Manuaali- vai automaattivaihteisto

150 kommenttia
245
  • Ainiin... .

    :no_mouth:

      
  • Lainaus:
    14.05.2007 klo 20:35 Ilwagen kirjoitti
    Ainakin -06 DSG:n manuaalimoodissa pysyy kyllä valittu vaihde päällä tiettyjen rajojen sisällä, eli niinkuin joku tuolla sanoi ettei auto sammu/ kone huuda punaisena. Eli jos valuttaa vaikka manuaali-4 silmässä punaisiin valoihin niin vaihde menee ykköselle kun vauhti hiljenee tarpeeksi.

    Minusta tuo on suht. järkevää toimintaa laatikolta. Turha kai sitä on hajottaa "urheilullisuuden" nimissä?


    Samanlailla toimii Mondeon ja Avensiksen tomaatit. Ehkä nuo tomaatit eivät kestä lähtöä 5:nen silmässä ;o)

      
  • Ehkä nuo tomaatit eivät kestä lähtöä 5:nen silmässä ;o)



    Ne on ne urheilulliset autot ja dynaamiset merkit kato erikseen.
      
  • "Minusta tuo on suht. järkevää toimintaa laatikolta. Turha kai sitä on hajottaa "urheilullisuuden" nimissä?"

    Näin luulisi, jos ei joku halua ajaa nelosella 20 km/t tai pitää kierrokset 6500 jatkuvasti! Kai niitä sellaisiakin on? Kone voi silloin sanoa: putput!

      
  • Putput: ” Toisin kuin jotkut kirjoittivat niin automaatissa on se huono puoli ettei se valitse aina sopivinta vaihdetta...”

    Ei ehkä aina valitsekaan, mutta väitän että se valitsee oikean vaihteen huomattavasti useammin kuin keskiverto autokuski. Se myös korjaa virheellisen valintansa useammin ja nopeammin kuin ihminen. Lisäksi on suhteellinen käsite, mikä on sopiva vaihde, tarkoitetaanko sopivaa kiihdytykseen vai sopivaa kulutuksen minimoimiseen. Jotkut automaatit on säädetty minimoimaan polttoaineenkulutus ohjelmoimalla ne vaihtamaan isommalle heti kun siihen on tilaisuus. Ne tekevät niin esim. kun kaasu nostetaan ennen risteystä. Siksi niiden pitää ensin vaihtaa alas kun risteyksen jälkeen lähdetään kiihdyttämään. Ainakin minulta menee muutama tovi ennen kuin totun tähän, sen jälkeen asiaa ei edes huomaa.

    Omaa ajamistani seuraillessa olen huomannut, että kun ajan isolla vääntävällä koneella, en viitsi veivata vaihteistosta ihanteellista välitystä vaikka aikaa olisikin, esimerkiksi rajoituksen muuttuessa isommaksi tai liittymässä, vaan runttaan kaasulla. Meno on reippaan tuntuista ja on kaikin puolin kivaa kun voima puhuu. Mutta kun samaan paikkaan ajaa huomattavasti pienempitehoisella automaatilla, saavutankin tavoitenopeuteni aiemmin lähes pintakaasulla kiihdyttäen. Pers’tuntuma tosin sanoo ihan muuta.

    Automaatti löytää oikean välityksen manuaalia nopeammin on myös kun pitää kiihdyttää nopeamman alta pois vaikka risteyksessä. Automaatilla saat maksimaalisen kiihdytyksen runttaamalla kaasun pohjaan, manuaalilla pitää tehdä muutamia temppuja ennen kuin alkaa tapahtua. Sen jälkeen meno saattaa olla automaattia nopeampaa (joillakin autoilla on toisinkin päin), mutta menetettyä sekuntia ei saa kelattua kiinni ja sen sekunnin aikana se toinen auto voi liikkua kymmeniä metrejä.

    Putput: ” Hyvää on se että muutamissa markkinoilla olevissa automaateissa on nykyään momentinmuuntimen lukitus aina kuin mahdollista sekä vaihteenvaihto toteutetaan kuskin käskyjen mukaan. Ikävä kyllä nämä automaatit ovat harvassa ja useimmiten vain kalleimmissa vehkeissä.”

    Tietääkseni markkinoilla ei ole yhtään momentinmuuntimella varustettua automaattia, jossa ei ole jokaisella vaihteella toimivaa lukitustoimintoa. Yhdelläkään valmistajalla ei ole varaa lisätä kulutusta niin paljon kuin mitä luistava muunnin hukkaa öljyn lotraukseen turbiinissa.

      
  • Lainaus:
    07.05.2007 klo 14:44 Fabio kirjoitti
    Manuaalilootassa on ainakin se, etu automaattiin, että auton hallinta liukkaalla kelillä on huomattavasti helpompaa kuin "veto" päällä jatkuvasti olevalla automaatilla. Toki Esp:n myötä tälläkään ei ole suurta merkitystä, mutta jos ei ajonvakautusta ole niin manuaali on kyllä turvallisempi, jos vain osaa ajaa.


    On ja ei ole.

    Tyypillinen suistumisonnettomuus tapahtuu siten, että liukkaalla kelillä tai sohjossa ei osata ajaa manuaalilla tasaisella kaasulla tarpeeksi isolla pykälällä: löysätään etuvetoisella manuaalilaatikkoisella kaasu mutkassa tai ohituksessa kaistalle palatessa ja homma on sillä valmis. Automaatilla tämän kaasun löysäyksen vaikutus ei ole kovin dramaattinen, manuaalilla se voi olla varsinkin jos päällä on pienempi pykälä.

    Toinen onnettomuuksia aiheuttava tekijä ovat manuaalilla tapahtuvat vaihtovirheet ja koneen sammutukset (ohitukset, tasoristeykset, risteykset ym), joiden takia jäädään esim. sivulta tulevan alle tai ei saadakaan autoa kiihtymään niin kuin haluttiin. Automaatilla reagointi on nopeampaa kuten TeeCee jo totesikin.

    Nythän en tietysti puhunut tosiautoilla ajavista tosirattimiehistä, vaan ihan tavallisista autoilijoista joihin itseni lasken. :wink:

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 10:44 AkiK kirjoitti
    Tyypillinen suistumisonnettomuus tapahtuu siten, että liukkaalla kelillä tai sohjossa ei osata ajaa manuaalilla tasaisella kaasulla tarpeeksi isolla pykälällä: löysätään etuvetoisella manuaalilaatikkoisella kaasu mutkassa tai ohituksessa kaistalle palatessa ja homma on sillä valmis.


    Useimmissa uusissa autoissa tuo ei ole onneksi enää ongelma ESP:n ansiosta.

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 11:26 Knight Rider kirjoitti

    Useimmissa uusissa autoissa tuo ei ole onneksi enää ongelma ESP:n ansiosta.


    Joo, ei tämä enää siinä suhteessa ajankohtainen ole, kuten ei taka/etuvetoväittelykään turvallisuusmielessä.

    ESP:stä on apua kuitenkin vain silloin kun se on päällä. Liikenneturvallisuuden kannalta on aika älytöntä, että sen voi joissain tosirattimiesten (yllättäen) suosimissa ja kehumissa autoissa kytkeä kokonaan pois myös kovemmissa vauhdeissa. Kaikistahan sen saa pois pienemmissä nopeuksissa, mikä onkin joskus tarpeen. :wink:

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 11:45 AkiK kirjoitti


    ESP:stä on apua kuitenkin vain silloin kun se on päällä. Liikenneturvallisuuden kannalta on aika älytöntä, että sen voi joissain tosirattimiesten (yllättäen) suosimissa ja kehumissa autoissa kytkeä kokonaan pois myös kovemmissa vauhdeissa. Kaikistahan sen saa pois pienemmissä nopeuksissa, mikä onkin joskus tarpeen. :wink:


    ei saa, mutta luistoneston yleensä saa

      
  • AkiK: ” Nythän en tietysti puhunut tosiautoilla ajavista tosirattimiehistä, vaan ihan tavallisista autoilijoista joihin itseni lasken.”

    Minäkin lasken itseni tavalliseksi kuskiksi, joka on liikenteessä siksi että pitää päästä paikasta toiseen eikä siksi, että leikityttää. Pidän paljon kovaa ajamisesta ja siksi minulle aktiiviseen ajoon tarkoitetulla autolla liikenteessä ajaminen on enemmän kidutusta kuin nautintoa. Lasna ollessain (= minun tapauksessa n. 30 vuotiaaksi asti) tilanne oli toinen enkä olisi huolinut pappa-autoja alleni. Silloin en kelpuuttanut työkaluja liikenteen seassa leikkimiseeni, nykyään olen niin papoittunut, etten kelpuuta leluja hyötykäyttöön. Tosin leikkimisenikin tapahtuu nykyään ihan muualla kuin liikenteessä.

    Näistä syistä nuo Putputin puheet aktiivisista kuskeista tuntuvat itselleni vierailta. Minulle on sattunut kohdalle niin harvoin tilanne, että yleisellä tiellä olisi tullut tilaisuus käyttää autoni aktiivisen ajon ominaisuuksia hyväkseni, että en pidä järkevänä ostaa niitä ominaisuuksia autooni. Varsinkin kun monet sellaiset ominaisuudet heikentävät ominaisuuksia muissa olosuhteissa. Siksi hankin mieluummin tilaa, valoa ja vaivattomuutta eli siis mm. automaattivaihteiston.

    Ymmärrän kyllä manuaalia suosivan mielipiteen jollakin toisella, hänellä voi olla eri tarpeet kuin itselläni. Voi olla että jos asuisin lähellä moottorirataa tai omistaisin maata johon voisin rakentaa kunnon sorarännin, minäkin ajaisin manuaalilla. Itsekin leikin suustaladattavalla kiväärillä, mutta jos sillä pitäisi hankkia ruokaa perheelle, valitsisin varmasti automaattikiväärin.

    Siksi tämä kina ei voi koskaan ratketa, ei löydy perustetta jonka mukaan toinen olisi ylivoimainen meille kaikille. Ei farmarikaan ole hyvä valinta yhdelle ja toiselle se voi olla ainoa järkevä vaihtoehto. Käyttötarve ratkaisee, tosirattimiehelle ei automaatti ehkä ole paras valinta, mutta tavalliseen liikenteen seassa liikkumiseen se kyllä sopii manuaalia paremmin.


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 15.05.2007 klo 12:59]
      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 10:26 TeeCee kirjoitti
    [Tietääkseni markkinoilla ei ole yhtään momentinmuuntimella varustettua automaattia, jossa ei ole jokaisella vaihteella toimivaa lukitustoimintoa. Yhdelläkään valmistajalla ei ole varaa lisätä kulutusta niin paljon kuin mitä luistava muunnin hukkaa öljyn lotraukseen turbiinissa.


    Tällainen automaattivaihteisto, jonka momenttimuunnin lukkiintuu jokaisella vaihteella, on vielä varsin harvinainen. Tietääkseni ainoastaan BMW:llä mm. 5-sarjassa on käytössä tällainen vaihteisto.

    Suurin osa markkinoilla olevista on perinteistä ainoastaan suurimmalla vaihteella lukkiintuvaa mallia. Itse asiassa automaattivaihteistojen kehitys on ollut valtavaa tällä vuosikymmenellä. Kehitystä on tapahtunut nimenomaan vaihteiston kyvyssä reagoida erilaisiin tilanteisiin, vaihtamisnopeuteen ja tehohäviöiden minimoimisessa. Parhaat automaattivaihteistot jopa kuluttavat vähemmän kuin vastaavat manuaalit, myös suorituskyky on yhtä hyvä.

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 14:08 juster kirjoitti
    Tällainen automaattivaihteisto, jonka momenttimuunnin lukkiintuu jokaisella vaihteella, on vielä varsin harvinainen. Tietääkseni ainoastaan BMW:llä mm. 5-sarjassa on käytössä tällainen vaihteisto.


    Kyllähän sellainen on ollut MB:llä jo aika kauan. Ainakin nykyisessä E-sarjassa alusta asti.

      
  • Jos ESP on korvien välissä niin silloin autossa sitä ei tarvitse? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 10:26 TeeCee kirjoitti


    Ei ehkä aina valitsekaan, mutta väitän että se valitsee oikean vaihteen huomattavasti useammin kuin keskiverto autokuski. Se myös korjaa virheellisen valintansa useammin ja nopeammin kuin ihminen. Lisäksi on suhteellinen käsite, mikä on sopiva vaihde, tarkoitetaanko sopivaa kiihdytykseen vai sopivaa kulutuksen minimoimiseen. Jotkut automaatit on säädetty minimoimaan polttoaineenkulutus ohjelmoimalla ne vaihtamaan isommalle heti kun siihen on tilaisuus. Ne tekevät niin esim. kun kaasu nostetaan ennen risteystä.
    No jos puhutaan täysin taidottomista ja laiskoista kuskeista niin mikä tahansa 'yksinkertaistava' laite on eduksi. Siitä ei kuitenkaan ole kyse, nyt ei puhuta mistään ajotaidoiltaan vajaista erityistapauksista.

    Ei kyse ole mistään suhteellisuudesta vaihteenvalinnassa. Tottakai joissain tapauksissa automaatti on jopa taloudellisempi kuin manuaali ainakin tietyillä ajotavoilla. Mutta manuaali on vähemmän hukkaava ja vielä painoltaankin kevyempi.

    Siksi niiden pitää ensin vaihtaa alas kun risteyksen jälkeen lähdetään kiihdyttämään. Ainakin minulta menee muutama tovi ennen kuin totun tähän, sen jälkeen asiaa ei edes huomaa.
    Ei sinun tarvitse puhua yksinkertaisimmista asioista lähtien, olen varmaan ajanut enemmän automaatilla kuin sinä...

    Omaa ajamistani seuraillessa olen huomannut, että kun ajan isolla vääntävällä koneella, en viitsi veivata vaihteistosta ihanteellista välitystä vaikka aikaa olisikin, esimerkiksi rajoituksen muuttuessa isommaksi tai liittymässä, vaan runttaan kaasulla. Meno on reippaan tuntuista ja on kaikin puolin kivaa kun voima puhuu. Mutta kun samaan paikkaan ajaa huomattavasti pienempitehoisella automaatilla, saavutankin tavoitenopeuteni aiemmin lähes pintakaasulla kiihdyttäen. Pers’tuntuma tosin sanoo ihan muuta.
    Olisi hyvä jos et liputtaisi yksipuolisesti automaatin eduista. Se että ajat laiskasti manuaalilla ei tee siitä huonompaa. Kun automaatti vaihtaa tarpeettomasti alaspäin niin se on usein huonompaa taloudellisuudelle koska alaväännöllä saisi kiihdytettyä taloudellisemmin. Myös vaihteiden edestakaiset vekslaamiset ovat turhia.

    Automaatti löytää oikean välityksen manuaalia nopeammin on myös kun pitää kiihdyttää nopeamman alta pois vaikka risteyksessä. Automaatilla saat maksimaalisen kiihdytyksen runttaamalla kaasun pohjaan, manuaalilla pitää tehdä muutamia temppuja ennen kuin alkaa tapahtua. Sen jälkeen meno saattaa olla automaattia nopeampaa (joillakin autoilla on toisinkin päin), mutta menetettyä sekuntia ei saa kelattua kiinni ja sen sekunnin aikana se toinen auto voi liikkua kymmeniä metrejä.
    Jaaha. Ensinnäkin useimmat ihmiset osaavat ennakoida edes hieman, se riittää. Lisäksi kaasun survominen pohjaan käytetyllä vaihteella ei yleensä niin kamalasti eroa kickdownista kiihtyvyydeltään, kun sitten ollaankin nopeasti parhailla kierroksilla jolloin kiihtyvyys jatkuu optimaalisesti. Yleensähän esim. risteykseen ei ajeta viitosella...

    Mutta silloin kun kulkua kaivataan niin manuaalin kontrolli on paljon parempi. Se ei tee mitään kuskia yllättävää, vaan on aina johdonmukaisesti kuskin hallinnassa. Varsinkin talviliukkailla sillä on suuri ero, väärässä kohdassa kun automaatti innostuu iskemään vaihteen-pari alemmas niin pito lähtee.

    Tietääkseni markkinoilla ei ole yhtään momentinmuuntimella varustettua automaattia, jossa ei ole jokaisella vaihteella toimivaa lukitustoimintoa. Yhdelläkään valmistajalla ei ole varaa lisätä kulutusta niin paljon kuin mitä luistava muunnin hukkaa öljyn lotraukseen turbiinissa.
    Vähän luetun ymmärtämistä. Sanoin ettei ole sellaista joka lukittuu aina kuin mahdollista. Suuria eroja löytyy siinä suhteessa.

    Täällä muut pellet yrittävät olla nokkelia puhumalla niinkin typerästä asiasta kuin että olisin väittänyt ettei automaatin pitäisi manuaaliasennossa vaihtaa alaspäin kun mennään liian alas kierroksissa (tai ylöspäin punarajalla). Harmi että teette itsenne vain naurunalaisiksi noilla tiedän yksinkertaisuutenne paljastavilla 'piikeillä'. Jos olisitte edes ymmärtäneet mistä puhun niin ette olisi niin naurettavia. Sanoin hyvin selkeästi että se mitä kritisoin on useimpien automaattien manuaalimoodien tapaa vaihtaa vaihteita joka tapauksessa oman päänsä mukaan eikä pidä kuskin valitsemaa vaihdetta. Jos ymmärtäisitte ajamisesta ja automateista jotain niin ymmärtäisitte että tarkoitan sitä kuinka esim. mutkasta normaalikierroksilla kiihdyttäessä automaatti tarpeettomasti ja yllättäen vaihtaakin alaspäin. Tätä ei kunnon manuaalimoodi tee, ja näitä hyvillä manuaalimoodeilla varustettuja vaihteistoja ON muutamia olemassa!

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 12:30 TeeCee kirjoitti
    Käyttötarve ratkaisee, tosirattimiehelle ei automaatti ehkä ole paras valinta, mutta tavalliseen liikenteen seassa liikkumiseen se kyllä sopii manuaalia paremmin.


    Tottakai eri ihmisille sopivat eri vaihteistot. Sen kuitenkin haluaisin korjata etten ole samaa mieltä ettei manuaali olisi loistava myös "tavalliseen liikenteen seassa liikkumiseen", aktiivinen kuski nauttii hyvästä manuaalivaihteistosta tietenkin ihan tavallisessakin liikenteessä.

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 14:21 Knight Rider kirjoitti
    [
    Kyllähän sellainen on ollut MB:llä jo aika kauan. Ainakin nykyisessä E-sarjassa alusta asti.


    Olet oikeassa, Mersun 7G-Tronic on ensimmäinen vaihteisto missä on lukkiutuva momenttimuunnin joka vaihteella. ZF:n uudet innovaatiot liittyvät vaihtotapahtuman ja momenttimuuntimen lukkiutumisen nopeuteen.
    Vaikka alla olevassa tekstissä vakuutetaan, että 6-vaihdetta on riittävä määrä, ZF julkaisi pari viikkoa sitten uuden 8- vaihteisen automaattivaihteiston. Varustelukilpailu on näköjään siirtynyt vaihteiden lukumäärään.
    http://www.autofieldguide.com/articles/wip/0507wip03.html

      
  • ZF perusteli tuota laatikkoa sillä, että 7-pykäläisellä ei ole saavutettavissa merkittävää kulutusetua 6-pykäläiseen nähden. 8-pykäläisellä kuulemma on..

      
  • juster: ” Tällainen automaattivaihteisto, jonka momenttimuunnin lukkiintuu jokaisella vaihteella, on vielä varsin harvinainen. Tietääkseni ainoastaan BMW:llä mm. 5-sarjassa on käytössä tällainen vaihteisto.

    Suurin osa markkinoilla olevista on perinteistä ainoastaan suurimmalla vaihteella lukkiintuvaa mallia.”


    Käsitykseni perustui sieltä täältä lukemiini juttuihin joissa missään ei kuitenkaan ole käsitelty juuri tätä kysymystä vaan asia on tullut esiin vain sivujuonena. Siksi en voi mennä vannomaan että mielipiteeni vastaisi todellisuutta. Yritin löytää asiasta tarkempaa tietoa, mutta se onkin yllättävän hankalaa. Asian tiimoilta jaaritellaan ympäripyöreyksiä mutta en löydä yksiselitteistä vastausta. Mutta nyt tiedän momentinmuuntimista paljon enemmän kuin eilen tähän aikaan.

    Tieto lisää tuskaa ja nytkin selvisi, että olin väärässä väittäessäni, että kaikki nykyaikaiset laatikot kytkevät minkä tahansa vaihteen kiinteäksi tarpeen mukaan. Näyttää siltä, että ne teknisesti pystyisivät siihen, mutta niin ei useimmiten tehdä.

    Nähtävästi siitä on hyötyä vasta kun ajovastukset kasvavat, eli vasta isommissa nopeuksissa. Esim. Chryslerin vaidelaatikossa A604 menee lukitus päälle 3- ja 4-vaiheilla välillä 38-42 mph. Aisinin sivuilla sanottiin, että lukittus toimii paitsi kun halutaan poistaa muuntimen luiston aiheuttama energiahukka, myös kun tietokone tulkitsee, että tarvitaan moottorijarrutusta. Tässä yhteydessä ei sanottu mitään vaihteista, mutta luulisi että vain isoimmalla vaihteella toimiessaan se olisi aika tehoton.

    Yritin seurata oman ZF-merkkisen laatikkoni lukittumisia, mutta en huomannut mitään ihmeellistä millään vaihteella. Huomasin testissäni vain, että autoni kuluttaa litran verran vähemmän 50 km/h kuin nopeudella 80 km/h vaikka vaihde on pykälää pienempi . Tämä oli minulle yllätys.

    Eli pakko vetää takaisin väitteeni, että lukitus tapahtuu kaikilla vaihteilla. Nyt olen sitä mieltä, että se teknisesti on mahdollista kaikilla vaihteilla, mutta sitä käytetään vain niillä vaihteilla, joilla ajetaan pidempiä aikoja tasaista nopeutta kunnon ajovastuksella. Eli parilla isoimmalla, muilla vaihteilla siitä ei olisi nähtävästi hyötyä, ei ainakaan niin suurta, että se kompensoisi riesan mikä seuraa kytkimen mitoittamisesta paljon isommille momenteille. Vaihdelaatikkohan on jo itsessään momentin muunnin, pienillä vaihteilla se kasvattaa moottorin vääntöä laskemalla akselin kierrosnopeutta ja siis rasittaisi lukituskytkintäkin ihan eri tavalla.

      
  • Putput: ” No jos puhutaan täysin taidottomista ja laiskoista kuskeista niin mikä tahansa 'yksinkertaistava' laite on eduksi. Siitä ei kuitenkaan ole kyse, nyt ei puhuta mistään ajotaidoiltaan vajaista erityistapauksista.”

    No, otetaan sitten joku hyvä kuski. Väitätkö, että sinä painat kytkintä, vaihdat vaihteen, nostat kytkimen ja painat kaasun nopeammin kuin painat kaasun pohjaan?

    Putput: ”Ensinnäkin useimmat ihmiset osaavat ennakoida edes hieman, se riittää.”

    Kai sinäkin JOSKUS tulet yllätetyksi? Vai onko sinulla AINA pykälää tai kahta pienempi vaihde kuin mitä normaaliajo vaatisi?

    Putput: ” Mutta silloin kun kulkua kaivataan niin manuaalin kontrolli on paljon parempi.”

    Puhuit juuri ennakoimisesta. Hienoa sinun kannaltasi jos pystyt ennustamaan yllättävät tilanteet, minä en sitä osaa, tietääkseni siihen ei ole pystynyt kukaan muukaan ainakaan valvotuissa oloissa. En osaa ennustaa mutta minä puolestani tiedän milloin kohta on edessä tilanne jossa ”kulkua kaivataan”, esim. kiihdytys moottoritien liittymässä. Jos lyön 60 km/h:n vauhdissa tallan pohjaan sekunttia ennen kuin samanlainen auto manuaalilla, meillä on samassa paikassa nopeutta 120 km/h.

    Muunlaisia kulkua kaipaavia tilanteita ei ole tullut vastaan sen jälkeen kun aloin ajaessani myös ajatella.

    Putput: ” Jos ymmärtäisitte ajamisesta ja automateista jotain niin...”

    Sinulle näyttää usein tulevan keskusteluissa tilanteita että kukaan muu ei mielestäsi ymmärrä mistään mitään.

      
  • Putput ynnä muut asiaa ymmärtämättömät.
    Sitä tosiasiaa ,että mikä hyvänsä autonvalmistaja on uhrannut miljoonia kehittääkseen loistavasti toimivan automaattisesti toimivan vaihteiston(ovat muuten onnistuneetkin tosi hyvin) ja kukaan teistä itseään "rattimiehenä" pitävistä ei taatusti ole saanut autotehtailta tai kauppiailta puupennin puolikastakaan oppiakseen vaihtamaan, ei noin vain voi olla huomiomatta.
    Sekin lienee kiistaton tosiasia ettei automaatin tarvitse raapia finniä persuuksissa tai kaivaa nenää tai ajatella jotain muuta kuin vaihtamista juuri silloin kun painat kaasun pohjaan.Jos sitten on aavistus nykäisyä tai viivettä ei sekään ole mitään siihen verrattuna jos päästät kytkimen liian nopeasti tai olet lykännyt pesään väärän vaihteen.
    Automaatin edut vain korostuvat pysähtelevässä ruuhkassa ja jos vielä on vedettävänä vaunu tai raskas peräkärry ei manukaalista kannata edes puhua samalla viikolla.
    Se että jotkut rekka ja tukkikuskit on käsivaihteen kannalla on taas ihan eri asia. Silloin ei nopeudesta ja mukavuudesta jne ole kysymyskään.
    Niin ja taas kerran TeeCeen kanssa samoilla linjoilla,melkein kumma juttu??

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 16.05.2007 klo 20:54]
      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 23:12 Putput kirjoitti
    Tottakai eri ihmisille sopivat eri vaihteistot. Sen kuitenkin haluaisin korjata etten ole samaa mieltä ettei manuaali olisi loistava myös "tavalliseen liikenteen seassa liikkumiseen", aktiivinen kuski nauttii hyvästä manuaalivaihteistosta tietenkin ihan tavallisessakin liikenteessä.


    Putput puhuu ja ilmeisesti tarkoittaa nimenomaan ajonautintoa. Ja siitä kun ei pitäisi voida kovin kiistellä jos jokin asia on jonkun mielestä nautinto. Toisille automaatti ja toiset haluaa tehdä vaihdot itse. Ei kai se sen kummempaa. Itse olen tähän päivään saakka vierastanut automaattia, mutta pikkuhiljaa alan kallistua silti sen kannalle. Vielä sitä ei ole, mutta seuraavaan jo luultavasti tulee. Ikä taitaa tehdä tehtävänsä ja alan laiskistua. Ymmärrän täysin jos joku ei halua automaattia, nimenomaan ajonautinto mielessä. Joskus on mukava kierrättää autoa kunnolla ja antaa moottorin jarruttaa kierroksilla, tai vaan säästellä bensaa ja pitää kierrokset koko ajan alle 2000rpm. Vielä en ole nähnyt ns .perinteistä automaattia joka onnistuu bensaa säästämään manuaalia enemmän. DSG onkin sitten toinen juttu. Ja se lienee onkin se tulevaisuuden juttu? Siinähän tulee olemaan mahdollisuus ihan oikeaan käsinvaihtoonkin, eli saa itse määrätä.

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 23:12 Putput kirjoitti
    ...tosirattimiehelle ei automaatti ehkä ole paras valinta...
    ...aktiivinen kuski nauttii hyvästä manuaalivaihteistosta...

    Eipä taida rajalinjat mennä ihan noinkaan.
    Hyvin moni aktiivinen tosirattimies valitsee nimenomaan automaatin.

      
  • Aeronautti: ” Putput puhuu ja ilmeisesti tarkoittaa nimenomaan ajonautintoa.”

    Sitä hän varmaan tarkoittaa, mutta sanoo sen omalla hauskalla tavallaan. Automaatilla ajaa hänen mukaansa vähemmän aktiiviset vanhat ja vaivaiset, jotka eivät arvosta ajettavuutta, täysin taidottomat ja laiskat ja ne, joille kelpaa alle 100 %:nen auto. Manuaalilla sen sijaan ajaa todelliset ajajat. Kaikki oli sanasta sanaan lainattu hänen kommenteistaan.


    Aeronautti: ” Ja siitä kun ei pitäisi voida kovin kiistellä jos jokin asia on jonkun mielestä nautinto.”

    Nimenomaan tunnepuolen asioista voi kiistellä, koska niitä ei voi ratkaista faktoilla. Kun perusteluina on ainoastaan henkilökohtaiset mieltymykset, pitää kommenttienkin koskea henkilökohtaisia asioita. Putputin mukaan hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat pellejä jotka yrittävät olla nokkelia puhumalla typerästä asiasta, tekevät itsensä naurunalaisiksi paljastamalla yksinkertaisuutensa eivätkä ymmärrä mitään ajamisesta ja automaateista. Nämä olivat lainauksia hänen kommenteistaan.

    Miten tuollasten kommenttien esittäjälle VOI olla vinoilematta?

      
  • Vanha, mutta edelleen ajankohtainen kysymys on:

    Mitä urheilullista on siinä, että kepillä siirrellään hammasrattaita eri järjestykseen?

    Minulla on ollut yhtä lukuunottamatta kaikissa autoissa manuaalivaihteisto. Syitä on ollut kolme:
    - autoilua aloittaessani automaattivaihteiset kuluttivat selvästi enemmän polttoainetta kuin manuaalivaihteiset. Osittain (=useilla merkeillä/malleilla) tämä pitää edelleen paikkansa.
    - automaattivaihteiset ovat edelleen kalliimpia kuin manuaalivaihteiset. Hintaeroa ei ole autonvaihdon yhteydessä tähän mennessä juuri saanut takaisin.
    - useita houkuttelevia automalleja ei saa automaattivaihteistolla.

      
  • MatLog: ” Mitä urheilullista on siinä, että kepillä siirrellään hammasrattaita eri järjestykseen?”

    Urheilullisuus on tunne. Automatisoidut tavalliset laatikot vaihtavat useimmiten nopeammin tai yhtä nopeasti kuin ihminen normaalisti vaihtaisi itse. Silti niiden vaihtoaikoja moititaan yleisesti hyvin pitkiksi. Tämä johtuu siitä, että kuskilla ei ole vaihtotapahtuman aikana mitään muuta tekemistä kuin odottaa tapahtuman loppumista ja odottavan aikahan tuntuu pitkältä.

    Näin ollen hammasrattaiden järjestely omin käsin voi tuntua urheilulliselta. Vähän sama juttu kuin jos jalankulkija juoksee paikallaan odottaessaan liikennevalojen vaihtumista. Ei se häntä yhtään nopeammin perille vie, mutta tuntuu urheilullisemmalta.

    Missäköhän nämä urheilullisesti ajavat pääsevät tätä urheilullisuutta kokemaan? Minulla ainakin tulee vastaan liikennesäännöt tai toinen auto perä edellä kun teen niin. Ehkä he vain VAIHTAVAT urheilullisesti ja ajavat seuraavaan vaihtoon asti pintakaasulla?

    Kun en tiedä mitä urheilullisuutta korostaneet keskustelijat ovat tarkoittaneet, en voi sanoa siitä mitään varmaa, mutta näin äkkiseltään ajatellen tuntuu ettei urheilullista ajotapaa suosiva kuski ole liikenneturvallisuuden kannalta ajatellen kovin hyvä asia.

      
  • Good point! Ymmärrän että rata-ajossa manuaalilla voi kokea jotain lisä-urheilullisuutta kun kytkimen kanssa kepittelee pienempää tupaan mutkaan mennessä etc. Tai itse ainakin tunsi jotain sen tyyppistä kun Ahvenistolla kikkaili silloin kun...niisk...oli vielä nuori ja manuaali Bimmeri...tirsk...sladissa vasemmalle ylös kaartavaan mäkeen avaralla putkella suora kuutonen lauloi..snifff.... Mutta jeesusmariajoosef mitä oikeasti päivittäisliikenteessä saa siitä että itse järjestelee rattaita? "APUA! Siwa menee kohta kiinni ja vielä 6 kilometriä!!! Kirottu automaatin vaihtoviive jos nyt myöhästyn!!!!" Just joo, mitähän seuraavaks...Jotkut siitä kepittämisestä vaan jotain saa ja sehän on enemmän kun hieno asia. Työmaalla yks heebo just osti pari vuotta vanhan E-meisselin. Tiisselipata ja kaikinpuolin mukava peli MUTTA #&%£$!* manuaali! Mukava kyyti mukavassa röhnöasennossa kunnes taajama lähenee....liikennevalot...EI SAAAAAAAT...kytkinpoljin sentason autossa! Rikkoo tehokkaasti 'laiskanmiehen taivas' -tunteen. Tuli kokeiltua, ei ikävä tule sitä mersua.
    Mutta joka tykkää kepitellä, hyvä että niitä saa manuaalilla. Samanikäsen S-version saaminen kytkimellä oliskin jo haastaavampi temppu. Urheilkaa te manuaalilla ketkä tykkäätte, meikä edelleen laiskottelee ja puhuu valitettavasti ilman handsfreetä puhelimeen koska en ole huomannut mitään eroa ratin takana onko luuri vai nappi korvalla vai puhunko vänkärin kanssa. Saman verran vapaita käsiä tarvii autoiluun. KUNHAN, ei tartte alkaa sen pirun kepin ja kytkimen kanssa sohlaamaan, sitten luuriyhtälö on kyllä vaarallisempi.


      
  • Jos TeeCee poistuisi joskus kehä kolmosen sisäpuolelta niin hän saattaisi löytää mutkaisia pikkuteitä joissa jo 80 vauhti on urheilullista ja paikka paikoin liian kova vauhti! :smile:

      
  • Putput: ” Valehteleminen ei ole kovin fiksua.” ” Valehteleminen näyttää olevan sinulla paha tapa.”

    Tuosta ensimmäisestä olen samaa mieltä, siitä jää lopulta aina kiinni. Kukaan ei voi muistaa kaikkea sanomaansa ja jos sanomisiaan ei perusta tosiasioihin, on vain ajan kysymys koska alkaa puhumaan ristiin itsensä kanssa. Minun on turha kinata omasta valehtelustani. Jos en valehtele minun ei tarvitse vakuutella asiaa ja jos tapanani on valehdella, ei kukaan kuitenkaan usko vakuutteluitani päinvastaisesta. Katsotaan mieluummin mitä kukin on sanonut.


    TeeCee:” Automaatilla ajaa hänen mukaansa vähemmän aktiiviset vanhat ja vaivaiset...”

    Putput 7.5. klo. 18:50: ”Ymmärrän hyvin että monet vähemmän aktiiviset kuskit pitävät rennommista automaateista.. Ehkä sitten kun olen oikein vanha ja vaivainen niin alan kaivata 'ajoapuja'

    TeeCee: ” ...jotka eivät arvosta ajettavuutta,...”

    Putput 7.5. klo 18:50: ” ... useimmat (automaatit) ovat vähänkin ajettavuutta arvostaville täysin poissuljettuja”

    TeeCee: ” ...täysin taidottomat ja laiskat...”

    Putput 15.5. klo. 23:08: ...jos puhutaan täysin taidottomista ja laiskoista kuskeista niin mikä tahansa 'yksinkertaistava' laite on eduksi..”

    TeeCee: ” Putputin mukaan hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat pellejä jotka yrittävät olla nokkelia puhumalla typerästä asiasta...”

    Putput 15.5. klo. 23:08: ” ...pellet yrittävät olla nokkelia puhumalla niinkin typerästä asiasta kuin että...

    TeeCee: ”... tekevät itsensä naurunalaisiksi paljastamalla yksinkertaisuutensa...”

    Putput 15.5. klo. 23:08: ”... teette itsenne vain naurunalaisiksi noilla tiedän yksinkertaisuutenne paljastavilla 'piikeillä'.”


    TeeCee: ” ... eivätkä ymmärrä mitään ajamisesta ja automaateista.”


    Putput 15.5. klo. 23:08: ” Jos ymmärtäisitte ajamisesta ja automateista jotain niin...”


    Putput: ” Mitään muuta kuin vinoilua en ole kuullutkaan vastauksena, asiallista kommenttia sitäkin vähemmän.”

    Metsä vastaa niinkuin siine huudat. Seurattuani kommenttejasi monesta eri asiasta monessa eri keskustelussa olen tullut siihen tulokseen, että asiallinen kommentti menee sinussa hukkaan. Kiihdytät itsesi sellaiseen vimmaan, että lopulta sanot mitä tahansa jotta vakuuttaisit muut mielipiteesi oikeutuksesta.

    Tuossa ylhäällä on esimerkkejä mitä siitä seuraa, lisääkin löytyy. Tässä samassa ketjussa esimerkiksi mainitsit BMW:n 100 millisekunnin vaihtonopeudesta ja haukkari vastasi, että DSG vaihtaa 8 millisekunnissa. Vastasit ” En usko että kukaan täällä on puhunut mitään vaihtonopeuksista

    Niin että onko se nyt niin hirveän yllättävää ettet saa minulta asiallisia kommentteja?

      
  • Moi vaan TeeCee!
    Näissä automaattijutuissa ei voi välttyä epäilykseltä, että Putputti tuskin on ajanut nykyaikaisella automaatilla ja vanhoistakin hän on ehkä nähnyt kuvia tai lukenut jostain.Sen verran pieleen menee vastaukset.
    Vaikka nykyinen autoni ei ikävä kyllä ole automaatti ,olen sitä mieltä, että kuljettajan pakottaminen hajoittamaan huomiokykyänsä joittenkin hammasrattaiden sekoitteluun pitäisi olla rangaistava teko.Onhan mm bussikuskin kanssa keskustelukin ajon aikana kiellettyä.Saati sitten monta muuta vähemmän tärkeätä hommaa.

      
  • Lainaus:
    23.05.2007 klo 11:01 TeeCee kirjoitti


    TeeCee:” Automaatilla ajaa hänen mukaansa vähemmän aktiiviset vanhat ja vaivaiset...”

    Putput 7.5. klo. 18:50: ”Ymmärrän hyvin että monet vähemmän aktiiviset kuskit pitävät rennommista automaateista.. Ehkä sitten kun olen oikein vanha ja vaivainen niin alan kaivata 'ajoapuja'

    TeeCee: ” ...jotka eivät arvosta ajettavuutta,...”

    Putput 7.5. klo 18:50: ” ... useimmat (automaatit) ovat vähänkin ajettavuutta arvostaville täysin poissuljettuja”

    TeeCee: ” ...täysin taidottomat ja laiskat...”

    Putput 15.5. klo. 23:08: ...jos puhutaan täysin taidottomista ja laiskoista kuskeista niin mikä tahansa 'yksinkertaistava' laite on eduksi..”

    TeeCee: ” Putputin mukaan hänen kanssaan eri mieltä olevat ovat pellejä jotka yrittävät olla nokkelia puhumalla typerästä asiasta...”

    Putput 15.5. klo. 23:08: ” ...pellet yrittävät olla nokkelia puhumalla niinkin typerästä asiasta kuin että...

    TeeCee: ”... tekevät itsensä naurunalaisiksi paljastamalla yksinkertaisuutensa...”

    Putput 15.5. klo. 23:08: ”... teette itsenne vain naurunalaisiksi noilla tiedän yksinkertaisuutenne paljastavilla 'piikeillä'.”


    TeeCee: ” ... eivätkä ymmärrä mitään ajamisesta ja automaateista.”


    Putput 15.5. klo. 23:08: ” Jos ymmärtäisitte ajamisesta ja automateista jotain niin...”

    Noniin, eli nähdään että kirjoitit väärin.


    Metsä vastaa niinkuin siine huudat. Seurattuani kommenttejasi monesta eri asiasta monessa eri keskustelussa olen tullut siihen tulokseen, että asiallinen kommentti menee sinussa hukkaan. Kiihdytät itsesi sellaiseen vimmaan, että lopulta sanot mitä tahansa jotta vakuuttaisit muut mielipiteesi oikeutuksesta.

    Tuossa ylhäällä on esimerkkejä mitä siitä seuraa, lisääkin löytyy. Tässä samassa ketjussa esimerkiksi mainitsit BMW:n 100 millisekunnin vaihtonopeudesta ja haukkari vastasi, että DSG vaihtaa 8 millisekunnissa. Vastasit ” En usko että kukaan täällä on puhunut mitään vaihtonopeuksista.”

    Niin että onko se nyt niin hirveän yllättävää ettet saa minulta asiallisia kommentteja?

    Minä puhun asioista ja vastaukset tuppaavat usein olemaan, kuten tässäkin keskustelussa typerää ja lapsellista. Hyvin tässäkin keskustelussa näkyy kuinka kun puhuin siitä että on huono kuin automaatti ei pidä vaihdetta manuaalimoodissa niin vastauksena tuli mukamas hauskoja vastauksia siitä kun tullaan liikennevaloihin. Ei siis kovin asiallista tai fiksua vaan päinvastoin typerää. He alkoivat haukkua minua vaikka itse olivat väärässä siinä asiassa eli eivät edes ymmärtäneet että mistä tilanteista puhuttiin.

    Hyvin taas itse todistat itsesi vääräksi: sanoin nimenomaan että AUTOMAATTIVAIHTEISTOSSA on nopea 100 ms:n vaihtoaika, ja erikseen totesin että tuskin vaihtoaika on mikään millään tavalla ratkaiseva tässä asiassa.

    Vai väitätkö että vaihteistoissa vaihtoaika on millään tavalla kynnyskysymys tai pääasia?

    Ja vielä viimeisessäkin kommentissa itse alat ihmeellisiä perusteluja automaatille eli että koska itse et tarvitse niin ei kukaan muukaan voi haluta manuaalia.

    Fakta vain on se että automaatit eivät juuri koskaan toimi niin tarkasti ja kuskin käskyjen mukaan että ajettavuutta arvostavat niistä pitäisivät. Esimerkiksi Sport Autokin arvosteli kiihtyvyydeltään nopeamman automaattivaihteisen 911 Turbon vähemmän tarkaksi ja enemmän moottoritieohjukseksi, ja manuaali oli aktiiviselle ajajalle enemmän mieleen ja mutkateille sopivampi. Onhan monia joita erittäin urheilulliset, nopeatoimiset ja vain kuskin käskyjen mukaan toimivat EH-manuaalitkin ovat liikaa. M5:een väsättiin sen takia jälkeenpäin vielä manuaaliversio SMG:n rinnalle. Jotkut vain haluavat kaiken hallinnan itselleen. Automaatti vain ei sitä tarjoa.

    Manuaalilla kun kaasua painaa niin vastaus on lineaarinen eli vaihteiston välitys ei tuota yllätyksiä. Vaihde on silmässä niin vaihde on silmässä. Manuaalissa esim. mutkassa kaasua painaessa ei yllättäen ensin veto katkea/vähene ja sitten pienempi vaihde iske silmään. Sillä on suuri vaikutus siihen miten auto käyttäytyy. Jos vaihtamistapahtumien hallintaa ei halua antaa typerälle, sokealle tietokoneohjelmalla ohjatulle, painavalle, hukkaavalle momentinmuuntimella toimivalle automaatille joka ei osaa lukea kuskin ajatuksia niin miksi pitäisi?

    Jos haluaa ajaa rennommin automaatilla mikäs siinä, mutta monelle kuskille on ajamisen nautinto tärkeää jolloin manuaali (EH-ohjauksella tai perinteisenä) on paljon parempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit