Talvi2008renkaat

485 kommenttia
11112131416
  • mikahe



    Aggressiivisella ajotavalla ei kitkoilla selviä kovin pitkälle, ja AkiK sekä monet muut eivät pärjää niillä. Joillakin on tietysti osasyynä huono auto.



    Oletko sitä mieltä että Akik ajaa agressiivisesti alle auton ilmoitetun yhdistelmäkulutuksen? Ymmärränkö oikein että olet ajanut samoilla kitkoilla noin 400 000 kilometriä?

      
  • koivuniemen herra:

    Ymmärränkö oikein että olet ajanut samoilla kitkoilla noin 400 000 kilometriä?


    Et. Vasta toinen satatonninen on meneillään.



    Näillä ihmerenkailla on tässä vaiheessa jokainen keli samanarvoinen: keväinen sulamisvesijäärata, helteinen asfaltti, syyssademärkä tie ja normaalijäinen talvipinta. Jokaisella esiintyy vähäisessä määrin luistoa. Sitä ei tarvitse tai oikeastaan voi korjata, sillä se on niin lyhytaikainen.

      
  • Kyllä on ollut mukava asua täällä Japanissa.



    1. Tiet ovat tasaisia

    2. Ilmassa ei ole pölyä

    3. Tien varret eivät ole kuraisia

    4. Lumi on puhdasta

    5. Autot eivät paskaannu

    6. Renkaat eivät metelöi



    Noista yhdestäkään ei tarvitsisi kärsiä Suomessa. Syyttääkää niistä nastakuskeja.



    Lisäksi japanilaiset autoilijat noudattavat liikennesääntöjä fillaroijaa sekä jalankulkijaa kohtaan. Suojatien eteen pysähdytään ja pyöräilijää väistetään. Maailmalla liikkuneena olen huomannut, että autoilijoiden itsekäs asenne on suoraan suhteessa nastarenkaiden käyttötiheyteen.



    Kummalista, että piti muuttaa puolen miljoonan ihmisen tuppukylästä 37 miljoonan ihmisen suurkaupunkiin, jotta ilman laatu paranisi. Ei parantunut vähän vaan selvästi. Kerrankin on mukava fillaroida ja kulkea kaupungilla.

      
  • Kyllä on ikävää asua täällä espoossa. Talvella tiet ovat kuraisia, ei ole kiva sitä kuraa katsella, vaatteetkin likaantuvat ja autoa saa alvariinsa olla pesemässä. Nyt keväällä olisi oikein kauniit ulkoiluilmat mutta köh köh, ilmassa voi oikein tuntea hengittävänsä hiukkasia. Tilanne on pahin valtaväylien varsilla. Sitten tuossa on tuo kotikatu, siinä on niin syvät urat että vanha päällystekerros paistaa läpi.



    Nastavero ilman muuta tänne heti! Jos sillä saadaan joku epävarma autoilija vaihtamaan julkisiin niin se on winwin. Kertaakaan ei tänä talvena ollut niin liukasta että nastoja olisi tarvinnut. Silti yli 80% autoilijoista harrastaa kaupunkiympäristön sabotoimista niitä käyttäen. Uskomatonta.

      
  • Ollut 6kk talvikelit meillä päin, hyvin ilman kolareita olemme selvinneet kun vaihdoimme syksyllä kesärenkaat oikeisiin talvirenkaisiin! :hug:

      
  • Niin kauan kuin osa teistä suolataan paljaaksi ja lopuille ei tehdä yhtään mitään, ei kitkarengas ole itselleni vaihtoehto. Niitä tuli tänäkin talvena kokeiltua koeajamalla liki samanlaista autoa kuin itselläni on. Meno oli todella epävarmaa nopeasti lauhtuvan kelin johdosta, vaikka autossa oli jatkuva neliveto. Motarin rampissa auto olisi todennäköisesti lähtenytkin lapasesta ilman ESC:tä, jatkuvasti se ainakin joutui menoa korjailemaan. Kokonaisuudessaan ajaminen oli puuduttava kokemus kun piti yrittää pysyä muun liikenteen mukana olematta tientukkona. Muutaman koejarrutuksen perusteella voi sanoa, että pituussuunnassa pitoa oli tarpeeksi mutta sivuttaispito on aivan olematonta. Nokian RSi:t siinä muistaakseni oli. Nastarenkaille pitäisi asettaa täyskielto kaikille yhtä aikaa jos jotain kieltoja puuhaillaan, jotta kaikki olisivat samalla viivalla. Ei voida lähteä siitä, että toiset voivat ajaa kurviin turvallisesti nopeusrajoituksen mukaan kelissä kuin kelissä ja toiset joutuvat tyytymään -20 km/h nopeuksiin. Ehkä nastarenkaat voisi jatkossakin sallia mm. hälytysajoneuvoihin. Eipähän pääsisi kukaan karkuun enää poliiseilta talvella.



