jatkamaan autoista.
Itse en oikein ymmärrä kyllä selostelua materiaaleista ja pehmusteistakaan, kun sekä tuvassa että autossa on ristiin kaikkea taivan ja maan välilä tarjolla.
Mietipä mitä sinulle tulee mieleesi, kun joku sanoo ettei ymmärrä, mutta jatkaa silti saman asian kyseenalaistamista?
Koska avoimesti oletan että oikeasti et tiedä miten tämä menee, toistan perusperiaatteet vielä kerran ennen kuin voimme toivottavasti pudottaa huonekalut pois autojen istuma-asennon mallintamisesta. Mutta saman mallistakaan sohvaa ei nimittäin saa mukavaksi tiukasti vaatteeseen tarttuvalla pitkänukkaisella plyysillä ja nahalla verhoiltuna samoilla täytteillä. Nahkasohva, johon on mukava vajota, olisi plyysiverhoiltuna ärsyttävä, koska joka kerta istuessa paitaan kiinni tarttuva selkänoja kiskoisi paidan helman ylös housuista takapuolen vajotessa istuimeen. Materiaalin liukkaus siis vaikuttaa välillisesti myös toppauksiin ja muotoiluun. Oikein tarkasti tehden myös kallistukset ja kulmat säädetään uudestaan eri materiaalien mukaan. Ja juuri siksi huonekaluesimerkki ei kuulu tänne.
Kerrotko, kuka tässä on haukkunut ketä ja miten?
Et ehkä itse huomaa tätä, mutta ulkopuolisenakin pidin näitä aika ilkeän tyylisinä kommentteina tästä parilta sivulta poimittuna. Puolustukseksesi sanon jo heti keulilta, että mielestäni sinä et aloittanut, vaan ainoastaan reagoit nähdäkseni "wannabe-urheiluautokuskiin" ja faktavapaasti "jo päältä nähden pilalliseen tavaratilaan". Mutta eivät nämä nyt meillä päin ihan kehuiltakaan vaikuta:
@NHB kirjoitti:
Päätit alkaa syyttämään valehtelijaksi täysin perusteetta.
@NHB kirjoitti:
Edelleen näköjään vain jatkat fantasioidesi ulostamista. Eikö tuo ole vähän mielikuvituksetonta kädä persoonan kimppuun? No sinuahan ei perinteisesti ole haitannut se, että otat tuollaisia tuulesta temmattuja pas*%puheita tueksesi.
@NHB kirjoitti:
Ehkä wanna-be-maastoautoilija säätää nekin mahdollisimman pystyyn.
HybridRules muuten puhui "wannabe-urheiluautoilijasta". Vain sinä liitit siihen "typeryksen". Tämä viimeinen oli varsin hilpeä överi kupin kaatuessa, kun henkilöautokuski puhuttelee Jeep Grand Cherokeen ja parin Discon kokemuksella maastureita kommentoivaa "wanna-be-maastoautoilijaksi".
EHDOTUS PAREMMAN TULEVAISUUDEN PUOLESTA:
Oma kallonkutistajani on varoittanut minua siitä, että Asiantuntijalle hyvin tyypillinen stressioire on pirullisen kireä satiiri ja iva sellaista kohtaan, jonka asiantuntemusta hän ei arvosta. Asiantuntijaa eivät motivoi muodolliset statusarvot armeijan natsojen tai toimiston kulmahuoneen tavoin. Asiantuntija arvostaa muita ihmisiä sen pohjalta, mitä nämä osaavat ja tietävät. Räjähdysherkkä tilanne syntyy siitä, jos joku tulee poseeraamaan Asiantuntijalle mukamas tietäjänä edes hieman falskeilla perusteilla. Realistisella maailmankuvalla varustetulla asiantuntijallakin on kohtuullinen näkemys siitä, että hän on vain joidenkin alojen asiantuntija. Tämän nojalla Asiantuntija pystyy asettumaan aivan luontevasti hönöksi koheltamaan aloittelijana jotain itselleen uutta asiaa opetellessaan. Oman alansa kovan asiantuntemuksensan nojalla hänellä saattaa olla jopa keskimääräistä parempi mahdollisuus tunnistaa oma kädettömyytensä itselleen oudolla maaperällä, koska vertailutasojen ero omaan ekspertiisialueeseen korostuu? Ja minä puhun siis nyt itsestäni.
Eräs mahdollinen korjaussarja tällaisen taipumuksen tuntevalle on valita tietoisesti itselle luontevaan toimintaan hyvin sopiva tapa reagoida virheellisiksi katsomiinsa väitteisiin. Se on identifioida virhe vastauksessaan selkeästi ja maalitolpat kiinni naulattuaan vetää faktoilla niin kovaa vastapalloon kuin suinkin jaksaa. Virheellisen väittämän esittäjää ei kannata arvioida, vaan häntä kannattaa opetella kohtelemaan myös ajattelevana, joskin näköjään erehtyväisenä mutta silti mahdollisesti kehityskelpoisena ihmisenä, koska jossain tilanteessa hän saattaa olla kollega, jonka kanssa pitää pystyä jatkamaan tuottavaa työtä palautekeskustelun jälkeenkin. Asiantuntijan luontainen reagointi jonkun osoittaessa virheen hänen omassa laskelmassaan on vilpitön "Kiitos!". Tämä on täysin loogista, koska toinen pystyi AUTTAMAAN löytämällä virheen, jota Asiantuntija ei ollut itse löytänyt. Virheen korjaamalla Asiantuntija pystyy tekemään laskelmastaan entistäkin vahvemman. Virheen tunnistaja siis auttoi Asiantuntijaa oppimaan. Puhun edelleen itsestäni.
Kaiken tämän jo ennestään tietäen minä ainakin lupaan miettiä tätä kirjoitustani seuraavan kerran kun jonkun teksti harmittaa. Jätän silti korjaussarjan copyrightin vapaasti käytettäväksi siltä varalta että joku muukin havaitsee tarvetta tälle käytösmallille.
@M880 kirjoitti:
Mutta kyllä tiloista on hyvä keskustella muidenkin kuin virallisten litrojen valossa. Minulle, ja monelle muullekin, tärkeää on "pesukoneen kuljetus* ", mikä yleensä onnistuu sitä paremmin mitä pystympi takaluukku. X:ssä on varsin coupe- tai liftback-henkinen tuo takapään muotoilu, silloin on ihan validia epäillä kuinka helposti sinne saa isoa neliskanttista laatikkoa kyytiin.
Ei nyt välttämättä juuri pesukone, mutta viimeisen kuukaudehkon sisään olen kuljettanut jääkaappia, puutarhajyrsintä (paketissaan), rakennuspölynimuria ja hiomakonetta, ja varmaan jotain muutakin. Kaikissa näissä on ollut senttipeliä, ja nimenomaan se hattuhyllyn/suojaverhon yläpuolinen muoto on ollut ratkaisevaa.
Sain vihdoin aikaiseksi kontin mittailun ja mallailun erinäisten kulmikkaiden esineiden ja rullamitan avulla. Mittailua hieman hankaloittaa se, että tavaratilan pohjalla on kaksi peitelevyä, jotka on mahdollista irrottaa/siirtää sivuun, jonka jälkeen korkeutta tulee selvästi lisää, mutta pohja ei ole enää tasainen.
Laukkujen osalta käytin 78 cm korkeaa ja muutenkin varsin kookasta laukkua. Jos nuo em peitelevyt ottaa pois ja laukun tunkee aivan takaluukun puoleiseen reunaan, niin laukun päälle jää varaa vielä noin 10 cm. Eli aivan siihen kontin perään on mahdollista sijoittaa hyvinkin korkeita esineitä. Tämä johtuu siitä, että kontin pohja on peitelevyn poistamisen jälkeen todella alhaalla. Tällä on siis saatu hyvin kompensoitua laskevaa kattolinjaa. Silmämääräisesti ilman pohjalevyjä tilaa on aivan hel**tin paljon. Huomattavasti enemmän, kuin esim aiemmin käytössä olleissa Passatin ja Superbin farkkukonteissa.
Pesukoneiden yms joka suuntaan isojen esineiden mahduttamisen arviointia tein noin 70x70 cm kokoisella rahilla. Näyttäisi siltä, että konttiin menee ilman penkkien kaatoa noin 100x100x80 cm kokoinen mötikkä. Tarvittaessa yhtä mittaa pienentämällä saadaan toista kasvatettua, mutta nuo nyt perusarvoina. Mahdollisesti leveydestä joutuu karsimaan muutaman sentin, jos kyseessä on täysin suorakylkinen laatikko, johtuen sivuilla olevista peitelevyjen kannattimista. Kodinkoneet tuppaavat olemaan yleensä noin 60x60xJotain cm, joten niiden osalta ei ole hätää, vaikka olisi vielä pakkauksessakin. Johtuen haukanovien tarjoamasta järkyttävän avarasta oviaukosta, autoon näyttäisi mahtuvan nätisti kaksi tuollaista mötikkää, esim pesukone ja kuivausrumpu. Toinen konttiin ja toinen takapenkille. Penkit kaatamalla menee vaikka täyskorkea jääkaappikin. Huom! Penkit kaadettuna matalin korkeus on vain 70 cm, siinä penkkien saranan kohdalla suurin piirtein. Tällä saattaa olla vaikutusta esim sohvan tms kuljetuksen kannalta.
Summa summarum, vaikuttaisi siltä, että tuonne menee hyvin kaikki sellainen, mitä voisi henkilöautolla edes kuvitella kuljettavansa. Ja toisaalta jotain kassia ja nyssäkkää vaikka koko komppanialle.
@NHB kirjoitti:
Oletko katsonut kuvaa siitä, millaiset laukut sopivat kolmannen penkkirivin taakse? Mun silmin näyttää siltä, että viisipaikkaisena tilaa pesukoneelle on todella reilusti.
Katsoin, mutta koska matkalaukkuja lastattiin kolmen rivin taakse, siitä ei näe ollenkaan kuinka syvälle tilaa olisi jos tuo demossa paikallaan ollut penkki olisi kaadettuna? Mittana olleet laukut eivät myöskään kerro esimerkkinä ollen pesukoneen kuskaamisesta oikein mitään, eikä oikeastaan edes matkalaukkujen kuskaamisesta, koska tuon kokoluokan kovakuorisia matkalaukkuja menee sedaninkin peräkonttiin neljä kappaletta parin ison urheilukassin, viikonlopun eväiden ja kypärien ja hiihtokenkien lisäksi. Tai no, ainakin kolmeen sedaniin meidän perheen neljästä.
Olennaista lift-backin tavaratilan arvioinnissa isoille yksittäisille paketeille on kuinka syvälle paketti pitää tunkea, ettei riko takalasia luukkua sulkiessaan ja sitä ei mielestäni tästä videosta näe?
7-paikkainen: 114 x 38 x 46. Eli yksi rivi pitää selvästi kaataa, mikä ei yllätä
5-paikkainen: 127 - 152 cm syvä tila riittää pesukoneelle. Rajoittavaksi tekijäksi tulee C-kattokorkeus C-pilarin, eli ison takaluukun saranapalkin kohdalla.
En ole vielä nähnyt isoluukkuista lift-backia, jonka takaluukku ei pilaisi tavaratilaa ja takapenkin tilaa jollain tavoin. Tämä on Skoda Superbin, Saab 9000 ja Ford Mondeon tapainen kompromissi, joka näköjään rakentaa myös muuten erittäin tilavaan Model X:n kapeikon tavaratilan ja matkustamon saumakohtaan. Jokainen arvottaa tämän asian merkityksen itselleen omalla tavallaan. Minä olen ehkä allergisoitunut tälle jo niin pahasti, että en pidä ideasta. Näen monien olevan eri mieltä, koska kauppa käy.
Mittamodulina olleen pesukoneen kannalta pihvi ei ollut kuitenkaan vielä tässä. Nimittäin sivusta ladattava 60 x 60 x 80+ sentin kokoinen pesukone kyllä mahtuu Model X:n peräkonttiin viisipaikkaisenakin, mutta ainoastaan kaadettuna. Se vaatii kuljetustuet paikalleen ja koneen tyhjentämisen vedestä ja pesu- sekä huuhteluaineista, etteivät valu tavaratilaan, eivätkä varsinkaan koneen ohjausyksikön prosessorikortille kuljetuksen aikana.
Otetaanpa vähän isompi korihylsy, vaikka katumaasturi. Volvo XC90:n 89 cm korkea tavaratila riittää jo ihan hyvin koneen kuskaamiseen. Vaan kahden kannatellessa painavaa konetta pitää jonkun kolmannen ruuvata lennosta tassut irti koneen pohjasta, että se sopii muutaman millin liian matalasta 81.5 cm korkuisesta luukusta sisään. Aika suuri riski päätyä -> kyljelleen. https://www.volvocars.com/fi/mallisto/mallit/xc90/yksityiskohdat/mitat
Pesukoneen siirto saattaa joskus tulla eteen, mutta myyntimääristä päättelen, ettei pesukoneen kuskaaminen pystyasennossa ilman purku- ja tyhjennysoperaatioita ei taida olla henkilöauton pääasiallinen valintakriteeri kovinkaan monelle?
Meidän perheen nykyisellä kalustolla kävisi pesukonetta siirrettäessä niin, että neljä isointa korihylsyä hylättäisiin käyttökelvottomina ja kone tungettaisiin kyljellään perheen pienimpään korihylsyyn tehdyn farkun peräkonttiin, mihin se vaivatta sopii takapenkki kaadettuna.
@M880 kirjoitti:
Mutta kyllä tiloista on hyvä keskustella muidenkin kuin virallisten litrojen valossa. Minulle, ja monelle muullekin, tärkeää on "pesukoneen kuljetus* ", mikä yleensä onnistuu sitä paremmin mitä pystympi takaluukku. X:ssä on varsin coupe- tai liftback-henkinen tuo takapään muotoilu, silloin on ihan validia epäillä kuinka helposti sinne saa isoa neliskanttista laatikkoa kyytiin.
Ei nyt välttämättä juuri pesukone, mutta viimeisen kuukaudehkon sisään olen kuljettanut jääkaappia, puutarhajyrsintä (paketissaan), rakennuspölynimuria ja hiomakonetta, ja varmaan jotain muutakin. Kaikissa näissä on ollut senttipeliä, ja nimenomaan se hattuhyllyn/suojaverhon yläpuolinen muoto on ollut ratkaisevaa.
Sain vihdoin aikaiseksi kontin mittailun ja mallailun erinäisten kulmikkaiden esineiden ja rullamitan avulla. Mittailua hieman hankaloittaa se, että tavaratilan pohjalla on kaksi peitelevyä, jotka on mahdollista irrottaa/siirtää sivuun, jonka jälkeen korkeutta tulee selvästi lisää, mutta pohja ei ole enää tasainen.
Laukkujen osalta käytin 78 cm korkeaa ja muutenkin varsin kookasta laukkua. Jos nuo em peitelevyt ottaa pois ja laukun tunkee aivan takaluukun puoleiseen reunaan, niin laukun päälle jää varaa vielä noin 10 cm. Eli aivan siihen kontin perään on mahdollista sijoittaa hyvinkin korkeita esineitä. Tämä johtuu siitä, että kontin pohja on peitelevyn poistamisen jälkeen todella alhaalla. Tällä on siis saatu hyvin kompensoitua laskevaa kattolinjaa. Silmämääräisesti ilman pohjalevyjä tilaa on aivan hel**tin paljon. Huomattavasti enemmän, kuin esim aiemmin käytössä olleissa Passatin ja Superbin farkkukonteissa.
Pesukoneiden yms joka suuntaan isojen esineiden mahduttamisen arviointia tein noin 70x70 cm kokoisella rahilla. Näyttäisi siltä, että konttiin menee ilman penkkien kaatoa noin 100x100x80 cm kokoinen mötikkä. Tarvittaessa yhtä mittaa pienentämällä saadaan toista kasvatettua, mutta nuo nyt perusarvoina. Mahdollisesti leveydestä joutuu karsimaan muutaman sentin, jos kyseessä on täysin suorakylkinen laatikko, johtuen sivuilla olevista peitelevyjen kannattimista. Kodinkoneet tuppaavat olemaan yleensä noin 60x60xJotain cm, joten niiden osalta ei ole hätää, vaikka olisi vielä pakkauksessakin. Johtuen haukanovien tarjoamasta järkyttävän avarasta oviaukosta, autoon näyttäisi mahtuvan nätisti kaksi tuollaista mötikkää, esim pesukone ja kuivausrumpu. Toinen konttiin ja toinen takapenkille. Penkit kaatamalla menee vaikka täyskorkea jääkaappikin. Huom! Penkit kaadettuna matalin korkeus on vain 70 cm, siinä penkkien saranan kohdalla suurin piirtein. Tällä saattaa olla vaikutusta esim sohvan tms kuljetuksen kannalta.
Summa summarum, vaikuttaisi siltä, että tuonne menee hyvin kaikki sellainen, mitä voisi henkilöautolla edes kuvitella kuljettavansa. Ja toisaalta jotain kassia ja nyssäkkää vaikka koko komppanialle.
Mahtavaa omistautumista, kiitos! Ei sillä että varsinaisesti olisin tarvinnut tätä tietoa mihinkään, sillä Model X ei mahdu budjettiini.
740:n tarkempaan pesukonespekulaatioon totean omalta osaltani että minulle riittää että autoon mahtuu pesukone kaadettuna/kyljellään/ihan sama.
Ei liity mitenkään hybrideihin tämäkään, mutta roudasin pesukoneen joskus 90-luvulla silloiseen kämppääni Suzuki Samurain takakontissa pystyasennossa, takapenkki luonnollisesti irrotettuna kahdella siipimutterilla. En kyllä muista pesukoneen korkeutta enää, mutta kahteen mieheen homma hoitui helposti.
@M880 kirjoitti:
Mutta kyllä tiloista on hyvä keskustella muidenkin kuin virallisten litrojen valossa. Minulle, ja monelle muullekin, tärkeää on "pesukoneen kuljetus* ", mikä yleensä onnistuu sitä paremmin mitä pystympi takaluukku. X:ssä on varsin coupe- tai liftback-henkinen tuo takapään muotoilu, silloin on ihan validia epäillä kuinka helposti sinne saa isoa neliskanttista laatikkoa kyytiin.
Ei nyt välttämättä juuri pesukone, mutta viimeisen kuukaudehkon sisään olen kuljettanut jääkaappia, puutarhajyrsintä (paketissaan), rakennuspölynimuria ja hiomakonetta, ja varmaan jotain muutakin. Kaikissa näissä on ollut senttipeliä, ja nimenomaan se hattuhyllyn/suojaverhon yläpuolinen muoto on ollut ratkaisevaa.
Sain vihdoin aikaiseksi kontin mittailun ja mallailun erinäisten kulmikkaiden esineiden ja rullamitan avulla. Mittailua hieman hankaloittaa se, että tavaratilan pohjalla on kaksi peitelevyä, jotka on mahdollista irrottaa/siirtää sivuun, jonka jälkeen korkeutta tulee selvästi lisää, mutta pohja ei ole enää tasainen.
Laukkujen osalta käytin 78 cm korkeaa ja muutenkin varsin kookasta laukkua. Jos nuo em peitelevyt ottaa pois ja laukun tunkee aivan takaluukun puoleiseen reunaan, niin laukun päälle jää varaa vielä noin 10 cm. Eli aivan siihen kontin perään on mahdollista sijoittaa hyvinkin korkeita esineitä. Tämä johtuu siitä, että kontin pohja on peitelevyn poistamisen jälkeen todella alhaalla. Tällä on siis saatu hyvin kompensoitua laskevaa kattolinjaa. Silmämääräisesti ilman pohjalevyjä tilaa on aivan hel**tin paljon. Huomattavasti enemmän, kuin esim aiemmin käytössä olleissa Passatin ja Superbin farkkukonteissa.
Pesukoneiden yms joka suuntaan isojen esineiden mahduttamisen arviointia tein noin 70x70 cm kokoisella rahilla. Näyttäisi siltä, että konttiin menee ilman penkkien kaatoa noin 100x100x80 cm kokoinen mötikkä. Tarvittaessa yhtä mittaa pienentämällä saadaan toista kasvatettua, mutta nuo nyt perusarvoina. Mahdollisesti leveydestä joutuu karsimaan muutaman sentin, jos kyseessä on täysin suorakylkinen laatikko, johtuen sivuilla olevista peitelevyjen kannattimista. Kodinkoneet tuppaavat olemaan yleensä noin 60x60xJotain cm, joten niiden osalta ei ole hätää, vaikka olisi vielä pakkauksessakin. Johtuen haukanovien tarjoamasta järkyttävän avarasta oviaukosta, autoon näyttäisi mahtuvan nätisti kaksi tuollaista mötikkää, esim pesukone ja kuivausrumpu. Toinen konttiin ja toinen takapenkille. Penkit kaatamalla menee vaikka täyskorkea jääkaappikin. Huom! Penkit kaadettuna matalin korkeus on vain 70 cm, siinä penkkien saranan kohdalla suurin piirtein. Tällä saattaa olla vaikutusta esim sohvan tms kuljetuksen kannalta.
Summa summarum, vaikuttaisi siltä, että tuonne menee hyvin kaikki sellainen, mitä voisi henkilöautolla edes kuvitella kuljettavansa. Ja toisaalta jotain kassia ja nyssäkkää vaikka koko komppanialle.
Ajattelin itsekin, että siinä videolla näytti, että laukkujen pohja meni kynnyksen taakse alas. Minun XC90:ssä ei ole paljoakaan tilaa siellä tavaratilan lattian alla, kun ilmajousituksen säiliöt ovat siellä.
Kiitoksia noista mitoista, ihan mielenkiintoista luettavaa. Kirjoitat, että ilman penkkien kaatoa mahtuu 100x100x80 mötikkä. Mikä on syvyysmitta eli auton pituuden suuntainen mitta? Jääkö sen "mötikän" ja matalan takaosan väliin tyhjää tilaa vai onko viiston perän matalin kohta vielä noin korkea?
Ei sillä, että olisin täyssähköautoa hankkimassa. Eilen ajoin taas hiukan yli 600km rupeaman ja tänään hotellilta asiakkaalle, eikä asiakkaan pihalla ole oikeita latausasemia. Yhdellä pitkähköllä välilatauksella olisi selvinnyt ja nyt taas eri hotellin pihalla olisi latauspaikkoja yöksi. Tämänkin reissun pääsisi täyssähköllä, mutta suunnittelua ja tietynlaisen epävarmuuden sietämistä tarvittaisiin. Kyllä n. 100km rangella oleva plugari olisi minulle paras vaihtoehto. Bensaa saa tankattua niin vaivattomasti ja jo X5:n tai MB GLE:n sähkösäteellä ynnä nopealla latauksella voisin ajaa sähköllä lähes aina. Mutta tarvittaessa pääsisi välillä pitkälle.
Minulla auton takaosa toimii koirahäkkinä. On ns. koirakalteri 2.penkkirivin takana ja 3. rivin penkit aina alas kaadettuna. Tai joskus on joku niillä istunut.
Näistä wanna-be- jutuista puheenollen, niin kyllä minulla on jäänyt varsinainen maastoautoilu wanna-be -asteelle, koska ei ole millään raatsinut riskeerata auton kuoria. Että en harrasta maastoautoilua, sitäkin jotkut tekee aika tosissaankin.
Hämeenlinnassa on maastoautorata, jolla olen joskus käynyt kokeilemassa samanlaisella autolla kuin oma oli siihen aikaan. Ei välttämättä uskoisi, mutta 30-asteen kallistus sivulle tuntuu aluksi aika hurjalle, että kaatuuko auto. Tai jyrkän mäen nousu niin, ettei näy kuin taivasta. Tai jyrkkä hiekkarinne alas alamäkihidastimen varassa. Vaikea olla ensi alkuun painamatta jarrua ja antaa auton mennä itsekseen, kun hiekka luistaa ja auto kääntyilee ajonhallinta korjaa.
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Eilen maalta kirjakaappia kaupunkiasunnolle tuodessa sanoin vaimolle, että tulevaisuudessa mekin voitaisiin hankkia sedan, kun ei ole suuria kuljetettavia. Toisaalta tilaa vaativat kuljetukset olisi voinut hoitaa tähänkin asti vuokrapakulla tai kuljetusliikkeen avustuksella.
Mutta se maavara...
Itärajan takana kuvausmatkoilla on neliveto ja 20 sentin maavara kova sana. Ei tarvitse tieltä maastoon poiketa.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Penkit kaatamalla menee vaikka täyskorkea jääkaappikin. Huom! Penkit kaadettuna matalin korkeus on vain 70 cm, siinä penkkien saranan kohdalla suurin piirtein.
Saman korkeuden ilmoittivat linkittämäni keskustelijatkin. Tämä takaoven raamien koko suurimman kappaleen rajoittajana koskee toki yleensä myös pystyperäisempiä, vaikka se rajoitus onkin korissa eri kohdassa.
Jääkaapin perään pitääkin jäädä parikymmentä senttiä tyhjää tilaa 2-paikkaisena kuljetettaessa, koska eihän jääkaapit ole yleensä kuin 180 cm korkeita.
Katselin Teslan näyttämiä pakkausvaihtoehtoja, joissa etenkin 4- ja 6-paikkainen keskelle autoa suksille tilaa jättävä vaihtoehto näytti omaan käyttöön varsin näppärältä. Kaksi taaimmaista riviä kaadettuna kyytiin nostettu polkupyörä näyttää suunnilleen samalta kuin sedanin peräkontissakin, eli vapaata tilaa on 180-senttisen kuskin takana hieman yli 2 metriä ja sen tarvii vain toiselta puolelta. Itse joudun tosin joko kääntämään ohjaustankoa emäputkessa tai irrottamaan etupyörän, koska muuten ohjaustanko estää sedanin matalan takalauukun sulkemisen. Tämä yksittäinen pikku juttu mökkireissun pakkaamisen lisäksi on alkanut vetää takaisin lähes aina kuraisen takaikkunan suuntaan.
Arvaanko oikein, että jos Model X:n takalasi oli ajoon lähtiessä läpinäkyvä, se on sitä myös perillä kelistä riippumatta? Tässä on mielestäni selkein coupen etu pystyyn takaluukkuun verrattuna.
@M880 kirjoitti:
Mutta kyllä tiloista on hyvä keskustella muidenkin kuin virallisten litrojen valossa. Minulle, ja monelle muullekin, tärkeää on "pesukoneen kuljetus* ", mikä yleensä onnistuu sitä paremmin mitä pystympi takaluukku. X:ssä on varsin coupe- tai liftback-henkinen tuo takapään muotoilu, silloin on ihan validia epäillä kuinka helposti sinne saa isoa neliskanttista laatikkoa kyytiin.
Ei nyt välttämättä juuri pesukone, mutta viimeisen kuukaudehkon sisään olen kuljettanut jääkaappia, puutarhajyrsintä (paketissaan), rakennuspölynimuria ja hiomakonetta, ja varmaan jotain muutakin. Kaikissa näissä on ollut senttipeliä, ja nimenomaan se hattuhyllyn/suojaverhon yläpuolinen muoto on ollut ratkaisevaa.
Sain vihdoin aikaiseksi kontin mittailun ja mallailun erinäisten kulmikkaiden esineiden ja rullamitan avulla. Mittailua hieman hankaloittaa se, että tavaratilan pohjalla on kaksi peitelevyä, jotka on mahdollista irrottaa/siirtää sivuun, jonka jälkeen korkeutta tulee selvästi lisää, mutta pohja ei ole enää tasainen.
Laukkujen osalta käytin 78 cm korkeaa ja muutenkin varsin kookasta laukkua. Jos nuo em peitelevyt ottaa pois ja laukun tunkee aivan takaluukun puoleiseen reunaan, niin laukun päälle jää varaa vielä noin 10 cm. Eli aivan siihen kontin perään on mahdollista sijoittaa hyvinkin korkeita esineitä. Tämä johtuu siitä, että kontin pohja on peitelevyn poistamisen jälkeen todella alhaalla. Tällä on siis saatu hyvin kompensoitua laskevaa kattolinjaa. Silmämääräisesti ilman pohjalevyjä tilaa on aivan hel**tin paljon. Huomattavasti enemmän, kuin esim aiemmin käytössä olleissa Passatin ja Superbin farkkukonteissa.
Pesukoneiden yms joka suuntaan isojen esineiden mahduttamisen arviointia tein noin 70x70 cm kokoisella rahilla. Näyttäisi siltä, että konttiin menee ilman penkkien kaatoa noin 100x100x80 cm kokoinen mötikkä. Tarvittaessa yhtä mittaa pienentämällä saadaan toista kasvatettua, mutta nuo nyt perusarvoina. Mahdollisesti leveydestä joutuu karsimaan muutaman sentin, jos kyseessä on täysin suorakylkinen laatikko, johtuen sivuilla olevista peitelevyjen kannattimista. Kodinkoneet tuppaavat olemaan yleensä noin 60x60xJotain cm, joten niiden osalta ei ole hätää, vaikka olisi vielä pakkauksessakin. Johtuen haukanovien tarjoamasta järkyttävän avarasta oviaukosta, autoon näyttäisi mahtuvan nätisti kaksi tuollaista mötikkää, esim pesukone ja kuivausrumpu. Toinen konttiin ja toinen takapenkille. Penkit kaatamalla menee vaikka täyskorkea jääkaappikin. Huom! Penkit kaadettuna matalin korkeus on vain 70 cm, siinä penkkien saranan kohdalla suurin piirtein. Tällä saattaa olla vaikutusta esim sohvan tms kuljetuksen kannalta.
Summa summarum, vaikuttaisi siltä, että tuonne menee hyvin kaikki sellainen, mitä voisi henkilöautolla edes kuvitella kuljettavansa. Ja toisaalta jotain kassia ja nyssäkkää vaikka koko komppanialle.
Ajattelin itsekin, että siinä videolla näytti, että laukkujen pohja meni kynnyksen taakse alas. Minun XC90:ssä ei ole paljoakaan tilaa siellä tavaratilan lattian alla, kun ilmajousituksen säiliöt ovat siellä.
Kiitoksia noista mitoista, ihan mielenkiintoista luettavaa. Kirjoitat, että ilman penkkien kaatoa mahtuu 100x100x80 mötikkä. Mikä on syvyysmitta eli auton pituuden suuntainen mitta? Jääkö sen "mötikän" ja matalan takaosan väliin tyhjää tilaa vai onko viiston perän matalin kohta vielä noin korkea?
Syvyysmitta oli tuo noin 100 cm. Eli noin metrin syvä ja 80 cm korkea esine mahtuu penkit ylhäällä. Toki konttitila on tuosta selvästi syvempi, eli 80-senttistä matalampi esine voi olla sitten taas syvempi. Eli tuo on tuollaista pelailua, niin kuin kirjoitin. Kokonaissyvyys pohjalla oli jotain 115-120 cm, eli 80 cm korkean ja metrin syvän esineen ja luukun väliin jäisi pohjalla tuo noin 15-20 cm ja yläreunasta luonnollisesti esine olisi hyvin lähellä luukkua (lasia).
Ei sillä, että olisin täyssähköautoa hankkimassa. Eilen ajoin taas hiukan yli 600km rupeaman ja tänään hotellilta asiakkaalle, eikä asiakkaan pihalla ole oikeita latausasemia. Yhdellä pitkähköllä välilatauksella olisi selvinnyt ja nyt taas eri hotellin pihalla olisi latauspaikkoja yöksi.
Juu, riippuu vähän ajoista (ja autosta), miten hyvin latausverkosto tällä hetkellä palvelee. Täältä pk-seudulta jos lähtee periaatteessa mihin tahansa suuntaan Teslalla, niin matkan varrella tulee näppärästi Supercharger-asema vastaan, jolloin tuollainen 600 km siivu menisi yhdellä lyhyellä (joku vartti suunnilleen) stopilla. Todennäköisesti itse joutuisin tuollaisella matkalla pitämään joka tapauksessa vähintään yhden kunnon ruokatauon, joka olisi kestoltaan selvästi lataustaukoa pidempi. Sitten taas jos ajelee siksakkia jossain Kainuussa, niin homma ei ehkä olekaan niin helppoa.
@HybridRules kirjoitti:
Näistä wanna-be- jutuista puheenollen, niin kyllä minulla on jäänyt varsinainen maastoautoilu wanna-be -asteelle, koska ei ole millään raatsinut riskeerata auton kuoria. Että en harrasta maastoautoilua, sitäkin jotkut tekee aika tosissaankin.
Hämeenlinnassa on maastoautorata, jolla olen joskus käynyt kokeilemassa samanlaisella autolla kuin oma oli siihen aikaan. Ei välttämättä uskoisi, mutta 30-asteen kallistus sivulle tuntuu aluksi aika hurjalle, että kaatuuko auto. Tai jyrkän mäen nousu niin, ettei näy kuin taivasta. Tai jyrkkä hiekkarinne alas alamäkihidastimen varassa. Vaikea olla ensi alkuun painamatta jarrua ja antaa auton mennä itsekseen, kun hiekka luistaa ja auto kääntyilee ajonhallinta korjaa.
Joo, nämä on jänniä juttuja kokeilla. Tuli joskus käytyä vastaavan tyyppisellä radalla kokeilemassa puolentusinaa erilaista "mukamaasturia". Se kävi selväksi, että maastoautoksi täysin naurettavat kauppakassitkin (siis luokkaa Mazda CX5 tai Skoda Yeti) menevät sellaisista paikoista helposti, joista ei tulisi pieneen mieleenkään lähteä edes kokeilemaan omistamallaan autolla. RR:n ja vastaavien ratissa "pelotti" ihan yhtä paljon ja ihan yhtä turhaan. Eli jos ei olisi ollut tiedossa, että kyseistä väylää on jo ajettu kyseisillä autoilla, niin homma olisi jäänyt siihen.
@740 GLE kirjoitti:
Katselin Teslan näyttämiä pakkausvaihtoehtoja, joissa etenkin 4- ja 6-paikkainen keskelle autoa suksille tilaa jättävä vaihtoehto näytti omaan käyttöön varsin näppärältä. Kaksi taaimmaista riviä kaadettuna kyytiin nostettu polkupyörä näyttää suunnilleen samalta kuin sedanin peräkontissakin, eli vapaata tilaa on 180-senttisen kuskin takana hieman yli 2 metriä ja sen tarvii vain toiselta puolelta. Itse joudun tosin joko kääntämään ohjaustankoa emäputkessa tai irrottamaan etupyörän, koska muuten ohjaustanko estää sedanin matalan takalauukun sulkemisen. Tämä yksittäinen pikku juttu mökkireissun pakkaamisen lisäksi on alkanut vetää takaisin lähes aina kuraisen takaikkunan suuntaan.
Jep, tuollainen 2+2+2 setuppi olisi ollut oma valintani, mutta yhtiökokouksessa päätettiin toisin. Tosiaan kakkosrivin istuinten välillä on hyvin tilaa ja jotkut pitävät siinä esim eläinhäkkiä, jolloin mirri/musti on siinä perheen keskellä. Itse suunnittelin siihen lähinnä kylmälaukkua miesporukan mökkireissuja varten.. Tuossa setupissa kakkosrivilläkin on tosiaan kunnolliset istuimet, joiden sijaintia voi vielä vaihtaa tilatarpeen mukaan.
Arvaanko oikein, että jos Model X:n takalasi oli ajoon lähtiessä läpinäkyvä, se on sitä myös perillä kelistä riippumatta? Tässä on mielestäni selkein coupen etu pystyyn takaluukkuun verrattuna.
Arvaat ihan oikein. Tossa keväämmällä osui muutamia todella räkäisiä loskakelejä ja ihan hyvin pysyi puhtaana. Sen huomaa myös siitä, että jos takalasilla on esim pesun tai sateen jälkeen pisaroita, niin ne eivät "elä" tippaakaan edes kovassa vauhdissa. Itse asiassa jopa peruutuskamera on pysynyt yllättävän hyvin puhtaana, en ole pelkoni vastaisesti joutunut kertaakaan jalkautumaan manuaalipuhdistusta varten. Toki silti toivoisin, että tuohon olisi laitettu pesuri, tai piiloon kääntyvä kamera, koska kyllähän se joskus tulee likaantumaan kesken ajon.
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Western High-Speed Diameter on kaksikerroksinen Pietarin satamaan johtavan laivaväylän kohdalla. Netin mukaan vain 52 metriä korkeimmillaan. Ei kuulosta korkealta, mutta ehkä se etten osannut odottaa tien nousevan niin ylös jotenkin yllätti. Olisin veikannut sen olevan vielä korkeampi. Toiseen suuntaan eli itään päin sai ajaa katettua tietä eli "alakertaa" eikä se tuntunut miltään.
P.S. Se 52m onkin sillan alitusmitta, joten kyllä ylempi kansi onkin varmaan jossain 70m korkeudessa. Varmaan netistä löytää senkin tiedon ken penkoa osaa.
@HybridRules kirjoitti:
Näistä wanna-be- jutuista puheenollen, niin kyllä minulla on jäänyt varsinainen maastoautoilu wanna-be -asteelle, koska ei ole millään raatsinut riskeerata auton kuoria. Että en harrasta maastoautoilua, sitäkin jotkut tekee aika tosissaankin.
Hämeenlinnassa on maastoautorata, jolla olen joskus käynyt kokeilemassa samanlaisella autolla kuin oma oli siihen aikaan. Ei välttämättä uskoisi, mutta 30-asteen kallistus sivulle tuntuu aluksi aika hurjalle, että kaatuuko auto. Tai jyrkän mäen nousu niin, ettei näy kuin taivasta. Tai jyrkkä hiekkarinne alas alamäkihidastimen varassa. Vaikea olla ensi alkuun painamatta jarrua ja antaa auton mennä itsekseen, kun hiekka luistaa ja auto kääntyilee ajonhallinta korjaa.
Joo, nämä on jänniä juttuja kokeilla. Tuli joskus käytyä vastaavan tyyppisellä radalla kokeilemassa puolentusinaa erilaista "mukamaasturia". Se kävi selväksi, että maastoautoksi täysin naurettavat kauppakassitkin (siis luokkaa Mazda CX5 tai Skoda Yeti) menevät sellaisista paikoista helposti, joista ei tulisi pieneen mieleenkään lähteä edes kokeilemaan omistamallaan autolla. RR:n ja vastaavien ratissa "pelotti" ihan yhtä paljon ja ihan yhtä turhaan. Eli jos ei olisi ollut tiedossa, että kyseistä väylää on jo ajettu kyseisillä autoilla, niin homma olisi jäänyt siihen.
Minä en ole mukamaasturilla koskaan kokeillut. Minulla oli silloin Disco 4 ja se "maastoajokurssi" sisältyi auton kauppaan. Sain oikein diploomitodistuksenkin, että enhän minä mikään wanna-be-maasturikuski olekaan, on oikein sertifikaatti esittää, jos on tarpeen. Sen koommin en ole niin "pahoissa paikoissa" kokeillut, mutta kyllä neliveto alennusvaihteella ja lukoilla olisi kiva. Ja jos mukamaasturit tykkänään muuttuvat coupeiksi, niin ehkä maasturia pitää taas katsella. Alkaahan niihinkin tulla plugareita.
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Western High-Speed Diameter on kaksikerroksinen Pietarin satamaan johtavan laivaväylän kohdalla. Netin mukaan vain 52 metriä korkeimmillaan. Ei kuulosta korkealta, mutta ehkä se etten osannut odottaa tien nousevan niin ylös jotenkin yllätti. Olisin veikannut sen olevan vielä korkeampi. Toiseen suuntaan eli itään päin sai ajaa katettua tietä eli "alakertaa" eikä se tuntunut miltään.
P.S. Se 52m onkin sillan alitusmitta, joten kyllä ylempi kansi onkin varmaan jossain 70m korkeudessa. Varmaan netistä löytää senkin tiedon ken penkoa osaa.
Aiemmin puhuit vain kehätiestä, joka siis kulkee Retusaaren kautta lahden yli, mutta tarkoitit kuitenkin lahden pohjukassa olevaa kehätien lävistäjää (Diameter).
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Western High-Speed Diameter on kaksikerroksinen Pietarin satamaan johtavan laivaväylän kohdalla. Netin mukaan vain 52 metriä korkeimmillaan. Ei kuulosta korkealta, mutta ehkä se etten osannut odottaa tien nousevan niin ylös jotenkin yllätti. Olisin veikannut sen olevan vielä korkeampi. Toiseen suuntaan eli itään päin sai ajaa katettua tietä eli "alakertaa" eikä se tuntunut miltään.
P.S. Se 52m onkin sillan alitusmitta, joten kyllä ylempi kansi onkin varmaan jossain 70m korkeudessa. Varmaan netistä löytää senkin tiedon ken penkoa osaa.
Aiemmin puhuit vain kehätiestä, joka siis kulkee Retusaaren kautta lahden yli, mutta tarkoitit kuitenkin lahden pohjukassa olevaa kehätien lävistäjää (Diameter).
Sinäkö se olit, joka tuossa aiemmin pahoitteli, että joku uusi kirjoittaja oli joutunut kokemaan väittelyä ja vänkäämistä?
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Western High-Speed Diameter on kaksikerroksinen Pietarin satamaan johtavan laivaväylän kohdalla. Netin mukaan vain 52 metriä korkeimmillaan. Ei kuulosta korkealta, mutta ehkä se etten osannut odottaa tien nousevan niin ylös jotenkin yllätti. Olisin veikannut sen olevan vielä korkeampi. Toiseen suuntaan eli itään päin sai ajaa katettua tietä eli "alakertaa" eikä se tuntunut miltään.
P.S. Se 52m onkin sillan alitusmitta, joten kyllä ylempi kansi onkin varmaan jossain 70m korkeudessa. Varmaan netistä löytää senkin tiedon ken penkoa osaa.
Aiemmin puhuit vain kehätiestä, joka siis kulkee Retusaaren kautta lahden yli, mutta tarkoitit kuitenkin lahden pohjukassa olevaa kehätien lävistäjää (Diameter).
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Western High-Speed Diameter on kaksikerroksinen Pietarin satamaan johtavan laivaväylän kohdalla. Netin mukaan vain 52 metriä korkeimmillaan. Ei kuulosta korkealta, mutta ehkä se etten osannut odottaa tien nousevan niin ylös jotenkin yllätti. Olisin veikannut sen olevan vielä korkeampi. Toiseen suuntaan eli itään päin sai ajaa katettua tietä eli "alakertaa" eikä se tuntunut miltään.
P.S. Se 52m onkin sillan alitusmitta, joten kyllä ylempi kansi onkin varmaan jossain 70m korkeudessa. Varmaan netistä löytää senkin tiedon ken penkoa osaa.
Aiemmin puhuit vain kehätiestä, joka siis kulkee Retusaaren kautta lahden yli, mutta tarkoitit kuitenkin lahden pohjukassa olevaa kehätien lävistäjää (Diameter).
Sinäkö se olit, joka tuossa aiemmin pahoitteli, että joku uusi kirjoittaja oli joutunut kokemaan väittelyä ja vänkäämistä?
Haluaisitko taas vetää keskustelun tuolle tasolle? Itseäni alkoi vain kiinnostamaan kuvailemasi kohta tiessä, jota en yhtään tunnistanut. Jos löydät viestistäni jotain väittelyä tai vänkäämistä, niin sekin sijaitsee vain mielessäsi.
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Western High-Speed Diameter on kaksikerroksinen Pietarin satamaan johtavan laivaväylän kohdalla. Netin mukaan vain 52 metriä korkeimmillaan. Ei kuulosta korkealta, mutta ehkä se etten osannut odottaa tien nousevan niin ylös jotenkin yllätti. Olisin veikannut sen olevan vielä korkeampi. Toiseen suuntaan eli itään päin sai ajaa katettua tietä eli "alakertaa" eikä se tuntunut miltään.
P.S. Se 52m onkin sillan alitusmitta, joten kyllä ylempi kansi onkin varmaan jossain 70m korkeudessa. Varmaan netistä löytää senkin tiedon ken penkoa osaa.
Aiemmin puhuit vain kehätiestä, joka siis kulkee Retusaaren kautta lahden yli, mutta tarkoitit kuitenkin lahden pohjukassa olevaa kehätien lävistäjää (Diameter).
Sinäkö se olit, joka tuossa aiemmin pahoitteli, että joku uusi kirjoittaja oli joutunut kokemaan väittelyä ja vänkäämistä?
Haluaisitko taas vetää keskustelun tuolle tasolle? Itseäni alkoi vain kiinnostamaan kuvailemasi kohta tiessä, jota en yhtään tunnistanut. Jos löydät viestistäni jotain väittelyä tai vänkäämistä, niin sekin sijaitsee vain mielessäsi.
Masa Niemen sanoin, asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta... Kuten sinulle on joku muukin varsinaisen kinaamisen ulkopuolinen henkilö huomauttanut, niin kirjoitat kyllä varsin ilkeästi. Tässä Pietarin kehätieasiassa(kin) oli kyllä aikamoisiin lillukanvarsiin tarttumista ja ainakin minun korviini (silmiini) ikävään sävyyn tehtynä. Jos ja kun useampi kokee asiaan niin, niin vika tuskin on pelkästään viestin vastaanottajassa.
Tässä on erinomainen esimerkki, kuinka yrität kääntää huomion pois suunsoitostasi. Hikinen kyllä olen, koska suoritin juuri intensiivisen treenin, mutta se ei liity millään tavalla keskusteluun.
Oletko katsonut kuvaa siitä, millaiset laukut sopivat kolmannen penkkirivin taakse? Mun silmin näyttää siltä, että viisipaikkaisena tilaa pesukoneelle on todella reilusti.
Laskeva perälinja on epäilemättä aerodynamiikan ehdoilla tehty linjaus, eli sillä saadaan oletettavasti sähköautolle arvokkaita lisäkilometrejä jonkin verran lisää. On ihan totta, että laatikkomaiseen perään mahtuisi vielä enemmän, mutta ainakin itse otan nuo lisäkilometrit ennemmin, kuin vielä entistäkin enemmän tilaa. Kun sitä tilaa on jo nyt niin matkustajille kuin tavaroillekin esim XC90 Volvoa enemmän.
Tosiaan jos tuosta tarvitsee tilaa vielä enemmän, niin se on melkein mentävä pick-up- tai paku-linjalle.
PS. en ole vielä saanut aikaiseksi mittojen ottoa.
Laskevan kattolinjan syömää tilaa tosin kompensoi oikein hyvin tavaratilan pituus ja iso lastausaukko. Riittää, kun tönää sen laatikon vähän edemmäs. Koirankin luulisi pärjäävän, kun saa nauttiskella nimikkko-moodistaan.
Taitaa auton riittävä pituus auttaa tuohon takapenkin pääntilaan kun testissä Cayenne-malleissa päätilaa riittäisi matalammasta kattolinjasta huolimatta. Tilaa onkin sen verran reilusti, että ainakin 190-senttiset mahtuvat matkustamaan autossa peräkkäin ilman ongelmia, edes takanakaan lopu päätila kesken panoraamakatosta huolimatta.
https://www.is.fi/autot/art-2000006515680.html?ref=rss
Keskinäinen kinaaminen pienen pienistä ja kokonaisuuden kannalta merkityksettömistä nyansseista on jo sinänsä hieman huvittavaa. Väärinymmärtämisen vieminen niin pitkälle että kaikki asiat menee mitään "ymmärtämättä" täysin solmuun on sekin vain muutaman mainitsemattoman keskustelijan ongelma. Pääosin keskustelut ovat olleet erittäin mielenkiintoisia seurata, keskustellaan laajasti asioista ja hyviä uusia "naamoja" on tullut mukaan. Sivistynyttä keskustelua on mukava seurata ja osallistuminen ei vaadi ylimääräistä rohkeutta riittää että aiheet ovat kiinnostavia. Piruilua ja selvää nokittelua vähentämällä palsta on vielä hieman houkuttelevampi uusille keskustelijoille. Skarpataan siis hieman lisää.
Pahimmillaan voi koirahäkki olla 84,5 cm korkea. 116 cm pitkä x 106 cm leveä x 84,5 cm korkea.
https://varuste.net/p85485/variocage-iii-double-koko-dxxl
@tracktest kirjoitti:
Uusille lukijoille että älkää hämääntykö liikaa tuosta. Kyllä tuo nimimerkki pystyy helposti löysäämään skarppaamistaan siinä missä kuka tahansa...
Mutta: let's think positive!
Hyvä NHB, toivon että otat tämän rakentavana kritiikkinä. Se, että edes kirjoitan tämän on meriitti sinulle, koska sinun osaltasi luotan täysin kykyysi ottaa vastaan palautetta, ja jos itse niin haluat, myös säätää omaa toimintaasi sen mukaan kuin katsot tarpeelliseksi.
Oletan, että kysyt alla oikesti ilman trollaamista, joten vastaan sen mukaisesti, mitä itse näin tässä keskustelussa. Tämä on tietenkin vain minun näkemykseni, mutta toivottavasti sen avaaminen helpottaa ymmärtämään, miksi törmäys tapahtui ja miten sen voisi ehkä välttää jatkossa?
Anteeksi vain, mutta sinä itse toit pystyt olohuoneen istuimet autojen istuma-asentojen vertailuun. Minustakin se oli täysin asiatonta, joten pyritään jatkamaan autoista.
Mietipä mitä sinulle tulee mieleesi, kun joku sanoo ettei ymmärrä, mutta jatkaa silti saman asian kyseenalaistamista?
Koska avoimesti oletan että oikeasti et tiedä miten tämä menee, toistan perusperiaatteet vielä kerran ennen kuin voimme toivottavasti pudottaa huonekalut pois autojen istuma-asennon mallintamisesta. Mutta saman mallistakaan sohvaa ei nimittäin saa mukavaksi tiukasti vaatteeseen tarttuvalla pitkänukkaisella plyysillä ja nahalla verhoiltuna samoilla täytteillä. Nahkasohva, johon on mukava vajota, olisi plyysiverhoiltuna ärsyttävä, koska joka kerta istuessa paitaan kiinni tarttuva selkänoja kiskoisi paidan helman ylös housuista takapuolen vajotessa istuimeen. Materiaalin liukkaus siis vaikuttaa välillisesti myös toppauksiin ja muotoiluun. Oikein tarkasti tehden myös kallistukset ja kulmat säädetään uudestaan eri materiaalien mukaan. Ja juuri siksi huonekaluesimerkki ei kuulu tänne.
Et ehkä itse huomaa tätä, mutta ulkopuolisenakin pidin näitä aika ilkeän tyylisinä kommentteina tästä parilta sivulta poimittuna. Puolustukseksesi sanon jo heti keulilta, että mielestäni sinä et aloittanut, vaan ainoastaan reagoit nähdäkseni "wannabe-urheiluautokuskiin" ja faktavapaasti "jo päältä nähden pilalliseen tavaratilaan". Mutta eivät nämä nyt meillä päin ihan kehuiltakaan vaikuta:
HybridRules muuten puhui "wannabe-urheiluautoilijasta". Vain sinä liitit siihen "typeryksen". Tämä viimeinen oli varsin hilpeä överi kupin kaatuessa, kun henkilöautokuski puhuttelee Jeep Grand Cherokeen ja parin Discon kokemuksella maastureita kommentoivaa "wanna-be-maastoautoilijaksi".
EHDOTUS PAREMMAN TULEVAISUUDEN PUOLESTA:
Oma kallonkutistajani on varoittanut minua siitä, että Asiantuntijalle hyvin tyypillinen stressioire on pirullisen kireä satiiri ja iva sellaista kohtaan, jonka asiantuntemusta hän ei arvosta. Asiantuntijaa eivät motivoi muodolliset statusarvot armeijan natsojen tai toimiston kulmahuoneen tavoin. Asiantuntija arvostaa muita ihmisiä sen pohjalta, mitä nämä osaavat ja tietävät. Räjähdysherkkä tilanne syntyy siitä, jos joku tulee poseeraamaan Asiantuntijalle mukamas tietäjänä edes hieman falskeilla perusteilla. Realistisella maailmankuvalla varustetulla asiantuntijallakin on kohtuullinen näkemys siitä, että hän on vain joidenkin alojen asiantuntija. Tämän nojalla Asiantuntija pystyy asettumaan aivan luontevasti hönöksi koheltamaan aloittelijana jotain itselleen uutta asiaa opetellessaan. Oman alansa kovan asiantuntemuksensan nojalla hänellä saattaa olla jopa keskimääräistä parempi mahdollisuus tunnistaa oma kädettömyytensä itselleen oudolla maaperällä, koska vertailutasojen ero omaan ekspertiisialueeseen korostuu? Ja minä puhun siis nyt itsestäni.
Eräs mahdollinen korjaussarja tällaisen taipumuksen tuntevalle on valita tietoisesti itselle luontevaan toimintaan hyvin sopiva tapa reagoida virheellisiksi katsomiinsa väitteisiin. Se on identifioida virhe vastauksessaan selkeästi ja maalitolpat kiinni naulattuaan vetää faktoilla niin kovaa vastapalloon kuin suinkin jaksaa. Virheellisen väittämän esittäjää ei kannata arvioida, vaan häntä kannattaa opetella kohtelemaan myös ajattelevana, joskin näköjään erehtyväisenä mutta silti mahdollisesti kehityskelpoisena ihmisenä, koska jossain tilanteessa hän saattaa olla kollega, jonka kanssa pitää pystyä jatkamaan tuottavaa työtä palautekeskustelun jälkeenkin. Asiantuntijan luontainen reagointi jonkun osoittaessa virheen hänen omassa laskelmassaan on vilpitön "Kiitos!". Tämä on täysin loogista, koska toinen pystyi AUTTAMAAN löytämällä virheen, jota Asiantuntija ei ollut itse löytänyt. Virheen korjaamalla Asiantuntija pystyy tekemään laskelmastaan entistäkin vahvemman. Virheen tunnistaja siis auttoi Asiantuntijaa oppimaan. Puhun edelleen itsestäni.
Kaiken tämän jo ennestään tietäen minä ainakin lupaan miettiä tätä kirjoitustani seuraavan kerran kun jonkun teksti harmittaa. Jätän silti korjaussarjan copyrightin vapaasti käytettäväksi siltä varalta että joku muukin havaitsee tarvetta tälle käytösmallille.
Sain vihdoin aikaiseksi kontin mittailun ja mallailun erinäisten kulmikkaiden esineiden ja rullamitan avulla. Mittailua hieman hankaloittaa se, että tavaratilan pohjalla on kaksi peitelevyä, jotka on mahdollista irrottaa/siirtää sivuun, jonka jälkeen korkeutta tulee selvästi lisää, mutta pohja ei ole enää tasainen.
Laukkujen osalta käytin 78 cm korkeaa ja muutenkin varsin kookasta laukkua. Jos nuo em peitelevyt ottaa pois ja laukun tunkee aivan takaluukun puoleiseen reunaan, niin laukun päälle jää varaa vielä noin 10 cm. Eli aivan siihen kontin perään on mahdollista sijoittaa hyvinkin korkeita esineitä. Tämä johtuu siitä, että kontin pohja on peitelevyn poistamisen jälkeen todella alhaalla. Tällä on siis saatu hyvin kompensoitua laskevaa kattolinjaa. Silmämääräisesti ilman pohjalevyjä tilaa on aivan hel**tin paljon. Huomattavasti enemmän, kuin esim aiemmin käytössä olleissa Passatin ja Superbin farkkukonteissa.
Pesukoneiden yms joka suuntaan isojen esineiden mahduttamisen arviointia tein noin 70x70 cm kokoisella rahilla. Näyttäisi siltä, että konttiin menee ilman penkkien kaatoa noin 100x100x80 cm kokoinen mötikkä. Tarvittaessa yhtä mittaa pienentämällä saadaan toista kasvatettua, mutta nuo nyt perusarvoina. Mahdollisesti leveydestä joutuu karsimaan muutaman sentin, jos kyseessä on täysin suorakylkinen laatikko, johtuen sivuilla olevista peitelevyjen kannattimista. Kodinkoneet tuppaavat olemaan yleensä noin 60x60xJotain cm, joten niiden osalta ei ole hätää, vaikka olisi vielä pakkauksessakin. Johtuen haukanovien tarjoamasta järkyttävän avarasta oviaukosta, autoon näyttäisi mahtuvan nätisti kaksi tuollaista mötikkää, esim pesukone ja kuivausrumpu. Toinen konttiin ja toinen takapenkille. Penkit kaatamalla menee vaikka täyskorkea jääkaappikin. Huom! Penkit kaadettuna matalin korkeus on vain 70 cm, siinä penkkien saranan kohdalla suurin piirtein. Tällä saattaa olla vaikutusta esim sohvan tms kuljetuksen kannalta.
Summa summarum, vaikuttaisi siltä, että tuonne menee hyvin kaikki sellainen, mitä voisi henkilöautolla edes kuvitella kuljettavansa. Ja toisaalta jotain kassia ja nyssäkkää vaikka koko komppanialle.
Katsoin, mutta koska matkalaukkuja lastattiin kolmen rivin taakse, siitä ei näe ollenkaan kuinka syvälle tilaa olisi jos tuo demossa paikallaan ollut penkki olisi kaadettuna? Mittana olleet laukut eivät myöskään kerro esimerkkinä ollen pesukoneen kuskaamisesta oikein mitään, eikä oikeastaan edes matkalaukkujen kuskaamisesta, koska tuon kokoluokan kovakuorisia matkalaukkuja menee sedaninkin peräkonttiin neljä kappaletta parin ison urheilukassin, viikonlopun eväiden ja kypärien ja hiihtokenkien lisäksi. Tai no, ainakin kolmeen sedaniin meidän perheen neljästä.
Olennaista lift-backin tavaratilan arvioinnissa isoille yksittäisille paketeille on kuinka syvälle paketti pitää tunkea, ettei riko takalasia luukkua sulkiessaan ja sitä ei mielestäni tästä videosta näe?
En löytänyt virallista mittapiirrosta, mutta tuolla on kerrottu mittaustuloksista:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-cargo-measurements.54665/
7-paikkainen: 114 x 38 x 46. Eli yksi rivi pitää selvästi kaataa, mikä ei yllätä
5-paikkainen: 127 - 152 cm syvä tila riittää pesukoneelle. Rajoittavaksi tekijäksi tulee C-kattokorkeus C-pilarin, eli ison takaluukun saranapalkin kohdalla.
En ole vielä nähnyt isoluukkuista lift-backia, jonka takaluukku ei pilaisi tavaratilaa ja takapenkin tilaa jollain tavoin. Tämä on Skoda Superbin, Saab 9000 ja Ford Mondeon tapainen kompromissi, joka näköjään rakentaa myös muuten erittäin tilavaan Model X:n kapeikon tavaratilan ja matkustamon saumakohtaan. Jokainen arvottaa tämän asian merkityksen itselleen omalla tavallaan. Minä olen ehkä allergisoitunut tälle jo niin pahasti, että en pidä ideasta. Näen monien olevan eri mieltä, koska kauppa käy.
Mittamodulina olleen pesukoneen kannalta pihvi ei ollut kuitenkaan vielä tässä. Nimittäin sivusta ladattava 60 x 60 x 80+ sentin kokoinen pesukone kyllä mahtuu Model X:n peräkonttiin viisipaikkaisenakin, mutta ainoastaan kaadettuna. Se vaatii kuljetustuet paikalleen ja koneen tyhjentämisen vedestä ja pesu- sekä huuhteluaineista, etteivät valu tavaratilaan, eivätkä varsinkaan koneen ohjausyksikön prosessorikortille kuljetuksen aikana.
No mitä tekee perinnefarkku sitten? Otan esimerkiksi sen, jonka speksit löydän helposti, eli W213 E-sarjalainen. Ison farkun tavaratilaan mahtuu pesukone "heittämällä", saattaisi jopa mahtua pystyynkin, jos kuljetustassut ovat ihan alimmassa asennossa. Mutta milläs sen 82 cm korkean koneen nostat 82 cm korkeaan tilaan vain 74 cm korkeasta luukusta? Kyljelleen...
https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/mercedes-benz-cars/models/e-class/estate-s213/specifications/dimensions.module.html
Otetaanpa vähän isompi korihylsy, vaikka katumaasturi. Volvo XC90:n 89 cm korkea tavaratila riittää jo ihan hyvin koneen kuskaamiseen. Vaan kahden kannatellessa painavaa konetta pitää jonkun kolmannen ruuvata lennosta tassut irti koneen pohjasta, että se sopii muutaman millin liian matalasta 81.5 cm korkuisesta luukusta sisään. Aika suuri riski päätyä -> kyljelleen.
https://www.volvocars.com/fi/mallisto/mallit/xc90/yksityiskohdat/mitat
No entäs Mersu sitten? GLE:n tavaratilan korkeus on lähes millilleen samoissa lähes 89 cm kohdalla ja luukun kohdalla vastaava kapeikko (vai matalikko?) hieman yli 80 cm kohdalla. Kyljelleen...
https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/mercedes-benz-cars/models/gle/suv-v167/specifications/dimensions.module.html
Ei tästä pesukoneen helposta kuskaamisesta tule mitään ennen kuin hommataan normaalin perheauton minimimitat täyttävä 197 cm korkea Mercedes G. Kantomiehistö vippaa pesukoneen vaivatta sisään Geländewagenin 75 cm korkealla olevan takapuskurin ylitse edes selkää koukistelematta ja kone mahtuu helposti yli metrin korkuisesta luukusta.
https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/mercedes-benz-cars/models/g-class/suv-w463/specifications/dimensions.module.html
Pesukoneen siirto saattaa joskus tulla eteen, mutta myyntimääristä päättelen, ettei pesukoneen kuskaaminen pystyasennossa ilman purku- ja tyhjennysoperaatioita ei taida olla henkilöauton pääasiallinen valintakriteeri kovinkaan monelle?
Meidän perheen nykyisellä kalustolla kävisi pesukonetta siirrettäessä niin, että neljä isointa korihylsyä hylättäisiin käyttökelvottomina ja kone tungettaisiin kyljellään perheen pienimpään korihylsyyn tehdyn farkun peräkonttiin, mihin se vaivatta sopii takapenkki kaadettuna.
Mahtavaa omistautumista, kiitos! Ei sillä että varsinaisesti olisin tarvinnut tätä tietoa mihinkään, sillä Model X ei mahdu budjettiini.
740:n tarkempaan pesukonespekulaatioon totean omalta osaltani että minulle riittää että autoon mahtuu pesukone kaadettuna/kyljellään/ihan sama.
Ei liity mitenkään hybrideihin tämäkään, mutta roudasin pesukoneen joskus 90-luvulla silloiseen kämppääni Suzuki Samurain takakontissa pystyasennossa, takapenkki luonnollisesti irrotettuna kahdella siipimutterilla. En kyllä muista pesukoneen korkeutta enää, mutta kahteen mieheen homma hoitui helposti.
Ajattelin itsekin, että siinä videolla näytti, että laukkujen pohja meni kynnyksen taakse alas. Minun XC90:ssä ei ole paljoakaan tilaa siellä tavaratilan lattian alla, kun ilmajousituksen säiliöt ovat siellä.
Kiitoksia noista mitoista, ihan mielenkiintoista luettavaa. Kirjoitat, että ilman penkkien kaatoa mahtuu 100x100x80 mötikkä. Mikä on syvyysmitta eli auton pituuden suuntainen mitta? Jääkö sen "mötikän" ja matalan takaosan väliin tyhjää tilaa vai onko viiston perän matalin kohta vielä noin korkea?
Ei sillä, että olisin täyssähköautoa hankkimassa. Eilen ajoin taas hiukan yli 600km rupeaman ja tänään hotellilta asiakkaalle, eikä asiakkaan pihalla ole oikeita latausasemia. Yhdellä pitkähköllä välilatauksella olisi selvinnyt ja nyt taas eri hotellin pihalla olisi latauspaikkoja yöksi. Tämänkin reissun pääsisi täyssähköllä, mutta suunnittelua ja tietynlaisen epävarmuuden sietämistä tarvittaisiin. Kyllä n. 100km rangella oleva plugari olisi minulle paras vaihtoehto. Bensaa saa tankattua niin vaivattomasti ja jo X5:n tai MB GLE:n sähkösäteellä ynnä nopealla latauksella voisin ajaa sähköllä lähes aina. Mutta tarvittaessa pääsisi välillä pitkälle.
Minulla auton takaosa toimii koirahäkkinä. On ns. koirakalteri 2.penkkirivin takana ja 3. rivin penkit aina alas kaadettuna. Tai joskus on joku niillä istunut.
Näistä wanna-be- jutuista puheenollen, niin kyllä minulla on jäänyt varsinainen maastoautoilu wanna-be -asteelle, koska ei ole millään raatsinut riskeerata auton kuoria. Että en harrasta maastoautoilua, sitäkin jotkut tekee aika tosissaankin.
Hämeenlinnassa on maastoautorata, jolla olen joskus käynyt kokeilemassa samanlaisella autolla kuin oma oli siihen aikaan. Ei välttämättä uskoisi, mutta 30-asteen kallistus sivulle tuntuu aluksi aika hurjalle, että kaatuuko auto. Tai jyrkän mäen nousu niin, ettei näy kuin taivasta. Tai jyrkkä hiekkarinne alas alamäkihidastimen varassa. Vaikea olla ensi alkuun painamatta jarrua ja antaa auton mennä itsekseen, kun hiekka luistaa ja auto kääntyilee ajonhallinta korjaa.
Maantielläkin kerran on tullut lähes korkean paikan kauhukohtaus, kun tulin Pietarin kehätietä etelän kautta myötäpäivään eli niitä korkeita siltoja pitkin, jos joku sattuu tietämään. Tiethän menevät päällekkäin eli vastapäivään kiertävä kehätie alempana ja toiseen suuntaan sen yläpuolella. Siinä ylemmässä on muutamassa kohdassa älyttömän korkea silta sellaisella nousukulmalla, että ei näe kuin taivasta edessä. Kaupunki on kaukana alapuolella. Tuli mieleen, että toivottavasti insinöörit ovat osanneet laskea lujuudet oikein.
Eipä tule heti mieleen kuin Nevan ylitys korkeasta sillasta kehätien eteläpuolella, mutta eipä siinäkään vastakkaiset kaistat päällekkäin ole. Missähän kohti kehää tuollaisen paikan pitäisi olla?
Tarpeet ovat niin henkilökohtaisia.
Eilen maalta kirjakaappia kaupunkiasunnolle tuodessa sanoin vaimolle, että tulevaisuudessa mekin voitaisiin hankkia sedan, kun ei ole suuria kuljetettavia. Toisaalta tilaa vaativat kuljetukset olisi voinut hoitaa tähänkin asti vuokrapakulla tai kuljetusliikkeen avustuksella.
Mutta se maavara...
Itärajan takana kuvausmatkoilla on neliveto ja 20 sentin maavara kova sana. Ei tarvitse tieltä maastoon poiketa.
Saman korkeuden ilmoittivat linkittämäni keskustelijatkin. Tämä takaoven raamien koko suurimman kappaleen rajoittajana koskee toki yleensä myös pystyperäisempiä, vaikka se rajoitus onkin korissa eri kohdassa.
Jääkaapin perään pitääkin jäädä parikymmentä senttiä tyhjää tilaa 2-paikkaisena kuljetettaessa, koska eihän jääkaapit ole yleensä kuin 180 cm korkeita.
Katselin Teslan näyttämiä pakkausvaihtoehtoja, joissa etenkin 4- ja 6-paikkainen keskelle autoa suksille tilaa jättävä vaihtoehto näytti omaan käyttöön varsin näppärältä. Kaksi taaimmaista riviä kaadettuna kyytiin nostettu polkupyörä näyttää suunnilleen samalta kuin sedanin peräkontissakin, eli vapaata tilaa on 180-senttisen kuskin takana hieman yli 2 metriä ja sen tarvii vain toiselta puolelta. Itse joudun tosin joko kääntämään ohjaustankoa emäputkessa tai irrottamaan etupyörän, koska muuten ohjaustanko estää sedanin matalan takalauukun sulkemisen. Tämä yksittäinen pikku juttu mökkireissun pakkaamisen lisäksi on alkanut vetää takaisin lähes aina kuraisen takaikkunan suuntaan.
Arvaanko oikein, että jos Model X:n takalasi oli ajoon lähtiessä läpinäkyvä, se on sitä myös perillä kelistä riippumatta? Tässä on mielestäni selkein coupen etu pystyyn takaluukkuun verrattuna.
Syvyysmitta oli tuo noin 100 cm. Eli noin metrin syvä ja 80 cm korkea esine mahtuu penkit ylhäällä. Toki konttitila on tuosta selvästi syvempi, eli 80-senttistä matalampi esine voi olla sitten taas syvempi. Eli tuo on tuollaista pelailua, niin kuin kirjoitin. Kokonaissyvyys pohjalla oli jotain 115-120 cm, eli 80 cm korkean ja metrin syvän esineen ja luukun väliin jäisi pohjalla tuo noin 15-20 cm ja yläreunasta luonnollisesti esine olisi hyvin lähellä luukkua (lasia).
Juu, riippuu vähän ajoista (ja autosta), miten hyvin latausverkosto tällä hetkellä palvelee. Täältä pk-seudulta jos lähtee periaatteessa mihin tahansa suuntaan Teslalla, niin matkan varrella tulee näppärästi Supercharger-asema vastaan, jolloin tuollainen 600 km siivu menisi yhdellä lyhyellä (joku vartti suunnilleen) stopilla. Todennäköisesti itse joutuisin tuollaisella matkalla pitämään joka tapauksessa vähintään yhden kunnon ruokatauon, joka olisi kestoltaan selvästi lataustaukoa pidempi. Sitten taas jos ajelee siksakkia jossain Kainuussa, niin homma ei ehkä olekaan niin helppoa.
Joo, nämä on jänniä juttuja kokeilla. Tuli joskus käytyä vastaavan tyyppisellä radalla kokeilemassa puolentusinaa erilaista "mukamaasturia". Se kävi selväksi, että maastoautoksi täysin naurettavat kauppakassitkin (siis luokkaa Mazda CX5 tai Skoda Yeti) menevät sellaisista paikoista helposti, joista ei tulisi pieneen mieleenkään lähteä edes kokeilemaan omistamallaan autolla. RR:n ja vastaavien ratissa "pelotti" ihan yhtä paljon ja ihan yhtä turhaan. Eli jos ei olisi ollut tiedossa, että kyseistä väylää on jo ajettu kyseisillä autoilla, niin homma olisi jäänyt siihen.
Jep, tuollainen 2+2+2 setuppi olisi ollut oma valintani, mutta yhtiökokouksessa päätettiin toisin. Tosiaan kakkosrivin istuinten välillä on hyvin tilaa ja jotkut pitävät siinä esim eläinhäkkiä, jolloin mirri/musti on siinä perheen keskellä. Itse suunnittelin siihen lähinnä kylmälaukkua miesporukan mökkireissuja varten.. Tuossa setupissa kakkosrivilläkin on tosiaan kunnolliset istuimet, joiden sijaintia voi vielä vaihtaa tilatarpeen mukaan.
Arvaat ihan oikein. Tossa keväämmällä osui muutamia todella räkäisiä loskakelejä ja ihan hyvin pysyi puhtaana. Sen huomaa myös siitä, että jos takalasilla on esim pesun tai sateen jälkeen pisaroita, niin ne eivät "elä" tippaakaan edes kovassa vauhdissa. Itse asiassa jopa peruutuskamera on pysynyt yllättävän hyvin puhtaana, en ole pelkoni vastaisesti joutunut kertaakaan jalkautumaan manuaalipuhdistusta varten. Toki silti toivoisin, että tuohon olisi laitettu pesuri, tai piiloon kääntyvä kamera, koska kyllähän se joskus tulee likaantumaan kesken ajon.
Plugari-Ceedillä 78 km/h keilojen väliin:
https://teknikensvarld.se/test-nya-skoda-octavia-underkand-i-algtestet/
Western High-Speed Diameter on kaksikerroksinen Pietarin satamaan johtavan laivaväylän kohdalla. Netin mukaan vain 52 metriä korkeimmillaan. Ei kuulosta korkealta, mutta ehkä se etten osannut odottaa tien nousevan niin ylös jotenkin yllätti. Olisin veikannut sen olevan vielä korkeampi. Toiseen suuntaan eli itään päin sai ajaa katettua tietä eli "alakertaa" eikä se tuntunut miltään.
P.S. Se 52m onkin sillan alitusmitta, joten kyllä ylempi kansi onkin varmaan jossain 70m korkeudessa. Varmaan netistä löytää senkin tiedon ken penkoa osaa.
Minä en ole mukamaasturilla koskaan kokeillut. Minulla oli silloin Disco 4 ja se "maastoajokurssi" sisältyi auton kauppaan. Sain oikein diploomitodistuksenkin, että enhän minä mikään wanna-be-maasturikuski olekaan, on oikein sertifikaatti esittää, jos on tarpeen. Sen koommin en ole niin "pahoissa paikoissa" kokeillut, mutta kyllä neliveto alennusvaihteella ja lukoilla olisi kiva. Ja jos mukamaasturit tykkänään muuttuvat coupeiksi, niin ehkä maasturia pitää taas katsella. Alkaahan niihinkin tulla plugareita.
Aiemmin puhuit vain kehätiestä, joka siis kulkee Retusaaren kautta lahden yli, mutta tarkoitit kuitenkin lahden pohjukassa olevaa kehätien lävistäjää (Diameter).
Sinäkö se olit, joka tuossa aiemmin pahoitteli, että joku uusi kirjoittaja oli joutunut kokemaan väittelyä ja vänkäämistä?
🤦
Haluaisitko taas vetää keskustelun tuolle tasolle? Itseäni alkoi vain kiinnostamaan kuvailemasi kohta tiessä, jota en yhtään tunnistanut. Jos löydät viestistäni jotain väittelyä tai vänkäämistä, niin sekin sijaitsee vain mielessäsi.
Masa Niemen sanoin, asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta... Kuten sinulle on joku muukin varsinaisen kinaamisen ulkopuolinen henkilö huomauttanut, niin kirjoitat kyllä varsin ilkeästi. Tässä Pietarin kehätieasiassa(kin) oli kyllä aikamoisiin lillukanvarsiin tarttumista ja ainakin minun korviini (silmiini) ikävään sävyyn tehtynä. Jos ja kun useampi kokee asiaan niin, niin vika tuskin on pelkästään viestin vastaanottajassa.