@NHB kirjoitti:
Edellenkään rekisteröintivero ei ole tuki vaan rangaistusmaksu. Joku Corollan alkaen 1750 eron autovero Suomessa on aika kevyttä kauraa esim. Saksan 9k euron sähköauton hankitatuen rinnalla. Mielenkiintoista nähdä, mihin hintaan käytetty ID.3 irtoaa Saksasta. Uskon vahvasti, että siinä on tarjolla edullisia kilometrejä.
Saksassa tavoitteena on sähköistää liikenne ja toimenpiteet sen mukaisia. Suomessa tavoitteena on kerätä autoilijoiden rahat. Päätarkoitus ole, että me ajamme turvallisilla/katalysaattori/hiukkassuodatin/sähkö/mitälienee autoilla, vaan tarkoitus on, että me maksamme.
@_Quu kirjoitti:
Kyllä sekinraja tulee vastaan, kuinka paljon veroja voidaan periä
Se on suunnilleen Lafferin käyrän huippukohta, johon liikenteen verotus Suomessa tähtää.
Taitaa olla tuntematon käsite suomalaiselle verottajalle. Muistelen nimittäin nähneeni uutisia useamman vuoden takaa, kun autoveroa laskettiin ja seurauksena sen kertymä kasvoi.
Nyt kun henkilöautoliikenteen päästöt on selkeästi otettu (ainakin nykyisen hallituksen toimesta) päästövähennysten yhdeksi keihäänkärjeksi, pidän täysin selvänä, että dinojen polttamisen verotus tulee jatkossa vain kiristymään. Jos tällä on merkittävän negatiivisia fiskaalisia seuraamuksia, tullaan verotusta nostamaan myös joillain muilla autoilun osa-alueilla. Ja luultavasti muutenkin.
Taitaa olla tuntematon käsite suomalaiselle verottajalle. Muistelen nimittäin nähneeni uutisia useamman vuoden takaa, kun autoveroa laskettiin ja seurauksena sen kertymä kasvoi.
Tietysti autonmyynnin piikki tulee hetkellisesti kun hinnat alenee
Valtion verotulot autoverosta (milj. euroa)
2017 977
2018 1001
2019 892
@Ruuhkamies kirjoitti:
Taitaa olla tuntematon käsite suomalaiselle verottajalle. Muistelen nimittäin nähneeni uutisia useamman vuoden takaa, kun autoveroa laskettiin ja seurauksena sen kertymä kasvoi.
Myös alkoholin verotuksella on approksimoitu samaa Lafferin käyrän huippukohtaa aivan samoin tuloksin.
Päättäjien harha puolueesta riippumatta on, että he ajavat jotain omasta mielestään oikeutettua mallia ymmärtämättä sitä, että kulutusverojen ja pääomatuloverotuksen kohtuullisuutta ei määrää keskuskomitea, vaan kyseisten verojen kohteeksi joutuva hallintoalamainen. Jos verovelvollinen itse kokee verotaakkansa kohtuuttomaksi, hän ryhtyy poliitikon oikeudenmukaisuuskäsityksestä piittaamatta toimenpiteisiin jotka ovat omiaan alentamaan verotuottoa.
Sähköauton valmistus pian yhtä halpaa kuin polttomoottoriauton: "Ei ole olemassa enää monta syytä ostaa polttomoottoriautoa”
Uuden tutkimuksen mukaan vuoteen 2024 mennessä sähköautojen valmistus on tismalleen samanhintaista kuin polttomoottoriautojen. Tämän uskotaan alentavan sähköautojen hintoja.
Vähän nihkeästi lähtee tämä vyöry liikkeelle. Uudeksi malliksi tuossa on niin heikko range ja hidas lataus, että tuskin kovin moni on valmis tuollaisenmostamaan.
Vähän nihkeästi lähtee tämä vyöry liikkeelle. Uudeksi malliksi tuossa on niin heikko range ja hidas lataus, että tuskin kovin moni on valmis tuollaisenmostamaan.
Sähköauton range ja latausnopeudet ovat hyvin olennaisia laadun tekijöitä monille. Väitän, että tuo Lexus ei tule olemaan myyntilistojen kärkipäässä missään päin Eurooppaa.
Vähän nihkeästi lähtee tämä vyöry liikkeelle. Uudeksi malliksi tuossa on niin heikko range ja hidas lataus, että tuskin kovin moni on valmis tuollaisenmostamaan.
Jostain toisesta lähteestä luin että Toyota toisi sähköautoja laajamittaisemmin mallistoon vasta 2025 alkaen.
Sääli, mutta Toyotan osalta myös ihan tietoinen strategia. Hehän pääsevät päästörajoihin jo nykymallistolla, joten ei ole mikään pakko saada sähköautoja tappiolla maailmalle.
Nissan Leafin kanssa tulee hyvin toimeen, jos käyttö on rutiininomaista ajoa, latauspisteet ovat tiedossa ja ne ovat varmasti toimintakunnossa.
Pidempien ajomatkojen vaatimat pakolliset latauspysähdykset alkoivat vähitellen turhauttaa. Aikaa ja kahvia kului vain odottamiseen. Matkanteko ei edistynyt, ja koko ajan on huoli seuraavan latauspisteen löytämisestä tai auton saamisesta heti lataukseen.
Yksi pikalataus ja puolen tunnin tauko ajomatkaa kohden osoittautui kuljettajan ja matkustajien kipukynnykseksi. Useampi latausseisokki aiheutti jo kysymyksen, miksi olimme liikkeellä sähköautolla?
Tuo voi yleistää kaikkiin sähköautoihin. Toyotalla on ollut oikea valinta itselataavien mahdollisuudet menestyä.
@_Quu kirjoitti:
Nissan Leafin kanssa tulee hyvin toimeen, jos käyttö on rutiininomaista ajoa, latauspisteet ovat tiedossa ja ne ovat varmasti toimintakunnossa.
Pidempien ajomatkojen vaatimat pakolliset latauspysähdykset alkoivat vähitellen turhauttaa. Aikaa ja kahvia kului vain odottamiseen. Matkanteko ei edistynyt, ja koko ajan on huoli seuraavan latauspisteen löytämisestä tai auton saamisesta heti lataukseen.
Yksi pikalataus ja puolen tunnin tauko ajomatkaa kohden osoittautui kuljettajan ja matkustajien kipukynnykseksi. Useampi latausseisokki aiheutti jo kysymyksen, miksi olimme liikkeellä sähköautolla?
Tuo voi yleistää kaikkiin sähköautoihin. Toyotalla on ollut oikea valinta itselataavien mahdollisuudet menestyä.
Yleistäminen Harvoin toimii, eikä tämäkään kerta tee poikkeusta. Kun Leafin range ja latausnopeus vaikka tuplataan, niin tilanne on täysi eri. Yli kolminkertaiset latausnopeudet tarkoittavat jo sitä, että usein auto odottelee kuljettajan latautumista.
@_Quu kirjoitti:
Nissan Leafin kanssa tulee hyvin toimeen, jos käyttö on rutiininomaista ajoa, latauspisteet ovat tiedossa ja ne ovat varmasti toimintakunnossa.
Pidempien ajomatkojen vaatimat pakolliset latauspysähdykset alkoivat vähitellen turhauttaa. Aikaa ja kahvia kului vain odottamiseen. Matkanteko ei edistynyt, ja koko ajan on huoli seuraavan latauspisteen löytämisestä tai auton saamisesta heti lataukseen.
Yksi pikalataus ja puolen tunnin tauko ajomatkaa kohden osoittautui kuljettajan ja matkustajien kipukynnykseksi. Useampi latausseisokki aiheutti jo kysymyksen, miksi olimme liikkeellä sähköautolla?
Tuo voi yleistää kaikkiin sähköautoihin. Toyotalla on ollut oikea valinta itselataavien mahdollisuudet menestyä.
Yleistäminen Harvoin toimii, eikä tämäkään kerta tee poikkeusta. Kun Leafin range ja latausnopeus vaikka tuplataan, niin tilanne on täysi eri. Yli kolminkertaiset latausnopeudet tarkoittavat jo sitä, että usein auto odottelee kuljettajan latautumista.
Voin vahvistaa.
Tästä päiväkirjamerkinnästä ei käynyt ilmi, minkä kokoluokan akulla varustetusta Leafista puhutaan, mutta jos kyseessä on vanhempi 24 tai 30 kWh akulla varustettu auto, niin eipä noilla varmasti pidempää matkaa mielellään ajele. Uudemmista 62 kWh on aika mainio ja 40 kWh-mallillakin ajelee jo suht hyvää matkaa.
Sähköautoilla oli jo 10 prosentin markkinaosuus kolmannella vuosineljänneksellä EU:ssa. Näillä trendeillä sähköautot nousevat syöksylaskussa olevan dieselmyynnin ohi nopeammin kuin useimmat arvelivat.
Syyskuu oli ensimmäinen kuukausi ikinä, kun sähköistettyjen autojen myynti ylitti dieseleiden myynnin Euroopassa. Trendi on täysin selvä, pitää olla melkoisen värittyneet lasit, jos ei tätä ymmärrä.
Latausajat ovat DC-latureilla ihan kohtuullisia, mutta odottamaankin välillä joutuu. Tänään ajoin round tripin, jossa mennessä piti ladata. Se hoitui samalla, kun söin lounaan ABC:llä. Auto oli CCS-laturissa sen ajan. Mutta asiakkaalta kotiin ei kantama riittänyt vaan illansuussa piti vielä kerran ladata. Se pysäkki olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi ollut pakko ladata. Vartti siinä meni teslalaturilla, että sai tarpeeksi virtaa kotiin asti. Ei mikään kohtuuton stoppi.
Niin kauan kuin latauksen saa tehtyä DC-latauksella, homma toimii aivan riittävän hyvin.
Onko sinulla, Ruuhkamies, keskikulutus tiedossa pidemmältä ajalta? Minulla on koko ajohistorian matkalta n. 220W/100km. Tänään kotimatka meni n. 195watilla, kun ajelin 110km/h mittarinopeutta.
Norjassa rekisteröitiin lokakuussa kaikkiaan 7873 täyssähköistä autoa, mikä oli uusien autojen myynnistä peräti 60,8 prosenttia. Suosituin malli oli Volkswagenin tuore ID.3.
Electrive.comin mukaan ID.3:a myytiin 2475 kappaletta eli noin kolmannes sähköautojen kokonaismyynnistä, vaikka sen toimitukset alkoivat vasta syyskuussa.
@HybridRules kirjoitti:
Onko sinulla, Ruuhkamies, keskikulutus tiedossa pidemmältä ajalta? Minulla on koko ajohistorian matkalta n. 220W/100km. Tänään kotimatka meni n. 195watilla, kun ajelin 110km/h mittarinopeutta.
Hyvin samoissa lukemissa liikutaan ensimmäisen vajaan 20 tkm osalta.
@HybridRules kirjoitti:
Latausajat ovat DC-latureilla ihan kohtuullisia, mutta odottamaankin välillä joutuu. Tänään ajoin round tripin, jossa mennessä piti ladata. Se hoitui samalla, kun söin lounaan ABC:llä. Auto oli CCS-laturissa sen ajan. Mutta asiakkaalta kotiin ei kantama riittänyt vaan illansuussa piti vielä kerran ladata. Se pysäkki olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi ollut pakko ladata. Vartti siinä meni teslalaturilla, että sai tarpeeksi virtaa kotiin asti. Ei mikään kohtuuton stoppi.
Niin kauan kuin latauksen saa tehtyä DC-latauksella, homma toimii aivan riittävän hyvin.
Onko sinulla, Ruuhkamies, keskikulutus tiedossa pidemmältä ajalta? Minulla on koko ajohistorian matkalta n. 220W/100km. Tänään kotimatka meni n. 195watilla, kun ajelin 110km/h mittarinopeutta.
Huomasin kirjoittaneeni hassuja: tietysti piti olla Wh/km. Ihme, ettei kukaan palstan "faktan tarkistajista" takertunut asiaan....
Kreikassa alkaa täysin sähköinen liikenneprojekti VW-kalustolla – Astypalean saaresta kestävän turismin malliesimerkki
saarelle toimitettavan täyssähköisiä Seatin skoottereita, Volkswagen e-up!-, ID.3- ja ID.4-henkilöautoja, sekä sähköbusseja, -hyötyajoneuvoja ja -polkupyöriä vuoden 2021 kesästä lukien. Tarkoituksena on rakentaa liikkumisvälineille myös asukkaita ja turisteja palveleva ajoneuvonjakopalvelu.
Saksassa tavoitteena on sähköistää liikenne ja toimenpiteet sen mukaisia. Suomessa tavoitteena on kerätä autoilijoiden rahat. Päätarkoitus ole, että me ajamme turvallisilla/katalysaattori/hiukkassuodatin/sähkö/mitälienee autoilla, vaan tarkoitus on, että me maksamme.
Taitaa olla tuntematon käsite suomalaiselle verottajalle. Muistelen nimittäin nähneeni uutisia useamman vuoden takaa, kun autoveroa laskettiin ja seurauksena sen kertymä kasvoi.
Nyt kun henkilöautoliikenteen päästöt on selkeästi otettu (ainakin nykyisen hallituksen toimesta) päästövähennysten yhdeksi keihäänkärjeksi, pidän täysin selvänä, että dinojen polttamisen verotus tulee jatkossa vain kiristymään. Jos tällä on merkittävän negatiivisia fiskaalisia seuraamuksia, tullaan verotusta nostamaan myös joillain muilla autoilun osa-alueilla. Ja luultavasti muutenkin.
Tietysti autonmyynnin piikki tulee hetkellisesti kun hinnat alenee
Valtion verotulot autoverosta (milj. euroa)
2017 977
2018 1001
2019 892
Myös alkoholin verotuksella on approksimoitu samaa Lafferin käyrän huippukohtaa aivan samoin tuloksin.
Päättäjien harha puolueesta riippumatta on, että he ajavat jotain omasta mielestään oikeutettua mallia ymmärtämättä sitä, että kulutusverojen ja pääomatuloverotuksen kohtuullisuutta ei määrää keskuskomitea, vaan kyseisten verojen kohteeksi joutuva hallintoalamainen. Jos verovelvollinen itse kokee verotaakkansa kohtuuttomaksi, hän ryhtyy poliitikon oikeudenmukaisuuskäsityksestä piittaamatta toimenpiteisiin jotka ovat omiaan alentamaan verotuottoa.
Opelilta täyssähköinen pikkubussi — Suomeen jo ensi vuoden alussa
https://autotoday.fi/opelilta-tayssahkoinen-pikkubussi-suomeen-jo-ensi-vuoden-alussa/
Toyotan 15 miljoonan auton hybridiharjoitukset riittävät, nyt alkaa täyssähköautojen vyöry
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.1221905
Sähköauton valmistus pian yhtä halpaa kuin polttomoottoriauton: "Ei ole olemassa enää monta syytä ostaa polttomoottoriautoa”
Uuden tutkimuksen mukaan vuoteen 2024 mennessä sähköautojen valmistus on tismalleen samanhintaista kuin polttomoottoriautojen. Tämän uskotaan alentavan sähköautojen hintoja.
https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoauton-valmistus-pian-yhta-halpaa-kuin-polttomoottoriauton-ei-ole-olemassa-enaa-monta-syyta-ostaa-polttomoottoriautoa
Vähän nihkeästi lähtee tämä vyöry liikkeelle. Uudeksi malliksi tuossa on niin heikko range ja hidas lataus, että tuskin kovin moni on valmis tuollaisenmostamaan.
Huippulaadulle on aina ostajia.
Sähköauton range ja latausnopeudet ovat hyvin olennaisia laadun tekijöitä monille. Väitän, että tuo Lexus ei tule olemaan myyntilistojen kärkipäässä missään päin Eurooppaa.
Jostain toisesta lähteestä luin että Toyota toisi sähköautoja laajamittaisemmin mallistoon vasta 2025 alkaen.
Sääli, mutta Toyotan osalta myös ihan tietoinen strategia. Hehän pääsevät päästörajoihin jo nykymallistolla, joten ei ole mikään pakko saada sähköautoja tappiolla maailmalle.
Nissan Leafin kanssa tulee hyvin toimeen, jos käyttö on rutiininomaista ajoa, latauspisteet ovat tiedossa ja ne ovat varmasti toimintakunnossa.
Pidempien ajomatkojen vaatimat pakolliset latauspysähdykset alkoivat vähitellen turhauttaa. Aikaa ja kahvia kului vain odottamiseen. Matkanteko ei edistynyt, ja koko ajan on huoli seuraavan latauspisteen löytämisestä tai auton saamisesta heti lataukseen.
Yksi pikalataus ja puolen tunnin tauko ajomatkaa kohden osoittautui kuljettajan ja matkustajien kipukynnykseksi. Useampi latausseisokki aiheutti jo kysymyksen, miksi olimme liikkeellä sähköautolla?
Tuo voi yleistää kaikkiin sähköautoihin. Toyotalla on ollut oikea valinta itselataavien mahdollisuudet menestyä.
Yleistäminen Harvoin toimii, eikä tämäkään kerta tee poikkeusta. Kun Leafin range ja latausnopeus vaikka tuplataan, niin tilanne on täysi eri. Yli kolminkertaiset latausnopeudet tarkoittavat jo sitä, että usein auto odottelee kuljettajan latautumista.
Voin vahvistaa.
Tästä päiväkirjamerkinnästä ei käynyt ilmi, minkä kokoluokan akulla varustetusta Leafista puhutaan, mutta jos kyseessä on vanhempi 24 tai 30 kWh akulla varustettu auto, niin eipä noilla varmasti pidempää matkaa mielellään ajele. Uudemmista 62 kWh on aika mainio ja 40 kWh-mallillakin ajelee jo suht hyvää matkaa.
Luulen, että kysessä oli tämä:
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/14-2019-nakoislehti/sahkoautolla-keski-eurooppaan?_ga=2.200752302.1438074707.1603713127-2061460128.1437077539
Siis "seikkailumielellä" tehty kokeilu 40 kWh:n TM-käyttötesti Leafilla Baltian kautta Itävaltaan F1 kisaan ja Saksan kautta takaisin.
https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/kayttotestit/tm-kayttotesti-nissan-leaf-tekna-40-kwh-ensimmaiset-60-000-kilometria-sahkoautolla/
Sähköautoilla oli jo 10 prosentin markkinaosuus kolmannella vuosineljänneksellä EU:ssa. Näillä trendeillä sähköautot nousevat syöksylaskussa olevan dieselmyynnin ohi nopeammin kuin useimmat arvelivat.
https://www.acea.be/press-releases/article/fuel-types-of-new-cars-petrol-47.5-hybrids-12.4-electric-9.9-market-share-t
Onhan se selvä että alkuvuosina tulee suuriakin nousuja prosentteina, kun alku on nolla %
Syyskuu oli ensimmäinen kuukausi ikinä, kun sähköistettyjen autojen myynti ylitti dieseleiden myynnin Euroopassa. Trendi on täysin selvä, pitää olla melkoisen värittyneet lasit, jos ei tätä ymmärrä.
https://www.jato.com/in-september-2020-for-the-first-time-in-european-history-registrations-for-electrified-vehicles-overtook-diesel/
Latausajat ovat DC-latureilla ihan kohtuullisia, mutta odottamaankin välillä joutuu. Tänään ajoin round tripin, jossa mennessä piti ladata. Se hoitui samalla, kun söin lounaan ABC:llä. Auto oli CCS-laturissa sen ajan. Mutta asiakkaalta kotiin ei kantama riittänyt vaan illansuussa piti vielä kerran ladata. Se pysäkki olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi ollut pakko ladata. Vartti siinä meni teslalaturilla, että sai tarpeeksi virtaa kotiin asti. Ei mikään kohtuuton stoppi.
Niin kauan kuin latauksen saa tehtyä DC-latauksella, homma toimii aivan riittävän hyvin.
Onko sinulla, Ruuhkamies, keskikulutus tiedossa pidemmältä ajalta? Minulla on koko ajohistorian matkalta n. 220W/100km. Tänään kotimatka meni n. 195watilla, kun ajelin 110km/h mittarinopeutta.
Norjassa taas komeita lukuja sähköautoille.
Norjassa rekisteröitiin lokakuussa kaikkiaan 7873 täyssähköistä autoa, mikä oli uusien autojen myynnistä peräti 60,8 prosenttia. Suosituin malli oli Volkswagenin tuore ID.3.
Electrive.comin mukaan ID.3:a myytiin 2475 kappaletta eli noin kolmannes sähköautojen kokonaismyynnistä, vaikka sen toimitukset alkoivat vasta syyskuussa.
https://www.apu.fi/artikkelit/norjassa-uusien-autojen-myynnista-jo-yli-60-sahkoisia-tama-malli-oli-lokakuun-kirkkaasti-myydyin
Hyvin samoissa lukemissa liikutaan ensimmäisen vajaan 20 tkm osalta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvallat#/media/Tiedosto:I-80_Eastshore_Fwy.jpg
Tätä kaaosta ei pysty sähköistämään kuin vedyllä.
Huomasin kirjoittaneeni hassuja: tietysti piti olla Wh/km. Ihme, ettei kukaan palstan "faktan tarkistajista" takertunut asiaan....
Saari sähköistyy polkupyörästä autoon.
Kreikassa alkaa täysin sähköinen liikenneprojekti VW-kalustolla – Astypalean saaresta kestävän turismin malliesimerkki
saarelle toimitettavan täyssähköisiä Seatin skoottereita, Volkswagen e-up!-, ID.3- ja ID.4-henkilöautoja, sekä sähköbusseja, -hyötyajoneuvoja ja -polkupyöriä vuoden 2021 kesästä lukien. Tarkoituksena on rakentaa liikkumisvälineille myös asukkaita ja turisteja palveleva ajoneuvonjakopalvelu.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/6bfdf614-24b0-4e8f-839d-45bd54d9f851?ref=ampparit:016c
Minä vaan kysyn, mikä teitä peloittaa, polttokennolla sähkön tuottaessa sähköautossa?
Nyt en ihan ymmärtänyt,mutta vastaan johonkin.
Minua vetyautossa huolettaa sähkönkulutus, koska vedyn "tekemiseen" joudutaan käyttämään valtavasti sähköä.
Toki teollisuudessa syntyy hukkavetyä, mutta sen kanssa on vähän sama kuin biopolttoaineiden kanssa, ei riitä kaikille.
Sehän on jo todettu että sähköä riittää, sähkön jakelun hitaus ja saatavuus autoihin on se ongelma.
Palataan polttokennoasiaan sitten, kun vedyn saatavuus ja jakelu henkilöautoihin on ratkaistu. Saattaapi mennä muutama tovi...
Missä sähkön on todettu riittävän vetymuunnoksen jälkeen?