    Tässä maaliskuun saldoa eteläisestä maakunnasta:

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135244583648

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/HS20090325SI1KA01t9o

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135244424767

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/1135244202368

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135244170300

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135244144620

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/HS20090307SI1KA04b0u

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135244073562

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/HS20090301SI1KA011ty

      
  • p128194:

    Tässä maaliskuun saldoa eteläisestä maakunnasta:


    Noissa jutuissa ainoastaan kahdessa mainitaan, että oli normaali talvikeli eli satoi lunta. Muissa ajettiin toisen perään tms. ilman syytä.



    En oikein ymmärrä miten tämä liittyy renkaisiin. Jos joku ajaa piikittömillä renkailla läpi talven tai vuoden, niin hänelle ei ehkä tule ensimmäisissä liikennevaloissa yllätyksenä, että ajokki ei ehkä pysähdy yhtä nopeasti kuin metallivahvistuksin.



    Jos olet sitä mieltä että nastarenkailla ajetaan vähemmän onnettomuuksia kuin nastattomilla, niin sinun täytyisi vielä perustella miksi. Yksi perustelu on että jos idiootille annetaan nastarengastettu auto, niin hän saattaa kolaroida hieman vähemmän kuin kitkarengastetulla. Mutta miksi idiootin pitäisi ajaa mitään ajokkia?

      
  • Kitkakalle:

    Suojatien eteen pysähdytään ja pyöräilijää väistetään.


    Suomessa pyöräilijä väistää lain mukaan joten siihen tyyliin myös ajetaan.



    Nimim. Tänäänkin pyörällä töissä

      
  • Suomessa ei väistetä, vaikka sillä pyöräilijällä olisi etuajo-oikeus. Vaikka ranskalaiset ajavat aika "huolettomasti", niin kevyen liikenteen he ottavat todella paljon paremmin huomioon kuin suomalaiset.



    Menkääpä huvin vuoksi vaikka tarkkailemaan jotain risteystä tai vaikkapa kiertoliittymää, jossa autoilijan väistämisvelvollisuus osoitetaan selvästi.

      
  • drive:

    Kyllä on ikävää asua täällä espoossa. Talvella tiet ovat kuraisia, ei ole kiva sitä kuraa katsella, vaatteetkin likaantuvat ja autoa saa alvariinsa olla pesemässä.




    Muuta pois. Minun kotitieni ei ole kurainen talvella, eikä sitä tarvitse suolata tai muuten sotkea. :wink:



      
  • ["mikahe "]



    En oikein ymmärrä miten tämä liittyy renkaisiin. Jos joku ajaa piikittömillä renkailla läpi talven tai vuoden, niin hänelle ei ehkä tule ensimmäisissä liikennevaloissa yllätyksenä..



    Älä sitten liitä asiaa renkaisiin, jos se ei kerran ole niistä kiinni.



    Jos olet sitä mieltä että nastarenkailla ajetaan vähemmän onnettomuuksia kuin nastattomilla, niin sinun täytyisi vielä perustella miksi.



    En ole vielä nähnyt yhtään uskottavaa perustelua sille, että nastat eivät lisäisi turvallisuutta. Parempi pito = parempi turvallisuus.



    Eivät asenteet ole rengasriippuvaisia. En ole huomannut ajotapani muuttuneen mitenkään sen jälkeen kuin vaihdoin noin kymmenen kitkarengasvuoden jälkeen muutama vuosi sitten nastoihin. Kas kun olosuhteet voi ottaa huomioon vaikka alla on nastatkin, todistettavasti se on jopa helpompaa koska nastarenkaat toimivat tasaisemmin eri olosuhteissa. Sinun teoriasi mukaan kesärenkaiden pitäisi olla kaikkein turvallisimmat, mutta jostain syystä juuri niillä ajetaan suurin osa alkusyksyn ja loppukevään liukkaan kelin kolareista.



    Kitkoihin voidaan aivan hyvin siirtyä kokonaan jos se katsotaan lähinnä teiden kulumisen takia tarpeelliseksi. Mutta ei kuitenkaan aleta kuvittelemaan niille ominaisuuksia joita niissä ei ole.







      
  • AkiK:

    drive:
    Kyllä on ikävää asua täällä espoossa. Talvella tiet ovat kuraisia, ei ole kiva sitä kuraa katsella, vaatteetkin likaantuvat ja autoa saa alvariinsa olla pesemässä.


    Muuta pois. Minun kotitieni ei ole kurainen talvella, eikä sitä tarvitse suolata tai muuten sotkea. :wink:


    Näkisin parempana ratkaisuna nastarenkaiden kieltämisen sieltä minne ne ei kuulu. On nastarenkaillakin paikkansa mutta se ei ole täällä.

      
  • AkiK:

    Sinun teoriasi mukaan kesärenkaiden pitäisi olla kaikkein turvallisimmat, mutta jostain syystä juuri niillä ajetaan suurin osa alkusyksyn ja loppukevään liukkaan kelin kolareista.


    Tuo johtuu siitä että kesärenkailla ajavat ovat jo tuudittautuneet kesäkeliin. Eivät ole varautuneet pitovaihteluihin. Jonkun mielestä ehkä ideaalit talvirenkaat olisivat sellaiset jotka pitäisivät joka kelillä yhtä hyvin. Ei paljon kelinvaihtelut haittaisi. Tuollaista talvirengasta ei kuitenkaan ole olemassa, vaikka nastakuskit joskus siihen uskoon tuudittautuvatkin.

      
  • Nastakuskit tietävät kokemuksesta mitä pito on huonoissa olosuhteissa, siis nastoilla paras mahdollinen! :warning:

      
  • drive:


    Näkisin parempana ratkaisuna nastarenkaiden kieltämisen sieltä minne ne ei kuulu. On nastarenkaillakin paikkansa mutta se ei ole täällä.

    ...

    Tuo johtuu siitä että kesärenkailla ajavat ovat jo tuudittautuneet kesäkeliin. Eivät ole varautuneet pitovaihteluihin. Jonkun mielestä ehkä ideaalit talvirenkaat olisivat sellaiset jotka pitäisivät joka kelillä yhtä hyvin. Ei paljon kelinvaihtelut haittaisi. Tuollaista talvirengasta ei kuitenkaan ole olemassa, vaikka nastakuskit joskus siihen uskoon tuudittautuvatkin.




    Nastarenkaita ei voi kieltää Suomessa, jos niitä ei kiellä koko maassa. Siinä taas ei nykytiedon valossa ole järkeä, vaikka nastojen haitat ovat nekin hyvin tiedosssa. Järjen käyttö rengasvalinnassa on toki sallittua, aivan kuten autonvalinnassakin. Jos joku näkee nastoilla ajelun Espoossa tarpeelliseksi, hänellä on varmaan siihen joku syy?



    Asenteiden ja renkaiden yhteyttä en edelleenkään havaitse. Ehkä korkeintaan siinä, että kitkarenkaita suosivat tyypillisesti enemmän ja keskimääräistä paremmalla kalustolla ajavat. Samankaltaisen profiilin omaavia (hyvä auto, paljon ajokilometrejä, yleensä mies) syytetään usein myös liiasta luottamuksesta omiin ja kaluston kykyihin suoriutua eri liikennetilanteista ja -olosuhteista.



    Väittämäsi on epälooginen: pitovaihtelultaan suuremmalla renkaalla ajava ei kesärenkaan tapauksessa varaudu kelivaihteluihin, kuitenkin juuri kitkarenkaalla ajava niin tekee? Kesärenkaalla kelivaihtelun ei luulisi jäävän huomiotta.



    Täydellistä rengasta, joka toimisi kaikissa olosuhteissa ei tosiaan ole olemassa. Tosiasia kuitenkin on, että nykyaikainen nastarengas häviää pohjoismaiselle kitkarenkaalle vain kahdessa ominaisuudessa: melussa ja tien kulutuksessa. Kaikissa muissa ominaisuuksissa se on kitkaa parempi tai vähintään tasaveroinen.



    Lainaus edellisestä viestistäni: "Kitkoihin voidaan aivan hyvin siirtyä kokonaan jos se katsotaan lähinnä teiden kulumisen takia tarpeelliseksi. Mutta ei kuitenkaan aleta kuvittelemaan niille ominaisuuksia joita niissä ei ole."



      
  • Tänään oli Hesarissa ihan asiallinen juttu talvirenkaista. Olennainen tieto: nastojen määrää renkaissa tullaan jatkossa ehkä lisää rajoittamaan, nastakieltoa ei ole tulossa.

      
  • mikahe:



    Aggressiivisella ajotavalla ei kitkoilla selviä kovin pitkälle, ja AkiK sekä monet muut eivät pärjää niillä. Joillakin on tietysti osasyynä huono auto.




    Olet täysin väärässä. Huonoilla renkailla se aggressiivinen ajotapa vasta mahdollistuu, aggressiivisesti ajavalle ajamisesta "kicksejä" etsivälle huono pito voi jopa olla itsetarkoitus.



    Unohdat velikulta aina sen että olen pärjännyt tähän saakka kaikilla renkailla ja autoilla mitä minulla on ollut. Kymmenkunta vuotta oli kitkat, sinä aikana myös takavetoisessa autossa aika runsailla kilometreillä. Sinun ajotavallasi ei tuollaisella yhdistelmällä pääse omien sanojesi mukaan edes parkkiruudusta liikkeelle.







      
  • AkiK:

    Tänään oli Hesarissa ihan asiallinen juttu talvirenkaista. Olennainen tieto: nastojen määrää renkaissa tullaan jatkossa ehkä lisää rajoittamaan, nastakieltoa ei ole tulossa.


    Oliko tuossa uutisessa jotain asiaakin? Huomasin lähinnä tyhjänpäiväisiä mielipiteitä.



    "Ongelmana on, että ajoneuvot eivät pyöri vain Helsingin seudulla" perustelee liikenneneuvos Kari Saari liikenneministeriöstä.


    SUURIN OSA helsingissä liikkuvista henkilöautoista tosiaankin pyörii vain helsingin lähiseudulla. Korkeintaan pistäytyvät joskus muualla ja silloinkin liikkuvat lähinnä pääteitä pitkin.



    Eikö tosiaan ole olemassa mitään painostuskeinoja niiden suhteen, jotka nastauskossaan aivan turhaan pilaavat ilmaa ja kaupunkiympäristöä enemmän kuin tarpeellista?



    No ainakin lääkärit ja tienrakentajat saavat lisätöitä nykymenolla...

      
  • drive:

    AkiK:
    Tänään oli Hesarissa ihan asiallinen juttu talvirenkaista. Olennainen tieto: nastojen määrää renkaissa tullaan jatkossa ehkä lisää rajoittamaan, nastakieltoa ei ole tulossa.

    Oliko tuossa uutisessa jotain asiaakin? Huomasin lähinnä tyhjänpäiväisiä mielipiteitä.

    "Ongelmana on, että ajoneuvot eivät pyöri vain Helsingin seudulla" perustelee liikenneneuvos Kari Saari liikenneministeriöstä.

    SUURIN OSA helsingissä liikkuvista henkilöautoista tosiaankin pyörii vain helsingin lähiseudulla. Korkeintaan pistäytyvät joskus muualla ja silloinkin liikkuvat lähinnä pääteitä pitkin.

    Eikö tosiaan ole olemassa mitään painostuskeinoja niiden suhteen, jotka nastauskossaan aivan turhaan pilaavat ilmaa ja kaupunkiympäristöä enemmän kuin tarpeellista?

    No ainakin lääkärit ja tienrakentajat saavat lisätöitä nykymenolla...




    Helppohan sinun on raitsikalla ajella ilman nastoja jopa talvella! :lol:

      
  • Mitenkä muuten esimerkiksi Norjassa on nastarajoitukset vaikuttaneet turvallisuuteen? Tästä löytyisi ihan varmasti tutkimustietoa, mikäli viitsisi etsiä. Rajoittaisi spekulointia tälläkin foorumilla.

      
  • Metsähaka:

    drive:
    AkiK:
    Tänään oli Hesarissa ihan asiallinen juttu talvirenkaista. Olennainen tieto: nastojen määrää renkaissa tullaan jatkossa ehkä lisää rajoittamaan, nastakieltoa ei ole tulossa.

    Oliko tuossa uutisessa jotain asiaakin? Huomasin lähinnä tyhjänpäiväisiä mielipiteitä.

    "Ongelmana on, että ajoneuvot eivät pyöri vain Helsingin seudulla" perustelee liikenneneuvos Kari Saari liikenneministeriöstä.

    SUURIN OSA helsingissä liikkuvista henkilöautoista tosiaankin pyörii vain helsingin lähiseudulla. Korkeintaan pistäytyvät joskus muualla ja silloinkin liikkuvat lähinnä pääteitä pitkin.

    Eikö tosiaan ole olemassa mitään painostuskeinoja niiden suhteen, jotka nastauskossaan aivan turhaan pilaavat ilmaa ja kaupunkiympäristöä enemmän kuin tarpeellista?

    No ainakin lääkärit ja tienrakentajat saavat lisätöitä nykymenolla...


    Helppohan sinun on raitsikalla ajella ilman nastoja jopa talvella! :lol:


    En ymmärrä miksi näet tarpeelliseksi ottaa kantaa mielipiteeseeni siitä pitäisikö pääkaupunkiseudulla ja muualla etelässä rajoittaa nastojen käyttöä. Asia kun ei sinua mitenkään koske eikä sinulla tunnu olevan siihen mitään sanottavaa. Vai rakastavatko nastauskovaiset niitä piikkejään niin paljon että haluavat sellaiset kaikille vaikkei todellista tarvetta ole, viis haittavaikutuksista?

      
  • """"""Kyllä on ollut mukava asua täällä Japanissa.



    1. Tiet ovat tasaisia

    2. Ilmassa ei ole pölyä

    3. Tien varret eivät ole kuraisia

    4. Lumi on puhdasta

    5. Autot eivät paskaannu

    6. Renkaat eivät metelöi



    Noista yhdestäkään ei tarvitsisi kärsiä Suomessa. Syyttääkää niistä nastakuskeja.



    Lisäksi japanilaiset autoilijat noudattavat liikennesääntöjä fillaroijaa sekä jalankulkijaa kohtaan. Suojatien eteen pysähdytään ja pyöräilijää väistetään. Maailmalla liikkuneena olen huomannut, että autoilijoiden itsekäs asenne on suoraan suhteessa nastarenkaiden käyttötiheyteen.
    """"""



    Minäkin lopetan ihan heti nastoilla ajon, jos sen jälkeen tapahtuvat kaikki nuo ihmeet mistä Kitkakalle tuossa viestissään puhuu.



    En tosin usko, että vaikka lopettaisin nastoilla ajon, niin Helsingissä tiet siitä paranisivat. Vimeksi siellä kävin autolla vuonna 2002, joten vaikutukseni sinne ovat vähäiset. Ja toisaalta pölyisyys, rapaisuus, likaisuus ja liukkaus meidän hiekkatieltä ei siitä kyllä mitenkään muutu jos siirryn kitkarenkaisiin. No voi se liukkaus kyllä lisääntyä.



    Sitä minä kyllä ihmettelen, miten rengasvalinta vaikuttaa suojatien eteen pysähtymiseen Japanissakaan, jos ne kerran ei käytä enää nastarenkaita siellä tropiikissa ?



      
  • simppa:

    Mitenkä muuten esimerkiksi Norjassa on nastarajoitukset vaikuttaneet turvallisuuteen? Tästä löytyisi ihan varmasti tutkimustietoa, mikäli viitsisi etsiä. Rajoittaisi spekulointia tälläkin foorumilla.




    ainakaan oslon/akerhusin alueella ei suolaa säästetä

    pienet pihatietkin suolataan...



    taitaa suurin osa autista olla nastatttomilla mutta ei se ole näkynyt että pysyisi auto puhtaampana jne....



    turvallisuuteen vaikutta paljonkin maan ajokulttuuri joka ei norjassa ole aivan parhaimpia

      
  • finman:



    turvallisuuteen vaikutta paljonkin maan ajokulttuuri joka ei norjassa ole aivan parhaimpia




    Eikai nyt ajokulttuuri liity nastarajoituksiin?



    Norjan suolauksesta en osaa sanoa, mutta kyllä sitä suolaa Helsingissäkin kylvettiin joka paikka täyteen. Keskustassakin piti niillä suolarekoilla porhaltaa niin, että pakkasellakaan ei lumesta/jäästä ollut tietoakaan.



    Suolaakin ärsyttävämpää oli hiekan kylväminen joka helvetin niemeen ja notkoon.

      
  • simppa:

    Suolaakin ärsyttävämpää oli hiekan kylväminen joka helvetin niemeen ja notkoon.


    Sepä se. Hiekka ja nastat on pahoja epäpuhtauksien lähteitä. Suola valuu sadevesien mukana takaisin mereen, mutta pöly jää leijailemaan kaupungin päälle. Talvikelillä suola helpottaa pölyongelmaa pitämällä tiet kosteina - tosin silloin nastojen tuottama epäpuhtaus päätyy autojen kylkiin ja tien pientareille ihmisten riesaksi.

      
  • Seutulainen:

    jos ne kerran ei käytä enää nastarenkaita siellä tropiikissa ?




    Tässä muutama kuva täältä "tropiikista".



    http://hontoni.suntuubi.com/



    Niistä näkee, että lumi, autot ja tien varret ovat puhtaita. Teiden tasaisuuden, renkaiden äänettömyyden ja pölyn puuttumisen toteat käymällä paikan päällä.



    Noin olisi Suomessakin, jos nastarenkaat kiellettäisiin.



    image



    Japani on pitkä maa. Samaan aikaan kun pohjoisessa on -20 C pakkasta ja viisi metriä lunta, on etelässä Okinawan saarilla (melken tropiikissa) +25 C ja hienot rantakelit.

      
  • Kitkakalle:


    Niistä näkee, että lumi, autot ja tien varret ovat puhtaita. Teiden tasaisuuden, renkaiden äänettömyyden ja pölyn puuttumisen toteat käymällä paikan päällä.

    Noin olisi Suomessakin, jos nastarenkaat kiellettäisiin.




    Kitkakalle se vaan jaksaa. Suomessa on ihan sama tilanne kuin Japanissa. Lapissa on suurimman osan talvesta tien varret puhtaita, etelässä vain muutaman päivän vuodessa.



    Nastarenkaista huolimatta.

      
  • Mutta Suomessa ei olekaan 2-miljoonan ihmisen kaupunkia Lapissa. Sapporossa on kaksi miljoonaa ihmistä. Nuo kuvat ovat sieltä ja aivan keskustasta.



    Ilman muuta Lapissa pysyy paikat puhtaana, koska siellä on niin vähän autoja. Ei pysyisi, jos siellä asuisi 6 miljoonaa ihmistä kuten Hokkaidossa (Hokkaido on aika tarkkaan Lapin kokoinen).



    Sapporossa on 33 kertaa enemmän asukkaita kuin Rovaniemellä. Neljä kertaa enemmän kuin Helsingissä. Kaksi kertaa enemmän kuin PK-seudulla. Silti paikat ovat puhtaita eikä ilmassa pölyä.



    Lapissa ajakoot nastoilla vaikkei niillä siellä mitään teekään. Haitat ovat pienet. PK-seudulla sitävastoin nastojen haitat ovat pahat. Voin vain kuvitella kuinka pahat ne olivat Sapporossa 80-luvun lopussa ennen niiden kieltämistä.

      
  • Kitkakalle vaan ajelee yleisillä ja jättää rengasasiat viissammille, sopiiko? :wave:

      
  • Laita Kitkakalle kuvia muistakin kaupungeista kuin Sapporosta. Vaikka vähän etelämpää, jossa lumen määrä vastaa Etelä-Suomea. Ja mielellään sellaisia, joita ei ole otettu heti lumisateen jälkeen. Kyllä Helsingin, Turun ja Tampereen postikorteista löytyy samanlaisia maisemia kuin kuvasi Sapporosta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit