Tässä olisi taas mainio paikka moderoinnille siirtää keskustelut oikeaan osoitteeseen. Ai niin, eihän täällä ole oikeaa osoitetta tai moderointia. Mut joo, eihän tuo keskustelu sähköautoihin kuulu kuin hyvin etäisesti ja kaikki ehtivät jo näyttää karvansa.
Huomattavasti sivistyneempää keskustelua kuin kyselytunnilla! Onneksi siellä puheenvuorot paikaltaan on rajattu yhteen minuuttiin, ryhmäpuheenvuorot 7 minuuttiin. Puhujakorokkeelta sama aika.
Kyllähän tuosta karvojen väritys selvisi. Sormella osoitteluun ei ole aihetta. Kukin taplaa tyylillään.
Ihan mielenkiintoinen esitys sähköautojen joustavuudesta ja mahdollisuuksista.
"Skeittilaudan" päälle voi rakentaa mitä vaan. Ehkä vähän ylioptimistinen näkemys kuitenkin siltä osin että tulisi kymmenittäin "koriräätäleitä" tekemään koreja näiden (kirjaimellisesti) pohjalevyjen päälle. Turvallisuusominaisuudet sekä passiivisen että aktiivisen turvallisuuden osalta pitää jonkun tehdä, eikä niitä korkealujuusteräshäkkyröitä autotallissa kyhätä.
Kyllähän raha pakottaa järkevyyteen. Onhan Vagin MEB alusta volkkarissa, seatissa, skodassa ja Audin pienimmissä malleissa. Fisker haluaa rakentaa oman uutuusautonsa samalle MEB alustalle. Fordin pitäisi rakentaa 2023 samalle MEB alustalle.
"Me EMME usko, ETTEI pienestä autosta ole mahdollista tehdä sekä premiumia että valmistajalle kannattavaa ilman sähköistämistä, sanoo Samuelsson."
Toisin sanoen he siis uskovat, että pienestä autosta on mahdollista tehdä sekä premiumia että valmistajalle kannattavaa ilman sähköistämistä. - Onkohan tuo tuplanegaatio nyt oikein käännetty alkuperäisestä tekstistä?
"Me EMME usko, ETTEI pienestä autosta ole mahdollista tehdä sekä premiumia että valmistajalle kannattavaa ilman sähköistämistä, sanoo Samuelsson."
Toisin sanoen he siis uskovat, että pienestä autosta on mahdollista tehdä sekä premiumia että valmistajalle kannattavaa ilman sähköistämistä. - Onkohan tuo tuplanegaatio nyt oikein käännetty alkuperäisestä tekstistä?
Arjenjälkeen tulee viikonloppu, eikä monikaan oikein viitsisi viikonloppuaikaa latauspisteellä viettää.
Kuinka moni viitsii viettää autossa viikonloppunsa ylipäätään.
Jep, viikonloput auto viettää aikaansa tallissa latautuen. 90kWh akku riittää normaalisti koko viikoksi niin viikonloppuna kotona ehtii hyvin ladata täyteen vaikka vain 3,7kW:n laturi käytössä.
Etkö aja sähkömenopelillä viikonloppuisin ollenkaan? Kun vaihdoin täyssähköön, latailin ensin vanhasta tottumuksesta samassa laturissa kuin hybridiäkin päivittäin ja kyllä silloinkin 3,7kW teho riitti korvamaan päivittäiset kilometrit. Olinhan hybridilläkin ajanut pelkästään sähköllä muut paitsi pitkät matka. Mutta aika pian päivittäinen lataaminen jäi. Minulla on työpaikalla käytettävissä 22kW:n latausliitäntä, josta auto pystyy hyödyntämään 16kW. Sillä tulee ladattua 1-2 kertaa viikossa nykyään.
Eipä juuri tule viikonloppuisin ajeltua ollenkaan, korkeintaan ruokakaupassa parin kilsan päässä tulee käytyä. Kotona on mukava olla, varsinkin näinä aikoina
Vetoaako tuollainen brittiläinen nostalgia enää tänäpäivänä. Eihän noista MGB:stä ole olleet kiinnostuneita kuin vanhat ukot ja ne taitaa vastustaa eniten sähköautoja.
RBW Roadster on klassisen brittiläisen urheiluvaunun MGB:n suora täyssähköinen perillinen.
Sähköautouutuus
Ikäänkuin latureissa ei olisi ollut riittävästi ihmeteltävää, esiteltiin samalla myös uusi suomalainen sähkösuperautouutuus Tritium. Esillä oli ensimmäinen asiakkaalle luovutettava, vielä keskeneräinen auto, jonka on määrä valmistua tulevan talven aikana. Kuvaaminen oli tiukasti kielletty, joten tästä kiinnostavasta sähköautosta kerromme lisää myöhemmin.
Sähköautouutuus
Ikäänkuin latureissa ei olisi ollut riittävästi ihmeteltävää, esiteltiin samalla myös uusi suomalainen sähkösuperautouutuus Tritium. Esillä oli ensimmäinen asiakkaalle luovutettava, vielä keskeneräinen auto, jonka on määrä valmistua tulevan talven aikana. Kuvaaminen oli tiukasti kielletty, joten tästä kiinnostavasta sähköautosta kerromme lisää myöhemmin.
@Topi27 kirjoitti:
Ensi vuonna voi saadaa sähköauto Dacian n. 5500 eurolla kun vähentää kaikki tuet 2000+2000+500 euroa mikäli Dacian hinta jää kymppitonniin.
Tuskin se kymppiin jää, ja varmaan maahantuojakin hinnoittelee siihen sopivasti katetta päälle ettei noin halvaksi lipsahda.
Mutta kyllä tuo on itse asiassa tosi hyvä pointti, minulla onkin seisomassa sopiva paalausta odottava auto, täytyypä käyttää se poissa seisonnassa että ehdot täyttyy (jos ovat samat kuin viimeksi).
@Topi27 kirjoitti:
Ensi vuonna voi saadaa sähköauto Dacian n. 5500 eurolla kun vähentää kaikki tuet 2000+2000+500 euroa mikäli Dacian hinta jää kymppitonniin.
Tuskin se kymppiin jää, ja varmaan maahantuojakin hinnoittelee siihen sopivasti katetta päälle ettei noin halvaksi lipsahda.
Mutta kyllä tuo on itse asiassa tosi hyvä pointti, minulla onkin seisomassa sopiva paalausta odottava auto, täytyypä käyttää se poissa seisonnassa että ehdot täyttyy (jos ovat samat kuin viimeksi).
Kiinan kuumin sähköauto on pikku-Smartin kokoinen, ja sen saa omakseen alle neljällä tonnilla
Akuissa riittää virtaa noin 200 kilometrin matkalle.
AUTONVALMISTAJA General Motors yrittää kiinalaisten kumppaneidensa kanssa hurmata kiinalaisia sähköautolla, jonka omistajaksi pääsee alle 4 000 eurolla. Autoa myytiin elokuussa Kiinassa enemmän kuin esimerkiksi Tesloja, kertoo uutistoimisto Bloomberg.
Määrissä saati rahassa myynti on sentään toistaiseksi vaatimatonta: Hongguang Mini EV-autoa on tilattu 50 päivän aikana runsaat 30 000 kappaletta.
Kuvien perusteella en ostaisi. Kiinalaisuus ei suoranaisesti haittaa, mutta tuo ei kyllä herättänyt ostamishaluja. Ja ehkä Daciankin osalta suurin innostus laantui kun siinä on vaan sen 44hp voimaa. Ei sillä taida olla kovin kiva ängetä rampista turunväylälle aamuruuhkassa.
Tästä uutisesta ei oikein saa irti sitä mitä on vertailtu. Arvonalenema on merkittävin kustannuserä, ja se taas on hyvn tiiviisti kytköksissä uuden auton ostohintaan, käyttövoimasta riippumatta.
Kertooko tämä oikeasti siitä että sähköautoilu on Suomessa kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilu, ja sähköautoilu kalliimpaa Suomessa kuin sähköautoilu Kreikassa? Vai kertooko se että Suomessa on ostettu keskimäärin kalliimpia sähköautoja kuin polttiksia, ja kalliimpia sähköautoja kuin Kreikassa?
Taannoin oli uutinen siitä että "sähköautojen" kolarikorjaus on huomattavasti kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Oikeasti kyse oli siitä että Teslojen kolarikorjaus on kalliimpaa. Tästäkin tilastosta olisi mielenkiintoista nähdä "tesla-korjattu" versio.
Tästä uutisesta ei oikein saa irti sitä mitä on vertailtu. Arvonalenema on merkittävin kustannuserä, ja se taas on hyvn tiiviisti kytköksissä uuden auton ostohintaan, käyttövoimasta riippumatta.
Kertooko tämä oikeasti siitä että sähköautoilu on Suomessa kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilu, ja sähköautoilu kalliimpaa Suomessa kuin sähköautoilu Kreikassa? Vai kertooko se että Suomessa on ostettu keskimäärin kalliimpia sähköautoja kuin polttiksia, ja kalliimpia sähköautoja kuin Kreikassa?
Taannoin oli uutinen siitä että "sähköautojen" kolarikorjaus on huomattavasti kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Oikeasti kyse oli siitä että Teslojen kolarikorjaus on kalliimpaa. Tästäkin tilastosta olisi mielenkiintoista nähdä "tesla-korjattu" versio.
Joo sähköhän Suomessa on halpaa. Voi olla, että Suomessa sähköauton ostamisen tukeminen ei ole monien muiden maiden tasolla ja se näkyy tuossa arvon alenemassa. Nämä tämönkin hintavertailun tiedot tietenkin ovat jo vanhentuneita ja nyt sähköautojen halvetuessa nopeaa tahtia tilanne voisi olla jo oleellisesti toinen.
Onneksi voin omakohtaisesti todeta, että sähköautoilu on selkeästi halvempaa kuin pärinäautoilu. Teslani oli 10.000,- ... 20.000,- euroa halvempi kuin lähinnä vastaava pärinäauto ja sen "polttoainekulu" on reippaasti pienempi kuin bensa- tai dieselautoilla. Pakollisia määräaikaishuoltoja ei ole ollenkaan. Kyllä sillä ajaminen tulee halvemmaksi kuin tuli XC90T8:lla kurvaileminen.
Tutkimus on yksi esimerkki tarkoitushakuisesta tutkimuksesta, jolla pyritään muokkaamaan mielipiteitä, tässä tapauksessa sähköautoilua vastaan. Autojen hinnoista laskettujen arvonalenemien vertaaminen ilmentää vain sitä, minkä hintaisia autoja missäkin on ostettu. Onko olemassa joku laki, minkä mukaan autojen arvot alenevat ja joka pätee kaikissa maissa?
Varsinaisia autoilun kuluja ovat ajamisesta, huolloista, renkaista yms. auton käytön mukaan syntyvät kulut. Hankintahinta ja arvonalenema eivät ole sellaisia kustannuksia, joita voisi/pitäisi vertailla ainakaan eri käyttövoimien kesken.
Tästä uutisesta ei oikein saa irti sitä mitä on vertailtu. Arvonalenema on merkittävin kustannuserä, ja se taas on hyvn tiiviisti kytköksissä uuden auton ostohintaan, käyttövoimasta riippumatta.
Kertooko tämä oikeasti siitä että sähköautoilu on Suomessa kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilu, ja sähköautoilu kalliimpaa Suomessa kuin sähköautoilu Kreikassa? Vai kertooko se että Suomessa on ostettu keskimäärin kalliimpia sähköautoja kuin polttiksia, ja kalliimpia sähköautoja kuin Kreikassa?
Taannoin oli uutinen siitä että "sähköautojen" kolarikorjaus on huomattavasti kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Oikeasti kyse oli siitä että Teslojen kolarikorjaus on kalliimpaa. Tästäkin tilastosta olisi mielenkiintoista nähdä "tesla-korjattu" versio.
Joo sähköhän Suomessa on halpaa. Voi olla, että Suomessa sähköauton ostamisen tukeminen ei ole monien muiden maiden tasolla ja se näkyy tuossa arvon alenemassa. Nämä tämönkin hintavertailun tiedot tietenkin ovat jo vanhentuneita ja nyt sähköautojen halvetuessa nopeaa tahtia tilanne voisi olla jo oleellisesti toinen.
Kyllä sähköautoilua tuetaan Suomessa ja vielä hirmuisesti. Jos sähköauton ostohinnassa olisi saman verran veroa, kuin polttomoottoriautoissa on, ne maksaisivat todella paljon.
Onneksi voin omakohtaisesti todeta, että sähköautoilu on selkeästi halvempaa kuin pärinäautoilu.
Määrittele vähän tarkemmin "pärinäautoilu". Ainakaan maanteillä noita pärinäautoja ei liiku. Ehkä joissain moottoripyörissä, mopoissa ja mopoautoissa saattaa olla hieman pärisevä ääni.
EDIT: ehdin jo kirjoittaa jotain muuta, mutta sitten Ruuhkamiehen karttakeppi napsahti kynsille - aivan aiheesta. Kiitos muistutuksesta.
Tässä olisi taas mainio paikka moderoinnille siirtää keskustelut oikeaan osoitteeseen. Ai niin, eihän täällä ole oikeaa osoitetta tai moderointia. Mut joo, eihän tuo keskustelu sähköautoihin kuulu kuin hyvin etäisesti ja kaikki ehtivät jo näyttää karvansa.
Huomattavasti sivistyneempää keskustelua kuin kyselytunnilla! Onneksi siellä puheenvuorot paikaltaan on rajattu yhteen minuuttiin, ryhmäpuheenvuorot 7 minuuttiin. Puhujakorokkeelta sama aika.
Kyllähän tuosta karvojen väritys selvisi. Sormella osoitteluun ei ole aihetta. Kukin taplaa tyylillään.
Ihan mielenkiintoinen esitys sähköautojen joustavuudesta ja mahdollisuuksista.
"Skeittilaudan" päälle voi rakentaa mitä vaan. Ehkä vähän ylioptimistinen näkemys kuitenkin siltä osin että tulisi kymmenittäin "koriräätäleitä" tekemään koreja näiden (kirjaimellisesti) pohjalevyjen päälle. Turvallisuusominaisuudet sekä passiivisen että aktiivisen turvallisuuden osalta pitää jonkun tehdä, eikä niitä korkealujuusteräshäkkyröitä autotallissa kyhätä.
https://www.fastcompany.com/90562654/car-design-is-about-to-change-forever-this-video-encapsulates-how
Kyllähän raha pakottaa järkevyyteen. Onhan Vagin MEB alusta volkkarissa, seatissa, skodassa ja Audin pienimmissä malleissa. Fisker haluaa rakentaa oman uutuusautonsa samalle MEB alustalle. Fordin pitäisi rakentaa 2023 samalle MEB alustalle.
Volvo matkalla täyssähköisyyteen: "Pian päivittyvä XC90 saattaa olla viimeinen hybridimme"
https://www.ksml.fi/teemat/3133684
"Me EMME usko, ETTEI pienestä autosta ole mahdollista tehdä sekä premiumia että valmistajalle kannattavaa ilman sähköistämistä, sanoo Samuelsson."
Toisin sanoen he siis uskovat, että pienestä autosta on mahdollista tehdä sekä premiumia että valmistajalle kannattavaa ilman sähköistämistä. - Onkohan tuo tuplanegaatio nyt oikein käännetty alkuperäisestä tekstistä?
https://www.caranddriver.com/news/amp34316557/volvo-electric-vehicle-future-plans/
@Yosemite J kirjoitti:
En ole ajatustenlukija - saati lehden tilaaja - joten referoisitko, kiitos?
Eipä juuri tule viikonloppuisin ajeltua ollenkaan, korkeintaan ruokakaupassa parin kilsan päässä tulee käytyä. Kotona on mukava olla, varsinkin näinä aikoina
Vetoaako tuollainen brittiläinen nostalgia enää tänäpäivänä. Eihän noista MGB:stä ole olleet kiinnostuneita kuin vanhat ukot ja ne taitaa vastustaa eniten sähköautoja.
RBW Roadster on klassisen brittiläisen urheiluvaunun MGB:n suora täyssähköinen perillinen.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autohullujen-marka-uni-sahkoistyy-urheiluautojen-siniverinen-maustetaan-sahkoformuloiden-tekniikalla/7f54710a-0f50-4896-b849-1187dd9c98c4
Lucid Motors laajentaa sähköautomallistoaan uudella edullisemmalla mallilla
https://autotoday.fi/lucid-motors-laajentaa-sahkoautomallistoaan-uudella-edullisemmalla-mallilla/
Jopa 4000 euron avustuksen uuden auton hankintaan, jos nämä ehdot täyttyvät
ja ilmeisesti autoala antaisi 500 euroa lisää.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/83e1ae98-52b7-4963-9384-d6126d9a4917?ref=ampparit:90e7
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dd4ebf8d-cf48-480c-890d-cf7b0e0682c5
Tritiumista päivitystä
Sähköautouutuus
Ikäänkuin latureissa ei olisi ollut riittävästi ihmeteltävää, esiteltiin samalla myös uusi suomalainen sähkösuperautouutuus Tritium. Esillä oli ensimmäinen asiakkaalle luovutettava, vielä keskeneräinen auto, jonka on määrä valmistua tulevan talven aikana. Kuvaaminen oli tiukasti kielletty, joten tästä kiinnostavasta sähköautosta kerromme lisää myöhemmin.
https://tyyliniekka.fi/kempower-suomalainen-sahkoauton-pikalaturi/
Tritium
https://www.tritiumautomotive.com
Joutuu ihmettelemään:
"TÄMÄN NÄPPÄIMISTÄ EI OLE KOSKAAN OLEN KOSKI. TÄMÄNÄ EI OLE KOSKAAN AUTOA"
Että sellaista puhdasta ydinvoimalaenergiaa sähköautolle.
Joo paskaa lykätään mereen joka muodossa. Olen aina vastustanut ydinvoimaa.
Ensi vuonna voi saadaa sähköauto Dacian n. 5500 eurolla kun vähentää kaikki tuet 2000+2000+500 euroa mikäli Dacian hinta jää kymppitonniin.
Tuskin se kymppiin jää, ja varmaan maahantuojakin hinnoittelee siihen sopivasti katetta päälle ettei noin halvaksi lipsahda.
Mutta kyllä tuo on itse asiassa tosi hyvä pointti, minulla onkin seisomassa sopiva paalausta odottava auto, täytyypä käyttää se poissa seisonnassa että ehdot täyttyy (jos ovat samat kuin viimeksi).
Kelpaisi kakkosautoksi mainiosti tuollainen Daakia.
Ranska jakaa käytetyllekin täyssähköautolle tukia.
https://www.apu.fi/artikkelit/ranskassa-muhkea-sahkoautojen-hankintatuki-nyt-tuki-myos-kaytettyjen-sahkoautojen-ostajille
Ajatuksella lukeminen on aivan eri asia kuin ajatustenluku.
Artikkelissa oli asiaa, kovin yleisellä tasolla tosin, Suomen sähköjärjestelmästä, säätövoimasta ja tehopulan mahdollisuudesta. Kirjastosta löytyy.
Tässä aivan uusia id3-kokemuksia Moottori-lehdestä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-volkswagen-id-3-sahkoauto-on-lupaava-prototyyppi-jota-kannattaa-odottaa-viela-hetki/
Tässä olisi kirittäjää hintaan.
Kiinan kuumin sähköauto on pikku-Smartin kokoinen, ja sen saa omakseen alle neljällä tonnilla
Akuissa riittää virtaa noin 200 kilometrin matkalle.
AUTONVALMISTAJA General Motors yrittää kiinalaisten kumppaneidensa kanssa hurmata kiinalaisia sähköautolla, jonka omistajaksi pääsee alle 4 000 eurolla. Autoa myytiin elokuussa Kiinassa enemmän kuin esimerkiksi Tesloja, kertoo uutistoimisto Bloomberg.
Määrissä saati rahassa myynti on sentään toistaiseksi vaatimatonta: Hongguang Mini EV-autoa on tilattu 50 päivän aikana runsaat 30 000 kappaletta.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006649743.html
Ehkä realistisempi kirittäjä.
Kiinalaisvalmistajalta jo tänä vuonna myyntiin 11 000 euron hintainen täyssähköauto - ostaisitko?
https://www.apu.fi/artikkelit/kiinalaisvalmistajalta-jo-tana-vuonna-myyntiin-11-000-euron-hintainen-tayssahkoauto-ostaisitko
Kuvien perusteella en ostaisi. Kiinalaisuus ei suoranaisesti haittaa, mutta tuo ei kyllä herättänyt ostamishaluja. Ja ehkä Daciankin osalta suurin innostus laantui kun siinä on vaan sen 44hp voimaa. Ei sillä taida olla kovin kiva ängetä rampista turunväylälle aamuruuhkassa.
Sähköautoilun kuluja vertailtu tässä maiden välillä ja polttomoottoriautoihin:
https://www.talouselama.fi/uutiset/selvitys-paljastaa-ikavan-totuuden-sahkoautoilusta-suomessa-joudut-maksamaan-enemman-kuin-missaan-muussa-eu-maassa/6954cd47-c95e-4870-92d9-5bf23ea52413
Tästä uutisesta ei oikein saa irti sitä mitä on vertailtu. Arvonalenema on merkittävin kustannuserä, ja se taas on hyvn tiiviisti kytköksissä uuden auton ostohintaan, käyttövoimasta riippumatta.
Kertooko tämä oikeasti siitä että sähköautoilu on Suomessa kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilu, ja sähköautoilu kalliimpaa Suomessa kuin sähköautoilu Kreikassa? Vai kertooko se että Suomessa on ostettu keskimäärin kalliimpia sähköautoja kuin polttiksia, ja kalliimpia sähköautoja kuin Kreikassa?
Taannoin oli uutinen siitä että "sähköautojen" kolarikorjaus on huomattavasti kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Oikeasti kyse oli siitä että Teslojen kolarikorjaus on kalliimpaa. Tästäkin tilastosta olisi mielenkiintoista nähdä "tesla-korjattu" versio.
Joo sähköhän Suomessa on halpaa. Voi olla, että Suomessa sähköauton ostamisen tukeminen ei ole monien muiden maiden tasolla ja se näkyy tuossa arvon alenemassa. Nämä tämönkin hintavertailun tiedot tietenkin ovat jo vanhentuneita ja nyt sähköautojen halvetuessa nopeaa tahtia tilanne voisi olla jo oleellisesti toinen.
Onneksi voin omakohtaisesti todeta, että sähköautoilu on selkeästi halvempaa kuin pärinäautoilu. Teslani oli 10.000,- ... 20.000,- euroa halvempi kuin lähinnä vastaava pärinäauto ja sen "polttoainekulu" on reippaasti pienempi kuin bensa- tai dieselautoilla. Pakollisia määräaikaishuoltoja ei ole ollenkaan. Kyllä sillä ajaminen tulee halvemmaksi kuin tuli XC90T8:lla kurvaileminen.
Tutkimus on yksi esimerkki tarkoitushakuisesta tutkimuksesta, jolla pyritään muokkaamaan mielipiteitä, tässä tapauksessa sähköautoilua vastaan. Autojen hinnoista laskettujen arvonalenemien vertaaminen ilmentää vain sitä, minkä hintaisia autoja missäkin on ostettu. Onko olemassa joku laki, minkä mukaan autojen arvot alenevat ja joka pätee kaikissa maissa?
Varsinaisia autoilun kuluja ovat ajamisesta, huolloista, renkaista yms. auton käytön mukaan syntyvät kulut. Hankintahinta ja arvonalenema eivät ole sellaisia kustannuksia, joita voisi/pitäisi vertailla ainakaan eri käyttövoimien kesken.
Kyllä sähköautoilua tuetaan Suomessa ja vielä hirmuisesti. Jos sähköauton ostohinnassa olisi saman verran veroa, kuin polttomoottoriautoissa on, ne maksaisivat todella paljon.
Määrittele vähän tarkemmin "pärinäautoilu". Ainakaan maanteillä noita pärinäautoja ei liiku. Ehkä joissain moottoripyörissä, mopoissa ja mopoautoissa saattaa olla hieman pärisevä ääni.