sähköautot

4329 kommenttia
11112141617145
  • @FARwd kirjoitti:
    Palataan polttokennoasiaan sitten, kun vedyn saatavuus ja jakelu henkilöautoihin on ratkaistu. Saattaapi mennä muutama tovi...

    Niin Suomessa, Tuskinpa polttokennoautojenvalmistajat sen varaan valmistusta on aloittaneet.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minä vaan kysyn, mikä teitä peloittaa, polttokennolla sähkön tuottaessa sähköautossa?

    Räjähtelevät vetyasemat.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Räjähtelevät vetyasemat.

    Aivan, täytyy toivoa ettei sellaista räjähtävää vetyasemaa tule lähialueelle.
    Helsingin tattarinsuolla räjähti kaasuasema huoltotöiden yhteydessä.

      
  • muokattu 08.11.2020 09:48

    @_Quu kirjoitti:
    Minä vaan kysyn, mikä teitä peloittaa, polttokennolla sähkön tuottaessa sähköautossa?

    Muistini mukaan olet kirjoittanut vetyauton puolesta niin kauan kuin minä olen tätä palstaa lukenut eli n. vuodesta 2017.

    Miksi oikeastaan haluat puolustaa vetyä henkilöauton käyttövoimana?

    Minä en ota sen kummemmin kantaa, millä käyttövoimalla autojen pitäisi toimia tulevaisuudessa, mutta patteriautossa on erinomainen puoli se, että käyttövoiman voi ladata siihen silloin, kun auto on parkissa kotona tai työpaikalla. Ei tarvitse erikseen ajaa minnekään tankkaamaan. Pitkillä matkoilla joutuu tankkaamaan tiheämmin kuin polttis- tai kaasu- tai hypoteettisia vetyautoja, mutta silloin ollaan jo liikkeellä ja välistoppeja tulee muutenkin kaffen tai lounaan takia. Tai muuten vaan voi pitää pienen tauon, jonka voi joskus katsoa hinnaksi siitä, että voi ajaa patteriautolla, mutta se onkin ainoa miinus-puoli asiassa.

    Nykyinen latausasemaverkosto on vielä kehitysvaiheessa, mutta sähköautojen latauspaikkojen lisääminen taitaa olla investointina todella paljon halvempi kuin vedyn tankkausasemien rakentaminen.

    Eli miksi haluaisit vetyautoja liikenteeseen?

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Toyotan 15 miljoonan auton hybridiharjoitukset riittävät, nyt alkaa täyssähköautojen vyöry

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.1221905

    Näyttää tulevan myös mielenkiintoisia lataushybridejä tai ainakin yksi sellainen. Toyotan kohdalla voi sanoa, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. RAV4 PHEV olisi voinut olla minunkin ensimmäinen Toyota. Vai onko siinäkin "kuminauhaveto"? Ei kai mukamaasturissa olisi sellaista?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Eli miksi haluaisit vetyautoja liikenteeseen?

    Vetyautojen tulemisella ei ole mitään tekemistä sillä mitä minä haluan, ne tulee, haluan tai en.
    Minä olen jo sitä ikäluokkaa etten koskaan tule nauttimaan niiden eduista tai sitten haitoista, ne tulee olemaan alkuvuosina tai vuosikymmeninä sitä koko ja hintalaukkaa ettei ole mitään järjellistä syytä hankkia meidän nykyiseen autonkäyttötarpeeseen. Itselataavalla Toyotalla saa täydet sähköautonkäyttöominaisuudet.

    Vai onko siinäkin "kuminauhaveto"? Ei kai mukamaasturissa olisi sellaista?

    On

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Eli miksi haluaisit vetyautoja liikenteeseen?

    Vetyautojen tulemisella ei ole mitään tekemistä sillä mitä minä haluan, ne tulee, haluan tai en.
    Minä olen jo sitä ikäluokkaa etten koskaan tule nauttimaan niiden eduista tai sitten haitoista, ne tulee olemaan alkuvuosina tai vuosikymmeninä sitä koko ja hintalaukkaa ettei ole mitään järjellistä syytä hankkia meidän nykyiseen autonkäyttötarpeeseen. Itselataavalla Toyotalla saa täydet sähköautonkäyttöominaisuudet.

    Vai onko siinäkin "kuminauhaveto"? Ei kai mukamaasturissa olisi sellaista?

    On

    Et siis näe vetyautossa mitään parempaa tai toivottavampaa kuin patteriautossa ja oletkin väitellyt vain tulevaisuusvision puolesta, että vetyautoja tulee markkinoille lisää jatkossa? Jos noin, niin miksi päädyit pohtimaan juuri vetyautojen tulevaisuutta?

    Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Pohdin sähköauton tulevaisuutta nykyisen kehityksen mukaan, ja onhan todettu akku jalometallien rajallisuus pitemmänpäälle.

    Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?

    Sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin, veto on katkotonta tappiin saakka, ilman kytkintä ja vaihdelaatikkoa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Pohdin sähköauton tulevaisuutta nykyisen kehityksen mukaan, ja onhan todettu akku jalometallien rajallisuus pitemmänpäälle.

    Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?


    Sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin, veto on katkotonta tappiin saakka, ilman kytkintä ja vaihdelaatikkoa.

    Sellaistakin olen nähnyt akkuteknologiasta kirjoitetun, että nykyinen akkukemia ei kenties olisi ainut mahdollinen tapa toteuttaa sähkön varastoiminen. Taisi olla tämän viikonlopun Hesarissakin siitä juttua pitkässä sähköautoja käsittelevässä artikkelissa.

    Minä olen ajanut Toyota hybridillä ja ainakin kiihdytyksessä huomaa, ettei kyseessä ole varsinaisesti sähköauto, mutta kaipa nuo sinun pointtisi muuten ovat voimassa.

      
  • Akku on myös polttokennoautossa
    Sähkömoottorissa on tasainen veto energian tuotannosta riippumatta

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Pohdin sähköauton tulevaisuutta nykyisen kehityksen mukaan, ja onhan todettu akku jalometallien rajallisuus pitemmänpäälle.

    Mitä muuten tarkoitat "täysillä sähköautonkäyttöominaisuuksilla"?


    Sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin, veto on katkotonta tappiin saakka, ilman kytkintä ja vaihdelaatikkoa.

    Akuissa vähemmän käytetään jalometalleja. Litiumia on maapallolla valtavasti. Kannattaa katsoa vaikka Teslan akkupäivän anti, niin saat vähän kuvaa siitä, miten litiumia tulevaisuudessa tuotetaan. Jossain vaiheessa litium saadaan akkujen kierrätyksestä. Siihen kun yhdistetään sähkön tuotanto uusiutuvista, niin loppuratkaisu alkaa olla käsillä.

    Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.

      
  • muokattu 09.11.2020 08:13

    @NHB kirjoitti:
    Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.

    Mitä ihmettä tarkoitat - nehän ovat bensa-autoja? Itse olen käynyt koeajamassa Leafia eikä ainakaan se tarjonnut mitään parempaa - vain hirvittävää kyytiä laskeneen "akkumittarin". Samoin olen istunut Model 3:n kyydissä, eikä sekään tarjonnut ainakaan matkustajalle mitään enemmän.

      
  • Maailma.net:
    Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.

    Kasvavan kysynnän takia akut ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla niin elinkeinoelämässä kuin politiikassakin. Ennen kuin akkukakkukesteissä vauhti menee liian kovaksi, on syytä tarkastella tuotantoa myös kriittisestä näkökulmasta.

    Lähes 60 prosenttia koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä. Koboltin kaivuu on myös yhdistetty korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.

    Reilu puolet litiumtuotannosta tulee Etelä-Amerikasta, pääasiassa Argentiinasta ja Chilestä. Samaan aikaan kuin kaivosala tuo paikallisille työpaikkoja, litiumin tuotanto kuluttaa valtavia määriä vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi louhinta-alueilla asuvat alkuperäiskansat saattavat jäädä paitsi litiumin tuomista rikkauksista.

    Akkuihin tulee myös grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivuu on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.

    Sähkömoottorissa on tasainen veto energian tuotannosta riippumatta

      
  • @_Quu kirjoitti:

    Maailma.net:
    Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.

    Määrien perusteella vaikuttaa kyseessä olevan NMC-622 prosessi. Aikojen saatossa on siirrytty NMC-111 -> NMC-442 -> NMC-622 ja nyt ollaan siirtymässä NMC-811 prosessin metallien käytössä ja seuraavaksi tulee täysin koboltiton. Kehitys kehittyy. Lisäksi kunhan noita käytettyjä akkuja alkaa palautumaan kierrätykseen, niin metallit voidaan uudelleen käyttää - joskin siihen voi kyllä vielä mennä kymmenkunta vuotta ehkä jopa enemmänkin.

      
  • Suomessa arkkujen kierrätys toiminut jo vuosia

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Suomessa arkkujen kierrätys toiminut jo vuosia

    Eikö ne vaan laiteta maan alle sen kumemmin kierrättämättä?

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Eikö ne vaan laiteta maan alle sen kumemmin kierrättämättä?

    Sehän on vaha keskustalainen tapa kierrättää

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Toyota plugittomat hybridit tarjoavat vain kalpean aavistuksen siitä, mitä oikea sähköauto tarjoaa.

    Sähkömoottorissa on tasainen veto energian tuotannosta riippumatta

    Jep, mutta Toyotan plugittomissa tuota sähkövetoa on tarjolla vain hetkittäin ja pienellä teholla, eivät nr siksi tarjoa kuin pienen näytepalan sähköllä ajamisesta. Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.

    Ja se polttomoottorin huolto vaikuttaa sähkömoottorin tasaiseen vetoon kuinka?

      
  • @_Quu kirjoitti:

    Maailma.net:
    Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.

    Kasvavan kysynnän takia akut ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla niin elinkeinoelämässä kuin politiikassakin. Ennen kuin akkukakkukesteissä vauhti menee liian kovaksi, on syytä tarkastella tuotantoa myös kriittisestä näkökulmasta.

    Lähes 60 prosenttia koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä. Koboltin kaivuu on myös yhdistetty korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.

    Reilu puolet litiumtuotannosta tulee Etelä-Amerikasta, pääasiassa Argentiinasta ja Chilestä. Samaan aikaan kuin kaivosala tuo paikallisille työpaikkoja, litiumin tuotanto kuluttaa valtavia määriä vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi louhinta-alueilla asuvat alkuperäiskansat saattavat jäädä paitsi litiumin tuomista rikkauksista.

    Akkuihin tulee myös grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivuu on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.

    Koboltin osuus auton akuissa on pienenemään päin jo siitäkin syystä, että se on akuston kalleimpia yksittäisiä raaka-aineita. Esim. osa Teslan Moldel kolmosista tehdään jo nyt täysin koboltittomilla LFP-akuilla. Ensimmäiset koboltittomat Teslat rantautunevat Suomeenkin vielä tämän vuoden puolella. Litiumia ja kobolttia tuotetaan myös Kongon, Argentiinan ja Chilen ulkopuolella. Esim. Terrafamen Talvivaaran kaivos kykenee tuottamaan kobolttia, nikkeliä ja litiumia satojen tuhansien sähköautojen akkutarpeisiin.

      
  • Kehittyvissä maissa kasvaa valtava joukko ihmisiä, jotka haluaisivat hankkia auton, sanoo Suomessa vieraillut futuristi Patrick Dixon.
    Riittävätkö akut kaikkiin sähköautoihin?
    Sähköautoistumisen kasvamisessakin on omat, tunnetut ongelmansa. Suomen oloissa nousee esiin kysymys akkujen pakkaskestävyydestä. Se tiedetään jo, että kylmissä olosuhteissa sähköauton ajomatka lyhenee.
    Entä akkujen riittävyys? Dixon arvioi, että, maailmassa ei nytkään ole riittävästi sähköautojen tarvitsemia akkuja. Puhumattakaan tilanteesta, jossa niitä tarvittaisiin moninkertaisesti enemmän sähköautoilun kasvaessa.
    Tämäkin ongelma on ratkaistavissa:
    – Ihminen on kekseliäs. Uskon, että löydämme uusia tapoja valmistaa akkuja ja voimme hyödyntää eri metalleja ja raaka-ainelähteitä, Dixon sanoo.
    – Mietitään vaikka uraania. Sitähän voi erottaa jopa merivedestä. Se on vain kolme kertaa kalliimpaa kuin maasta löytyvä uraani.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.

    Ja se polttomoottorin huolto vaikuttaa sähkömoottorin tasaiseen vetoon kuinka?

    Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.

      
  • muokattu 09.11.2020 18:38

    @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.

    Ja se polttomoottorin huolto vaikuttaa sähkömoottorin tasaiseen vetoon kuinka?

    Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.

    Kyllä plug-in hybriditkin käyvät ihan samalla lailla huollossa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Riittävätkö akut kaikkiin sähköautoihin?

    Ihan varmasti riittävät. En keksi yhtäkään syytä, miksi kukaan valmistaisi akutonta sähköautoa.

      4
  • @NHB kirjoitti:

    Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.

    Huoltovälit on samat sähköautolla kuin hybridillä.
    Eikä hybridiä tarvitse viedä yöksi kotiin, sen voi jättää kadunvarteen parkkiin odottamaan seuraavaa lähtöä. Ne ovat hybridin edut.

      
  • Nauroin tätä sivua lukiessani kaksi kertaa ääneen. Kiitos Quu kepulaisesta kierrätyksestä, ja Lukija31722 vastauksestasi akkujen riittävyyteen sähköautoissa :smiley:

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Huollon aikana autosi sähkömootori ei vedä edes hetkittäin. Täysaähköautossa voidaan karsia huoltoja ja ladata energia kotona. Nuo ovat sen täyden sähköauton käyttäjäkokemuksen bonuksia, joita plugittomilla ei saa.

    Huoltovälit on samat sähköautolla kuin hybridillä.
    Eikä hybridiä tarvitse viedä yöksi kotiin, sen voi jättää kadunvarteen parkkiin odottamaan seuraavaa lähtöä. Ne ovat hybridin edut.

    Teslan sivulta poimittua:

    "Usein kysyttyä

    Onko auto huollettava vuosittain?

    Tesla ei edellytä vuosittaista huoltoa eikä säännöllisiä nesteiden vaihtoa. Tarkista oman Teslasi viimeisimmät huoltosuositukset omistajan käsikirjasta."

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Ihan varmasti riittävät. En keksi yhtäkään syytä, miksi kukaan valmistaisi akutonta sähköautoa.

    Kauppalehti
    Premium-autojen valmistaja keskeytti sähköautonsa tuotannon akkupulan takia
    17.2.202014:03

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit