Elämää lataushybridin kanssa

256 kommenttia
«13456789

Katumaasturi testin keskustelussa joku pyysi kokemuksia uudesta XC90 T8:sta. Viikon verran tullut ajettua joten alkaa oppimaan ja saamaan tuntumaa. Matka alkoi kireissä pakkasissa. Tosin aamulla aina lähtö lämpimästä tallista joka kylläkin pakkasilla on vain viileä, eli juuri ja juuri plussalla. Pääsääntöisesti ajo ollut lyhyttä taajama-ajoa. Eli periaatteessa sopivaa lataushybridille. Vaan pakkanen sotkee säästösuunnitelman koska auto lämpiää besalla, eli käytännössä polttomoottori käynnistyi puolen kilometrin jälkeen tuottamaan lämpöä ja pysyi päällä perille saakka. Esilämmitystäkään ei voinut käyttää kun tallissa ei viitsi bensaa polttaa. Ulkoparkissa tuota ongelmaa ei ole joten Volvo On Call-palvelun kautta saa kätevästi esilämmityksen päälle kännykällä. Silti ajoon lähdettäessä polttomoottori käynnistyi. Sähkölle siirtyi vasta kun lämminnyt riittävästi eli 2-3 km vähintään piti ajaa. Muutaman päivän ihmeteltyä keksi tosin tavan kiertää tämä ottamalla ilmastoinnin pois päältä niin eihän lämpöäkään tarvittu. Tallista lähtiessä sen 5 min matkan taittaa ihan OK.
Ajoon pakkaset ei vaikuttanut mutta ”karmea lumikaaos” toi eri moodien erot esiin. Sähkökäytöllä auto on takavetoinen mutta yllättävän hyvin pelkästää sen avulla eteni puuterilumessakin. Ja tehot riittää saamaan perän irti risteyksestä lähtiessä, jopa yllättävän leveäksi ennen kuin kuin luistoesto otti kiinni ja polttomoottori käynnistyi kiskomaan auton suoraan. AWD moodissa mentiin niin kuin 4-veto parhaimmillaan, vaivattomasti ja vakaasti. Polttomoottori on koko ajan päällä jolloin veto valmiina ja sähkömoottori tulee mukaan kun kaasua painaa. Pintakaasulla mennään polttomoottorilla. Ja tottakai pitihän power moodia kokeilla. Auto jämäköityy selvästi niin alusta kuin ohjauksenkin osalta ja sitten mentiin. Hyvin lähtee mutta ei talvikelissä viitsi kovin kovaa ajella. Enemmän tulee yritettyä ajaa säästäen mahdollisimman kevyellä kaasulla jotta etenisi pelkästään sähköllä. Kai ikä tehnyt tehtävänsä :)
Käytännössä taajamakulutus nousi 10-11 L/100km lämmitystarpeesta johtuen. Yhden pitemmän päiväreissun olen ajanut. Täydellä latauksella lähtö sekä kääntöpaikalla täyteen lataaminen eli kaksi akullista 150 km matkalla. Volvo On Call palvelussa on kätevä ajopäiväkirja toiminto josta jälkikäteen voi tarkistaa ajetut matkat polttoaineen ja sähkön kulutuksineen. Tästä laskin bensan ja sähkön kuluiksi yhteensä 8c/km joten ei paha tuon kokoiselle autolle (verrattuna Freelanderin 12c/km). Käytännössä sähköllä pääsi n. 25 km ennen kuin auto siirtyi bensalle. Toki sähköä kuluu penkin, ratin ja lasien lämmityksen.
Iso näyttö jonka kautta auton asetuksia hallitaan on tosi kätevä. Käyttö on yhtä loogista kuin iPadillä. Tosin säädettävää on runsaasti eli aika paljon saa selailla ennen kuin kaikki säädöt on löytynyt. Tehdasasetuksilla kylläkin pärjää pitkälle. Eniten olosuhteista johtuen tullut säädeltyä lämmitystä. Kätevä ominaisuus esim se että voi laittaa sähkölämmittimet (penkki, ratti, takalasi, tuulilasi) automaattisesti päälle kun auton ”käynnistää” tai esilämmitys käynnistyy. Hieman jouduin käyttöohjeita selaamaan sillä suomennoksissa ei kaikki termit ole ihan loogisia eivätkä heti aukea. Mutta kaiken kaikkiaan helppokäyttöinen käyttöliittymä.
Autona XC90 on todella tämmöiselle laiskalle mukavuudenhaluiselle keski-ikäiselle miehelle mitä sopivin, eli todellakin oikea valinta. Vaimoni pelkäsi ennakkoon isoa kokoa mutta ratin takana unohti koon ja totesi että ihan samanlainen ajaa kuin Freelander (joka on noin puoli metriä lyhyempi). Päällimmäisenä tunnelma on ajamisen helppous ja vakaus sekä mukavuus. Inscripitionin 14x14 penkit ovat yhdet parhaat mitä on tullut vastaan ja istuma-asento mukavan korkea hallintalaitteiden ollessa sopivasti käsillä. Eli eipä mitään valittamista ja tällä mennään seuraavat kolme vuotta. Saatan päivitellä tätä jatkossa kun kokemusta kertyy lisää.

  
  • Kiitoksia tästä. Oikein mielenkiintoista luettavaa. Erityisesti kiinnostaa juuri toiminta kylmällä, sekä tämän hieman poikkeuksellisen nelivedon toiminta liukkaalla. Neliveto on ehkä asia, joka eniten tässä askarruttaa, mutta hienoa, jos sekin toimii kuten mikä tahansa neliveto. Vaikka maasturit hieman kiinnostavat, niin en ehkä vielä ole maasturiin siirtymässä. T8 paletti vaikuttaa kuitenkin todella mielenkiintoiselta tulevan S/V90 mallin yhteydessä, sillä verotuksen johdosta hybridi on hinta-laatushteeltaan mielestäni todella halpa (oletan, että S90 on halvempi kuin XC90).

    Huomasin muuten juuri, että T8 on saanut ensimmäisen oikeasti varteenotettavan kilpailijan, eli MB GLE 500 hybrid. Siinä on tehot ja hinta samaa luokkaa Volvon kanssa, tosin luultavasti vastaavien lisävarusteiden kera MB on jo kymppitonneja kalliimpi.

      
  • Iltasanomissa juttua XC90 T8:sta ja mainitsemastani MB 500 hybridistä. T8:n ajettavuutta liukkaalla moitittiin, mikäli ei ole AWD asetus päällä. Perä irtoaa liiankin helposti ja polttomoottorin puutuuminen peliin kestää liian kauan. Tosin en ymmärrä valitusta, jos asia on korjattavissa napin painalluksella.

      
  • Päivitetäänpä lisäkokemuksia. Ensinnäkin tuo Ilta-Sanomien juttu. Pure-tilassahan ajetaa sähkön voimin mahdollisimman pitkään eli vain takavedolla. Vajaavetoisenakin XC90 etenee paremmin kuin meidän takavetoinen kakkosauto samanlaisin renkain varustettuna (Nokian R2 kitkat). Eli hyvin olen pysynyt kaupunkiliikenteessä (jossa sähkön käyttö järkevintä) liikenteen rytmissä mukana. 4-veto kun ei etene sen nopeammin ruuhkassa jossa mennään hitaimman ehdoilla :) Sähkömoottorin tasainen vääntö varmaankin auttaa liikkeellelähdöissä. Hybridi-moodissa etuveto tulee helpommin mukaan jos sitä tarvitsee, mutta sähköllä voi tarkalla kaasun käytöllä ajella melkein kuin Pure-moodilla. AWD-moodilla olen ajanut maantieajoa jolloin takaveto tulee kuormitustilanteissa mukaan eli kiihdyttäessä ja ylämäkeen ajettaessa. Tämä pitää polttomoottorin kulutushuiput kurissa eli sopii oikein hyvin säästävään matka-ajoon. Power-moodia olen käyttänyt vai kerran, ohitukseen. Ja helposti "heittämällä" se sujuikin. Yksi toive olisi eli voisi itse asettaa millä moodilla auto lähtee liikkeelle. Nyt palauttaa aina Hybrid-moodin kun uudelleen käynnistää. Tai sitten muistaisi edellisen.
    Käytännön kulutus on auton mukaan 7.8 L/100km. Tankaten mitattu 8.2 L/100km. Ero osittain johtunee webaston käytöstä vaikka ainahan auton mittaus on opitimistisempaa kuin reaalikulutus. Kelien lauhduttua webasto on riittänyt lämmittämiseen sähköllä ajaen joten polttomoottoria ei siihen tarvita. Matka-ajossa pidemmällä matkalla bensalla kulutus on n. 8 L/100km luokkaa talvirajoituksella pää/moottoritiellä.
    Lunta kertyy perään tosi helposti pyrykelillä. Jo kilometrin ajon jälkeen takaikkuna on ummessa. Samoin nastarenkaiden irroittamaa tieainesta kertyy tuskassa taakse kurakelillä. Ei auta lippa katon reunassa. Lumi ja jää muutenkin häiritsee kaistavahtia. Välillä luulee jääpolanteen reunaa kaistaviivaksi ja toisaalta taas ei erota kaistaviivaa suola/nastakuran alta vaikka sen silmin näkeekin. Muuten turva/apulaitteet on toimineet hyvin. Tosin hätäjarrutusta ei ole tullut eteen vielä joten sen toimivuudesta ei ole omaa kokemusta.
    Edelleenkin joutuu kehumaan Inscriptionin sisustusta ja penkkejä. Todella mukavat ja viihtyisää ajella pitkääkin matkaa. Ja hiljaista myös. Kosketusnäytön toiminnastakaan ei muuta valittamista kuin että parempi aloitusnäytön muokattavuus olisi suotavaa. Nyt näyttää navin, viihteen, puhelimen ja yhden vapaavalintaisen toiminnan. Eli appsit pitää vuorotella tuossa vapaavalintaisessa paikassa. Olisi parempi että voisi useamman appsin tuoda aloitussivulle jolloin niitä ei tarvitsisi erikseen aina vaihtaa kun haluaa käyttää muuta kun ruudulla olevaa.
    Eli ei täydellinen mutta käyttökelpoinen tämä uusi XC90 :)

      
  • Kiitoksia taas lisäkokemuksista. Täydellistä autoa tuskin onkaan, mutta minun makuuni T8 kuulostaa huippuhyvältä autolta hinta-laatusuhteeltaan. "Ongelmat" kuulostavat pikkujutuilta, joita on jokaisessa autossa.

    Oman kokemukseni mukaan useimpien farkkukoristen autojen kanssa käy juuri niin, että lumi/lika peittää takalasin. Mutta siksi niissä on se pyyhin.

    Näitä kaistavahteja ym. härveleitä olen myös miettinyt, että toimivatko talvella ja kuten arvata saattaa, eivät toimi. Talvella toimivaan itseohjautuvaan autoon on siis vielä matkaa...

    Inscription varustus on kyllä todella halpa, jos sitä vertaa saksalaisiin kilpailijoihin. Käytännössä autoon ei tarvitse ostaa juuri mitään tämän lisäksi. Onko sinulla muuten Bowers & Wilkinsin soitin, vai tyydyitkö vakiosoittimeen? Tuo soitin on kuulemma huippuhyvä, mutta ilmeisesti vakiosoitinkin on erittäin hyvä, joten kolmen tonnin lisäsijoitus ei ehkä ole järkevä kuin todelliselle musiikki-ihmiselle.

      
  • Tyydyin vakioon. Koeajossa T8:lla marraskuussa kuulin B&W ja soi todella upeasti ja aiheuttaa haluan tilata mutta onneksi ei enään voinut muuttaa kun auto oli jo tuotannossa. Tosin en tykännyt siitä konserttisali-efektistä varsinkaan radiota kuunnellessa mutta normiasetuksin oikein kirkas ja selvä sointi. Mutta perusaudio toimii ihan hyvin, toiseksi paras mitä minulla ollut vakiona autoissani. Samoin handsfree on selkä-ääninen ja vastapuolikin kuulee hyvin. Sensus connecting kautta löytyy myös striimiä kuunneltavaksi kuten TuneIn ja joku muu. Tosin itse käytän CarPlayn kautta Applen Music-palvelua. Yksi juttu ihmetytti eli en löytänyt miten bluetoothin kautta saisi musiikin kuulumaan, vain puhelut pelaa. Joutuu kiinnittämään USB->lightning-kaapelin. Olisiko joku tuohon CarPlayhin liittyvä. Sinäänsä CarPlay ei tunnu hintansa arvoiselta (n.500€) tuettujen appsien jäädessä vähiin. Käytännössä ainut hyöty on se että viestit tulee näkyviin auton näytölle. Toki sillä lisää striimauspalveluja kuten edellämainittu Apple Music sekä tietysti Spotify ja Deezer.

    Inscripition lisäksi otin ilmajousituksen sekä intelligent safety paketin adaptiivisen vakionopeussäätimen takia, lisäturvajutut tuli kaupan päälle.

      
  • 3 kk on nyt ajeltu ja tyytyväinen pitää olla. Volvo-On-Call ajopäiväkirjan mukaan bensaa on kulunut 222 litraa ja sähköä 451 kwh. Jarruenergiaa ladattu 93 kwh joten johdon päästä ladattu 348 kwh. Noista ladatuista kilowateistakin noin kolmannes on tullut ladattua ilmaiseksi yleisissä latauspistokkeissa joten kotoa tullut ladattua 20€ edestä sähköä. Matkaa on kuitenkin mittariin kertynyt 4300 km joten keskikulutus on n. 5 litraa ja 8 kwh sadalle kilometrille. Tankauspäiväkirjasta kuitenkin käy ilmi että bensaa on palanut n. 260 litraa. Ero selittyy bensalämmittimellä jonka kulutusta ajopäiväkirja ei huomio. Sen mukaan laskettuna keskikulutus 6,4 l/100km. Eli energiankulutus euroissa on 10c/km joka on alle sen mitä vanha diesel Freelander kustansi (12c/km). Nyt kelien ollessa plussan puolella sähköllä pääsee pitemmälle. Pakkasilla ajomatkat pelkällä sähköllä oli 20-25km, nyt 25-30km, mitenkähän kesällä. Toki kesärajoitusten paluu on nostanut keskikulutusta maantiellä n. litralla ja ilmastointikin vaatinee osansa kun kelit lämpiää.
    Viime kerralla ihmettelin Buetoothin toimintaa ja sekin ratkesi. Ei riitä että puhelimen kytkee BT:n kautta vaan pitää valita äänilähde erikseen. Nyt alkaa soittamaan automaattisesti iPhonesta kun auton käynnistää jos toisto BT:n kautta jäänyt edellisellä kerralla päälle.
    Tuli ajettua yksi pitempi matka power-asetuksella. Siinähän tehonsäädön lisäksi alusta ja ohjaus jäykistyy. Hyvällä pinnalla menee vielä OK mutta on todella ikävää näillä roudan runtelemilla useaan kertaan paikatuilla väylillä mitä nyky-Suomessa joutuu koluamaan. Aivan liian jäykkä alusta ja ohjauskin muuttuu niin teräväksi että varsinkin alkuun ajosta tulee ”kulmikasta”. Ja kun täysillä tehoilla ohitin talvirajoituksiin jumittunutta kuskia niin aika vetelyä on täyskiihdytys kun etupyörät vastaavat 80% tehonsiirrosta ja alla neljän kertaan paikattu urautunut asfaltti. Mutta se mikä yllätti oli bensankulutus joka oli sama kuin edelliskerralla saman matkan säätömoodilla ajaen. Eli ei juurikaan vaikuta ajomoodit kulutukseen vaan ennenminkin ajotapa.
    Ajattelija 2015 ihmetteli toisessa ketjussa polttomoottorin rasitusta kylmässä ja lyhyillä käyntijaksoilla. Yleensä jos bensakone käynnistyy kylmänä se käy sitten muutaman minuutin vaikkei tarvetta olekaan eli lämpiää. Lämmin kone sammuu nopeammin. Tosin olen jo oppinut kaasua painamaan niin että harvoin bensakoneelle tulee tarvetta käynnistyä. Oikeastaan vain maantieajossa käy eli taajamassa on tullut 10 päivääkin peräkkäin ajeltua pelkällä sähköllä kun ei ole ollut tarvetta maantielle mennä. Tielläkin 80 km/h pärjäsi hyvin mutta nyt kesärajoituksilla 100km/h on sellainen että kyllä sitäkin vauhti ajaa vain sähköllä mutta ei tarvitse kummoista ylämäkeä tulla vastaan kun bensaa tarvitaan apuun.
    Ongelmia tullut vastaan tasan yksi ja se olikin vakava eli auto ei käynnistynyt illalla kun olisi kotiin pitänyt lähteä eräästä tapahtumasta. Vilautti vaan valoja mittaristossa ja siinä se. Tuli Volvo-On-Call testattua ja apua sai. Tosin totesin että tulkaa vasta aamulla kun soitto 22.00 ja apu tänne maalle olisi ehtinyt vasta puolen yön jälkeen. Pummasin kavereilta kyydin kotiin ja aamulla Falckin kaveri nouti mukaansa kun autoa tuli hakemaan. Vaan eipä saatu autoa lavetille kun ei saatu sähköisesti ohjattua vaihdetta vapaalle. Soitto huoltoon antoi neuvoksi irroittaa akkukaapeli muutamaksi minuutiksi eli resetoitiin koko auto. No autohan lähti käyntiin OK tuon jälkeen joten ei tarvinnutkaan pajalle viedä. Uusi soitto sitten selvitti ettei kannata tuoda tutkittavaksikaan kun ongelma on jo tiedostettu tehtaalla mutta korjauspäivitystä ei vielä ole tullut. Nyt sitten takakontissa on 10mm avain jos tarvitsee jatkossa irroitella akunjohtoa. Tähän mennessä ei ole tarvinnut (kop kop).
    Yhteenvetona voin sanoa että olen tyytyväinen ole hankintaan. Ainut ”huono” puoli on se että tulee usein keksittyä jotain menoa jotta pääsee ajelemaan autolla ja varsinkin sähkökäytöllä. Myös hyötyliikunta eli käveleminen on jäänyt vähemmälle kun on niin kiva lipua sähköisen hiljaa kylällä lyhyetkin matkat.

      
  • Yhden "ärsytyksen" aiheen lisäisin tähän: pikalatauksen puute. Hankin type 2 kaapelin jotta yleisillä asemmilla saisi nopeammin ladattua. Vaan Volvo on rajoittanut max latausvirran 20A joka ei ole ratkaisevasti suurempi kuin auton mukana tulleen 13A laturin virta. Siispä tyhjästä täyteen vaatiin puolitoista tuntia joten kahvitauan aikana ei juurikaan kilowatteja kerry. Siis ajotaukoja ei kannata suunnitella latausmahdollisuuksien mukaan.

      
  • Kiitos Tomppa Kruisalija hyödyllisestä käyttökokemusten raportista.
    t. Jorma Rusanen

      
  • Samoin täältä, kiitoksia hyödyllisistä kokemuksista. Olen näköjään joskus missannut nuo viimeisimmät kirjoitukset ja tämän vuoksi en ole kommentoinut. Jos palstalle vielä eksyt, niin mitkäs nyt ovat fiilikset, kun kokemusta on jo hieman pidemmältä ajalta. Onko tullut uusia teknisiä ongelmia vastaan?

      
  • Äänettömälle sähkökäytöllä kulkijalle kysymys onko tullut läheltä piti tilanteita jalankulkijoiden kanssa?

      
  • Ei ole ongelmia jalankulkijoiden kanssa.

      
  • Tätä en ymmärrä, kuvitteleeko joku että autoilija ajaa sähköautolla herkemmin jalankulkijan päälle?

      
  • Autoilija havaitsee jalankulkijan jolla on heijastin viimeistään 150 metriä ennen kohtaamista. Tummiin pukeutunut ilman heijastinta liikkuva jalankulkija tulee huomatuksi vasta 30 metriä ennen kohtaamista. Havaitseeko jalankulkija äänettömän sähköauton ja onko ollut läheltä piti tilanteita? Kokemuksia sähköauton kuljettajilta tilanteista. Asian voi ymmärtää väärin kuten Arvo Autoilija näyttää ymmärtäneen.

      
  • Eiköhän autosta muualtakin melua tule kuin moottorista. Ja jos jalankulkija luottaa vain korviinsa, niin aika nopeasti sitä jäänee perinteisemmänkin auton alle. Suuri osa nykynuorista kulkee joka tapauksessa tötteröt korvissa, joten kuuloaisti ei muutenkaan ole käytössä. Enemmän huolissani olen niistä, jotka kävelevät kännykkää käyttäen ja innostuvat uudesta tinderkumppanistaan niin, että hyppäävät autotielle katsomatta lainkaan sivuille. Olen jo pari kertaa joutun tekemään melko reippaan jarrutuksen, kun kännykkäteini on hypännyt eteen täysin arvaamatta.

      
  • Auto-m:
    "Olen jo pari kertaa joutun tekemään melko reippaan jarrutuksen, kun kännykkäteini on hypännyt eteen täysin arvaamatta."

    Eilen viimeksi sama tilanne. Takaa lähestyvää sähköautoa ei kuule niin hyvin, tämä tilanne voisi olla sellainen joka askarruttaa eniten. Jos jalankulkija lähtee kuulonvaraisesti katsomatta taakseen yli tien.

      
  • Linjaliikenteeseen höyryautot pääsivät vasta 1832, kun Goldsworthy Gurneyn valmistamat autot alkoivat liikennöidä Gloucesterin ja Cheltenhamin välillä Isossa-Britanniassa. Rautatieliikenteen vaikuttajat vastustivat ymmärrettävästi autojen yleistymistä ja onnistuivatkin vaikeuttamaan autoliikennettä huomattavasti esimerkiksi yli kymmenen kertaa suuremmilla siltamaksuilla hevosvaunuihin verrattuna ja erityisellä punaisen lipun lailla, jonka mukaan autojen edessä tuli aina liikkua jalankulkija heiluttamassa punaista lippua vaaran merkiksi Tämä vasta yli 30 vuotta myöhemmin kumottu laki tietenkin laski Englannissa autojen nopeuksia huomattavasti ja hidasti autotekniikan kehittymistä.

      
  • Jos muutenaloittajalla - tai jollain muulla - on lisäkokemuksia T8 hybridistä, niin mielelläni lukisin omaani odotellessa. Ja varmasti monia muidenkin merkkien lataushybridit kiinnostavat.

      
  • Pientä päivitystä pyynnöstä. Nyt mittariin kertynyt jo 22000km. Ajosuoritteesta noin kolmannes pelkällä sähköllä. Kuten tuolla aikaisemmin ennustin, niin kulutus kasvoi kesänopeuksien myötä maantiellä n. 1-1,5l/100km. Käytännössä moottoritiellä meni yli kymppi kun mittarissa 130 km/h. Tämä siis kun akku tyhjä. Täydellä akulla kun käyttää Power-moodia niin kulutus putoaa n. 1.5 l/100km ja sähköä riittää Helsingistä Lahteen. Tuolla Power-moodilla tuli kesällä ajettua muutenkin maantiellä kun liikenteeseen tuli ohitustarvetta aiheuttivat kaiken karvaiset karavaanarit ja muut mökille kärryssä roinaa roudanneet autoilijat. Ohitukset sujui oikein helposti eikä kulutus juuri poikennut normaalimoodilla ajosta. Kesärenkaillakaan vetelyä ei enään esiintynyt niin kuin kitkoilla.
    Keskikulutus on 6.5 L/100km bensaa ja n. 0,1 kWh/100km sähköä eli km kustannus 11 c/km energia osalta. Ei paha isolle SUV:lle. Pelkällä sähköllä ajaessa tosin kuluu noin 30 kWh/100km eli akullisella pääsee sen 30 km max. Tällöin km hinnaksi tulee n. 3c kotisähköllä ladattuna. Muualla ladatessa ilmaista sähköä löytyy parkkihalleista melko helpolla. Mutta esim Jyväskylässä ilmaiset lataukset loppuivat ja tilalle tuli aikaveloitus 1.25€/tunti. Tuossa ajassa ei lataudu kuin 3 kWh joten hinnaksi tuli 40c/kWh eli yhtä kalliiksi tulee kuin bensalla ajaminen.
    Parhaimmillaan kesällä pääsi tosiaan yli 30 km sähköllä kun ilmastoinnin otti pois päältä. Ilmastointi päällä jäi matka 25 km. Nyt talvella mennään 20-22 km sähköllä mutta bensaa palaa lämmitykseen. Yhdellä tankkausvälillä meni ajamiseen Volvo-On-Call:n mukaan 31L mutta tankatessa mahtui 46L joten 15L kului tuona aikana lämmitykseen (VOC ei laske sitä kulutukseen).
    Teknisiä ongelmia ei ole ollut tuon hyytymisen jälkeen. Auton ohjelmistot on päivitetty pariinkin kertaan ja ne on tuonut hieman parannuksia käytettävyyteen. Tosin vielä toivoisin saavani itse asettaa millä moodilla auto lähtee käynnistyksen jälkeen, nyt menee aina Hybrid-moodiin. Toivoisin että voisi Pure-moodin asettaa vakioksi kun on paljon lyhyttä taajama-ajoa niin ei tarvitse aina liikkeellelähdössä asettaa uudestaan.
    Kaiken kaikkiaan tämmöinen lataushybridi sopii hyvin meidän tarpeisiin jossa kohtuullisesti taajama-ajoa ja lyhyitä maantiepätkiä. Ainostaan pitkät keikat varsinkin pääkaupunkiseudulle ovat "myrkkyä" kulutukselle, kiitos moottoritienopeuksien. Mutta niitä on harvakseltaan joten balanssissa pysytään eikä näin talvirajoituksilla ero ole niin suuri.
    Yksi asia tosin harmittaa hieman: kaasupoljin uusissa 90-sarjalaisissa on saranoitu lattiaan joten vakkarilla ajaessa kaasujalkaa pitää pitää hieman linkussa jarrupolkimen alla. Pitkällä matkalla se alkaa tuntumaan polvessa ja lonkassa. Tosin korkeampi istuinasento antaa anteeksi jonkin verran joten sen kanssa tulee toimeen.

      
  • Kiitoksia taas kokemuksista. On muuten useimmissa autoissa ärsyttävää, että käynnistyksen jälkeistä ajomoodia ei saa itse valita.

    Hienoa kuulla, että luotettavuuden suhteen ei ole tullut vielä ongelmia. Jostain olen lukenut, että ensimmäisissä T8 versioissa on ollut jotain häikkää, mutta itsekin uskalsin auton tilata, koska T8:n lastentaudit on varmaan jo karsittu pois, ennen kuin saan omani (toivottavasti) joskus kesällä. Vaikka omani onkin ensimmäisiä V90 T8 versioita, niin voimalinjahan on täysin sama kuin XC90:ssä.

    Positiivista myös se, että vetelyä ei esiinny kesärenkailla. En ainakaan muistanut, että ajamani XC90 olisi vedellyt edes täyskiihdytyksen aikana.

    Olen joskus lukenut kinaa siitä, miten kaasupolkimen tulisi olla kiinnitettynä ja tuolloin ihmettelin, että onpa ihmisillä ongelmat, mutta tuossa toki yksi selkeä miinus. Muistaakseni useimmat juuri toivoivat lattiaan kiinnitettyä poljinta.

      
  • Miten hyvin XC90:n akuista saa virtaa irti talvella eli onnistuko ajelu kylmillä akuilla pelkällä sähköllä? Jos valitsee sähkömoodin, niin ottaako auto polttomoottorin avukseen silloin, jos polkee kaasupoljinta riittävän syvälle? Jos polttomoottori käynnistyy aluksi, niin voiko sen sammuttaa heti kylmänä ilman, että tarvitsee odotella lämpenemistä?

      
  • Nyt vasta huomasin edellisellä sivulla olleen Tracktestin kyselyn jalankulkijoista. Pari tilannetta on ollut missä törmäysvaroittimet ovat reagoineet. Toinen oli teini pyörällään joka tuli pihaalueelta suoraa eteen. Toinen oli jalankulkija joka päätti lähteä ylittämään risteystä viistoon suojateiden välissä. Kumpikaan ei taakseen/sivulleen katsonut. En tiedä olivatko kuuloaistinsa varasssa vai muuten vaan Darwin palkintoehdokkaita. Pyöräilijän näin jo ennen kuin auto ehti reagoida kun tuli vasemmalta viistoon antureiden katveessa mutta sen verran lähelle keulaa veti että varoitussummeri piippasi. Jalankulkija tosiaan hyppäsi tielle jalkakäytävältä yllättäin. Onneksi olin kääntymässä ja ajoin hiljaa sillä matkaa ei ollut kuin 3-4m ja auto ehti aloittaa jarrutuksen ennen minua. Molemmat siis taajama-alueella ja ajo sähköllä. Auto tosiaan "hiipii" sähköllä hiljaisessa vauhdissa. Esim vaimon tullessa kotia en kuule sitä ennen kuin ovi kolahtaa. Polttomoottorisen kuulee kun tulee pihalle/talliin.
    Tuosta hiljaisuudesta tuli mieleen se että myös auton sisällä se korostuu samoin kuin värinättömyys. Siihen ei normaalisti kiinnitä huomiota mutta kun sain huollon sijaisautoksi V60 D3 niin eron tajuaa oikein hyvin ratin väristessä dieselin jyrinän tahtiin auton käynnistyttyä.

    NHB: Talvella akuista saa kyllä virtaa ihan riittävästi. Ohjekirja antaa luvun -10C, sitä kylmemmässä käytetään polttomoottoria kunnes akut lämmineet, jolloin pelkällä sähköllä ajaminen onnistuu. En ole seurannut miten yhteiskäyttö kylmällä sujuu sillä pääsääntöisesti lähden liikkeelle lämpimällä autollla joko tallista tai esilämmitettynä Webastolla. Eikä kylmää autoa muutenkaan raaski polkea täysillä tehoilla. Jos polttomoottori käynnistyy niin se käy kunnes lämpiää riittävästi, näin kesällä ja talvella. tosin talvella pitemmän aikaa.
    Vaan enemmänkin ongelma on kabiinin lämmitys. Pakkasen puolelle mennessä polttomoottori käynnistyy myös tuottaakseen lämmintä ja käy yleensä 3-4 km matkan kunnes lämmitys jää Webaston varaan. Tuo ärsyttää koska ajostani on paljon juuri alle 5 km matkoja. Esilämmittämällä auto Webastolla polttomoottori ei käynnisty mutta onko sitten järkeä lämmittää autoa 5 min ajon takia? No ainakin mukavampaa kun esilämmityksen yhteydessä myös penkin ja ratin lämmitimet kytkeytyy päälle.

      
  • Moottoreiden ja lämmityksen käytön suhteen näissä lataushybrideissä on suuria periaatteellisia eroja. Uusi teknologia hakee vielä uomiaan. Yksi asia lieneee kuitenkin yhteinen: kylmä sää lisää kulutusta suhteessa enemmän kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa. Akut ottavat vastaan ja antavat huonosti tehoa kylminä. Hybridien suurta massaa alleviivaa myös kylmien renkaiden vierintävastus.

    Sähkö on omiaan tuollaisiin muutaman kilometrin siirtymisiin. Jos kuitenkin auto pyrkii lämmittämään noilla lyhyillä pätkillä auton aina lämpimäksi, niin energiaa kuluu paljon lämmitykseen hyötyjen jäädessä vähäisiksi. Auto ei kovin lämpimäksi lyhyellä pätkällä ehdi lämpenemään, vaikka lämmittimet huutaisivat täysillä, eikä toisaalta kuskikaan ehdi lämpenemään tai jäähtymään riippumatta siitä, onko sisällä 20 plussaa vai miinusta.

    Myös omallani pystyy ajamaan -10 asteeseen pelkällä sähköllä, mutta jos polkaisee kaasua syvemmälle kuin mihin kylmä akku pystyy antamaan sähköä, polttomoottori käynnistyy ja käy itsensä lämpimäksi. Webastoa tässä ei voi ajon aikana käyttää ja sähköajon aikana lämmitys on akkujen varassa.

      
  • Kyllä autotehtailla riittää "viriteltävää" vielä näiden hybridienkin talvitoimintojen osalta. Noiden lyhyiden ajojen toimivuus lämmityksen osalta on mielenkiintoista, koska aika moni tulee ostamaan hybridin säästääkseen (?) lyhyillä välimatkoilla. Katoksesta tai tallista lähtiessä on sentään lasit auki, mutta jos ajoon lähdetään avotaivaan alta, niin lämmitysmenetelmien nopeus ja toimivuus tulee arvoonsa. Onkohan näihin hybrideihin kukaan asentanut sähköistä sisätilan lämmitintä (jos ei ole polttoainelämmitintä) ? Sehän takaisi hiukan alkulämpöjä kabiiniin latauksesta lähtiessä. Toisaalta sekin pitäisi saada ajastettua.

    NHB mainitsi, että moottori käyttää pakkasilla käynnistyessään itsensä lämpimäksi, joka on itse moottorin kannalta varsin järkevää, mutta onko osassa hybridejä se tilanne, että näin ei asia ole ? Siitä tuleekin mahdollisesti kilometrejä karttuessa lyhyissä pätkäajoissa ongelmia, jos moottori ei pääse riittävän usein käymään täysillä lämmöillä. No, sehän voikin olla muiden kuin ensimmäisen omistajan ongelma...

      
  • Lämmityksen toimivuuden ja nopeuden suhteen ainakin tuo mun parkkiruudussa oleva toteutus on kyllä valmiiksi asti mietitty. Tuollainen sähköinen lämmitin sisätilalle autossa on sisäänrakennettuna. Sama lämmitin hoitaa lämmityksen silloin, kun polttomoottori ei käy ja ajetaan sähköllä. Tuon lämmittimen voi myös ajastaa lämmittämään sisätilat silloin, kun auto on latauksessa. Lämmityksen voi kytkeä päälle myös puhelimen applikaatiolla. Ilmeisesti tuota lämmitintä käytetään polttomoottorin apuna moottorivalinnasta riippumatta, koska lämmintä alkaa tulemaan välittömästi kaikissa ajotiloissa heti liikkeelle lähdettäessä.

    Tuon lisäksi autossa on tehdasasennus-Webasto, jonka voi myös ajastaa tai käynnistää kaukosäädöllä. En muista nyt, totteleeko myös Webasto puhelinapplikaatiota.

    Veikkaan, että tuo öljyjen ajoittainen lämmittäminen on niin perustason juttu, että se löytyy kaikista hybrideistä. Kokeilin muuten juuri ilman lämmitystä ajamista. Näillä säillä tuollaisessa parin kilometrin siirtymässä energiaa palaa kohtuuttoman paljon siihen, että sisätilat ovat 20 asteisia kun auto pysäköidään.

      
  • Samat kokemukset kuin NHBllä. Mulla on ollut GLC-hybridi nyt viikon verran. Sähköajo on toiminut mainiosti pikkupakkasilla. Kabiini lämpiää etukäteen hienosti puhelimesta komennettuna. Lämppärit kytkeytyvät myös päälle ovien aukaisusta ja sisätila, penkki ja ratti ovat lämpimät jo minuutin päästä (tätä ominaisuutta voi säätää). Lämpöjen kanssa ei siis ole ongelmaa jos pakkasta on vähemmän kuin -10. Kovemmista keleistä ei vielä ole tietoa.

    Se mutta tulee sitten bensakoneen käynnistymisestä. Jos tietää ajomatkan niin sähköllä voi ajaa huoletta n 20 km tienoille. Siitä eteenpäin voi päästä pihistelemällä. Viime kesän koeajoissa pääsin muistaakseni 25-27 km. Jos matkaa on vaikka 25 km niin voi käydä niin että polttomoottori käy viimeisen kilometrin. Eihän se siinä ehdi lämmetä. Paras olisi sitten ajaa suosiolla vaikka puolet matkasta bensalla niin sähköä riittää vielä esilämmitykseen. Se lämppäri ei kytkeydy puhelimesta päälle jos sähkö on vähissä. Puhelimesta näkee lataustilan ym mukavaa.

    Sähköiset voimavarat riittävät hyvin kaupunkiliikenteessä ja kehällä. Kiihtyvyys sähköllä sataseen lienee 12-13 s luokkaa ja vauhtia voi kelata yli 130. Akku hupenee vauhdilla jos nopeutta on yli 80.

    E-Mode pitää tosiaan napsaista aina päälle jos haluaa ajella sähköllä, Hybrid-tilassa auto siirtyy herkästi bensalle. Tuo vaatii tosin vain yhden napin painalluksen.

    Viimeinen mutta on schuko-latausjohdon virransäätö. Se aloittaa aina 6 A virralla jolla akun lataus kestääkin jo 5 h. Jos haluaa sen tehokkaammalle (portaat 6-8-10-13-16) niin pitää mennä painamaan laturista nappia. Eli ajastimella toteutettu lataus jää aina 6 A virralle. No, näihinhän suositellaan kiinteää type2-latausasemaa mutta ei siitä ole mitään järkeä maksaa tonnia tai kahta. Ja sekin on max 16 A 1-vaihe tässä autossa.

    Muuten auto vaikuttaa erittäin toimivalta. Ja lisävarusteethan hybridiin saa pikkurahalla bensakoneiseen verrattuna. CO2-päästö on 59 g/km 19-tuumaisilla kiekoilla. 20-tuumaisilla se pomsahtaa 64 kohdalle mutta nehän voi laittaa jälkikäteen.

      
  • "CO2-päästö on 59 g/km 19-tuumaisilla kiekoilla. 20-tuumaisilla se pomsahtaa 64 kohdalle mutta nehän voi laittaa jälkikäteen."

    Miksi? Vasta jälkikäteen.

      
  • Pienemmillä vanteilla ja niiden mukana seuraavilla pienemmillä CO2-normipäästöillä suomalainen autonostaja säästää koko auton autoverossa.

      
  • Paljonko? tuleeko vanteiden/uusien renkaiden hinta.

      
  • Tarvikerenkaat ovat muutenkin huomattavasti Mersun renkaita halvemmat ja tämän lisäksi päästöjen myötä kasvava vero vaikuttaa sekä auton hintaan, että kaikkiin lisävarusteisiin joita ostat. GLC:ssä varusteidenkin hinta on helposti n. 15 tonnia, joten summa on huomattava. Näin ollen kannattaa heittää 19" vanteille talvikumit, antaa vaikka vaihdossa nuo 19" kesäpyörät rengasliikkeelle ja ostaa kokonaan uudet 20" vanteet ja kumit kesäpyöriksi. Tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa Mersulta 20" renkaat ja siihen talvipyörät päälle.

    Ja vielä tärkeä asia, jos ostaa Mersun omat 20" vanteet, ne tulevat aina runflat renkalla, jotka sitten mahdollisesti pilaavat koko auton.

      
  • Kannattavuus monesta asiasta kuten auton arvosta ja autoveroprosenttien erosta. Jos tuon Mersun tapauksessa esimerkiksi isompi vanne maksaisi lisävarusteena 1200 ja autoverossa säästäisi vaikka 500, niin loppu on kiinni alkuperäisten rojujen myyntihinnoista ja uusien ostohinnoista. Joku saattaa mielellää myös jättää nuo pienemmät alkuperäiset itselleen talvivanteiksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit