AUTOVERO poistuu vihdoinkin

127 kommenttia
«1345

Nelosen uutisissa kerrottiin lauantaina, että autovero olisi vihdoinkin poistamassa. Ja että muutos tulisi voimaan pian. Eduskunta hyväksyisi muutoksen jälkikäteen. Näin halutaan varmistaa se, että autokauppa ei hiipuisi ennen muutosta. Kaikki lienee jo valmista ja tietolähdettä pidetään luotettavana. Autoveron poistaminen alentaisi hintoja jopa 30 %.

Tässä linkki uutiseen:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=143243

  
  • Tuo olisikin hyvä uutinen, kun satuin myymään kalliimman käyttöautoni pois kesän alussa.

    Ihmetyttää vain, miksi muut kanavat eivät ole ko. asiasta mitään kertoneet. Suhtaudun suurella epäilyksellä kyseiseen uutiseen mutta samalla toivoen että se olisi totta.


      
  • Ei muuten varmasti poistu. Takaan ettei tuollaisia prosenttipudotuksia ole tulossa ja varsinkaan kovin pian. Päinvastoin näyttäisi sille että autot jotka ovat päästöiltään pahoja nousevat hinnoiltaan... Eli uudet, vähän saastuttavat esim. dieselit voisivat ehkä hieman halventua. sori jos olen ilonpilaaja.

      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 11:25 XWD kirjoitti
    Vielä muutamia jutusta lainattuja epäkohtia jotka on ennen pitkää korjattava:

    - Autoverosta maksetaan ALV, eli veroa verosta


    Ei tuo ole epäkohta. Sehän on ALV:n perusidea. ALV lasketaan aina kaikkein viimeiseksi. Sama homma on käytössä myös muissa EU-maissa esim. polttoaineiden, alkoholin ja tupakan kanssa. Niillä on tietty kiinteä vero, jonka päälle lasketaan vielä ALV. Eli veroa verosta. EU-komissio ei ole ikinä vastustanut tuota veroa verosta. Se tekee ALV:sta täysin läpinäkyvän ja laskemisesta helpon.

    Jos mentäisiin siihen systeemiin, että auto- ja muista valmisteveroista ei maksettaisi ALV:a, menisi sen laskeminen todella työlääksi ja useimmat tietojärjästelmät tulisi uusia. Samalla kadotettaisiin ALV:n läpinäkyvyys.

    Veroa verosta voidaan korjata säätämällä kiinteä vero sen suuruiseksi, että se tuo ALV:n kanssa halutun lopputuloksen.

      
  • Itse en kyllä riemuitse jos autoveron poistaminen tarkoittaa käyttömaksujen korottamista eurooppalaiselle tasolle. Esimerkiksi hollannissa käyttömaksu on luokkaa 100€/kk. Eli jos tavallisen käyttöauton lopullinen hinta putoaa veron poistamisen seurauksena vaikka 3000€ (autojen veroton hinta suomessa kun nousee aika radikaalisti jos vero poistuu) on se aika laiha lohtu noihin käyttömaksuihin suhteutettuna.

      
  • Valtioneuvoston sivulta:

    http://www.valtioneuvosto.fi/toiminta/paatokset/paatos/fi.jsp?toid=1954&c=1&moid=5839&oid=202498

    no, pannaan poiminta alusta:
    "Valtioneuvoston asetus autoverolain muuttamisesta annetun lain 61 pykälän voimaantulosta. Autoveron eräpäivää koskeva autoverolain 61 pykälä tulee voimaan 1.9.2007 samanaikaisesti uuden autoverotusjärjestelmän käyttöönoton kanssa."

    Ollaanko loppuviikosta/lauantaina jotenkin viisaampia?

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 28.08.2007 klo 15:11]
      
  • Kannattaa muistaa, että autoveron poisto tai alennus ei tarkoita autoilun kustannusten laskua. Suomessahan autoon on sitoutunut pääomaa, mutta autot ovat pitäneet arvonsa hyvin ja käyttömaksut ovat olleet alhaisia. Halvoista ostohinnoista huolimatta autoilu Saksassa ei ole ollut sen halvempaa kuin Suomessakaan.

      
  • Eiköhän nelosen uutiset tarkoittanut käyttömaksun poistamista, joka korvataan verolla, joka lisätään polttoaineveroon. Näin ohjataan verotusta auton käyttömäärään pohjautuvaksi. Eli syrjäseutujen ihmisiä rankaisevaksi.

      

  • Ja tuossa linkki siihen lakiin, että allekirjoittakaa uusien autojen hankintasopimuksia ihan rauhassa, ei vero ole mihinkään poistumassa. Tuolla on muuten myös aihealue autoverotukselle, sopisi kenties paremmin sinne.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061450

      
  • Et sitten XWD lukenut viestiäni loppuun saatikka tuota voimaan tulevaa lakia......

      
  • Hyvä wxyz, elät vielä vanhassa vuodessa 2006, mutta nyt eletään vuoden 2007 syksyä ja autovero tulee laskemaan 1.9.-07 ja roimasti. Tänään on Kalastajatorpalla kokous asiasta autojen maahantuojille ja myyntipäälliköille. Voithan sinä mennä vielä ostamaan nopeasti auton kovalla verolla ennen 1.9:ttä.

      
  • Lainaus:
    29.08.2007 klo 14:10 Autoveron loppu kirjoitti
    Hyvä wxyz, elät vielä vanhassa vuodessa 2006, mutta nyt eletään vuoden 2007 syksyä ja autovero tulee laskemaan 1.9.-07 ja roimasti. Tänään on Kalastajatorpalla kokous asiasta autojen maahantuojille ja myyntipäälliköille. Voithan sinä mennä vielä ostamaan nopeasti auton kovalla verolla ennen 1.9:ttä.


    Nii joo, teillä päin ne lehmätkin varmaan lentää :sleepy:

      
  • Autovero poistuu silloin kun autonostajat suurella joukolla uskovat, että vero poistuu tai on poistumassa. Valtio suojelee tällöin verokertymäänsä siirtyen ns. käytön verotukseen. Asiakas, eli tässä tapauksessa autonostaja/veronmaksaja tämänkin lopulta ratkaisee.

      
  • Katainen totesi, että autoverotuksen muutoksen (verotason alentaminen) tulee tulla "kuin varas yöllä".

    Muutos tulee perusteellinen ja se yllättää kaikki. En ostaisi uutta autoa tänään.



    En minäkään! Lykkään uuden auton ostamista, niin kauan että joku selvyys tulee autoveroasioihin. Sen jälkeen lyön autokaupat kiinni.
      
  • Juuri niin. Selväsanainen viesti puoleen tai toiseen olisi nyt paikallaan. Uusien autojen myynti on sen verran alamaissa, vaikka taloudella menee hyvin, että ihmetyttää ketä tietojen panttaaminen oikeen hyödyttää.

      
  • E.I M.U.U.T.E.N P.O.I.S.T.U !

    En ymmärrä ketä tällainen oikein palvelee, varmaan omaa egoa... Toivotaan sokeasti että vero poistuis niin voisi vaihtaa sen 1.6 Nissanin enkä 1.8 malliin. Palataan tähän aiheeseen vaikkapa 1.1 2008 niin edelleen vatvotaan samaa. Vero poistuu, vero poistuu... Heh. :sleepy:

      
  • Jep jep, hyvä, että asioita pohditaan. En elä 2006 vuoden loppua, vaan sitä tosiasiaa, että tuo 2006 syksyllä säädetty lain pykälä 61 astuu voimaan 1.9.2007, kuten siellä oli kirjoitettu, jos sen vain veronalekiimaltaan olisi huomannut lukea.

    Pelkään pahoin, että teille on tulossa karvasta kalkkia, nääs polttoainevero nousee (ja polttoaineiden hinnat) ja vuotuinen käyttömaksu muuttuu päästöperusteiseksi ja vaihtelee n. 40€ - 400€ vuodessa, itse autoveron säilyessä ennallaan. Eli autoilun kustannukset nousevat aika tavalla.

    Taidan aloittaa tuonne TV osioon keskustelun aiheesta "TV-lupamaksut poistuvat 1.9.2007", olisi ainakin yhtä realistinen topic.

      
  • Lainaus:
    30.08.2007 klo 12:00 wxyz kirjoitti
    Jep jep, hyvä, että asioita pohditaan. En elä 2006 vuoden loppua, vaan sitä tosiasiaa, että tuo 2006 syksyllä säädetty lain pykälä 61 astuu voimaan 1.9.2007, kuten siellä oli kirjoitettu, jos sen vain veronalekiimaltaan olisi huomannut lukea.

    Pelkään pahoin, että teille on tulossa karvasta kalkkia, nääs polttoainevero nousee (ja polttoaineiden hinnat) ja vuotuinen käyttömaksu muuttuu päästöperusteiseksi ja vaihtelee n. 40€ - 400€ vuodessa, itse autoveron säilyessä ennallaan. Eli autoilun kustannukset nousevat aika tavalla.

    Taidan aloittaa tuonne TV osioon keskustelun aiheesta "TV-lupamaksut poistuvat 1.9.2007", olisi ainakin yhtä realistinen topic.


    Voidaanhan autoveron määrää toki realistisesti ajetellenkin jonkin verran vähentää, ehkä 10 - 15 %, kuten tehtiin edellisen kerran vuonna 2003. Itse silloin hyödyin tuosta vajaa 3000 €, vaikka tein kaupat edellisestä autostani jo vuoden 2002 lopussa ennen kuin päätös oli tehty. Muistaakseni veronalennus astui silloin voimaan vuoden 2003 alusta, joten kun oman autoni toimitus kesti 3 kk, niin sain siis myös tuosta veronalennuksesta hyödyn.

    Tuo asia kannattaa muistaa, että uusissa autoissa on usean kuukauden toimitusaika ja veronalennus koskee myös jo tehtyjä kauppoja, jos auto kuitenkin toimitetaan vasta veronalennuksen jälkeen. Eli eipä nyt täällä aleta lietsoa mitään hysteriaa ja on turha myöskin kehottaa olemaan ostamatta uusia autoja. Jokainen tekee kuitenkin autokaupoissa omat valintansa ja itse en välittänyt tuolloin 2002 vuoden lopussa yhtään mitään silloisista autoveron alennus-spekulaatioista. Tosin itselläni oli silloin pakkorako auton valinnassa, koska edellisen auton työsuhde-leasing juuri silloin päättyi.

      
  • Kovasti jotkut autoveroa rakastavat kun sitä puolustavat.

    Itse en sen pikaiseen poistumiseen usko, mutta niin moni uskoo että ei olisi iso juttu pääministerin suusta kuulla että auton hankintaveroon ei tule muutoksia. Se selkeyttäisi tavalliselle kansalaiselle että missä mennään ja on turha pitkittää autokauppaa. Sen sijaan saamme kuulla kommentteja ministereiltä että autoveron muutoksista ei etukäteen kerrota. Tälläinen vain ruokkii huhuja ja tarinoita.

    Autokauppa on kuitenkin isoa bisnestä, ja sen sujuminen edelleen on kaikkien etu. Nyt se ei suju, ja syy tiedetään.

      
  • Itse en oikein usko ennenkuin näen. Ja mitä esim. vaihtokauppaan tulee, jota suurin osa tehdyistä kaupoista kuitenkin lienee, niin tapahtuu korkeintaan seuraavaa : jos uusien hinnat laskee, laskevat myös samalla tavalla käytettyjen hinnat, eli vaihtaja ei hyödy p...an vertaa ja väliraha pysyy samana. Ja turha puhua että silloin kannattaa myydä entinen itse. Se ei hyödytä mitään koska ei ne yksityisetkään ostajat niin tyhmiä ole että suurempia hintoja entisistä maksaisivat.

    Eli hyödyn mahdollisesta alesta saisivat vain ne, joilla ei entistä autoa ole tai ovat siitä päässeet hyvällä hinnalla eroon.


    :frowning:

      
  • En ymmärrä. Jos uusi auto maksaa tänään 20 000 euroa ja vaihdokista saa siitä noin neljäsosan eli 5 000 euroa, niin väliraha on noin 15 000 euroa. Mutta jos uusi auto maksaa huomenna enää vain puolet aiemmasta eli 10 000 euroa, niin miten ihmeessä väliraha voisi pysyä samana eli olla 15 000 euroa - sehän olisi enemmän kuin uuden auton hinta ILMAN vaihdokkia?

    Kyllä se niin on, että uusien autojen hintojen puolittaminen puolittaa myös vaihdokkien arvon ja sitä myöten myös välirahan vaihtoautokaupassa!

      
  • Myös autoilun kokonaisverotusta on alennettava tuntuvasti. Nykyinen autoilun raju yliverotus ja samanaikainen julkisen liikenteen voimakas subventoiminen vinouttavat pahoin yhdyskuntarakennetta suuntaan, jossa vain tarpeen mukaista liikkumista (autoilua) korvataan jatkuvalla edestakaisin ajelulla (julkisella liikenteellä), joka on suurimmaksi osaksi hukkaliikennettä. Väki pakkautuu "ilmaisen" julkisen liikenteen käyttäjiksi pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin, kun autoilun yliverotus imee pienien kuntien asukkaiden ostovoiman ja kehittymismahdollisuudet pois. Henkilöautoliikenteen päästömaksut ja käyttövero pitää poistaa kokonaan ja sälyttää ne julkisen liikenteen maksettaviksi, sillä julkisen liikenteen ajoneuvot saastuttavat ja meluavat paljon pahemmin kuin henkilöautot. Autoilijat ovat vuosikausia maksaneet bensiinin ja autojen hinnoissa ylisuuria veroja valtiolle monta kymmentä kertaa enemmän kuin mitä päästöjen pienentäminen autoilusta syntyvällä määrällä maksaisi esimerkiksi sijoittamalla autoilusta perittyjä veroja nykyistä puhtaampiin voimalaitoksiin. Eiköhän se jo riitä. Peritään jatkossa haittaveroja vain julksielta liikenteeltä, niin eiköhän Helsingin asuntojen hinnat romahda muun Suomen tasolle...

      
  • Lainaus:
    30.08.2007 klo 17:30 Keilaniemi kirjoitti
    En ymmärrä. Jos uusi auto maksaa tänään 20 000 euroa ja vaihdokista saa siitä noin neljäsosan eli 5 000 euroa, niin väliraha on noin 15 000 euroa. Mutta jos uusi auto maksaa huomenna enää vain puolet aiemmasta eli 10 000 euroa, niin miten ihmeessä väliraha voisi pysyä samana eli olla 15 000 euroa - sehän olisi enemmän kuin uuden auton hinta ILMAN vaihdokkia?

    Kyllä se niin on, että uusien autojen hintojen puolittaminen puolittaa myös vaihdokkien arvon ja sitä myöten myös välirahan vaihtoautokaupassa!


    Et kai sinä nyt ihan AIKUISTEN OIKEASTI usko, että yhtäkkiä uusien autojen hinnat tippuvat kymmeniä prosentteja, jopa puolet ? Kas kun autoveron osuus uuden auton hinnasta taitaa olla 28 %, ja sitäkään ei varmasti kertarysäyksellä poisteta. Mutta uskokoon ken haluaa ja odottakoon autonvaihtoa vaikka maailman tappiin. Onneksi ei tarvitse...

      
  • Lainaus:
    30.08.2007 klo 17:30 Keilaniemi kirjoitti
    Kyllä se niin on, että uusien autojen hintojen puolittaminen puolittaa myös vaihdokkien arvon ja sitä myöten myös välirahan vaihtoautokaupassa!


    Niin, lukuunottamatta niitä jotka ovat tilanneet auton ennen veromuutosta ja saavat sen jälkeen uuden auton.

    http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=10300&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

    Tosin nykyisissä sopimuksissa on kyllä tuo huomioitu mitä ei vuonna 2003 ollut. Sopimuksissa on nykyään maininta vaihtoauton hinnan muuttumisesta samassa suhteessa, mutta väliraha joka tapauksessa pienenisi.

    Tosin mitään veromuutosta ei tule 1.9. ainakaan, valitettavasti.

      
  • Tuulilasin toimitushan jo oikaisi tuon uutisen kertomalla että "autoverotusjärjestelmällä" tarkoitetaan tietojärjestelmää jolla autoliikkeet (vai maahantuojat?) käytännössä suorittavat veron maksun.

    Toiseksi, jos jotain autoveron eräpäiviä muutetaan ja sen maksuun otetaan käyttöön uusi tietojärjestelmä, poistetaanko muka samalla koko vero jotta kyseiset uudistukset menettävät merkityksensä??? Haloo!

    Tosin, itsehän riemuitsisin suuresti autoveroalesta, sikäli kun myin n. €20k autoni viime viikolla enkä nyt omista minkäänlaista menopeliä saati ole tilannut uutta autoa.

    Lainaus Valtioneuvoston sivuilta tänään julkaistusta budjettiesityksestä:

    "Hallitus antaa syksyllä lakiesityksen henkilöautojen ajoneuvoveron muuttamiseksi CO2-perusteiseksi,
    joka tulee suosimaan vähäpäästöisiä dieselautoja. Muutosta sovellettaisiin vuodesta 2010 alkaen."

    [Aasiaa muokkasi tätä viestiä 30.08.2007 klo 19:37]
      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 11:52 Kitkakalle kirjoitti
    Lainaus:
    28.08.2007 klo 11:25 XWD kirjoitti
    Vielä muutamia jutusta lainattuja epäkohtia jotka on ennen pitkää korjattava:

    - Autoverosta maksetaan ALV, eli veroa verosta


    Ei tuo ole epäkohta. Sehän on ALV:n perusidea. ALV lasketaan aina kaikkein viimeiseksi. Sama homma on käytössä myös muissa EU-maissa esim. polttoaineiden, alkoholin ja tupakan kanssa. Niillä on tietty kiinteä vero, jonka päälle lasketaan vielä ALV. Eli veroa verosta. EU-komissio ei ole ikinä vastustanut tuota veroa verosta. Se tekee ALV:sta täysin läpinäkyvän ja laskemisesta helpon.

    Jos mentäisiin siihen systeemiin, että auto- ja muista valmisteveroista ei maksettaisi ALV:a, menisi sen laskeminen todella työlääksi ja useimmat tietojärjästelmät tulisi uusia. Samalla kadotettaisiin ALV:n läpinäkyvyys.

    Veroa verosta voidaan korjata säätämällä kiinteä vero sen suuruiseksi, että se tuo ALV:n kanssa halutun lopputuloksen.

    ALV:n perusidea EU-tasolla on, että se maksetaan tuotantopanoksesta. Auto- yms. valmisteveroa ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua tuotantopanokseksi. Mutta ei ALVia tarvitse poistaa, jos poistetaan autovero. Nk. haittaverot ovat asia erikseen - vai pidetäänkö auton omistamista ja käyttöä haitallisena terveydelle?

      
  • Budjettineouvottelut oli ja meni, sovittiin bensan ja dieselin hinnankorotuksista.

    Jos nyt kuitenkin yllättäen autovero poistuu, niin silloin tulee muut maksut tilalle. Ja varmaa on, että pääosan maksuista maksaa se ns. keskimääräinen autoilija joka ajaa omilla rahoillaan keskimääräisellä autolla. Uudistukseen sisältynee myös se kohta, että liian moni käyttömaksujen ja polttoaineverojen makselija ei saa kuitenkaan siirtyä joukkoliikenteeseen, se vaarantaa budjetin!

    Vaihtorahojen suuruusluokkaa voi arvioida vaikka Saksasta. Ei muuten ole juurikaan halvempaa auton vaihtaminen siellä. 3-vuotiaalla autolla on siellä noin 45-55% alkuperäisestä hinnasta jäljellä, Suomessa tyypillisesti 65-80%.

    Mutta älkää surko. Kun seuraava talouden notkahdus saapuu Amerikasta, niin nyt osamaksulla ostettuja autoja saa tosi halvalla realisointikeskuksista! :grin: :sunglasses:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 31.08.2007 klo 16:09]
      
  • Ja niitä osamaksuautoja riittää. Teitä Von Güllenbergejä kun ei täällä Kruunuhaan ulkopuolella paljoa ole. Kovalla työllä maksetaan autoa viisi vuotta huomataksemme että auton arvo on tippunut nopeammin kuin mitä velka on lyhentynyt.

      
  • Lainaus:
    31.08.2007 klo 16:07 AkiK kirjoitti

    Vaihtorahojen suuruusluokkaa voi arvioida vaikka Saksasta. Ei muuten ole juurikaan halvempaa auton vaihtaminen siellä. 3-vuotiaalla autolla on siellä noin 45-55% alkuperäisestä hinnasta jäljellä, Suomessa tyypillisesti 65-80%.


    Saksaa ei kannata ottaa verrokiksi. Siellä käyttömaksut määräytyvät EU-päästönormien mukaan: mitä vanhempi auto, sitä alemman normitason se täyttää, ja sitä suurempi sillä on käyttömaksu. Niinpä saksalaiset haluavatkin nopeasti vanhemmista autoistaan eroon - siksi autojen arvo laskee siellä nopeasti. Kannattaa ottaa vertailukohdaksi vaikkapa Ruotsi, jossa vastaavaa käytettyjen arvonlaskua ei ole havaittavissa. Suomessa tulevat aikanaan voimaan CO2-päästöihin = polttoaineenkulutukseen perustuvat käyttömaksut. Silloin voi odottaa suurikulutuksisten autojen arvon laskevan nopeammin.

      
  • Lainaus:
    31.08.2007 klo 18:17 ddr5 kirjoitti
    Ja niitä osamaksuautoja riittää. Teitä Von Güllenbergejä kun ei täällä Kruunuhaan ulkopuolella paljoa ole. Kovalla työllä maksetaan autoa viisi vuotta huomataksemme että auton arvo on tippunut nopeammin kuin mitä velka on lyhentynyt.


    Osamaksuautoja tosiaan riittää. Eikö tuo antamasi esimerkki kuitenkin kerro ainoastaan siitä, että ajellaan tuloihin nähden liian kalliilla autolla.

      
  • Lainaus:
    "ALV:n perusidea EU-tasolla on, että se maksetaan tuotantopanoksesta. Auto- yms. valmisteveroa ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua tuotantopanokseksi. Mutta ei ALVia tarvitse poistaa, jos poistetaan autovero. Nk. haittaverot ovat asia erikseen - vai pidetäänkö auton omistamista ja käyttöä haitallisena terveydelle?"
    Tuohan on tosiaan perusidea mutta mitä ideaa on periä ALVia esim. energian, veden ja jäteveden PERUSMAKSUSTA? :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit