@_Quu kirjoitti:
Minä vaan kysyn, mikä teitä peloittaa, polttokennolla sähkön tuottaessa sähköautossa?
Muistini mukaan olet kirjoittanut vetyauton puolesta niin kauan kuin minä olen tätä palstaa lukenut eli n. vuodesta 2017.
Miksi oikeastaan haluat puolustaa vetyä henkilöauton käyttövoimana?
Minä en ota sen kummemmin kantaa, millä käyttövoimalla autojen pitäisi toimia tulevaisuudessa, mutta patteriautossa on erinomainen puoli se, että käyttövoiman voi ladata siihen silloin, kun auto on parkissa kotona tai työpaikalla. Ei tarvitse erikseen ajaa minnekään tankkaamaan. Pitkillä matkoilla joutuu tankkaamaan tiheämmin kuin polttis- tai kaasu- tai hypoteettisia vetyautoja, mutta silloin ollaan jo liikkeellä ja välistoppeja tulee muutenkin kaffen tai lounaan takia. Tai muuten vaan voi pitää pienen tauon, jonka voi joskus katsoa hinnaksi siitä, että voi ajaa patteriautolla, mutta se onkin ainoa miinus-puoli asiassa.
Nykyinen latausasemaverkosto on vielä kehitysvaiheessa, mutta sähköautojen latauspaikkojen lisääminen taitaa olla investointina todella paljon halvempi kuin vedyn tankkausasemien rakentaminen.
Näyttää tulevan myös mielenkiintoisia lataushybridejä tai ainakin yksi sellainen. Toyotan kohdalla voi sanoa, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. RAV4 PHEV olisi voinut olla minunkin ensimmäinen Toyota. Vai onko siinäkin "kuminauhaveto"? Ei kai mukamaasturissa olisi sellaista?
Vetyautojen tulemisella ei ole mitään tekemistä sillä mitä minä haluan, ne tulee, haluan tai en.
Minä olen jo sitä ikäluokkaa etten koskaan tule nauttimaan niiden eduista tai sitten haitoista, ne tulee olemaan alkuvuosina tai vuosikymmeninä sitä koko ja hintalaukkaa ettei ole mitään järjellistä syytä hankkia meidän nykyiseen autonkäyttötarpeeseen. Itselataavalla Toyotalla saa täydet sähköautonkäyttöominaisuudet.
Vai onko siinäkin "kuminauhaveto"? Ei kai mukamaasturissa olisi sellaista?
Vetyautojen tulemisella ei ole mitään tekemistä sillä mitä minä haluan, ne tulee, haluan tai en.
Minä olen jo sitä ikäluokkaa etten koskaan tule nauttimaan niiden eduista tai sitten haitoista, ne tulee olemaan alkuvuosina tai vuosikymmeninä sitä koko ja hintalaukkaa ettei ole mitään järjellistä syytä hankkia meidän nykyiseen autonkäyttötarpeeseen. Itselataavalla Toyotalla saa täydet sähköautonkäyttöominaisuudet.
Vai onko siinäkin "kuminauhaveto"? Ei kai mukamaasturissa olisi sellaista?
On
Et siis näe vetyautossa mitään parempaa tai toivottavampaa kuin patteriautossa ja oletkin väitellyt vain tulevaisuusvision puolesta, että vetyautoja tulee markkinoille lisää jatkossa? Jos noin, niin miksi päädyit pohtimaan juuri vetyautojen tulevaisuutta?
Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?
Pohdin sähköauton tulevaisuutta nykyisen kehityksen mukaan, ja onhan todettu akku jalometallien rajallisuus pitemmänpäälle.
Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?
Sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin, veto on katkotonta tappiin saakka, ilman kytkintä ja vaihdelaatikkoa.
Sellaistakin olen nähnyt akkuteknologiasta kirjoitetun, että nykyinen akkukemia ei kenties olisi ainut mahdollinen tapa toteuttaa sähkön varastoiminen. Taisi olla tämän viikonlopun Hesarissakin siitä juttua pitkässä sähköautoja käsittelevässä artikkelissa.
Minä olen ajanut Toyota hybridillä ja ainakin kiihdytyksessä huomaa, ettei kyseessä ole varsinaisesti sähköauto, mutta kaipa nuo sinun pointtisi muuten ovat voimassa.
Pohdin sähköauton tulevaisuutta nykyisen kehityksen mukaan, ja onhan todettu akku jalometallien rajallisuus pitemmänpäälle.
Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?
Sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin, veto on katkotonta tappiin saakka, ilman kytkintä ja vaihdelaatikkoa.
Akuissa vähemmän käytetään jalometalleja. Litiumia on maapallolla valtavasti. Kannattaa katsoa vaikka Teslan akkupäivän anti, niin saat vähän kuvaa siitä, miten litiumia tulevaisuudessa tuotetaan. Jossain vaiheessa litium saadaan akkujen kierrätyksestä. Siihen kun yhdistetään sähkön tuotanto uusiutuvista, niin loppuratkaisu alkaa olla käsillä.
Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.
@NHB kirjoitti:
Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.
Mitä ihmettä tarkoitat - nehän ovat bensa-autoja? Itse olen käynyt koeajamassa Leafia eikä ainakaan se tarjonnut mitään parempaa - vain hirvittävää kyytiä laskeneen "akkumittarin". Samoin olen istunut Model 3:n kyydissä, eikä sekään tarjonnut ainakaan matkustajalle mitään enemmän.
Maailma.net:
Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.
Kasvavan kysynnän takia akut ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla niin elinkeinoelämässä kuin politiikassakin. Ennen kuin akkukakkukesteissä vauhti menee liian kovaksi, on syytä tarkastella tuotantoa myös kriittisestä näkökulmasta.
Lähes 60 prosenttia koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä. Koboltin kaivuu on myös yhdistetty korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.
Reilu puolet litiumtuotannosta tulee Etelä-Amerikasta, pääasiassa Argentiinasta ja Chilestä. Samaan aikaan kuin kaivosala tuo paikallisille työpaikkoja, litiumin tuotanto kuluttaa valtavia määriä vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi louhinta-alueilla asuvat alkuperäiskansat saattavat jäädä paitsi litiumin tuomista rikkauksista.
Akkuihin tulee myös grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivuu on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.
Maailma.net:
Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.
Määrien perusteella vaikuttaa kyseessä olevan NMC-622 prosessi. Aikojen saatossa on siirrytty NMC-111 -> NMC-442 -> NMC-622 ja nyt ollaan siirtymässä NMC-811 prosessin metallien käytössä ja seuraavaksi tulee täysin koboltiton. Kehitys kehittyy. Lisäksi kunhan noita käytettyjä akkuja alkaa palautumaan kierrätykseen, niin metallit voidaan uudelleen käyttää - joskin siihen voi kyllä vielä mennä kymmenkunta vuotta ehkä jopa enemmänkin.
Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.
Sähkömoottorissa on tasainen veto energian tuotannosta riippumatta
Jep, mutta Toyotan plugittomissa tuota sähkövetoa on tarjolla vain hetkittäin ja pienellä teholla, eivät nr siksi tarjoa kuin pienen näytepalan sähköllä ajamisesta. Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.
Maailma.net:
Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.
Kasvavan kysynnän takia akut ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla niin elinkeinoelämässä kuin politiikassakin. Ennen kuin akkukakkukesteissä vauhti menee liian kovaksi, on syytä tarkastella tuotantoa myös kriittisestä näkökulmasta.
Lähes 60 prosenttia koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä. Koboltin kaivuu on myös yhdistetty korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.
Reilu puolet litiumtuotannosta tulee Etelä-Amerikasta, pääasiassa Argentiinasta ja Chilestä. Samaan aikaan kuin kaivosala tuo paikallisille työpaikkoja, litiumin tuotanto kuluttaa valtavia määriä vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi louhinta-alueilla asuvat alkuperäiskansat saattavat jäädä paitsi litiumin tuomista rikkauksista.
Akkuihin tulee myös grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivuu on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.
Koboltin osuus auton akuissa on pienenemään päin jo siitäkin syystä, että se on akuston kalleimpia yksittäisiä raaka-aineita. Esim. osa Teslan Moldel kolmosista tehdään jo nyt täysin koboltittomilla LFP-akuilla. Ensimmäiset koboltittomat Teslat rantautunevat Suomeenkin vielä tämän vuoden puolella. Litiumia ja kobolttia tuotetaan myös Kongon, Argentiinan ja Chilen ulkopuolella. Esim. Terrafamen Talvivaaran kaivos kykenee tuottamaan kobolttia, nikkeliä ja litiumia satojen tuhansien sähköautojen akkutarpeisiin.
Kehittyvissä maissa kasvaa valtava joukko ihmisiä, jotka haluaisivat hankkia auton, sanoo Suomessa vieraillut futuristi Patrick Dixon.
Riittävätkö akut kaikkiin sähköautoihin?
Sähköautoistumisen kasvamisessakin on omat, tunnetut ongelmansa. Suomen oloissa nousee esiin kysymys akkujen pakkaskestävyydestä. Se tiedetään jo, että kylmissä olosuhteissa sähköauton ajomatka lyhenee.
Entä akkujen riittävyys? Dixon arvioi, että, maailmassa ei nytkään ole riittävästi sähköautojen tarvitsemia akkuja. Puhumattakaan tilanteesta, jossa niitä tarvittaisiin moninkertaisesti enemmän sähköautoilun kasvaessa.
Tämäkin ongelma on ratkaistavissa:
– Ihminen on kekseliäs. Uskon, että löydämme uusia tapoja valmistaa akkuja ja voimme hyödyntää eri metalleja ja raaka-ainelähteitä, Dixon sanoo.
– Mietitään vaikka uraania. Sitähän voi erottaa jopa merivedestä. Se on vain kolme kertaa kalliimpaa kuin maasta löytyvä uraani.
@NHB kirjoitti:
Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.
Ja se polttomoottorin huolto vaikuttaa sähkömoottorin tasaiseen vetoon kuinka?
Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.
@NHB kirjoitti:
Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.
Ja se polttomoottorin huolto vaikuttaa sähkömoottorin tasaiseen vetoon kuinka?
Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.
Kyllä plug-in hybriditkin käyvät ihan samalla lailla huollossa.
Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.
Huoltovälit on samat sähköautolla kuin hybridillä.
Eikä hybridiä tarvitse viedä yöksi kotiin, sen voi jättää kadunvarteen parkkiin odottamaan seuraavaa lähtöä. Ne ovat hybridin edut.
Nauroin tätä sivua lukiessani kaksi kertaa ääneen. Kiitos Quu kepulaisesta kierrätyksestä, ja Lukija31722 vastauksestasi akkujen riittävyyteen sähköautoissa
Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.
Huoltovälit on samat sähköautolla kuin hybridillä.
Eikä hybridiä tarvitse viedä yöksi kotiin, sen voi jättää kadunvarteen parkkiin odottamaan seuraavaa lähtöä. Ne ovat hybridin edut.
Teslan sivulta poimittua:
"Usein kysyttyä
Onko auto huollettava vuosittain?
Tesla ei edellytä vuosittaista huoltoa eikä säännöllisiä nesteiden vaihtoa. Tarkista oman Teslasi viimeisimmät huoltosuositukset omistajan käsikirjasta."
Niin Suomessa, Tuskinpa polttokennoautojenvalmistajat sen varaan valmistusta on aloittaneet.
Räjähtelevät vetyasemat.
Aivan, täytyy toivoa ettei sellaista räjähtävää vetyasemaa tule lähialueelle.
Helsingin tattarinsuolla räjähti kaasuasema huoltotöiden yhteydessä.
Muistini mukaan olet kirjoittanut vetyauton puolesta niin kauan kuin minä olen tätä palstaa lukenut eli n. vuodesta 2017.
Miksi oikeastaan haluat puolustaa vetyä henkilöauton käyttövoimana?
Minä en ota sen kummemmin kantaa, millä käyttövoimalla autojen pitäisi toimia tulevaisuudessa, mutta patteriautossa on erinomainen puoli se, että käyttövoiman voi ladata siihen silloin, kun auto on parkissa kotona tai työpaikalla. Ei tarvitse erikseen ajaa minnekään tankkaamaan. Pitkillä matkoilla joutuu tankkaamaan tiheämmin kuin polttis- tai kaasu- tai hypoteettisia vetyautoja, mutta silloin ollaan jo liikkeellä ja välistoppeja tulee muutenkin kaffen tai lounaan takia. Tai muuten vaan voi pitää pienen tauon, jonka voi joskus katsoa hinnaksi siitä, että voi ajaa patteriautolla, mutta se onkin ainoa miinus-puoli asiassa.
Nykyinen latausasemaverkosto on vielä kehitysvaiheessa, mutta sähköautojen latauspaikkojen lisääminen taitaa olla investointina todella paljon halvempi kuin vedyn tankkausasemien rakentaminen.
Eli miksi haluaisit vetyautoja liikenteeseen?
Näyttää tulevan myös mielenkiintoisia lataushybridejä tai ainakin yksi sellainen. Toyotan kohdalla voi sanoa, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. RAV4 PHEV olisi voinut olla minunkin ensimmäinen Toyota. Vai onko siinäkin "kuminauhaveto"? Ei kai mukamaasturissa olisi sellaista?
Vetyautojen tulemisella ei ole mitään tekemistä sillä mitä minä haluan, ne tulee, haluan tai en.
Minä olen jo sitä ikäluokkaa etten koskaan tule nauttimaan niiden eduista tai sitten haitoista, ne tulee olemaan alkuvuosina tai vuosikymmeninä sitä koko ja hintalaukkaa ettei ole mitään järjellistä syytä hankkia meidän nykyiseen autonkäyttötarpeeseen. Itselataavalla Toyotalla saa täydet sähköautonkäyttöominaisuudet.
On
Et siis näe vetyautossa mitään parempaa tai toivottavampaa kuin patteriautossa ja oletkin väitellyt vain tulevaisuusvision puolesta, että vetyautoja tulee markkinoille lisää jatkossa? Jos noin, niin miksi päädyit pohtimaan juuri vetyautojen tulevaisuutta?
Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?
Pohdin sähköauton tulevaisuutta nykyisen kehityksen mukaan, ja onhan todettu akku jalometallien rajallisuus pitemmänpäälle.
Sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin, veto on katkotonta tappiin saakka, ilman kytkintä ja vaihdelaatikkoa.
Sellaistakin olen nähnyt akkuteknologiasta kirjoitetun, että nykyinen akkukemia ei kenties olisi ainut mahdollinen tapa toteuttaa sähkön varastoiminen. Taisi olla tämän viikonlopun Hesarissakin siitä juttua pitkässä sähköautoja käsittelevässä artikkelissa.
Minä olen ajanut Toyota hybridillä ja ainakin kiihdytyksessä huomaa, ettei kyseessä ole varsinaisesti sähköauto, mutta kaipa nuo sinun pointtisi muuten ovat voimassa.
Akku on myös polttokennoautossa
Sähkömoottorissa on tasainen veto energian tuotannosta riippumatta
Akuissa vähemmän käytetään jalometalleja. Litiumia on maapallolla valtavasti. Kannattaa katsoa vaikka Teslan akkupäivän anti, niin saat vähän kuvaa siitä, miten litiumia tulevaisuudessa tuotetaan. Jossain vaiheessa litium saadaan akkujen kierrätyksestä. Siihen kun yhdistetään sähkön tuotanto uusiutuvista, niin loppuratkaisu alkaa olla käsillä.
Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.
Mitä ihmettä tarkoitat - nehän ovat bensa-autoja? Itse olen käynyt koeajamassa Leafia eikä ainakaan se tarjonnut mitään parempaa - vain hirvittävää kyytiä laskeneen "akkumittarin". Samoin olen istunut Model 3:n kyydissä, eikä sekään tarjonnut ainakaan matkustajalle mitään enemmän.
Maailma.net:
Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.
Kasvavan kysynnän takia akut ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla niin elinkeinoelämässä kuin politiikassakin. Ennen kuin akkukakkukesteissä vauhti menee liian kovaksi, on syytä tarkastella tuotantoa myös kriittisestä näkökulmasta.
Lähes 60 prosenttia koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä. Koboltin kaivuu on myös yhdistetty korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.
Reilu puolet litiumtuotannosta tulee Etelä-Amerikasta, pääasiassa Argentiinasta ja Chilestä. Samaan aikaan kuin kaivosala tuo paikallisille työpaikkoja, litiumin tuotanto kuluttaa valtavia määriä vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi louhinta-alueilla asuvat alkuperäiskansat saattavat jäädä paitsi litiumin tuomista rikkauksista.
Akkuihin tulee myös grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivuu on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.
Sähkömoottorissa on tasainen veto energian tuotannosta riippumatta
Määrien perusteella vaikuttaa kyseessä olevan NMC-622 prosessi. Aikojen saatossa on siirrytty NMC-111 -> NMC-442 -> NMC-622 ja nyt ollaan siirtymässä NMC-811 prosessin metallien käytössä ja seuraavaksi tulee täysin koboltiton. Kehitys kehittyy. Lisäksi kunhan noita käytettyjä akkuja alkaa palautumaan kierrätykseen, niin metallit voidaan uudelleen käyttää - joskin siihen voi kyllä vielä mennä kymmenkunta vuotta ehkä jopa enemmänkin.
Suomessa arkkujen kierrätys toiminut jo vuosia
Eikö ne vaan laiteta maan alle sen kumemmin kierrättämättä?
Sehän on vaha keskustalainen tapa kierrättää
Jep, mutta Toyotan plugittomissa tuota sähkövetoa on tarjolla vain hetkittäin ja pienellä teholla, eivät nr siksi tarjoa kuin pienen näytepalan sähköllä ajamisesta. Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.
Ja se polttomoottorin huolto vaikuttaa sähkömoottorin tasaiseen vetoon kuinka?
Koboltin osuus auton akuissa on pienenemään päin jo siitäkin syystä, että se on akuston kalleimpia yksittäisiä raaka-aineita. Esim. osa Teslan Moldel kolmosista tehdään jo nyt täysin koboltittomilla LFP-akuilla. Ensimmäiset koboltittomat Teslat rantautunevat Suomeenkin vielä tämän vuoden puolella. Litiumia ja kobolttia tuotetaan myös Kongon, Argentiinan ja Chilen ulkopuolella. Esim. Terrafamen Talvivaaran kaivos kykenee tuottamaan kobolttia, nikkeliä ja litiumia satojen tuhansien sähköautojen akkutarpeisiin.
Kehittyvissä maissa kasvaa valtava joukko ihmisiä, jotka haluaisivat hankkia auton, sanoo Suomessa vieraillut futuristi Patrick Dixon.
Riittävätkö akut kaikkiin sähköautoihin?
Sähköautoistumisen kasvamisessakin on omat, tunnetut ongelmansa. Suomen oloissa nousee esiin kysymys akkujen pakkaskestävyydestä. Se tiedetään jo, että kylmissä olosuhteissa sähköauton ajomatka lyhenee.
Entä akkujen riittävyys? Dixon arvioi, että, maailmassa ei nytkään ole riittävästi sähköautojen tarvitsemia akkuja. Puhumattakaan tilanteesta, jossa niitä tarvittaisiin moninkertaisesti enemmän sähköautoilun kasvaessa.
Tämäkin ongelma on ratkaistavissa:
– Ihminen on kekseliäs. Uskon, että löydämme uusia tapoja valmistaa akkuja ja voimme hyödyntää eri metalleja ja raaka-ainelähteitä, Dixon sanoo.
– Mietitään vaikka uraania. Sitähän voi erottaa jopa merivedestä. Se on vain kolme kertaa kalliimpaa kuin maasta löytyvä uraani.
Miten hybridin voimansiirto toimii?
https://flockler.com/thumbs/sites/1076/toyotaplus_hybridin-voimansiirto-v2-1409c7e6-aab8-43d3-a093-e5d02e393250_s850x0_q80_noupscale.jpg
Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.
Kyllä plug-in hybriditkin käyvät ihan samalla lailla huollossa.
Ihan varmasti riittävät. En keksi yhtäkään syytä, miksi kukaan valmistaisi akutonta sähköautoa.
Huoltovälit on samat sähköautolla kuin hybridillä.
Eikä hybridiä tarvitse viedä yöksi kotiin, sen voi jättää kadunvarteen parkkiin odottamaan seuraavaa lähtöä. Ne ovat hybridin edut.
Nauroin tätä sivua lukiessani kaksi kertaa ääneen. Kiitos Quu kepulaisesta kierrätyksestä, ja Lukija31722 vastauksestasi akkujen riittävyyteen sähköautoissa
Teslan sivulta poimittua:
"Usein kysyttyä
Onko auto huollettava vuosittain?
Tesla ei edellytä vuosittaista huoltoa eikä säännöllisiä nesteiden vaihtoa. Tarkista oman Teslasi viimeisimmät huoltosuositukset omistajan käsikirjasta."
Kauppalehti
Premium-autojen valmistaja keskeytti sähköautonsa tuotannon akkupulan takia
17.2.202014:03